آسیب‌شناسی فقهی و اخلاقی تبلیغات بازرگانی

نوع مقاله: مقاله پژوهشی

نویسنده

استادیار فقه و اصول، دانشکده الهیات دانشگاه امام صادق (ع)

چکیده

از مهم‌ترین رسالت‌های رسانه‌ها، روشن ساختن افکار عمومی و بالا بردن سطح معلومات و دانش مردم در زمینه‌های مختلف زندگی است. یکی از زمینه‌های کاری رسانه‌ها و از جمله صداوسیما، تولید و پخش آگهی‌های بازرگانی است. اگر در این زمینه، قوانین و آیین‌نامه‌ها و دستور و توصیه‌های فقهی و اخلاقی رعایت شود و رسانه از رسالت حقیقی خود فاصله نگیرد و بیش و پیش از آنکه به تبلیغات تجاری به نگاه درآمدزایی بنگرد، به نگاه معرفی موارد نیاز جامعه، آن ‌هم بر طبق مصالح لازم بنگرد، می‌توان رسانه را در این زمینه عاری از آسیب دانست. این مقاله درصدد است برخی آسیب‌های موجود یا احتمالی در تبلیغات بازرگانی را معرفی کند. برخی از این آسیب‌ها عبارت‌اند از: تولید و غش و ضرر زدن به یکدیگر، تشویق بر مصرف بیشتر کالاها و خدمات غیرضروری، استفادة ابزاری از صدا و تصویر زنان، القای عقب‌ماندگی خود و برتر دانستن بیگانگان، ندادن آگاهی لازم در مورد کیفیت کالاها به مردم، ایجاد اطمینان دروغین نسبت به کیفیت کالاها، نفی کالای مشابه، القای پاره‌ای از افکار و اندیشه‌های ناروا، استفادة ابزاری از ارزش‌های دینی و ملی و خلاصة کلام عدم خیرخواهی صاحبان تبلیغات نسبت به هم‌وطنان و هم‌کیشان خود و تنها به فکر فایدة اقتصادی خود بودن.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Religious and Moral Pathology of Commercial Advertisements

نویسنده [English]

  • 00 00
00
چکیده [English]

One of the most important missions of mass media is enlightening public opinion and enhancing their knowledge in various fields of life.
Commercial advertisement is one of the fields of mass media.
The planners of mass media must observe the jurisprudential laws and ethical advices in this field and the benefit of the people in general and not to just focus on their financial benefit or the producers' or the merchants'
In this article we would like to introduce some of the damages in this ground.
Some of them are: deceiving the consumer, encouraging them to consume more, abusing the beauty of women for advertisement, denying the other goods or other merchandise, assuring the people (consumers) about the quality of commodity meanwhile the quality is not very high, and in brief, trying to benefit the owner of goods and not the benefit of people and consumers in general.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Pathology
  • commercial advertisement
  • commercial ethics
  • jurisprudential rules of advertisement
  • business jurisprudence