خبرگزاری‌ها و فناوری‌های جدید رسانه‌ای (مطالعة تطبیقی کارکردهای رویترز، آسوشیتدپرس، پی.تی.آی و ایرنا در عصر اینترنت با تأکید بر عملکردِ خبرگزاری جمهوری اسلامی)

نوع مقاله: مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری علوم ارتباطات و مدرس دانشگاه علامه طباطبایی

2 استادیار ارتباطات اجتماعی، دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه علامه طباطبایی

چکیده

ساختار و عملکرد حرفه‌ای خبرگزاری‌ها در دو دهة اخیر، تحت تأثیر پیدایش تلویزیون‌های خبری 24 ساعته و گسترش فزایندة رسانه‌های جدید مبتنی بر وب، با چالش‌هایی روبرو شده و این مسئله، رقبای قدرتمندی را فراروی فعالیت حرفه‌ای خبرگزاری‌ها قرار داده است. در چنین فضایی، خبرگزاری‌ها برای حفظ جایگاه، بقاءپذیری و موقعیت رقابتی، راهکارهایی را جهت ایجاد سازگاری با فناوری‌های نوپدید به‌کار گرفته‌اند. در این راستا، با توجه به ضرورت ورود خبرگزاری رسمی ایران (ایرنا) به حوزة فناوری‌های جدید، مقالة حاضر وضعیت ایرنا را از منظر تولید و ارائة خدمات چندرسانه‌ای نوین در مقایسه با سه خبرگزاری مورد مطالعه شامل رویترز، آسوشیتدپرس و خبرگزاری ملی هند (پی.تی.آی) بررسی کرده است. یافته‌ها که به روش مطالعة تطبیقی انجام شده است، نشان می‌دهد ایرنا باید همانند خبرگزاری‌های مورد بررسی، تولید فیلم‌های خبری با کیفیت، اخبار چندرسانه‌ای، گرافیک و اینفوگرافیک و ارسال بسته‌های خبری روی تلفن‌همراه را در دستور کار قرار دهد.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

News Agencies and Modern Media Technologies(A Comparative Study of Operation of AP, PTI, IRNA and Reuters in the Era of Internet With the Emphasis on IRNA)

نویسندگان [English]

  • 00 00 1
  • 00 00 2
2 00
چکیده [English]

  In the last two decades, the professional organization and operation of news agencies have been challenged and affected by 24-hour news TV channels and ever increasing web-based modern media. This has placed strong rivals before the professional operation of news agencies. In such a context, news agencies have adopted strategies to maintain status, survive, and compete as well as to be adaptable with the modern technology. Considering the necessity of employing modern technologies by the Islamic Republic News Agency (IRNA), the researcher has studied the position of IRNA in production and provision of modern multi-media services in comparison with the Associated Press (AP), Press Trust of India (PTI) and Reuters. The findings of the research, carried out based on a comparative model, suggest that like the news agencies under study, IRNA shall put on its agenda the production of quality news clips, multi-media news, graphic and info-graphic services and sending news packages on mobile phones.

کلیدواژه‌ها [English]

  • News Agencies
  • Modern Technologies
  • Reuters
  • Associated Press
  • PTI
  • IRNA