مقایسه تغییرات در گرایش سه نسل از جوانان شهر تهران به کسب خبر

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استادیار گروه روزنامه‌نگاری دانشکده ارتباطات و رسانه، دانشگاه صداوسیما (نویسنده مسئول) .Jahandar.amiri553@gmail.com

2 استادیار گروه روزنامه‌نگاری دانشکده ارتباطات و رسانه، دانشگاه صداوسیما e.fathi25@gmail.com

3 کارشناس‌ارشد روزنامه‌نگاری، دانشگاه صداوسیما ahmadpourahmadali@gmail.com

10.22083/jccs.2020.242612.3150

چکیده

خبر ماده اصلی ارتباطات جمعی، از نیازهای اصلی مخاطبان و در صدر تولیدات رسانه‌ها قرار دارد. این پژوهش با تشکیک در اصل عدم‌تغییر گرایش نسل‌های مختلف مخاطبان به کسب خبر ، گرایش سه نسل از جوانان تهرانی را با استفاده از روش شبه پانل گذشته یاد، بررسی و مقایسه کرده است. جامعه آماری جوانان 15 تا 24 ساله شهر تهران در دهه‌های 90، 80 و 70 شمسی است که با ابزار پرسشنامه از 401 نمونه، داده‌ها جمع‌آوری و نتایج گرایش هر سه نسل به کسب خبر به تفکیک با هم مقایسه شده است. متغیرهای مورد بررسی، ادراک از فایده، ادراک از سهولت و سازگاری، متغیرهای مؤثر بر رسانه منتشر کننده خبر، رضایت از سایر بخش‌های زندگی و عادت به کسب خبر است. براساس نتایج ،گرایش جوانان به کسب خبر دچار تغیر شده و رابطه معنادار میان مؤلفه‌های ادراک فایده کسب خبر، ادراک سهولت کسب خبر، ادراک سازگاری با کسب خبر، هنجارهای ذهنی از کسب خبر و ادراک رفتاری کنترل‌شده با گرایش به کسب خبر تایید شده است. همچنین گرایش به کسب خبر با رضایت از سایر بخش‌های زندگی نسل اول رابطه معنادار داشته اما این معناداری در نسل دوم و سوم تایید نشده است.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Comparison of changes in the tendency of young people to consume news (Case study of three generations from Tehran)

نویسندگان [English]

  • jahandar amiri 1
  • Ebrahim fathy 2
  • ahmadali ahmadpor 3
1 Assistant Professor of Journalism, Faculty of Communication and Media, I.R.I.B. University (Corresponding Author) Jahandar.amiri553@gmail.com
2 Assistant Professor of Journalism, Faculty of Communication and Media, I.R.I.B. University . e.fathi25@gmail.com
3 Master of Journalism in I.R.I.B. University. ahmadpourahmadali@gmail.com
چکیده [English]

News is the main article of mass communication, one of the main needs of the audience and is at the top of media productions. This study examines and compares the tendencies of three generations of young people in Tehran using the quasi-panel method of the past, using the principle of not changing the tendency of different generations of audiences to obtain news. The statistical population is 15 to 24 years old youth in Tehran in the 90s, 80s and 70s, which was compared with a questionnaire of 401 samples, data collection and the results of the tendency of all three generations to obtain news separately. The variables studied are perception of benefit, perception of ease and adaptability, variables affecting the media that publishes the news, satisfaction with other areas of life and the habit of acquiring news.According to the results, the tendency of young people to acquire news has changed and a significant relationship has been confirmed between the components of perceiving the benefit of acquiring news, perceiving ease of acquiring news, perceiving adaptation to acquiring news, mental norms of acquiring news and controlled behavioral perception with tendency to acquire news.Also, the tendency to get news has a significant relationship with satisfaction with other aspects of the life of the first generation, but this significance has not been confirmed in the second and third generations

کلیدواژه‌ها [English]

  • Trend in news"
  • youth"
  • intergenerational gap"
  • trend change
منابع و مأخذ
آزاد ارمکی، تقی و افسانه کمالی (1383). «اعتماد، اجتماع، جنسیت». فصلنامه مجله جامعه‌شناسی ایران، شماره 26: 132ـ100.
آهنگران، گلاله، باقر ساروخانی و محمد سلطانی‌فر (1399). «بررسی شکل­گیری هویت ارتباطی ناشی از عضویت در شبکه اجتماعی پیام‌رسان تلگرام، موردمطالعه جوانان شهر تهران». فصلنامه مطالعات فرهنگ و ارتباطات، شماره 50: 31ـ7.
باستانی، سوسن، هادی خانیکی و سعید اردکان‌زاده (1399). «نظام رسانه­ای ایران: جانشینی ناکامل رسانه­های نوین و ازجادررفتگی شبکه رسانه­ها». فصلنامه مطالعات فرهنگ و ارتباطات، شماره 49: 31ـ7.
بالس، کریستوفر (1380). «ذهنیت نسلی». ترجمه حسین پاینده. فصلنامه ارغنون، شماره 19: 30ـ1.
بدیعی، نعیم و حسین قندی (1382). روزنامه‌نگاری نوین. تهران: انتشارات دانشگاه علامه طباطبائی.
بشیریان، سعید و علیرضا حیدرنیا، حمیداله وردی‌پور و ابراهیم حاجی‌زاده (1391). «کاربرد تئوری رفتار برنامه‌ریزی‌شده در پیش‌بینی فاکتورهای مؤثر بر سوءمصرف مواد در نوجوانان». فصلنامه مجله دانشگاه علوم پزشکی فسا، شماره 4: 310ـ298.
بونر، جرد و مایکل وانک (1390). نگرش و تغییر نگرش. ترجمه جواد طهوریان. تهران: انتشارات رشد.
تن، الکسیس (1388). نظریه‌ها و پژوهش‌های ارتباط ‌جمعی. ترجمه نعیم بدیعی. تهران: انتشارات همشهری.
خجسته باقرزاده، حسن، ملیکا بردبار و وحید عقیلی (1397). «آینده مصرف رسانه­ای مخاطبان، مطالعه موردی با روش دلفی». فصلنامه مطالعات فرهنگ و ارتباطات، شماره 43: 106ـ83.
دفتر مطالعات و توسعه رسانه‌ها (1385). الگوی مصرف روزنامه در شهر تهران؛ نظرسنجی از شهروندان تهرانی. گزارش طرح پژوهشی.
دومینیک، جوزف آر. و راجر ویمر (1384). تحقیق در رسانه‌های جمعی. ترجمه کاووس سید امامی. تهران: انتشارات سروش و مرکز تحقیقات، مطالعه و سنجش برنامه‌ای صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران.
رفیع‌پور، فرامرز (1388). سنجش گرایش روستاییان نسبت به جهاد سازندگی. تهران: انتشارات شرکت سهامی انتشار.
 
روشندل اربطانی، طاهر و مرتضی قمری وفا (1396). «الگوی مطلوب مدیریت خبر در خبرگزاری فارس، چگونه به قطب خبری تبدیل شویم». مطالعات رسانه‌ای، شماره 38: 116ـ99.
زند حسامی، حسام و شیما پروینچی (1393). «به‌کارگیری نظریه رفتار برنامه‌ریزی‌شده در بررسی قصد خرید سبز مصرف‌کنندگان». فصلنامه مدیریت توسعه و تحول، شماره 18: 30ـ23.
سورین، ورنر جی. و جیمز تانکارد (1381). نظریه‌های ارتباطات. ترجمه علیرضا دهقان. تهران: انتشارات دانشگاه تهران.
شکرخواه، یونس (1374). خبر. تهران: مرکز گسترش و آموزش رسانه‌ها.
طاووسی، محمود، علیرضا حیدرنیا، علی منتظری، فرهاد طارمیان، حسین اکبری و علی‌اصغر حائری (1388). «تمایز بین دو سازه‌ کنترلی: کاربردی از نظریه‌ رفتار برنامه‌ریزی‌شده برای پرهیز از سوءمصرف مواد مخدر در نوجوانان». فصلنامه دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمان گناباد، شماره 3: 44ـ36.
کاستلز، مانوئل (1389). عصر اطلاعات. ترجمه احد علیقلیان، افشین خاکباز و حسن چاوشیان. تهران: انتشارات طرح نو.
کریمی، یوسف (1379). نگرش و تغییر نگرش. تهران: نشر ویرایش.
لگزیان، محمد، علیرضا حدادیان، مجتبی کفاشان و یاسر آسمان‌دره (1392). «بررسی ادراک دانشجویان از خدمات الکترونیکی کتابخانه‌های دانشگاهی: پژوهشی بر مبنای نظریه رفتار برنامه‌ریزی‌شده آجزن». فصلنامه علمی پژوهشی پردازش و مدیریت اطلاعات، شماره 2: 185ـ167.
لیتل جان، استیفن (1384). نظریه‌های ارتباطات. ترجمه مرتضی نوربخش. تهران: انتشارات جنگل.
مبرم، میترا (1387). بررسی میزان استفاده و رضامندی شهروندان تهرانی از برنامه‌های خبری سیمای جمهوری اسلامی ایران (مطالعه تطبیقی خبر 21 از شبکه اول و خبر 30/20 از شبکه دوم سیما). پایان‌نامه کارشناسی‌ارشد، دانشکده ارتباطات، دانشگاه علامه طباطبائی.
محسنیان راد، مهدی و مهرداد نیکنام (1373). فهرستگان ارتباطات‌ـ‌توصیفی، موضوعی. تهران: انتشارات مرکز مطالعات و تحقیقات رسانه.
مرکز تحقیقات صداوسیما (1374). نظرسنجی از شهروندان تهرانی درباره رسانه‌های جمعی. تهران: انتشارات مرکز تحقیقات صداوسیما.
مرکز تحقیقات صداوسیما (1379). نظرسنجی از شهروندان تهرانی درباره رسانه‌های جمعی. تهران: انتشارات مرکز تحقیقات صداوسیما.
معتمدنژاد، کاظم (1371). وسایل ارتباط جمعی. تهران: انتشارات دانشگاه علامه طباطبائی.
مکتبى، محمد (1384). خبر و اخلاق خبرنگارى. قم: انتشارات مرکز پژوهش‌های اسلامى صداوسیما.
مهدی‌زاده، محمد (1390). نظریه‌های رسانه اندیشه‌های رایج و دیدگاه‌های انتقادی. تهران: انتشارات همشهری.
Ajzen, I. (1991). ‘The theory of planned behavior’. Organizational Behavior and Human Decision Processes, 50(2), 179–211.
Bentler, P. M. & Speckart, G. (1979). ‘Models of attitude–behavior relations’. Psychological Review, 86(5), 452–464.
Chan, K. & Fang, W.) 2007). ‘Use of the Internet and Traditional Media among Young People’. Research Paper, 8(4), 244-256.
Chyi, H. I. & Lee, A. M. )2012(. ‘Theorizing Online News Consumption: A Structural Model Linking Preference, Use, and Paying Intent’. Online Journalism, 1-29.
Elareshi, M. & Gunter, B. )2012(. ‘Patterns of news media consumption among young people in Libya’. Journal of African Media Studies, 4(2), 173-191.
Freeman, K. S. )2013(. ‘News Consumption Behavior of Young Adults in Malaysia’. International Journal of Social Science and Humanity, 3(2).
Gefen, D. & Keil, M. (1998). ‘The impact of developer responsiveness on perceptions of usefulness and ease of use: an extension of the technology acceptance model’. Acm sigmis database: the database for advances in information systems, 29(2), 35-49.
Patterson, T. E. )2008(. ‘Young people flee from the news, Whatever the Source’. Television Quarterly, 38(2), 32-35.
Pew Research Center )2000(. ‘Investors now go online for quotes, advice: Internet sapping broadcast news audience’. (Online). Retrieved from: http://www.people-press.org/media0Orpt.htm
Ripolles, A. C. )2012(. ‘Beyond Newspapers: News Consumption among Young People in the Digital Era’. Scientific Journal of Media Education, 39, 151-158.
Struckmann, S. & Karnowski, V. (2016). ‘News consumption in a changing media ecology: An MESM-study on mobile news’. Telematics and Informatics, 33 (2): 309-319 .
Taylor, S. & Todd, P. A. )1995(. ‘Understanding information technology usage: A test of competing models’. Information systems research, 6(2), 144-176.
Triandis, H.C. (1980). ‘Values, Attitudes, and Interpersonal Behavior’. Nebraska Symposium on Motivation, University of Nebraska Press, Lincoln.
Ward, S. & Wackman, D. )1971(. ‘Family and media influences on adolescent consumer learning’. American Behavioral Scientist, 14(3), 415-427.
Zeng, X. (2014). Chinese young people's engagement with journalism: perspectives and attitudes towards the news, Doctoral dissertation, Bournemouth University.