همگان‌های شبکه‌ای و قالب‌بندی شبکه‌ای موضوعات در انتخابات: تحلیل قالب‌های موضوعی شکل‌گرفته در جریان انتخابات ریاست‌جمهوری 1396 در توئیتر

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دکتری علوم ارتباطات اجتماعی، دانشکدۀ علوم اجتماعی، دانشگاه تهران (نویسندۀ مسئول).

2 دانشجوی دکتری علوم ارتباطات اجتماعی، دانشکدۀ علوم اجتماعی، دانشگاه تهران.

3 دانشجوی دکتری علوم ارتباطات اجتماعی، دانشکدۀ علوم اجتماعی، دانشگاه علامه طباطبایی.

چکیده

توئیتر در سال­های اخیر به رسانۀ محبوب در بین کاربران خصوصاً در جریان رویدادهای سیاسی و اجتماعی تبدیل شده است. با توجه به تأثیرگذاری کنشگری در توئیتر بر رویدادهای سیاسی در ایران، این پژوهش به ­دنبال شناسایی و تحلیل این مسئله است که همگان­های شبکه­ای در توئیتر فارسی چگونه انتخابات ریاست‌جمهوری سال 1396 را به­عنوان رویدادی سیاسی قالب­بندی کرده­اند تا از این رهگذر چگونگی برساخت واقعیت در بین آن‌ها مشخص شود. برای انجام پژوهش، از مفهوم همگان شبکه­ای و قالب­بندی شبکه­ای استفاده شده است. داده­های پژوهش (2,596,284 توئیت) در دوران انتخابات با روش گلوله برفی و با استفاده از 94 کلیدواژه و هشتگ از API توئیتر گردآوری شدند و با انتخاب 10,416 توئیت از 50 کاربر مؤثر در هر همگان شبکه­ای، قالب­های شبکه­ای شکل‌گرفته در توئیتر فارسی شناسایی شدند. رویکرد تحلیلی پژوهش ترکیبی از روش تحلیل محتوای مردم­نگارانه و تحلیل گفتمان انتقادی رسانه­های اجتماعی بود. نتایج پژوهش نشان داد که تبلیغات انتخاباتی، ویژگی­های اخلاق­مداری نامزدهای انتخاباتی و حامیانشان، فساد، و مسائل مرتبط با کارآمدی یا شایستگی نامزدها قالب­های مسلط در کل شبکه بوده­اند. همچنین، سه همگان اصلی در توئیتر فارسی شکل گرفته بود (همگان­های اصلاح‌طلبان، اصول‌گرایان و مهاجران). یافته­های پژوهش نشان داد که کاربران عادی در هر سه همگان نقش مؤثری در تولید این قالب­ها داشته­اند.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Networked Framing in Election: An Analysis of Framing Iran 2017 Presidential Election on Persian Twitter

نویسندگان [English]

  • Hossein Kermani 1
  • Zahra Majdi Zadeh 2
  • Marziyeh Adham 3
1 Ph.D. of Social Communication Sciences, Faculty of Social Sciences, University of Tehran (Corresponding Author) .
2 Ph.D. Candidate in Social Communication Sciences, Faculty of Social Sciences, University of Tehran.
3 Ph.D. Candidate in Social Communication Sciences, Faculty of Social Sciences, University of Allameh Tabataba'i.
چکیده [English]

This paper identified and explored how Iranian Twitter users framed Iran 2017 presidential election in a networked practice. Employing networked framing theory, we tried to identify which subjects were framed by networked publics on Persian Twitter. Moreover, we analyzed the similarities and differentiates in framing the election by different networked publics. We combined social network analysis, ethnographic content analysis and social media critical discourse study approach. First, we collected 2596284 tweets during the election period. Then, we focused on retweet (RT) network as the information diffusion network, and discovered networked publics by applying cluster analysis on this corpus. Afterwards, we identified 50 top influential users in each cluster based on their Page Ranks. Finally, we collected all tweets of these users in the whole network and analyzed them. We used three coders to code the selected sample of 10416 tweets in three rounds. Results showed that ‘Election campaigns’, Candidates and their fans ethical practices’, ‘Corruption’, and ‘Candidates’ qualifications’ were the most dominant networked frames. Furthermore, ordinary users were mainly responsible in framing these subjects.
.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Twitter
  • Social media
  • Networked framing
  • Iran
  • Election
منابع و مأخذ
Alhabash, S., & Ma, M. (2017). ‘A Tale of Four Platforms: Motivations and Uses of Facebook, Twitter, Instagram, and Snapchat Among College Students?’. Social Media + Society, 3(1), 205630511769154. https://doi.org/10.1177/2056305117691544
Altheide, D. L., & Scheneider, C. J. (2013). Qualitative Media Analysis. Thousand Oaks, CA: SAGE Publications.
Ansari, A. (2012). ‘The role of social media in Iran’s Green Movement (2009-2012)’. Global Media Journal-Australian Edition6(2), 1-6.
Barnard, S. R. (2016). ‘Tweet or be sacked”: Twitter and the new elements of journalistic practice’. Journalism, 17(2), 190–207. https://doi.org/10.1177/1464884914553079
Barton, D., & Lee, C. (2013). Language online: Investigating digital texts and practices. Abingdon: Routledge.
Bennett, W. L., & Segerberg, ‘A. (2012). The Logic of Connective Action’. Information, Communication & Society, 15(5), 739–768. https://doi.org/10.1080/1369118X.2012.670661
Berger, P. L., & Luckmann, T. (1991). The Social Construction of Reality: A Treatise in the Sociology of Knowledge. London: Penguin Books Ltd.
Boyd, D. (2011). ‘Social Network Sites as Networked Publics: Affordances, Dynamics, and Implications’. In Papacharrissi, Z. (EDs) Networked Self: Identity, Community, and Culture on Social Network Sites, pp. 39-58.
Carafano, J.J. (2009). All a Twitter: How Social Networking Shaped Iran’s Election Protests. In The Heritage Foundation (Vol. 4999). Retrieved from http://www.heritage.org/research/reports/2009/07/all-a-twitter-how-social-networking-shaped-irans-election-protests
Easley, D., & Kleinberg, J. (2010). Networks, Crowds, and Markets: A Book by David Easley and Jon Kleinberg. In Book. https://doi.org/10.1017/CBO9780511761942
Ems, L. (2014). ‘Twitter’s place in the tussle: how old power struggles play out on a new stage’. Media, Culture & Society, 36(5), 720–731. https://doi.org/10.1177/0163443714529070
Entman, R.M. (1993). ‘Framing: Toward Clarification of a Fractured Paradigm’. Journal of Communication, 43(4), 51–58. https://doi.org/10.1111/j.1460-2466.1993.tb01304.x
Fairclough, N. (1995). Media discourse. London and New York: E. Arnold.
Hermida, A. (2010). ‘Twittering the News: The emergence of ambient journalism’. Journalism Practice, 4(3), 297–308. https://doi.org/10.1080/17512781003640703
Himelboim, I.; Sweetser, K. D.; Tinkham, S. F.; Cameron, K.; Danelo, M. & West, K. (2014). ‘Valence-based homophily on Twitter: Network Analysis of Emotions and Political Talk in the 2012 Presidential Election’. New Media & Society, 1461444814555096-. https://doi.org/10.1177/1461444814555096
Hooshmand, K. (2015, July). “Soft Power” and its manifestations in international diplomacy. CGCS Media Wire. Retrieved from: http://www.global.asc.upenn.edu/soft-power-and-its-manifestations-in-international-diplomacy/
Hopke, J. E. (2015). ‘Hashtagging Politics : Transnational Anti-Fracking Movement Twitter Practices’. Social Media + Society, 1–12. https://doi.org/10.1177/2056305115605521
Jackson, S. J.; Bailey, M. & Foucault Welles, B. (2020). #HashtagActivism: Networks of Race and Gender Justice. https://doi.org/10.7551/mitpress/10858.001.0001
Khazraee, E. (2019). ‘Mapping the political landscape of Persian Twitter: The case of 2013 presidential election’. Big Data & Society, 6(1). https://doi.org/10.1177/2053951719835232
KhosraviNik, M. (2017). ‘Social media critical discourse studies (SM-CDS)’. In J. Flowerdew & J. Richardson (Eds.), Routledge handbook of critical discourse studies (pp. 582–596). London: Routledge.
Li, M., Turki, N., Izaguirre, C. R., DeMahy, C., Thibodeaux, B. L., & Gage, T. (2020). ‘Twitter as a tool for social movement: An analysis of feminist activism on social media communities’. Journal of Community Psychology, jcop.22324. https://doi.org/10.1002/jcop.22324
Marchant, J.; Ormson, T.; Honari, A. & Sabeti, A. (2018). #iranvotes2017: Analysing the 2017 iranian presidential elections through Telegram, Twitter and Instagram. London.
Marchant, J.; Sabeti, A.; Bowen, K. & Kelly, J. (2016). # IranVotes: Political Discourse on Iranian Twitter during the 2016 Parliamentary Elections. Retrieved from https://smallmedia.org.uk/work/iranvotes
Moghanizadeh, S. (2013). The role of social media in Iran’s Green Movement. University of Gothenburg. Retrieved from https://gupea.ub.gu.se/bitstream/2077/34206/1/gupea_2077_34206_1.pdf
Molyneux, L. (2015). ‘What journalists retweet: Opinion, humor, and brand development on Twitter’. Journalism: Theory, Practice & Criticism, 16(7), 920–935. https://doi.org/10.1177/1464884914550135
Morozov, E. (2009). ‘Iran: Downside to the “Twitter Revolution’. Dissent, 56(4), 10–14. https://doi.org/10.1353/dss.0.0092
Papacharissi, Z. (2014). Affective Publics: Sentiment, Technology, and Politics. New York, NY: Oxford University Press. https://doi.org/10.1017/CBO9781107415324.004
Papacharissi, Z. & Oliveira, M. D. (2012). ‘Affective news and networked publics: The rhythms of news storytelling on# Egypt. Journal of communication, 62 (2), 266-282.
Poell, T. (2014). ‘Social media and the transformation of activist communication: exploring the social media ecology of the 2010 Toronto G20 protests’. Information, Communication & Society, 17(6), 716–731. https://doi.org/10.1080/1369118X.2013.812674
Putnam, R. D. (2000). Bowling alone: The collapse and revival of American community. New York, NY: Simon & Schuster.
Sadler, N. (2018). ‘Narrative and interpretation on Twitter: Reading tweets by telling stories’. New Media & Society, 20(9), 3266–3282. https://doi.org/10.1177/1461444817745018
Saldaña, J. (2015). The coding manual for qualitative researchers. London: SAGE.
Skocpol, T. (2003). Diminished democracy. From membership to management in American civic life. Norman: University of Oklahoma Press.
Zappavigna, M. (2012). Discourse of Twitter and social media: How we use language to create affiliation on the web. London, England: Continuum International Publishing Group.