پیش‌بینی فروش فیلم در گیشه‌ سینمای ایران با رویکرد پویایی سیستم

نوع مقاله: مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 مدیریت صنعتی؛ اقتصاد، مدیریت، حسابداری؛ دانشگاه یزد؛ ایران

2 استادیار گروه مدیریت بازرگانی، دانشکده مدیریت، دانشگاه تهران

3 کاندیدای دکتری مدیریت، دانشکده اقتصاد و کسب و کار، دانشگاه نوشاتل، نوشاتل، سوئیس

10.22083/jccs.2020.191668.2845

چکیده

ریسک سرمایه‌گذاری به منظور کسب موفقیت مالی در محصولاتی همچون فیلم‌های سینمایی که عمر کوتاهی دارند، بسیار بالا است. در مطالعات گذشته برای تحلیل پویایی‌های این صنعت از مدل‌های خطی و ایستایی استفاده ‌شده است که این مدل‌ها به خاطر خطی‌بودنشان، قادر به تحلیل واقع‌نگر پیچیدگی‌ها و پویایی‌های حاکم بر صنعت سینما نیستند. با توجه به اهمیت بسیار زیاد فروش فیلم‌های سینمایی برای سرمایه‌گذاران آن‌ها، این پژوهش با ارائه‌ی مدلی پویا مبتنی بر رویکرد پویایی سیستم به‌ پیش‌بینی فروش و ارزیابی موفقیت مالی فیلم‌ها پرداخته است. مطالعه حاضر با بررسی دقیق پژوهش‌های پیشین و همچنین از طریق مصاحبه عمیق با شش تن از خبرگان سینمایی، کلیه عواملی را که ممکن است در فروش فیلم‌های سینمایی تأثیرگذار باشند، استخراج نموده و روابط بین آن‌ها را مورد ارزیابی قرار داده است. نتایج این پژوهش نشان می‌دهد که مهم‌ترین عامل مؤثر بر فروش یک فیلم، شناخت مخاطب هدف آن می‌باشد. از سویی دیگر، نتایج حاکی از آن است که برای افزایش موفقیت یک فیلم در گیشه، الزامی به ‌صرف هزینه‌های سنگین به منظور حضور بازیگران ستاره گران‌قیمت در آن نیست. همچنین عواملی دیگر مانند بازاریابی فیلم، تعداد روز‌های تعطیل، نظر منتقدان و کاربران و در نهایت ژانر فیلم، تأثیر به سزایی در موفقیت فروش این محصولات رسانه‌ای در گیشه‌های سینما دارد. در نهایت، پیامدهای‌ نظری و عملی این پژوهش در عرصه صنعت سینما مورد بحث قرار گرفته است.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Iranian Box-office Forecasting with a system dynamics approach

نویسندگان [English]

  • Mahyar Kamali Saraji 1
  • Said Haidar Mirfakhradini 1
  • Seyed Mahdi Sharifi 2
  • Afshin Omidi 3
1 Industrial Management; Economics, Management, Accounting; Yazd University, Iran
2 Faculty of Management, University of Tehran
3 Ph.D Candidate in Management, Faculty of Economics and Business, University of Neuchatel, Neuchatel, Switzerland
چکیده [English]

In order to obtain financial success, the risk of investment is very high, especially in short-life products like a movie. In the previous studies, linear and static models have been used to analyze of the dynamics of this industry but because of their linearity, these models not capable of analyzing the realities of the complexities and dynamics in the movie industry. Due to the tremendous importance of movie income for their investors, this research used a system dynamics model to forecast and evaluate the financial success of movies in the Iranian media market. By scrutinizing of the previous researches, as well as through in-depth interviews with six cinematic experts, this study extracts all the factors that may affect the sale of movies and evaluates the relationships between them. Results indicated that the most critical factor affecting the sale of a movie is the recognition of the target audience and to increase the success of a movie at the box-office, it is not necessary to spend much money for the presence of expensive stars. However, other factors, such as film marketing, holidays, critics and users' review and genre, have a significant impact on the success of selling these media products in movie theaters. Taken together, the theoretical and practical implications of this research in the field of cinema industry are discussed.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Sales forecasting
  • Scenario Planning.Cinema Industry
  • Movie
  • System thinking