هویت‌سازی رسانه‌ای در جریان مذاکرات هسته‌ای ج.ا.ا (مطالعه موردی روزنامه ایران 1392-1382)

نوع مقاله: مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری جامعه شناسی سیاسی، دانشگاه علامه طباطبایی

2 استادیار گروه علوم سیاسی دانشگاه علامه طباطبایی

3 دانش آموخته دیپلماسی و سازمان های بین المللی دانشکده وزارت خارجه

4 دانش آموخته کارشناسی ارشد روابط بین الملل دانشگاه فردوسی مشهد

10.22083/jccs.2020.161320.2655

چکیده

پژوهش حاضر به هویت‌سازی رسانه‌ای در جریان مذاکرات هسته‌ای، و به طور موردی هویت گروهی نمایش داده شده از کشورهای عضو 1+5 در روزنامه ایران دوره ‌ی زمانی 1382 تا 1392 پرداخته است. در دنیای جدید رسانه‌ها در موضوعات مختلف به کمک سیاست خارجی آمده‌اند و با طرح موضوعات مختلف سعی در پیگیری منافع خود دارند. در این میان یکی از مهم‌ترین کارهایی که رسانه‌ها در این راستا انجام می‌دهند هویت‌سازی از خود و دیگران است تا بدین ترتیب هم به شکل‌گیری ذهنیت تصمیم‌گیران کمک کنند و هم افکار عمومی را به سمت و سوی خاصی هدایت کنند. بر همین اساس دیپلماسی رسانه‌ای یکی از مهم‌ترین و تاثیرگذارترین عوامل بر روی مسایل جدید به طور عام و مساله پرونده هسته‌ای ایران به طور خاص است. سوال تحقیق بدین صورت مطرح شده است که «هویت‌سازی رسانه‌ای روزنامه ایران درخصوص هویت گروهی اعضای 1+5 در سال‌های 92-82، از چه کاراکترها و مشخصه‌هایی‌ برخوردار است؟» در پژوهش حاضر یافته‌های تحقیق با استفاده از روش تحلیل محتوا ضمن تاکید بر سیالیت و برساخته بودن هویت کشورها در روابط بین‌الملل، هویت‌های گروهی اعضای 1+5 را در قالب گروه‌های «دوست» و «دشمن» نمایش می‌دهد.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Media Identification During Iran's nuclear negotiations (Case Study of Iran Newspaper 2003-2013)

نویسندگان [English]

  • ghasem misaei 1
  • faez dinparast 2
  • moslem golestan 3
  • mohammad jafari 4
1 PhD student in Political Sociology, Allameh Tabataba'i University
2 Assistant professor of Political Sciences at the Allameh Tabataba’ee University
3 BA in Diplomacy and International Organizations Department of the Ministry of Foreign
4 MA in International Relations graduate of the University of Mashhad Ferdowsi
چکیده [English]

The present study focuses on media Identification during the nuclear negotiations, and by case Study of Group identity displayed from member states 1 + 5 In the Iran newspaper from 2003 to 2013. In the modern world, the media have come to foreign policy aids on various issues and are trying to pursue their interests by addressing various issues. One of the most important things the media does in this regard is to Identification itself and others in order to help shape the mindset of decision makers and to direct public opinion to a particular direction. Accordingly, media diplomacy is one of the most important and influential factors on new issues in general and the issue of Iran's nuclear case in particular. The research question is: "What Characteristics and Characteristics of the Media Identification of the Iranian Newspaper about the Group Identity of 5 + 1 Members in 2003-2013?" In the present study, the findings of the study, using content analysis method, while emphasizing the fluidity and constructionism identity of countries in international relations, represent the group identities of 5 + 1 members in the form of “friend” and “enemy” groups.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Nuclear negotiations
  • Iran Newspaper
  • media diplomacy
  • content analysis