تبیین راهبردهای رسانه ها به منظور مدیریت ادراک اجتماعی در صحنه جنگ رسانه ای ناآرامی سال 1397

نوع مقاله: مقاله پژوهشی

نویسنده

دانشگاه جامع امام حسین (ع)

10.22083/jccs.2019.195393.2877

چکیده

فهم نحوه ادراک مردم و مدیریت آن از جمله ماموریت های اصلی هر رسانه به منظور پیش برد اهداف خود و در راستای انگاره سازی در بین اذهان عمومی است . این مهم در فضای رسانه ای جمهوری اسلامی که روزانه مورد هجمه رسانه ای نظام سلطه قرار می گیرد، اهمیت دو چندانی می یابد تا حدیکه رهبر انقلاب آن را مهمتر و بسترساز اثرگذاری جنگ اقتصادی بیان نمودند.
براین اساس هر رسانه مبتنی بر اهداف و ماموریت‌های خود، راهبردهایی را برای هدایت افکار عمومی در پیش می‌گیرد که شناسایی این راهبردها مستلزم رصد دقیق آنها و یا دسترسی به اسناد بالادستی آنهاست و نقص این روش در آن است که میزان اثربخشی هر راهبرد مشخص نشده و گاها تکنیک های به کار گرفته شده در راهبردها، مبهم خواهد بود. در این پژوهش تلاش شد که با تمرکز بر جامعه هدف رسانه ها، راهبردهایی که در هدایت افکار عمومی موثر واقع شده‌اند، شناسایی گردد. لذا در ابتدا اقدام به مصاحبه نیمه ساختارمند با 1250 نفر از مردم تهران شد و پس از آن با بهره گیری رگرسیون لجستیک و آزمون همبستگی تلاش گردید باور عمومی که تحت تاثیر هر یک از چهار رسانه ماهواره، شبکه های اجتماعی، صداوسیما و سایت ها شکل گرفته اند، تبیین شوند. نتایج گویای آن بود که فضای تقابلی جدی بین رسانه ها در عرصه هدایت افکار عمومی وجود داشته و در این فضا شبکه های اجتماعی غالبا در اختیار جریان غیر انقلابی و سایتها در دست جریان انقلابی است.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Identifying Media Strategies for Managing Social Perceptions in Media Wars in 2018

نویسنده [English]

  • rasoul yousefi
عضو هیئت علمی
چکیده [English]

Understanding how people perceive and manage is the most important mission of any media. This issue is important in the media environment of the Islamic Republic of Iran, which is in the media war, and the Iranian leader in 2018 introduced the media war as an introduction to the economic war.
The identification of the strategies of each medium requires regular observation or access to their upstream documents, the failure of which is that the effectiveness of each strategy is not determined and, sometimes, the techniques employed in the strategies will be ambiguous.
In this research, it was attempted to identify strategies that are effective in guiding public opinion by focusing on the target community of the media. So, firstly, 1250 people from the city of Tehran were interviewed and then using logistic regression and correlation test, the public opinion was influenced by satellite, social networks, national television and news sites.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Social Perception Management
  • Media Warfare
  • Guiding public opinion