منابع و مأخذ
آزادی، محمدحسین (1398). راهکارهای مقابله با خبر جعلی برای معاونت سیاسی سازمان صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران، (پایاننامه کارشناسی ارشد علوم ارتباطات)، دانشگاه صداوسیما.
آزادی، محمدحسین و محمدحسین ساعی و هادی البرزی دعوتی (1398). «تفاوتهای «خبر جعلی» و «شایعه» از منظر اسناد علمی، کارشناسان و نظریهپردازان ژورنالیسم، خبر و علوم ارتباطات»، مطالعات میانرشتهای ارتباطات و رسانه، شماره 2: 36ـ11.
آلپرت جی، دبلیو و لئو پستمن (1947). روانشناسی شایعه، ترجمۀ ساعد دبستانی، تهران: انتشارات مرکز تحقیقات، مطالعات و سنجش برنامهای صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران.
رضویزاده، سید نورالدین (1377). «وانمایی و سلطه در جریان بینالمللی خبر»، مجموعه مقالات دومین سمینار بررسی مسائل مطبوعات ایران، جلد دوم، تهران: انتشارات رسانه.
ریختهگر برنجی، ریحانه و عباس کدخدایی (1397). «رویکرد حقوق بینالملل در خصوص تبلیغات خصمانه برای جنگ (پروپاگاندا)»، فصلنامه مطالعات حقوق عمومی، شماره 48: 545ـ525.
زارعیان، داوود (1386). شناخت افکار عمومی، تهران: جهاد دانشگاهی دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران.
سلطانیفر، محمد، مریم سلیمی و سید غلامرضا فلسفی (1396). «اخبار جعلی و مهارتهای مقابله با آن»، فصلنامه رسانه، شماره 3: 69ـ43.
شعار غفاری، پرویز (1373). «تبلیغات خبری و منافع ملی»، فصلنامه رسانه، ویژهنامه آموزشی شماره 1.
شیلر، هربرت (1375). اطلاعات و اقتصاد بحران، ترجمه یونس شکرخواه، تهران: انتشارات خجسته.
عبداللهینژاد، علیرضا و جواد صادقی و ابوذر قاسمینژاد (1395). «رسانههای اجتماعی و مشارکت سیاسی در انتخابات (رابطه استفاده از فیسبوک، تلگرام و اینستاگرام و مشارکت سیاسی دانشجویان در انتخابات هفتم اسفند 1394)»، مطالعات رسانههای نوین، شماره 2: 75ـ34.
عقیلی، سید وحید و طاهر روشندل اربطانی و محمدمهدی فرجیان (1397). «نقش شبکههای اجتماعی در انتخابات در ایران و تأثیر آنها بر نقش رسانههای سنتی»، مطالعات رسانههای نوین، شماره 4: 214ـ181.
کازنو، ژان (1373). جامعهشناسی وسایل ارتباط جمعی، ترجمۀ باقر ساروخانی و منوچهر محسنی، تهران: انتشارات اطلاعات.
21)
محسنیانراد، مهدی (1384). ایران در چهار کهکشان ارتباطی: سیر تحول تاریخ ارتباطات در ایران از آغاز تا امروز. تهران: سروش.
مهدیزاده، سیدمحمد (1396). نظریههای رسانه: اندیشههای رایج و دیدگاههای انتقادی، تهران: انتشارات همشهری.
وندایک، جان (1384). «سیاستگذاری در جامعه شبکهای»، ترجمۀ پیروز ایزدی، فصلنامه رسانه، شماره 58: 120ـ85.
ویکیپدیا (2018). پرداخت بهازای مشاهده. ایجادشده در 21 اکتبر 2018. مشاهدهشده در 12 فوریه 2019: https://b2n.ir/s73524
Allcott, H., & Gentzkow, M. (2017). 'Social media and fake news in the 2016 election', Journal of economic perspectives, 31(2): 211-236.
Auerbach, J. (2015). Weapons of democracy: Propaganda, progressivism, and American public opinion. JHU Press.
Baumgartner, J., & Morris, J. S. (2006). 'The Daily Show effect: Candidate evaluations, efficacy, and American youth', American Politics Research, 34(3): 341-367.
Baym, G. (2005). 'The Daily Show: Discursive integration and the reinvention of political journalism', Political communication, 22(3): 259-276.
Berkowitz, D., & Schwartz, D. A. (2016). 'Miley, CNN and The Onion: When fake news becomes realer than real', Journalism Practice, 10(1): 1-17.
Blumler, J. G., & McLeod, J. M. (1973). Communication and Voter Turnout in Britain.
Boorstin, D. J. (2012). The image: A guide to pseudo-events in America. Vintage.
Bourdon, J. & Méadel, C. (Eds.) (2014). Television audiences across the world: Deconstructing the ratings machine. Springer.
Cai, G.; Wu, H. & Lv, R. (2014, August). Rumors detection in Chinese via crowd responses. In Proceedings of the 2014 IEEE/ACM International Conference on Advances in Social Networks Analysis and Mining (pp. 912-917). IEEE Press.
Çalışkan, K. & Callon, M. (2010). 'Economization, part 2: a research programme for the study of markets', Economy and Society, 39(1): 1-32.
Campbell, D. (2003). 'US war photographer sacked for altering image of British soldier', The Guardian Online.
Caplan, R. (2017). 'How Do You Deal with a Problem Like ‘Fake News?'. Data & Society.
DiFonzo, N. & Bordia, P. (2007). 'Rumor, gossip and urban legends', Diogenes, 54(1): 19-35.
Edgar, A. & Sedgwick, P. (2002). Cultural theory. 2. The key thinkers. Routledge.
Fallon, K. (2012). 'Fooled by ‘The Onion’: 9 Most Embarrassing Fails', The Onion, Nov. 27, 2012. Accessed September 15, 2018.
Farsetta, D. & Price, D. (2006). Fake TV news: Widespread and undisclosed. Center for Media and Democracy, 6, 1-6.
Flanagin, A. J. & Metzger, M. J. (2007). 'The role of site features, user attributes, and information verification behaviors on the perceived credibility of web-based information', New media & society, 9(2), 319-342.
Goldhaber, M. H. (1997). The attention economy and the net. First Monday.
Graham, R. (2017). 'Google and advertising: digital capitalism in the context of Post-Fordism, the reification of language, and the rise of fake news', Palgrave Communications, 3(1), 45.
Hutchinson, B. (2017). The Onion’ Founder: we do satire not fake news. WISN-TV .Feb. 15, 2017. https://b2n.ir/e77347.
Ellul, J., & Kellen, K. (1973). Propaganda: The formation of men's attitudes (p. 352). New York: Vintage books.
Jensen, R. (2016). Conclusion: Writing Dissent in the Propaganda Flood. Propaganda and Rhetoric in Democracy: History, Theory, Analysis, 254-72.
Jowett, G. S., & O'donnell, V. (2018). Propaganda & persuasion. Sage Publications.
Kershner, J. W. (2011). Elements of News Writing. Pearson Higher Ed.
Kohut, A.; Morin, R. & Keeter, S. (2007). What Americans know: 1989-2007, Public knowledge of current affairs little changed by news and information revolutions. PEW Research Center, April, 15.
Landreville, K. D.; Holbert, R. L. & LaMarre, H. L. (2010). 'The influence of late-night TV comedy viewing on political talk: A moderated-mediation model', The International Journal of Press/Politics, 15(4), 482-498.
Lazere, D. (Ed.). (1987). American media and mass culture: Left perspectives. Univ of California Press.
Lee, F. L. (2014). 'The impact of online user-generated satire on young people’s political attitudes: Testing the moderating role of knowledge and discussion', Telematics and Informatics, 31(3), 397-409.
Lundberg, D. & Hultén, O. (1968). Individen och massmedia (Vol. 36). EFI.
McGonagle, T. (2017). 'Fake news False fears or real concerns?', Netherlands Quarterly of Human Rights, 35(4), 203-209.
McGreal, Ch. (2012). Iran Fars Agency reports onion article Ahmadinejad. The Guardian, Sep 28, 2012. Accessed May 15, 2018.
https://b2n.ir/u24883
Mirrlees, T. (2016). Hearts and mines: The US empire’s culture industry. UBC Press.
O'reilly, T. (2007). 'What is Web 2.0: Design patterns and business models for the next generation of software', Communications & strategies, (1), 17.
Reilly, I. (2018). 'F for Fake: Propaganda! Hoaxing! Hacking! Partisanship! and Activism! in the Fake News Ecology', The Journal of American Culture, 41(2), 139-152.
Shu, K.; Bernard, H. R. & Liu, H. (2019). Studying fake news via network analysis: detection and mitigation. In Emerging Research Challenges and Opportunities in Computational Social Network Analysis and Mining (pp. 43-65). Springer, Cham.
Shu, K.; Sliva, A.; Wang, S.; Tang, J. & Liu, H. (2017). 'Fake news detection on social media: A data mining perspective', ACM SIGKDD Explorations Newsletter, 19(1), 22-36.
Silverman, C. & Alexander, L. (2016). 'How teens in the Balkans are duping Trump supporters with fake news', Buzzfeed News, 3.
Simon, H. A. (1996). 'Designing organizations for an information-rich world', International Library of Critical Writings in Economics, 70, 187-202.
Sunstein, C. R. (2006). Infotopia: How many minds produce knowledge. Oxford University Press.
Quandt, T., Frischlich, L., Boberg, S., & Schatto‐Eckrodt, T. (2019). Fake news. The international encyclopedia of journalism studies, 1-6.
Tandoc Jr, E. C.; Lim, Z. W. & Ling, R. (2018). 'Defining “fake news” A typology of scholarly definitions', Digital journalism, 6(2), 137-153.
Tonnies, F. & Loomis, C. P. (2017). Community and society. Routledge.
Troianovski, A. (2014). 'Russia Ramps up Information War in Europe', Wall Street Journal, 22 Aug. 2014. Accessed 23 May 2017.
Venturini, T. (2019). From fake to junk news: The data politics of online virality. In Data Politics (pp. 123-144). Routledge.
Verstraete, M.; Bambauer, D. E. & Bambauer, J. R. (2017). Identifying and countering fake news. Arizona Legal Studies.
Vosoughi, S. (2015). Automatic detection and verification of rumors on Twitter (Doctoral dissertation, Massachusetts Institute of Technology).
Wardle, C. (2017). Fake news. It’s complicated. First Draft News, 16.
Zeifman, I. (2015). Bot traffic report: Humans take back the Web, bad bots not giving any ground. Incapsula.com.
Zhang, X., & Ghorbani, A. A. (2020). An overview of online fake news: Characterization, detection, and discussion. Information Processing & Management, 57(2), 102025.
Zubiaga, A., & Ji, H. (2014). Tweet, but verify: epistemic study of information verification on twitter. Social Network Analysis and Mining, 4(1), 163.