پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطاتفصلنامه مطالعات فرهنگ - ارتباطات2008-8760215220201221Sociological Analysis of Fertility Desires and Religious
Affiliations in Iranتحلیل جامعه شناختی تمایلات باروری و تعلقات مذهبی در ایران93311103710.22083/jccs.2020.174923.2753FAیعقوب فروتندانشیار گروه علوم اجتماعی دانشگاه مازندران، بابلسر و محقق افتخاری دانشگاه وایکاتو نیوزیلند و دانشگاه غرب سیدنی استرالیا0000-0003-3349-6519Journal Article20190312This article focuses primarily on one of the most important demographic issues, that is, the association between religious belonging and fertility desires from a sociological perspective; and we have attempted to presents research-based evidence in order to better understand some of the most important patterns and determinants related to this association. To what extent can socio-economic characteristics and situations affect the association between religious belonging and fertility desires? More clearly, whether religious affiliations or socio-economic characteristics do play a more important role in individuals’ fertility desires? Generally speaking, the results of this analysis provide fresh and new research findings to support the notion developed by such demographers as Westoff & Jones (1979) and Kaufman &Skirbekk (2012), suggesting that the influence of religious affiliations on fertility desires tends to gradually decrease when the contemporary societies become more modern. The research findings of this analysis have also confirmed that despite some differences across the religious groups, their fertility desires are still substantially affected by socio-economic determinants. Accordingly, the sustainable and comprehensive success of policies and planning remain on nationwide development programs in order to improve the socio-economic characteristics of the individuals, irrespective of religious affiliations.این مقاله، یکی از مهمترین مباحث جمعیتشناختی یعنی مناسبات بین تمایلات باروری و تعلقات مذهبی را بر پایه رویکردی جامعهشناختی کانون اصلی توجه قرار داده و تلاش کردهایم شواهد پژوهشی برای شناخت بهتر برخی از مهمترین الگوها و تعیینکنندههای مرتبط با آن را ارائه نمائیم. آیا تمایلات باروری افراد تابعی از تعلقات مذهبی آنان است؟ شرایط و ویژگیهای اقتصادی ـ اجتماعی گوناگون تا چه حد میتوانند تأثیرات تعلقات مذهبی بر روی تمایلات باروری را تحتالشعاع قرار دهند؟ به عبارت دقیقتر، آیا تعلقات مذهبی نقش مهمتری در تمایلات باروری ایفاء میکنند یا ویژگیهای اقتصادی ـ اجتماعی تأثیرات تعیینکنندهتری در تمایلات باروری دارند؟ درمجموع، نتایج این پژوهش را میتوان بهعنوان شواهد پژوهشی جدید در راستای تأیید نظریه جمعیتشناسان برجستهای همچون وستوف و جونز (1979) و کافمن و اسکایربک (2012) تلقی و تبیین کرد، بدینمعنا که در دوران معاصر هرچه جوامع بیشتر مدرن میشوند، تأثیر و نفوذ تعلقات مذهبی در تمایلات باروری بهتدریج کمتر و ضعیفتر میشود. نتایج این تحقیق نشان داد اگرچه تفاوتهایی در تمایلات باروری گروههای مذهبی دیده میشود، اما ویژگیهای اقتصادی ـ اجتماعی نیز صرفنظر از تعلقات مذهبی آنان، نقش بسیار تعیینکنندهای در تمایلات باروری افراد ایفاء میکند. بر همین اساس، موفقیت پایدار و فراگیر برنامهریزیها و سیاستگذاریهای معطوف به خانواده و فرزندآوری، صرفنظر از تعلقات مذهبی آنان، نیازمند گسترش هرچه بیشتر سطح توسعه و بهبود شرایط اقتصادی -اجتماعی میان همه افراد در سطح کل جامعه است.پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطاتفصلنامه مطالعات فرهنگ - ارتباطات2008-8760215220201221The Influence of Social Capital on Yazd Youth Subcultureتأثیر سرمایۀ اجتماعی بر خردهفرهنگ جوانان شهر یزد35639976810.22083/jccs.2019.153489.2600FAاکبر زارع شاه آبادیدانشیار گروه جامعهشناسی دانشکده علوم اجتماعی، دانشگاه یزد (نویسنده مسئول)محمد حسن معنویتکارشناسیارشد پژوهش اجتماعی، دانشکده علوم اجتماعی، دانشگاه یزدJournal Article20181023Different sub-cultures are formed by different subjects such as ethnicity, religion, and race. One of these different subjects is youth's sub-culture. Our aim in this study is to examine youth's sub-cultures and its relationship with social capital. This study has been conducted in two exploratory and descriptive sections. First, in the exploratory section in order to design appropriate instruments and identifying Yazdi youth's different sub-cultures, 20 Yazdi youth were qualitatively interviewed, and after identifying these varieties and designing appropriate instruments, the study was quantitatively conducted. Through Cochran formula, 385 people were selected as the sample size and also the sampling of this research was multi-stage sampling. Findings indicated that youth's social capital is lower than average level and social capital has a significant relationship and high correlation with aggression and lumpen in speaking, jaunty and lumpen in make-up and clothing, secluded and criminal in values and norms, addiction, religious and exercising in leisure time, foreigners in movies and music, and vegetarian food in eating.خردهفرهنگهای متفاوت بر اساس موضوعات متفاوتی همانند قومیت، دین و نژاد شکل میگیرند. یکی از این موضوعات خردهفرهنگهای جوانان است. هدف ما در این پژوهش تعیین رابطه سرمایه اجتماعی با خردهفرهنگهای جوانان است و اینکه سرمایه اجتماعی چه تأثیراتی بر گرایش جوانان به خردهفرهنگهای مختلف دارد. این پژوهش در دو بخش اکتشافی و توصیفی انجام شده است. ابتدا در بخش اکتشافی برای ساختن ابزار مناسب و شناخت خردهفرهنگهای مختلف جوانان شهر یزد، با 20 نفر از جوانان شهر یزد مصاحبه کیفی انجام شد و پس از شناسایی اینگونهها و ساختن ابزار مناسب، پیمایش اجرا شد. حجم نمونه با استفاده از فرمول کوکران 385 نفر انتخاب شد. روش نمونهگیری در این پژوهش بهصورت خوشهای چندمرحلهای بوده است. یافتهها نشان داد که سرمایه اجتماعی جوانان در سطحی پایینتر از حد متوسط قرار دارد و سرمایه اجتماعی با تیپهای پرخاشگری و لُمپن در صحبت کردن، جلف و لُمپن در آرایش و پوشاک، منزوی و بزهکار در ارزشها و هنجارها، اعتیاد، مذهبی و ورزش کردن در اوقات فراغت، تماشا و گوش کردن به فیلم و موسیقی خارجی و صرف غذای گیاهی رابطهای معنادار و همبستگی بالایی دارند.پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطاتفصلنامه مطالعات فرهنگ - ارتباطات2008-8760215220201221Satire as Voice: A Sociological Study of Public Voice Development in Satiric Poetry of the Constitutional Eraطنز بهمثابه صدا: مطالعه جامعهشناختی گسترش صدای عمومی در اشعار طنز دوره مشروطه658811535010.22083/jccs.2020.172899.2736FAمحمد جواد ایمانی خوشخودانشجوی دکتری جامعهشناسی سیاسی دانشگاه علامه طباطبائی(نویسنده مسئول)0000-0001-8263-8769بهاره ناجیدانشجوی دکتری جامعهشناسی سیاسی دانشگاه علامه طباطبائیJournal Article20190221If we consider that voice is a reflective ability of actors for narrating themselves and others’ lives and a sort of significant choice to reform the current situation, so the Constitutional era’s satiric poetry is a unique form in terms of constructing the public voice: an appearance of critical poetic form towards the society. In this research, the contexts of public voice’s formation have been historically explained and by studying four main poets of this era-based on Albert Hirschman's voice theory, themes and the manner of public voice has been analyzed. The effective factors in formation and development of public voice is: frustration arising from comparison between Iran and modern countries, absence of easy opportunities for exit (although it’d got possible), national loyalty sentiments and the possibility of voice’s effectiveness due to weakness of sovereignty. Public voice in the constitutional era has been unequivocal. While this voice is straight and distinctional in criticizing of public culture, it is rather oblique in criticizing politics (Shah, politicians and colonialism). Regardless of the validity of these poetries, satire was so a fantastic form to appear the horizontal collective public voice that paved the way of construction of collective political identities and – accordingly - vertical voice towards dominants.اگر صدا را توانایی بازاندیشانه کنشگران برای ارائه روایت از زندگی خود و دیگران و انتخابی مهم برای اصلاح شرایط موجود در نظر بگیریم، در این صورت شعر طنز دوره مشروطه ازنظر شکلگیری صدای عمومی و ظهور و بروز یک قالب شعری انتقادی رو بهسوی جامعه، منحصربهفرد است. اینکه چرا این قالب در چنین دورهای امکان ظهور یافت موضوع بررسی این پژوهش است. در این مقاله، با مطالعه اشعار طنز چهار شاعر مطرح مشروطه (ایرج میرزا، عارف قزوینی، فرخی یزدی و ملکالشعرای بهار)، ضمن تحلیل چگونگی بروز این صدا، بسترهای شکلگیری آن با استفاده از نظریه صدای آلبرت هیرشمن تحلیل شده است. عوامل مؤثر بر شکلگیری و گسترش صدای عمومی عبارتاند از: نارضایتی حاصل از مقایسه ایران با کشورهای مدرن، عدم سهولت فرصت خروج در عین ممکن بودن خروج، وجود احساس وفاداری ملی و احتمال تأثیر صدا بهدلیل ضعف حاکمیت. درحالیکه صدای عمومی دورۀ مشروطه در نقد فرهنگ عمومی، صریح و فاصلهگذارانه است، این امر در نقد سیاست (شاه، اهالی سیاست و استعمار) تا حدی به صدای مورب نیل کرده است. طنز مشروطه فارغ از صحت محتوای آن، قالبی درخشان برای تجلی صدای افقی جمعی بوده که زمینهساز شکلگیری هویتهای سیاسی جمعی و بالطبع، صدای عمودی خطاب به صاحبان قدرت شده است.پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطاتفصلنامه مطالعات فرهنگ - ارتباطات2008-8760215220201221The Discursive Policies of Women Clothing in Iran at the
first (Obligatory) & second (Diffusive) Pahlavi Erasسیاستهای گفتمانی پوشاک زنان در ایران در دورۀ پهلوی اول (آمرانه) و دوم (اشاعهگرایانه)8911010495910.22083/jccs.2020.202198.2909FAسیده راضیه یاسینیدانشیار پژوهش هنر، پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات0000-0002-8023-5752Journal Article20190919<em>The paper is a study on the transformation of discursive policies at first & second Pahlavi eras and the type of their effects on the dress and clothing of Iranian Women. In this paper, the apparent features and characteristics and semantic implications of dress are sociologically studied. The effect of social & cultural factors on the women dress and the difference of discursive practices in the first and second Pahlavi eras are considered. The necessity of </em><em>this kind of studies refers to the importance of identifying the implications of imperative and diffusive policies in cultural areas. The approach of the research is qualitative and descriptive-analytical & critical discourse analysis has been applied to analyze the dominant discourses in the first and second Pahlavi eras. This study aims to respond to this question: what was </em><em>the result of two different approaches to unveiling women in the first Pahlavi (imperative) and second Pahlavi eras (diffusive)? The results show that despite the same discourse, different actions of Pahlavi discourse in two eras had different consequences and because of the concentration of discursive actions in the second Pahlavi on Social and cultural requirements </em><em>of the day, they came closer to their goals than the first Pahlavi discourse actions. Following the hegemony of first & second Pahlavi discourses, kind of relative "homogenization" of women clothing came out in Iran which was the result of one of the actions of this discourse in the first era of Pahlavi dynasty.</em>این مقاله به واکاوی تطور سیاستهای گفتمانی در دورۀ پهلویها و نوع تأثیرگذاری آنها بر پوشاک زنان ایران میپردازد و با رویکردی جامعهشناختی ویژگیهای ظاهری و دلالتهای معنایی پوشاک زنان تحت تأثیر عوامل فرهنگی ـ اجتماعی، پیامدهای کردارهای گفتمانی متفاوت دورۀ پهلوی اول و دوم بر پوشاک زنان را مطالعه میکند. ضرورت اینچنین مطالعاتی، ناظر بر اهمیت بازشناسی تبعات سیاستهای آمرانه و اشاعهگرایانه در عرصههای فرهنگی است. رویکرد مطالعه، کیفی و توصیفی ـ تحلیلی است و از تحلیل گفتمان انتقادی برای تحلیل کردارهای گفتمان غالب در دورههای پهلوی اول و دوم استفاده شده است. هدف از این مطالعه، پاسخ به این سؤال است که دو رویکرد متفاوت در دورۀ پهلوی اول (آمرانه) و در دورۀ پهلوی دوم (اشاعهگرایانه) با پدیدۀ کشف حجاب، به چه نتایجی منجر شده است؟ نتایج نشان میدهد کردارهای متفاوت در گفتمان پهلوی در دو دوره، بهرغم برخورداری از گفتمان واحد، پیامدهای مختلفی داشت و بهدلیل تمرکز کردارهای گفتمانی در دورۀ پهلوی دوم بر اقتضائات اجتماعی و فرهنگی روز، نسبت به کردارهای گفتمانی پهلوی اول، بیشتر به اهداف خود نزدیک شد. همچنین درنتیجۀ هژمونیک شدن گفتمان پهلویها، نوعی «همگنسازی» نسبی پوشش زنان در ایران رخ داد که نتیجۀ یکی از کردارهای این گفتمان در دورۀ اول پهلویها بود.پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطاتفصلنامه مطالعات فرهنگ - ارتباطات2008-8760215220201221Virtual Identity typology of Iranian Kurdish Women on Instagramگونهشناسی هویت مجازی زنان کرد ایرانی در اینستاگرام11114411956810.22083/jccs.2020.229866.3075FAجمال الدین اکبرزاده جهرمیاستادیار دانشکده علوم ارتباطات اجتماعی دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران (نویسنده مسئول)0000-0002-1265-6942اوین احمدیکارشناسی ارشد علوم ارتباطات اجتماعی، دانشکده علوم ارتباطات اجتماعی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایرانJournal Article20200504The emergence and expansion of virtual social networks, especially image-based social networks, has provided a relatively open space for representing identity and even identity building to ethnic and marginalized groups in society that have historically been deprived of it. This article seeks to identify the types of identity species that represented by Kurdish women on the Instagram social network; It is also identify the strategies and techniques that these women use to represent their collective identities. The research method used is a qualitative Netographic in which the Sadbak model consists of three interview techniques, collaborative observation and virtual content reading. According to the findings, although users have become more involved in representing their identities, but their activity is influenced by predetermined social network architecture structures such as liking, commenting, and sharing images. The findings also showed that there are three identity types of Kurdish women in this network: “cosmopolitanism”, “Iranian-National” and “ethnical”. The elements of each of them were divided into three categories: “belonging to the desired community”, “culture”, and “politics” and each of these subsets was represented by its own strategies and techniques. Identities represented on Instagram are more diverse than mass media. Also, these identities are fluid and polymeric and occur more radically at certain times, such as social crises. <br /> ظهور و گسترش شبکههای اجتماعی مجازی، بهخصوص شبکههای اجتماعی تصویرمحور، فضایی به نسبت باز برای بازنمایی هویت و حتی هویتسازی در اختیار گروههای قومی و به حاشیه راندهشده قرار داده است که بهصورت تاریخی از آن بیبهره بودهاند. این مقاله به دنبال شناخت انواع گونههای هویتی بازنمایی شده زنان کرد ایرانی در شبکۀ اجتماعی اینستاگرام و نیز شناسایی راهبردها و فنهایی است که این زنان برای بازنمایی هویت جمعی خود بکار میگیرند. روش تحقیق این پژوهش، روش کیفی نتنوگرافی یا مردمنگاری شبکهای است که برای گردآوری و تحلیل دادهها از الگوی سادبک مشتمل بر سه فن مصاحبه، مشاهده مشارکتی و خوانش محتوای مجازی استفاده شده است. بر اساس یافتهها، کاربران زن گرچه در بازنمایی هویت خود عاملیت بیشتری یافتهاند، اما کنشگری آنها از ساختارهای از پیش تعیینشده معماری شبکههای اجتماعی نظیر لایک، کامنت و بازنشر تصاویر تاثیر گرفته است. همچنین یافتهها نشان از وجود سه تیپ هویتی جهانوطنی، ملی ـ ایرانی و قومی در این شبکه دارد؛ تیپهایی که مؤلفههای هر یک از آنها خود به سه زیرمجموعه نمایشِ تعلق به جامعه مطلوب، فرهنگ و سیاست تقسیم میشوند. هر یک از این زیرمجموعهها نیز راهبردها و فنهای بازنمایی مختص به خود را دارند. هویتهای بازنمایی شده زنان در اینستاگرام در مقایسه با رسانههای جمعی از تنوع و تکثر بیشتری برخوردار است. همچنین این هویتها سیال و چندرگه بوده و در برهههایی خاص نظیر بحرانهای اجتماعی رادیکالتر بروز میکنند.پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطاتفصلنامه مطالعات فرهنگ - ارتباطات2008-8760215220201221Futures Studies of Production of Entertainment Programs in Sabalan Ardabil Channel during 10 years (2019-2029)آیندهپژوهی تولید برنامههای سرگرمی در شبکۀ سبلان اردبیل در افق ده ساله (1408- 1398)1451699976510.22083/jccs.2019.170752.2715FAمحمدباقر سپهریدکترای مطالعات رسانه، دانشکده ارتباطات، دانشگاه استانبول ترکیه0000-0002-9561-8078Journal Article20190203The present article aims to identify the effective factors of the future of media consumption in the Sabalan channel with an emphasis on entertainment. Based on a futuristic look (2019 to 2029) and a combination of Library research and Delphi methods. Findings show that 45 factors were identified in five groups of environment and five groups in the competition environment and were answered by experts in relation to their importance and uncertainty. From this point of view, in the group of remote environment, the factor of sexual issues, violence and visual attractions are the factors of morality with 89.26% more importance and uncertainty; Also, from the remote environment group, the cost component of producing and broadcasting entertaining programs is more important than economic factors with 85.26% and certainty among experts. Each of which has the same importance and uncertainty with 84.99%. In fact, the four aforementioned components with the most importance and uncertainty are the main precursors and drivers of future scenarios for Sabalan channel.این مقاله با هدف شناسایی عوامل مؤثر بر آیندۀ تولید رسانه ای شبکۀ سبلان با تأکید بر سرگرمی و نگاهی آینده نگرانه (1398 تا 1408) و با روش دلفی انجام شده است. براساس پویش های محیط دور و رقابت و برمبنای مطالعههای آیندهپژوهانه، دیدگاههای خبرگان مورد مطالعه قرار گرفتهاند. بررسیها نشان می دهد، 45 عامل در ده گروه محیط دور و محیط رقابت شناسایی شده و خبرگان دربارۀ اهمیت و عدمقطعیت آنها پاسخ دادند. بر اساس محاسبۀ میانگین اهمیت و عدم قطعیت، پیشرا نها و عوامل کلیدی اصلی شناسایی شدند. از این نظر از گروه محیط دور، عامل مسائل جنسی، خشونت و جذابیتهای بصری از عوامل اخلاق با 26/89 درصد از اهمیت و عدم قطعیت بیشتری برخوردار است؛ همچنین از گروه محیط دور، مؤلفه هزینۀ تولید و پخش برنامههای سرگرمکننده از عوامل اقتصادی با 26/85 درصد اهمیت و قطعیت بیشتری در میان خبرگان دارد. قالبها و ساختارهای سرگرم کننده فناورانه محور و توجه به اینفوتینمنت، دو عاملی هستند که هر کدام با 99/84 درصد از اهمیت و عدمقطعیت یکسانی برخوردار شدهاند. درواقع، چهار مؤلفه پیشگفته با بیشترین اهمیت و عدمقطعیت، پیشمشخصها و پیشران های اصلی سناریوهای آینده برای شبکۀ سبلان هستند.پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطاتفصلنامه مطالعات فرهنگ - ارتباطات2008-8760215220201221Investigating and Analyzing Sacrifice In Ivan Folklore, Based
on Cultural Theoristsبررسی و تحلیل آئین قربانی کردن در فرهنگ عامۀ شهرستان ایوان از نظرِ نظریهپردازان فرهنگ17119910398710.22083/jccs.2020.203853.2922FAایوب امیدیدانشجوی دکتری زبان و ادبیات فارسی، دانشکدۀ ادبیات و زبانها، دانشگاه شهید بهشتی تهران0000-0002-0905-7543مریم مشرفدانشیار گروه زبان و ادبیات فارسی، دانشکده ادبیات و زبانها، دانشگاه شهید بهشتی تهران (نویسندۀ
مسئول)ابوالقاسم اسماعیل پوراستاد گروه زبانهای باستانی،دانشکده ادبیات و زبانها، دانشگاه شهید بهشتیJournal Article20191002One of the methods has been common for Badness-removing from the past to the present is the sacrificial ritual. This ritual is one of the manifestations of worship and is believed to be religious and ideological practice. This research which is a qualitative study, tries to study the ritual of sacrifice in the popular culture of Ivan city using a phenomenological approach; The sampling method was a snowball using semi-structured interviews to investigate beliefs about sacrifice among 18 elderly people in Ivan City and its six villages. The results of the research show that the sacrifice in the Ivan's popular culture can be analyzed in five sections and is often carried out for the purpose of Badness-removing and malevolent ward off. The important point is that due to the lack of financial resources in the traditional community, most sacrifices are made without blood except in important celebrations and events such as birth, marriage, mourning, difficult illness and pilgrimage trips that blood sacrifices being offered. In such cases, they believe that if no blood is shed, that disaster won't be repelled. Regarding the moderation of the sacrifice in popular culture, it can be said that the first sacrifice is more commonly in the bloodstream and the more we go, Animal corps replaces with the non-bloody sacrifice, as blood donations are limited to a limited extent today. Mostly sacrifice is offered in the form of prayer, sacrifice or donation of charity and money; including the vow of hair, which is later moderated by the replacement of money, jewelry and forgiveness. One of the most important factors of moderation is the expansion of awareness and understanding of superstitions and the importance of animals such as cattle and sheep in agricultural life and activity. <br /> یکی از روشهای بلاگردانی که بهمنظور دفعِ شر از گذشته تا به امروز معمول بوده، آئین قربانی کردن است. این آئین، یکی از جلوههای پرستش است و برای معتقدان آن، عملی مذهبی و عقیدتی بهشمار میرود. این پژوهش که از نوع مطالعات کیفی است، میکوشد با رویکرد پدیدارشنـاسی به بررسـی آئین قربانی کردن در فرهنگ عامـۀ شهرستـان ایـوان بپردازد. روش نمونهگیری، گلولهبرفی است که با استفاده از مصاحبۀ نیمه ساختاریافته، باورهای مربوط به آئین قربانی کردن را میان 18 نفر از افراد کهنسالِ شهرستان ایوان و شش روستای آن، بررسی میکند. نتایج پژوهش که طی هشت ماه انجام گرفت، نشان میدهد آئین قربانی کردن در فرهنگ عامۀ ایوان در پنج بخش، قابل بررسی است و اغلب با هدف بلاگردانی و دفع نحوست انجام میشود. نکتۀ مهم اینکه، بهعلتِ عدم توانایی مالی در جامعۀ سنّتی، بیشترِ قربانیها بهصورت غیرخونی انجام میشود؛ مگر در جشنها و واقعههای مهمی چون تولد، ازدواج، عزا، بیماریهای دشوار و سفرهای زیارتی که قربانیهای خونی پیشکش میشود؛ زیرا مردم در چنین مواردی معتقدند تا خونی ریخته نشود، آن بلا، دفع نمیشود. در مورد سِیرِ تعدیل قربانی کردن نیز میتوان گفت: ابتدا قربانی، بیشتر بهصورت خونی رایج بوده و بهتدریج، قربانیهای حیوانی با قربانیهای غیرخونی مانند پول، اهداء انواع خوراکیها چون آش و میوهجات و دعا و نیایش جایگزین شده است؛ برای مثال، نذر گیسووان با اهداء پول، جواهرات و استغفار تعدیل یافته که از مهمترین عوامل این امر، میتوان به گسترش آگاهی و کماهمیّت شدن عقاید خرافی و اهمیّت حیواناتی چون گاو و گوسفند در زندگی و فعالیت کشاورزی اشاره کرد.پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطاتفصلنامه مطالعات فرهنگ - ارتباطات2008-8760215220201221Study of Factors Affecting the Demand of Cinema in Mashhadمطالعه عوامل مؤثر بر تقاضای سینما در مشهد20122110151710.22083/jccs.2020.129674.2421FAمیثم موسائیاستاد گروه برنامهریزی اجتماعی دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران، ایران (نویسنده مسئول)پروانه مرادیان دقیقدکتری فلسفه هنر، دانشگاه بینالمللی امام رضا (ع)، مشهد، ایرانسحر چنگیزکارشناسی ارشد اقتصاد هنر، دانشگاه بینالمللی امام رضا (ع(، مشهد، ایرانJournal Article20180505The purpose of this study is to estimate the cinema demand function and analyzing the factors affecting it in city of Mashhad. By reviewing the theoretical literature, five influential factors of economic, cultural, social, individual and environmental have been identified and the variables related to each factor have been compiled based on a conceptual model. The research was conducted by survey method and based on a conceptual model, a questionnaire consisting of 71 items in the Likert scale was developed to score the variables. The results of the study indicate that the price of cinema tickets has the most negative and significant effect on cinema demand. Among the social factors, the financial and welfare status of the family and parents' education have a positive and significant effect on cinema demand. Among cultural factors, the amount of leisure time has the most positive effect on cinema demand. In addition, this study shows that increasing media use plays a complementary product role rather than a substitute role.Obtained data show the positive and high impact of individuals' income base among social factors affecting the demand for cinema in Mashhad. In general, economic factors, compared to other factors, have the greatest impact.هدف از پژوهش پیشرو برآورد تابع تقاضای سینما و تحلیل عوامل مؤثر بر آن در شهر مشهد است. با بررسی ادبیات نظری، پنج عامل اثرگذار عوامل اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی، فردی و محیطی شناساییشده و متغیرهای مربوط به هریک از عوامل بر اساس مدل مفهومی تدوین شده است. پژوهش به روش پیمایشی انجام گرفته وبر مبنای مدل مفهومی، پرسشنامهای شامل 71 گویه در طیف درجهای لیکرت برای نمرهگذاری متغیرها تدوین شده است. جامعه پژوهش، کل جمعیت تماشاگر سینما در شهر مشهد در سال 1394است، برای تخمین تعداد نمونه از فرمول کوکران استفاده شد که تعداد 384 نفر تماشاگر برای گردآوری دادهها کافی تشخیص داده شد. نتایج پژوهش حاکی از آن است که قیمت بلیط سینما بیشترین تأثیر منفی و معنادار را بر تقاضای سینما دارد. از میان عوامل اجتماعی، وضعیت مالی و رفاهی خانواده و نیز تحصیلات والدین تأثیر مثبت و معناداری بر تقاضای سینما دارد. از میان عوامل فرهنگی میزان اوقات فراغت بیشترین تأثیرمثبت را بر تقاضای سینما دارد؛ بعلاوه این پژوهش نشان میدهد که افزایش استفاده از رسانهها بهجای اینکه نقش جانشین داشته باشند، نقش محصول مکمل را دارد. دادههای بهدستآمده تأثیر مثبت و بالای پایگاه درآمدی افراد در میان عوامل اجتماعی مؤثر بر تقاضای سینما در مشهد را نشان میدهد. در مجموع، عوامل اقتصادی نسبت به سایر عوامل بیشترین تأثیر را دارد.پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطاتفصلنامه مطالعات فرهنگ - ارتباطات2008-8760215220201221Semenanalysis of Entry of Christ into Brussels: Is it a Revolution of Christian Icons?معناکاوی اثر ورود مسیح به بروکسل: شمایل مسیحی یا سرپیچی از آن؟22325010496110.22083/jccs.2020.190328.2829FAفریده آفریناستادیار گروه پژوهش هنر، دانشکده هنر دانشگاه سمنان0000-0001-6299-628XJournal Article20190616The study is based on the assumption that the painting "Entry of Christ into Brussels" by "James Ensor" despite its title & theme of religious narration related to the holy book, unlike the orthodox Christian iconography, especially is a break or a kind of refusal. There is a revolution in the painting by which we translate it into a kind of modern icons. This research seeks to answer the question, despite the religious elements, whether we categorize it as a modern icon? The purpose of the research is to analyze the process of semananlysis according to kristeva`s ideas. The visual elements and their relations is required for highlighting the exchange of the semiotic and the symbolic? Types of Lines, colors, the degree of darkness/brightness or tonality, shapes, texture, and space will lead us to the threshold of semananalysis. The description of the visual components proceeds up to modal, representational & compositional functions. This focus leads to associative & successional and differential intertextual relationships. An outline of the relations governing the components leads to the levels of principles, that is, the implicit and explicit, cultural and social ones. The analysis of the visual characteristics and the relations between them will concentrate our attention to the exchange of the semiotic and the symbolic. The focus on the types of intertextual relationship will show "Entry of Christ into Brussels" does not follow the religious iconographical traditions. secondly, with regard to the aesthetic properties like forces of colors, artist leads the audience's mind to a deeper sociological interpretation. Ultimately, considering other artist`s artworks and studying para textual relationships all directly highlight the relationship between political issues associated with new governmentality and new branch of Christianity.هدف پژوهش، مطالعۀ اثر «ورود مسیح به بروکسل» بر اساس مؤلفههای نظری در تفکر ژولیا کریستوا است. به همین دلیل، مؤلفههایی چون سرپیچی، امر نمادین، امر نشانهای، تبادل امر نمادین، نشانهای، معنازایی، بینامتنیت و فرایند معناکاوی بازخوانی میشوند. سؤال پژوهش این است: آیا اثر مذکور در زمرۀ شمایلهای مسیحی قرار میگیرد یا سرپیچی از آن محسوب میشود؟ برای پاسخ دادن به سؤال، با بهرهگیری از روش تحلیل محتوای کیفی، ویژگیهای بصری و معانی چندگانۀ اثر بیرون کشیده میشود. بررسی انواع سرپیچیها در اثر و تمرکز بر تبادل امر نشانهای و نمادین، قابلیتهای زبان بصری انسور در اثر «ورود مسیح به بروکسل» مانند شیوۀ رنگگذاری، نحوۀ قاببندی خاص او با پیروی از عکاسی، استفاده وافر از ماسکها و نقابها را برجسته میکند. واکاوی در روابط بینامتنی اثر، تغییر جایگاه مسیح، جابجایی زمان ظهور او در سال 1889 و تعویض مکان نمایش در بروکسل سدۀ نوزدهم و اوایل سدۀ بیستم را نشان میدهد. معناکاوی اثر نشان میدهد نمایش اشباح در پیشزمینه در کارناوالی از مضمون تهی شده، بیشتر از آنکه بازنمایی کلام کتاب مقدس باشد، نمایش «خروج» و سرپیچی است. خروجی که تفسیر تازه از دین و اضطراب از سلطۀ نقابزدگان و ماسکداران یعنی اشباح بورژوازی و سلطه سرمایهداری را نشان میدهد. نتیجه اینکه بهدلیل فاصلۀ نقاشی مذکور از نص کتاب مقدس این اثر در راستای شمایلهای مسیحی نیست و ضمن سرپیچی از آنها، نوعی شمایل برای دوران مدرن بروکسل محسوب میشود.پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطاتفصلنامه مطالعات فرهنگ - ارتباطات2008-8760215220201221Different Forms of Representation of the "Savior" in Ben Ten
Childish Animatedاَشکال بازنمایی «منجی» در انیمیشن کودکانۀ بنتن2512759382510.22083/jccs.2019.130718.2430FAقاسم تورجیدانشجوی دکتری پژوهش هنر، دانشکده پژوهشهای عالی هنر و کارآفرینی، دانشگاه هنر اصفهان0000-0003-4327-1719نادر شایگان فردانشیار گروه پژوهش هنر، دانشکده پژوهشهای عالی هنر و کارآفرینی، دانشگاه هنر اصفهان (نویسنده مسئول)فرزان سجودیاستاد دانشکدۀ سینما و تئاتر، دانشگاه هنرسید حسن سلطانیدانشیار دانشکده هنرهای تجسمی، دانشگاه هنرJournal Article20180514Due to the changes made in the last few decades, it can be said that the Internet, and then digital technologies, have transformed the generality of music industry. While some of the negative consequences of this trend can be pointed out, it must be acknowledged that a large portion of new businesses in the music industry such as digital music distribution has been a positive consequence of these technological changes. Given the specific cultural, social, and political conditions in Iran, the main goal of this research is to develop strategies for optimizing the use of these emerging opportunities in the digital distribution of music with an innovative and practical approach. In this regard, using a qualitative research approach and interviewing 14 experts in the country, this study presents its strategic plan for the study. The strategies proposed in this study are divided into six sections: product innovation, service, position, process, social, and paradigmatic. Finally, the results show that if digital music distribution services can adequately identify their needs and feelings, they will be able to better respond to their needs and innovate with business model innovations. They will, by doing so, finally bring new actors into their market. Finally, there are some cultural and political challenges in this arena.انیمیشن هستند. آنها از هر قوم و سرزمینی، بهدلیل تأثیرپذیری و عدم قدرت تجزیهوتحلیل بالا، از منفعلترین اقشار جامعه بهشمار میروند. محتوای سریال انیمیشن بنتن، حاوی رمزگانهای اجتماعی جامعۀ تولیدکننده است، ازاینرو بر رفتار و طرز فکر بیننده تأثیر میگذارد. محورهای غیریتساز، پارهای از عناصر و نشانههای متنی مانند «منجی» را بهلحاظ معناشناختی دچار دگرگونی میکنند تا مخاطبان در مواجهه با این دوگانهها به سمتوسویی معطوف شود که روایت فیلم تمایل دارد. بهاینترتیب، منجی دارای ویژگیهای هویت / ملیتی است که در سریال بازنمایی میشود. کودک در دوران بزرگسالی به دنبال منجی با هویت / ملیتی است که در کودکی برای او ترسیم کردهاند. مسئلۀ اصلی این پژوهش بررسی چگونگی بکارگیری عناصر متنی برای تغییر شکل عناصر معنا است تا جایگاه هویتی منجی دستخوش تغییر و جابهجایی شود. نظریۀ پسااستعماری، روش تحلیل گفتمان این پژوهش، از طریق بیان دیدگاههایی با فرض مفهوم مخالف، در مورد آنچه در فرهنگ غرب شکلگرفته، قادر به پیمایش نااندیشیدهها در متون استعماری است. این پژوهش با مطالعه و بررسی دقیق، ریزبینانه و جزءنگر سریال انیمیشن بنتن بهعنوان مورد مطالعاتی، با اتکاء به الگوی نشانهشناختی سه سطحی فیسک و الگوی پنج سطحی روایی بارت به واکاوی محورهای غیریتساز متنی سریال بنتن مبادرت نموده است. یافتهها حکایت از آن دارد که هالیوود در تصمیمسازی برای کودکان به کمک انیمیشنهایی نظیر بنتن شالودهای از اقتدارگرایی را بر معرفتشناسی آنها استوار میکند.پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطاتفصلنامه مطالعات فرهنگ - ارتباطات2008-8760215220201221Music Industry in the Age of Modern Technologies: Presenting Innovative Strategies for Digital Music Distribution in Iranصنعت موسیقی در عصر فنّاوریهای نوین: ارائه راهبردهای نوآورانه برای توزیع دیجیتال موسیقی در ایران2773089976410.22083/jccs.2019.152426.2587FAطاهر روشندل اربطانیاستاد مدیریت رسانه، دانشکده مدیریت، دانشگاه تهرانافشین امیدیدانشجوی دکتری مدیریت رسانه، دانشکده مدیریت، دانشگاه تهران (نویسنده مسئول)0000-0003-0611-006Xاسماعیل نوروزیکارشناسی ارشد مدیریت رسانه، دانشکده مدیریت، دانشگاه تهرانJournal Article20181015Due to the changes made in the last few decades, it can be said that the Internet, and then digital technologies, have transformed the generality of music industry. While some of the negative consequences of this trend can be pointed out, it must be acknowledged that a large portion of new businesses in the music industry such as digital music distribution has been a positive consequence of these technological changes. Given the specific cultural, social, and political conditions in Iran, the main goal of this research is to develop strategies for optimizing the use of these emerging opportunities in the digital distribution of music with an innovative and practical approach. In this regard, using a qualitative research approach and interviewing 14 experts in the country, this study presents its strategic plan for the study. The strategies proposed in this study are divided into six sections: product innovation, service, position, process, social, and paradigmatic. Finally, the results show that if digital music distribution services can adequately identify their needs and feelings, they will be able to better respond to their needs and innovate with business model innovations. They will, by doing so, finally bring new actors into their market. Finally, there are some cultural and political challenges in this arena.با مشاهدۀ تغییرات چند دهۀ اخیر میتوان گفت که اینترنت و به دنبال آن فنّاوریهای دیجیتال، کلیت صنعت موسیقی را متحول و دگرگون کردهاند. اگرچه میتوان به برخی از پیامدهای منفی این روند اشاره کرد، بااینحال باید پذیرفت که بخش بزرگی از کسبوکارهای جدید در صنعت موسیقی همچون توزیع دیجیتال موسیقی پیامد مثبت همین تغییرات فناورانه بوده است. با در نظر گرفتن شرایط خاص فرهنگی، اجتماعی و سیاسی در ایران، هدف اصلی این پژوهش آن است تا با نگاهی نوآورانه و کاربردی به تدوین راهبردهایی برای استفادۀ بهینه از این فرصتهای نوظهور در عرصۀ توزیع دیجیتال موسیقی بپردازد. در این راستا، پژوهش حاضر با استفاده از رویکرد تحقیق کیفی و مصاحبه با 14 نفر از متخصصان کشور، نقشۀ راهبردی خود را در جهت هدف مطالعه ارائه میدهد. راهبردهای پیشنهادی در این مطالعه، در شش بخش نوآوری محصول، خدمت، موقعیت، فرایند، اجتماعی و پارادایمی تقسیمبندی شدهاند. نتایج گویای این امر است که چنانچه سرویسهای توزیع دیجیتال موسیقی بتوانند به شایستگی هر چه تمامتر، نیازها و احساسهای مخاطب خود را شناسایی کنند، به شکل بهتری خواهند توانست برای نیازهای آنان پاسخ مناسب بیابند و با نوآوریهای مدل کسبوکار، بازیگران جدیدی را وارد بازار خود کنند. در پایان، در مورد برخی چالشهای فرهنگی و سیاسی این عرصه بحث صورت گرفته است.پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطاتفصلنامه مطالعات فرهنگ - ارتباطات2008-8760215220201221A Discursive Approach to the Amergence of a Childhood and Adolescence in a Modern worldرویکرد گفتمانی به زایش کودکی در دنیای مدرن3093289636510.22083/jccs.2019.151854.2586FAعلیرضا کرمانیدکترای جامعهشناسی دانشگاه تهران (نویسنده مسئول)سهیلا صادقی فسادانشیار دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهرانJournal Article20181014The thinkers in the field of childhood and adolescent studies are divided into two general groups, a group that believe in continuity in history, and another group, like Foucault, believes the history is a set of discontinuities. In this article, we aim to find out whether childhood and adolescence is a discursive phenomenon. The main objective is the discovery of the main mechanisms of the emergence of childhood in the modern world with the emphasis on the archeology of knowledge. The results indicate: first, Childhood Is a modern and discursive subject, second, Childhood is a discursive-historical phenomenon and three, like other discursive phenomena, Childhood is the product of the exclusion mechanism in the discourse of modernity. According to Foucault’s problematic discourse, we claim that childhood and adolescence are like madness and has a pre-history and post-history. In the pre-history period, we do not have a childhood phenomenon .A child is a modern phenomenon and most likely-under the influence of a variety of media-will disappear in the future.جربیات بزرگسالان از کودکیشان از تجربۀ کودکان امروزی متفاوت است. این تفاوت ما را با این پرسش مواجه میکند که کودکی از گذشته تا امروز چه تحولاتی را پشت سر گذاشته است؟ دغدغۀ اصلی این نوشتار پرداختن به ابعاد مختلف این پرسش از منظر فوکو، نظریهپرداز تحلیل گفتمان انتقادی است. فوکو به دیوانگی، بیماری و زندان پرداخته است، اما آیا کودکی بهصورت جستهگریخته در آراء و مکتوبات او دیده نمیشود؟ به همین دلیل سعی شده است تا از شیوۀ مسئلهسازی فوکو در راستای بازسازی جایگاه کودکی بر مبنای رویکرد تحلیل گفتمان فوکویی استفاده شود. رویکرد تحلیل گفتمان علاوه بر اینکه نظریه قلمداد میشود بهمثابۀ روش نیز میتواند تحقیقات را روشمند سازد. دو سنگ بنای تحلیل گفتمان فوکویی را طرد و تاریخیت تشکیل میدهند. در دورههای مختلف تاریخی؛ پیشامدرن، مدرن و پسامدرن، طرد کودکان از امور عقلاء که در اینجا بزرگسالان جامعه هستند، اشکال متفاوتی به خود گرفته است. در دورۀ پیشامدرن، کودکان معمولاً بزرگسالانی کوچک بودند که در همۀ امور دخالت داده میشدند. در نظام دانایی مدرنیته مبتنی بر ایدئولوژی روانشناسی رشد پیاژه، مفهوم کودکی و مقتضیات آن اعم از اجبار در ورود به مدرسه و طرد از دنیای بزرگسالان به شیوههای مختلف برجسته شد. طرد کودکان در نظام دانایی دورۀ پسامدرن، دگردیسی دیگری پیدا کرده است. در نظام دانایی پسامدرنیته به سبب اتفاقاتی که در دنیای ارتباطات و توسعه اتفاق افتاده است، کودکان بسیار سریعتر از دورۀ مدرن، کودکی خود را پشت سر میگذارند و وارد دنیای بزرگسالی میشوند. این روایت فوکویی از کودکی نشان میدهد که کودکی اتفاقاً مفهومی که ریشه در گذشته داشته باشد، نیست و ساخته و پرداختۀ دوران مدرن است.