پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطاتفصلنامه مطالعات فرهنگ - ارتباطات2008-8760204720190923Peace Journalism and its Values in Iran;
The News Coverage of Coalition to Iraq by Six Iranian Widely Circulated Dailiesروزنامهنگاری صلح و ارزشهای خبری آن در ایران؛ نحوه انعکاس اخبار حمله نیروهای ائتلاف به عراق در 6 روزنامه سراسری کشور (کیهان، رسالت، اطلاعات، همشهری، اعتماد و یاسنو)7349530210.22083/jccs.2019.101481.2274FAعلی شاکردانشجوی دکتری علوم ارتباطات اجتماعی دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران (نویسنده مسئول)هادی خانیکیاستاد گروه علوم ارتباطات دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایرانJournal Article20180130This research explains "peace journalism" which is regarded as a new concept in worldwide journalism literature. The main goal of this research will help to explain and promote the level of theoretical literature of peace journalism. To this end, the indicators and values of this kind of journalism are defined to evaluate how much six large circulation newspapers applied the said standards during the war between coalition forces and Iraqi military force. The research is based on the Galtung theory and four main approaches of peace journalism (Solution-oriented approach, Process-oriented approach, Truth-oriented approach and People-oriented approach) and we have added two key principles in journalism: professional and moral standards. The researchers assume that interaction between those four approaches and the two principles could lead to sustainable peace for newspapers. After figuring out and explaining the values and approaches of peace journalism by content analysis, the study shows that the above newspapers didn’t applied the four mentioned approaches. In fact, the newspapers paid more attention on people-oriented. Having cultural proximity with Iraq, the Iranian newspapers used people-oriented approach during the war. In other word, the six daily papers just reflected the “innocence of Iraqi people” during the war and the other war dimensions were less addressed by them. Thus, these newspapers had not any correspondent in Iraq to coverage the war news; instead, descriptive reports, analytic and investigative reports were published.پژوهش پیشرو به روزنامهنگاری صلح، که مفهومی به نسبت تازه در ادبیات روزنامهنگاری جهان محسوب میشود، میپردازد. هدف اصلی این پژوهش کمک به تبیین و ارتقای سطح ادبیات موضوعی روزنامهنگاری صلح است. در این میان، به تبیین شاخصها و ارزشهای این شیوه روزنامهنگاری پرداختهایم، تا میزان بهرهگیری شش روزنامه سراسری کشور (کیهان، رسالت، اطلاعات، همشهری، اعتماد، یاسنو) را از ارزشهای صلح، در جنگ میان نیروهای ائتلاف و عراق در فروردین 82 بسنجیم. در این پژوهش، نظریه گالتونگ و چهار مؤلفه اصلی روزنامهنگاری صلح (راهحلگرایی، فرایندمداری، حقیقتگرایی و مردمگرایی) را مبنا قرار دادیم و دو بایسته اساسی را یعنی «موازین حرفهای» و «اصول اخلاقی» به آن افزودیم؛ بنابراین ادعای نظری ما این است که چهار مؤلفه ذکر شده باید با دو بایسته موازین اخلاقی و حرفهای رابطهای دوسویه داشته باشند و استمرار آن میتواند زمینه صلحی پایدار توسط رسانهها را فراهم کند. پس از استخراج و تعریف ارزشها و مؤلفههای مربوط به روزنامهنگاری صلح با روش تحلیل محتوا نمونهها مورد بررسی قرار گرفت. نتایج این پژوهش نشان میدهد که میزان استفاده از مؤلفههای مربوط به روزنامهنگاری صلح در دوره مورد بررسی بسیار پایین است و هرچند به مؤلفه مردمگرایی در مقایسه با سایر مؤلفهها بیشتر توجه شده، اما به نظر میرسد این امر در جنگ عراق برخاسته از نوعی مجاورت معنوی میان ایران و عراق باشد. از طرف دیگر، انعکاس مظلومیت مردم عراق در شش روزنامه مورد بررسی کاملاً یکسویه و محدود به جنگ است و کمتر برای روشن کردن ابعاد و دامنههای جنگ تلاش شده است. روزنامهها خبرنگار اعزامی به عراق نداشتهاند و گزارشهای توصیفی کمتری به چاپ رساندهاند و به جای گزارشهای تحلیلی و تحقیقی ترجیح دادهاند ابتدا فقط به مسئله و خبر درگیری میان دو طرف بپردازند.پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطاتفصلنامه مطالعات فرهنگ - ارتباطات2008-8760204720190923The Impact of Artistic and Non-Artistic Films on the Intelligence and Academic Performance of the Social Sciences Class of High school Sstudentsتأثیر فیلمهای هنری و غیر هنری بر هوش و عملکرد تحصیلی درس علوم اجتماعی دانشآموزان مقطع متوسطه35649530310.22083/jccs.2019.152941.2594FAکمال خلیل بیگیکارشناس ارشد گروه علوم تربیتی دانشگاه تهرانحمید عزیزیدانشجوی دکتری علوم ارتباطات اجتماعی دانشگاه علامه طباطبایی (نویسنده مسئول)0000-0001-7862-1657سید محمد مهدیزادهاستادیار علوم ارتباطات اجتماعی دانشگاه علامه طباطباییJournal Article20181019T <br />The purpose of the present study is effect of film type (artistic and non-artistic) on the intelligence and academic performance of the social sciences class of high school students. The statistical population of this study was all male high school students in Sanandaj who were selected using available sampling from three classes of 20 - member social science course. Thus, that three groups of students assigned randomly to three groups: Experiment 1, Experiment 2 and Control group. The Research design is a quasi-experimental design with a pre-test post-test design with a control group. Thus, Students were randomly assigned to three experiments and control groups. Artistic films showed to the experimental group of 1, non-artistic showed to the experimental group 2, and the witness group did not see any films. Data was collected through standardized questionnaires; multiple Gardner intelligence and academic performance. For analyzing data, descriptive statistics; mean, standard deviation and inferential statistics; multivariate covariance analysis model with SPSS software have been used. The results showed that the type of film has a significant effect on interpersonal intelligence, introspection intelligence and academic performance of students'. In this way, the students in the experimental group 1 who had observed the artwork along with the teaching. , have a better performance in interpersonal intelligence, interpersonal and academic performance compared to the control group students who did not see any movies and the experimental group 2 who saw non-art films along with teaching.هدف پژوهش پیشرو تأثیر نوع فیلم(هنری و غیر هنری) بر هوش و عملکرد تحصیلی درس علوم اجتماعی دانشآموزان مقطع متوسطه است. جامعه آماری این پژوهش کلیه دانشآموزان پسر دبیرستان شهر سنندج است که با استفاده از نمونهگیری در دسترس سه کلاس 20 نفری در درس «علوم اجتماعی» برای نمونه آماری انتخاب شدند. بدینترتیب که سه گروه دانشآموزان به صورت تصادفی در سه گروه آزمایش1، آزمایش 2 و گواه جایگزین شدند. طرح پژوهش از نوع شبه آزمایشی با طرح پیشآزمون ـ پسآزمون با گروه گواه است. بدینترتیب که دانشآموزان بهصورت تصادفی در سه گروه آزمایش و گواه گماشته شدند. به گروه آزمایش 1 فیلمهای هنری، گروه آزمایش 2 فیلمهای غیر هنری نشان داده شد و گروه گواه هیچ فیلمی را مشاهده نکردند. اطلاعات از طریق پرسشنامههای هنجار شده؛ هوش چندگانه گاردنر و عملکرد تحصیلی جمعآوری شد. برای تجزیه و تحلیل دادهها از آمار توصیفی؛ میانگین، انحراف استاندارد و آمار استنباطی؛ مدل تحلیل کواریانس چند متغیره با نرمافزار اسپیاساس استفاده شد.نتایج پژوهش نشان داد که نوع فیلم بر هوش بین فردی، هوش درون فردی و عملکرد تحصیلی درس علوم اجتماعی دانشآموزان تأثیر معناداری دارد؛ بدینترتیب دانشآموزان گروه آزمایش 1 که فیلمهای هنری را همراه با تدریس مشاهده کردند، به نسبت دانشآموزان گروه گواه که هیچ فیلمی مشاهده نکردند و گروه آزمایش 2 که فیلمهای غیر هنری را همراه تدریس مشاهده کردند، عملکرد بهتری در هوش بین فردی، درون فردی و عملکرد تحصیلی داشتند.پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطاتفصلنامه مطالعات فرهنگ - ارتباطات2008-8760204720190923Crowdfunding of Cinematic Productions in Iran; Bbarriers, Ccapacities and Requirementsتأمین مالی جمعی تولیدات بلند سینمایی در ایران؛ موانع، ظرفیتها و الزامات65949530410.22083/jccs.2019.172924.2737FAسیاوش صلواتیانعضو هیأت علمی دانشکده ارتباطات دانشگاه صداوسیما0000-0003-3894-2792سعید قنبریکارشناسیارشد مدیریت رسانه دانشگاه علامه طباطبائی (نویسنده مسئول)0000-0002-6689-8488صابر نوری محبکارشناسی ارشد مدیریت رسانه دانشگاه صداوسیما0000-0003-3894-2793Journal Article20190221The aim of this paper is feasibility of crowdfunding in Iranian cinema and the recognition of requirements, barriers and capacities for its realization. In order to achieve the goal of the research, 31 cinema experts were selected among cinema experts in the country and open interviews were conducted with them, based on theoretical saturation and targeted selection and snowball sampling,. These interviews were analyzed by qualitative content analysis method. The findings showed that capacities such as kindness of the people, high liquidity, people's interest in cinema, people's trust in celebrities, etc., and barriers such as high government involvement in cinema, corruption in the country, weakness of hardware and software infrastructure of cinema, distrust, lack of economic stability, the resistance of the trade union to change, the general ignorance and elite, and the inability to enter the bourse market by current cinematic companies, etc., to realize crowdfunding as a new method exists; The most important requirements for crowdfunding in the cinema is included the reduction of government intervention in cinema, set up bourse and investment funds, to raise awareness, industrial recognition of cinema, recognition of cinema by insurance and banks, implementation of copyright in the country, and so on. Based on the findings of this research, it can be concluded that ther exist the possibility of realizing the equity model as one of the rights of crowdfunding with the fulfillment of its requirements in our country; however, crowdfunding should not be used initially as an independent financing model, but it should be used as a complementary model.تحقیق پیشرو با هدف امکانسنجی شیوة نوین تأمین مالی جمعی در سینمای ایران و شناخت الزامات، موانع و ظرفیتها برای تحقق آن شکل گرفت. برای تحقق هدف تحقیق از بین متولیان سینما در کشور، براساس قاعده اشباع نظری و بهواسطه نمونهگیری هدفمند و گلوله برفی 31 تن از صاحبنظران حوزه سینما انتخاب و مصاحبه باز با آنها انجام شد. این مصاحبههای به روش تحلیل محتوای کیفی تجزیهوتحلیل شدند. یافتهها نشان داد که ظرفیتهایی نظیر مهربانی مردم، نقدینگی بالا، علاقه مردم به سینما، اعتماد مردم به سلبریتیها و غیره و موانعی همچون دخالت بالای دولت در سینما، وجود فساد در کشور، ضعیف بودن زیرساختهای سختافزاری و نرمافزاری سینما، بیاعتمادی، نبود ثبات اقتصادی، مقاومت صنفی در برابر تغییر، ناآگاهی عمومی و نخبگانی و عدم امکان ورود به بورس توسط شرکتهای فعلی سینمایی و غیره برای تحقق تأمین مالی جمعی بهعنوان یک شیوه نوین وجود دارد؛ مهمترین الزامات تحقق تأمین مالی جمعی در سینما نیز شامل کاهش دخالت دولتی در سینما، اعتمادسازی، راهاندازی بورس سینما و صندوقهای سرمایهگذاری، آگاهیبخشی، صنعتی شناخته شدن سینما، به رسمیت شناختن سینما توسط بیمه و بانک، اجرای قانون کپیرایت در کشور و غیره بود. براساس یافتههای این تحقیق میتوان نتیجه گرفت امکان تحقق مدل سهام بهعنوان یکی از شقوق تأمین مالی جمعی با برآورده شدن الزامات آن در کشور ما وجود دارد؛ با این حال تأمین مالی جمعی در ابتدا نباید بهعنوان یک مدل مستقل تأمین مالی بکار گرفته شود، بلکه از آن باید بهعنوان یک مدل مکمل استفاده کرد.پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطاتفصلنامه مطالعات فرهنگ - ارتباطات2008-8760204720190923The Experience of Students' Political Culture
in Social Networksتجربه زیسته فرهنگ سیاسی دانشجویان در شبکههای اجتماعی951169534410.22083/jccs.2019.141500.2515FAمحمدرضا انواریدکتری علوم ارتباطات، گروه علوم ارتباطات اجتماعی، واحد تهران شرق، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.سیدعلی رحمانزادهاستادیار گروه علوم ارتباطات اجتماعی، واحد تهران شمال، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران (نویسنده مسئول)محمدباقر تاج الدیناستادیار گروه علوم اجتماعی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایرانسروناز تربتیاستادیار گروه علوم ارتباطات اجتماعی، واحد تهران شرق، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایرانJournal Article20180721The present study in terms of goals, is applicable, and in terms of nature and type of study is among qualitative research and a interpretative study that by using the phenomenological research strategy of “Van Mennen”, we seek to explain the essence of experience of the phenomenon ofstudents' Political Culture in Social Networks. The research study field included students from Tehran Science and Research Branch, and sample selection continued until theoretical saturation of data and reached 21 people. After analyzing the data, the main themes and several sub-themes were obtained, which in total showed that the role of intellectuals as knowledgeable people in society, whether in civil institutions and social organizations , and in the state of belonging to parties and political parties, has been publicly affecting the political culture of society in some form and promoting political culture of societyand enhances the social and political consciousness of students. Ultimately, national thinking and emotion will be formed.پژوهش پیشرو از نظر اهداف کاربردی، از نظر ماهیت و نوع مطالعه در زمره پژوهشهای کیفی و در زمره مطالعات تفسیری است که با بهرهگیری از راهبرد پژوهش پدیدارشناسی «وان مانن» در صدد تبیین و تفسیر جوهره تجربه زیسته فرهنگ سیاسی دانشجویان در شبکههای اجتماعی مجازی و شناخت عمیق این پدیده است. میدان مطالعه تحقیق شامل دانشجویان واحد علوم و تحقیقات تهران است و انتخاب نمونه تا اشباع نظری دادهها ادامه یافت و به 21 نفر رسید. پس از تجزیه و تحلیل دادهها درونمایههای اصلی و چندین درونمایه فرعی بدست آمد که در مجموع نتایج نشان داد که نقش روشنفکران به مثابه افراد آگاه وجدان بیدار جامعه، چه در نهادهای مدنی و سازمانهای اجتماعی غیرسیاسی و چه در حالت متعلق بودن به احزاب و تشکلهای سیاسی، بهصورت عمومی به مثابه افراد متعلق به یک قشر اجتماعی به شکلی از اشکال تاحدودی موجب ارتقای فرهنگ سیاسی جامعه بوده و موجب پویایی و بیداری شعور اجتماعی و سیاسی دانشجویان نهایتاً در شکلگیری تفکر و احساسی ملی خواهد شد.پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطاتفصلنامه مطالعات فرهنگ - ارتباطات2008-8760204720190923The Principal of Professional Ethics of IRIB Presenterاصول اخلاق حرفهای مجریگری در صداوسیما1171409539610.22083/jccs.2019.132292.2435FAکمال اکبریعضو هیأت علمی دانشکده دین ورسانه دانشگاه صداوسیما(نویسنده مسئول)0000-0002-9045-9477مجید نقدیدانشجوی دکتری فرهنگ و ارتباطاتJournal Article20180518Radio and Television of the Islamic Republic of Iran, as an institution of a society which is value-based and ethical, always in the process of interaction with audiences provides an important role in the religious and social morality and personal lifestyle pattern. holdsRadio and Television programs which are centered on presenter and performance, as a behavioral model and values of the Media and scale for Ethics assessment, always been specifically regarded by audiences and create context for the political, social and cultural discussions on public and particular sphere. However, radio and television presenter, on one hand wants to obtain the professional success and satisfaction of managers and audience engagement, and on the other hand, professional success, caused by communicative behavior and interaction with the internal and external sphere of media. Presenter professional ethics comes from these very interactions and essence and its moral necessity comes from how to organize communication behavior as a real and legal person and internal and external environment. Thus, explaining a charter of professional ethics will help him to take a step and go forward in the way of becoming professional with full recognition of the rights of owners on this field and communication and familiarity with the principles of moral that was concentrated before. <br />.مجری از یک سو خواهان موفقیت حرفهای و کسب رضایت مدیران و جذب مخاطب است و از سوی دیگر موفقیت حرفهای او، مرهون چگونگی رفتار ارتباطی و تعامل اخلاقمدار او با محیط درونی و بیرونی رسانه خواهد بود. موضوع اخلاق حرفهای مجری از همین تعاملهای ارتباطی سرچشمه گرفته و بایدها و بایستگیهای اخلاقی این حرفه، به چگونگی مدیریت رفتار ارتباطی او با صاحبان حق این حرفه بر میگردد. مجری رادیو و تلویزیون با کسب دانش اخلاق حرفهای و شناخت مسئولیتهای اخلاقی خود، میتواند در مسیری متعالی گام بردارد. لازمه شناخت این مسئولیتهای اخلاقی شناخت صاحبان حق در هر حرفه است. صاحبان حق حرفه مجریگری درواقع فرد، گروه یا هر عنصری است که از او اثر میپذیرد و مجری میبایست در قبال نحوه رفتار خود با او پاسخگو و ملزم به رعایت حقوقاش گردد. مهمترین دغدغه پژوهش پیشروی، شناخت و تبیین اصول اخلاقی حرفه مجریگری با رویکرد دینی مبتنی بر آیات و روایات است. این پژوهش به مفهوم شناسی اخلاق حرفهای مجریگری ذیل تعریف اخلاقی منتخب (مسئولیتهای اخلاقی فرد و سازمان در قبال ذیحقان) پرداخته و در گام بعد، با احصاء و شناسایی گروهها و عوامل مرتبط با حرفه مجریگری (صاحبان حق) و حقوق آنها، با رویکرد استقرایی، منشور اخلاق حرفهای مجریگری در قالب الگویی هشت ضلعی را ارائه میدهد. براساس این الگو مجری در برنامههای رادیو و تلویزیونی در قبال حقوق جامعه و منافع ملی، مخاطبان، مهمانان، عوامل تولید و همکاران، مالکان فکر، رقبا، کارفرما و خود حرفه مجریگری، مسئولیت اخلاقی دارد.پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطاتفصلنامه مطالعات فرهنگ - ارتباطات2008-8760204720190923Relationship between Social Capital and Social Tolerance
(Case Study: Citizens 15 to 44 years old in Mazandaran province)مطالعه رابطه بین سرمایه اجتماعی و مدارای اجتماعی (مورد مطالعه: شهروندان 15 تا 44 سال استان مازندران)1411649541610.22083/jccs.2019.147231.2550FAمصطفی دومهریدانشجوی دکتری جامعهشناسی فرهنگی گروه جامعهشناسی واحد دهاقان، دانشگاه آزاد اسلامی، دهاقان، ایرانشاپور بهیاناستادیار گروه علوم اجتماعی دانشگاه آزاد اسلامی واحد مبارکه (نویسنده مسئول)اسماعیل جهانبخشاستادیار گروه علوم اجتماعی دانشگاه آزاد اسلامی واحد دهاقانJournal Article20180902Social tolerance dDue to the presence of people with different culture, identity, thinking and values in different social arenas can be a factor in increasing the social interaction of people in society. The study of social tolerance has a significant impact on reducing tensions and increasing mutual understanding, social integration and social interaction. In this paper, the relationship between social capital and its dimensions with social tolerance has been investigated using nature and field Bourdieu's theory. To measure social tolerance, the combination of Peterking and Vigt's theories was used, and the dimensions of teaching, dissertation, political tolerance, and ethical-behavioral tolerance were considered. The statistical population of the study is people aged between 15 and 44 (young and middle aged) in Mazandaran province, 400 of whom were selected as the sample size of the research. Also, the data needed for research were collected through a questionnaire in a field method. The results of the research showed that there is a direct and significant relationship between social capital and its dimensions with the social tolerance. The results of the structural model test show that social capital has direct impact (Beta: 0.35) on social tolerance. The social capital structure has also been able to explain 22 percent of the changes in the structure of social solidarity.مدارای اجتماعی با توجه به حضور انسانهایی با فرهنگ، هویت، تفکر و ارزشهای متفاوت در عرصههای مختلف اجتماعی میتواند عاملی اثرگذار در افزایش تعامل و ارتباط اجتماعی افراد جامعه باشد. مطالعۀ مدارایاجتماعی در کاهش تنشها و افزایش درک متقابل، انسجام و تعامل اجتماعی تأثیر بسزائی دارد. در این مقاله با استفاده از نظریه منش و میدان بوردیو به بررسی رابطه سرمایه اجتماعی و ابعاد آن با مدارای اجتماعی پرداخته شده است. برای سنجش مدارای اجتماعی از ترکیب نظریههای پیترکینگ و وگت و ابعاد مدارای هویتی، مدارای اجتماعی، مدارای سیاسی و مدارای اخلاقی ـ رفتاری استفاده شده است. جامعهآماری پژوهش شهروندان 15تا 44 سال استان مازندران هستند که 400 نفر از آنها به عنوان حجم نمونه تحقیق انتخاب شدهاند. همچنین دادههای مورد نیاز تحقیق از طریق ابزار پرسشنامه و به روش پیمایشی گردآوری شده است. تحلیل داده نیز به وسیله نرمافزار اسپیاساس و ایموس انجام گردیده است. نتایج تحقیق نشان داد که بین سرمایه اجتماعی و ابعاد آن با مدارای اجتماعی رابطه مستقیم و معناداری وجود دارد. نتایج آزمون مدل ساختاری نشان میدهد که سرمایه اجتماعی تأثیر مستقیم (Beta:0/36) بر مدارای اجتماعی دارد. همچنین سازه سرمایه اجتماعی توانسته 22درصد از تغییرات سازه مدارایاجتماعی را تبیین نماید.پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطاتفصلنامه مطالعات فرهنگ - ارتباطات2008-8760204720190923The Concept of Culture and its Relation to the Highest Good in Kant's Philosophyمفهوم فرهنگ و نسبت آن با خیر اعلا در فلسفة کانت1651869539910.22083/jccs.2019.149664.2573FAزهره سعیدیاستادیار پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطاتJournal Article20180923Kant has discussed the subject of culture for the highest good of the human being which expresses man's desirable perfection in the midst of virtue and happiness which is its ultimate goal of him. He previously presented an abstract and ideal concept of the highest good in the second critique that it was based on God's help. In the third critique, he uses the concept of culture to show the concrete aspect of the highest good which two components of it are discipline and skill. these two are the virtue and the happiness respectivly. The concept is based on human automomous struggle and activity and it will be realized as a social aim through the human subject. According to Kant, the greatest emergence of culture is reasonable freedom. Reasonable freedom involves inner freedom which observes morality and exterior freedom which observs social happiness. Growth and development of reasonable freedom in the human race and throughout history and over generations will lead stubbornness of reason over the world and domination of the culture of freedom. <br /> کانت بحث فرهنگ را معطوف به خیر اعلای انسان که بیانگر کمال مطلوب انسان در جمع میان فضیلت و سعادت است و غایت نهایی او به شمار میرود، طرح کرده است. وی که پیش از این در نقد دوم مفهومی انتزاعی و ایدهآل از خیر اعلا عرضه داشته و تحقق آن را مبتنی بر کمک خداوند کرده بود، در نقد سوم برای نشان دادن وجه انضمامی خیر اعلا از مفهوم فرهنگ بهره میگیرد که انضباط و مهارت دو مؤلفة آن به شمار میروند و به ترتیب ناظر به فضیلت و سعادت انسان هستند. مفهوم مذکور مبتنی بر تلاش و فعالیت مختارانة انسان است و بهمثابه یک هدف اجتماعی از طریق فاعل بشری محقق خواهد شد. بزرگترین ظهور فرهنگ از نظر کانت آزادی معقول است. آزادی معقول درون انسان را که ناظر به اخلاق است و بیرونِ او را که ناظر به جامعة مدنی است، دربرمیگیرد و رشد و گسترش آن در نوع انسان و در طول تاریخ و در طی نسلها منجر به سیادت عقل بر جهان و حاکمیت فرهنگ آزادی خواهد شد.پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطاتفصلنامه مطالعات فرهنگ - ارتباطات2008-8760204720190923Understanding Policy Implications of Laws and Regulations for Broadcast Media in Iranفهم دلالتهای سیاستی قوانین و مقررات رسانههای پخش گسترده در ایران1872249540010.22083/jccs.2019.144031.2530FAحامد طالبیانعضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات (نویسنده مسئول)0000-0002-4302-6652سارا طالبیانکارشناس ارشد رسانه و ارتباطات جهانی، دانشگاه هلسینکیJournal Article20180811This paper aims to explore the characteristics and themes of broadcasting media policy in Iran from Islamic revolution(1078-1979) until the present time Broadcasting media policy is a subset of media policy and public policy as the umbrella concepts. Laws, regulations and legislations are the main means of reinforcing public policies by governments and governmental branches to deal with any kinds of public matters, such as the public service broadcasting systems. Accordingly, all the ratified laws and regulatory documents concerning broadcast media in Iran are collected as the research materials. To analyze these empirical data, qualitative content analysis and thematic coding are applied to explore the main themes of broadcasting media policy in Iran. The results indicate that rigid state ownership, promoting political and cultural discourses, unification, using state-secured budgets, focusing on mass audience, and developing air broadcasting technology have been the core themes and characteristics of broadcasting media policy paradigm in Iran during the past four decades. Discussing these themes, research findings indicate that in the given time horizon, the government has always reinforced regulatory policies for broadcast media to impose limitations and restrictions on possible broadcasting activities of different actors. Moreover, findings show this policy model has been continuously reinforcing with the least changes in Iran, while the first paradigm of policy attempt for broadcast media based on the monopolization by the state-funded broadcaster belongs to the years prior to the 1980s in most countries.هدف این مقاله کشف دلالتهای سیاستی مربوط به رسانههای پخش گسترده در ایران از زمان انقلاب تاکنون است. سیاست رسانههای پخش گسترده زیرمجموعهای از سیاست رسانهها در معنای موسع آن است و سیاست عمومی چتر مفهومی این حوزه محسوب میشود. از آنجا که قوانین، مقررات و اسناد قانونی ابزارهای اصلی اعمال سیاستهای عمومی از سوی حکومت در مواجهه با انواعی از موضوعات و مسائل عمومی از جمله نظامهای خدمات پخش گستردة عمومی است، در این پژوهش همة قانونهای مصوب و بخش مهمی از اسناد سیاستی و مقررات مربوط به رسانههای پخش گسترده در ایران به عنوان مواد پژوهشی گردآوری شده است. به منظور تحلیل این دادههای تجربی از تحلیل محتوای کیفی و کدگذاری مضمونی استفاده شده تا مضمونهای اصلی سیاستی در رسانههای پخش گسترده شناسایی شود. یافتهها نشان میدهد که در چهل سال گذشته، مالکیت متصلب دولت، ترویج گفتمانهای سیاسی مسلط، یگانگی سامانة پخش، استفاده از بودجههای دولتی تضمینشده، تمرکز بر مخاطب عمومی و توسعة فناوری پخش گسترده هوایی مضمونهای کلیدی سیاستهای رسانههای پخش گسترده را تشکیل دادهاند. با بحث دربارة این مضمونها، نتایج این پژوهش نشان میدهد که در دورة زمانی مطالعه شده، حکومت همواره سیاستهایی تنظیمی را تقویت کرده که دسترسی کنشگران مختلف به رسانههای پخش گسترده را محدود کرده است. با وجود آن که سابقة نخستین پارادایم سیاستی رایج در بسیاری از کشورها به پیش از دهة 1980 بازمیگردد که هدفش انحصار رسانههای پخش گسترده بین پخشکنندگان محدودی است که دولت در آنها سرمایهگذاری کرده، این مدل سیاستی با کمترین تغییرات همواره در ایران تقویت شده است.<br /> پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطاتفصلنامه مطالعات فرهنگ - ارتباطات2008-8760204720190923Investigation of the Qur'anic Verses No. 3089 Registry of the Central Library of Tabriz based on the Principles of the form and Context of the Gestalt Psychological Theoryبررسی سرلوح قرآنی مذهَّب قاجاری به شماره ثبت 3089 از کتابخانه مرکزی تبریز براساس اصول شکل و زمینه نظریة روانشناسانة گشتالت2252649540110.22083/jccs.2018.126428.2396FAفرنوش شمیلیاستادیار و عضو هیأت علمی دانشگاه هنر اسلامی تبریز (نویسنده مسئول)فاطمه غفوری فردانش آموخته کارشناسی ارشد هنراسلامی، دانشگاه هنر اسلامی تبریزJournal Article20180407environment by some researchers in different fields such as poster, urban painting, etc. This psychological pattern can also be found in the context of the Islamic layout, especially the Qur'anic manuscripts. Gestalt theory is a collection of visual principles and rules, one of which is called the "shape and field" law. The Qur'anic version of the Qajar period, registered in the 3089, due to the richness of its designs and the quality of its work of illumination, is very important and appropriate for further studies.This research studies how to understand and recognize the visual patterns in the elements of Quranic Illumination using the concept of shape and background of Gestalt's laws. This research has been conducted in a descriptive-analytical way to answer this fundamental question: What is the basis and structure of the decorating of the coronation of the Quran according to the rules that form the principle of the form and the field of the principles of the psychological theory of Gestalt? The analysis of the elements used in the study of this exquisite Qur'an and the study of visual structure and its elements, based on the law of the form and the field of gestalt, characterizes the strength and strength of its composition.قوانین گشتالت به عنوان نظریهای در باب مطالعۀ روانشناسانه ادراک انسان از محیط توسط برخی پژوهشگران در حوزههای مختلف از قبیل پوستر، نقاشی شهری و غیره مورد استفاده قرار گرفته است. این الگوی روانشناختی میتواند در حوزۀ صفحهآرایی اسلامی و به خصوص نسخ ارزشمند قرآنی نیز راهگشا باشند. نظریۀ گشتالت مجموعهای از اصول و قوانین بصری است که یکی از آنها قانون«شکل و زمینه» نامیده میشود. نسخه قرآنی مذهب بر جای مانده از دورة قاجار با شماره ثبت 3089 به لحاظ غنای نقوش و کیفیت تذهیب کاری آن بسیار حائز اهمیت و مناسب مطالعات بیشتر است. این پژوهش بررسی و چگونگی ادراک و شناخت الگوهای بصری در اجزاء تذهیب قرآنی را با بهرهگیری از مفهوم شکل و زمینه از قوانین گشتالت مد نظر دارد. این پژوهش به شیوة توصیفی ـ تحلیلی و به منظور پاسخگویی به این سؤال اساسی انجام یافته است که: بنیان و ساختار تزئینات سرلوح قرآن مورد نظر براساس قوانین تشکیل دهندۀ اصل شکل و زمینه از اصول نظریۀ روانشناسانۀ گشتالت چگونه قابل واکاوی است؟ تحلیل عناصر بکار رفته در سرلوح این قرآن نفیس و مطالعه ساختار بصری و نقشمایههای آن براساس قانون شکل و زمینه گشتالت میزان صلابت و استحکام ترکیببندی آن را مشخص میکند.پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطاتفصلنامه مطالعات فرهنگ - ارتباطات2008-8760204720190923Evaluating Six Iranian Serious Ggames Qqualityارزیابی کیفیت شش «بازیجدی» تولید شده در ایران2652879540310.22083/jccs.2019.149725.2574FAهدی السادات موسویکارشناسی ارشد تکنولوژی آموزشی، دانشگاه بوعلی سینافرهاد سراجیدانشیار گروه علوم تربیتی، دانشگاه بوعلی سینا، همدان، ایران(نویسنده مسئول)0000000314795919Journal Article20180923In the last two decades with quantitative growth of "Serious Games", their quality also have been considered by researchers, designers, audiences, teachers and administrators. The quality of these games in addition to storytelling, graphics and technology depend on applying educational principles so that the games can lead the gamers to obtain educational goals while preparing a fun and motivational environment. The aim of this study is determination of quality evaluation "serious game" indicators based on constructive learning principles and evaluating six selected game with this indicator. In order to determine the "serious game" quality evaluation indicators, 30 educational game experts participated in check list completion and signed 29 items around four factors including interaction, problem solving, active learning and discovery. Six popular games were selected and analyzed by six educational technology experts and six ICT experts. The results show that in these games, the average of 136 interactions, 139 problem solving, 89 active learning and 82 discovery situations have been provided. Also Shannon entropy indicated that discovery indicator with .0999 information bar and 0.572 importance coefficient has the most emphasized and active learning indicator with 1 information weight and 0/087 importance coefficient has less emphasized. در دو دهه اخیر همزمان با رشد کمی «بازیهای جدی»، کیفیت آنها نیز مورد توجه پژوهشگران، طراحان، تولیدکنندگان، مخاطبان، معلمان و مدیران آموزشی بوده است. کیفیت این بازیها علاوهبر داستان، گرافیک و فناوری به رعایت اصول آموزشی بستگی دارد تا بازیها بتوانند ضمن تدارک محیط یادگیری مفرح و انگیزشی، بازیکننده را به سمت اهداف آموزشی هدایت کند. هدف این پژوهش، تعیین شاخصهای ارزیابی کیفیت «بازیهای جدی» براساس اصول یادگیری سازندهگرایی و ارزیابی کیفیت شش بازی منتخب براساس این اصول است. برای تعیین شاخصهای ارزیابی کیفیت «بازیهای جدی» با مشارکت 30 نفر از خبرگان بازیهای آموزشی چکلیست 29 گویهای حول چهار شاخص تعامل، حل مسأله، یادگیری فعال و کشف تهیه گردید. شش بازی پرطرفدار بهصورت هدفمند انتخاب و توسط شش نفر خبره فناوری آموزشی و شش نفر خبره فناوری اطلاعات و ارتباطات تحلیل شدند. نتایج نشان داد که در این بازیها بهطور میانگین 136 موقعیت تعامل، 139 موقعیت حل مسأله، 89 موقعیت یادگیری فعال و 82 موقعیت کشف برای بازیکننده فراهم شده است. نتایج آنتروپی شانون نیز نشان داد که شاخص کشف با بار اطلاعاتی 999 درصد و ضریب اهمیت 572 درصد دارای بالاترین تأکید و شاخص یادگیری فعال با بار اطلاعاتی یک و ضریب اهمیت 87 درصد کمتر مورد توجه بوده است.