پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطاتفصلنامه مطالعات فرهنگ - ارتباطات2008-8760131720120501TV and Its Effects on Religious, Group and Gender Identities
of the Iranian ( Study of Cultivation Theory in Iran)تلویزیون و تأثیر آن بر هویت دینی، گروهی و جنسیتی ایرانیان
(مطالعۀ نظریۀ کاشت در ایران)7443377FAناصر باهنردانشیار گروه معارف اسلامی و فرهنگ و ارتباطات دانشگاه امام صادق (ع)طاهره جعفریمدرس دانشگاه و پژوهشگر صداوسیماJournal Article20120710The present paper examines the relation between the level of watching TV and the score of religious, group and gender identities of people. The presented results were taken from a scientific study conducted at the IRIB research center by using two methods including analysis of contents and surveying. The studied statistical community in the contents analysis section included comic programs, TV serials and news. In the surveying section, people above 19 years old in 5 large cities of the country (presented in the methodology) were studied. In this paper, George Gerbner's Cultivation Theory is examined from the viewpoints of religious, group and gender issues based on the fact that repetition of TV programs has a cultivation effect on the minds of those who watch TV most of the times. The results of multivariable regression shows that although in some of the identity aspects in comedy, news and serial programs some messages were repeatedly broadcasted from IRIB and the watchers were exposed to those messages, the messages were beside other influential factors. The results further show that TV was an effective factor on the identity score of addresses in the studied level after other variables of social system. Moreover, despite Gerbner's theory, TV in Iran has no cultivation effete on the minds of the addresses and people influenced more by other variables of social system.در این نوشتار «نظریۀ کاشت»[1] «جرج گربنر»[2] را با این مضمون که تکرار برنامههای تلویزیون بر ذهن مخاطبانِ پر مصرف تأثیر کاشتی میگذارد، درخصوص مقولههای دینی، گروهی و جنسیتی هویت بررسی کرده و محتوای پیامهای ارائهشده از تلویزیون و نگرش مخاطبان به هویت را با بهرهگیری از روش تحلیلمحتوای تصویر و پیمایش، تحلیل و تبیین کردهایم.
نتایج رگرسیون چندمتغیره نشان میدهد برخلاف اینکه تلویزیون ایران دربارۀ هر کدام از مقولههای مورد بررسی هویت، پیامهایی را تولید و پخش میکند، اما این پیامها در کنار سایر عوامل تأثیرگذارند و تلویزیون پس از سایر متغیرهای نظام اجتماعی عاملی تأثیرگذار بر نگرش مخاطبان دربارۀ هویت بوده است. این مقاله که حاصل پژوهشی علمی در مرکز تحقیقات صداوسیماست، نشان میدهد نظریۀ کاشت که بر تأثیرهای قدرتمندانۀ تلویزیون بهویژه بر بینندگان پر مصرف تأکید دارد، در ایران اثبات نمیشود.
[1]. Cultivation Theory
[2]. George Gerbnerhttps://www.jccs.ir/article_3377_7e8a7bfbe4e40e8db1d97823943e6a8f.pdfپژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطاتفصلنامه مطالعات فرهنگ - ارتباطات2008-8760131720120501The Role of New Media in the Arab Revolutions (2011-2012)نقش رسانههای جدید در انقلابهای جهان عرب
(2012 ـ 2011) 45753378FAعلی امیدیاستادیار گروه علوم سیاسی دانشگاه اصفهانمهرداد رشیدی علویجهکارشناسارشد روابط بینالملل دانشگاه اصفهانJournal Article20120628The Arab world has certainly witnessed the big events and changes in 2011 and early 2012. The wave of pro-democracy movements, anti-authoritarianism and Islamic Awakinism have been swept through it and reached to a turning point with the resignation Yemeni dictator, Ali Abdullah Saleh in January 2012. In fact, these events were the sign of rebirth of courage and political maturity in the people of those countries. They have revolted against authoritarianism, corruption, political inheritance and discrimination in their countries. Meanwhile, we should not disregard the role of digital and social media as a facilitator of those revolutions. Since the eruption of revolution in the Arab countries, much have been written about the role of mass media like TVs, satellite TV Channels, newspapers, and also digital or social media like internet websites and virtual connecting networks such as Face book, Twitter and etc. To be sure, the role of people in fulfilling of the revolutions is undeniable, but we cannot ignore the effective role of digital media in prosperousness of revolutions. New digital media are being counted as one of the most important factors of the revolutions, because of their role in informing people, sharing the news and spreading freedom and anti-authoritarian thoughts. This article analyzes the role of new media in mobilizing people in the Arab Spring and its aftermaths. It tries to answer this question in descriptive and analytical style:” what is the main role of new digital media in erupting the Arab Spring?”سالهای 2011 و 2012 شاهد دگرگونی و حوادث بزرگی در جهان عرب بود. موج آزادیخواهی، ظلمستیزی و انقلاب، جهان عرب را فراگرفت و این موج با استعفای عبدالله صالح، دیکتاتور یمن به اوج خود رسید. از زمان وقوع انقلاب در کشورهای فوقالذکر مطالب گوناگونی درباره نقش رسانههای جمعی مانند شبکههای تلویزیونی، خبری یا ماهوارهای، جراید و مطبوعات و ... همچنین رسانههای جدید یا دیجیتال مانند سایتهای اینترنتی اعم از شبکههای ارتباطی مجازی مانند فیسبوک، توییتر و ... در پیشبرد روند این اعتراضها و انقلابها نوشته شده است. رسانهها با آگاهی دادن به مردم، انتشار اطلاعات و گسترش عقاید آزادیخواهی و ظلمستیزی به منزلة یکی از عوامل تسریعکنندة این انقلابها به حساب میآیند. این مقاله به شیوه توصیفی ـ تحلیلی ضمن تبیین مختصر مشخصات انقلابهای عربی، به این سؤال اصلی پاسخ میدهد: رسانههای جدید چه تأثیری بر انقلابهای عربی داشته است؟https://www.jccs.ir/article_3378_5871c9987507a624a9f883ebb924a55e.pdfپژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطاتفصلنامه مطالعات فرهنگ - ارتباطات2008-8760131720120501Consumption Representation in Iranian Movies of War
(Sacred Defense) Eraبازنمایی مصرف در فیلمهای سینمایی دورۀ دفاع مقدس761193379FAمهدی سلطانی گردفرامرزیکارشناسارشد جامعهشناسی، عضو هیئت علمی جهاد دانشگاهی واحد تربیت معلمعبدالله بیچرانلودکتری مدیریت رسانه، عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطاتJournal Article20120622Movies reflect our ideas about fundamental social, economic, and political issues. This paper studies how Iranian movies made during Iraq imposed war on Iran called sacred defense era in Iran, represent consumption of goods. The main question is how Iranian movies represent consumption and how consumption relates to identities of personalities in Iranian films. The research method is semiotic analysis and five movies made in the mentioned period have been analyzed by this method. The movies include: Senator, Chrysanthemums, Tenants, Canary Yellow and Wedding of Nice People. The findings show that because of revolutionary discourse dominance in this era, all of studied movies reject or marginalized conspicuous consumption. In these movies, conspicuous consumption is related to negative personality and plain consumption is related to positive personality. Findings also challenge current sociological theories on consumption and media. This paper tests one of these theories..مقالۀ حاضر چگونگی بازنمایی مصرف در فیلمهای سینمایی عصر دفاع مقدس را بررسی میکند. پرسش اصلی بررسی حاضر این است که مصرف، چگونه در فیلمهای سینمایی عصر دفاع مقدس (1367- 1359)، بازنمایی شده و با هویتهای اجتماعی کنشگران فیلمها گره خورده است؟ روش این مطالعه، تحلیل نشانهشناختی است که با بهکارگیری آن، پنج فیلم سینمایی منتخب ساختهشده در این دوره بررسی شدهاند. این پنج فیلم عبارتاند از: سناتور، گلهای داوودی، اجارهنشینها، زرد قناری و عروسی خوبان. <br/>یافتهها نشان میدهد که همۀ پنج فیلم بررسیشده، در سطح رمزگانهای ایدئولوژیک، مصرفگرایی به سبک مدرن را یا نفی میکنند یا در حاشیه قرار میدهند. همچنین یافتهها نشان میدهد به جهت حاکمیت گفتمانی متفاوت و حتی متعارض با بسیاری از گفتمانهای سیاسی ـ اجتماعی و فرهنگی در جهان، در دهۀ 1360 حتی نظریههای مرسوم جامعهشناختی متداول نیز در این زمینه صدق نمیکنند و این مقاله، به نوعی یکی از این نظریهها را در بوته آزمون قرار داده است.https://www.jccs.ir/article_3379_ef9d018a13ab0169cc63c2dc1c6f7123.pdfپژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطاتفصلنامه مطالعات فرهنگ - ارتباطات2008-8760131720120501Encoding in Political Violence Discourse
A Study on Communicative Processes of Bombing Attacks in the South-East of Iranبررسی گفتمانی فرایندهای ارتباطی و بیانیههای تبلیغاتی
در بمبگذاریهای سیستان و بلوچستان1211623380FAسبحان رضاییکارشناسارشد مطالعات فرهنگی، دانشکده علوم اجتماعی، دانشگاه علامه طباطباییحسامالدین آشنادانشیار گروه معارف اسلامی و فرهنگ و ارتباطات، دانشگاه امام صادق(ع)محمود شهابیاستادیار جامعهشناسی و مطالعات فرهنگی، دانشکده علوم اجتماعی، دانشگاه علامه طباطباییابوتراب طالبیاستادیار جامعهشناسی و مطالعات فرهنگی، دانشکده علوم اجتماعی، دانشگاه علامه طباطباییJournal Article20120625Background: The study aims to explore suicide bombing attack as a media event and extends it to suicide bombing attacks carried out in the South-East of Iran. Methodology: The present work is an ideographic qualitative study, which has been designed based on the communicative model of Suicide Bombing Attack as a Media Event and examines encoding process of militant Jundallah group, an Iranian extremist Sunni group, in its suicide bombing attacks. Qualitative contextual thematic analysis was applied on the group statements to understand concepts and meanings of its political violence discourse, and explore main discursive themes and elements of these social contexts. Results: Since December 2008, militant Jundallah group entered a new period in fight with Iranian central government and it carried out five suicide bombing attacks in Balochistan province, in the South-East of Iran. The attacks were carried out in religious dates and sites related to resident Shiite minority in the region (3 attacks), and on armed forces of the central government (2 attacks). The main themes of the group`s formal statements included weakening of the central government, taking revenge, autonomy of Balochistan province and establishing a regional government, defending Sunni religious beliefs, and also considering resident Shiite minority as alien. Discussion: Political violence discourse of Jundallah group is a meaningful system, which reflects the regional position of this group as savior of Sunni Balochi people in contrast with the central Shiite government and in an international affirmative atmosphere. According to this definition, Jundallah group draws its utopia on Balochistan province which will be autonomic within Iran`s boundaries, politically; and demographically, it will have a united Sunni Balochi population; economically, it will be the center of Asian economy; and religiously, it will give complete religious freedom to Sunnis. To reach these perspectives, the group uses two strategies in carrying out suicide bombing attacks including attacking the government's representatives and agents also Shiite minority; and threatening, terrifying and persuading them to leave the region. As the last point, in order to control this crisis, armed confrontation cannot be solely adequate and modifying cultural and ethnic policies are necessitated in the region. This encourages negotiation to substitute bombing words with peaceful dialogues.خشونت سیاسی، کنشی جمعی است که هدف و بهانههای دستاویز آن به لحاظ نمادین، اجتماعی و نه شخصی میباشد و در این میان، بمبگذاری، نمادینترین گونة ممکن است. در همین راستا، این مقاله به دنبال آن است که با ارائه مدلی ارتباطشناختی، فرایند بمبگذاری را بهمثابه یک واقعه رسانهای مورد مطالعه قرار دهد و این نوع نگاه را در بررسی اهداف، معانی و گفتمان خشونت سیاسی عملیاتهای بمبگذاری سالهای (1389-1387) در استان سیستان و بلوچستان ایران بسط دهد. مقاله حاضر بر اساس مدل ارتباطشناختی بمب بهمثابه واقعه رسانهای طراحی شده و به دنبال بررسی نحوه رمزگذاری گروه معارض در عملیات بمبگذاری میباشد. در این میان، به منظور استخراج معانی و مضامین مقوم گفتمان مشروعیتبخش این نوع خشونت، از روش تحلیلمحتوای کیفی مضمونی بهرهبرداری شده تا با اتکا بر آن بتوان به کدگذاری و کشف شاخصهای معنایی اصلی در محتوای این مقولههای کلامی پرداخت.https://www.jccs.ir/article_3380_9bf713b6086f31f18379ae6ed2cbf0dd.pdfپژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطاتفصلنامه مطالعات فرهنگ - ارتباطات2008-8760131720120501A Study an Opposition of Culture and Nature in Tazyehتقابل فرهنگ و طبیعت در آیین تعزیه1631803381FAصادق رشیدیدانشجوی دکتری پژوهش هنر دانشگاه شاهدJournal Article20120621One of the properties of the Structuralistic approach in text analysis is the remark of binary oppositions. In fact, the opposition between culture and nature is considered as a structure, thus both sides of such opposition is involved in a relation of interactive, which is a positive relation. However, it is probable that in Ritual of Tazyeh culture and nature are combined with each other and they define one another constantly. Tazyeh is a cultural phenomenon, per se. But there lies nature in its basis. Now, if we do not regard to the nature in analysis of Tazyeh, it will fail to preserve its textural identity since natural elements make up in-textural layers of Tazyeh. Therefore, nature and culture are engaged in active definition and redefinition of each other in the domain of Tazyeh. For such purpose, in present article which has been composed in an analytical and descriptive method, separation of culture and nature, their adjustment and definition of that has been studied in this textural event. Hence, demonstration of the quality of reciprocal interaction between culture and nature in the process of the separation is the objective of this research.یکی از ویژگیهای رویکرد ساختارگرایی در تحلیل متن توجه به تقابلهای دوگانه است. درحقیقت تقابل بین فرهنگ و طبیعت نوعی ساختار محسوب میشود، بر این اساس دو سوی این تقابل اغلب در حین اجرا در رابطۀ سیال، تنشی و دیالکتیک قرار دارند که رابطهای سلبی و هم ایجابی است. بنابراین، از این منظر میتوان گفت که در آیین تعزیه، فرهنگ و طبیعت درهم آمیختهاند و پیوسته همدیگر را تعریف میکنند.
تعزیه فینفسه پدیدهای فرهنگی است، اما در بطن آن (بهمثابه متن) طبیعت قرار دارد. حال اگر طبیعت را در تحلیل تعزیه در نظر نگیریم، تعزیه هویت متنی خود را از دست میدهد، زیرا عناصر طبیعت از جمله لایههای درونمتنی آن محسوب میشوند. از این رو، طبیعت و فرهنگ در چارچوب تعزیه به شکلی پویا در حال تعریف و بازتعریف یکدیگر هستند. بدین منظور در این مقاله که با روش توصیفی ـ تحلیلی به نگارش درآمده، تعامل و دیالوگ بین فرهنگ و طبیعت، تطبیق آنها و نوع رابطه و جایگاه آنها با رویکردی ساختارگرایانه بررسی و تحلیل شده است. بنابراین نشان دادن چگونگی کُنش متقابل بین فرهنگ و طبیعت در فرایندی تعاملی و دیالکتیک، هدف این مقاله محسوب میشود.https://www.jccs.ir/article_3381_53dbabaf5788ad45e08031b27fd823bd.pdfپژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطاتفصلنامه مطالعات فرهنگ - ارتباطات2008-8760131720120501Factors Associated with the Tendency of Students
to the Social Network Facebook
(Comparative Study of Iranian and American students)عوامل مرتبط با گرایش دانشجویان به شبکۀ اجتماعی «فیسبوک»
(بررسی تطبیقی دانشجویان ایران و آمریکا)1812123382FAعلیاصغر کیادانشیار گروه علوم ارتباطات دانشگاه علامه طباطبایییونس نوری مرادآبادیدانشجوی کارشناسیارشد مدیریت رسانه دانشگاه تهرانJournal Article20120625The first step in this research we uses the library method, and finally, using surveys method for comparative study of trends and also how to use Facebook social networking among students of Iran and America. Researchers at the first step research most important databases in the world's and the collecting research, then began coding data collecting. Categorization research showed that most research on Facebook has a population of American students, around three main axes are: That usage of Facebook users, Facebook and measure the impact of student attitudes towards Facebook. Analysis showed that create new relationships, maintaining the old relationships, looking for news, information and entertainment as the main reasons were identified to Facebook. In the second phase of research was found that the tendency for students to factors such as Facebook share news and information, freedom of association, free flow of information in the network, the ability to control personal information and Principles of equality in the network, was identified as reasons the tendency of Iranian Students for using Facebook.این مقاله در گام نخست با استفاده از روش کتابخانهای و اسنادی و در نهایت با استفاده از روش پیمایش به بررسی تطبیقی علل گرایش و همچنین نحوۀ استفادۀ دانشجویان ایرانی و آمریکایی از شبکۀ اجتماعی «فیسبوک» میپردازد.
مقولهبندی پژوهشهای انجامشده نشان میدهد که معتبرترین آنها درخصوص فیسبوک که جامعۀ آماری آنها دانشجویان آمریکایی بوده، حول سه محور اصلی؛ نحوۀ استفادۀ کاربران از فیسبوک، تأثیر استفاده از آن و سنجش نگرش دانشجویان دربارۀ فیسبوک صورت گرفته که در این میان، ایجاد روابط جدید، حفظ روابط قدیمی، جستجوی اخبار، اطلاعات و سرگرمی مهمترین دلایل عضویت دانشجویان آمریکایی در فیسبوک شناخته شد. در مرحلۀ دوم بر مبنای مصاحبه با خبرگان، پژوهشهای انجامشده و نظریۀ «استفاده و رضامندی»[1]، اقدام به نیازسنجی ارتباطی دانشجویان دانشگاههای تهران درخصوص شبکۀ فیسبوک میشود. مهمترین نتایج قسمت دوم نشان میدهد که عواملی نظیر: اشتراک اطلاعات[2] و اخبار، آزادی در ارتباط، جریان آزاد اطلاعات در شبکه، توانایی کنترل مخاطب بر اطلاعات شخصی و برابری اصولی در شبکه، در پیوستن دانشجویان به این شبکه نقش اساسی داشته است.
[1]. Use and Gratification Theory
[2]. Knowledge sharinghttps://www.jccs.ir/article_3382_225ad4a6e1d81d2978e687b742f077ab.pdfپژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطاتفصلنامه مطالعات فرهنگ - ارتباطات2008-8760131720120501Moral Values in IRIB TV Commercials
( for Selling Nutrients to Children and Adolescents)ارزشهای اخلاقی ارائهشده
در تبلیغات بازرگانی تلویزیون جمهوری اسلامی ایران
(برای فروش مواد غذایی به کودکان و نوجوانان)2132543383FAمهدخت بروجردیعلویاستادیار ارتباطات دانشگاه علامه طباطبایینسرین حدادکارشناسارشد بازاریابی و تبلیغات بازرگانی، دانشکده صداوسیماJournal Article20120621TV and its products as one of the most effective means of communication , can play an interaction role ; reinforce and institute moral values or promote negative values by wrong performance.
Research is done with the purpose of "Studying of applying moral values in TV commercials for selling nutrients to children and adolescents".
The research method is semiotics .
The number of samples were 16 broadcasted in 1388 by irib tv one .
According the conclusions availed by this investigation , the most values which were conveyed to the audiences through the investigated ads, were negative .
Most of these negative values are conveyed by using different procedures such as flow of meaning by resorting to cartoon and talking characters, world based on dream, show of good as a messianic intended to affect the unconscious minds of child and adolescents and convey message and briefly attract the attention and reliance of audience to himself by stimulating their emotions.تلویزیون و محصولات آن به عنوان یکی از موثرترین وسایل ارتباط جمعی، میتوانند نقشی دوسویه ایفا کنند، به تقویت و نهادینه کردن ارزشهای اخلاقی پرداخته یا با عملکرد نادرست خود به تقویت و رواج ضدارزشها بپردازند. مقاله حاضر با هدف بررسی ارزشهای اخلاقی ارائهشده در تبلیغات بازرگانی)تبلیغاتی که به منظور فروش مواد غذایی به کودکان و نوجوانان تهیه شده(، انجام گرفته و برای نیل به این هدف از روش نشانهشناسی استفاده شده است. نمونههای مورد بررسی شامل 16 آگهی تجاری پخششده در سال 1388 از شبکه یک سیماست. نتایج نشان میدهد که عمده ارزشهایی که از طریق آگهیهای مورد بررسی به مخاطب کودک و نوجوان منتقل شده، ارزشهای منفی بودهاند که سازندگان آن با بهرهگیری از تمهیدات مختلف همچون تسری معنایی با توسل به شخصیتهای کارتونی و سخنگو، جهان مبتنی بر رویا، نمایش کالا در کسوت یک ناجی و … ، بر آن بودهاند تا با تهییج و تحریک احساسات، ضمیر ناخودآگاه کودک و نوجوان را تحت تأثیر قرار داده و پیام خود را منتقل سازند و در یک کلام توجه و اعتماد مخاطب را به خود جلب کنند.https://www.jccs.ir/article_3383_580c45767fddc98bfc0f0303a7344c87.pdf