پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطاتفصلنامه مطالعات فرهنگ - ارتباطات2008-8760173420160801The Convergence of Television and Internet in Iran and its
Consequences on Media Policyپیامدهای همگرایی اینترنت و تلویزیون بر سیاستگذاری رسانهای در ایران7452394710.22083/jccs.2016.23947FAسیدجمالالدین اکبرزاده جهرمیاستادیار دانشکدۀ علوم ارتباطات دانشگاه علامه طباطباییJournal Article20160531<em>همگرایی اینترنت و تلویزیون نه تنها شیوههای تولید، پخش و تماشای برنامههای تلویزیونی، بلکه ساختار صنعت تلویزیون را دگرگون </em><em>ساخته</em><em> است. به تبع این دگرگونی اغلب کشورهای جهان ناگزیر به اتخاذ سیاست</em><em>های جدید</em><em> و تغییر مقررات رسانهای شدهاند</em><em>. در ایران </em><em>نظام سیاسی و ساختار انحصاری تلویزیون ادغام اینترنت و تلویزیون را با موقعیت خاصی روبهرو کرده است. این مقاله با بهرهگیری از روش کیفی مصاحبۀ عمیق در صدد ارائۀ چشماندازی از این وضعیت و شناسایی چالشهای ناشی از همگرایی برای سیاستهای رسانهای است. در مجموع با 17 نفر از سیاستگذاران و کارشناسان حوزۀ تلویزیون و رسانههای جدید مصاحبه عمیق شده و برای تجزیه و تحلیل یافتهها از فن مقایسۀ دائمی استفاده شده است. بخشی از نتایج تحقیق نشان میدهد علیرغم آشفتگیهای فراوان در فرایند سیاستگذاری و وجود نهادهای متعدد و موازی، ایدۀ مرکزی «مهندسی فرهنگی» همچنان در حال شکلدهی به سیاستهای رسانهای در فضای پساهمگرایی است. اولویت اصلی سیاستگذاری رسانهای گرچه در وهلۀ اول حفظ امنیت ملّی و تأمین اهداف سیاسی است، با این حال همگرایی تلویزیون و اینترنت در ایران همگام با روندهای نئولیبرالبیستی صنعت تلویزیون در جهان متأثر از خصوصیسازی و تجاری شدن فزاینده است.</em>https://www.jccs.ir/article_23947_5788d180c7ea9d0430b9c98e7eb9077c.pdfپژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطاتفصلنامه مطالعات فرهنگ - ارتباطات2008-8760173420160801Identifying affecting Propulsion on the future of press in Iranشناسایی پیشرانهای مؤثر بر آینده خبرگزاریها در ایران47682394910.22083/jccs.2016.23949FAسیاوش صلواتیاندکتری مدیریت رسانه، استادیار دانشکده ارتباطات و رسانه، دانشگاه صداوسیما .0000-0003-3894-2792سارا مسعودیدانشجوی دکتری مدیریت رسانه دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقاتJournal Article20160123<em>سرعت تغییرات فراوان در دنیای امروز باعث شده که خبرگزاریهای داخلی برای بقا </em><em>و در میدان رقابت ماندن نیاز به آیندهنگری داشته باشند. در این مقاله با استفاده از تکنیک دلفی به شناسایی پیشرانهای مؤثر بر آینده خبرگزاریها در ایران پرداخته شده است. مشارکتکنندگان در این مقاله 18 خبره متخصص در حوزه علوم ارتباطات، مدیریت رسانه، خبر و آیندهپژوهی بودند و در سه دور اجرای دلفی درباره 21 پیشران شناسایی شده، به اجماع رسیدند. این پیشرانها در چهار دسته طبقهبندی شدند. این پیشرانها عبارت بودند از؛ </em><em>پیشرانهای فناوری: همگرایی رسانه، قالبهای جدید محتوا، افزایش سرعت تولید اخبار، هوشمندشدن شیوه کسب اطلاعات، گسترش پهنای باند، نسل جدید وب. پیشرانهای سیاسی ـ حقوقی: وابستگی مالی به جریانهای سیاسی، مالکیت معنوی اخبار و تولیدات رسانهای، شکسته شدن انحصار رسانهای. پیشرانهای اجتماعی ـ فرهنگی: گسترش سواد رسانهای، جهانیشدن، تغییر نسلی، تغییر مفهوم حریم خصوصی، قسمتبندی توجه مخاطبان، حرکت به سمت موضوعات منطقهای</em><em>و محلی، تشت افکار، گسیختگی اجتماعی، شهروند رسانه. و پیشرانهای اقتصادی: سرعت و چابکی در مقابل تولیدات رسمی، تغییر ماهیت و ثروت از حقیقی به مجازی، برنامهریزی بر اساس اقتصاد توجه، شکسته شدن انحصار رسانه.</em>https://www.jccs.ir/article_23949_e3462dd597cb718ef91a16412b04ca39.pdfپژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطاتفصلنامه مطالعات فرهنگ - ارتباطات2008-8760173420160801The impact of using mass media and social media on inter-ethnic convergence in Iranتأثیر استفاده از رسانههای جمعی و اجتماعی بر همگرایی بین قومی در ایران691012395110.22083/jccs.2016.23951FAزهرا خرازی آذرعضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم تحقیقات، تهران .افسانه مظفریعضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم تحقیقات، تهران0000-0003-3855-7552شفیع بهرامیاندکترای علوم ارتباطات، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم تحقیقات، تهران.Journal Article20160418<em>هدف اصلی این پژوهش، بررسی میزان تأثیر استفاده رسانههایجمعی و اجتماعی بر همگرایی اقوام ایرانی است. روش تحقیق از نوع پیمایشی و حجم نمونه آماری، ۱۲۰۰ نفر بالای ۱۷ سال از اقوام مورد نظر بوده و نمونهگیری نیز براساس ترکیبی از روشهای احتمالی طبقهای و خوشهای چندمرحلهای انجام شدهاست. براساس یافتهها، میانگین همگرایی اقوام بین نمونه موردنظر برابر با ۴۷/۶۲درصد بوده و به ترتیب افراد قوم بلوچ، کرد، لر، فارس، آذری و عرب بیشترین تا کمترین میزان گرایش همگرایی بینقومی را داشتهاند. استفاده از شبکههای ماهوارهای قومی و تلویزیونهای خارجی، بیشترین تأثیر منفی را بر همگرایی اقوام داشته و پس از آن، شبکههای ماهوارهای فارسیزبان در مسیر افزایش واگرایی، نقش ایفا کردهاند. شبکههای سراسری صداوسیما و مطبوعات، نقش ایجابی در همگرایی اقوام داشته اما نقش اینترنت معنادار نیست. استفاده از رسانههای اجتماعی وب محور بیش از شبکههای اجتماعی بر بستر تلفن همراه هوشمند، باعث افزایش همگرایی اقوام ایرانی شده است.</em>https://www.jccs.ir/article_23951_7d9d85605c986a2ac2155a5865c3051c.pdfپژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطاتفصلنامه مطالعات فرهنگ - ارتباطات2008-8760173420160801Cultural logic of youth: use of social networks and formation of youth culture
(Case of study: Tehran Youth Facebook users)استفاده از شبکههای اجتماعی و شکلگیری فرهنگ جوانی در جوانان تهرانی کاربر فیسبوک1031382395210.22083/jccs.2016.23952FAسیدمحمد مهدیزادهعضو هیئت علمی دانشکده ارتباطات دانشگاه علامه طباطبایی.محمد اتابککارشناسیارشد علوم ارتباطات دانشگاه علامه طباطبایی .Journal Article20160828<em>This article studies formation of youth culture and cultural identity by </em>focusing on their experiences and interactions in virtual social networks and use of the networks in their daily lives. This article is the result of research work on Tehranian young users of Facebook social networking site that has been done since 22 May 2015 to early October 2015. In this paper, the method of virtual ethnography has been used to explore lived experiences of youth involvement and interactions with social networks, the meaning and concepts related to them as well as the reasons and motivations of young people in these networks. The results of this paper in addition to illustrating the lived experience of social networks and the situation of using youth of these networks shows that presence on social networks as everyday life, provides space or potential for youth to form spatial type of culture and cultural identity. The most important dimensions of youth culture includes: Being reactive, individualistic, trans-gender, class-base, and consumerist<em>.</em><em>مقاله پیشرو به مطالعه شکلگیری فرهنگ و هویت فرهنگی جوانان با تمرکز بر تجارب و تعاملات آنها در شبکههای اجتماعی مجازی و استفاده از این شبکهها در زندگی روزمرهشان میپردازد. این مقاله حاصل کار پژوهشی بر روی کاربران جوان تهرانی عضو شبکه اجتماعی فیسبوک از تاریخ یک خرداد 1394 تا اوایل مهرماه 1394 است. در این مقاله</em><em>از روش مردمنگاری مجازی برای کشف تجارب زیسته و تعاملات جوانان در ارتباط با شبکههای اجتماعی، معانی و مفاهیم مرتبط با آنها و همچنین دلایل و انگیزههای حضور جوانان در این شبکهها استفاده شده است. نتایج این پژوهش ضمن تشریح تجربه زیسته شبکههای اجتماعی و وضعیت استفادههای جوانان از این شبکهها نشان میدهد که حضور در شبکههای اجتماعی بهمثابه زندگی روزمره امکان و فضایی برای شکلگیری نوع خاصی از هویت فرهنگی جوانی را فراهم میکند. ازاینرو مهمترین ویژگیهای فرهنگ جوانی عبارتاند از؛ واکنشی، فردگرایانه، فراجنسیتی، طبقاتی و مصرفگرا بودن.</em>https://www.jccs.ir/article_23952_a73e4f339e142049f57e461012ca55f5.pdfپژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطاتفصلنامه مطالعات فرهنگ - ارتباطات2008-8760173420160801The perception of Citizens of Violation of the law by the Political Elites:Case Study of the Politicians Presence on Facebookخوانش شهروندان از نقض قانون توسط نخبگان:مطالعه موردی حضور دولتمردان در شبکه اجتماعی فیسبوک1391622395310.22083/jccs.2016.23953FAابوتراب طالبیدانشیار دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه علامه طباطبایی.آذر نجفپورکارشناسیارشد برنامهریزی و رفاه اجتماعی پردیس تحصیلات تکمیلی خودگردان دانشگاه علامه طباطبایی.Journal Article20160113<em>هدف این پژوهش بررسی خوانش شهروندان از عملکرد نخبگان سیاسی در شبکههای اجتماعی مجازی و بدست آوردن دانشی دربارة تأثیر آن بر رفتار اجتماعی شهروندان است. این تحقیق با</em><em>رویکرد پژوهش کیفی و روش «نظریه مبنایی» انجام شده است. دادهها از طریق مصاحبه با 25 نفر زن و مرد از گروههای سنی و گرایشهای سیاسی متفاوت با روش نمونهگیری نظری و استفاده از اسناد دست دوم (کامنتهای صفحه فیسبوک آقای ظریف) بدست آمدهاند. بر اساس یافتهها مقاومت در برابر قوانینی که آزادیهای اولیه انسانها را نقض میکنند، مقوله محوری و نقض قانون توسط قانون (تناقض قانونی)، قانونمداری، اصلاح قانون، رضایتمندی، افزایش اعتماد، افزایش مشارکت سیاسی از پیامدها و دستاوردهای خوانش شهروندان است.</em>https://www.jccs.ir/article_23953_e3b093aafe6ce2339f3191ee8c7c5ed9.pdfپژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطاتفصلنامه مطالعات فرهنگ - ارتباطات2008-8760173420160801Politic of Memory and Urban Space A Study of Museums in Tehranسیاست خاطره در فضای شهری: مطالعه موردی موزههای تأسیسی پس از انقلاب در شهر تهران1641832395410.22083/jccs.2016.23954FAمحمدرضا جوادی یگانهدانشیار گروه جامعهشناسی، دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهرانسپیده برزوکارشناسیارشد پژوهشگری علوم اجتماعی دانشگاه تهرانمهشید شهیدیکارشناسیارشد پژوهشگری علوم اجتماعی دانشگاه تهرانJournal Article20160105<em>پژوهش پیشرو با هدف شناسایی ابعاد و شیوههای اختراع سنت در موزهها و اثرگذاری قدرت در بازخوانی گذشته انجام شده است. روش تحقیق، تحلیل گفتمان فضا با تأکید بر نظریه مارگاریت کوهن است و تنها موزههایی در این مقاله انتخاب شدند که پس از انقلاب اسلامی ایجاد شدهاند. یافتههای</em><em> این پژوهش نشان داد که موزهها بهمنزله مکانهای خاطره میتوانند منطبق با نیازها و منافع کنونی ایجاد شوند و به فرایند تاریخسازی و بازسازی آن کمک کنند. در ایران نیز پس از شکلگیری دولت مدرن روند موزهسازی گسترش یافت؛ چراکه جامعه مدرن که ادعای گسستن از سنتهای پیشین را دارد، با تودهای از هویتهای تکه پاره شده روبهرو میشود و تلاش میکند تا با نوآوری خاطره و ساختن تاریخ برای خود کلیتسازی و هویتبخشی کند و </em><em>تناقضات درونی خود را نیز پنهان کند.</em>https://www.jccs.ir/article_23954_5b66662114ff48d8009b81b65e556d36.pdfپژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطاتفصلنامه مطالعات فرهنگ - ارتباطات2008-8760173420160801The Critical Discourse Analysis of American English File Book based on van Dijk's Modelتحلیل گفتمان انتقادی کتاب امریکن اینگلیش فایل با استفاده از مدل ون دایک1862052395610.22083/jccs.2016.23956FAکلثوم یاسمیدانشجوی دکتری گروه زبانشناسی همگانی، دانشکده زبان و ادبیات، واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی،تهران،ایران.فردوس آقاگل زادهعضو هیئت علمی گروه زبانشناسی دانشگاه تربیت مدرس تهران.Journal Article20151123<em>تحلیل گفتمان انتقادی، گرایشی از رشتة تحلیل گفتمان در مطالعات زبانشناختی است که به رابطة زبان، قدرت و ایدئولوژی در جامعه میپردازد. هدف این مقاله بررسی نمونههای از متون و تصاویر کتاب امریکن اینگلیش فایل با استفاده از الگوی ون دایک(1998) و الگوی کرس و ون لیوون(1996) است. نتایج نشان میدهد کتاب مذکور مملو از عوامل گفتمانی، مؤلفههای اجتماعی و شناختی از جمله نظامهای ارزشی اجتماعی ـ فرهنگی است. نویسندگان گفتمان این کتاب را طوری طراحی نمودهاند که اهداف و ایدئولوژی مورد نظر آنان از جمله عرضة دانش اجتماعی فرهنگی جوامع غربی همچون سبک پوشش، تغذیه و مراودات اجتماعی، معرفی شخصیتهای معروف و اماکن توریستی و نیز نگرش نژادپرستانه را در بر میگیرد. بهطور کلی معرفی ابعاد مختلف جوامع غربی و هجوم نرم فرهنگ غرب در قالب این کتاب بهمنزله یک پل ارتباطی مشهود است</em>.https://www.jccs.ir/article_23956_6b0222f50d93c5d4aca642a3e3d20066.pdfپژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطاتفصلنامه مطالعات فرهنگ - ارتباطات2008-8760173420160801Moral Contrasts in Interactions of Iranian Social Media Users
(Studying Six Events on YouTube, Facebook and Instagram)تقابلهای اخلاقی در تعاملات کاربران ایرانی رسانههای اجتماعی (مطالعه شش رویداد در یوتیوب، فیسبوک و اینستاگرام)2072332395710.22083/jccs.2016.23957FAعلیرضا دهقاندانشیار گروه ارتباطات اجتماعی، دانشکده علوم اجتماعی، دانشگاه تهران.محمدمهدی مولاییدانشجوی دکتری علوم ارتباطات، دانشکده علوم اجتماعی، دانشگاه تهرانJournal Article20160108In this paper, six events displayed on social media and the discussions of a large group of Iranian users regarding moral aspects of the same events have been studied. Understanding changing concept of media ethics and morals in user-based new media sphere was our purpose. These six events, started on ‘Facebook’, ‘Instagram’ and ‘Youtube’ social platforms (between 1392sh and 1394sh), but users’ discussion continued and expanded on other media and websites. The study was conducted using qualitative methodology and explanatory approach and our analysis has been based on user comments on these six events. Among the thousands of user’ comments about each event, 396 comments were selected for analysis. Purposeful sampling conducted in two levels using round trip between data gathering and analysis. Using coding and categorization user comments, these interactions were provided for analysis. These interactions have been presented as qualitative model emerged from data, entitled: ‘pyramid of user’ activities in moral contrasts of social media’. The results showed that backgrounds of moral contrasts in this space, include public morality, professional ethics and the morals of social media. Based on the proposed model, users adopt four different positions in their interactions. They use what called in this article ‘reserves supported moral contrasts’ to interact with each other<em>.</em><em>در این مقاله شش رویداد در رسانههای اجتماعی که از جنبههای اخلاقی محل بحث کاربران ایرانی قرار گرفتهاند مطالعه شده است. این شش رویداد در فاصله سالهای ۱۳۹۲ تا ۱۳۹۴ در فیسبوک، اینستاگرام و یوتیوب آغاز شدهاند، اما دامنه مباحث مربوط به آنها در سایر رسانهها و وبسایتهای فضای مجازی گسترش پیدا کرده است. مطالعه به شیوه کیفی با رویکرد اکتشافی انجام شده و کامنتهای کاربران حول این شش رویداد مبنای تحلیل بوده است. از میان هزاران کامنت کاربران فضای مجازی درباره هر رویداد، در مجموع ۳۹۶ کامنت برای تحلیل انتخاب شدند. این تعاملات در قالب مدل کیفی برآمده از دل دادهها با عنوان «هرم کنشگری کاربران در تقابلهای اخلاقی رسانههای اجتماعی» ارائه شده است.</em>https://www.jccs.ir/article_23957_ba413a3e0117fe4751d0fbc567171028.pdf