پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطاتفصلنامه مطالعات فرهنگ - ارتباطات2008-8760163120161201Occupation of the land and its cultural implications - Case Study" : The occupation of Iraqبررسی ظرفیتهای زبان و ادبیات فارسی در ترویج ارزشهای انقلاب اسلامی در تاجیکستان و افغانستان73812595FAخدیجه حاجیانعضو هیئت علمی مرکز تحقیقات زبان و ادبیات زبان فارسی دانشگاه تربیت مدرسJournal Article20150104Throughout the history, wars have many wanted and unwanted consequences which have great impact on the present and future situation of conflict society and its surrounding areas. Among them displacement, Immigration and mass Refugee, deploy and prevalence of Violence culture and extremism, culture and civilization monument destruction, serious threat to the family, social solidarity and degradation of collective identity reduction, by increasing divisions ethnic and religious divisions and also cultural and social disorders and constructed false identities and so on can be mentioned. Raiding on Iraq and occupying this country was no exception. It has had many cultural and social consequences which has subjected Iraq under too many social and cultural damages and Disruptions. All of them were resulted from violence, insecurity and instability caused by the war and the occupation of the country, while news about the cultural consequences of the occupation, often have been focused on Ancient relics destruction and looting of the country and less has been said about another dimensions of occupation. This paper after discussing cultural consequences regarding to the issue of identity and positive impact on Iraqi culture in new law of the country, attempts to present a proper assessment of the cultural consequences of the occupation of the country. At last the question of the research, what have been the cultural consequences of the occupation, would be answered. <span style="font-family: 'B Mitra'; font-size: 11pt; mso-ansi-font-size: 9.0pt;" lang="AR-SA">انقلاب اسلامی ایران به منزلة تحولی بنیادین در ارزشها و اندیشه یک ملت، بیتردید برآمده از سنت دیرینه فرهنگی ما است، زیرا هرگونه دگرگونی در ذهنیت یک جامعه اساساً در جریان پیوسته تاریخی رخ خواهد داد؛ بنابراین باید آنرا در تأثیر و تأثری دوسویه دریافت. تغییر در محتوا و مضمون و صورت و قلمروها در انواع گوناگون هنر، اعم از شعر و ادبیات در نتیجة انقلاب، واقعیتی روشن است. بررسی نقش زبان فارسی که زبان و مأوای انقلاب بوده است، در تحقق انقلاب اسلامی و نیز در ترویج ارزشهای انقلاب در جهان بسیار اهمیت دارد. پرداختن به این امر در کشورهای حوزه ایران فرهنگی، بهدلیل اشتراکها و پیوندهای فرهنگی، ضرورتی است که باید به آن توجه بیشتری شود. تأکید این تحقیق بر دو کشور افغانستان و تاجیکستان بوده است.</span> <span style="font-family: 'B Mitra'; font-size: 11pt; mso-ansi-font-size: 9.0pt;" lang="AR-SA">در این مقاله پس از نشاندادن اهمیت و وجه ضرورت چنین کاری، با مروری بر پیوندهای تاریخی و فرهنگی میان ایران اسلامی و کشورهای حوزه ایران فرهنگی (بهویژه تاجیکستان و افغانستان)، تلاش شده است از طریق تمرکز بر ادبیات انقلاب به نقش زبان و ادبیات فارسی در ترویج ارزشهای انقلاب اسلامی در این کشورها پرداخته شود.</span>https://www.jccs.ir/article_12595_2492493b2773897c5832be397dec7815.pdfپژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطاتفصلنامه مطالعات فرهنگ - ارتباطات2008-8760163120161201Representation of Social Problems in Iranian Social Rap Music
Case Study: Songtexts by Yasبازنمایی معضلات اجتماعی جامعه در موسیقی رپ اجتماعی ایرانی مطالعه موردی؛ متن آهنگهای یاس396212596FAاعظم راودراداستاد گروه علوم ارتباطات اجتماعی دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهرانسحر فائقیدانشجوی دکترای جامعه شناسی فرهنگی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات، باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان، تهران، ایران. نویسنده مسئول.Journal Article20141118In the arena of Universal contemporary art, Underground music is a field to express thoughts of singers of this style of music. This discourse includes different types of protest to love and hate. The text of this kind of music's are emanating from thoughts and beliefs of its singers and their thoughts are formed in terms of their social base. The main purpose of this study is the reflection of social problems in texts of Yas songs who is a well-known Persian social rapper. The approach is based on the idea that art always is a reflection of what society tells us. Given the assumptions of this approach as one of the important approaches in the sociology of art, it was used to check the above object. The research method is qualitative and a total 23 texts of songs including social issues with highest frequency of downloading are selected as research sample which all of them are available. Findings show that selected texts from songs of Yas reflect eleven social problems such as poverty, addiction, divorce, prostitution, unemployment, street children, suicide, gangs and anti-social, burglary and theft, betrayal and spread of abnormal moods in the society. More themes in analysis of texts were symbols to express ideas and concerns and problems and concerns of society members, especially deprived people.در گستره هنر جهان معاصر، موسیقی زیرزمینی بستری برای بیان اندیشههای خوانندگان این سبک از موسیقی است. این گفتمان، انواع متفاوتی از اجتماعی - اعتراضی تا عاشقانه و تنفرآمیز را در بر میگیرد. متن موسیقیها برآمده از افکار و اندیشههای خوانندگان آن است که از پایگاه و زمینۀ اجتماعیشان شکل گرفته است. هدف اصلی این مطالعه بازتاب معضلات اجتماعی جامعه در متن آهنگهای یاس؛ رپر اجتماعی معروف فارسی است. مفروضه اصلی رویکرد بازتاب که یکی از مهمترین رویکردها در جامعهشناسی هنر است، بر این انگاره استوار است که هنر همواره چیزی دربارة جامعه به ما میگوید. در این مطالعه به منظور بررسی هدف محوری از رویکرد بازتاب استفاده شده است. روش تحقیق کیفی است و مجموعاً 23 متن آهنگ با موضوعات اجتماعی که بیشترین فراوانی دانلود را داشتهاند بهمنزلة نمونه تحقیق انتخاب شده که همگی در دسترس است. یافتهها نشان میدهد که متنهای انتخاب شده از آهنگهای یاس، یازده معضل اجتماعی شامل فقر، اعتیاد، طلاق، روسپیگری، بیکاری، کودکان خیابانی، خودکشی، گروههای خلافکار و ضداجتماعی، دزدی و سرقت، خیانت و گسترش خلقیات ناهنجار در سطح جامعه را بازتاب داده است. در تحلیل متنها نشان داده شد که بیشتر مضامین، نمادی برای بیان اندیشه و دغدغهها، معضلات و نگرانیهای طبقات جامعه بهویژه طبقه محروم بوده است.https://www.jccs.ir/article_12596_69de1f98678568da905962f26ff79adc.pdfپژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطاتفصلنامه مطالعات فرهنگ - ارتباطات2008-8760163120161201Evaluating of the Effect of Environmental Graphic Design on Encouragement Oriented Cultural Development
Case study: Separation of Waste Material Behavior of Primary School Studentsارزیابی اثربخشی گرافیک محیطی در ارتقای سطح فرهنگی جامعه با رویکرد ترغیب محور مطالعه موردی: ارتقای فرهنگ تفکیک پسماند بین دانشآموزان ابتدایی638112597FAصفیه حاتمیعضو هیئت علمی دانشکده هنر و معماری دانشگاه یزدJournal Article20150224The word culture has many different meanings. However, for anthropologists and other behavioral scientists, culture is the full range of learned human behavior patterns and is that complex whole which includes knowledge, belief, art, law, morals, custom, and any other capabilities and habits acquired by man as a member of society. Culture is a powerful human tool for survival, but it is a fragile phenomenon. It is constantly changing and easily lost because it exists only in our minds. Environmental Graphic Design (EGD) can play a role in social life of urban societies. EGD embraces many design disciplines including graphic, architectural, interior, landscape, and industrial design, all concerned with the visual aspects of way-finding, communicating identity and information, and shaping the idea of creating experiences that connect people to place. However, the question is how much this role may be quantitatively effective in a given community and contribute to different dimensions and aspects of its culture. The focus of this study is to measure, quantitatively, the effect of using EGD on primary school students’ attitude and behavior with regard to separating waste material. The study enjoys a time-series quasi experimental design. To this end, a primary school in Isfahan was randomly selected from among the girls’ schools. The sample who participated in the study were 230 fourth-, fifth-, and sixth-graders. After three pretests, the EGD was implemented where the students’ awareness towards separation of waste material was raised. The treatment included educating, informing, and encouraging the use of sorted waste baskets. This was followed by three post-tests. Both pretests and post-tests involved three measures each time a measure of the volume and weight of the waste material was obtained. A questionnaire was also used to study the effectiveness of EGD in improving the participants’ awareness, attitude, and behavior. The questionnaire was developed by experts in the field. Results showed significant difference between the amount of waste material before and after implementation of EGD. The results also showed changes in the participants’ attitude towards handling waste material. Results of the Q also showed improvements in the attitude of the school teachers and students in using waste material sorting baskets. <span style="letter-spacing: -0.5pt; font-family: 'B Mitra'; font-size: 11pt; mso-ansi-font-size: 9.0pt; mso-ascii-font-family: Arial; mso-hansi-font-family: Arial;" lang="AR-SA">فرهنگ هر جامعه نشانه</span><span style="letter-spacing: -0.5pt; font-family: 'B Mitra'; font-size: 11pt; mso-ansi-font-size: 9.0pt;" lang="AR-SA"> میزان رشد و تعالی معنوی آن جامعه است. بر همین اساس گرافیک محیطی به منزلة شاخهای جدید از هنرهای کاربردی در کنار کاربردهای متنوعی که دارد، از طریق ایجاد ارتباط تصویری در فضاهای عمومی به ارتقای سطح نگرش افراد می پردازد. اما عوامل زیادی چون همزمانی احتمالی سایر رسانههای جمعی و همچنین مشکلات ارزیابی بازخوردها، موجب عدم اطمینان از میزان خالص اثربخشی این رسانة هنری در میان سایرین شده است. اما به راستی میزان اثربخشی گرافیک محیطی در کمک به ارتقای فرهنگ جامعه یا حل نمونهای از یک مشکل فرهنگی، از نظر کمی چه مقدار است؟</span> <span style="font-family: 'B Mitra'; font-size: 11pt; mso-ansi-font-size: 9.0pt;" lang="AR-SA">پژوهش حاضر سعی کرده است از طریق روشهای میدانی، <span style="color: black;">ضمن محدود کردن سایر عوامل مؤثر بر رفتار(چون ترغیب، تشویقهای کلامی و...) و با ارسال پیام تنها به گروه هدف، میزان تغییر رفتار آنها را قبل و بعد از اجرای یک کمپین گرافیک محیطی با موضوع تبلیغ فرهنگی از نظرکمی ارزیابی کند.</span> بر همین اساس شیوه نیمه آزمایشی با مطالعه موردی ارتقای فرهنگ تفکیک پسماند در بین دانشآموزان پایة چهارم، پنجم و ششم دبستان، مبنای کار شد. پس از انتخاب تصادفی نمونه آماری با 230 نفر دانشآموز و 14 نفر پرسنل، چند استند محیطی متناسب با موضوع، طراحی، اجرا و در مدرسه نصب شد. برای ارزیابی بازخوردها نیز از دو روش استفاده شد: 1. <span style="color: black;">اندازهگیری حجم پسماندهای ریخته شده در سطلهای بازیافت، قبل و بعد از نصب استندها (متغیر مستقل) بر مبنای شیوة سریهای زمانی. 2. توزیع پرسشنامه قبل و بعد از نصب استندها (پیشآزمون و پسآزمون)</span> برای ارزیابی میزان اثربخشی طرح بر متغیرهای وابستة آگاهی، ترغیب، بهبود رفتار و تناسب طرح.</span> <span style="font-family: 'B Mitra'; font-size: 11pt; mso-ansi-font-size: 9.0pt;" lang="AR-SA">نتایج پژوهش فوق علاوه بر اثبات اثر ترغیبی گرافیک محیطی در مسائل فرهنگی، نشان داد که حجم پسماندهای تفکیک شده بعد از اجرای این متغیر مستقل، با افزایش بیش از صددرصدی روبهرو بوده است. همچنین تحلیل پرسشنامة دانشآموزان و معلمان، در قالب نمودارهایی به نمایش در آمد که تغییرات معناداری را در هر یک از متغیرها نشان میدهد.</span> https://www.jccs.ir/article_12597_3eb898d9e849aef686f28dbfafdec1f6.pdfپژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطاتفصلنامه مطالعات فرهنگ - ارتباطات2008-8760163120161201The reasons and motives for audience to attend the popular and satiric theatrical presentations in theaters of Tehran city: ethnographic approach.دلایل و انگیزه حضور مخاطبان در تئاترهای طنز و عامهپسند سطح شهر تهران: رویکردی مردمنگارانه8310412598FAمحمدهادی همایوندانشیار دانشگاه امام صادق (ع)سیدجواد یوسفیکارشناسی ارشد معارف اسلامی و فرهنگ و ارتباطات، دانشگاه امام صادق(ع)رضا امینی هرندیکارشناسی ارشد معارف اسلامی و فرهنگ و ارتباطات، دانشگاه امام صادق(ع)،Journal Article20151012Theatrical presentation is accounted as one of the first artistic works of human being. its role and effect on the society and culture cannot be ignored. Different templates, forms and styles have been dealt with the theatrical presentation along with the cultural and social changes throughout the history. The satiric and comic theatrical presentation is accounted as one of the most prominent styles which has been more popular than other styles and it has been attracted many audiences. An important part of theatrical presentation׳s validity, especially the satiric ones, depends on audience attending; therefore the reasons and motives of audience attending will be the most important issue which should be considered. Accordingly, the research considers the audience of satiric theatrical presentation in theaters of Tehran through the qualitative perspective and tries to interpret and validate the reasons and motives of the audience attending through field data, interview with the audience, participant observation and use of theories. Finally, the reasons and motives of the audience attending explained in the following five main structures and components including accompanying the friends and relatives, entertainment, relaxation, being against the current culture and specialized utilizing. <span style="font-family: 'B Mitra'; font-size: 11pt; mso-ansi-font-size: 9.0pt;" lang="AR-SA">تئاتر یا نمایش از نخستین نمونههای هنری بشر است که نمیتوان نقش آن در جامعه و اثرگذاری آنرا بر فرهنگ نادیده گرفت. در طول تاریخ و مقارن با تغییرات اجتماعی و فرهنگی، تئاتر نیز قالبها، فرمها و سلیقههای مختلفی را به خود دیده که یکی از برجستهترین آنها گونه طنز و کمدی است که بیش از سایر گونهها عامهپسند بوده و مخاطبان بسیاری را به خود جذب کرده است. بخش مهمی از ارزش و اعتبار تئاتر ـ بهخصوص تئاترهای طنز ـ بهحضور مخاطبان وابسته است، بنابراین ازاینرو دلایل و انگیزههای حضور آنها موضوعی مهم خواهد بود. بر همین اساس این پژوهش مخاطبان تئاترهای طنز در سطح شهر تهران را با دیدگاهی کیفی ارزیابی و سعی کرده با استفاده از دادههای میدانی، مصاحبه با مخاطبان، مشاهدة مشارکتی و استفاده از دیدگاهها، بهمنظور یاری رساندن در تفسیر و ارزشیابی دادهها، دلایل و انگیزههای حضور آنها را بررسی کند. در نهایت، دلایل و انگیزة حضور مخاطبان در ذیل پنج سازه و مؤلفه اصلی شامل: همراهی با اطرافیان، سرگرمی، آرامش، تقابل با فرهنگ رسمی و بهرهمندی تخصصی تبیین و تشریح شده است.</span>https://www.jccs.ir/article_12598_754271d7434d7ec12c69c2a18e1b584b.pdfپژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطاتفصلنامه مطالعات فرهنگ - ارتباطات2008-8760163120161201Discourse Analysis of BBC Persian’s “Pargar”سکولاریزم و خشونت نمادین در گفتمان تلویزیونی: تحلیل گفتمانی برنامه «پرگار» تلویزیون بیبیسی فارسی10513012600FAسیدمحمد مهدیزادهعضو هیئت علمی دانشکده علوم ارتباطات دانشگاه علامه طباطباییJournal Article20150824This article studies four episodes of BBC Persian’s “Pargar” on the relation between religion and modernism, and specifically Islam and politics using discourse analysis. It concludes that the dominant discourse of Pargar is philosophical-ideological and political secularism. These two discourses reject and deny the combination of religion and politics and reject the idea of religious governance and also indicate symbolic violence against political Islam and try to eliminate it. Since they have power and access to public tribunes, they express their understanding of the world in the form of a discourse and give all affairs and phenomena a meaning congruent to their core signifier. Secular discourse works towards defining and empowering and also suppressing and omitting. Secularism is formed against Islamic tradition and faith and also becomes a legitimizing principle to suppress political activities in the region. <span style="line-height: 104%; font-family: 'B Mitra'; font-size: 11pt; mso-ansi-font-size: 9.0pt;" lang="AR-SA">این مقاله با بررسی چهار برنامة «پرگار» در تلویزیون بیبیسی فارسی دربارة «نسبت» دین و مدرنیته و بهطور خاص، اسلام وسیاست، با روش تحلیل گفتمانی، نتیجه میگیرد که گفتار غالب پرگار، «سکولاریزم» فلسفی و اعتقادی،و سیاسی است. این دو گفتار، ضمن نفی و انکار پیوند دین و سیاست و طرد انگارة حکومت دینی، دست به حذف و خشونت نمادین علیه گفتمان اسلام سیاسی میزنند و به سبب برخورداری از قدرت و موقعیت و «دسترسی» به تریبونهای عمومی، روشهای شناخت خودشان از جهان را به شیوهای گفتمانی اشاعه میدهند و به تمام امور و پدیدهها، معنای متناسب با «دال» مرکزی خود میبخشند.</span> <span style="line-height: 104%; font-family: 'B Mitra'; font-size: 11pt; mso-ansi-font-size: 9.0pt;" lang="AR-SA">گفتمان سکولار به منظور تعریف و توانمندسازی و نیز برای خاموشسازی و برونگذاری عمل میکند و افزون بر تجسم تهدید علیه سنت و ایمان اسلامی، به منظور یک اصل مشروعیت بخش برای سرکوب فعالیتهای سیاسی در منطقه نیز به کار گرفته میشود.</span> https://www.jccs.ir/article_12600_5ae130be93d904b18192d79d6f8d2f63.pdfپژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطاتفصلنامه مطالعات فرهنگ - ارتباطات2008-8760163120161201Sport Diplomacyدیپلماسی ورزشی13215112599FAعلی صباغیاناستادیار دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران.Journal Article20140409Today the role of sports and physical activities are going beyond an exercise or a kind of entertainment, and has various health, social, cultural, economic, and most importantly political and international functions. The widely spread around the world; sport has become as an international instrument in international relations. The internationalization of some kind of sports has led many countries to see international sports competition as a field to advance their national interests and political goals. In this context, the concept of sports diplomacy beside other types of diplomacy has emerged. This paper investigates the role of sports in particular, major international sporting events in advancing countries' diplomatic goals. <span style="line-height: 104%; font-family: 'B Mitra'; font-size: 11pt; mso-ansi-font-size: 9.0pt;" lang="AR-SA">اکنون نقش ورزش و فعالیتهای ورزشی از یک فعالیت بدنی یا نوعی تفریح و سرگرمی فراتر رفته و کارکردهای مختلف بهداشتی، اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی، زیستمحیطی و مهمتر از آن سیاسی و بینالمللی پیدا کرده است. امروزه ورزش بهطور گسترده در سراسر جهان رواج یافته و اسناد بینالمللی جدید نیز بهنوعی به ورزش توجه کردهاند. بینالمللیشدن بسیاری از ورزشها موجب شده تا کشورها به رقابت ورزشی بینالمللی، میدان برای پیشبرد منافع ملی و تحقق اهداف سیاسی و بینالمللی خود توجه کنند. در این چارچوب است که مفهوم دیپلماسی ورزشی در کنار انواع دیپلماسیهای دیگر ظهور کرده است. این مقاله تلاش کرده است جایگاه و نقش ورزش را بهویژه در رویدادهای بزرگ ورزشی بینالمللی به منظور پیشبرد اهداف دیپلماتیک کشورها بررسی کند.</span> https://www.jccs.ir/article_12599_75c9f2f7e9380acca945e71011b6cfdf.pdfپژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطاتفصلنامه مطالعات فرهنگ - ارتباطات2008-8760163120161201Explanation the Importance of Pride Worthies Recognition in Order to Elevate Iranian Contemporary Cultural Identityتبیین اهمیت شناخت مفاخر برای اعتلای هویت فرهنگی معاصر ایران15317612604FAایمان زکریایی کرمانیعضو هیئت علمی دانشگاه هنر اصفهان و پژوهشگر گروه سنتها و مفاخر فرهنگی ـ هنری پژوهشکدة هنرهای سنتی اسلامی پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطاتJournal Article20130404Today, facing globalization, national and ethnic identities have become more important in micro and macro cultural fields. In globalization process, pride worthies of one nation have direct relation with cultural identity. Pride worthies are person or Phenomenon that we can be proud of them. In various cultures and civilizations some research has be done about figures but more of them are about persons who are elites or famous in one or several fields like science, art, culture, politics, religious and etc. The main purpose of this research is redefinition of the concept pride worthy in Iranian contemporary culture. In order to achieve this purpose, the following questions must be answered. What is the meaning and scope of pride worthies and are there any factors or the criteria for identifying these pride worthies? Although in the first section of this paper, concept and scope of pride worthies have been studied and in the other part, identity dimension as the most important function of pride worthies’ cognition has been studied. Maybe professional dimension of one pride worthy be attractive for expert persons of that field but identity dimension could elevate public culture and national and ethnic identities in wider area. This research is done with exploratory-explanatory method and the main result of it is introduction and cognition of cultural and artistic pride worthies of one nation and effort to make models for members of society, will be effective to elevate individual, social and national identities. <span style="line-height: 104%; letter-spacing: -0.1pt; font-family: 'B Mitra'; font-size: 11pt; mso-ansi-font-size: 9.0pt;" lang="AR-SA">امروزه و در مواجهه با فرهنگ جهانیسازی، اهمیت هویتهای قومی و ملی در عرصههای خرد و کلان فرهنگی حائز اهمیت بیشتری میشود. مفاخر یک ملت رابطهای مستقیم با هویت و خودباوری فرهنگی آن ملت در فرایند جهانیسازی دارند. مفاخر افراد یا پدیدههایی هستند که میتوان به آنها افتخار کرد و به عبارتی مایة فخر و مباهات هستند. در مورد مفاخر در فرهنگها و تمدنهای گوناگون مطالعات و تحقیقهایی انجام گرفته که بیشتر این تحقیقها مربوط به افراد یا اشخاصی است که در یک حوزه نخبه بوده و برای فرهنگ میزبان نوعی افتخار به حساب میآمدند. این تحقیقها را میتوان در یک دایرة شناختی با عنوان مفخرهشناسی قرار داد. اما نکتهای که باید به آن اشاره کرد این است که اصولاً معنا و گسترة مفاخر چیست و آیا معیارها و شاخصههایی برای شناسایی این مفاخر وجود دارد یا خیر و اگر وجود دارد این شاخصهها کدامند. پس از این مفاهیم اساسی، مهمترین بعد کارکردی شناخت مفاخر بعد هویتی آنهاست. شاید ابعاد تخصصی و حرفهای یک مفخره تنها برای علاقهمندان و متخصصان آن حوزه قابلاهمیت باشد، اما بعد هویتی آنها میتواند موجب ارتقای فرهنگ عمومی و اعتلای هویت قومی و ملی در گسترهای فراختر باشد. بنابراین به نظر میرسد شناخت مفاخر فرهنگی و هنری یک ملت و تلاش برای الگوسازی آنها تا حد قابلتوجهی در اعتلای هویت فردی، اجتماعی و ملی آن ملت مؤثر خواهد بود. بنابراین این تحقیق بر مبنای روشی اکتشافی ـ تبیینی به دنبال طرح بخشی از مبانی نظری مفخرهشناسی در حوزة فرهنگ و هنر ایران</span><span style="letter-spacing: -0.1pt;" lang="X-NONE" dir="LTR"></span><span style="line-height: 104%; letter-spacing: -0.1pt; font-family: 'B Mitra'; font-size: 11pt; mso-ansi-font-size: 9.0pt;" lang="AR-SA">زمین است تا علاوه</span><span style="letter-spacing: -0.1pt;" lang="X-NONE" dir="LTR"></span><span style="line-height: 104%; letter-spacing: -0.1pt; font-family: 'B Mitra'; font-size: 11pt; mso-ansi-font-size: 9.0pt;" lang="AR-SA"> بر پاسخگویی به پرسشهای طرح</span><span style="letter-spacing: -0.1pt;" lang="X-NONE" dir="LTR"></span><span style="line-height: 104%; letter-spacing: -0.1pt; font-family: 'B Mitra'; font-size: 11pt; mso-ansi-font-size: 9.0pt;" lang="AR-SA">شده، زمینة بررسیهای تکمیلی در این حوزه را فراهم کند.</span> https://www.jccs.ir/article_12604_7fa201d89c856e4b90d21bcca6e6c2a5.pdfپژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطاتفصلنامه مطالعات فرهنگ - ارتباطات2008-8760163120161201Relationship between Symbolic Capital and Cultural Capital
(A case study of the state university in Ilam)بررسی رابطه سرمایه نمادین با سرمایه فرهنگی (مورد مطالعه دانشجویان دانشگاه دولتی ایلام)17819712603FAولی محمد درینیعضو هیئت علمی دانشگاه پیام نور تهران، گروه مدیریت واحد لواساناتمحمد تابانعضو هیئت علمی دانشگاه ایلام، گروه مدیریتاحسان نامدار جویمیکارشناس ارشد دانشگاه ایلام، مدیریت بازرگانی، گرایش بازاریابی،.0000-0001-6380-8646ناصر باهنرعضو هیئت علمی دانشکده معارف اسلامی و فرهنگ و ارتباطات دانشگاه امام صادق(ع)Journal Article20140416Relationship between capital and the rate of capitals' transformation into each other is of utmost importance. The aim of this study is to investigate the relationship between symbolic capital and cultural capital facets. In this regard, a major hypothesis and three minor hypotheses are formed. Symbolic capital consists of three dimensions: visualized capital, objectified capital, institutionalized capital. Research method is practical with respect to its purpose, is descriptive regarding its nature and is a kind of survey study. Data analysis is taken place using SPSS 19 and lisrel 8.8 software. The population under investigation consists of 4620 individuals. Number of individuals in the sample is determined to be 353 using Kerjsi-Morgan table. Cronbach Alpha coefficients for symbolic capital and cultural capital are equal to 0.846 and 0.934, respectively. The findings show that the rate of the relationships (r) between social capital and cultural capital facets (visualized, objectified, institutionalized) equals 0.91, 0.75 and 0.71, respectively and the rate of the total relationship between social capital and cultural capital is equal to 0.89. The results indicate that individuals, who possess a higher symbolic capital, have a greater cultural capital. If we want to change or influence a culture in a society, we must use different types of symbolic capital (economic, social and cultural) and direct the existing cultural capital towards the expected goal of (our symbolic capital).رابطه میان سرمایه و نرخ تبدیل سرمایهها به یکدیگر از اهمیت شایانی برخوردار است. هدف، این تحقیق بررسی رابطه سرمایه نمادین با ابعاد سرمایه فرهنگی است. در این راستا یک فرضیه کلی و سه فرضیه جزئی شکل گرفت. سرمایه نمادین شامل سه بعد نمادین اقتصادی، نمادین اجتماعی و نمادین فرهنگی است. سرمایه فرهنگی شامل سه بعد تجسم یافته، عینیت یافته، نهادینه شده است. روش تحقیق برای هدف کاربردی و از نظر ماهیت، توصیفی و از نظر روش، پیمایشی است و تجزیه و تحلیل دادهها با استفاده از نرمافزار spss19و lisrel8/8 صورت گرفته است. جامعه مورد نظر، 4620 نفر است. تعداد نمونه با استفاده از جدول کرجسی ـ مورگان بالغ بر 353 نفر است. میزان آلفای کرونباخ برای پرسشنامههای سرمایه نمادین و سرمایه فرهنگی برابر با0/846 و 934/0 بود. یافتهها، شدت رابطه (r) سرمایه اجتماعی با ابعاد سرمایه فرهنگی (تجسم یافته، عینیت یافته، نهادینه شده( به ترتیب برابر با 91/0، 75/0، 71/0 و میزان رابطه کلی سرمایه اجتماعی با سرمایه فرهنگی برابر با 89/0 بود. نتایج به دست آمده نشان میدهد، افرادی که سرمایه نمادین بیشتری دارند، از سرمایه فرهنگی بیشتری برخوردار هستند؛ چنانچه در سازمان یا جامعه، بخواهیم فرهنگی را تغییر بدهیم یا روی آن تأثیر بگذاریم، باید از انواع سرمایه نمادین(اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی) استفاده کنیم و سرمایه فرهنگی موجود را به سمت هدف نهایی (سرمایه نمادین مقبول جامعه ایرانی و اسلامی) تغییردهیم.https://www.jccs.ir/article_12603_e7a1eabe0ae2514b93286ec8581af7b1.pdfپژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطاتفصلنامه مطالعات فرهنگ - ارتباطات2008-8760163120161201Occupation of the land and its cultural implications - Case Study" : The occupation of Iraq"اشغال سرزمینی و پیامدهای فرهنگی آن (مطالعه موردی اشغال عراق)19922312605FAتوحید محرمیعضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ هنر و ارتباطات.0000-0003-0510-9737Journal Article20150508Throughout the history, wars have many wanted and unwanted consequences which have great impact on the present and future situation of conflict society and its surrounding areas. Among them displacement, Immigration and mass Refugee, deploy and prevalence of Violence culture and extremism, culture and civilization monument destruction, serious threat to the family, social solidarity and degradation of collective identity reduction, by increasing divisions ethnic and religious divisions and also cultural and social disorders and constructed false identities and so on can be mentioned. Raiding on Iraq and occupying this country was no exception. It has had many cultural and social consequences which has subjected Iraq under too many social and cultural damages and Disruptions. All of them were resulted from violence, insecurity and instability caused by the war and the occupation of the country, while news about the cultural consequences of the occupation, often have been focused on Ancient relics destruction and looting of the country and less has been said about another dimensions of occupation. This paper after discussing cultural consequences regarding to the issue of identity and positive impact on Iraqi culture in new law of the country, attempts to present a proper assessment of the cultural consequences of the occupation of the country. At last the question of the research, what have been the cultural consequences of the occupation, would be answered.جنگها در طول تاریخ، پیامدهای خواسته و ناخواسته بسیاری را به همراه داشتهاند، که تاثیر زیادی بر وضعیت حال و آینده جامعه جنگزده و محیطهای پیرامونی خود به جا گذاشته است؛ که از جمله آنها میتوان به؛ آوارگی، مهاجرت و پناهندگی انبوه جمعیت، گسترش و شیوع فرهنگ خشونت و افراطیگری، انهدام آثار فرهنگ و تمدنی، تهدید جدی بنیان خانواده، کاهش انسجام اجتماعی و تنزل هویت جمعی با افزایش تفاوتهای قومی و مذهبی و ناهنجاریهای فرهنگی و اجتماعی و هویتهای برساخته مجعول ... اشاره کرد. یورش به سرزمین عراق و اشغال این کشور هم از این قاعده مستثنی نبوده و آثار و تبعات فرهنگی و اجتماعی بسیاری را به همراه داشته است که جامعه عراقی را در معرض از همگسیختگی وآسیبهای فرهنگی اجتماعی فراوان قرار داده است. همه اینها حاصل خشونت، ناامنی و ناپایداری ناشی جنگ و اشغال این کشور است. این درحالی است که اخبار منتشره دربارة پیامدهای فرهنگی اشغال عراق، اغلب به انهدام و غارت آثار باستانی این کشور معطوف بوده وکمتر به دیگر ابعاد اشغال پرداخته شده است. در این مقاله تلاش شده، ضمن طرح برخی از پیامدهای فرهنگی و باتوجه به مقوله هویت و پیامدهای ایجابی بر فرهنگ عراق در قانون جدید این کشور، ارزیابی مناسبی از پیامدهای فرهنگی ناشی از اشغال این کشور ارائه شود و به این سؤال که پیامدهای فرهنگی ناشی از اشغال عراق چه بوده است؟ پاسخ داده شود. روش تحقیق آن توصیفی- تحلیلی است، که از دیدگاه اندیشمندان حوزه امنیت فرهنگی با رویکرد سازهانگارانه بهره خواهیم برد.https://www.jccs.ir/article_12605_c219258f99b2cabf935a4b2a99e34e80.pdf