پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطاتفصلنامه مطالعات فرهنگ - ارتباطات2008-8760163020151201Characteristic of Iranian heroic legendsمهمترین ویژگیهای افسانههای پهلوانی ایرانی73911836FAحسن ذوالفقاریدانشیار، دانشگاه تربیت مدرس0000000325579525بهادر باقریدانشیار دانشگاه خوارزمی تهرانJournal Article20151222Legend is a tale with an imaginary event of the life of the human, animals, birds, illusory creatures like demon, giants, fairy and dragon which accompanies by mysteries and sometimes the ethical and deductive aims and mostly is being written for reader’s entertainment and recreation. The differentiation of the legends is powerful imagination and being exaggerated. There are several kinds of legends like allegorical, fairy, romantic and heroic ones. In this paper while defining the heroic legends, we become acquainted with the characteristics of this genre like marvel, weak plot, absolutism, mainstreaming, stagnation of hypothetical time and place, homology of characters, Surprising, independence of events and obsolescence. Final section speaks about the most important themes of these kinds of tales. The method of this paper is reading the 23 written legends and using them as examples and the aim of paper is showing the detailed characteristic of heroic legends to compare them with other kinds of legends.افسانه قصّهای است حاوی سرگذشت یا رویدادی خیالی از زندگی انسانها، حیوانات، پرندگان یا موجودات وهمی چون دیو، پری، غول و اژدها که با رمز و رازها و گاه مقاصدی اخلاقی و آموزشی توأم است و نگارش آن بیشتر به قصد سرگرمی و تفریح خوانندگان انجام میگیرد. وجه ممیز افسانهها، تخیل قوی و اغراقآمیز بودن آنهاست. افسانهها انواعی دارند: تمثیلی، پریان، عاشقانه و پهلوانی. در این مقاله، ضمن تعریف و آشنایی با انواع افسانههای پهلوانی با ویژگیهای اینگونه ادبی آشنا میشویم. این ویژگیها عبارتاند از: خرق عادت، پیرنگ ضعیف، مطلقگرایی، کلیگرایی، ایستایی زمان و مکان فرضی، همسانی بیان شخصیتها، شگفتآوری، استقلالیافتگی حوادث، کهنگی. در بخش پایانی مقاله به مهمترین بنمایهها اشاره میشود که اغلب، داستانها دارای این بنمایهها هستند. روش ما مطالعه در 23 اثر است که برای مثال از این آثار ادب مکتوب استفاده کردهایم. هدف مقاله نشان دادن ویژگیهای دقیق افسانههای پهلوانی است تا بتوان آنها را با انواع دیگر مقایسه کرد.https://www.jccs.ir/article_11836_b9cd90398381878e461d6cdcd2d05bf4.pdfپژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطاتفصلنامه مطالعات فرهنگ - ارتباطات2008-8760163020151201Elf and Fairy Myth in Khorasan Poetic Oral Literatureاسطوره جن و پری در ادبیات شفاهی منظوم خراسان416511837FAمحمودرضا اکرامیفردکترای فرهنگ عامهJournal Article20140414Researching on public culture or folklores is a measure to learn about the beliefs, traditions and myths of the people of old times and may be useful in self-cognition, self-confidence and eventually, identity achievement of the contemporary generation. A major part of society’s culture is represented in its oral literature. Therefore, such type of literature is extraordinarily along with the level of dreams, economy and beliefs of the public. Oral literature has unknown authors, but known narrators and in terms of contents, it includes perished or inaccessible dreams and expectations, myths, and individual and group beliefs of the people of the past, while some of these myths and beliefs are associated to supernatural creatures such as elf and fairy. When the mankind in the past failed to find a logical answer and in proportion to his/her knowledge, experience and expectations from his/her surrounding phenomena, (s)he was surprised and therefore started making imagination and fantasy and created supernatural and mythical creatures and attributing several issues to them, through which (s)he answered his realistic questions using fantasy responses and therefore mentally persuaded himself/herself. Khorasanian oral literature, which manifests these issues, has been sometimes in prose, and within the framework of stories and fictions, narrations, mazes, proverbs and sometimes as poems and been expressed in the form of masnavi, part, sonnets, couplets, quatrains, materia, etc. In this brief work, the author strives to study elf and fairy in poetic oral literature (lullaby, couplets, quatrains, etc.) of Khorasan. In other words, in this research article we are trying to find out that in which part of Khorasan poetic oral literature, elf and fairy are more manifested and emerged and how is the emergence of these creatures in different frameworks? Examining, studying and researching on public culture and oral literature are a measure to recognize the ancestors and take benefit from their minds and language for a better life. In order to collect the data of this article, 2,007 couplets, 675 quatrains, 954 lullaby, 186 mazes and roughly 3,000 poetic proverbs have been studied, after which it should eventually be specified that these creatures have been created to meet the needs of humans. They have some similar entities in the other culture and some of them are embedded in the public beliefs, and sometimes they have a masculine creation. پژوهش در فرهنگ عامه یا تحقیق در فولکلور، حرکت برای شناخت باورها، اعتقادات، آئینها و اسطورههای گذشتگان است و میتواند در خودشناسی، خودباوری و درنهایت هویتیابی نسل امروز مؤثر باشد.
بخش عمدهای از فرهنگ جامعه در ادبیات شفاهی متبلور است و ازاینرو، اینگونه ادبیات با نوع معیشت، سطح آرزوها، اقتصاد و اعتقاد مردم همخوانی شگرفی دارد. ادبیات شفاهی پدیدآورندگانی گمنام، ولی ناقلانی آشنا دارد و از نظر محتوایی در برگیرنده آرزوها و انتظارات بر باد رفته یا دور از دسترس، اسطورهها، اعتقادات و باورهای فردی و جمعی مردم گذشته است که برخی از این اسطورهها، باورها و اعتقادات به مخلوقات ماورایی از قبیل جن و پری مربوط میشود.
وقتی بشر دیروز نتوانست برای دیدهها و شنیدههایش از پدیدههای پیرامونش، پاسخی منطقی و متناسب با دانایی و تجربه و انتظاراتش پیدا کند، به تحیر فرو رفت، به خیالپردازی و افسانهسازی روی آورد و با خلق مخلوقاتی ماورایی و اسطورهای و نسبتدادن بسیاری از امور به آنها، به پرسشهای واقعی خود پاسخی خیالی داد و از نظر روانی خود را قانع کرد.
ادبیات شفاهی مردم خراسان که تجلّیگاه این امور است، گاهی به نثر و در قالب قصه و افسانه، نقل روایت، چیستان، ضربالمثل و گاهی به نظم و موزون بوده و در قالب مثنوی، قطعه، غزل، دوبیتی، رباعی، مفردات و ... بیان شده است. نگارنده تلاش دارد در این جستار کوتاه به بررسی جن و پری در ادبیات شفاهی منظوم (لالایی، دوبیتی، رباعی و...) خراسان بپردازد. به بیان دیگر در این مقالة پژوهشی در پی آن هستیم که دریابیم اسطوره جن و پری درکدام بخش از ادبیات شفاهی منظوم خراسان بیشتر بروز و ظهور دارند و بروز و ظهور این مخلوقات در قالبهای متعدد چگونه است؟ تحقیق و بررسی، مطالعه و پژوهش در فرهنگ عامه و ادبیات شفاهی، حرکتی است بهمنظور شناخت نیاکان و بهرهگیری از ذهن و زبان آنها برای زندگی بهتر.
برای گردآوری دادههای این مقاله 2007 دوبیتی، 675 رباعی، 954 لالایی، 186 چیستان و حدود 30000 ضربالمثل منظوم بررسی شدکه درنهایت باید گفت: این مخلوقات که برای پاسخ به نیاز انسانها خلق شدهاند، در سایر فرهنگها مشابههایی دارند و برخی از آنها با اعتقادات مردم گره خورده و بعضی مواقع آفرینشی مردانهخواه دارند.https://www.jccs.ir/article_11837_6e8885520f1f995b8cb5c714a89c31c7.pdfپژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطاتفصلنامه مطالعات فرهنگ - ارتباطات2008-8760163020151201Feminity and Masculinity in Afghanistan Society: Discourse Analysis of "Sang-e-Sabor" Film:زنانگی و مردانگی در جامعه افغانستان: تحلیل گفتمان فیلم سنگ صبور678711838FAحسن بشیردانشیار دانشگاه امام صادق(ع)سیدباقر حسینیدانشجوی کارشناسی ارشد دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهرانJournal Article20040929Is the film Sang-e-Saboor "Rock patient" express the true nature of marriage in Afghan society? To answer this question and whether the character and functions of men and women in this film, showing the culture of men and women in Afghanistan or not; this article analysis the concepts of masculinity and femininity in the dialogues of one of the most popular films by using Laclau critical discourse analysis method, psychoanalytic theory of Karen Horney and the critical theory of orientalism. The film Sang-e-Saboor "Rock patient", represents the marriage life of a wounded men and his wife at the time of the civil war in Kabul. This Analysis shows that the concepts of femininity and masculinity represented in stone patient do not reflect the cultural nature of marital relations of Afghans. However, the discourse methods exchanged between the injured man and his wife represent part of the hegemonic discourse of war in Afghanistan which cannot be considered the only hegemonic discourse in Afghanistan.آیا فیلم«سنگ صبور» بیانکننده ماهیت واقعی زندگی زناشویی جامعه افغانستان است؟
برای جواب به این سؤال و اینکه آیا شخصیتها و کارکردهای زن و مرد در این فیلم، نشاندهنده فرهنگ مردان و زنان افغانی هست یا خیر؛ مفاهیم تشکیل دهندة مردانگی و زنانگی دیالوگهای یکی از معروفترین فیلمهای افغانی به نام «سنگ صبور» با استفاده از روش تحلیل گفتمان انتقادی لاکلاو و موف و با نظریه روانکاوانه «کارن هورنای» و نظریه انتقادی شرقشناسی تحلیل شدهاند. فیلم سنگ صبور، زندگی زناشویی یک مرد جنگی مجروح و همسرش را در زمان جنگهای داخلی در شهرکابل بازنمایی میکند. تحلیل انجام گرفته بیانگر این است که مفاهیم زنانگی و مردانگی بازنمایی شده در سنگ صبور نمایانگر ماهیت فرهنگ روابط زناشوهری افغانیها نیست. البته، شیوههای گفتمانی، بهخصوص گفتمان رد و بدل شده میان مرد مجروح جنگی و همسرش بیانگر بخشی از گفتمان حاکم در افغانستان است که نمیتوان آنرا تنها گفتمان حاکم دانست.https://www.jccs.ir/article_11838_283f364946458ee628b1c9c2d5d446ac.pdfپژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطاتفصلنامه مطالعات فرهنگ - ارتباطات2008-8760163020151201Content Analysis of Religious Expressions in Ruyesh Festival Scenariosبازنمایی دین در فیلمنامههای اولین جشنواره فیلم دینی رویش8910811839FAحامد بخشیعضو هیئت علمی و استادیار گروه علوم اجتماعی پژوهشکده گردشگری جهاد دانشگاهیفاطمهالسادات ایازیکارشناس ارشد پژوهش علوم اجتماعی دانشگاه فردوسی مشهدJournal Article20140305This paper studies the religious expressions in scenarios sent to the first religious short film festival of "Rouyesh". To this end, after reviewing the literature, Leoba's definition of religion by some modification is selected and based on it we recognize four dimensions for religion: theoretical, religious experience, behavioral and institutional. Sample population is all of scenarios sent to the festival which we select 158 scenarios by random systematic sampling with 95% confidence interval. The method of research is documentary and the technique of content analysis is used to investigate religious symbols in these scenarios. The results show that the religious experience dimension of religion has the lowest appearance in scenarios and the institutional appearance of religion such as religious norms or religious buildings and means have the most presence in religious scenarios. This means that the scenarios perceived as religious almost include institutional religious norms and buildings rather than religious experiences or moral values. مسئله اصلی مقاله حاضر میزان و نوع بازنمایی دین در فیلمنامههای سینمایی ارسالی به اولین جشنواره فیلم دینی رویش است. برای این منظور، با توجه به تعاریف مختلفی که از دین صورت گرفته بود، تعریف بروندینی لئوبا با قدری تغییر استفاده شد. بر اساس این تعریف، دین مجموعهای شامل چهار بعد نظری ـ اعتقادی، درون فردی، رفتاری و نهادی در نظر گرفته شده است. روش اجرای تحقیق اسنادی بوده و با تکنیک تحلیل محتوا انجام شده است. جامعه آماری تحقیق تمام فیلمنامههای ارسالی به جشنواره بوده که از این میان 158فیلمنامه به شیوه نمونهگیری تصادفی نظاممند انتخاب شدهاند. یافتههای تحقیق نشان میدهند بعد درون فردی دین کمترین تجلّی را در فیلمنامههای ارسالی به جشنواره داشته و ابعاد تجسمیافته از دین همچون تجلیات مادی و رفتاری دین بیشترین ظهور را داشته است. درنتیجه، به نظر میرسد آنچه با عنوان فیلمنامههای دینی ارسال شده است بهطور عمده شامل عناصر از پیش ساختهشده دینی ـ همچون هنجارها و ابنیه دینی ـ بوده است تا تجربه دینی یا ارزشهای اخلاقی.https://www.jccs.ir/article_11839_978db2d0a7483df2e6f3b57c7f9ef866.pdfپژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطاتفصلنامه مطالعات فرهنگ - ارتباطات2008-8760163020151201Identify Factors Motivating Adult Audiences to Watch Movies in Cinema in Tehran and Offering a Model Based on MixMethodشناسایی مؤلفههای ترغیبکننده مخاطب برای رفتن به سینما در تهران و ارائه مدل بر اساس روش آمیخته10913211840FAداود ضامنیدانشجوی دکتری مدیریت و برنامهریزی فرهنگی دانشگاه آزادرضا ابراهیمزاده دستجردیعضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اصفهان واحد خوراسگانJournal Article20150823The purpose of this study was to represent incentive factors of Tehranian adults to go to the cinema and Offering a model based on exploratory mix method. The research method based on Cresswell pattern was set in two qualitative and quantitative sections. Qualitative section was phenomenology and quantitative section was based on descriptive analysis with correlation method based on confirmatory factor analysis. The study populations in qualitative section were selected from executive managers of cinema, directors, producers and film critics, actors and actress, sociologists, social psychologists and cinema professional audiences. In Quota sampling method, 1031 active Tehranian people were selected from 43 cinemas and the questionnaires were distributed among them. Research tools in qualitative method were depth interview and Research tools in quantitative method were questionnaire which resulted with from qualitative categories. At first, its reliability was confirmed by using content and factor validity. Cronbach's alpha was used to check the reliability of the questionnaire that was 0/912 which shows the reliability of the questionnaire. Data analysis in qualitative aspect identified several dimensions such as Individual and psychological, the economic, environmental and cultural, policymaking and planning, good film and Favorite movie features. The results of quantitative data analysis with confirmatory factor analysis show that there is little difference between quadratic impact factors. The last results shows that in addition to the good movie production, desirable cinema and attention to unmet needs of consumer and … are important to stimulate the audience to the cinema.هدف این تحقیق شناسایی مؤلفههای ترغیب مخاطب بزرگسال برای رفتن به سینما و ارائه مدلی بر مبنای روش آمیخته اکتشافی است. روش تحقیق بر اساس الگوی کرسول در دو بخش کیفی و کمّی تنظیم شده است. در بخش کیفی از روش پدیدارشناسی و در بخش کمّی از روش توصیفی همبستگی بر مبنای روش تحلیل عاملی تأییدی استفاده شد. جامعه آماری در بخش کیفی مدیران ارشد سینمایی، کارگردانان، تهیهکنندگان، منتقدین، بازیگران، اساتید جامعهشناسی و روانشناسی اجتماعی و مخاطبان حرفهای سینما بودند که از بین آنها 22 نفر بر اساس نمونهگیری هدفمند انتخاب و در تحقیق مشارکت کردند. در بخش کمّی نیز با روش نمونهگیری سهمیهای 1031 نفر از شهروندان تهرانی از بین 43 سینما انتخاب که میان آنها پرسشنامه توزیع شد. ابزار پژوهش در بخش کیفی، مصاحبه عمیق و در بخش کمّی پرسشنامه حاصل از مقولههای کیفی بود که ابتدا با استفاده از روایی محتوایی و روایی عاملی، قابلیت اعتبار آن تأیید شد. برای بررسی قابلیت اعتماد پرسشنامه از روش آلفای کرونباخ استفاده شد که معادل 912/0 بود که نشان از پایایی مناسب ابزار دارد. تجزیه و تحلیل دادهها در بُعد کیفی ابعاد مختلفی را شناسایی کرد که از آن جمله میتوان به ابعاد فردی و روانشناختی، بُعد اقتصادی، محیطی و فرهنگی، بُعد سیاستگذاری و برنامهریزی، بُعد ویژگیهای فیلم خوب و سینمای مطلوب اشاره کرد. نتایج نشان داد که ضریب تأثیر ابعاد چهارگانه تفاوت ناچیزی با هم دارند. مدل استخراج شده نشان میدهد در کنار تولید فیلم خوب، توجه به نیازهای ارضانشده مخاطب میتواند در ترغبت مخاطب به سینما تأثیرگذار باشد.https://www.jccs.ir/article_11840_9907c222997953efc0f9c546a783c641.pdfپژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطاتفصلنامه مطالعات فرهنگ - ارتباطات2008-8760163020151201From Koranic Illustration to Cinematic Visualizationاز تصویرآفرینی قرآنی تا تصویرسازی سینمایی؛ پژوهشی در امکان رسانه دینی13315911841FAحوریه بزرگدانشجوی ارشد تبلیغ و ارتباطات فرهنگی دانشگاه باقرالعلوم(ع)سیدمجید امامیدانشجوی دکترای فرهنگ و ارتباطات دانشگاه امام صادق(ع) و همکار آموزشی گروه علوم اجتماعی دانشگاه باقرالعلوم(ع)Journal Article20131030In the era of image and visual dominance, cinema is improving rapidly with the unique capability of transforming objective reality to motional image. Meanwhile, essentialities and technologic limitations of cinematic image, Muslim cineastes and media thinkers have faced the problem of how to transfer religious message via this instrument. Quran, as eternal miracle of the last Prophet, has depicted several discrete and intellectual conceptions to sensible symbols for the people; as if, in many of Quran verses, you are not standing in front of the words, but vis-à-vis live images that talk to you. Reflection on each of these Koranic artistic images besides understanding the logic and custom of visualization in Quran can inspire picturesque works. In this article, with regard to the possibility of transferring religious message via cinema, we have attempted to discover the capacities of Koranic visual literature for realization of “religious cinema”, comparing Koranic visualization to cinematic. با ظهور عصر غلبة تصویر و بصر، سینما با قابلیت منحصر به فرد تبدیل واقعیت عینی بهتصویر متحرک روز به روز گسترش یافته و مخاطبان زیادی را بهسوی خود جذب کرد. در این میان، اقتضائات و محدودیتهای فناورانه تصویر سینمایی اندیشمندان رسانهای و سینماگران مسلمان را با مسئله چگونگی رسانش پیام دینی از طریق این قالب مواجه کرده است. قرآن بهمنزلة معجزه جاویدان پیامبر خاتم در تنزیل مکی و مدنی خویش، با تصویرآفرینیِ بدیعش، بسیاری از معانی مجرد و عقلی را بهصورت نمادهایی محسوس برای انسانها مجسم کرده است؛ بهگونهای که در بخش زیادی از آیات قرآنی، گویی نه در برابر واژهها بلکه مقابل تصاویری زنده و مجسم ایستادهایم که با مخاطب خویش سخن میگویند. تأمل در هر یک از تصاویر هنری قرآن و فهم منطق و سنت تصویرآفرینی یا همان تجلی زبانی حقیقت، بیشک برای سینماگر دینی ـ با غایت رسانش پیام دینی به مخاطبان ـ میتواند الهامبخش خلق آثاری بدیع باشد. نگارندگان در این مقاله، با مفروض گرفتن امکان انتقال پیام دینی از طریق سینما، میکوشند با مقایسه تصویرآفرینی قرآنی و تصویرسازی سینمایی، گامی برای آشکارگی ظرفیتهای ادبیات تصویری قرآن بهمنظور تحقق «سینمای دینمحور» بردارند.https://www.jccs.ir/article_11841_36f194510be59720fc8f456837e6730a.pdfپژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطاتفصلنامه مطالعات فرهنگ - ارتباطات2008-8760163020151201A Comparative Study on the Avini’s Theory with Iran's 60s Sacred Defense Cinema Productionsبررسی تطبیقی تولیدات سینمای دفاع مقدس حوزة هنری در دهه 60 با نظریههای سیدمرتضی آوینی (جستاری در مدیریت سینمای ایران)16118411842FAسیدمیثم مطهریدانشجوی دکترا رشته مطالعات تئاتر. دانشکده هنرهای نمایشی و موسیقی. پردیس هنرهای زیبا. دانشگاه تهران .مسعود دلخواهاستادیار گروه کارگردانی. دانشگاه تربیت مدرساسماعیل بنیاردلاناستادیار گروه سینما تئاتر، دانشگاه هنرمجید سرسنگیدانشیار گروه نمایش، دانشکده هنرهای نمایشی و موسیقی، پردیس هنرهای زیبا. دانشگاه تهرانJournal Article20131114One of the most fundamental problems in today's cinema is a discussion of what is referred to lack of mutual understanding between officials and artists. The record review in Hoze Honari as one of the major determinants of coordination in Iranian cinema, it can be a reference for all those involved in Iran's cinema and efficient. But what Hoze Honari as a critic the revelation of values in The New Iranian Cinema refers to Debate success in the sacred films as a cinema with special audience and yet have a value. Avini’s theory of cinema of the 60s, has raised him as the "Benchmark Index" of this movement. In this paper with the comparative methods, we scrutinize the sacred defense, with an emphasis on the Avini’s theory in 6 movies chosen from this current artistic movement in Iran. These films are: “Mohajer” [Immigrant] (Hatami Kia, 1989), "Gozargah" [Crossing] (Bahrani, 1986), "Radde Payi bar Shen" [A footprint on the Sand] (Honarmand, 1987), "Chashme Shisheii" [the eye of glass] (Jami, 1995), "Haras" [The Fear] (Bahrani, 1987), “Balami be souye Sahel” [The Boat toward shore] (Mollagholipour, 1985) Results show that Cinematic works produced by Hoze Honari has not Substantial coordination with Avini’s opinions and even contradicts. The films “Mohajer” (Hatami Kia, 1989), "Rade Payi bar Shen" (Honarmand, 1987), and "Chashme Shisheii" (Jami, 1995), are coordinate with Avini’s Point of view. But the films "Gozargah" (Bahrani, 1986), "Haras" (Bahrani, 1987), “Balami be souye Sahel” (Mollagholipour, 1985) were Uncoordinated with the Avini’s opinion.امروز با گذشت نزدیک به چهل سال از انقلاباسلامی، اختلاف دو تهیهکننده اصلی سینمای ایران؛ یعنی حوزة هنری و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی؛ را باید «پاشنهآشیل سینمای ایران» دانست. حوزة هنری در وضعیت متضادی که داعیهدار سینمای فاخر و ارزشی است، تولیدات و مجوزهای صادره وزارت ارشاد را رد میکند. بهنظر بسیاری آثار تولیدی این ارگان با تعریف اثر فاخر همسانی ندارد. جداکردن صفت ابدی از ناهنجاری مذکور، قبل از آنکه قهر مسئول با سینما به قهر تماشاگر از سینما دامن بزند و جذابیتهای سینمای بیگانه، ابتکار عمل را بهطورکل از ما بگیرد؛ الزامی است.
در این مقاله با گزینش درونسازمانی ارکان مقاله (شامل آثار، کارگردانان و مبانینظری) از بطن حوزةهنری، به دنبال تبیین وضعیتی هستیم که در آن نتایج صریح و الزاماً موردقبول امروز قطب منتقد قرار گیرد. دفاع مقدس تنها بستر مقبولی است که میتواند در این تنگنا راهگشا باشد. آثار حاتمیکیا و ملاقلیپور بهمثابه اسطورههای فیلمساز دفاع مقدس، شهریار بحرانی بهمنظور طلایهدار سینمای فاخر، ردپایی بر شن و چشم شیشهای هم بهمنزلة آثار صاحبسبک در دهه شصت از تولیدات حوزه گزینش شدهاند. آوینی دراصل از زمان شروع به کارش در اداره تلویزیون و سپس با تأسیس مجله سوره در حوزة هنری شروع به تدوین جدی آرای خود کرد. اگر در بحث تطبیقی مقاله تردیدی وجود نداشته باشد، این مقاله باید نقطهپایانی بر شکستهای قبلی و آغاز نگاه جدید به تعریف اخلاق و ارزش در سینما شود.
نتایج مقاله نشان میدهد که آثار تولیدی حوزة هنری با آرای آوینی هماهنگی غیرقابل ملاحظهای دارد. مهاجر، ردپایی برشن و چشمشیشهای بهطور قابلملاحظهای با آرای آوینی تطبیق دارد و در مقابل سه اثر هراس، گذرگاه و بلمی بهسوی ساحل؛ دیدگاههای شهید آوینی ناهماهنگ هستند. بنابراین، بررسی تطبیقی حاضر نشان میدهد که تضاد درونسازمانی مذکور اثبات شده است.https://www.jccs.ir/article_11842_caa3fb7e95c88bf35dbf5a1f31fe3fbd.pdfپژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطاتفصلنامه مطالعات فرهنگ - ارتباطات2008-8760163020151201Study of Concordance Between Sound and Meaning (Phono-Semantic Matching) of Eighteen Suras of Qur’anبررسی نظمآهنگ هجده سوره از قرآن کریم18521511843FAابوالفضل خوشمنشاستادیار دانشگاه تهرانJournal Article20150630Language in general and the Holy Qur’an as a special language in particular, have an auditive nature. Formation and learning of a language in its natural manner, still continuing through successive generations in human history, have the same nature. Every language has also its own sound and melody, which in many cases, the proportion of sound and meaning are verifiable. The special language of the Holy Qura’n, dosen’t do exception in this regard. This language, being a divine and compulsory collection (by the Book and Sunnah), follows this order in many cases. So, the study of this aspect of the Qura’n’s language is important and has notable results. This paper studies the concordance existing between Kuranic words, phrases, ayas and their meanings in eighteen Suras of the Holy Qura’n... زبان در حالت عام آن و قرآن کریم بهمثابه یک زبان خاص، دارای ماهیتی سمعی و شنیداری است. پیدایی و شکلگیری و نیز فراگیری زبان بهطور طبیعی، در تاریخ بشری و اتصال نسلها، شیوهای شنیداری داشته و دارد. هر زبان نیز آوا و آهنگ خاص خود را دارد که در بسیاری از موارد، تناسب لفظ و معنا در آنها قابل تعقیب و بررسی است.
در زبان قرآن نیز چنین حالتی وجود دارد و این زبان به دلیل توحیدی و الهیبودن، تابع نظم در زمینههای مختلف و از جمله تناسب و ائتلاف لفظ و معنا یا همان نظمآهنگ است. ازهمینرو، بررسی این جنبه از زبان دارای اهمیت و فواید قابل توجهی است. مقاله حاضر، این نظم و هماهنگی را در هجده سوره از قرآن کریم بررسی کرده است. موضوع ائتلاف لفظ، ریشه در ساخت انواع زبانها و فطرت بشری دارد. مقاله به نمونههایی از نظم و نثر فارسی را از همین زاویه توجه کرده و کوشیده است نمونههایی تطبیقی را از الفاظ و عبارات برخی زبانهای جهان ارائه دهد.
https://www.jccs.ir/article_11843_11ff1f8c9257295d185b79e2cfabf80c.pdfپژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطاتفصلنامه مطالعات فرهنگ - ارتباطات2008-8760163020151201Examining the Capacity of the Persian Language and Literature in Promoting the Values of the Islamic Revolution in Tajikistan and Afghanistanبررسی ظرفیتهای زبان و ادبیات فارسی در ترویج ارزشهای انقلاب اسلامی در تاجیکستان و افغانستان73812594FAJournal Article20150104The Islamic Revolution of Iran, which shows a fundamental shift in the values and ideas of a nation, is undoubtedly derived from our cultural traditions, because any change in the mentality of a society occurs only in the context of the continuous flow of the history. Therefore, it must be studied with a two-sided cause and effect approach. Change, as a result of the Revolution, in the content and form and domains of different types of art, including poetry and literature is a clear observation. Studying the role of the Persian language, which has been the language and home to the Revolution, has a very important role in the realization of and promoting the values of the Revolution throughout the world. This mentioned role should be studied especially in countries located inside Iran's cultural domain due to the shared values and cultural ties. Accordingly, Afghanistan and Tajikistan are at the centre of focus in this study.
In this study, the importance of such examination has been demonstrated first, then by Reviewing briefly the historical and cultural links between Iran and those countries located inside Iran's cultural domain (especially Afghanistan and Tajikistan), has tried to explain the role of Persian language and literature in promoting the values of the Islamic Revolution in those countries by focusing on Revolution's literature.انقلاب اسلامی ایران به منزلة تحولی بنیادین در ارزشها و اندیشه یک ملت، بیتردید برآمده از سنت دیرینه فرهنگی ما است، زیرا هرگونه دگرگونی در ذهنیت یک جامعه اساساً در جریان پیوسته تاریخی رخ خواهد داد؛ بنابراین باید آنرا در تأثیر و تأثری دوسویه دریافت. تغییر در محتوا و مضمون و صورت و قلمروها در انواع گوناگون هنر، اعم از شعر و ادبیات در نتیجة انقلاب، واقعیتی روشن است. بررسی نقش زبان فارسی که زبان و مأوای انقلاب بوده است، در تحقق انقلاب اسلامی و نیز در ترویج ارزشهای انقلاب در جهان بسیار اهمیت دارد. پرداختن به این امر در کشورهای حوزه ایران فرهنگی، بهدلیل اشتراکها و پیوندهای فرهنگی، ضرورتی است که باید به آن توجه بیشتری شود. تأکید این تحقیق بر دو کشور افغانستان و تاجیکستان بوده است.
در این مقاله پس از نشاندادن اهمیت و وجه ضرورت چنین کاری، با مروری بر پیوندهای تاریخی و فرهنگی میان ایران اسلامی و کشورهای حوزه ایران فرهنگی (بهویژه تاجیکستان و افغانستان)، تلاش شده است از طریق تمرکز بر ادبیات انقلاب به نقش زبان و ادبیات فارسی در ترویج ارزشهای انقلاب اسلامی در این کشورها پرداخته شود.https://www.jccs.ir/article_12594_1c31e8d00dfca9953ac7b4a57ce07be8.pdf