پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطاتفصلنامه مطالعات فرهنگ - ارتباطات2008-8760225420210723Identifying Similar Types of News with Fake News and Explainindicators Differences between Themشناسایی گونههای مشابه با خبر جعلی و تبیین شاخصههای تفاوت بین آنها74610400110.22083/jccs.2020.195907.2881FAمحمدحسین ساعیاستادیار علوم ارتباطات دانشگاه صداوسیما، تهران0000-0003-3337-065Xمحمدحسین آزادیکارشناسی ارشد علوم ارتباطات، دانشگاه صداوسیما (نویسندۀ مسئول)0000-0003-3823-485Xهادی البرزی دعوتیدکتری مدیریت رسانه، واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی0000-0000-2298-527XJournal Article20190726The new term "fake news", with extensive changes in communications infrastructures and the emergence of new media and subsequent changes in the structures and institutions of human societies, including politics and economics has become one of the controversial issues of public and academic fields related to journalism, media, communication, and culture in recent years. This Scientific term is used in public discussions to explain different phenomena which are not necessarily mean fake news. The lack of clear definition of the term -fake news- and cases that are typically confused with this scientific term makes it difficult to understand the harm and consequences of it and the possibility of adopting solutions to combat it. This research has identified the similar types with fake news by a comprehensive review of available scientific sources: Satire, Parody, Fabrication, Manipulation, Propaganda, Advertising, Hoax, Rumor, so to obtain indicators to compare and conceptually organize these media phenomena. 18 experts of news and media were interviewed. These indicators are "author", "editorial", "content" and "gender relationship". At the end of this study, based on the obtained indicators, the term fake news is explained and a complete table is made to clearly express the differences and similarities of all similar types with fake news.<br />.عبارت جدید «خبر جعلی» با پدیدار شدن تغییرات گسترده در زیرساخت های ارتباطاتی و پدید آمدن رسانه های نو و تغییرات بعدی در ساختارها و نهادهای جوامع انسانی، ازجمله در سیاست و اقتصاد، در سالهای اخیر به یکی از مسائل بحثبرانگیز حوزههای عمومی و دانشگاهی رشته های مرتبط با روزنامه نگاری، رسانه، ارتباطات و فرهنگ تبدیل شده است. این اصطلاح علمی در مباحث عمومی برای تبیین پدیده های مختلفی مورد استفاده قرار می گیرد که لزوماً در معنای دقیق کلمه خبر جعلی نیست. فقدان تعریف واضح از اصطلاح خبر جعلی و مواردی که به صورت معمول با این اصطلاح علمی اشتباه گرفته میشوند شناسایی و مقابله با هرکدام از این موارد را دشوار میکند. این مقاله، با بررسی جامع منابع علمی موجود، انواع گونههای مشابهی را که بعضاً حتی از سوی افراد دانشگاهی با خبر جعلیْ یکسان در نظر گرفته میشوند شناسایی کرده است. این گونه های مشابه عبارتاند از: محتوای طنز، نقیضه، محتوای ساختگی، محتوای دستکاریشده، پروپاگاندا، محتوای تجاری، محتوای حیله گرانه و شایعه. سپس از طریق مصاحبۀ عمیق با 18 نفر از متخصصان حرفه ای و دانشگاهی حوزۀ خبر و رسانه، شاخصه هایی برای مقایسه و سازماندهی مفهومی این پدیده های رسانه ای به دست آمد که عبارتاند از: «مؤلف»، «سردبیری»، «محتوا» و «جنس رابطه». در پایان این مقاله، بر اساس شاخصههای به دست آمده، به تبیین اصطلاح خبر جعلی و تدوین یک جدول کامل برای بیان روشن تمایزها و تشابه ها پرداخته شده است.https://www.jccs.ir/article_104001_89bca47aa2bd0f9bbd7e00a86d64c58e.pdfپژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطاتفصلنامه مطالعات فرهنگ - ارتباطات2008-8760225420210723Explaining Media Strategies for Managing Social Perceptions in Media Wars in 2018تبیین راهبردهای رسانه ها به منظور مدیریت ادراک اجتماعی در صحنه جنگ رسانه ای ناآرامی سال 1397477410413810.22083/jccs.2019.195393.2877FAرسول یوسفی رامندیاستادیار گروه مطالعات امنیت ملی دانشگاه جامع امام حسین (ع)Journal Article20190813Understanding how people perceive and manage is the most important mission of any media. This issue is important in the media environment of the Islamic Republic of Iran, which is in the media war, and the Iranian leader in 2018 introduced the media war as an introduction to the economic war. Identification of the strategies of each medium requires regular observation or access to their upstream documents. The flaw of this method is that the effectiveness of each strategy is not determined and, sometimes, the techniques employed in the strategies would be ambiguous.In this research, it was attempted to identify strategies that are effective in guiding public opinion by focusing on the target community of the media. So, firstly, 1250 people from the city of Tehran were interviewed and then using logistic regression and correlation test, the public opinion that was formed by satellite, social networks, national television and news sites, were explained.فهم نحوۀ ادراک مردم و مدیریت آن ازجمله مأموریتهای اصلی هر رسانه بهمنظور پیشبرد اهداف خود و در جهتِ انگارهسازی در بین اذهان عمومی است. این مهم در فضای رسانهای جمهوری اسلامی ایران، که روزانه مورد هجمۀ رسانهای نظام سلطه قرار میگیرد، اهمیت دوچندانی مییابد، تا حدی که رهبر انقلاب آن را مهمتر و بسترساز اثرگذاری جنگ اقتصادی دانستهاند. بر این اساس، هر رسانه، مبتنی بر اهداف و مأموریتهای خود، راهبردهایی را برای هدایت افکار عمومی در پیش میگیرد؛ شناسایی این راهبردها مستلزم رصد دقیق آنها و یا دسترسی به اسناد بالادستی آنهاست. نقص این روش در آن است که میزان اثربخشی هر راهبرد مشخص نشده است و گاهی شیوههای بهکارگرفتهشده در راهبردها مبهم خواهند بود. در این پژوهش تلاش شد تا با تمرکز بر جامعۀ هدف رسانهها، راهبردهایی که در هدایت افکار عمومی مؤثر واقع شدهاند شناسایی شوند. لذا در ابتدا اقدام به مصاحبۀ نیمهساختارمند با 1,250 نفر از مردم تهران شد و پس از آن با بهرهگیری از رگرسیون لجستیک و آزمون همبستگی تلاش شد تا باور عمومی، که تحت تأثیر هریک از چهار رسانۀ ماهواره، شبکههای اجتماعی، صداوسیما و تارنماها شکل گرفته است، تبیین شود. نتایج گویای آن بود که فضای تقابلی جدیای میان رسانهها در عرصۀ هدایت افکار عمومی وجود دارد و در این فضا شبکههای اجتماعی غالباً در اختیار جریان غیرانقلابی، و تارنماها در دست جریان انقلابی اند.https://www.jccs.ir/article_104138_d170af07cb4188d415e23ed8ea5ff65d.pdfپژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطاتفصلنامه مطالعات فرهنگ - ارتباطات2008-8760225420210723The security & Media :Jurisprudential-legal approachامنیت و رسانه؛ رویکرد فقهی – حقوقی759810496710.22083/jccs.2020.190265.2828FAمهدی نوریاناستادیار گروه فقه و حقوق اسلامی دانشگاه بین الملل امام خمینی قزوین (نویسنده مسئول)روح الله آدینهاستادیار گروه فلسفه و حکمت اسلامی دانشگاه بین الملل امام خمینی قزوینJournal Article20190615The purpose of this study was to examine the security of the media as one of the essential elements of human social life and the possibility of responding to the issue of media security using Islamic legal sources. Considering the role of the media in the present century and the fact that media are among the most important tools for linking human beings, security research in the media field is of particular importance. The Qur'anic predicates at all times - the place of Islam's shari'a - requires the ability to respond to Islamic sources in the new areas of human life; in this case, the preliminary article by descriptive-analytical method, while examining the dimensions of media security, Has investigated the ability to answer Islamic sources in this regard; thus, Because of that reference and referring to jurisprudential opinions, he considered security as legitimate right, which Islamic rule obliged to establish in all domains of The sentence is the subject of the mediaThen, assuming the status of the right to security by examining the security incidence in three dimensions of media, society and media, it has solved the problem by preferential criterion. Finally, by analyzing the findings of the research and using the logical analogy method of the first form and the indisputable argument, the ability and responsiveness of Islamic legal sources to the dimensions of media security has been provedهدف از پژوهش حاضر بررسی امنیت در رسانه به عنوان یکی از ارکان مهم زندگی اجتماعی انسان و امکان پاسخگویی با استفاده از منابع اسلامی است. با توجه به نقش رسانه در قرن حاضر و اینکه رسانه ها از جمله ابزارهای مهم فراهم آوردن ارتباط بین انسان ها به شمارمیروند؛ امنیت در حوزه رسانه از جایگاه ویژه ای برخوردار است. پیش پنداره های قرآنی در همه زمانی-مکانی بودن شریعت اسلام، مستلزم قابلیت پاسخگویی منابع اسلامی در حوزه های نوین زندگی بشر است. در این راستا؛ مقالۀ پیش رو با روش تحلیلی-توصیفی با استفاده از منابع کتابخانه ای ضمن بررسی ابعاد امنیت رسانه در سه محور اساسی امنیت رسانه؛ امنیت اهالی و فعالان رسانه ای و امنیت در برابر رسانه، قابلیت پاسخگویی منابع اسلامی در این سه بعد را مورد بررسی قرار داده است؛ بدینرو با تکیه برادله استنباط و با استناد به آراء فقهی، امنیت را حق مشروعی دانسته است که حاکمیت اسلامی موظف به برقراری آن در تمامی حوزه ها از جمله،حوزۀ رسانه شده است.آنگاه با فرض وضعی بودن حق امنیت با بررسی تزاحم امنیت در سه بعد رسانه، جامعه و اهالی رسانه، براساس ملاک ترجیحی به حل تزاحم پرداخته است. در نهایت از طریق تجزیه و تحلیل یافته های تحقیق و با استفاده از روش قیاس منطقی شکل اول و برهان خلف، قابلیت و پاسخگویی منابع حقوقی اسلام به ابعاد امنیت در محورهای سه گانه فوق را اثبات نموده است و آنگاه براساس نظریههای امنیت، آثار فقهی-حقوقی و رسانه ای پذیرش نظریه امنیتی راجح را تبیین نموده است.https://www.jccs.ir/article_104967_218ea43dfc2528577fa6f53b7101788d.pdfپژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطاتفصلنامه مطالعات فرهنگ - ارتباطات2008-8760225420210723Legal Analysis of Cultural Policy making Structure from Public Law Principles Point of Viewتحلیل مراجع اصلی سیاستگذار فرهنگی از منظر اصول حقوق عمومی9911813069910.22083/jccs.2021.210153.2979FAمحمد جلالیاستادیار گروه حقوق، دانشگاه شهید بهشتی (نویسندۀ مسئول)لادن حیدریدانشآموختۀ دکتری حقوق عمومی، واحد تهران مرکز، دانشگاه آزاد اسلامیسیدرضا صالحی امیریدانشیار گروه حقوق، واحد علوم تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامیمحمد جواد جاویداستاد گروه حقوق، دانشگاه تهرانJournal Article20191217Presuming that these principles are disregarded and in order to discover the challenges of this area and settle them, this study, by using analytical-descriptive methods as well as documentary and library research methods, has come to the conclusion that since the legal nature of the General Policies of the Islamic System has not been clarified and the legal position of Supreme Council of Cultural Revolution is still dubious, policymaking by these two is in conflict with the principle of rule of law while other policymaking entities are in conformity with the law of rule principle to a large extent. By taking democracy criterion as a benchmark, the enactments by entities such as Supreme Council of Cultural Revolution, The Expediency Discernment Council and the two above-mentioned ministries are also suspicious and must be deliberated. <br />Therefore, satisfying the disputed public law principles has been generally a missing link of cultural policymaking and due to the dominance of managing, controlling, administrative-cultural policing and engineering, these principles have gradually become faded in cultural policymaking. This is an issue that its solution must be found in increasingly publicizing these entities by direct interference of individuals and NGOs, clarification and adapting a voting system for electing the members of the entities and ultimately, restricting the power of making cultural policies only to ministry of culture while considering the demands of Supreme Leader and parliamentary statutes.سیاستگذاری فرهنگی در نظام حقوقی جمهوری اسلامی ایران تاکنون از رهگذر انطباق مراجع اصلی سیاستگذار فرهنگی (شورای عالی انقلاب فرهنگی، مجمع تشخیص مصلحت نظام، وزارتخانه های «آموزش و پرورش» و «فرهنگ و ارشاد اسلامی» با مصادیق اصلی اصول حقوق عمومی (دموکراسی و حاکمیت قانون) بررسی نشده و مطالعه حاضر، با فرض عدم مراعات اصول مذکور و با هدف تحلیل چالش های این حوزه و پیشنهاداتی برای اصلاح آن، با روش کتابخانه ای- اسنادی انجام شده است. جامعه پژوهش کتابها ومقالات علمی، اسناد بالادستی، قوانین و مقررات مرتبط است که با استفاده از برگههای یادداشتبردای، اطلاعات جمعآوری و مورد تحلیل قرار گرفته است. بر اساس نتایج، به جهت عدم تبیین ماهیت حقوقی سیاست های کلی نظام و تردید در جایگاه قانونی شورای عالی انقلاب فرهنگی، سیاستگذاری های این دو نهاد در حوزه فرهنگ با اصل حاکمیت قانون اصطکاک دارد. اما سایر نهادها با حاکمیت قانون، تا حدود زیادی در انطباق می باشند. با محک دموکراسی نیز، شورای عالی انقلاب فرهنگی و مصوبات آن و مصوبات مجمع تشخیص مصلحت نظام و دو وزارتخانه آموزش و پرورش و فرهنگ و ارشاد اسلامی، واجد ایراد و محل تاملند.https://www.jccs.ir/article_130699_68581956ae9bdc936923e1d472f23916.pdfپژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطاتفصلنامه مطالعات فرهنگ - ارتباطات2008-8760225420210723motivations to join the Instagram social networkانگیزههای عضویت در شبکه اجتماعی اینستاگرام11913613076810.22083/jccs.2021.230646.3083FAمحمد سلگیاستادیار گروه روانشناسی، جهاد دانشگاهی، تهران، ایران (نویسندۀ مسئول)وحید مصطفی پوردانشجوی دکتری روان شناسی، دانشکدۀ روان شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران0000-0002-0406-957XJournal Article20200510the present qualitative research aimed to Investigation and Identification of motivations to join the Instagram social network. The approach of the present study was qualitative and the research method was virtual ethnography. Semi-structured interviews were used to collect data. After conducting 61 interviews with users of the personal Instagram page of one of the researchers using theoretical purposive sampling method, theoretical saturation was obtained. The findings showed that the main motivations for Instagram membership include 7 main motivations: Get information, leisure and entertainment, connection and communication, curiosity, self-expression, emotional discharge and role modeling. Considering the spread of the tendency to Instagram social network and the effects of this social network on various cultural, social and political aspects in our country and the research vacuum, especially in the form of qualitative plans to identify the motivations for membership in this network in our country, Qualitative can be considered as a new and pioneering research in this field and encourage researchers to pay more attention to this issue and provide a basis for studying this field in future research.According to the results of this research, it can be said that people with different motives are looking to join and use Instagram social networks. People's motivation to join the Instagram social network is not one-dimensional, but has a multidimensional and multiple nature and can vary from person to person and from culture to culture.پژوهش حاضر با هدف شناسایی انگیزههای عضویت در شبکۀ اجتماعی اینستاگرام انجام گرفت. رویکرد پژوهش حاضر کیفی و روش پژوهش مردمنگاری مجازی بود. برای جمعآوری دادهها از مصاحبۀ نیمه ساختاریافته استفاده شد. با استفاده از روش نمونهگیری هدفمند نظری، پس از انجام 61 مصاحبه با کاربران صفحۀ شخصی اینستاگرامِ یکی از محققان اشباع نظری حاصل شد. برای تحلیل دادهها، از تحلیل مضمونی استفاده شد. یافتهها نشان داد که انگیزههای اصلی عضویت در اینستاگرام شامل 7 انگیزۀ اصلی: کسب اطلاع، فراغت و سرگرمی، پیوستگی و ارتباط، کنجکاوی، خوداظهارگری، تخلیۀ هیجانی و الگویابی میباشد. با توجه به گسترش گرایش به شبکۀ اجتماعی اینستاگرام و تأثیرات این شبکۀ اجتماعی بر جنبههای مختلف فرهنگی، اجتماعی و سیاسی در کشور ما و خلأ پژوهشی بهخصوص در قالب طرحهای کیفی در زمینۀ شناسایی انگیزههای عضویت در این شبکه در کشورمان، پژوهش کیفی حاضر میتواند بهعنوان پژوهشی نو و پیشقدم در این حوزه مطرح شود و پژوهشگران را به توجه هرچه بیشتر به این موضوع ترغیب و زمینه را برای بررسی این حوزه در پژوهشهای آینده فراهم کند. با توجه به نتایج این پژوهش میتوان گفت افراد با انگیزههای متفاوت و مختلفی به دنبال عضویت و استفاده از شبکۀ اجتماعی اینستاگرام هستند. انگیزۀ افراد برای عضویت در شبکۀ اجتماعی اینستاگرام تکبعدی نمیباشد، بلکه ماهیتی چندبعدی و چندگانه دارد و از فردی به فرد دیگر و از فرهنگی به فرهنگ دیگر میتواند متفاوت باشد.https://www.jccs.ir/article_130768_f83c8cb6476413361b4f313c904266d2.pdfپژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطاتفصلنامه مطالعات فرهنگ - ارتباطات2008-8760225420210723Typology of Audio book as sound art in the Age of Newmediaگونهشناسی کتاب صوتی به مثابه هنر شنیداری در عصر رسانههای نو13715611104610.22083/jccs.2020.212106.2976FAمحمد اخگریاستادیار گروه رادیو، دانشکده تولید، دانشگاه صداوسیماJournal Article20191216Audio book has emerged as a type of hybrid (link) between print and audio media which has evolved with the growth of analouge and digital technologies and has experienced a variety of media carriers such as cassette, radio, CD, podcast, social media and application. These evolotions have prompted various theoretical and scientific issues for this type of hybrid, including: the relation of this kind of audio with the written version of the book, the independence of the audiobook, its typology and artistic dimensions in relation to audio- artistic formats.<br />This paper, based on Ludwig's theory of “audiovisual literature”, deals with typology of audiobooks and explaining its media and artistic dimentions. Ludwig states that when a printed copy is produced in the form of an audio book, it transforms from a written textual identity to a phonetic-auditory one which is called literary-audio type. The research has been done by documentary and library method and qualitative content analysis. The statistical population of the study consisted of four platforms: Audible, Soundcloud, Podomatic and Iran-Seda. The sample size is purposefully chosen.<br />The results divide audiobook types based on format of production, audio literature, media carrier and new types. The audiobook is a new version of oral literature and historically, it is the continuation of oral literature, it finds an artistic form, it associates with the auditory arts by using artistic elements and signs, and on this basis can be considered as an independent type of art.کتاب صوتی در ترویج فرهنگ کتابخوانی نقشی بسزا دارد و بهعنوان گونهای که از ترکیب رسانۀ مکتوب و شنیداری پیدا آمده، طی دهههای گذشته حاملهای رسانهای مختلفی مانند کاست، رادیو، لوح فشرده، پادکست، وبگاه اینترنتی، رسانههای اجتماعی و کارافزار را تجربه کرده است. این تحولات مباحث نظری و مسائل علمی گوناگونی را دربارۀ این گونۀ پیوندی موجب شده است که از آن جملهاند: رابطۀ این نوع شنیداری با نسخۀ مکتوبِ کتاب، استقلال کتاب صوتی، گونهشناسی و ابعاد هنری آن در پیوند با قالبهای هنری شنیداری. پژوهش حاضر با طرح مسائل مذکور و با هدف گونهشناسی و تبیین وجوه رسانهای و هنری کتاب صوتی بر مبنای نظریۀ «ادبیات صوتی» لودویگ یگر انجام میپذیرد که بر مبنای آن، کتاب صوتی تبدیل یک هویت متنی نوشتاری به یک هویت آواییـ شنیداری و گونهای ادبیـصوتی است. پژوهش با روش اسنادی و تحلیل محتوای کیفی انجام شده است. جامعۀ آماری تحقیق سه پلتفرم آودیبله، ساوندکلاود و ایرانصداست و حجم نمونه بهصورت هدفمند انتخاب شده است. نتایج حاصل از تحقیق گونههای کتاب صوتی را بر مبنای قالب تولید، نوع ادبی، حامل رسانهای و گونههای جدید تقسیمبندی میکند. متن شنیداری، که برایند پیوند گفتار با دیگر عناصر صوتی است، به لحاظ هرمنوتیک از نسخۀ متنی متمایز است و در برخی از انواع مانند شعر، قصه و خاطره صرفاً شنیداری تولید میشود و در زمرۀ هنر شنیداری قرار میگیرد. استفاده از ظرفیت کتاب صوتی در حوزۀ آموزش، روزنامهنگاری و گردشگری که در ایران کمتر بدان توجه شده ضروری است.https://www.jccs.ir/article_111046_4316bcb4c73f89de5db974a6d8f202b4.pdfپژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطاتفصلنامه مطالعات فرهنگ - ارتباطات2008-8760225420210723Relationship between cultural consumption and superstitious attitude among students of Mashhad Universityرابطه مصرف فرهنگی و نگرش خرافی در بین دانشجویان شهر مشهد15718210398910.22083/jccs.2020.208273.2955FAمحبوبه برندگروه علوم اجتماعی، واحد قوچان، دانشگاه آزاد اسلامی، قوچان، ایرانحامد بخشیدانشیار گروه جامعه شناسی سازمان جهاد دانشگاهی خراسان رضوی (نویسنده مسئول)مهدی کرمانیاستادیار گروه علوم اجتماعی دانشگاه فردوسی مشهدمسعود ایمانیانگروه علوم اجتماعی، واحد قوچان، دانشگاه آزاد اسلامی، قوچان، ایرانJournal Article20191110Despite the rise and expansion of knowledge and technology, We can still easily observe the presence of strong superstitious attitudes amongst people in human societies. Such attitudes are socially damaging, because they are essentially misleading people about how they can solve their own problems. Superstitious attitudes are simply the by-product of people’s socialization in different stages. Media are key factors in process of socialization which to a great extent cover people’s cultural consumption. Depending on what sorts of contents are promoted by the media, they are creating an attitude either in favor of or against superstitions. The current study is seeking to explore the Relationship of cultural consumption on having superstitious attitudes amongst the university students in Mashhad. the research methodology in this study is based on survey and it has been conducted by means of researcher-made questionnaires. The population was university students of Mashhad (97146 persons) of whom, we have chosen 363 university students (all of whom live in Mashhad) by cluster-stratified method as a statistical society. The result has shown us that in one hand, there is a negative or inverse relationship between having superstitious attitudes and informative cultural consumption such as books and newspapers. On the other hand, there is a positive or direct relationship between having superstitious attitudes and entertaining cultural consumptions such as social media and satellite channels. On the whole and after taking everything into consideration, there is a meaningful inverse relationship between the amount of cultural consumption and having superstitious attitudes.علیرغم رشد دانش و فناوری، نگرشهای خرافی همچنان در زندگی بسیاری از افراد جامعه حضور دارند. این نگرشها ازآنجاکه مسیرهای خلاف واقعی به افراد جامعه برای حل مسائل خود نشان میدهند، به لحاظ اجتماعی آسیبزا هستند. نگرشهای خرافی محصول جامعهپذیری افراد در ردههای مختلف هستند. یکی از این عوامل دخیل در جامعهپذیری، رسانهها هستند که بخش بزرگی از مصرف فرهنگی افراد را تشکیل میدهند. رسانهها بسته به اینکه چه نوع محتوایی را در جامعه ترویج کنند، نگرشهای همنوا یا مخالف با خرافه گرایی را ایجاد میکنند. تحقیق حاضر به دنبال بررسی رابطه مصرف فرهنگی و نگرش خرافی در بین دانشجویان مشهدی میباشد. روش پژوهش مقاله حاضر پیمایش بوده و با ابزار پرسشنامه محقق ساخته اجرا شده است. جامعه آماری دانشجویان شهر مشهد میباشند که تعداد آنها برابر 97146 نفر است. از این تعداد 363 نفر با استفاده از فرمول کوکران به شیوه نمونهگیری چندمرحلهای بهعنوان نمونه مورد بررسی انتخاب گردیدند. نتایج پژوهش نشان داد مصارف فرهنگی آگاهیبخش نظیر کتاب و روزنامه با نگرش خرافی رابطه معکوس و مصارف فرهنگی سرگرمکننده نظیر ماهواره و شبکههای اجتماعی با نگرش خرافی رابطه مستقیم و معنادار داشتند. بااینحال، در مجموع میزان مصرف فرهنگی پاسخگویان با نگرش خرافی رابطه معکوس و معناداری نشان میداد.https://www.jccs.ir/article_103989_7ea912c93530f85cbf71b5ad707288a6.pdfپژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطاتفصلنامه مطالعات فرهنگ - ارتباطات2008-8760225420210723The Relationship between the Use of Virtual Social Networks and the Development of Linguistic and Cultural Identity in Kurdistan Provinceرابطه استفاده از شبکههای اجتماعی مجازی با تحول هویت زبانی و فرهنگی در استان کردستان18321210577510.22083/jccs.2020.214528.2988FAقباد میمنت آبادیدانشجوی دکتری گروه علوم ارتباطات اجتماعی - واحد علوم و تحقیقات ، دانشگاه آزاد اسلامی ، تهران ، ایران.سمیه تاجیک اسماعیلیاستادیار علوم ارتباطات دانشگاه آزاد اسلامی تهران شرق (نویسنده مسئول)Journal Article20200104The main purpose of this article is to investigate the relationship between the use of virtual social networks and the transformation of Kurdish ethnic identity in Kurdistan province. For this purpose, 384 users of virtual social networks were randomly selected.<br />The results showed that there is a significant and positive relationship between cultural identity and linguistic identity using virtual social networks. The correlation between the identity of the victim and the duration and time of using social networking sites were 0.031 and 0.034 respectively; the cultural identity and the duration and time of using social networking sites were 0.036 and 0.026, respectively. Also, according to the results of the present study, the most influential term is the use of virtual social networks to linguistic identity and the greatest impact since using virtual social networks is related to cultural identity. In general, cyberspace offers us valuable opportunities to represent, better understand ourselves and others in virtual interactions. Finally, considering the results of this study and demonstrating the impact of using virtual social networks on the identity crisis among different segments of society, some suggestions in the areas of planning, attention to identification tools and mechanisms to enhance social identity are applied in order to eliminate Or reduce the harmful effects of virtual social networks provided.پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه ی استفاده از شبکههای اجتماعی مجازی و تحول هویت قوم کرد ، در استان کردستان به انجام رسیده است. روش پژوهش توصیفی پیمایشی و ابزار اندازه گیری، پرسشنامه است. بدین منظور 384 نفر از کاربران شبکههای اجتماعی مجازی به صورت تصادفی انتخاب و مورد بررسی قرار گرفتند . نتایج آزمون فرضیه ها نشان داد که بین هویت فرهنگی و هویت زبانی با استفاده از شبکههای اجتماعی مجازی ارتباط آماری معنیدار و مثبت وجود دارد. میزان همبستگی بین هویت زیانی و مدت و زمان استفاده از سایتهای شبکه اجتماعی به ترتیب 031/0 و 034/0؛ بین هویت فرهنگی و مدت و زمان استفاده از سایتهای شبکه اجتماعی به ترتیب 036/0 و 026/0 میباشد. همچنین طبق نتایج پژوهش حاضر، بیشترین تأثیرپذیری از مدت استفاده از شبکههای اجتماعی مجازی به هویت زبانی و بیشترین تأثیرپذیری از زمان استفاده از شبکههای اجتماعی مجازی به هویت فرهنگی مرتبط است . به طور کلی فضای مجازی، فرصتهای شایستهای را برای نمایاندن ,شناخت بهتر خود و دیگران در جریان تعاملات مجازی در اختیار ما قرار می دهد. در نهایت با توجه به نتایج این پژوهش و اثبات تأثیر استفاده از شبکههای اجتماعی مجازی بر تحول هویتی در میان اقشار مختلف جامعه، پیشنهاداتی در حوزه های برنامه ریزی ، توجه به ابزارها و مکانیسمهای هویت ساز جهت تقویت هویت اجتماعی به صورت کاربردی در جهت رفع و یا کاهش آثار مخرب شبکههای اجتماعی مجازی ارائه شده است.https://www.jccs.ir/article_105775_f0e738dc46c6b3dae6f0a616195d681c.pdfپژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطاتفصلنامه مطالعات فرهنگ - ارتباطات2008-8760225420210723The Effect of Digital Divide on Woman’s Fertilityتاثیر شکاف دیجیتالی بر باروری زنان21323210581710.22083/jccs.2020.195116.2874FAفاطمه رادانگروه علوم اجتماعی دانشگاه پیام نور ایران0000-0001-6095-9027Journal Article20190720In the age of communication, the digital divide has had different consequences in the field of culture, and the decline in women's fertility in the last two decades, which has led to the concern of responsible officials and managers, has also been affected by the cultural factors caused by the digital divide and other factors affecting fertility. In response to the question of how much the digital divide has impacted on the fertility of women living in Tehran, 600 of them were selected and surveyed in a systematic random sampling based on Lin's table. The findings of the study show a significant relationship between the digital divide and fertility and that some of the social components (ethnic origin, education and employment status of women) are related to female fertility. Finally, testing the research model using structural equations shows that social gap, digital divide and foreign language proficiency can account for 51% of the dependent variable, namely fertility behavior of married women residing in Tehran in 2018.درعصر ارتباطات، شکاف دیجیتالی پیامدهای متفاوتی را درحوزه فرهنگ به همراه داشته و کاهش میزان باروری زنان در دو دهه اخیر که نگرانی مسئولان و مدیران را به دنبال داشته نیز تحت تاثیر عوامل فرهنگی ناشی از شکاف دیجیتالی و دیگر عوامل موثر بر پدیده باروری، قرارگرفته است. در پاسخ به این سوال که شکاف دیجیتالی تا چه اندازه بر باروری زنان ساکن تهران تاثیر داشته، 600 نفر از آنان به شکل نمونه تصادفی نظاممند بر اساس جدول لین انتخاب شدند و مورد بررسی گرفتند. یافتههای تحقیق مبین ارتباط معنادار بین شکاف دیجیتالی و باروری است و برخی از مولفههای اجتماعی (خاستگاه قومی، میزان تحصیلات و وضعیت اشتغال زنان) با باروری زنان ارتباط دارد. در نهایت آزمون مدل تحقیق با استفاده از معادلات ساختاری نشان میدهد که شکاف اجتماعی، شکاف دیجیتالی و آشنایی به زبانهای خارجی میتوانند 51 درصد از تغییرات متغیر وابسته یعنی رفتار باروری زنان متاهل ساکن تهران را سال 1397 (2018) تبیین کنند.https://www.jccs.ir/article_105817_7128f1da1aca06833b2916ebc807f06d.pdfپژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطاتفصلنامه مطالعات فرهنگ - ارتباطات2008-8760225420210723Presentation a model of leadership in the organization of Turkic languages ethnic based on the Lewis cultural modelارائه الگوی رهبری افراد قومیت آذری زبان در سازمان براساس مدل فرهنگی لوییس23325610398610.22083/jccs.2020.205891.2940FAحنظله زینوند لرستانیدانشجوی دکتری، مدیریت رفتاری، دانشکده اقتصاد، مدیریت و علوم اداری دانشگاه سمنان، سمنان، ایران.عباسعلی رستگاردانشیار، گروه مدیریت، دانشکده اقتصاد، مدیریت و علوم اداری دانشگاه سمنان، سمنان، ایران.0000-0001-6834-7682عادل آذراستاد، گروه مدیریت، دانشکده مدیریت و اقتصاد دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران.حسین دامغانیاندانشیار مدیریت رفتار، گروه مدیریت، دانشگاه سمنانJournal Article20191020It’s so clear which impact of leadership and different types of that on staff performance have been studied a lot. But ethnicity and their potential have received little attention as a subculture in the various organizations tasks and different types of effectively communication and collaboration in the organization. So this article wants to present a leadership model appropriate to this ethnicity in organization by examining culture of Turkic ethnicity in Iran. Current study is classified as an applied research and our method for information gathering was combination research. One questionnaire was distributed in among 532 Turkic languages people in East Azerbaijan and West Azerbaijan, Ardabil, Zanjan states and we have got information from 9 managers of Turkic languages organizations. In order to analyze of result we used descriptive statistics and theme analyses. The result indicated which culture model of ethnic Turkic people is in the category of liner active culture and team-oriented leadership has been most effective in managing and leading of people.اگرچه تاکنون موضوع رهبری و تأثیر سبکهای مختلف آن بر عملکرد کارکنان مورد مطالعات زیادی قرار گرفته است، اما موضوع قومیتها و پتانسیل آنها به عنوان یک خرده فرهنگ در انجام وظایف مختلف سازمانی و نحوه برقراری ارتباط و همکاری اثربخش میان آنها در سازمانها کمتر مورد توجه قرار گرفته است. لذا این پژوهش سعی بر آن دارد تا بواسطه بررسی فرهنگ قومیت آذری زبان در کشور به ارائه الگوی رهبری متناسب با این قومیت را در سازمان بپردازد. پژوهش حاضر از حیث هدف در زمره تحقیقات کاربردی و از حیث روش گردآوری اطلاعات در زمره پژوهشهای ترکیبی طبقهبندی میشود. بهطوری که، پرسشنامهای در میان 532 نفر از افراد آذری زبان استانهای آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، اردبیل و زنجان توزیع گردیده و از نظرات 9 مدیر سازمانهای آذری زبان برای تکمیل اطلاعات استفاده شده است. به منظور بررسی نتایج به دست آمده به ترتیب از آمار توصیفی و روش تحلیل تم استفاده گردید. نتایج پژوهش حاکی از آن است که مدل فرهنگی افراد قومیت آذری زبان در دسته فرهنگهای فعال خطی قرار داشته و سبک رهبری تیممحور از بیشترین اثربخشی برای مدیریت و رهبری این افراد برخوردار است.https://www.jccs.ir/article_103986_402c48fc1bc930563752f01fd34724fb.pdfپژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطاتفصلنامه مطالعات فرهنگ - ارتباطات2008-8760225420210723A Semiotic Study of The Image of A Child In The Iranian Animation "Life Skills for Children"مطالعۀ نشانهشناختی تصویر کودک در انیمیشن ایرانی «مهارتهای زندگی برای کودکان»25727410496310.22083/jccs.2020.189988.2827FAمحمد گنجیدانشیار گروه علوم اجتماعی، دانشگاه کاشان (نویسندۀ مسئول)0000-0003-2123-4431نرگس نیکخواه قمصریاستادیار گروه علوم اجتماعی، دانشگاه کاشانسمانه فروغیکارشناسی ارشد مطالعات فرهنگی، دانشگاه کاشانJournal Article20190613The themes that the animations seek to instill in their child's audiences have never been accidental, but have been followed by specific encodings that eventually lead to the introduction of a predetermined pattern for children. Therefore, the purpose of this study is to semiotically analyze the child representation pattern in animation. For this purpose, using the semiotic method, the most popular and the most popular Iranian animation is "Life Skills for Children". The collection consists of 250 ten-minute episodes that its production began in 1391 and ended in 1395. In order to get a comprehensive picture of the child in this series, all sections have been studied and analyzed. The results of this study suggest that we are presented with a kind of representation of the "body" of the child and childhood. Highlights and features of the child in this series: Adult dependency, inability to solve personal problems, lack of creativity, lack of modern skills, lack of questioning morale and complete obedience to parents, aggression and impudence towards peers, naivety and it is cynicism. In addition, in child representations, child characters are not represented in their natural age. Rather, they appear smaller and more immature than their biological age, and this immaturity is evident in all their daily behavior and interactions. Such a pattern of representation is generally embedded in the "pre-modern" discourse. Animation Life Skills for Children aims to introduce the most prominent feature of the child as a "passive and nurturing subject".مضامینی که انیمیشنها درصدد القاء به مخاطبین کودکشان هستند هرگز به صورت اتفاقی نبوده، بلکه در پی رمزگذاریهای خاصی صورت پذیرفته است که در نهایت منجر به معرفی الگوی از پیش تعیین شده برای کودکان است. هدف از این پژوهش، تحلیل نشانهشناختی الگوی بازنمایی کودک در انیمیشن است. بدین منظور با استفاده از روش نشانهشناسی، به بررسی محبوبترین و پرمخاطبترین انیمیشن ایرانی «مهارتهای زندگی برای کودکان» پرداخته شده است. این مجموعه شامل 250 قسمت ده دقیقهای که تولید آن از سال 1391 شروع و تا 1395 پایان یافته است. بدین ترتیب برای دستیابی به تصویر جامعی از کودک در این مجموعه تمام قسمتها مورد بررسی و واکاوی قرار گرفته است. نتایج این پژوهش حاکی از آن است که در این انیمیشن با نوعی بازنمایی توأم با «بدنمایی» از کودک و دوران کودکی مواجه هستیم. ویژگیها و خصایص برجستهی کودک در این مجموعه وابستگی به بزرگسالان، ناتوانی در حل مسائل شخصی، عدم خلاقیت و ابتکار، عدم تجهیز به مهارتهای مدرن، فقدان روحیهی پرسشگری و اطاعت کامل از والدین، پرخاشگری و گستاخی در مقابل همسالان، ساده لوحی و زودباوری است. علاوه بر این در بازنمایی کودک، کاراکترهای کودک در جایگاه سن طبیعی خود بازنمایی نمیشوند. بلکه کوچکتر و نابالغتر از سن زیستیشان نمایش داده میشوند و این نابالغ بودن در تمام رفتار و تعاملات روزمرهشان مشهود است. چنین الگوی بازنمایی در مجموع در قاب گفتمان «پیشامدرن» جای میگیرد. برجسته ترین ویژگی انیمیشن «مهارتهای زندگی برای کودکان» این است که در آن کودک به عنوان «سوژه منفعل و تربیت پذیر» به شمار میرود.https://www.jccs.ir/article_104963_0b133147a7c91625b5390a2e15f7c824.pdfپژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطاتفصلنامه مطالعات فرهنگ - ارتباطات2008-8760225420210723overall Analysis of Factors Affecting the Cinematic Representation of the Role of Lawyers in Post-Islamic Revolutionary Criminal Procedures(1982-2016)تحلیل فراگیر عوامل موثر بر نمایش سینمایی نقش وکلا در دادرسیهای کیفری پس از انقلاب اسلامی ایران (سالهای 1360-1394)27529610452610.22083/jccs.2020.183541.2788FAمحمد گنج علیشاهیدانشگاه تربیت مدرس- دانشکده حقوق- گروه حقوق جزا و جرم شناسی0000-0002-4584-2899محمد فرجیهادانشگاه تربیت مدرس- دانشکده حقوق- گروه حقوق جزا و جرمشناسیعلی شیخ مهدیدانشیار گروه انیمیشن و سینما دانشکده هنر و معماری، دانشگاه تربیت مدرس.Journal Article20190428Lawyers are the most prominent actors in criminal justice movies. This is mainly due to the unique construction and representation that has been shaped by cultural, cinematic and political factors. According to the Fisk classification these three factors can be divided into three levels of reality, representation, and ideology. On the reality level, the cultural issues that challenge the performance of lawyers have affected the representation of Iranian cinema lawyers. At the level of representation, Hollywood cinema based on the accusatory system has had a significant impact on the form of defense and the authority of attorneys in court. On the ideological level, the image of lawyers has also been part of a discourse that has sometimes played a part and sometimes opposed to ideology and power. Prior to 1997, lawyers were largely active in the fight against the corrupt imperial judicial system, but had no success in this regard. After 1997, female lawyers entered Iranian cinema with positive representations. Female lawyers are trying to deliver justice to women in a patriarchal system, but they also fail to achieve their goals. The present study seeks to root out the backgrounds and causes of such different representations of lawyers in post-revolutionary Iranian cinema.چکیده<br />وکلا در میان کنشگران عدالت کیفری برجستهترین نقش را در فیلمهای سینمایی مرتبط با دادرسی کیفری دارند. این امر تا حد زیادی حاصل برساخت و بازنمایی منحصربهفردی بوده که تحت تأثیر عوامل فرهنگی، سینمایی و سیاسی شکلگرفته است. طبق تقسیمبندی فیسک این سه عامل را میتوان به ترتیب به سه سطح واقعیت، بازنمایی و ایدئولوژی تقسیم کرد. در سطح واقعیت، عوامل فرهنگی که عملکرد وکلا را مورد مناقشه قرار میدهد، بر نمایش وکلای سینمای ایران تأثیر گذاشته است. در سطح بازنمایی، سینمای هالیوود بر مبنای نظام دادرسی اتهامی، تاثیر بسزایی در شکل دفاع و اختیارات وکلا در فضای دادگاه داشته است. در سطح ایدئولوژیک نیز تصویر وکلا حاصل بخشی از گفتمان راجع به فضای فکری بوده است که گاهی نقشی همگام و گاهی مخالف با ایدئولوژی و قدرت حاکم داشته است. وکلای پیش از سال 1376 عمدتاً کنشگران مبارزه با نظام فاسد قضایی شاهنشاهی بودهاند که البته در این راه موفقیتی کسب نکردهاند. پس از سال 1376 وکلای زن به نحو گستردهای با بازنماییهای مثبت وارد سینمای ایران شدند. وکلای زن در تلاشند تا در نظام مردسالار قضایی، عدالت را برای زنان محقق کنند که البته این وکلا نیز موفق به رسیدن به هدف خود نمیشوند. تحقیق حاضر بر آن است تا زمینهها و چرایی چنین بازنماییهای متفاوتی از وکلا را در سینمای پس از انقلاب ایران را ریشهیابی نماید.https://www.jccs.ir/article_104526_9eeebf18cbfbf2104310a3027f271fa8.pdf