پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطاتفصلنامه مطالعات فرهنگ - ارتباطات2008-8760215120200922Adults Lived Experience of Opportunities and Threats of Cyberspace: A Qualitative Studyتجربۀ زیستۀ بزرگسالان از فرصتها و تهدیدهای فضای مجازی: یک مطالعه کیفی7389636610.22083/jccs.2019.142596.2522FAآرزو غفوریکارشناسی ارشد آموزش بزرگسالان، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران، تهران، ایران0000-0002-4254-3084کیوان صالحیاستادیار سنجش آموزش دانشگاه تهران، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران، تهران، ایران (نویسنده مسئول)0000-0001-8673-4248Journal Article20180730Cyberspace, by creating new frontiers in social communication, has created opportunities and threats for human beings. Leading research aims to identify adults' lived experiences of opportunities and threats posed by cyberspace activities. For this purpose, using Purposeful sampling of the type criterion sampling 22 email interviews with open-end questions received. The adults answered the questions in four separate clusters. For accurate data analysis The MAXQDA version 12 was used. In order to increase reliability, verifiability, and credibility of data accuracy, the methods of "inspection and review at the time of coding", "benefiting the opinions of research colleagues and getting their aproval", explaining the exact details of the data collection and analysis process", long-term involvment and triangulation were used. In the partofCyberspace Opportunities and in the family cluster, child or student and community, respectively, “awareness of the daily news and facilitating family affairs", using daily news increasing socialization level, and convergence with friends and "cost reduction", were identified as the most important themes. . In the component of cyberspace threats, almost all of the themes had the same weight in terms of repetition and only in both individual and family clusters, the repetition of codes related to the "waste of time" theme has been frequent. The results showed that despite the numerous opportunities of cyberspace, due to the lack of appropriate and adequate education, the threats posed by cyberspace are becoming more visible and effective and the need for comprehensive media literacy training and management of this space is felt more than ever.فضای مجازی، با تشکیل مرزهایی نوین در ارتباطات اجتماعی، زمینهشکلگیری فرصتها و تهدیدهایی را برای انسان ایجاد کرده است. پژوهش پیشرو تلاش دارد تجربۀ زیستۀ بزرگسالان از فرصتها و تهدیدهای ناشی از فعالیت در فضای مجازی را شناسایی کند. بدینمنظور با استفاده از راهبرد نمونهگیری هدفمند از نوع ملاکی، تعداد 22 مصاحبه ایمیلی با سؤالهای باز انجام شد. بزرگسالان در چهار خوشۀ مجزا به سؤالها پاسخ دادند. برای دقت در تحلیل دادهها، از نرمافزار مکس کیو دی ای نسخه 12 استفاده شد. برای افزایش اتکاپذیری، تأییدپذیری، باورپذیری صحت دادهها، از شیوههای «بازرسی و بازبینی در زمان کُدگذاری»، «بهرهگیری از نظرات همکاران پژوهشی و تأئید آنها»، «تبیین جزئیات دقیق فرایند گردآوری و تحلیل دادهها»، «درگیری طولانی مدت» و سهسوسازی استفاده شد. در بخش فرصتهای فضای مجازی و در خوشههای خانوادگی، فرزند یا دانشآموز و جامعه، به ترتیب «آگاهی از اخبار روز و تسهیل در انجام امور خانواده»، «استفاده از اخبار روز، افزایش سطح اجتماعی شدن و همگرایی با دوستان» و «کاهش هزینهها» بهمثابه مهمترین درونمایه شناسایی شد. در مؤلفۀ تهدیدهای فضای مجازی، تقریباً همۀ درونمایهها از لحاظ تکرار دارای وزن یکسانی بودند و تنها در دو خوشۀ فردی و خانوادگی، تکرار کُدهای مربوط به درونمایۀ اتلاف وقت، بیشتر بوده است. نتایج نشان داد که بهرغم وجود فرصتهای بیشمار فضای مجازی، بهدلیل فقدان آموزش مناسب و کافی، تهدیدهای برآمده از فضای مجازی روز به روز بیشتر نمایان و اثرگذار میشود و ضرورت آموزش فراگیر سواد رسانهای و مدیریت این فضا بیش از پیش احساس میشود.https://www.jccs.ir/article_96366_3b86053a231274432aa69d836acbaddd.pdfپژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطاتفصلنامه مطالعات فرهنگ - ارتباطات2008-8760215120200922Role of Symbolic Elements in Building the Future A Futuristic Perspective on the Role of the Media in Recreating Mythsنقش عناصر نمادین در ساخت آینده تأملی آیندهپژوهانه بر نقش رسانه در بازآفرینی اساطیر396210496010.22083/jccs.2020.135170.2463FAمحسن طاهری دمنهاستادیار گروه مهندسی صنایع و آینده پژوهی، دانشکده فنی و مهندسی، دانشگاه اصفهان (نویسنده مسئول)ابوالقاسم غیاثی زارچاستادیار گروه آموزش زبان فارسی، دانشگاه بینالمللی امام خمینی (ره)Journal Article20180608One of the most prominent aspects of future studies as a social technology is to visualize the desired future and design actions to realize that future. In order to shape the future social reality of intergroup spaces, we need approaches and tools that are mainly of the cultural element. They are rooted in the common symbolic history and values of a community. One of the most important of these elements is myth. In this article, first, using tradition of qualitative research by relying on the method of reflection and observation, the role of myth in constructing future mental images has been explained. Then, the two series of TV “Aab Pariya” (Water Fairy) and “Mahalleh ye Gol o Bolbol” (Flower and Nightingale Neighborhood) are analyzed using the mythical critique method to examine the media's capacity for recreating myths. The results of this study show that the mass media, as one of the cultural bottlenecks, have a high capacity to use myths to visualize the collective good future. But the important thing is to understand the archetypes. It is also an attempt to continually recreate the myths in the story; Stories that today's and tomorrow's generations can communicate with them.یکی از بارزترین وجوه آیندهپژوهی بهمثابه یک فناوری اجتماعی، تصویرپردازی از آینده مطلوب و طراحی اقداماتی برای تحقق این آینده است. شکل بخشیدن به واقعیت اجتماعی آینده در فضای بینالاذهانی جمعی نیاز به رویکردها و ابزارهایی دارد که عمدتاً از جنس عناصر فرهنگی هستند و ریشه در تاریخ و عناصر نمادین مشترک و ارزشهای یک اجتماع دارند. یکی از مهمترین این عناصر، اسطوره است. در این مقاله ابتدا در چارچوب سنت پژوهش کیفی با تکیهبر روش تأملی و نظرورزی به تشریح نقش اسطوره در ساخت تصاویر ذهنی آینده پرداخته شده است و سپس دو مجموعه تلویزیونی «آب پریا» و «محله گلوبلبل» با استفاده از روش نقد اسطورهای، تحلیل شدهاند تا ظرفیتهای رسانه برای بازآفرینی اسطورهها به دقت بررسی شود. نتایج این پژوهش نشان میدهد که رسانههای جمعی بهمثابه یکی از آبشخورهای فرهنگی، ظرفیت بالایی برای استفاده از اسطورهها بهمنظور تصویرپردازی از آینده مطلوب جمعی دارند؛ اما نکته مهم، فهم کهنالگوها و تلاش برای بازآفرینی مداوم اسطورهها در قالب داستانهایی است که نسلهای امروز و فردا، بتوانند با آنها ارتباط برقرار کنند.https://www.jccs.ir/article_104960_eb7bad8b3aab66618cb72446e7448248.pdfپژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطاتفصلنامه مطالعات فرهنگ - ارتباطات2008-8760215120200922Social Networks and Cultural Changes among Students of Universities in Tehran Based on Inglehart's Materialisticand Post-Materialistic Valuesشبکههای اجتماعی و تغییرات فرهنگی بین دانشجویان دانشگاههای تهران؛ بر پایه ارزشهای مادی و فرامادی اینگلهارت639010792110.22083/jccs.2020.213551.2987FAعلی محبیدانشجوی دکتری علوم ارتباطات دانشکده ارتباطات دانشگاه علامه طباطبائی (نویسنده مسئول)علی اصغر کیااستاد تمام دانشکده علوم ارتباطات دانشگاه علامه طباطبائیJournal Article20191228The main purpose of the study was to investigate the effect of social networks on cultural changes and orientations according to Inglehart's Theory. Accordingly, the research sought to answer the question: Did social networks move the cultural orientations toward Ingelhart's Materialistic values or towards Post-Materialistic values? In the present study, the mixed method (content analysis and survey) was used. In the survey section, students' attitudes towards Inglehart’s Materialistic and Post-Materialistic values were measured in social networks (in 2019). Regarding the content analysis section, the content of social networks in 2019 was measured against Materialistic and Post-Materialistic values considered by Inglehart. Survey results on "user-focused values on social media" showed that 53% of students paid attention to Post-Materialistic values. The content analysis findings also showed that about 54% of the messages generated on the three social networks of Twitter, Telegram and Instagram had Post-Materialistic value. The composition of the research results showed that the content of cyberspace was in line with students' attitudes and most attention was paid to Post-Materialistic values. These findings are consistent with Inglehart's theories and show that the country's cultural course coincides with changes in global culture.هدف اصلی پژوهش بررسی تأثیر شبکههای اجتماعی بر تغییرات و جهتگیریهای فرهنگی با توجه به نظریه اینگلهارت است. بر این اساس، پژوهش به دنبال پاسخ به این سؤال بود که؛ شبکههای اجتماعی جهت تغییرات فرهنگی را به سمت ارزشهای مادی موردنظر اینگلهارت میبرند یا به سمت ارزشهای فرا مادی؟ در این پژوهش از روش ترکیبی (تحلیل محتوا و پیمایش) استفاده شد. در بخش پیمایش نگرشهای دانشجویان نسبت به ارزشهای مادی و فرامادی مدنظر اینگلهارت در شبکههای اجتماعی (در سال 1398) سنجیده شد و در بخش تحلیل محتوا نیز محتوای شبکههای اجتماعی در سال 1398 با ارزشهای مادی و فرامادی مدنظر اینگلهارت سنجش شد. نتایج پیمایش در مورد «ارزشهای موردتوجه کاربران در شبکههای اجتماعی» نشان داد که 53 درصد دانشجویان به ارزشهای فرامادی توجه دارند. یافتههای تحلیل محتوا نیز نشان داد که حدود 54 درصد پیامهای تولیدشده در سه شبکۀ اجتماعی توییتر، تلگرام و اینستاگرام دارای ارزش فرامادی هستند. ترکیب نتایج تحقیق نشان میدهد محتوای فضای مجازی منطبق با نگرشهای دانشجویان بوده و بیشترین توجه به سمت ارزشهای فرامادی است. این یافتهها منطبق با نظریات اینگلهارت است و نشان میدهد سیر فرهنگی کشور همسو با تغییرات فرهنگ جهانی است.https://www.jccs.ir/article_107921_26a23b3bf72b99d83e5fb4f86317b6a8.pdfپژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطاتفصلنامه مطالعات فرهنگ - ارتباطات2008-8760215120200922Comparison of Cordial Relationships between Internet-dependent Users and Non-Internet Users Among the Students of Islamic Azad University of Tehranمقایسه روابط صمیمانه میان کاربران وابسته به اینترنت و کاربران غیروابسته در میان دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی شهر تهران9111410151610.22083/jccs.2020.205076.2935FAسمیه تاجیک اسماعیلیاستادیار گروه ارتباطات اجتماعی، واحد تهران شرق، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران (نویسندۀ مسئول)مهدی آقاییکارشناسارشد مطالعات فرهنگی و رسانه، واحد تهران شرق، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایرانJournal Article20191013The present study was designed and conducted with the aim of comparing sincere relationships between Internet-dependent and non-Internet-dependent users among students of the Islamic Azad University of Tehran in 1397. The research method is descriptive and survey technique and a questionnaire measurement tool has been used to do it. Findings showed that the amount and type of intimate relationships between Internet-dependent and non-Internet-dependent users are different. Among the dimensions of "intimate relationships", the dimension of "level of closeness to another" in Internet-dependent users differs from non-dependent users. The findings also showed a significant difference between "value sharing dimension" and "joint activity" in Internet-dependent and non-Internet-dependent users. This means that cordial relationships among Internet-dependent users in the aforementioned dimensions are weaker than those of non-Internet users. But intimate relationships in the "dimension of knowing each other" and "the dimension of emotional relationships" between Internet users and non-Internet users are no different.پژوهش پیشرو با هدف مقایسه روابط صمیمانه در کاربران وابسته و غیروابسته به اینترنت در میان دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی شهر تهران در سال 1397 طراحی و اجرا شده است. روش پژوهش توصیفی است و با تکنیک پیمایش و ابزار اندازهگیری پرسشنامه انجام شده است. یافتههای پژوهش نشان داد میزان و نوع روابط صمیمانه در کاربران وابسته و غیروابسته به اینترنت، تفاوت دارد. از میان ابعاد «روابط صمیمانه»، بعد «سطح نزدیکی به دیگری» در کاربران وابسته به اینترنت با کاربران غیروابسته تفاوت دارد. همچنین یافتهها تفاوت معناداری بین «بعد اشتراکگذاری ارزشها» و «فعالیت مشترک» در کاربران وابسته و غیروابسته به اینترنت نشان داد. بدین معنی که روابط صمیمانه در میان کاربران وابسته به اینترنت در ابعاد ذکرشده، ضعیفتراز کاربران غیروابسته است. امّا روابط صمیمانه در دو «بعد شناخت از یکدیگر» و «بعد روابط عاطفی» درمیان کاربران وابسته به اینترنت و کاربران غیروابسته تفاوتی ندارد.https://www.jccs.ir/article_101516_473f8e9c83a659213c970aeb86602e8a.pdfپژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطاتفصلنامه مطالعات فرهنگ - ارتباطات2008-8760215120200922Meaning Differences in Radio and Ttelevision Mmusicتفاوت معنا در موسیقی رادیو و تلویزیون11513311104010.22083/jccs.2020.215490.2993FAحسن خجستهدانشیار دانشکده تولید رادیو و تلویزیون دانشگاه صداوسیما0000-0001-5854-7533Journal Article20200113Music is one of the most widely used materials in audiovisual media production and is a constant concern of activists and researchers in the field. In addition to the functional aspects of social media, music has multiple functions in the production of these media. Although there are differences between the functions of music in radio and other visual media, especially television, but the important point is that there is a meaningful difference between the meaning of music played on the radio and the broadcast of the same music on television. Does the music heard on the radio create or evoke the same meaning for the television viewer or are these meanings different? This article seeks to answer this fundamental question. This is important because today's audio music productions and their conversion into music video clips and their broadcasts on the platforms of cyberspace or on radio and television are expanding. These clips are sometimes studio productions and sometimes live or video music concerts. Playing a piece of music on the radio can sometimes provide a place for the musician and his singer to perform a concert or studio clip and sometimes the dignity that a video player can create while radio player cannot. Why is this? This article seeks to answer the question: Is the meaning of music played by radio different from that of video broadcasting? Why? Each medium, according to its requirements, creates special meaning. Music in radio doesn't have similar meaning, as a video music or clip broadcast from TV. Music, only is a combination of sound of music instruments based on special principles that impacts audience feelings and emotions. If there is meaning in music, the listener can get it, only by evoke. If it is a music with lyric, the combination of these two texts, music and lyric possibility creates another meaning for the listener. If this piece of music is video music or clip, the viewer faces three twist texts: music, lyric, and image. Although, the music video is the original text, but the three texts have functional textuality that can change the meaning in the mind of viewer. To hear and see music from long ago to the present day, people have encountered two types of music: music in the present and music in the absence. Music is present when the music presented is in the presence of the individual and is witnessed when performing the music. In this case, most of the presentpeople are influenced by the environment in which musical elements, including the instrumentalist and possibly the performer and possibly the singer, dominate and influence everything. Most of the time, people interact with music in the triple forms of emotional, emotional, or perceptual listening, and they rarely interact through just listening which is a very superficial type of listening. According to the library resources, music semiotic, textuality, and Requirements of getting meaning in each kind medium, this article, try to explain difference of music meaning in radio and video music or clip, that watch on TV. <br /> موسیقی یکی از پرکاربردترین و شاید از ضروریترین انواع هنری است که در تولیدات رسانههای صوتی و تصویری نقش مهمی دارد. هر رسانه، معنایی به اقتضای خودش تولید میکند. موسیقی در رسانه رادیو همان معنایی را ندارد که بهصورت تصویری از تلویزیون یا در قالب ویدئوکلیپ پخش میشود. موسیقی فقط ترکیب صداهای گوناگون سازها بر اساس اصول خاصی است که احساس و عواطف شنوندگان را تحت تأثیر قرار میدهد. اگر برای موسیقی معنایی وجود داشته باشد، شنوندگان از طریق تداعی، معنایی برای آن تصور میکنند. اگر قطعه موسیقی با کلام باشد یعنی سرود یا ترانه، ترکیب این دو متن، یعنی موسیقی و کلام نیز ممکن است معنای دیگری برای شنونده رادیو به وجود آورد. اگر همین قطعه موسیقی بهصورت ویدئو موسیقی یا کلیپ باشد، بیننده با سه متن درهمتنیده مواجه میشود: موسیقی، کلام و تصویر. اگرچه کلیپ متن اصلی است ولی این سه متن کارکرد بینامتنی دارند که میتواند معنای ذهنی بیننده را عوض کند. در این مقاله با استناد به منابع کتابخانهای، نگاهی به نشانهشناسی موسیقی و بینامتنیت و اقتضائات درک معنا در هر نوع رسانه و همچنین درک معنای موسیقی، به تبیین تفاوت معنایی موسیقی رادیو و ویدئو موسیقی یا کلیپهای تلویزیونی می پردازد.https://www.jccs.ir/article_111040_eed91e53f7cb4fb7ad729666d7f9f6c1.pdfپژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطاتفصلنامه مطالعات فرهنگ - ارتباطات2008-8760215120200922Media Identification During Iran's Nuclear Negotiations
(Case Study of Iran Newspaper 2003 - 2013)هویتسازی رسانهای در جریان مذاکرات هستهای ج.ا.ا (مطالعه موردی روزنامه ایران 1392-1382)13515910496410.22083/jccs.2020.161320.2655FAقاسم میساییدانشجوی دکتری جامعهشناسی سیاسی دانشگاه علامه طباطبایی (نویسنده مسئول)فائز دین پرستاستادیار گروه علوم سیاسی دانشگاه علامه طباطباییمسلم گلستانکارشناسارشد دیپلماسی و سازمانهای بینالمللی دانشکده وزارت خارجهمحمد جعفریکارشناسارشد روابط بینالملل دانشگاه فردوسی مشهدJournal Article20181215The purpose of this research study is describing the identification of P5+1 group in Iran newspaper in the period between 2003 to 2013. Today, different kinds of media contribute to foreign policy by influencing the public opinion and also shaping the image of different issues in the subject. So this paper focuses on the group identity of the P5+1 during the Iranian nuclear negotiation as a matter of public diplomacy in Iranian official newspaper which affiliated to government of Iran. This research study which use content analysis method, shows that the identity in media is flowing and constructed, so the representation of each group of E3, Russia &China, the western group differs from time to time. Using Carl Schmitt’s words, the images represented in terms of enemy and friend.پژوهش پیشرو به هویتسازی رسانهای در جریان مذاکرات هستهای و بهطور موردی هویت گروهی نمایش داده شده از کشورهای عضو 1+5 در روزنامه ایران، دورۀ زمانی 1382 تا 1392، پرداخته است. در دنیای جدید رسانهها در موضوعات مختلف به کمک سیاست خارجی آمدهاند و با طرح موضوعات مختلف سعی در پیگیری منافع خود دارند. در این میان یکی از مهمترین کارهایی که رسانهها در این خصوص انجام میدهند هویتسازی از خود و دیگران است تا بدین ترتیب هم به شکلگیری ذهنیت تصمیمگیران کمک کنند و هم افکار عمومی را به سمتوسوی خاصی هدایت کنند. بر همین اساس، دیپلماسی رسانهای یکی از مهمترین و تأثیرگذارترین عوامل بر مسائل جدید بهطور عام و مسئله روند هستهای ایران بهطور خاص است. سؤال تحقیق بدینصورت مطرح شده است که «هویتسازی رسانهای روزنامه ایران درخصوص هویت گروهی اعضای 1+5 در سالهای 92-82، از چه کاراکترها و مشخصههایی برخوردار است؟» در این پژوهش یافتههای تحقیق با استفاده از روش تحلیل محتوا ضمن تأکید بر سیالیت و برساخته بودن هویت کشورها در روابط بینالملل، هویتهای گروهی اعضای 1+5 را در قالب گروههای «دوست» و «دشمن» نمایش میدهد.https://www.jccs.ir/article_104964_35baf49ae5e2f6b97d27f66ec20650b0.pdfپژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطاتفصلنامه مطالعات فرهنگ - ارتباطات2008-8760215120200922Transformations of the Family Institution in Modernization Process and its Impact on Iran's policy-making in the Field of Familyتحولات نهاد خانواده در فرایند نوسازی و تأثیر آن بر سیاستگذاری ایران در حوزۀ خانواده16119210231510.22083/jccs.2020.153452.2599FAمحمد عباس زادهاستاد گروه علوم اجتماعی، دانشگاه تبریز، تبریز، ایرانصمد عدلی پوردانشجوی دکتری جامعهشناسی اقتصادی و توسعه دانشگاه تبریز (نویسنده مسئول)0000-0003-4588-3276توکل آقایاری هیردانشیار گروه علوم اجتماعی، دانشگاه تبریز، تبریز، ایرانمحمدباقر علیزاده اقدماستاد گروه علوم اجتماعی، دانشگاه تبریز، تبریز، ایرانJournal Article20181023Family sociologists believe that modernization is the most important factor in family transformations of developing countries. After the appearance of modernization in Iran, the family institution has experienced many changes in recent decades. After the Iranian Revolution, many policies and programs have been implemented to protect the family from the challenges of modernization. In this regard, the purpose of this study is to study the changes and transformations of the family in the context of modernization and its impact on Iran's policy makings in the field of family. The research is conducted by a qualitative method and the grounded theory approach has been used as the operational method of the research. The statistical sample of the research includes the citizens and the experts of Tabriz city. The sampling strategy is theoretical and the sampling method is purposeful. The findings indicate that modernization has made some changes in family patterns, in marriage rules, in family practices, in attitudes and patterns of childbearing, balance of power in the family, in leisure patterns and in attitudes and patterns of divorce. Also, the policies adopted by the governments after the revolution were not able to address the harms and challenges of the family. These policies are associated with some problems such as lack of a non-comprehensive policies or holistic approach to the family, having a harm-oriented approach to the family, existence of gnumerous family custodians, unclear family policies, unclear approaches achieving policies, ignoring family diversity, lack of a sociological insight into policies and the reduction of the semantic and conceptual meaning of the family to meet the basic needs.جامعهشناسان حوزۀ خانواده بر این باورند که نوسازی مهمترین عامل تغییر و تحولات خانواده در کشورهای در حال توسعه است. در ایران نیز پس از ورود نوسازی به کشور، نهاد خانواده طی چند دهه اخیر تغییرات متعددی را تجربه کرده است. پس از انقلاب ایران، سیاستها و برنامههایی در راستای حمایت از خانواده در مقابل چالشهای پدیدار شده از نوسازی صورت گرفته است. به همین دلیل، هدف این پژوهش مطالعه تغییر و تحولات خانواده در بستر نوسازی و تأثیر آن بر سیاستگذاری ایران در حوزۀ خانواده است. روش پژوهش، کیفی است و از رهیافت نظریه داده بنیاد بهمنزله روش عملیاتی پژوهش استفاده شده است. نمونه آماری پژوهش، شهروندان شهر تبریز و انجمن خبرگان در این شهر هستند. راهبرد نمونهگیری، نظری و شیوه نمونهگیری، هدفمند است. یافتهها بیانگر آنند که نوسازی باعث تغییر در الگوهای خانواده، قواعد ازدواج و الگوهای همسرگزینی، عملکردهای خانوادگی، نگرشها و الگوهای فرزندآوری، متوازنشدن قدرت در خانواده، تغییر در الگوهای اوقات فراغت و تغییر در نگرشها و الگوهای طلاق شده است. همچنین سیاستهای اتخاذشده از سوی دولتها پس از انقلاب نتوانستهاند آسیبها و چالشهای خانواده را رفع کنند. این سیاستها با مشکلاتی همچون فراگیر نبودن سیاستها یا عدم رویکرد کلنگر به خانواده، داشتن رویکرد آسیبمحور به خانواده، متعدد بودن نهادهای متولی خانواده، صریح نبودن سیاستهای خانواده، مشخص نبودن طریقه دستیابی به سیاستها، نادیده گرفتن تنوع خانواده، عدم وجود بینش جامعهشناختی در سیاستها و تقلیل فضای معنایی و مفهومی خانواده به تأمین نیازهای اساسی، مواجه هستند.https://www.jccs.ir/article_102315_400430d59b5c01b0d533994d25fe52f9.pdfپژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطاتفصلنامه مطالعات فرهنگ - ارتباطات2008-8760215120200922Modernity, consumer culture and lifestyle
One sociological study in Kermanمدرنیته، فرهنگ مصرفی و سبک زندگی؛ یک تحلیل جامعهشناختی در شهر کرمان19322810079710.22083/jccs.2020.152920.2592FAسحر آقا ملاییکارشناس ارشد پژوهش علوم اجتماعی دانشگاه هرمزگانهدایت نیکخواهاستادیار گروه علوم اجتماعی دانشگاه هرمزگان (نویسنده مسئول)سوده مقصودیدانشیار گروه علوم اجتماعی دانشگاه شهید باهنر کرمان0000-0002-2862-0020Journal Article20181019The purpose of the present study is to investigate the sociology of traditional and modern consumer lifestyle and some of its individual and social factors among Kerman citizens. <br /> This descriptive-correlational study was conducted in Kerman in autumn 2016. The statistical population consisted of all citizens of Kerman over 18 years of age. 400 of them were selected and studied by multistage cluster sampling. Data gathering tool was a researcher-made questionnaire on consumer lifestyle based on four components of leisure, body management, nutrition and shopping patterns in both traditional and modern dimensions. <br /> The results showed that respondents have a more traditional consumption lifestyle. Respondents had a more traditional style in subjects such as leisure, body management, nutrition, and shopping patterns, all four components of the consumer lifestyle. Traditional lifestyle shows a significant difference in terms of gender, age, marital status, and residential neighborhood. In addition, modern lifestyle showed a significant difference in age and marital status, but gender and residential neighborhood did not differ significantly from modern lifestyle. Also, there is a significant difference in consumption pattern in both traditional and modern dimensions in terms of socioeconomic status. <br /> In today’s context, the role of traditional institutions such as family and religion in socializing individuals is declining and some kind of cultural disruption is prevalent in society; in this context, individuals, especially young people, build a modern and distinct identity for themselves, influenced by modernity and consumer culture.هدف این پژوهش بررسی جامعهشناختی سبک زندگی مصرفی سنتی و مدرن و برخی عوامل فردی و اجتماعی مؤثر بر آن در بین شهروندان کرمان است. پژوهش پیشرو به شکل توصیفی ـ پیمایشی بوده و جامعه آماری شامل کلیه شهروندان بالای 18 سال کرمان است که از بین آنها 400 نفر به روش نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای بهمنزله نمونه آماری انتخاب و مطالعه شد. ابزار گردآوری دادهها پرسشنامه محقق ساخته با تکیهبر چهار مؤلفه اوقات فراغت، مدیریت بدن، الگوی تغذیه و الگوی خرید در دو بعد سنتی و مدرن بود. نتایج تحقیق نشان داد که پاسخگویان از سبک زندگی مصرفی سنتیتری برخوردارند. پاسخگویان در شاخصهایی مانند اوقات فراغت، مدیریت بدن، الگوی تغذیه و الگوی خرید، یعنی هر چهار مؤلفه سبک زندگی مصرفی، سبک سنتیتری داشتند. سبک زندگی سنتی برحسب جنس، سن، وضعیت تأهل و محله مسکونی تفاوت معنیداری را نشان داد. علاوه بر این، سبک زندگی مدرن نیز برحسب سن و وضعیت تأهل تفاوت معنیداری را نشان داد.همچنین سبک زندگی مصرفی در هر دو بعد سنتی و مدرن برحسب پایگاه اقتصادی ـ اجتماعی اختلاف معنیداری را نشان داد. در شرایط امروزی، نقش نهادهای سنتی همچون خانواده و دین در جامعهپذیر کردن افراد افول کرده و نوعی درهمریختگی فرهنگی بر جامعه حاکم است؛ در چنین شرایطی افراد بهخصوص جوانان در ساختن هویتی مدرن و متمایز برای خویش، تحت تأثیر مدرنیته و فرهنگ مصرفگرای آن قرار میگیرند. پایگاه اقتصادی ـ اجتماعی بهمنزله ترکیبی از عوامل فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی در ساختن هویت و تمایزیابی افراد نقشی تعیینکننده دارد.https://www.jccs.ir/article_100797_23b3181cbd6820a90da3a3de36b11ae8.pdfپژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطاتفصلنامه مطالعات فرهنگ - ارتباطات2008-8760215120200922Cultural Boundaries and Crossings between Different Lifestyle Groups in Tehranمرزبندی و ترددهای فرهنگی در میان گروههای سبک زندگی مختلف در شهر تهران22926010498110.22083/jccs.2020.114575.2339FAمحمود شهابیدانشیار جامعهشناسی دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه علامه طباطباییمحمدعلی قائم پوردکترای جامعهشناسی فرهنگی از دانشگاه علامه طباطبایی (نویسنده مسئول)Journal Article20180112In this study, which was based on a quantitative (descriptive-survey) method, we have tried to examine the extent/ measures of the cultural boundaries and crossing between different lifestyle groups in Tehran. The statistical population included all citizens of Tehran who were 16 years old and up. The sample size included 625 who were selected by cluster multistage method. A questionnaire tool was used to collect data. The Cronbach's alpha rate of the questionnaire exceeded from 93%. Based on the data and factor analysis method, five types of lifestyle were obtained: "unprofessional", "unfit", "devious", "religious", "favorable". In Tehran, these five types of lifestyles are the basis of boundaries, cultural exchange, and the interactions of individuals. The results showed that the degree of cultural boundary and crossing was different from the types of lifestyle groups among Tehran residents. Also, the degree of cultural boundary and crossing over of lifestyle groups varies according to the individual characteristics of social actors such as social class, age, gender, education, and so on. For example :Higher social classes compared to lower social classes, high educated people compared to low educated people, men compared to women, residents in higher clusters relative to residents in lower clusters, Tehrani compared to non-Tehrani, younger people compared to middle-aged and older, divorced and single compared to married and deceased spouses cross cultural-social boundaries more. The significance level of all results was more than 99% and all hypotheses have been confirmed. <br /> در این مطالعه که به روش کمی (توصیفی - پیمایشی) انجام شد؛ تلاش شد تا میزان مرزبندی و ترددهای فرهنگی بین گروههای سبک زندگی مختلف موجود در شهر تهران، بررسی شود. جامعه آماری، کلیه شهروندان شهر تهران که 16 سال به بالا بودند را شامل میشد. حجم نمونه شامل 625 نفر میشد که به روش نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای انتخاب شدند. ابزار جمعآوری دادهها، پرسشنامه محقق ساخته بود که میزان همبستگی آن، طبق آلفایکرونباخ بیش از 93 درصد بود. بر اساس دادهها و به روش تحلیل عاملی، پنج سنخ سبک زندگی «نامقید»، «نامساعد»، «منحرفانه»، «دینی»، «مساعد و برخوردار» استخراج شد که محور مرزبندی و ترددهای اجتماعی ساکنان شهر تهران در تعامل با یکدیگر بودند. نتایج، نشان دادند که درجه مرزبندی و ترددهای فرهنگی ساکنان تهران نسبت به گروههای سبک زندگی مختلف، متفاوت است. همچنین درجه مرزبندی و ترددهای فرهنگی در مقایسه با گروههای سبک زندگی برحسب ویژگیهای زمینهای کنشگران اجتماعی متفاوت است. برای نمونه طبقات اجتماعی بالا، در مقایسه با طبقات اجتماعی پایین، افراد با سطح تحصیلات بالا در مقایسه با افراد با تحصیلات پایینتر، مردان در مقایسه با زنان، ساکنین محلات در خوشه بالاتر نسبت به خوشههای پایینتر، متولدین تهران در مقایسه با متولدین غیر تهران، جوانترها در مقایسه با میانسالها و مسنترها، مطلقهها و مجردها در مقایسه با متأهلها و همسر فوتشدگان، بیشتر از مرزهای فرهنگی - اجتماعی، عبور میکنند. نتایج بهدستآمده، با احتمال بیش از 99 درصد معنیدار بوده و همه فرضیهها، تأئید شدهاند.https://www.jccs.ir/article_104981_63fe316dfbcd6e77ed26962d23693766.pdfپژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطاتفصلنامه مطالعات فرهنگ - ارتباطات2008-8760215120200922Challenges of Intellectual Property Law to Protect of Artworks in Contemporary Museumsچالشهای حقوق مالکیت فکری برای حمایت از آثار هنری در موزههای معاصر2612839976710.22083/jccs.2019.153831.2602FAزهرا شاکریاستادیار دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران (نویسنده مسئول)یاسمن جعفرپوردانشجوی دکتری حقوق خصوصی مؤسسه عالی آموزش و پژوهش مدیریت و برنامهریزی (نهاد ریاست جمهوری)Journal Article20181026Today, the conflict between the private owners of cultural heritage and governments has been revealed in various areas. One of these areas is the discrepancy between intellectual property holders and institutions that hold cultural heritage, especially museums, libraries and archives. On the one hand, the holders of the rights are those who rely on their exclusive rights to prevent the exploitation of third parties and on the other hand, governments and public institutions are limiting the realm of private property and intellectual property management in the form of cultural heritage. Unfortunately, there are no specific rules or regulations to resolve this conflict. Therefore, the present paper analyzes the domains of this conflict by analytical-descriptive method and then provides a solution to solve it and measure the priority of public and private interests. It concludes at the end that this conflict and duality are obviously in all of the various branches of the author's rights. And thus, initially resorting to negotiation and, if not possible, the preference of the public interest on individual interests can be considered as a way to escape this conflict.امروزه کشمکش میان صاحبان خصوصی میراث فرهنگی و دولتها در عرصههای مختلفی نمود پیدا کرده است. یکی از این عرصهها، اختلاف میان دارندگان اموال فکری با نهادهای نگهداری کننده میراث فرهنگی بهخصوص موزهها، کتابخانهها و آرشیوها است. در یکطرف دارندگان حقی هستند که با تکیه بر حق انحصاری خود مانع بهرهبرداری اشخاص ثالث میشوند و از سویی دولتها و نهادهای عمومی هستند که به تحدید قلمرو مالکیت خصوصی و مدیریت دارایی فکری در قالب میراث فرهنگی میپردازند. متأسفانه برای حل این تعارض قوانین و آییننامه خاصی وجود ندارد؛ بنابراین مقاله پیشرو با روش تحلیلی ـ توصیفی به بررسی حوزههای این تعارض و سپس ارائه راهکار برای حل آن و سنجش اولویت ناشی از منافع عمومی و خصوصی میپردازد و در انتها نتیجهگیری میشود این تعارض و دوگانگی در تمامی شاخههای گوناگون حقوق مؤلف آشکارا وجود دارد و بنابراین ابتدا توسل به مذاکره و در صورت عدم امکان، ترجیح منافع عمومی بر مصالح فردی میتواند بهعنوان راهکاری برای رهایی از این تعارض در نظر گرفته شود.https://www.jccs.ir/article_99767_d667e608b89c821c1799487aa4cb9ce6.pdf