پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطاتفصلنامه مطالعات فرهنگ - ارتباطات2008-8760194420190220Sociological Analysis of Iranian's Egocentricity (Based on an Empirical Study in Tehran)تحلیل جامعهشناختی خودمداری ایرانیان (براساس دادههای مطالعه تجربی در شهر تهران)1268360210.22083/jccs.2018.109170.2308FAمحید فولادیاناستادیار جامعهشناسی گروه علوم اجتماعی دانشگاه فردوسی مشهدحسن رضایی بحرآباددانشجوی دکتری جامعهشناسی توسعه اقتصادی دانشگاه فردوسی مشهدJournal Article20171202Egocentricity is known as a historical feature in Iranian's collective psychology, but according to the theorist of this theory, such a feature exists in Iranian's community, even nowadays and its negative consequences are still unavoidable. Therefore, it makes sense to search for current scientific methods in order to find effective factors in creating and existence of such a phenomenon as well as theorizing and evaluating its historical effects; because most of the contemporary historic failures in Iran can be related to this issue. Hence the main question of this research would be: What are effective factors in Iranians' Egocentricity? In order to answer this question, we have tried to get to a valid evaluation through the secondary analysis of data gathered in Tehran, and design and test a rhetoric model based on applied indexes in mentioned evaluation. The study population in this research has been1256 people who were chosen systematically. <br /> Results show that the Egocentricity in more than 15% of the interviewees has been too little or a little; more than 44% in average; and more than 40% too much or more. Also, the multiple correlation rates equaled 0.446, T square as 0.119, and justified rate as 0.196. It shows that about 20% of the Egocentricity variance is determined by current variables. The fatalism variable shows the highest effective rate as 0.276 and social alienating and powerlessness follow that respectively. All three mentioned variables (independent) have a positive significance in Egocentricity (dependent). It means that increasing each of the mentioned three variables will increase the level of Egocentricity in people.خودمداری را خصلتی تاریخی در روانشناسی جمعی ایرانیان دانستهاند، اما به عقیده نظریهپرداز این نظریه، این خصلت هماکنون نیز در جامعه ایران وجود دارد و آثار نامطلوب خویش را همچنان به دنبال خواهد داشت. بجاست که در عین نظریهپردازی و تحلیل تاریخی، با شیوههای متداول علمی در پی یافتن عوامل موثر بر ایجاد و تداوم این ویژگی در جامعه ایرانی که بسیاری از ناکامیهای تاریخی و معاصر ایرانیان را میتوان منتسب به آن دانست، باشیم. سئوال اصلی این نوشتار این است: عوامل موثر بر خودمداری ایرانیان چیست؟ برای پاسخ به این پرسش، سعی شده است با تحلیل ثانویه دادههای یک پیمایش معتبر که در شهر تهران انجام شده است، مدل نظریهای بر اساس شاخصهای مورد استفاده در آن پیمایش، طراحی و آزمون کنیم. حجم نمونه این پیمایش تعداد 1256 نفر بوده که با روش نظاممند انتخاب شدهاند. نتایج نشان میدهد که میزان خودمداری بیش از 15 درصد پاسخگویان خیلیکم و کم، بیش از 44 درصد متوسط و بیش از 40 درصد زیاد و خیلیزیاد بوده است. همچنین ضریب همبستگی چندگانه مساوی 446/0M.R= است، ضریب تعیین مساوی 119/0= <sup>2</sup>R است و ضریب تعیین تعدیلشده برابر 196/0 است و بیانگر این مطلب است که در حدود 20 درصد از واریانس و تغییرات خودمداری توسط متغیرهای موجود در معادله تبیین میشود. متغیر تقدیرگرایی با دارا بودن اثر کل به اندازه (276/0) در تبیین واریانس متغیر خودمداری از بیشترین قدرت برخوردار است. بعد از این متغیر، بیگانگی اجتماعی و سپس احساس بیقدرتی در مراتب بعدی قرار دارند که هر سه این متغیرها رابطه مثبتی با متغیر خودمداری دارند. بدین معنی که هرچه بر میزان هریک از سه متغیر فوق افزوده شود، میزان خودمداری افراد نیز افزایش مییابد.<br /><br clear="all" /><br /><br /> https://www.jccs.ir/article_83602_91772bbdeff7a9097377a1e960e029ea.pdfپژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطاتفصلنامه مطالعات فرهنگ - ارتباطات2008-8760194420190220The Role of Culture on Acceptance of Information and Communication Technology in Iran (Case Study: Mobile Bank)نقش فرهنگ در پذیرش فناوریهای اطلاعات و ارتباطات در ایران (مورد مطالعه: همراه بانک)27488360510.22083/jccs.2018.126109.2393FAسید محمد زرگراستادیار گروه مدیریت، واحد سمنان، دانشگاه آزاد اسلامی، سمنان، ایران (نویسنده مسئول)طیبه رحیمیانگروه مدیریت، واحد سمنان، دانشگاه آزاد اسلامی، سمنان، ایرانJournal Article20180403<span style="line-height: 115%; font-size: 13pt;">The present study aims at studying the effect of Hofstede cultural dimensions on the adoption of Informationand Communication Technology, particularly Mobile Bank.This study is practicalin terms of objective and is descriptive – survey in terms of data collection.The statistical population of the study was every Iranian who had at leastone active bank account and a mobile device with the ability to performfinancial activities. Questionnaire was used to collect data and a total of 400questionnaires were collected and analyzed. In order to analyze the data,structural equation modeling and partial least squares technique was used. Theresults of the hypothesis test showed that</span><span class="mcntgmail-shorttext">Masculinity,</span><span style="line-height: 115%; font-size: 13pt;">individualism, avoidance of uncertainty and power distance have direct relation with ease of perceived use of mobile bank users and the direct relation between</span><span class="mcntgmail-shorttext">Masculinity</span><span style="line-height: 115%; font-size: 13pt;">and distance from the power with perceivedusefulness in using mobile bank was confirmed.</span><span class="mcntgmail-shorttext">Also</span><span style="line-height: 115%; font-size: 13pt;">the direct effect of the ease of perceived use of the mobile bank and the perceivedusefulness of the mobile bank on the behavioral intention was confirmed.</span>مطالعه حاضر با هدف بررسی تأثیر ابعاد فرهنگی هافستد بر پذیرش فناوریهای اطلاعات و ارتباطات بهویژه همراه بانک صورت گرفته است. تحقیق پیش رو بر اساس هدف کاربردی و گردآوری اطلاعات توصیفی ـ پیمایشی است. جامعه آماری این تحقیق، شامل تمامی افراد ایرانی بود که حداقل یک حساب بانکی فعال و دستگاه تلفن همراه با قابلیت انجام فعالیتهای مالی داشتند. ابزار گردآوری دادهها پرسشنامه بود که در مجموع 400 پرسشنامه جمعآوری و تجزیه و تحلیل شد. بهمنظور تجزیه و تحلیل دادهها، از روش مدلیابی معادلات ساختاری و تکنیک حداقل مربعات جزئی استفاده شد. نتایج حاصل از آزمون فرضیهها نشان داد که مردگرایی، فردگرایی، اجتناب از عدم اطمینان و فاصله قدرت با سهولت استفاده ادراک شده توسط کاربران همراه بانک رابطه مستقیم دارد و رابطه مستقیم مردگرایی و فاصله از قدرت با سودمندی ادراک شده در استفاده از همراه بانک تأیید شد. همچنین تأثیر مستقیم سهولت استفاده ادارک شده از همراه بانک و سودمندی ادراک شده از همراه بانک بر نیت رفتاری نیز تأیید شد.https://www.jccs.ir/article_83605_30207e0f9834b45bc2a3314f7f1ce7e8.pdfپژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطاتفصلنامه مطالعات فرهنگ - ارتباطات2008-8760194420190220The Cultural and Economic Evolutions Affecting the Urban Changes in BabolSar in the Reza Shah Pahlavi Eraتحولات فرهنگی و اقتصادی مؤثر بر تغییرات شهری در بابلسر در دورة پهلوی اول49708360710.22083/jccs.2018.133141.2442FAتقی آزادارمکیاستاد گروه جامعهشناسی دانشکدة علوم اجتماعی دانشگاه تهرانمحمود شارعپوراستاد گروه جامعهشناسی دانشکدة علوم انسانی و اجتماعی دانشگاه مازندرانمینو صدیقی کسماییدکترای جامعهشناسی (نویسندة مسئول)Journal Article20180523Before the urban changes in BabolSar in the Reza Shah Pahlavi era, the identity of this city was tied to its port, custom and fishery, and it was known as MashadSar Port. In Reza Shah Pahlavi era, special cultural and economic evolution happened in international, national and local stages and made BabolSar to experience fundamental urban changes. This article tries to elicit and interpret these evolutions and analyze many formal and informal historical narratives. It uses sources such as itinerary, documents, newspapers of 1928-1941, local, national, and international histories, and applies technics such as deep interview, group discussion, and oral history. It uses qualitative method and applies grounded theory to analyze information. Concepts are categorized in following seven categories: The necessity for going out of port economy (as causes), Preparation of local forces (as intervening conditions), dominant nature (as context conditions), managing forces and violence (as strategies), transforming identity, and changing role of foreigners (as consequences). The core category is “creative destruction” which covers all of the mentioned categories.تا پیش از تغییرات شهری بابلسر در دورة پهلوی اول، این محل عمدتاَ شهرت خود را مدیون هویت بندری، گمرک و شیلاتش بود و با عنوان بندر مشهدسر شناخته میشد. در دوران پهلوی اول، تحولات اقتصادی و فرهنگی خاصی در عرصة جهانی، ملی و محلی دستبهدست هم دادند که بابلسر تغییرات شهری بنیادینی را تجربه کند. مقالة پیشرو، کوشیده است این تحولات را از روایتهای رسمی و غیررسمی تاریخی این منطقه استخراج، تحلیل و تفسیر کند. گردآوری اطلاعات از طریق تاریخ شفاهی، مصاحبه با افراد مطلع کلیدی، بحثهای گروهی و بررسی اسناد، سفرنامهها و روزنامههای چاپ شده بین سالهای ۱۳۰۵ش. تا۱۳۲۰ش. صورت گرفته است. روش این پژوهش، کیفی است و به منظور تجزیه و تحلیل اطلاعات و ارائة نظریة نهایی، از روش نظریة زمینهای استفاده شده است. یافتههای بهدست آمده شامل هفت مقولة عمده هستند که عبارتاند از: نیاز به برونرفت از اقتصاد بندری (به عنوان شرایط علّی)، آمادگی نیروهای محلی (به عنوان شرایط مداخلهگر)، طبیعت قهار (به عنوان شرایط زمینهای)، مدیریت سازماندهی نیروها و خشونت (به عنوان تعاملها و راهبردها)، تغییر هویت از بندر مشهدسر به شهر بابلسر و تغییر نقش خارجیها (به عنوان پیامدها). مقولة هستهای این پژوهش، «تخریب خلاق» است که سایر مقولات را در بر میگیرد. نتیجه بررسی، حاکی از ایجاد چرخشهای فرهنگی و معنایی وابسته به تحول و چرخش اقتصادی از اقتصاد بندر به اقتصاد ساحلی ـ توریستی است.https://www.jccs.ir/article_83607_c1af06a7bdb3f7d3df514238da3c4e96.pdfپژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطاتفصلنامه مطالعات فرهنگ - ارتباطات2008-8760194420190220The Role of Virtual Networks in the Development of Civil Society in Iranنقش شبکههای اجتماعی مجازی در توسعه جامعه مدنی ایران71978360810.22083/jccs.2018.148820.2571FAهادی خانیکیاستاد ارتباطات دانشگاه علامه طباطبائی (نویسنده مسئول)یوسف خجیردانشجوی دکتری ارتباطات دانشگاه علامه طباطبائی4352765843560987Journal Article20180915This research is to identify the positive and negative role of virtual social networks in the development of civil society in Iran and the using rate of each one among civil activists in Tehran. This research was of a qualitative and quantitative mixture, and the research method was deep interviewing and scrolling. The results of the Research show that interviewers determined 12 functions: communication, news, promotional, educational, mobilization, campaigning, replacing official media, strengthening the social power of institutions, transparency, streamlining, networking and measuring public opinion, and 10 dysfunctions: inaccurate news, information overflow, massive virtual mood, conversational bubble, celebertization, the existence of false correlations, conflict in cyberspace and recede from Real civil activity, the destruction of the privacy of civil activists, the dominance of virtual participation, and the means of presentation and self-expression, for the role of virtual social networks in the development of civil society in Iran. Of these, civil activists have mentioned communication, news and educational function as the most functions of the social networks and messengers and function of public opinion, transparency and networking, as the least functions among civil activists in Tehran. They also have mentioned Incorrect and rumored news overflow information and bubble conversation as the most dysfunction and self-expression and celebertization in cyberspace as the least dysfunctions.این پژوهش به شناسایی نقش مثبت و منفی شبکههای اجتماعی مجازی در توسعه جامعه مدنی ایران و میزان استفاده از هر یک از آنها در بین فعالان مدنی شهر تهران پرداخته است. این پژوهش از نوع آمیخته کیفی و کمی و روش آن مصاحبه عمیق و پیمایش بوده است. جامعه آماری در بخش کیفی صاحبنظران دانشگاهی و فعالان مدنی و حزبی که از بین آنها 25 نفر با نمونهگیری هدفمند انتخاب شدند. در بخش کمی نیز جامعه آماری فعالان مدنی شهر تهران که از بین آنها 384 نفر به روش نمونهگیری تصادفی ساده انتخاب شدند. یافتهها نشان میدهد که مصاحبهشوندگان برای نقش شبکههای اجتماعی مجازی در توسعه جامعه مدنی ایران 12 کارکرد ارتباطی، خبری، تبلیغی، آموزشی، بسیجسازی، کمپینسازی، جایگزینی رسانه رسمی، تقویت قدرت اجتماعی نهادها، شفافسازی، جریانسازی، شبکهسازی و سنجش افکار عمومی و 10 کژکارکرد اخبار نادرست و شایعه، سرریزی اطلاعات، انبوه خلق مجازی، حباب گفتگو، سلیبریتیسازی، وجود همبستگی کاذب، درگیری در فضای مجازی و دور شدن از فعالیت مدنی واقعی، تخریب حریم خصوصی فعالان مدنی، غلبه مشارکت مجازی و ابزار ارائه و خودنمایی تعیین کردند. از بین این موارد، فعالان مدنی بیشترین کارکرد شبکههای اجتماعی و پیام-رسانها را در بین فعالان مدنی شهر تهران کارکرد ارتباطی، خبری و آموزشی و کمترین کارکرد را سنجش افکار عمومی، شفافسازی و شبکهسازی و بیشترین کژکارکردی را اخبار نادرست و شایعه، سرریزی اطلاعات و حباب گفتوگو و کمترین کژکارکردی را خودنمایی در فضای مجازی و سلیبریتیسازی مطرح کردند.https://www.jccs.ir/article_83608_eccd1ed14af1b26cdcc84f82f96a2e00.pdfپژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطاتفصلنامه مطالعات فرهنگ - ارتباطات2008-8760194420190220studying components of aggressive personality based on Karen Horney's theory in the works of Jamalzade and Hedayat relying on stories: Notorious Human and Miss alavieبررسی مؤلفههای شخصیت پرخاشگر براساس نظریۀ کارن هورنای در آثار جمالزاده و هدایت با تکیه بر داستانهای آدم بدنام و علویه خانم991188361010.22083/jccs.2018.129404.2419FAفاطمه بدیعیفرددانشجوی دکتری زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزیمریم صادقیدانشیار گروه زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزیJournal Article20180501Aggression is one kind of neuroticism. Some psychologists such as Freud, Adler, Horney, Gordon Alport, McCraey, Paul Costa, forum and muri have put forward theories about aggression. In this research, Karen Hornayaye's theory has been chosen as the framework. Because his View is more suitable with the stories of the statistical society of this research. It is also more relevant to the characterization of the stories. She has divided neuroticism into three types:1. Affection begger (Submissive) 2. Extremist (aggressive) 3. Distributor (isolate). Supremacy Extremism or aggression is the main subject of this research. From Horney's discussion of aggressiveness six important components were derived by deductive and inferential as: 1. dominance, disregard for others, and aberrant expectations 2. abduction and humiliation of others 3. brutality 4. unconsciously revealing violence 5.the originality of the interest and the exploitation of others 6. intense debate and criticizing others. Studies show that the frequency of mischief and humiliation of others are more than other components. The method of the research is qualitative content analysis. <br /> The results of the research indicates that aggression is one of the important characteristic of Iranian behavior based on jamalzadeh and Hedayat's stories, because there are a lot of examples of aggression in these stories. <br /> پرخاشگری یکی از انواع روان رنجوری است. برخی از روانشناسان چون فروید، آدلر<span style="text-decoration: underline;">،</span> هورنای<span style="text-decoration: underline;">، </span>گوردون آلپورت<span style="text-decoration: underline;">، </span>مک کری، پل کاستا<span style="text-decoration: underline;">،</span> فروم و موری نظریاتی را دربارۀ پرخاشگری مطرح کردهاند<span style="text-decoration: underline;">.</span> در این پژوهش<span style="text-decoration: underline;">، </span>نظریۀ کارن هورنای به عنوان چارچوب نظری انتخاب شده است<span style="text-decoration: underline;">؛ </span>زیرا دیدگاه او با داستانهای جامعۀ آماری این پژوهش و همچنین با نحوۀ شخصیتپردازی داستانها<span style="text-decoration: underline;">،</span> تناسب بیشتری دارد<span style="text-decoration: underline;">. </span>هورنای<span style="text-decoration: underline;">، </span>یکی از پیروان فروید در زمینۀ روانکاوی اجتماعی است<span style="text-decoration: underline;">. </span>وی<span style="text-decoration: underline;">، </span>افراد روانرنجور را به سه تیپ: 1. مهرطلب<span style="text-decoration: underline;"> (</span> مطیع) 2. برتریطلب<span style="text-decoration: underline;"> (</span>پرخاشگر) 3. عزلتطلب<span style="text-decoration: underline;"> (</span>منزوی)<span style="text-decoration: underline;">، </span>تقسیم میکند<span style="text-decoration: underline;">.</span> برتریطلبی یا پرخاشگری<span style="text-decoration: underline;">، </span>موضوع اصلی این پژوهش است<span style="text-decoration: underline;">. </span>از مباحثی که هورنای دربارۀ پرخاشگری مطرح کردهاست<span style="text-decoration: underline;">؛</span> شش <span style="text-decoration: underline;">مؤلفۀ</span> مهم به روش استنتاجی و استنباطی به دست آمد که <span style="text-decoration: underline;">عبارتاند</span> از: 1. سلطهجویی<span style="text-decoration: underline;">، </span>بیاعتنایی به دیگران و داشتن توقعات نابجا 2. بدزبانی وتحقیر دیگران 3. بیرحمی4. آشکار کردن بیملاحظۀ خشونت 5. اصالت منفعت و استثمار دیگران 6. جر و بحث شدید و انتقاد از دیگران<span style="text-decoration: underline;"> .</span> بررسیها نشان میدهد که بسامد <span style="text-decoration: underline;">مؤلفۀ</span> بدزبانی و تحقیر دیگران<span style="text-decoration: underline;">،</span> از سایر <span style="text-decoration: underline;">مؤلفهها</span> بیشتر است<span style="text-decoration: underline;"> .</span> روش پژوهش<span style="text-decoration: underline;">،</span> تحلیل محتوای کیفی است<span style="text-decoration: underline;">.</span> چشمانداز پژوهش<span style="text-decoration: underline;">،</span> نشاندهندۀ آن است که پرخاشگری<span style="text-decoration: underline;">،</span> یکی از ویژگیهای مهم رفتاری ایرانیان بر اساس داستا<span style="text-decoration: underline;">نها</span>ی جمالزاده و هدایت است<span style="text-decoration: underline;">؛</span> زیرا در این داستا<span style="text-decoration: underline;">ن</span><span style="text-decoration: underline;">ها</span> شمار زیادی از مصادیق پرخاشگری وجود دارد<span style="text-decoration: underline;">.</span>https://www.jccs.ir/article_83610_84456755d17d770ab0394b133c122940.pdfپژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطاتفصلنامه مطالعات فرهنگ - ارتباطات2008-8760194420190220The Most Important Content Required by the IRIB to Encourage Audiences to purchase Iranian Goodsمهمترین مضامین لازم مورد توجه رسانة ملی در ترغیب مخاطبان به خریدکالای ایرانی1191478361310.22083/jccs.2018.128080.2410FAمرتضی شمسدانشجوی دکترای علوم ارتباطات، دانشگاه تهران. پژوهشگر سازمان صداوسیما0000-0003-2352-6016اردشیر زابلیزادهدانشیار دانشکده ارتباطات و رسانه دانشگاه صداوسیما0009-0004-6308-3752Journal Article20180421This qualitative research seeks to answer the question of what are the main topics that the IRIB can consider in producing a variety of persuasive programs aimed at encouraging the audiences to purchase and support Iranian goods. The research doesn’t consider the IRIB's commercial advertising because of the nature of their production, although some of the themes can be generalized to these products. The research statistical population are elites in communication, psychology, and advertising that seven members have been selected through purposive sampling and information gathered through deep interview and summarized within 90 themes. <br /> Based on research results, the IRIB in persuading audiences to purchase and support Iranian goods doesn’t have a pre-designed strategy and has allocated small share of its products to persuasive plans to encourage the audiences to support Iranian goods based on two elements reasoning and awareness with commercial policies and stereotypical. Most of its products have been commercial incentive plans. IRIB can be honest and increase credibility and confidence among audiences without factional bias in its products and with modification of its commercial policies and encouraging products based on two elements of consciousness and reasoning persuade audiences to purchase and support Iranian goods. For this purpose, it may prioritize programs such as: giving Precise information in the field of business, trying to create justice and economic stability, clarifying production space, helping to increase the quality of Iranian goods by introducing producers and create the same competitive atmosphere for them and supporting small and Medium Enterprises.این پژوهش کیفی، به دنبال پاسخ این سوال است که مهمترین مضامینی که سازمان صداوسیما میتواند در تولید انواع برنامههای اقناعی خود با هدف ترغیب مخاطبان به خرید و حمایت از کالای ایرانی، به آنها توجه کند، چیست؟ پژوهش، تبلیغات تجاری صداوسیما را به دلیل ماهیت تولید آنها مدنظر قرار نداده، هرچند بخشی از مضامین به این تولیدات قابل تعمیم است. جامعه آماری پژوهش، نخبگان ارتباطات، روانشناسی و تبلیغات هستند که با نمونهگیری هدفمند،7 عضو انتخاب کردند و با روش مصاحبه عمیق با آنها، اطلاعات گردآوری شد و در90 مضمون اصلی خلاصه گردید. بر اساس نتایج پژوهش، سازمان صداوسیما در امر ترغیب مخاطبان به خرید و حمایت از کالای ایرانی دارای راهبرد از پیش طراحیشده و مشخص، نبوده و با سیاستهای تجاری و با برخوردی کلیشهای، سهم کمی از تولیداتش را به برنامههای اقناعی به منظور ترغیب مخاطب به حمایت از کالای ایرانی بر اساس دو عنصر استدلال و آگاهیبخشی اختصاص داده است و بیشتر تولیداتش از نوع برنامههای تهییجی تجاری بوده است. صداوسیما میتواند با صداقت و عدم سوگیری جناحی در تولیداتش، اعتبار و اعتماد خود نزد مخاطبان را افزایش داده و با تعدیل سیاستهای تجاری خود، با برنامههای ترغیبی بر اساس دو عنصرآگاهی و استدلال، مخاطبان را به خرید و حمایت از کالای ایرانی ترغیب نماید و اطلاعرسانی دقیق در حوزه کسبوکار، تلاش در ایجاد عدالت و ثبات اقتصادی، شفافسازی فضای تولید، کمک به افزایش کیفیت کالاهای ایرانی با معرفی و ایجاد فضای رقابتی یکسان برای تولیدکنندگان و حمایت از تولیدیهای کوچک و متوسط را در اولویت برنامهسازی خود قرار دهد.https://www.jccs.ir/article_83613_d2549d8f221106b7456ae8dfd1a20a05.pdfپژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطاتفصلنامه مطالعات فرهنگ - ارتباطات2008-8760194420190220Contemplation on the Illuminated Qur’anic Rubrics of the Timurid and Qajar Era (A comparative study of the Qur'anic Rubrics of the samples from the Sacred Threshold of Qom and the Central Library of Tabriz)تأمّلی در سرلوح قرآنهای تذهیب شده عصر تیموری و قاجار(مطالعه تطبیقی سرلوحهای قرآنی موجود در موزه آستانه مقدسه قم و کتابخانه مرکزی تبریز)1491788361510.22083/jccs.2018.119512.2372FAفرنوش شمیلیاستادیار و عضو هیئت علمی دانشگاه هنراسلامی تبریز، شهر تبریزفاطمه غفوریفردانشآموخته کارشناسی ارشد هنراسلامی، دانشگاه هنر اسلامی تبریز، شهر تبریز(نویسنده مسئول)مهدی محمدزادهدانشیار و عضو هیأت علمی دانشگاه هنر اسلامی تبریز، شهر تبریزJournal Article20180216Illumination is one of the most decorative-applied arts that are considered as a subset of art books. Quran-designing is one of the suitable ways for the manifestation of this art that has been developed since the early Islamic Ages. Illumination can be seen in various applications of the Qur'an, including the decoration of the opening pages, the opening pages of the components and etc. in the form of Shamseh(roundel) or rubrics. Rubric decorations were used by artists during Timurid and Qajar periods. There are reasonable examples from that era. Timurid examples preserved at the Sacred Threshold of Qom and the Qajar examples preserved at the Central Library of Tabriz are Valuable national reserves in the field of illuminated Qur’anic manuscripts which have contemplated until now. The present research answers the following two basic questions: What are the visual and decorative features of the selected rubrics of the illuminated Qu’ran’s of the Timurid and Qajar era? What are the Subscription and differentiation points of Timurid and Qajar Quran’s rubrics preserved at the Sacred Threshold of Qom and the Qajar examples preserved at the Central Library of Tabriz? This research is descriptive-analytical and works has been evaluated using comparative method. Resources have been collected by library method and samples have been collected through field method. <br /> The results of the research showed that the rubrics of the Qurans of the Timurid have a coherent feature and visual strength in form and role, regarding page proportions and decorative motifs, but the composition of the motifs of the Qajar rubrics has a rather diffuse structure. To use of arabesque motifs aesthetic, golden and lazuli colored has been seen in both works with variable proportions.هنر تذهیب یکی از هنرهای تزئینیـکاربردی است که زیرمجموعه هنر کتابآرایی محسوب میشود. قرآنآرایی از جمله بسترهای مناسب برای تجلی این هنر است که از اوایل قرون اسلامی با یکدیگر اجین شدهاند. هنر تذهیب را میتوان در کابردهای مختلف قرآنآرایی از جمله تزئینات صفحات افتتاح، صفحات آغازین جزءها و غیره در قالبهای شمسه یا سرلوح مشاهده نمود. در طول زمان، تزئینات سرلوح بیشتر مورد استفاده هنرمندان قرار گرفته و از دوره تیموری و قاجار نمونههای قابل تأملی برجای مانده است. نمونههای تیموری نگهداری شده در موزه آستانه مقدس قم و نمونههای قاجاری ذخیره شده در کتابخانه مرکزی تبریز از ذخایر ارزشمند ملّی در زمینه نسخ قرآنی مذهِّب هستند که تاکنون بررسی شدهاند. این پژوهش ضمن شناسایی و معرفی سرلوح قرآنهای مذکور خصوصیتهای بصری سرلوح قرآنها را با تأکید بر نقوش تزئینی و کیفیت بصری نهفته در این نسخ بررسی میکند. تحقیق حاضر به دو سؤال اساسی پاسخ میدهد: سرلوحهای منتخب قرآنهای عصر تیموری موزه آستانه قم و قرآنهای مذهِّب قاجار کتابخانه مرکزی تبریز از چه ویژگی بصری ـ تزئینی برخوردارند؟ نقاط اشتراک و افتراق در سرلوح قرآنهای تیموری و قاجار موزه آستانه قم و کتابخانه مرکزی تبریز چیستند؟ این پژوهش توصیفی ـ تحلیلی آثار مورد نظر را با روش تطبیقی ارزیابی کرده است. جمعآوری منابع به صورت کتابخانهای و گردآوری نمونهها با روش میدانی انجام شده است. برآیند تحقیق نشانداد، سرلوح قرآنهای تیموری از نظر تناسب صفحات و نقوش تزئینی از ویژگی منسجم و استحکام بصری در فرم و نقش برخوردار بودهاند، اما ترکیب نقوش سرلوحهای قاجار، ساختاری نسبتاً پراکنده دارد. استفاده از نقوش اسلیمی، ختایی و رنگ طلا و لاجورد با نسبتهای متغیر در هر دو آثار دیده شده است. نظام حاکم در تناسب صفحهآراییهای آثار دو دوره، مبنی بر تناسبات طلایی و مستطیل ایستا بوده و بر اساس ترکیببندی سهکتیبهای و پنج کتیبهای استوار است.https://www.jccs.ir/article_83615_29cf0f3c332c755b7cb6e3b247e0d613.pdfپژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطاتفصلنامه مطالعات فرهنگ - ارتباطات2008-8760194420190220Comparative Comparison of the Role of Comic Stories and Animation in the Dialogue of National Identity in Japan and Iranمقایسه تطبیقی نقش داستانهای مصور و انیمیشن در گفتمان هویت ملی در ژاپن و ایران1792028361710.22083/jccs.2018.118085.2363FAمحمدرضا حسنائیدانشیار گروه تصویر متحرک دانشگاه هنر تهرانسعیدهسادات موسویاستادیار دانشکده هنرهای دیجیتال، دانشگاه صدا وسیماJournal Article20180204Since the beginning of 20<sup>th</sup> century, comic stories have been used as a powerful tool in shaping the identity of Japanese people. During WWII, comic stories and animations were specifically used for encouraging youth to participate in the war and strengthening the public mood. These two media acted as the most influential means in soothing the wounds of defeat after WWII. The research aims to investigate the presumed influence of these visual media in the Japanese society by conducting a historical survey. Accordingly, the article is conducted in a way to find an answer regarding the extent of involvement of the media of animation in the dialogue of national identity in Iran. <br /> Based on the results of this comparative study, it can be comprehended that the art of comic storytelling is the missing connection in facilitating the engagement of socio-political issues in Iranian animations as a link to relate the political cartoons and animations. <br /> داستانهای مصور و انیمیشن در ژاپن، از سالهای پیش از جنگ جهانی دوم تاکنون نقش پویایی در گفتمان ملیگرایی این کشور ایفا کردهاند. در دوران جنگ، این رسانهها برای ترغیب جوانان به شرکت در جنگ و تقویت روحیة عمومی بهکار گرفته شدند. در سالهای پس از جنگ نیز به منزله ابزار قدرتمندی برای تسکین زخمهای حاصل از شکست عمل کردهاند. این پژوهش بر آن است تا با انجام مطالعهای تاریخی، قدرت احتمالی این رسانههای تصویری را در جامعة ژاپن ارزیابی کند و سپس به کنکاشی برای پاسخگویی به این پرسش بپردازد که رسانه انیمیشن در ایران، به چه میزان توانسته است در گفتمان هویت ملی مشارکت داشته باشد. بر مبنای یافتههای این مطالعه تطبیقی، میتوان دریافت که هنر داستان مصور به منزله رابط میان کاریکاتورهای سیاسی و رسانة انیمیشن، حلقة گمشدهای است که عدم رشد درخور آن در ایران، یکی از عوامل عدم ورود مضامین اجتماعی و سیاسی به عرصة انیمیشن شده است.https://www.jccs.ir/article_83617_2ead7794f54495259e0ff2ebd337a6ef.pdfپژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطاتفصلنامه مطالعات فرهنگ - ارتباطات2008-8760194420190220Statement Components of animation and how to Adapt from Iranian Tales and Legends (Case Study: Jamshid and Khorshid Cinematic Animation)مؤلّفههای بیانی انیمیشن و چگونگی اقتباس از قصّهها و افسانههای ایرانی (بررسی موردی: انیمیشن سینمایی جمشید و خورشید)2032288362010.22083/jccs.2018.122288.2386FAزینب بنی اسدیدکتری زبان و ادبیات فارسی دانشگاه شهید باهنر کرمانمحمدرضا صرفیاستاد زبان و ادبیات فارسی دانشگاه شهید باهنر کرمان0000-0002-7394-7209یدالله آقاعباسیاستادیار علم ارتباطات و دانششناسی دانشگاه شهید باهنر کرمانمحمدعلی صفورااستادیار هنر و معماری دانشگاه تربیت مدرّس تهرانJournal Article20180311Adaptation from ancient literature, especially tales and legends, and the discovery of the multi-layered relationships of legends with the statement style of animation, is one of the ways that many animate screenwriters have pay attention to it today. Considering the structural features and amazing abilities of Iranian tales and legends for adapting with the language of animation, learning the media language and using techniques such as adaptation and re-creation to turn legend to animation is very necessary. <br /> This article, presents the adaptive critique of the common elements of the legend and the animated animation of "Jamshid and the Sun" and how these elements are transmitted in the process of adaptation of the myth to animation, by using the documentary method and the descriptive-analytical approach, after expressing the dreams of myths. According to research findings, the first step in turning the myth into animation, analyzing the legendary text, and finding the characteristics of the image and its various dramatic components. Knowing the strengths and weaknesses of myths, adding or highlighting dramatic elements and enhancing various components of animation will increase the movement, suspension and image in animation.<em>اقتباس از ادبیات کهن، به</em><em></em><em>خصوص قصّهها و افسانهها و کشف روابط و مناسبات چندلای افسانه با سبک و سیاق بیانی انیمیشن، یکی از شیوههایی است که امروزه مورد توجّه بسیاری از فیلمنامهنویسان انیمیشن قرار گرفته است. با توجّه به ویژگیهای ساختاری و قابلیتهای شگفتانگیز قصّهها و افسانههای ایرانی برای انطباق با زبان انیمیشن، فراگیری زبان رسانه و استفاده از شیوههایی چون اقتباس و بازآفرینی برای تبدیل افسانه به انیمیشن بسیار ضروری مینماید. مقال پیشرو، با بهکارگیری روش اسنادی و با رویکردی توصیفی-تحلیلی، پس از بیان شرایط درامپذیری افسانهها، به نقد تطبیقی عناصر مشترک افسانه و انیمیشن سینمایی «جمشید و خورشید» و چگونگی انتقال این عناصر در فرایند اقتباس از افسانه به انیمیشن میپردازد. بر اساس یافتههای پژوهش، اوّلین گام در تبدیل افسانه به انیمیشن، تحلیل متن افسانه و یافتن ویژگیهای تصویری و مؤلّفههای مختلف دراماتیک آن است. شناخت نقاط قوّت و ضعف افسانهها، اضافه نمودن و یا برجسته کردن عناصر دراماتیک و تقویت مؤلّفههای گوناگون پویانمایی، باعث افزایش حرکت، تعلیق و تصویر در انیمیشن خواهد شد.</em>https://www.jccs.ir/article_83620_9b13af79ddd1dc896119d1471dde48d2.pdfپژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطاتفصلنامه مطالعات فرهنگ - ارتباطات2008-8760194420190220Attitude and Position of Mashhadi womens towards Hijabنگرش و موضع زنان و دختران مشهدی به حجاب2292538362110.22083/jccs.2018.127090.2402FAغلامرضا صدیق اورعیدکترای جامعه شناسی اقتصاد و توسعه، استادیار گروه علوم اجتماعی دانشگاه فردوسی مشهدمصطفی غنیزادهدانشجوی کارشناسی ارشد پژوهش علوم اجتماعی، دانشگاه فردوسی مشهدهانیه صداقتدانشجوی کارشناسی ارشد پژوهش علوم اجتماعی ، دانشگاه فردوسی مشهدعاطفه کابلیدانشجوی کارشناسی ارشد پژوهش علوم اجتماعی ، دانشگاه فردوسی مشهدJournal Article20180414Hijab, as a social norm, is one of the most important religious laws in public and social domains. Islamic Republic of Iran has legislated Hijab. However, in the recent years, several instances of low veils have been observed in Iran’s society. This paper aims to understand reasons of low veils using the research method of Development of Theory, which is a qualitative method. 29 Mashhad women with low veils were asked to answer a questionnaire. They were then divided into two types of “the level of Sharia Hijab” and “attitudes towards Hijab” based on their answers, which helped finding their reasons for low veils. Generally, Mashhad women with low veils are influenced by aggravated process of social effects which led to insignificance of Hijab in their minds. Most of these women considered Hijab as an action without social and personal functions. Moreover, they believed that Iran’s society is moving towards accepting low veils, and so they try to Coordinate themselves with the community.حجاب به عنوان هنجار اجتماعی، یکی از مهمترین دستورات دینی در حوزه عمومی و جامعه است. این امر دینی در جمهوری اسلامی به عنوان قانون فرض شده است. در سالهای اخیر نمونههایی از کمحجابی در جامعه دیده شده است. این نوشتار، بهدنبال آن است تا با استفاده از روش تحقیق رویش نظریه که روشی کیفی محسوب میشود، به دلایل کنش کمحجابی بپردازد. در این راستا، با ۲۹ خانمِ کمحجابِ مشهدی مصاحبه صورت گرفته است و پس از فرایند کدگذاری، دو دسته تیپبندی مربوط به میزان رعایت حجاب شرعی و همچنین نگرش آنان به حجاب به دست آمده است؛ سپس دلایل زنان برای کمحجابی کشف شده است. بهصورت کلی، زنان کمحجاب مشهدی در یک فرایند تشدید شونده از تأثیرات اجتماعی و کماهمیت شدن حجاب در ذهن آنان، حجاب خود را به شکل ناقص رعایت میکردند. آنان عموماً حجاب را فاقد کارکردهای اجتماعی و فردی میدانستند. از طرف دیگر، تلقیشان از جامعه این بود که به سمت کمحجابی میرود، بنابراین در جهت همرنگ شدن با جامعه عمل میکنند.https://www.jccs.ir/article_83621_a8cabc25764c6aa8ee71f2ef1eebf2a6.pdf