2024-03-28T18:15:57Z
https://www.jccs.ir/?_action=export&rf=summon&issue=528
فصلنامه مطالعات فرهنگ - ارتباطات
مطالعات فرهنگ - ارتباطات
2008-8760
2008-8760
1388
10
5
مهندسی فرهنگی علم و فناوری
علیرضا
پیروزمند
در «مهندسی فرهنگی علم» به انسجام بخشی و تحولآفرینی با رویکرد فرهنگی توجه شده است. برای این منظور نخست «معنا و ضرورت مهندسی فرهنگی علم» بررسی شد، طراحی هندسه علم از زاویه فرهنگی در جهت فرهنگ غنی اسلامی و جهت یافتن علم در خدمت تعالی (توسعه اسلامی) ضروری است. در گام دوم الگویی برای مهندسی فرهنگی علم طراحی شد که شامل ارکان (تولید، عرضه، بهرهوری)، سطوح (مبانی، روشها، نظریهها) و آثار (فرهنگفرهنگ، فرهنگ اقتصاد و فرهنگ سیاست) است. از ترکیب متغیرهای نهگانه فوق نظامی ترسیم شد که هندسه علم را مبتنی بر فرهنگ اسلامی و با هدف فرهنگی تعیین میکند. در قدم سوم، پس از توضیح مفاهیم پایه، راهبردهایی برای مهندسی فرهنگی علم پیشنهاد و فناوری شده است.
مهندسی فرهنگی علم
ارکان مهندسی فرهنگی
سطوح مهندسی فرهنگی
آثار مهندسی فرهنگی
2008
05
01
9
37
https://www.jccs.ir/article_3469_c69edfa816c7977abeb1c25bb0582c29.pdf
فصلنامه مطالعات فرهنگ - ارتباطات
مطالعات فرهنگ - ارتباطات
2008-8760
2008-8760
1388
10
5
مهندسی فرهنگ کسبوکار در ایران
سیدحمید
خدادادحسینی
پیمان
متقی
فرهنگ یکی از تأثیرگذارترین عوامل در بروز رفتار فردی و جمعی است. یکی از بهترین استراتژیهای ایجاد رفتار جدید «فرهنگسازی» و «دستکاری فرهنگی» است. برای اینکه جامعه شاهد رفتارهای مطلوب باشد، قبل از هر اقدامی باید فرهنگ مطلوب تعیین شود که به آن مهندسی فرهنگ گویند. استراتژی رسیدن به فرهنگ مطلوب از طریق ابزار و امکانات سایر نظامهای سیاسی، اقتصادی و اجتماعی را مهندسی فرهنگی گویند. مهمترین هدف چشمانداز توسعهیافتگی در سه حوزه اقتصاد، علم و فناوری است. توسعه بدون تلاش خلاقانه توأم با مسئولیتپذیری، ریسک و توفیقطلبی نیروی کار کشور امکانپذیر نیست. هدف این مقاله تعیین فرهنگ کسب وکار بر اساس سند چشمانداز ملی و همچنین پیشنهاد استراتژیهای ممکن برای نیل به آن است. فرهنگ کار مطلوب در ایران هدف تحقیق بود که با مطالعه منابع تحقیقاتی و مراجعه به آرای خبرگان فرهنگ کارآفرینانه تعیین شد. برای نهادینهسازی آن سه استراتژی اجتماعی، اقتصادی و سیاسی پیشنهاد شد. در پایان نیز پیشنهاداتی برای تحقیقات آتی ارائه شده است.
مهندسی فرهنگ
مهندسی فرهنگی
فرهنگ کار
سند چشمانداز ملی
2008
05
01
39
60
https://www.jccs.ir/article_3477_2715d8e8be9321e4b0caacf742b8a019.pdf
فصلنامه مطالعات فرهنگ - ارتباطات
مطالعات فرهنگ - ارتباطات
2008-8760
2008-8760
1388
10
5
درنگ و درایتی پیرامون تحلیل جامعهشناختی
و تبیین مفهومی پیوست فرهنگی
عبدالعلی
رضایی
پیوست فرهنگی مفهوم جدیدی است که به دنبال واژگان راهبردی «مهندسی فرهنگ»، «مهندسی فرهنگی» و «مدیریت فرهنگی» مقام معظم رهبری در تاریخ 17/9/86 طرح کرده و علاوه بر اینکه دستور کار مراکز عمده سیاستگذاری قرار گرفته، اذهان بسیاری از پژوهشگران مراکز علمی و تحقیقاتی را به خود معطوف کرده است. سؤال اساسی این است که اجرای پیوست فرهنگی، فرهنگ عمومی کشور اسلامی را تا چه اندازه متحول میکند؟ پیوست فرهنگی مدیریت راهبردی کشور را با مدیریت اجرایی پیوند میدهد. در واقع از این پس بدون این ابزار هیچ یک از زمینههای اقتصادی، فرهنگی و سیاسی کشور قابلیت اجرایی نخواهند یافت. تحلیل ضرورتهای پیوست فرهنگی از منظری جامعهشناختی از یک سو و تبیین مدل مفهومی پیوست فرهنگی از سوی دیگر، به عنوان ابعاد «چرایی» و «چیستی»، محورهای موضوعی مقاله حاضر را شکل میدهند.
تهدیدها و فرصتها
ضرورتهای موضوعی
رهبری و مدیریت فرهنگی
مهندسی فرهنگی
پیوست فرهنگی
2008
05
01
61
88
https://www.jccs.ir/article_3470_ecd02de6194c955e39f364f160797c99.pdf
فصلنامه مطالعات فرهنگ - ارتباطات
مطالعات فرهنگ - ارتباطات
2008-8760
2008-8760
1388
10
5
روش تبیین نقشه مهندسی فرهنگی کشور
برزو
فرهی بوزنجانی
در مهندسی فرهنگ شناخت دقیق نظام باورها و اعتقادات، نظام ارزشها و نگرشها و نظام رفتارها در سطوح و لایههای مختلف فرهنگی اقدام و روابط منطقی بین اجزا آن مورد تجزیه و تحلیل قرار میگیرد. در حالی که مهندسی فرهنگی کشور یعنی بازطراحی وحدتبخش و هدفمند نظام فرهنگی مهندسی شده به عنوان یک نظام یکپارچه و واحد. تبیین نقشه مهندسی فرهنگی کشور مستلزم برخورداری از متدلوژی خاصی است که در آن مجموعهای از روشها، فنون و ابزارهای تحلیل و طراحی سیستم در چارچوب یک انگاره مدلسازی به کار بسته شوند. بر این اساس در این مقاله مدل ساختار ایستای تبیین فعالیتهای اصلی نقشه مهندسی فرهنگی کشور انتخاب و معرفی شده است. براساس این مدل فعالیتهای اساسی ترسیم نقشه مهندسی فرهنگی کشور مشتمل بر سه فعالیت اصلی است. در هسته مرکزی مدل قرار گرفته و سایر فعالیتها حول آن ساماندهی میشود.
مهندسی فرهنگی
مهندسی فرهنگ
نقشه مهندسی فرهنگی
روش تبیین نقشه
2008
05
01
89
117
https://www.jccs.ir/article_3471_3bfde4d8096aadac963aea04fb097a86.pdf
فصلنامه مطالعات فرهنگ - ارتباطات
مطالعات فرهنگ - ارتباطات
2008-8760
2008-8760
1388
10
5
تحلیل وضعیت موجود ساماندهی نهادهای فرهنگی کشور با
نگاهی به مفهوم و مبانی مهندسی فرهنگی
غلامرضا
گودرزی
محمد
شیخ زاده
موضوع فرهنگ با توجه به ماهیت انقلاب اسلامی، سخنان امام عزیز (ره)، تأکید مقام معظم رهبری و همچنین ابعاد و مؤلفههای آن در آینده کشور، از حساسیت و جایگاه بالایی برخوردار است. به همین دلیل در مطالعات و تحقیقات گوناگون به فرهنگ، سازمان فرهنگی و اخیراً مهندسی فرهنگی پرداخته شده است. شاید بتوان ادعا کرد که سازمان و نهادهای فرهنگی بیشترین تأثیر را در رشد و شکوفایی و یا رکود و سستی فرهنگ یک جامعه دارند، هرچند که نباید از نقش نیروها و محتوای فرهنگی نیز غافل بود. مقاله حاضر خلاصهای از گزارش طرح تحقیقاتی مؤلف در دبیرخانه شورایعالی انقلاب فرهنگی جهت بررسی وضعیت موجود سازمانهای فرهنگی کشور است که سعی دارد با نگاهی آیندهنگرانه به آسیبشناسی نحوة ساماندهی آنها فارغ از عملکردشان بپردازد. در حقیقت وضعیت موجود با نگاه به کارکردها بازبینی و تحلیل شده است.
سازمان فرهنگی
نهاد فرهنگی
مهندسی فرهنگی
مدیریت فرهنگی
ارزیابی سازمان فرهنگی
2008
05
01
119
139
https://www.jccs.ir/article_3473_27bb1ad02665e6ddeb73a6999cade9fd.pdf
فصلنامه مطالعات فرهنگ - ارتباطات
مطالعات فرهنگ - ارتباطات
2008-8760
2008-8760
1388
10
5
مهندسی فرهنگی، لازمه «تعالی» جامعه اسلامی
مجید
مختاریانپور
هدف جامعه و نظام اسلامی، تعالی معنوی و مادّی آحاد امّت اسلامی است. در چنین نظامی، تعالی انسان و نه بهره بردن هر چه بیشتر از تمتعات حیوانی اصالت خواهد داشت. برای فراهم آوردن چنین شرایطی لازم است نظامهای فرهنگی، اقتصادی، سیاسی و اجتماعی کشور بر مبنای ارزشهای اسلامی، پایهریزی و سازماندهی شوند تا نه تنها عوارض نامطلوبی را بر فرهنگ جامعه نگذارند، بلکه خود تعمیقگر ارزشهای اسلامی باشند. این رویکرد فعالانه در مقابل رویکردی انفعالی قرار میگیرد که در آن نظامهای اجتماعی، اقتصادی و سیاسی، فارغ از چشمانداز فرهنگی مطلوب پایهریزی شده آنگاه عوارض و آثار این نظامها بر فرهنگ ارزیابی میگردد و در جهت کاهش عوارض منفی تلاش میشود. در این مقاله پارادایم تعالی (با محوریت فرهنگ) به عنوان جایگزینی برای پارادایم توسعه (با محوریت اقتصاد) تبیین شده و مهندسی فرهنگی در سطوح مختلف به عنوان چارچوب برنامهریزی کلان این نظامِ تعالیبخش مورد بحث قرار میگیرد.
فرهنگ
مهندسی فرهنگ
مهندسی فرهنگی
تعالی معنوی و مادّی
جامعه اسلامی
برنامهریزی کلان
2008
05
01
141
162
https://www.jccs.ir/article_3474_6b15914157014aa922e23ac7353037ad.pdf
فصلنامه مطالعات فرهنگ - ارتباطات
مطالعات فرهنگ - ارتباطات
2008-8760
2008-8760
1388
10
5
ویژگیهای نظام مدیریت دولتی در کشورهای درحالتوسعه
و ضرورت مهندسی فرهنگی آنها
مهدی
ناظمی اردکانی
نظام مدیریت دولتی در کشورهای درحالتوسعه به عنوان جوامع درحالگذار دارای ویژگیهایی است که درجوامع توسعهیافته کاملاً متحول شده است. مدیریت نظام اداری کشورها با سازوکارهای بوروکراتیک و ساختارهای مکانیکی از عهده تأمین خدمات عمومی جامعه برنمیآید و مورد نقد جدی قرار میگیرد. مدیریت دولتی نوین در پی مهندسی فرهنگی نظام اداری و زمینهسازی لازم برای حاکم شدن فرهنگ آیندهساز و پویا محقق میشود. گرایش به تقلید، عدم گرایش به اهداف تولید، گرایش به استقلال عمل، وجود نیروی انسانی ناکارآمد، عدم شایستهسالاری از جمله ویژگیهای نظام سنتی مدیریت دولتی است.
نظام اداری
مدیریت دولتی
مهندسی فرهنگی
تحول
توسعه
2008
05
01
163
185
https://www.jccs.ir/article_3475_4eed31cf7108b7312e77f33e90a154ac.pdf