2024-03-29T01:59:21Z
https://www.jccs.ir/?_action=export&rf=summon&issue=526
فصلنامه مطالعات فرهنگ - ارتباطات
مطالعات فرهنگ - ارتباطات
2008-8760
2008-8760
1388
10
7
محاورة اینترنتی و تأثیر آن در فرهنگ عمومی
احمد
پیشگاهزاده
اینترنت و امکانات موجود در آن به شکل روزافزونی در حال گسترش است. بحث بهکارگیری آن از مسائلی است که از ابتدای کار این شبکه مطرح بوده است و همچنان بسیاری از کارشناسان بر روی نحوه و میزان استفاده از آن، در میان گروههای گوناگون، بحث میکنند. واکاوی تأثیر استفاده از این فناوری، مطالعات گوناگونی را میطلبد. این مقاله با تأکید بر کاربردهای متنوع و نوین شبکه اینترنت سعی کرده تا به تأثیر استفاده از اینترنت بر فرهنگ محاوره بپردازد و همزمان این موضوع را مطرح کرده است که اینترنت باعث تغییراتی در زبان محاوره و فرهنگ عمومی شده است. در این مقاله به تعاملات اینترنتی و قابلیتهای رسانهای آن در سه سطح شامل پست الکترونیک، گفتوگوی آنلاین و شبکههای اجتماعی توجه شده است.
اینترنت
فرهنگ عمومی
محاورة اینترنتی
زبان محاوره
فضای سایبر
2008
11
01
11
46
https://www.jccs.ir/article_3456_76cef14dc464b71502d2c3b63b52a609.pdf
فصلنامه مطالعات فرهنگ - ارتباطات
مطالعات فرهنگ - ارتباطات
2008-8760
2008-8760
1388
10
7
گزارههایی اساسی در باب تعامل تربیت و فرهنگ عمومی
علیرضا
رحیمی
با فرض وجود ارتباط میان دو حوزة فرهنگ و تربیت و نیز با فرض ضرورت انجام اصلاحات اساسی در فرهنگ عمومی و نیز برنامهریزی برای تربیت، نحوة ارتباط این دو حوزه چگونه است؟ و بر این اساس چه دستاوردهایی را برای سیاستگذاری فرهنگی یا برنامهریزی تربیتی به دنبال خواهد داشت؟
مباحث این مقاله در دو محور اساسی ارائه میشود: محور اول در قالب ارائه ده گزاره اساسی به موضوع کلی تربیت و تحولات شخصیت و رفتار آدمی میپردازد. در بخش دوم رابطة تربیت(یعنی رشد شخصیت و تحولات رفتار آدمی) با فرهنگ عمومی در قالب چهار گزاره اساسی بررسی میشود. در نهایت با توجه به اینکه اندیشة تربیتی مقدمات و تمهیدات لازم برای عمل تربیتی را فراهم میآورد، میتوان به شکلی منطقی اندیشة تربیتی را، مانند مقدمة عمل تربیتی، بر فرهنگ عمومی مؤثر دانست و این دستاورد مقالة حاضر در زمینة سیاستگذاری فرهنگی است.
تربیت
یادگیری
شخصیت
رشد
فرهنگ عمومی
2008
11
01
47
71
https://www.jccs.ir/article_3457_a4582a77f0bb18d8f78c5933fae7c682.pdf
فصلنامه مطالعات فرهنگ - ارتباطات
مطالعات فرهنگ - ارتباطات
2008-8760
2008-8760
1388
10
7
فرهنگ عمومی و ارتباطات اجتماعی ایرانیان از نگاه سفرنامهنویسان اروپایی در دوران قاجاریه و پهلوی
امیر عبدالرضا
سپنجی
در این مقاله کوشش بر آن است که فرهنگ عمومی و ارتباطات اجتماعی ایرانیان، که رفتارهای فراوانی مبتنی بر فرهنگ عمومی را در خود دارد، از نگاه سفرنامهنویسان اروپایی که در دورههای قاجار و پهلوی به ایران سفر کردهاند، بررسی شود. در ابتدا، به اهمیت این دو دوره در تاریخ معاصر ایران پرداخته میشود، سپس به تاریخچة کوتاهی از سیروسیاحت در ایران اشاره میشود. بخش بعدی نیز به سفرنامهها و سفرنامهنویسان اروپایی دورة قاجار و بررسی نظرات آنان اختصاص دارد. ضمناً با توجه به نقش اساسی زبان و ادبیات فارسی در فرهنگ عمومی ایرانیان بخشی مستقل به این موضوع میپردازد. در واپسین بخش نیز، با بررسی اجمالی عصر پهلوی، دیدگاهها و نظرات سفرنامهنویسان دربارة فرهنگ عمومی و ارتباطات اجتماعی ایرانیان بررسی میشود. نتیجهگیری و جمع بندی مباحث طرح شده هم در انتهای مقاله آمده است.
فرهنگ عمومی
ارتباطات اجتماعی
قاجار
پهلوی
سفرنامهها
2008
11
01
73
98
https://www.jccs.ir/article_3458_a91b6cf4240e133a4791915c4fc94248.pdf
فصلنامه مطالعات فرهنگ - ارتباطات
مطالعات فرهنگ - ارتباطات
2008-8760
2008-8760
1388
10
7
قرآنهای خطی کتابخانة آیتالله مرعشی نجفی (سدههای اول تا ششم) - مهناز شایسته فر
مهناز
شایستهفر
خداوند کتب آسمانی را محور هدایت انسان و قرآن را محور تمامی کتب آسمانی قرار داد. تولد آثار غنی و مؤثر در فرهنگ و تمدن اسلامی نیز بر پایة این رهیافت رخ داد. آیتالله مرعشی نجفی از دوران جوانی با توجه به علاقه و احساس ضرورت در بازشناسی نسخههای خطی، شروع به جمعآوری این ذخایر کرد. او دست به تأسیس کتابخانهای زد که یکی از بزرگترین مجموعههای جهان اسلام محسوب میشود و امروزه گنجینهای بزرگ از نسخههای خطی ادوار گوناگون به شمار میرود. در این مقاله در پی آن هستیم تا پس از آشنایی با خطوطِ شش سدة اولیه اسلام و ویژگیهای تزیینی(تذهیب) صفحات قرآنی، به بررسی نسخههای این کتابخانه بپردازیم و به این پرسشها پاسخ میدهیم که: - خوشنویسی مورد استفاده در قرآنهای خطی شش سدة اول اسلام از چه نوع بوده است؟ - نسخ خطی قرآنی موجود در کتابخانة آیتالله مرعشی، متعلق به شش سدة اول اسلام، از حیث شیوة خوشنویسی و تذهیبهای به کار رفته چه ویژگیهای بارزی دارند؟
خوشنویسی
تذهیب
نسخههای خطی قرآنی
کتابخانة آیتالله مرعشی نجفی
2008
11
01
99
114
فصلنامه مطالعات فرهنگ - ارتباطات
مطالعات فرهنگ - ارتباطات
2008-8760
2008-8760
1388
10
7
عکاسی و فرهنگ عمومی
محمود
گلمحمدی
انسان در سراسر تاریخ، برای برقراری ارتباط با همنوعان و محیط اطراف خویش، تلاش و کوشش کرده است و از دوران ماقبل تاریخ، استفاده از تصویر یکی از مهمترین راههای بیان اندیشه و افکار او بوده است. همانطور که در طول قرون گذشته موفق شد زبان و کلام را بهدرستی درک کند و با تسلط کامل از آنها استفاده کند، دستیابی به سواد تصویری نیز برای انسان امروز مستلزم فهم نکات خاصی است. در جهان امروز با عقبگردی به گذشته، کاربرد دوبارة زبان تصویر، برای سرعت بخشیدن به دریافت پیام، دیده میشود که تمایل همیشگی انسان به پیامهای تصویری را نسبت به گفتار و نوشتار تأیید میکند. انسان از دیرباز دلایل گوناگونی برای خلق تصویر داشته است که مهمترین آنها نیاز است. نیاز به بیان احساسات، افکار، برقراری ارتباط و... در نهایت سبب شده است که انسان به کارهای گوناگونی بپردازد. اختراع عکاسی در جهان، آغازگر حرکت بزرگی در پیوندهای ارتباط بصری میان مردم و جوامع شد. گسترش روزافزون استفاده از تصویر در زندگی امروز به نوعی فرهنگ تبدیل شده است. در این مقاله، تلاش شده است تا اهمیت زبان تصویر و نقش تأثیرگذار آن در برقراری و گسترش ارتباط میان افراد، گروهها، جوامع و تمدنها آشکار شود.
فرهنگ
تصویر
رسانه
سواد بصری
نشانهشناسی
2008
11
01
115
135
https://www.jccs.ir/article_3459_fe1d4ae1c75c5f5a2d63751b67406972.pdf
فصلنامه مطالعات فرهنگ - ارتباطات
مطالعات فرهنگ - ارتباطات
2008-8760
2008-8760
1388
10
7
معنا و مفهوم فرهنگ عمومی
در پرتو مفهوم جهانهای ممکن
مرتضی
گوهریپور
برای ارائة تعریفی از مفهوم فرهنگ عمومی تلاشهای زیادی شده است. با وجود این، هنوز هم بسیاری از اندیشمندان و صاحبنظران با پیچیدگیهای زیادی دربارة مفهوم، مصداق و مسائل فرهنگ عمومی روبهرو هستند که دلایلی چند دارد. یکی اینکه در کتابهای جامعهشناسی، انسانشناسی و مطالعات فرهنگی مفهوم فرهنگ از مفاهیم دیگر روشن و متمایز نیست. دیگر اینکه تلقی روشنی از مفهوم «عمومی» وجود ندارد. اگر چند گام به عقب برگردیم و به مسائل فلسفی فرهنگ توجه کنیم، مشکلات دیگری خودنمایی میکنند. یکی از این مشکلات بیتوجهی به ویژگیهای فلسفی و منطقی مفاهیم است. امروزه مفاهیم اساسی متعددی در ادبیات مباحث جامعهشناسی و فرهنگشناسی به کار میرود که هم تعریف و ارائة تلقی روشنی از آن و هم حوزههای کارکرد و تعیین مصادیق آن عرصة مناقشات نظری فراوانی شده است. ضروری است با نگاهی فارغ از عرصة مناقشات علمی جامعهشناسان، فرهنگشناسان و مردمشناسان مفهوم فرهنگ و فرهنگ عمومی را واکاوی کرد. این مقاله تلاشی فلسفی است برای نشان دادن این امر که اگر نگاهی فلسفیتر و اندیشهای عمیقتر دربارة مفهوم فرهنگ و به تبع آن فرهنگ عمومی وجود داشت شاید برخی از گرههای کور این کلاف پیچیده باز شده بود.
فرهنگ
فرهنگ عمومی
تحلیل مفهومی
صفات ممکن
جهانهای ممکن
2008
11
01
137
171
https://www.jccs.ir/article_3460_be0bdb7f39970d0111a7771238c92c25.pdf
فصلنامه مطالعات فرهنگ - ارتباطات
مطالعات فرهنگ - ارتباطات
2008-8760
2008-8760
1388
10
7
شبکههای تلویزیونی به مثابه عوامل مؤثر بر فرهنگ عمومی
(بررسی موردی سیانان، الجزیره و العالم در جنگ دوم خلیج فارس)
امیدعلی
مسعودی
رسانههای جمعی عواملی مؤثر بر فرهنگ عمومی جوامع هستند. در تحقیق نویسنده بر روی برنامههای خبری سه شبکة تلویزیونی سیانان آمریکا، الجزیره قطر و العالم جمهوری اسلامی ایران در ایام جنگ دوم خلیج فارس مشخص شد که حضور رسانههای مستقل میتواند ضمن شکستن انحصار رسانهای و پخش یکسویة اطلاعات رسانههای انحصارگر غربی، فرصتهای تازهای را در اختیار وسایل ارتباطجمعی کشورهای مدافع فرهنگ عمومی بگذارد.
در این تحقیق با روش کیفی (تحلیل محتوی) تلاش شد تا به این پرسش اصلی پاسخ داده شود که در طول جنگ دوم خلیج فارس چه محتوایی در برنامههای این سه شبکه به مخاطبان ارائه شد؟ کدام موفقتر عمل کردند و بر فرهنگ مخاطبان و افکار عمومی تأثیر گذاشتند؟
از جمله عوامل تأثیرگذار برنامههای خبری که بررسی و مقایسه شد، عبارتند از: استراتژی سرگرمی، سرعت و شفافیت، گفتمان و تعامل، برنامههای مبتذل ومستهجن، اسلامی بودن برنامهها، شهامت و شجاعت خبرنگاران، تکنیکهای پوشش خبری، با مردم یا علیه مردم، میزان نفوذ برنامهها، نقش آگهی ، ارزشهای خبری، وحرفهای بودن گویندگان. نتیجه نشان داد که، تنها مجهز بودن به فناوریهای ارتباطی گرهگشا نیست، بلکه در سایة شناخت فرهنگ مهاجم و کاربرد درست فرهنگ اسلامی میتوان جریان یکسویة اخبار و انحصار رسانهای را متوقف کرد.
شبکههای تلویزیون ماهوارهای
فرهنگ عمومی
هجوم رسانهای
خبر
انحصار رسانهای
2008
11
01
173
205
https://www.jccs.ir/article_3461_49cba528ebe8d8b363fe63604676bc2b.pdf