2024-03-29T10:47:31Z
https://www.jccs.ir/?_action=export&rf=summon&issue=3388
فصلنامه مطالعات فرهنگ - ارتباطات
مطالعات فرهنگ - ارتباطات
2008-8760
2008-8760
1395
17
34
پیامدهای همگرایی اینترنت و تلویزیون بر سیاستگذاری رسانهای در ایران
سیدجمالالدین
اکبرزاده جهرمی
همگرایی اینترنت و تلویزیون نه تنها شیوههای تولید، پخش و تماشای برنامههای تلویزیونی، بلکه ساختار صنعت تلویزیون را دگرگون ساخته است. به تبع این دگرگونی اغلب کشورهای جهان ناگزیر به اتخاذ سیاستهای جدید و تغییر مقررات رسانهای شدهاند. در ایران نظام سیاسی و ساختار انحصاری تلویزیون ادغام اینترنت و تلویزیون را با موقعیت خاصی روبهرو کرده است. این مقاله با بهرهگیری از روش کیفی مصاحبۀ عمیق در صدد ارائۀ چشماندازی از این وضعیت و شناسایی چالشهای ناشی از همگرایی برای سیاستهای رسانهای است. در مجموع با 17 نفر از سیاستگذاران و کارشناسان حوزۀ تلویزیون و رسانههای جدید مصاحبه عمیق شده و برای تجزیه و تحلیل یافتهها از فن مقایسۀ دائمی استفاده شده است. بخشی از نتایج تحقیق نشان میدهد علیرغم آشفتگیهای فراوان در فرایند سیاستگذاری و وجود نهادهای متعدد و موازی، ایدۀ مرکزی «مهندسی فرهنگی» همچنان در حال شکلدهی به سیاستهای رسانهای در فضای پساهمگرایی است. اولویت اصلی سیاستگذاری رسانهای گرچه در وهلۀ اول حفظ امنیت ملّی و تأمین اهداف سیاسی است، با این حال همگرایی تلویزیون و اینترنت در ایران همگام با روندهای نئولیبرالبیستی صنعت تلویزیون در جهان متأثر از خصوصیسازی و تجاری شدن فزاینده است.
تلویزیون
اینترنت
همگرایی
سیاستگذاری
تنظیم مقررات
ایران
2016
08
01
7
45
https://www.jccs.ir/article_23947_5788d180c7ea9d0430b9c98e7eb9077c.pdf
فصلنامه مطالعات فرهنگ - ارتباطات
مطالعات فرهنگ - ارتباطات
2008-8760
2008-8760
1395
17
34
شناسایی پیشرانهای مؤثر بر آینده خبرگزاریها در ایران
سیاوش
صلواتیان
سارا
مسعودی
سرعت تغییرات فراوان در دنیای امروز باعث شده که خبرگزاریهای داخلی برای بقا و در میدان رقابت ماندن نیاز به آیندهنگری داشته باشند. در این مقاله با استفاده از تکنیک دلفی به شناسایی پیشرانهای مؤثر بر آینده خبرگزاریها در ایران پرداخته شده است. مشارکتکنندگان در این مقاله 18 خبره متخصص در حوزه علوم ارتباطات، مدیریت رسانه، خبر و آیندهپژوهی بودند و در سه دور اجرای دلفی درباره 21 پیشران شناسایی شده، به اجماع رسیدند. این پیشرانها در چهار دسته طبقهبندی شدند. این پیشرانها عبارت بودند از؛ پیشرانهای فناوری: همگرایی رسانه، قالبهای جدید محتوا، افزایش سرعت تولید اخبار، هوشمندشدن شیوه کسب اطلاعات، گسترش پهنای باند، نسل جدید وب. پیشرانهای سیاسی ـ حقوقی: وابستگی مالی به جریانهای سیاسی، مالکیت معنوی اخبار و تولیدات رسانهای، شکسته شدن انحصار رسانهای. پیشرانهای اجتماعی ـ فرهنگی: گسترش سواد رسانهای، جهانیشدن، تغییر نسلی، تغییر مفهوم حریم خصوصی، قسمتبندی توجه مخاطبان، حرکت به سمت موضوعات منطقهایو محلی، تشت افکار، گسیختگی اجتماعی، شهروند رسانه. و پیشرانهای اقتصادی: سرعت و چابکی در مقابل تولیدات رسمی، تغییر ماهیت و ثروت از حقیقی به مجازی، برنامهریزی بر اساس اقتصاد توجه، شکسته شدن انحصار رسانه.
آیندهپژوهی
پیشران
روند
خبرگزاری
دلفی
2016
08
01
47
68
https://www.jccs.ir/article_23949_e3462dd597cb718ef91a16412b04ca39.pdf
فصلنامه مطالعات فرهنگ - ارتباطات
مطالعات فرهنگ - ارتباطات
2008-8760
2008-8760
1395
17
34
تأثیر استفاده از رسانههای جمعی و اجتماعی بر همگرایی بین قومی در ایران
زهرا
خرازی آذر
افسانه
مظفری
شفیع
بهرامیان
هدف اصلی این پژوهش، بررسی میزان تأثیر استفاده رسانههایجمعی و اجتماعی بر همگرایی اقوام ایرانی است. روش تحقیق از نوع پیمایشی و حجم نمونه آماری، ۱۲۰۰ نفر بالای ۱۷ سال از اقوام مورد نظر بوده و نمونهگیری نیز براساس ترکیبی از روشهای احتمالی طبقهای و خوشهای چندمرحلهای انجام شدهاست. براساس یافتهها، میانگین همگرایی اقوام بین نمونه موردنظر برابر با ۴۷/۶۲درصد بوده و به ترتیب افراد قوم بلوچ، کرد، لر، فارس، آذری و عرب بیشترین تا کمترین میزان گرایش همگرایی بینقومی را داشتهاند. استفاده از شبکههای ماهوارهای قومی و تلویزیونهای خارجی، بیشترین تأثیر منفی را بر همگرایی اقوام داشته و پس از آن، شبکههای ماهوارهای فارسیزبان در مسیر افزایش واگرایی، نقش ایفا کردهاند. شبکههای سراسری صداوسیما و مطبوعات، نقش ایجابی در همگرایی اقوام داشته اما نقش اینترنت معنادار نیست. استفاده از رسانههای اجتماعی وب محور بیش از شبکههای اجتماعی بر بستر تلفن همراه هوشمند، باعث افزایش همگرایی اقوام ایرانی شده است.
همگراییاقوام
رسانهجمعی
رسانه اجتماعی
روابط حضوری
اقوام ایرانی
2016
08
01
69
101
https://www.jccs.ir/article_23951_7d9d85605c986a2ac2155a5865c3051c.pdf
فصلنامه مطالعات فرهنگ - ارتباطات
مطالعات فرهنگ - ارتباطات
2008-8760
2008-8760
1395
17
34
استفاده از شبکههای اجتماعی و شکلگیری فرهنگ جوانی در جوانان تهرانی کاربر فیسبوک
سیدمحمد
مهدیزاده
محمد
اتابک
مقاله پیشرو به مطالعه شکلگیری فرهنگ و هویت فرهنگی جوانان با تمرکز بر تجارب و تعاملات آنها در شبکههای اجتماعی مجازی و استفاده از این شبکهها در زندگی روزمرهشان میپردازد. این مقاله حاصل کار پژوهشی بر روی کاربران جوان تهرانی عضو شبکه اجتماعی فیسبوک از تاریخ یک خرداد 1394 تا اوایل مهرماه 1394 است. در این مقالهاز روش مردمنگاری مجازی برای کشف تجارب زیسته و تعاملات جوانان در ارتباط با شبکههای اجتماعی، معانی و مفاهیم مرتبط با آنها و همچنین دلایل و انگیزههای حضور جوانان در این شبکهها استفاده شده است. نتایج این پژوهش ضمن تشریح تجربه زیسته شبکههای اجتماعی و وضعیت استفادههای جوانان از این شبکهها نشان میدهد که حضور در شبکههای اجتماعی بهمثابه زندگی روزمره امکان و فضایی برای شکلگیری نوع خاصی از هویت فرهنگی جوانی را فراهم میکند. ازاینرو مهمترین ویژگیهای فرهنگ جوانی عبارتاند از؛ واکنشی، فردگرایانه، فراجنسیتی، طبقاتی و مصرفگرا بودن.
زندگی روزمره
تجربه زیسته شبکههای اجتماعی
هویت فرهنگی
منطق فرهنگی جوانی
2016
08
01
103
138
https://www.jccs.ir/article_23952_a73e4f339e142049f57e461012ca55f5.pdf
فصلنامه مطالعات فرهنگ - ارتباطات
مطالعات فرهنگ - ارتباطات
2008-8760
2008-8760
1395
17
34
خوانش شهروندان از نقض قانون توسط نخبگان:مطالعه موردی حضور دولتمردان در شبکه اجتماعی فیسبوک
ابوتراب
طالبی
آذر
نجفپور
هدف این پژوهش بررسی خوانش شهروندان از عملکرد نخبگان سیاسی در شبکههای اجتماعی مجازی و بدست آوردن دانشی دربارة تأثیر آن بر رفتار اجتماعی شهروندان است. این تحقیق بارویکرد پژوهش کیفی و روش «نظریه مبنایی» انجام شده است. دادهها از طریق مصاحبه با 25 نفر زن و مرد از گروههای سنی و گرایشهای سیاسی متفاوت با روش نمونهگیری نظری و استفاده از اسناد دست دوم (کامنتهای صفحه فیسبوک آقای ظریف) بدست آمدهاند. بر اساس یافتهها مقاومت در برابر قوانینی که آزادیهای اولیه انسانها را نقض میکنند، مقوله محوری و نقض قانون توسط قانون (تناقض قانونی)، قانونمداری، اصلاح قانون، رضایتمندی، افزایش اعتماد، افزایش مشارکت سیاسی از پیامدها و دستاوردهای خوانش شهروندان است.
شبکههای اجتماعی مجازی
قانونگریزی
نخبگان سیاسی
مشارکت سیاسی
فیسبوک
دولتمردان
2016
08
01
139
162
https://www.jccs.ir/article_23953_e3b093aafe6ce2339f3191ee8c7c5ed9.pdf
فصلنامه مطالعات فرهنگ - ارتباطات
مطالعات فرهنگ - ارتباطات
2008-8760
2008-8760
1395
17
34
سیاست خاطره در فضای شهری: مطالعه موردی موزههای تأسیسی پس از انقلاب در شهر تهران
محمدرضا
جوادی یگانه
سپیده
برزو
مهشید
شهیدی
پژوهش پیشرو با هدف شناسایی ابعاد و شیوههای اختراع سنت در موزهها و اثرگذاری قدرت در بازخوانی گذشته انجام شده است. روش تحقیق، تحلیل گفتمان فضا با تأکید بر نظریه مارگاریت کوهن است و تنها موزههایی در این مقاله انتخاب شدند که پس از انقلاب اسلامی ایجاد شدهاند. یافتههای این پژوهش نشان داد که موزهها بهمنزله مکانهای خاطره میتوانند منطبق با نیازها و منافع کنونی ایجاد شوند و به فرایند تاریخسازی و بازسازی آن کمک کنند. در ایران نیز پس از شکلگیری دولت مدرن روند موزهسازی گسترش یافت؛ چراکه جامعه مدرن که ادعای گسستن از سنتهای پیشین را دارد، با تودهای از هویتهای تکه پاره شده روبهرو میشود و تلاش میکند تا با نوآوری خاطره و ساختن تاریخ برای خود کلیتسازی و هویتبخشی کند و تناقضات درونی خود را نیز پنهان کند.
موزه
اختراع سنت
سیاست خاطره
بازسازی امر گذشته
تحلیل گفتمان فضا
2016
08
01
164
183
https://www.jccs.ir/article_23954_5b66662114ff48d8009b81b65e556d36.pdf
فصلنامه مطالعات فرهنگ - ارتباطات
مطالعات فرهنگ - ارتباطات
2008-8760
2008-8760
1395
17
34
تحلیل گفتمان انتقادی کتاب امریکن اینگلیش فایل با استفاده از مدل ون دایک
کلثوم
یاسمی
فردوس
آقاگل زاده
تحلیل گفتمان انتقادی، گرایشی از رشتة تحلیل گفتمان در مطالعات زبانشناختی است که به رابطة زبان، قدرت و ایدئولوژی در جامعه میپردازد. هدف این مقاله بررسی نمونههای از متون و تصاویر کتاب امریکن اینگلیش فایل با استفاده از الگوی ون دایک(1998) و الگوی کرس و ون لیوون(1996) است. نتایج نشان میدهد کتاب مذکور مملو از عوامل گفتمانی، مؤلفههای اجتماعی و شناختی از جمله نظامهای ارزشی اجتماعی ـ فرهنگی است. نویسندگان گفتمان این کتاب را طوری طراحی نمودهاند که اهداف و ایدئولوژی مورد نظر آنان از جمله عرضة دانش اجتماعی فرهنگی جوامع غربی همچون سبک پوشش، تغذیه و مراودات اجتماعی، معرفی شخصیتهای معروف و اماکن توریستی و نیز نگرش نژادپرستانه را در بر میگیرد. بهطور کلی معرفی ابعاد مختلف جوامع غربی و هجوم نرم فرهنگ غرب در قالب این کتاب بهمنزله یک پل ارتباطی مشهود است.
کتب آموزشی زبان خارجی
تحلیل گفتمان انتقادی
الگوی ون دایک
الگوی کرس و ون لیون
انتقال ارزشهای فرهنگی
2016
08
01
186
205
https://www.jccs.ir/article_23956_6b0222f50d93c5d4aca642a3e3d20066.pdf
فصلنامه مطالعات فرهنگ - ارتباطات
مطالعات فرهنگ - ارتباطات
2008-8760
2008-8760
1395
17
34
تقابلهای اخلاقی در تعاملات کاربران ایرانی رسانههای اجتماعی (مطالعه شش رویداد در یوتیوب، فیسبوک و اینستاگرام)
علیرضا
دهقان
محمدمهدی
مولایی
در این مقاله شش رویداد در رسانههای اجتماعی که از جنبههای اخلاقی محل بحث کاربران ایرانی قرار گرفتهاند مطالعه شده است. این شش رویداد در فاصله سالهای ۱۳۹۲ تا ۱۳۹۴ در فیسبوک، اینستاگرام و یوتیوب آغاز شدهاند، اما دامنه مباحث مربوط به آنها در سایر رسانهها و وبسایتهای فضای مجازی گسترش پیدا کرده است. مطالعه به شیوه کیفی با رویکرد اکتشافی انجام شده و کامنتهای کاربران حول این شش رویداد مبنای تحلیل بوده است. از میان هزاران کامنت کاربران فضای مجازی درباره هر رویداد، در مجموع ۳۹۶ کامنت برای تحلیل انتخاب شدند. این تعاملات در قالب مدل کیفی برآمده از دل دادهها با عنوان «هرم کنشگری کاربران در تقابلهای اخلاقی رسانههای اجتماعی» ارائه شده است.
اخلاق رسانه
اخلاق در رسانههای اجتماعی
یوتیوب
اینستاگرام
فیسبوک
2016
08
01
207
233
https://www.jccs.ir/article_23957_ba413a3e0117fe4751d0fbc567171028.pdf