TY - JOUR ID - 95403 TI - ارزیابی کیفیت شش «بازی‌جدی» تولید شده در ایران JO - فصلنامه مطالعات فرهنگ - ارتباطات JA - JCCS LA - fa SN - 2008-8760 AU - موسوی, هدی السادات AU - سراجی, فرهاد AD - کارشناسی ارشد تکنولوژی آموزشی، دانشگاه بوعلی سینا AD - دانشیار گروه علوم تربیتی، دانشگاه بوعلی سینا، همدان، ایران(نویسنده مسئول) Y1 - 2019 PY - 2019 VL - 20 IS - 47 SP - 265 EP - 287 KW - بازی جدی KW - اصول یادگیری KW - سازنده‌گرایی KW - تعامل KW - حل مسأله KW - فعال بودن KW - کشف DO - 10.22083/jccs.2019.149725.2574 N2 - در دو دهه اخیر همزمان با رشد کمی «بازی­های جدی»، کیفیت آنها نیز مورد توجه پژوهشگران، طراحان، تولیدکنندگان، مخاطبان، معلمان و مدیران آموزشی بوده است. کیفیت این بازی­ها علاوه‌بر داستان، گرافیک و فناوری به رعایت اصول آموزشی بستگی دارد تا بازی­ها بتوانند ضمن تدارک محیط یادگیری مفرح و انگیزشی، بازی­کننده را به سمت اهداف آموزشی هدایت کند. هدف این پژوهش، تعیین شاخص­های ارزیابی کیفیت «بازی‌های جدی» براساس اصول یادگیری سازنده­گرایی و ارزیابی کیفیت شش بازی منتخب براساس این اصول است. برای تعیین شاخص­های ارزیابی کیفیت «بازی­های جدی» با مشارکت 30 نفر از خبرگان بازی­های آموزشی چک­لیست 29 گویه‌ای حول چهار شاخص تعامل، حل ­مسأله، یادگیری فعال و کشف تهیه گردید. شش بازی پرطرفدار به­صورت هدفمند انتخاب و توسط شش نفر خبره فناوری آموزشی و شش نفر خبره فناوری اطلاعات و ارتباطات تحلیل شدند. نتایج نشان داد که در این بازی­ها به­طور میانگین 136 موقعیت تعامل، 139 موقعیت حل مسأله، 89 موقعیت یادگیری فعال و 82 موقعیت کشف برای بازی­کننده فراهم شده است. نتایج آنتروپی شانون نیز نشان داد که شاخص کشف با بار اطلاعاتی 999 درصد و ضریب اهمیت 572 درصد دارای بالاترین تأکید و شاخص یادگیری فعال با بار اطلاعاتی یک و ضریب اهمیت 87 درصد کمتر مورد توجه بوده است. UR - https://www.jccs.ir/article_95403.html L1 - https://www.jccs.ir/article_95403_6c225631656634965a6d46e23210f625.pdf ER -