TY - JOUR ID - 88047 TI - نقش سواد رسانه‌ای در تعدیل اعتیاد اینترنتی (مطالعۀ موردی: دانش‌آموزان مقطع متوسطۀ دوم چهارمحال و بختیاری) JO - فصلنامه مطالعات فرهنگ - ارتباطات JA - JCCS LA - fa SN - 2008-8760 AU - فرقانی, محمدمهدی AU - خدامرادی, یاسین AD - دانشیار دانشکدۀ علوم ارتباطات دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران(نویسندۀ مسئول) AD - دانشجوی دکترای علوم ارتباطات اجتماعی دانشکدۀ علوم ارتباطات دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران Y1 - 2019 PY - 2019 VL - 20 IS - 45 SP - 85 EP - 102 KW - سواد KW - سواد رسانه‌ای KW - اعتیاد KW - اینترنت KW - اعتیاد اینترنتی DO - 10.22083/jccs.2018.140379.2500 N2 - هدف پژوهش، بررسی نقش سواد رسانه­ای در تعدیل اعتیاد اینترنتی است. این پژوهش با روش آزمایشی و با طرح پیش‌آزمون و پس‌آزمون با گروه کنترل انجام شد. جامعۀ آماری، دانش­آموزان پایۀ سوم مقطع متوسطۀ دوم استان چهارمحال و بختیاری است که به روش نمونه‌گیری خوشه‌ای چندمرحله‌ای به تعداد 40 نفر در دو گروه کنترل و آزمایش انتخاب شدند. ابزار پژوهش پرسشنامه‌های استاندارد استفادۀ مشکل‌زا از اینترنت کاپلان، اعتیاد اینترنتی یانگ و پرسشنامۀ محقق‌ساختۀ سواد رسانه­ای است. از آزمون‌های آلفای کرونباخ، ویلکاکسون و t زوجی توسط نرم‌افزار 24spss استفاده شد. نتایج پژوهش نشان دادند که آموزش سواد رسانه‌ای، در تعدیل اعتیاد اینترنتی در بین دانش­آموزان تأثیر دارد. همچنین نتایج نشان دادند که آموزش سواد رسانه­ای، در میزان استفاده از رسانه، افزایش توانایی تحلیل و ارزیابی، توانایی تولید پیام رسانه­ای، توانایی برقراری ارتباط با تولیدکنندگان پیام رسانه­ای و افزایش تفکر انتقادی دانش­آموازان در برخورد با پیام رسانه­ای اثر دارد. UR - https://www.jccs.ir/article_88047.html L1 - https://www.jccs.ir/article_88047_1db3be2a7234babe164e5a31066934c6.pdf ER -