TY - JOUR ID - 80084 TI - آیندۀ مصرف رسانه‏‌ای مخاطبان: مطالعۀ موردی با روش دلفی JO - فصلنامه مطالعات فرهنگ - ارتباطات JA - JCCS LA - fa SN - 2008-8760 AU - خجسته باقرزاده, حسن AU - بردبار, ملیکا AU - عقیلی, سید وحید AD - استادیار گروه رادیو دانشکدۀ تولید دانشگاه صدا و سیما (نویسنده مسئول) AD - دانشجوی دکتری رشته مدیریت رسانه دانشکده علوم ارتباطات و مطالعات رسانه دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی AD - دانشیار گروه علوم ارتباطات دانشکدۀ علوم ارتباطات و مطالعات رسانۀ دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی Y1 - 2018 PY - 2018 VL - 19 IS - 43 SP - 83 EP - 106 KW - آیندۀ مخاطب KW - سپهر رسانه KW - مصرف مخاطب KW - تقسیم‌بندی مخاطب KW - همگرایی رسانه‎ای DO - 10.22083/jccs.2018.142894.2524 N2 - امروزه مصرف رسانه‌ها در سراسر جهان بسیار بالاست و با پیشرفت فناوری، فرصت‌های بیشتری برای انتخاب مخاطبان در موقعیت­ها، مکان‌ها و با رفتارهای مختلف در سراسر جهان ایجاد شده است. این فرصت، سپهر رسانه­ای را گسترده‌ترکرده و شیوه‌ای را که مخاطبان در آن تعامل و استفاده می‌کنند، تغییر داده است. در دهه‌های اخیر، با توجه به تغییرات چشمگیر فنّاوری، اقتصاد، سیاست و جامعه، نگرش و نقش مخاطبان رسانه در سراسر جهان به‌طور چشمگیری تغییر کرده و این امر به نوبۀ خود بر استراتژی‌های رسانه‌ای، تولید محتوا و همچنین تغییر مدل‌های تجاری تأثیر گذاشته است. در پژوهش پیش‌رو، با استفاده از روش تحقیق آینده‌پژوهی دلفی و با بررسی دیدگاه‌های 15 متخصص حوزۀ رسانه، عوامل مؤثر بر چگونگی مصرف مخاطبان آیندۀ رسانه بررسی شده است. یافته‌ها حاکی از آنند که در آینده مخاطبان هیچ‌گونه محدودیتی در نحوۀ مصرف، ابزار ارتباطی، زمان و مکان استفاده از رسانه ندارند و تحت هر شرایطی می‌توانند رسانه را مصرف کنند و از سوی دیگر نقش آنها می­تواند بین فرستنده و گیرنده مدام در حال جابه‌جایی باشد(مدل ارتباطی تعاملی). این مخاطبان  قدرت انتخاب در میان طیف گسترده‌ای از محتوا و خدمات از پلتفرم‌های مختلف دارند و در نهایت آنها خود می‌توانند محتوا را تولید کنند و به مصرف‌کنندگانی هوشمند، تولید ـ مصرف‌کننده و تولیدکننده ـ طراح خدمت تبدیل می­شوند که همۀ اینها بر اثر تقسیم‌بندی مخاطبان در محیط همگرایی رسانه‌ای است. UR - https://www.jccs.ir/article_80084.html L1 - https://www.jccs.ir/article_80084_8e140b83d5f28a010907877359a28cd3.pdf ER -