TY - JOUR ID - 70387 TI - پایش نقش فرایند پذیرش AIDA در تأثیر تبلیغات رسانه ‌ای بر کاهش تصادفات JO - فصلنامه مطالعات فرهنگ - ارتباطات JA - JCCS LA - fa SN - 2008-8760 AU - انتخابی, رضا AU - قربانی, علی AD - کارشناسی ارشد،‌گروه مدیریت، واحد ممقان،دانشگاه آزاد اسلامی، ممقان، ایران AD - استادیار گروه مدیریت بازرگانی، دانشگاه پیام نور، ایران Y1 - 2018 PY - 2018 VL - 19 IS - 42 SP - 77 EP - 96 KW - رانندگی تدافعی KW - فرهنگ رانندگی KW - تصادف رانندگی KW - رسانه KW - رفتار رانندگی DO - 10.22083/jccs.2018.109297.2311 N2 - هدف از این پژوهش، بررسی نقش رسانه در کاهش تصادفات به وسیله فرایند پذیرش تبلیغات می‌باشد. برای بررسی میزان تأثیر رسانه در کاهش تصادفات از مدل فرایند پذیرش AIDA استفاده شده و تبلیغات تلویزیونی به‌عنوان رسانه انتخاب شده است. روش تحقیق کاربردی و از نظر ماهیت توصیفی پیمایشی می‌باشد. جامعه آماری 6000 نفر از رانندگان مسافری و نمونه آماری 361 نفر می‌باشد. از کل نمونه مورد بررسی، 8/25 درصد مجرد و 2/74 درصد متأهل، تحصیلات 15 درصد زیردیپلم، 1/21 درصد دیپلم، 1/24 درصد فوق دیپلم، 8/33 درصد لیسانس و 1/6 درصد فوق لیسانس و بالاتر است. میانگین سن برابر 33/37، کمترین مقدار برابر 25 و بیشترین مقدار برابر 61 سال است. میانگین سابقه کار برابر 27/8، کمترین مقدار برابر 1 و بیشترین مقدار برابر 27 سال است. برای بررسی میزان تأثیر تلویزیون در کاهش تصادفات از مدل AIDA و فرایند پذیرش آن استفاده شده که در نتیجه همه ابعاد آن تأثیرگذار در کاهش تصادفات جاده‌ای می‌باشد. پیشنهادهای کاربردی اجرای برنامه‌های آموزشی، استفاده از بیلبوردهای تبلیغاتی در جاده‌ها، کنترل ورود رانندگان صلاحیت‌دار، تشویق رانندگان غیرحادثه ساز و از پیشنهادهای پژوهشی بررسی رابطه تیپ‌های شخصیتی، بررسی تأثیر اخلاق حرفه‌ای در رعایت قوانین می‌باشند. UR - https://www.jccs.ir/article_70387.html L1 - https://www.jccs.ir/article_70387_625e94d05539a12d9ad182c2710ba476.pdf ER -