TY - JOUR ID - 46341 TI - تحول بازنمایی دیگری در انیمیشن‌های برنده جایزه اسکار JO - فصلنامه مطالعات فرهنگ - ارتباطات JA - JCCS LA - fa SN - 2008-8760 AU - راودراد, اعظم AU - عاله‌پور, مانیا AD - استاد گروه علوم ارتباطات، دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران AD - دانشجوی دکترای علوم ارتباطات دانشگاه تهران Y1 - 2017 PY - 2017 VL - 17 IS - 36 SP - 85 EP - 105 KW - انیمیشن KW - بازنمایی KW - دیگری KW - رسانه KW - اسکار DO - 10.22083/jccs.2017.46341 N2 - این مقاله با استفاده از روش نشانه‌شناسی سه سطحی بارت به تحلیل ده انیمیشنی که در ده سال (2014-2005) موفق به کسب جایزة اسکار شده‌اند، از نظر چگونگی بازنمایی«دیگری» و دلالت‌های ایدئولوژیکی که در مورد آن وجود دارد، می‌پردازد. در این پژوهش مطالعه شیوه بازنمایی نژاد و جنسیتِ «دیگری» دو مؤلفه اصلی است. نتیجه پژوهش نشان می‌دهد نگاه نژادی شده در مقایسه با «دیگری» در انیمیشن‌های مورد تحلیل تغییر کرده است و همچنین تحولی صریح در نگاه به زن در این انیمیشن‌ها اتفاق افتاده است. به‌عنوان یک نتیجه‌گیری کلی می‌توان گفت که بازنمایی دیگری در انیمیشن‌هایی که در سال‌های اخیر برنده جایزه اسکار بوده‌اند، به این صورت است که نژاد و جنسیت افراد نیست که «دیگری» بودن آنها را تعیین می‌کند بلکه افکار، عقاید و رفتار ایشان است که مشخص می‌کند چه کسی دیگری است. بازنمایی دیگری در این انیمیشن‌ها به‌عنوان فردی که مخالف تغییر است، تفاوت‌ها را برنمی‌تابد، پایبند سنت است و به محیط‌زیست آسیب می‌زند از جمله نتایج این پژوهش است. UR - https://www.jccs.ir/article_46341.html L1 - https://www.jccs.ir/article_46341_ed88acd0b465c40d9ad008d6314885a4.pdf ER -