TY - JOUR ID - 3422 TI - اثرگذاری فرصت‌های یادگیری، در تعامل نظریه و عمل برنامه درسی و آموزش هنر JO - فصلنامه مطالعات فرهنگ - ارتباطات JA - JCCS LA - fa SN - 2008-8760 AU - شرفی, حسن AU - سلسبیلی, نادر AD - عضو هیأت علمی پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش AD - دانشیار پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش Y1 - 2010 PY - 2010 VL - 11 IS - 11 SP - 71 EP - 96 KW - برنامه درسی ـ فرصت یادگیری ـ آموزش هنر ـ نظریه و عمل برنامه درسی DO - N2 - در یک تعریف، ایجاد فرصت‌های یادگیری به منزلة خلق یک برنامه درسی است. این فرصت‌ها می‌تواند به شکل زمینه‌ها و فعالیت‌های یادگیری توسط معلم و دانش‌آموز در کلاس درس با ایجاد یک محیط محرک و جذاب؛ خانواده در محیط خانه و نیز ارگان‌های فرهنگی در جامعه و محیط اجتماعی، بوجود آید. به این ترتیب، برنامه‌درسی فرصت‌های یادگیری‌ای است که می‌توان براساس اهداف، محتوا، فعالیت‌های یادگیری، ابزار و مواد آموزشی، زمان و مکان یادگیری، گروه‌بندی، فنون تدریس و ارزشیابی، طراحی و تدوین نمود. فاصله نظر و عمل از مسایل عمده در طراحی و اجرای برنامه درسی است. ایجاد فرصت‌های یادگیری بر تعامل نظریه و عمل برنامه‌درسی تأثیر می گذارد. این نوشتار که به روش مطالعه‌ای زمینه‌یابی و بررسی منابع مکتوب و بیان تجربه ارائه می‌شود، فرصت‌های یادگیری متناسب با رهیافت‌های آموزش هنر همچون رهیافت تلفیقی به برنامه درسی هنر؛ ایجاد فرصت‌های یادگیری در برنامه‌ریزی درسی هنر مبتنی بر منطقه و مدرسه؛ فرصت‌های یادگیری در آموزش هنرهای ملی (ایرانی- اسلامی) و برنامه درسی جدید هنر با هدف فزایندگی اجرای رهیافت‌های برنامه درسی هنر از طریق خلق فرصت‌های یادگیری و تبدیل نظریه به عمل برنامه درسی به منظور کاهش فاصله نظر و عمل در برنامه درسی هنر، مطرح می‌گردد. UR - https://www.jccs.ir/article_3422.html L1 - https://www.jccs.ir/article_3422_dde255f35831e72bc9e4d0ef03803b2e.pdf ER -