TY - JOUR ID - 3395 TI - نشانه‏شناسی تصویرهایی از شیوۀ زندگی ایرانی؛ مطالعۀ «خودبازنمایی»‏های دیداری کاربران ایرانی در شبکۀ اجتماعی یاهو٣٦٠ JO - فصلنامه مطالعات فرهنگ - ارتباطات JA - JCCS LA - fa SN - 2008-8760 AU - عبداللهیان, حمید AU - یحیایی, سبحان AD - دانشیار گروه ارتباطات، دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران AD - دانشجوی دکتری ارتباطات دانشگاه علامه طباطبایی Y1 - 2011 PY - 2011 VL - 12 IS - 15 SP - 119 EP - 149 KW - شناسۀ تصویری KW - یاهو ٣٦٠ KW - نشانه‌شناسی KW - حاد واقعیت KW - بازنمایی خود KW - شبیه‌سازی DO - N2 - این مقاله به تحلیل سازوکار قالب‏سازی‏ شناسه‌های تصویر در شبکۀ اجتماعی برخط یاهو٣٦٠ و بازتاب آن در ذهن مخاطبان می‏پردازد. به طور روشن‏تر باید اشاره کنیم که این مقاله به تحلیل انگاره‏سازی‏های هویتی در پرتو شیوۀ‏ زندگی بازنمایی شده در جامعۀ‏ مجازی ایرانی از طریق تحلیل نشانه‏شناختی می‏پردازد. به لحاظ نظری چنین تحلیلی در قالب ملاحظه‏های نظری «بودریار»[1] دربارۀ «حاد ‏واقعیت»[2] و شبیه‏سازی قرار می‏گیرد. همچون بودریار، ما نیز در این مقاله دنیای معاصر ایرانی را دنیای دیداری و مجازی در نظر می‏گیریم. مطالعه‏هایی که به صورت تجربی انجام داده‏ایم، نشان می‌دهد که در تعریف تصویر شیوۀ زندگی ایرانی، «شبیه‏سازی»[3] جای «بازنمایی»[4] نشسته و واقعیت به حاد واقعیت بدل شده است. روش‌شناسی این کار نیز در قالب تفسیری و با استفاده از کاربرد نشانه‌شناسی است. ارتباط صمیمی‏ با فضای شبکه‌های مجازی در مقایسه با سایت‏های اینترنتی، باورپذیری این شبکه‌ها را افزون می‏کند و موجب تسری این تصویر‏سازی‏های غیرایرانی در زندگی روزمرۀ ایرانی خواهد شد. این امر لزوم پر کردن خلأ تعریف تصویر زندگی ایرانی را گوشزد می‏کند که ما در این مقاله بخشی از آن را انجام داده‏ایم. 2. Baudrillard [2]. Hyper reality [3]. Simulation [4]. Representation UR - https://www.jccs.ir/article_3395.html L1 - https://www.jccs.ir/article_3395_0e0f7680aa416df3f0ec6f0a13e1fb59.pdf ER -