پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات
فصلنامه مطالعات فرهنگ - ارتباطات
2008-8760
2538-2632
13
19
2012
10
01
جایگاه قانون جامع رسانههای همگانی در جمهوری اسلامی ایران (ضرورتیابی و امکانسنجی قانون و اقتضاهای برآمده از آنها)
7
53
FA
محمدهادی
همایون
دانشیار دانشکده معارف اسلامی و فرهنگ و ارتباطات، دانشگاه امام صادق (ع)
mhadi.homayoon@gmail.com
محمدصادق
نصراللهی
دانشجوی دکتری معارف اسلامی و فرهنگ و ارتباطات، دانشگاه امام صادق (ع)
در سالهای اخیر، در جمهوری اسلامی ایران نسبت به «قانون جامعنویسی» در حوزة رسانهها توجه ویژهای صورت گرفته است؛ بهطوریکه در مادة 116 قانون برنامة چهارم توسعه و مادة 10 قانون برنامة پنجم توسعه، دولت مکلف به تدوین قانون جامع رسانههای همگانی شده است. این مقاله تلاش دارد در واکاوی تفصیلی نسبت به جایگاه و اهمیت این قانون در جمهوری اسلامی ایران به سه مسئله بپردازد: اول آنکه، آیا تدوین قانون جامع رسانههای همگانی ضروری و مورد نیاز است؟ (ضرورتیابی) دوم آنکه، با فرض ضروری بودن آن، با توجه به گذشت تقریباً هفت سال از تصویب برنامة چهارم توسعه، چرا این قانون تدوین نشده است؟ (امکانسنجی) سوم آنکه با توجه به ضرورتیابی و امکانسنجی قانون، الزامها، بایستهها و اقتضاهای قانون چیست؟ (الزامهای قانون) <br/>این مقاله، ضمن پاسخگویی مثبت به سؤال اول و بیان علل عدمتدوین قانون در پاسخ به سؤال دوم، بهعنوان جمعبندی و جهت ترسیم جایگاه قانون جامع رسانههای همگانی، اقتضاهای برآمده از ضرورتهای تدوین قانون (نیازسنجی) و موانع پیشروی آن (امکانسنجی)، مطرح و پیشنهادهایی برای تدوین یک قانون کارآمد و مفید ارائه میشود.
حقوق ارتباطات,حقوق رسانه,قانون جامع رسانههای همگانی,قانونگذاری رسانهای,قانون جامع
https://www.jccs.ir/article_3363.html
https://www.jccs.ir/article_3363_1517cb1b7207b492829a29e1a83ebd86.pdf
پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات
فصلنامه مطالعات فرهنگ - ارتباطات
2008-8760
2538-2632
13
19
2012
10
01
مصرف فرهنگی اینترنت و شکلنگرفتن هویت مجازی
(مردمنگاری دانشجویان سه دانشکدة ارتباطات، عمران و معماری)
55
90
FA
نعمتالله
فاضلی
استادیار دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه علامه طباطبایی
n.fazali@hatml.com
حامد
طالبیان
0000-0002-4302-6652
کارشناسارشد علوم ارتباطات دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه علامه طباطبایی
hamed.talebian@gmail.com
مصرف اینترنت یکی از مهمترین عرصههای مصرف فرهنگی در زندگی روزمره است. مصرف فرهنگی اینترنت در زندگی روزمره، همچنین یکی از مهمترین منابعی است که به هویتهای دانشجویی شکل میدهد و از آن شکل میپذیرد. با اتکا به یکی از نظریههای گفتمانی هویت، در این مقاله، با استفاده از دادههای گردآوری شدة حاصل از یکسال کار میدانی در سه دانشکدة مختلف، مفاهیم معنایی و گفتمانی اصلی مرتبط با مصرف اینترنت و همچنین تفسیرهای ناشی از تجربة زیستة دانشجویان از کار با اینترنت شناسایی و طبقهبندی شده است. شناسایی مقولههای اصلی گفتمانی و تجربة زیسته، مقدمة شناسایی نوعی هویت مجازی در میان دانشجویان است اما یافتههای این بررسی نشان میدهد که بر خلاف تصور رایج، هنوز نمیتوان از نوعی هویت منسجم مجازی در میان دانشجویان سخن گفت.
مصرف فرهنگی اینترنت,گنجینههای تفسیری اینترنت,تجربة زیسته اینترنت,روانشناسی گفتمانی,روش تحلیلی نظریة مبنایی
https://www.jccs.ir/article_3364.html
https://www.jccs.ir/article_3364_36f5778afb9e2c9248a50ccb81e4e7a0.pdf
پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات
فصلنامه مطالعات فرهنگ - ارتباطات
2008-8760
2538-2632
13
19
2012
10
01
فرهنگ ایرانی در عصر جهانی شدن
(مورد مطالعه فرهنگ نوروز)
91
112
FA
حاکم
قاسمی
استادیار علومسیاسی دانشگاه بینالمللی امام خمینی(ره)
ghasemi20@yahoo.com
زهرا
ناظری
کارشناسیارشد روابط بینالملل
نوروز از آئینهای کهن ایرانیان و نماد فرهنگ ایرانی از دورة باستان تا امروز پایدار مانده است. با ظهور فرایند جهانی شدن، شرایط جدیدی برای فرهنگها رقم خورده است. وضعیتی که میتواند به از بین رفتن فرهنگهای بومی و آئینهای کهن منجر شود. پرسش این است که نوروز در مواجهه با فرایند جهانی شدن چه وضعیتی پیدا خواهد کرد؟ برای پاسخ به این پرسش با استخراج ویژگیهای نوروز و ویژگیهای جهانی شدن، قابلیت انطباقپذیری فرهنگ ایرانی و نوروز با جهانی شدن تبیین میشود. نوروز دارای ویژگیهای عام انسانی و جهانی است. تأکید بر ارزشهای اخلاقی و انسانی، ترویج و تحکیم روابط انسانی و نوعدوستی، اهمیت دادن به محیطزیست و تأکید بر بهداشت و پاکیزگی از ویژگیهای انسانی و جهانی فرهنگ نوروز است. با توجه به این ویژگیها، این فرهنگ قابلیت انطباق با جهانی شدن را دارد و میتوان، از فرصتهای موجود در عرصة جهانی برای حفظ و گسترش این فرهنگ سود جست.
جهانی شدن,فرهنگ,فرهنگ ایرانی و نوروز
https://www.jccs.ir/article_3365.html
https://www.jccs.ir/article_3365_c085379467cdc57ea922c43ce80af3d5.pdf
پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات
فصلنامه مطالعات فرهنگ - ارتباطات
2008-8760
2538-2632
13
19
2012
10
01
میزان مشارکت دانشجویان ارتباطات در تولید محتوای رسانههای اجتماعی
113
140
FA
محمدرضا
رسولی
0000-0003-4831-1900
استادیار علوم ارتباطات دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی
moh.rasouli@yahoo.com
مریم
مرادی
کارشناسارشد علوم ارتباطات اجتماعی
maryam.moradi2008@yahoo.com
رسانههای اجتماعی توصیف ابزارهای آنلاین است که مردم از آن برای اشتراک محتوا، پروفایلها، نظرها، دیدگاهها، تجربهها و افکار استفاده میکنند. بنابراین رسانة اجتماعی تسهیلکنندة گفتگوها و کنشهای متقابل آنلاین بین گروههایی از مردم است. این ابزارها شامل بلاگها، تابلوهای پیام، پادکست، میکروبلاگ، نشانهگذاریها، شبکهها و ویکیها است.
هدف اصلی این نوشتار، این است که میزان مشارکت دانشجویان ارتباطات را در تولید محتوای رسانههای اجتماعی مورد سنجش قرار دهد. روش، پیمایشی و جامعة آماری تمام دانشجویان رشتة علوم ارتباطات اجتماعی دانشگاههای علامه طباطبایی، تهران، آزاد واحد تهران مرکزی و علوم تحقیقات در مقاطع تحصیلی کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری 1390 میباشد.
بررسیهای انجامشده نشان داد که اکثریت افراد، عضو یکی از شبکههای اجتماعی اینترنتی مانند فیسبوک هستند، دسترسی اکثریت پاسخگویان به شبکههای اجتماعی نظیر فیسبوک و غیره از طریق فیلترشکن انجام میشود و بیشتر افراد اعتقاد دارند که استفاده از فیلترشکن برای آنها آسان و در دسترس است.
وب 2,رسانههای اجتماعی,شبکههای اجتماعی,تولید
https://www.jccs.ir/article_3366.html
https://www.jccs.ir/article_3366_9e55c4bff30915c7b2c817c492f7c24c.pdf
پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات
فصلنامه مطالعات فرهنگ - ارتباطات
2008-8760
2538-2632
13
19
2012
10
01
رابطة بین میزان و نوع استفاده از تلفن همراه و صفات شخصیتی دانشجویان
141
159
FA
بیبیعشرت
زمانی
دانشیار علوم تربیتی دانشگاه اصفهان
شهناز
شهریاری نیستانی
دانشجوی کارشناسیارشد تاریخ و فلسفه آموزش و پرورش دانشگاه اصفهان
یاسمین
عابدینی
دانشیار علوم تربیتی دانشگاه اصفهان
y.abedini@yahoo.com
هدف، بررسی رابطة بین میزان و نوع استفاده از تلفن همراه و صفات شخصیتی در دانشجویان دانشکدة علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه اصفهان است. در این بررسی 300 نفر (150 مرد، 150 زن) به صورت کاملاً تصادفی انتخاب شدند و پرسشنامههای کاربرد تلفنهمراه و مقیاس تجدیدنظر شدة نئو( R-FFI-NEO) را تکمیل کردند. در نهایت دادهها با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون خطی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافتههای مقالة حاضر حاکی از آن است که از بین ویژگیهای شخصیتی، تنها ویژگی روانرنجوری با میزان استفاده از تلفنهمراه رابطة منفی معنادار دارد. در این نوشتار هیچیک از ویژگیهای شخصیتی رابطة معناداری با نوع استفاده از تلفنهمراه (استفاده از اینترنت و بلوتوث) نداشتند. همچنین مشاهده شد که ویژگی روانرنجوری با بازیهای تلفنهمراه رابطة مثبت و با گوش دادن به موسیقی تلفنهمراه رابطهای منفی داشت. تنها ویژگیهای برونگرایی و تجربهپذیری، رابطهای مثبت با گوش دادن به موسیقی از طریق تلفنهمراه داشتند. در نتیجه از میان ویژگیهای شخصیتی، ویژگی روانرنجوری بهترین پیشبینیکنندة میزان و نوع استفاده از تلفنهمراه است.
میزان و نوع استفاده از تلفنهمراه,روانرنجوری,برونگرایی,تجربهپذیری,همسازی,وظیفهشناسی
https://www.jccs.ir/article_3367.html
https://www.jccs.ir/article_3367_4d1ca3f4e2cfaa653fd33c2aec2ed18f.pdf
پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات
فصلنامه مطالعات فرهنگ - ارتباطات
2008-8760
2538-2632
13
19
2012
10
01
هنر بهمثابه ارتباط در رویکرد سیستمی نیکلاس لومان
161
190
FA
مریم
بختیاریان
دانشجوی دکتری فلسفة هنر دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات
مجید
اکبری
استادیار دانشکده الهیات و فلسفه دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات
«نیکلاس لومان» یکی از جامعهشناسان برجستة آلمانی است که با رویکردی سیستمی به بررسی ماهیت عملکرد هنر مبادرت ورزید. او در راستای تدوین یک نظریة اجتماعی نوین با رها کردن سنت جامعهشناسی غربی و با اهمیت دادن به تغییر ساختار جوامع مدرن بر مبنای تفکیک کارکردی، جامعه را متشکل از خردهسیستمهایی دانست از قبیل: حقوق، اقتصاد، سیاست، آموزش، علم، دین، هنر و غیره که ارتباطات اجزاء آنها را تشکیل میدهد. او ادراک حسی را به قلمرو سیستمهای روانی و هنر را بهمثابه ارتباط به قلمرو اجتماع واگذار کرد. پس هنر، ارتباطی دانسته شد که ادراک میشود، ارتباطی که ادراک را میفریبد و آگاهی از آن را جهت میدهد. در این مقاله ضمن مطالعه و ارزیابی نظریة لومان با استناد به کتابهای اصلی وی تلاش میشود تبیین شود که هنر چگونه ارتباطی است و چگونه ادراک و ارتباط را در خود جمع میکند؟
نیکلاس لومان,هنر,سیستم اجتماعی,سیستم روانی
https://www.jccs.ir/article_3368.html
https://www.jccs.ir/article_3368_24b97a23dae74ea1344bf14befc155a3.pdf
پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات
فصلنامه مطالعات فرهنگ - ارتباطات
2008-8760
2538-2632
13
19
2012
10
01
نقش ارتباطات انسانی در شکلگیری تراژدی ایرج
191
209
FA
مریم
صادقیگیوی
دانشیار گروه زبان و ادبیات فارسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی
منصوره
قنبرآبادی
کارشناسارشد علوم ارتباطات اجتماعی
parand.gh@gmail.com
ارتباطات گسترده در شاهنامه ایجاب میکند از وجوه گوناگون به این ارتباطات نگاه کنیم. تراژدی با توجه به تعریف آنکه مرگ انسان ایدهآل و نیک و مثبت داستان است که از بهروزی به تیرهروزی میافتد، این سؤال را در ذهن میآورد که ارتباطات انسانی چگونه پیش میرود که مرگ این انسان را موجب میشود. از آنجایی که در سرزمین آرمانی ایران ارتباطات بر مبنای خرد شکل میگیرد پس چگونه است که تراژدیها به وقوع میپیوندند.
در این مقاله با توجه به نظریههای مختلف ارتباطاتی و مولفههای ارتباط انسانی تراژدی ایرج بررسی میشود و به این سؤال پاسخ میدهد که غیر از ارتباطات انسانی چه عوامل دیگری در شکلگیری تراژدی مؤثر هستند. در این مقاله پژوهشگران به این نتیجه دست مییابند که غیر از خرد عوامل دیگری نیز در شکلدهندگی ارتباطات انسانی مؤثر است. عواملی که ارتباط را میتواند به سمت تعاملی یا تقابلی پیش ببرد و پله پله قطعههای یک تراژدی را تکمیل کند.
در این نوشتار از روش اسنادی و تحلیلمحتوای کیفی و کمی استفاده شده و جامعة آماری، 177 بیت داستان ایرج از شاهنامة جوینی است.
ارتباطات انسانی,ارتباط تقابلی,تراژدی,تعادل,ساختارشکنی
https://www.jccs.ir/article_3369.html
https://www.jccs.ir/article_3369_6e3e40288902a3b01a6af7411319b2a7.pdf