پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات
فصلنامه مطالعات فرهنگ - ارتباطات
2008-8760
2538-2632
13
20
2013
02
01
رسانهها، تصور قالبی و روابط بین گروههای هویتی (مطالعة موردی دانشجویان دانشگاه تهران)
7
33
FA
علیاشرف
نظری
استادیار علوم سیاسی دانشگاه تهران
در فضای کنونی متأثر از گسترش نقش فزایندة رسانهها و ابزارهای ارتباطی، تصور قالبی بهعنوان یک مسئله قدیمی ابعاد جدیدی یافته و چالشهای جدیدی را در حوزههای فرهنگی، سیاسی و اجتماعی موجب شده است. در این مقاله تلاش خواهد شد تصور قالبی و نقش رسانهها در روابط بین گروههای هویتی مورد بررسی و سنجش (رویکردی پیمایشی) قرار گیرد. جامعة آماری این نوشتار شامل کلیة دانشجویان دانشگاه تهران در سال تحصیلی 1390 تا 1391 میباشد. بر اساس یافتهها، شبکههای ماهوارهای، از بیشترین فراوانی در مقایسه با دیگر وسایل ارتباطی در خصوص ترویج ذهنیتی خاص نسبت به اقوام برخوردار است. تلویزیون داخلی، تلفن همراه و اینترنت نیز از سهم زیادی در این زمینه برخوردارند. در این میان، رادیو از فراوانی اندکی برخوردار است. بنابراین، با افزایش استفاده از رسانههای خارجی، میزان تصور قالبی افزایش خواهد یافت.
رسانه,تصور قالبی,پیشداوری,هویت,هویت ملی,روانشناسی اجتماعی
https://www.jccs.ir/article_3273.html
https://www.jccs.ir/article_3273_73242fec88079dce5c1ddbbc47bb1b4a.pdf
پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات
فصلنامه مطالعات فرهنگ - ارتباطات
2008-8760
2538-2632
13
20
2013
02
01
تحلیلی بر بازنمایی ایدئولوژی و سبک زندگی در کتابهای آموزش زبان اینترچنج
35
60
FA
حمید
عبداللهیان
دانشیار ارتباطات، دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران
habdolah@ut.ac.ir
آیدا
حسینیفر
دانشجوی کارشناسیارشد مطالعات فرهنگی و رسانه، دانشکده علوماجتماعی دانشگاه تهران
این مقاله به مطالعة روشهای متنی شدة بازنمایی ایدئولوژی در کتابهای آموزشی زبان انگلیسی اینترچنج پرداخته و برای یافتن پاسخی برای این پرسشها که کتابهای زبان انگلیسی اینترچنج، بهمثابه صور نمادین، به معنایی که تامپسون بهکار میبرد، چگونه معنای ایدئولوژیک خود را به نوآموزان زبان انگلیسی انتقال میدهند؟ و اینکه چگونه در این کتابها ایدئولوژی و سبک زندگی آمریکایی به شکلی طبیعی و همگانی نشان داده میشود؟ ابتدا هر چهار کتاب زرد، قرمز، آبی و سبز اینترچنج مطالعه شد تا مؤلفههایی که بهوسیلة آنها سبک زندگی بازنمایی شده استخراج شود. سپس الگوی بازنمایی سبک زندگی آمریکایی در این کتابها کشف و مشخص شد که این الگوها راهبردهای اصلی این کتاب، جهت انتقال دیدگاهها و عقاید آمریکایی هستند. برای پیگیری ادعاهای مقاله، روششناسی مقاله طوری طراحی شد که ابتدا چهار بحث گروهی متمرکز انجام شود تا نحوة برخورد مخاطبان با این کتابها مطالعه و واکاوی شود. با تحلیل اظهارنظر زبان آموزان، یافتههایی بهدست آمد مبنی بر اینکه اگرچه سبک زندگی و فرهنگ بازنماییشده در این کتابها بیشتر آمریکایی است، اما این خود مخاطبان هستند که بههنگام برخورد با آنچه در این کتابها مطرح میشود و اینکه باید از چه سبک آداب و رسوم و عادتهای اجتماعی پیروی شود، دست به انتخاب میزنند. یافتههای این نوشتار همچنین نشان میدهد که در بسیاری از موارد، زبانآموزان حتی در انتخاب خود بهگونهای دست به یک بریکولاژ فرهنگی میزنند.
آموزش,ایدئولوژی,اینترچنج,بازنمایی,سبک زندگی,فرهنگ,قدرت
https://www.jccs.ir/article_3274.html
https://www.jccs.ir/article_3274_478cc769e9d9dd897d21d1dacbb92026.pdf
پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات
فصلنامه مطالعات فرهنگ - ارتباطات
2008-8760
2538-2632
13
20
2013
02
01
اهداف و انگیزههای عضویت کاربران در شبکههای اجتماعی مجازی (مطالعهای دربارة جوانان شهر تهران)
61
86
FA
محمود
شهابی
استادیار جامعهشناسی و مطالعات فرهنگی دانشگاه علامه طباطبایی
mshahabi88@gmail.com
قدسی
بیات
دانشجوی دکتری علوم ارتباطات دانشگاه علامه طباطبایی
<em>مقالة حاضر علل حضور کاربران جوان تهرانی در شبکههای اجتماعی مجازی را مورد بررسی قرار داده است. این مطالعه مبتنی بر چارچوب نظری استفاده و رضامندی و با انجام مصاحبههای عمقی بدون ساختار، انگیزهها و اهداف عضویت جوانان در این شبکهها را با وجود ممنوعیت قانونی دسترسی به برخی از آنها شناسایی نموده است. یافتهها حاکی از آن است که اکثر کاربران بهمنظور تسهیل روابط فعلی، احیای ارتباطات قدیمی، ایجاد و حفظ ارتباطات دوستانه بدان روی آوردهاند</em> <em>و فضای شبکههای اجتماعی مجازی را سیاسی نمیدانند. هرچند در کنار دیگر عوامل، برخی پیامدها و دلالتهای سیاسی در فرایند کنشگری شبکهای آنان قابل درک است که مقاله در بخش نهایی به تبیین و تشریح آنها پرداخته است.</em>
شبکههای اجتماعی مجازی,انگیزهها,جوانان,رضایتمندی,مصاحبة عمقی
https://www.jccs.ir/article_3358.html
https://www.jccs.ir/article_3358_3f986542de704ab3ffc72e942e692f06.pdf
پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات
فصلنامه مطالعات فرهنگ - ارتباطات
2008-8760
2538-2632
13
20
2013
02
01
آسیبشناسی ساختاری رژیم صهیونیستی با تأکید بر آسیبهای فرهنگی و اجتماعی
87
116
FA
جلال
درخشه
استاد علوم سیاسی دانشگاه امام صادق (ع)
j.dorakhshah@yahoo.com
کسری
صادقیزاده
دانشجوی دکتری جامعهشناسی سیاسی دانشگاه امام صادق (ع)
طرح تجزیه و دولتسازی یکی از مواردی است که دولتهای استعماری نظیر بریتانیا برای استمرار حاکمیت و حفظ منافع خود در مناطق مختلف جهان به اجرا گذاشتهاند. تأسیس رژیم اسرائیل در سال 1948 در همین راستا و با هدف دفاع از منافع غرب در برابر جهان اسلام، صورت پذیرفت. اما از آنجاییکه هستة اصلی کسانی که خود را شهروند اسرائیل میدانند عموماً چندپاره است و خارج از مرزهای فلسطین اشغالی به این سرزمین مهاجرت کردهاند، این رژیم نتوانسته است پروژة ملتسازی را در سرزمینهای اشغالی با موفقیت به پایان برساند و با آسیبهای ساختاری متنوعی نظیر شکافهای قومی، نژادی و مذهبی، منازعههای هویتی میان دینداران و سکولارها، مسئلة اقلیت عرب فلسطینی مسلمان در درون اراضی اشغالی 1948، رشد مهاجرت معکوس و برهم خوردن توازن جمعیتی در سالهای آتی و همچنین ظهور اندیشههای ساختارشکنانه نظیر پستصهیونیسم روبرو است. نویسندگان در این مقاله میکوشند چالشهای مزبور را مورد بررسی و کندوکاو قرار دهند.
آسیبهای فرهنگی و اجتماعی,اسرائیل,تعارضهای هویتی,مهاجرت معکوس
https://www.jccs.ir/article_3359.html
https://www.jccs.ir/article_3359_f218d86150582af18edb8afe744fc2d0.pdf
پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات
فصلنامه مطالعات فرهنگ - ارتباطات
2008-8760
2538-2632
13
20
2013
02
01
سواد رسانهای مخاطبان رسانههای نوشتاری در شهر تهران
117
141
FA
مجتبی
عباسیقادی
دانشجوی دکتری جامعهشناسی آکادمی علوم جمهوری تاجیکستان
زینب
میرعلی سیدخوندی
دانشجوی دکتری جامعهشناسی آکادمی علوم جمهوری تاجیکستان
مقالة حاضر درصدد توصیف و تبیین سواد رسانهای مخاطبان رسانههای نوشتاری در شهر تهران است. از این منظر، از نظریة جیمز پاتر بهمنظور توصیف و از نظریههای استفاده و خشنودی و نیز کاشت برای تبیین موضوع استفاده شده است. با کاربرد روش پیمایش و با استفاده از تکنیک پرسشنامه بر روی600 نفر از مخاطبان در شهر تهران که از طریق نمونهگیری خوشهایی چند مرحلهایی انتخاب شدند؛ دادهها جمعآوری شد. جهت احتساب اعتبار شاخصها از اعتبار محتوایی صوری و نیز اعتبار سازهای و جهت احتساب روایی شاخصها از ضریب آلفای کرونباخ استفاده شده است. یافتهها نشان میدهد که متغیرهای مدت، میزان، نوع استفاده از رسانهها، واقعی تلقی کردن محتوای رسانه، انگیزه و هدف مخاطبان و میزان تحصیلات رابطة معناداری با سواد رسانهای دارند.
سواد رسانهای,مدت و میزان استفاده از رسانهها,انگیزه و هدف مخاطبان,واقعی تلقی کردن محتوای رسانهها
https://www.jccs.ir/article_3360.html
https://www.jccs.ir/article_3360_47988459a9f00429badaf37e89737d90.pdf
پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات
فصلنامه مطالعات فرهنگ - ارتباطات
2008-8760
2538-2632
13
20
2013
02
01
همگرایی رسانهای (رابطة تولید محتوای اینترنتی توسط کاربران و نحوة تماشای تلویزیون
143
168
FA
طاهر
روشندلاربطانی
دانشیار مدیریت رسانه دانشگاه تهران
احمد
کوهی
کارشناسارشد مدیریت رسانه دانشگاه تهران
ahmadkuhi@ut.ac.ir
ورود رسانههای جدید رقمزنندة عصر جدید همگرایی رسانهها میباشد. بر اساس نظریة فرهنگ همگرایی، رسانههای جدید رسانههای مشارکتی هستند و مخاطبان، تولیدگران و مشارکتجویان در چرخة محتوا میباشند. این تحول بهنظر میرسد موجب تغییر فرهنگ مصرف رسانهای شده است. نحوة جدید استفاده از تلویزیون در فرهنگ جدید رسانه، موجب پدیدآمدن مخاطب جدید با خصوصیات چندقالبی، مشارکتجو و فعال شده است. مقالة حاضر به دنبال بررسی تأثیر اینترنت بر تلویزیون در عصر همگرایی بهواسطة تبیین رابطة تولید محتوای اینترنتی با نحوة جدید استفاده از تلویزیون میباشد و با استفاده از پیمایش نشان میدهد: ۶۵ درصد از شهروندان، تولیدگر محتوای اینترنتی هستند و مخاطبان بهنحوی جدید به تماشای تلویزیون میپردازند. همچنین بر اساس آزمون فرضیهها، تولید محتوای اینترنتی با چندقالبی بودن، مشارکتجویی و فعالبودن در برابر تلویزیون رابطة مستقیم دارد که بیانگر فرهنگ واحد همگرایی در رسانهها میباشد. اینترنت بر تلویزیون تأثیر گذاشته است ولی نه بر کاهش محبوبیت آن؛ بلکه موجب تعامل هرچه بیشتر رسانههای سنتی و نوین شده است.
اینترنت,تلویزیون,همگرایی رسانهای,تولید محتوا,فرهنگ مشارکتی
https://www.jccs.ir/article_3361.html
https://www.jccs.ir/article_3361_09a720a648e34a8ad4c91ece7df3d193.pdf
پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات
فصلنامه مطالعات فرهنگ - ارتباطات
2008-8760
2538-2632
13
20
2013
02
01
گوناگونی فرهنگی و ضرورت پاسداری از آن
169
191
FA
طاهر
روشندلاربطانی
دانشیار مدیریت رسانه دانشگاه تهران
احمد
کوهی
کارشناسارشد مدیریت رسانه دانشگاه تهران
ahmadkuhi@ut.ac.ir
گوناگونی فرهنگی روندی گریزناپذیر در جهان کنونی است که بهواسطة جهانیشدن و فراگیر شدن ارتباطات شتابی دوچندان گرفته است. در این نوشتار به دنبال پاسخ به این پرسش هستیم که اگر در جهان امروز در هیچ جامعهای و از جمله در ایران امکان تحقق یگانگی فرهنگی یا ایجاد نوعی فرهنگ یکدست و یکپارچه وجود ندارد، چگونه میتوان سیاستی فرهنگی شالودهریزی کرد که به وحدت ملی بینجامد؟ ضمن انتقاد از انواع گفتمانهای یگانهباور که سودای شالودهریزی جامعه و فرهنگی یگانه و یکدست در سر دارند، در دفاع از گوناگونی فرهنگی و چندگانگی هویتی استدلال میشود و با تکیه بر همان استدلالها و با عنایت به شرایط خاص تاریخی و فرهنگی ایران، در پیش گرفتن سیاستی فرهنگی که توانایی جذب آحاد مختلف جامعة ایران را داشته باشد پیشنهاد میشود.
گوناگونی فرهنگی,ملتباوری,هویت,یگانهباوری فرهنگی
https://www.jccs.ir/article_3362.html
https://www.jccs.ir/article_3362_64de052f9ebedfb0069dbef1bd658187.pdf