پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات
فصلنامه مطالعات فرهنگ - ارتباطات
2008-8760
2538-2632
22
56
2021
12
22
چرخه زیست نظام ارتباطات با رویکرد های مدل ذهنی بر اساس نظریه های معنا
7
28
FA
عصمت
مومنی
momeni.esmat@yahoo.com
دانشیار گروه علم اطلاعات و دانششناسی، دانشگاه علامه طباطبایی
momeni.esmat@yahoo.com
10.22083/jccs.2020.203088.2914
پژوهش پیش رو تلاش دارد چرخۀ زیست نظام ارتباطات را با رویکردهای مدلهای ذهنی بر اساس نظریههای معنا ارائه کند. روش پژوهش از نوع هدف بنیادی و به روش تحلیل محتوای کیفی به شیوۀ قیاسی است. گردآوری اطلاعات از طریق مرور پژوهشها و تحلیل ادبیات مرتبط بوده و نیز یکپارچهسازی پژوهشهای انجامشده مبنای ارائۀ یافتهها و تبیین نتایج است. جامعۀ پژوهش شامل مفاهیم اولیه از مطالعۀ متون بر اساس ماتریس ساختنیافته است. در فرایند پژوهش، با مطالعۀ مفاهیم اولیه در 6 مرحله، نسبت به اضافهکردن مفاهیم جدید اقدام شده است. روایی و پایایی پژوهش بر قابلیت اعتماد و اطمینان به متون موردپژوهش مبتنی است. واکاوی پژوهشهای پیشین نشان میدهد ارزشیابی نظام ارتباطات با رویکرد عینی و ذهنی در حل مسائل چهارگانۀ ارتباطات موجب شکلگیری اشکال ارتباطات در فرایند عناصر ارتباطات شده است و از طرفی 8 نظریۀ معنا با رویکردهای مدلهای ذهنی ـ که میتوانند بخشی از تفکر، تجربه، فرضهای ذهنی، محسوسات و سازوکار پردازش اطلاعات باشند ـ چرخۀ زیست نظام ارتباطات را با دخالت افراد و متخصصان ایجاد میکنند. چرخۀ زیست نظام ارتباطات با تأکید بر «وجود معنا در ذهن نه در پیام» در ذهن ارتباطگر و ارتباطگیر موجب حیات و پویایی خواهد شد. پیشنهاد میشود چرخۀ زیست نظام ارتباطات با تبیین فلسفی نظریههای معنا بر اساس بازنمود شناختی ذهن مورد بررسی قرار گیرد و به نظر میرسد به تحلیل گفتمان و شبکۀ ارتباطی جدیدی منجر شود.
ارزشیابی نظام,نظام ارتباطات,مدلهای ذهنی,عناصر ارتباطات,نظریههای معنا
https://www.jccs.ir/article_119567.html
https://www.jccs.ir/article_119567_6b392ad9524f5aeed2b0507600272c5f.pdf
پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات
فصلنامه مطالعات فرهنگ - ارتباطات
2008-8760
2538-2632
22
56
2021
12
22
بررسی تأثیر مهارتهای زندگی بر سواد رسانهای شهروندان تهرانی با تأکید بر ویژگیهای جمعیت شناختی
29
56
FA
نسرین
آقاملا
دانشجوی دکتری علوم ارتباطات ، گروه علوم ارتباطات، دانشکده علوم انسانی، واحد تهران شرق، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران ، ایران
nasrin.aghamolla@gmail.com
لیلا
نیرومند
استادیار گروه علوم ارتباطات ، دانشکده علوم انسانی، واحد تهران شرق، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران. (نویسندۀ مسئول)
ln_niroomand@yahoo.com
نازنین
ملکیان
0000-0001-7957-2674
استادیار گروه علوم ارتباطات ، دانشکده علوم انسانی، واحد تهران شرق، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.
nz.malekian@gmail.com
سمیه
تاجیک اسماعیلی
استادیار گروه علوم ارتباطات ، دانشکده علوم انسانی، واحد تهران شرق، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.ن
s.t.esmaeili@gmail.com
10.22083/jccs.2020.226682.3051
پژوهش پیش رو با هدف بررسی تأثیر مهارتهای زندگی بر سواد رسانهای شهروندان تهرانی با تأکید بر ویژگیهای جمعیتشناختی طراحی و اجرا شده است. این پژوهش از نوع کاربردی و روش آن پیمایش است. جامعۀ آماری پژوهش عبارت است از تمامی شهروندان ساکن شهر تهران که، طبق آمار اسناد ملی، 8 میلیون و 963 هزار نفر اعلام شده است. حجم نمونه، با استفاده از فرمول کوکران، 385 نفر برآورد شد. نمونۀ موردنظر به روش خوشهای چندمرحلهای انتخاب شد. ابزار اندازهگیری این پژوهش پرسشنامۀ محققساخته است که روایی آن به شیوۀ روایی صوری مورد سنجش قرار گرفت و پایایی آن با ضریب آلفای کرونباخ محاسبه شد. بهمنظور تحلیل دادهها از آزمون تی مستقل و تحلیل واریانس یکطرفه استفاده شد. یافتههای پژوهش نشان داد که ویژگیهای جمعیتشناختی بر مهارتهای زندگی و سواد رسانهای تأثیر دارند. همچنین بر اساس یافتهها، جنسیت بر سواد رسانهای و مهارتهای زندگی و مؤلفههای آنها تأثیری ندارد؛ اما، گروههای سنی بر سواد رسانهای و مهارتهای زندگی و مؤلفههای آنها تأثیر دارند. در تبیین یافتهها میتوان گفت که جنسیت افراد نمیتواند متغیرهای مؤثر بر سواد رسانهای و مهارتهای زندگی را تحت تأثیر قرار دهد؛ اما، گروه سنی (جوان، میانسال و سالمند) بر سواد رسانهای و مهارتهای زندگی تأثیر دارند. علت آن را شاید بتوان در تفاوت در سبک زندگی، میزان دسترسی به رسانهها، و محدودیت زمانی مواجهه با رسانه دانست. همچنین سطح معناداری بهدستآمده (001/0) نشان میدهد که مؤلفههای مهارتهای زندگی بر سواد رسانهای تأثیرگذارند.<br />
ویژگیهای جمعیتشناختی (جنسیت و سن),شهروندان تهرانی,مهارتهای زندگی,سواد رسانهای,سبک زندگی
https://www.jccs.ir/article_111044.html
https://www.jccs.ir/article_111044_ad8dbea4febf4a71589452f55be5626e.pdf
پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات
فصلنامه مطالعات فرهنگ - ارتباطات
2008-8760
2538-2632
22
56
2021
12
22
جایگاه رسانه در تغییر سبک زندگی سالمندان
57
74
FA
حمیده
خالقی محمدی
دانشجوی دکتری علوم ارتباطات اجتماعی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران (نویسنده مسئول)
hamidekh68@yahoo.com
صدیقه
ببران
0000-0001-9801-1565
دکتری علوم ارتباطات عضو هیات علمی و استادیار گروه علوم ارتباطات اجتماعی، واحد تهران مرکز، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
sabababran@yahoo.com
10.22083/jccs.2020.208362.2957
بنابر آمار سازمان ملل متحد، تعداد سالمندان تا سال ۲۰۵۰ بیش از دو برابر میشود و از ۸۴۱ میلیون نفر به ۲ میلیارد نفر میرسد. ازجمله مسائل مهمی که در دورۀ سالمندی نیز مطرح است سبک زندگی است. محققان در این پژوهش از مدل بومی استاندارد داخلی موجود در خصوص سبک زندگی سالمندان استفاده کردند که دارای 5 بُعد پیشگیری؛ فعالیتهای جسمی، تفریحی، سرگرمی و ورزشی؛ تغذیۀ سالم؛ مدیریت تنش و روابط اجتماعی و بینفردی است. در این پژوهش، از دو راهکار همبستگی و توصیفی از نوع پیمایشی استفاده شد. جامعۀ آماری تمام شهروندان تهرانی با حداقل 60 سال سن هستند. نتایج نشان داد که رسانهها در ابعاد پیشگیری، تغذیۀ سالم و روابط اجتماعی و بینفردی نقش دارند؛ درحالیکه بر ابعاد فعالیتهای جسمی، تفریحی، سرگرمی و ورزشی و مدیریت تنش تأثیر معناداری ندارند.
رسانه,سالمندان,سبک زندگی,کیفیت زندگی
https://www.jccs.ir/article_111049.html
https://www.jccs.ir/article_111049_6ff29b1c867c1b74ca9c6a619137fd57.pdf
پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات
فصلنامه مطالعات فرهنگ - ارتباطات
2008-8760
2538-2632
22
56
2021
12
22
طراحی الگوی نقش سواد رسانه ای در ارتقای سرمایه اجتماعی در شهر یزد
75
102
FA
داود
پاک طینت مهدی آبادی
دانشجوی دکترای رشته علوم ارتباطات اجتماعی، واحد اصفهان(خوراسگان)، دانشگاه آزاد اسلامی، اصفهان، ایران
dpaktinat@gmail.com
فائزه
تقی پور
0000000329127358
دانشیار گروه علوم ارتباطات اجتماعی، واحد اصفهان(خوراسگان)، دانشگاه آزاد اسلامی، اصفهان، ایران (نویسنده مسئول)
faezeh.taghipour@gmail.com
حسن
درزبان رستمی
استادیار دانشکده علوم ارتباطات اجتماعی، واحد تهران مرکز، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
rostamiuk@yahoo.co.uk
10.22083/jccs.2020.221787.3027
پژوهش پیش رو با هدف طراحی الگوی نقش سواد رسانهای در ارتقای سرمایۀ اجتماعی در شهر یزد و با بهرهگیری از روش گراندد تئوری انجام شد و از نوع کیفی و بنیادی است. دادهها با مصاحبۀ عمیق نیمهساختاریافته با 19 نفر از متخصصان استخراج شدند و برای انتخاب افراد از روش نمونـهگیـری نظری تا رسیدن به اشباع نظری استفاده شد. در ادامه، مصاحبهها به متن تبدیل شدند و فرایند تحلیل دادهها آغاز شد. برای کدگذاری باز، تحلیلِ خطبهخط به کار رفته است و همراه با بسط مفاهیم و مقولهها، کدگذاری محوری و گزینشی انجام شد. برای اعتبارسنجی یافتهها، چهار راهبرد از هشت راهبردِ کرسول و میلر (بررسی همکاران، تشریح کلیشههای ذهنی و پیشداوریهای محقق، تأیید مشارکتکنندگان، توصیف غنی) مورد استفاده قرار گرفتهاند. یافتهها نشان میدهند درصورتیکه شرایط زمینهای (ویژگیهای پیام، شرایط مخاطب، جوامع رسانهای، دسترسی، رسانه، شناخت هنجارها) ایجاد شوند و عوامل مداخلهگر (مرتبط با مخاطب، رسانهای، محیطی) کنترل شوند و راهبرد مناسب (بومیسازی سواد رسانه، کاربری هوشمندانه، نقد آگاهانه و...) به کار رود، میتوان به پیامد نهایی موردنظر (ارتقای سرمایۀ اجتماعی) دست یافت. <strong> </strong>
اضافهبار اطلاعاتی,تفکر انتقادی,رژیم مصرف رسانهای,سرمایۀ اجتماعی,سواد رسانهای
https://www.jccs.ir/article_115358.html
https://www.jccs.ir/article_115358_9428ad2e38c0fed02327374a5f7bf73d.pdf
پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات
فصلنامه مطالعات فرهنگ - ارتباطات
2008-8760
2538-2632
22
56
2021
12
22
تحلیل نگرش صاحبنظران علوم ارتباطات اجتماعی دربارۀ عوامل مؤثر بر بیموبایلهراسی در میان دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی
103
134
FA
زهرا
دستغیب شیرازی
دکتری مدیریت رسانه، گروه مدیریت رسانه، دانشکدۀ مدیریت و اقتصاد، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی ایران.
shirazi_91@yahoo.com
سیدمحمد
دادگران
دانشیار گروه فرهنگ و ارتباطات، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکز، تهران، ایران (نویسندۀ مسئول).
mohammad_dadgaran@yahoo.com
نسیم
مجیدی
استادیار گروه علوم ارتباطات اجتماعی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکز، تهران، ایران.
nasim_majidi2002@yahoo.com
ندا
سلیمانی
استادیار گروه علوم ارتباطات، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز، ایران.
goopgoopi@gmail.com
10.22083/jccs.2020.240409.3137
پژوهش کیفی ـ کمّی (آمیخته) پیش رو بهمنظور تحلیل نگرش صاحبنظران علوم ارتباطات اجتماعی دربارۀ عوامل مؤثر بر بیموبایلهراسی در میان دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی انجام شد. ابتدا، با رویکرد کیفی و روش تحلیل دادهبنیان، ویژگیها و مؤلفهها را استخراج کردیم. بر این اساس، با 22 نفر از استادان و نخبگان دارای سابقۀ تدریس و پژوهش در حوزۀ رسانه، علوم ارتباطات اجتماعی و جامعهشناسی ارتباطات مصاحبۀ عمیق انجام شد. تحلیل دادهبنیان دادههای بخش کیفی به استخراج 72 مفهوم، 6 مقولۀ اصلی و 19 مقولۀ فرعی منجر شد که بیشترین تأکید بر چهار مؤلفۀ اصلی (عوامل فردی و خانوادگی؛ عوامل فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و سیاسی؛ عوامل مداخلهگر و نقش رسانهها) در بروز پدیدۀ بیموبایلهراسی بود. در مرحلۀ دوم، برای سنجش یافتههای بخش کیفی (چهار عامل بروز پدیدۀ بیموبایلهراسی)، از رویکرد کمّی و روش پیمایش استفاده شد. ابزار جمعآوری دادهها در بخش کمّی پرسشنامۀ استاندارد، محققساخته و موردتأیید خبرگان با 40 سؤال بود که پایایی آن از طریق آزمون آلفای کرونباخ تأیید شد. واحد تحلیل در بخش کمّی دانشجویان هستند. پس از آزمون فرضیات، وجود رابطۀ میان عوامل عدم خودآگاهی و اضطراب، عدم اعتماد به نفس، خودنمایی، سواد رسانهای، وابستگی به تلفن همراه هوشمند و فضای مجازی، کتابخوانی، مهارت و خودکنترلی با بروز پدیدۀ بیموبایلهراسی تأیید شد.
شبکههای اجتماعی,تلفن هوشمند,نوموفوبیا,بیموبایلهراسی,تحلیل نگرش
https://www.jccs.ir/article_115362.html
https://www.jccs.ir/article_115362_da5070fc933139bcba9136108fc3ade6.pdf
پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات
فصلنامه مطالعات فرهنگ - ارتباطات
2008-8760
2538-2632
22
56
2021
12
22
همگانهای شبکهای و قالببندی شبکهای موضوعات در انتخابات: تحلیل قالبهای موضوعی شکلگرفته در جریان انتخابات ریاستجمهوری 1396 در توئیتر
135
162
FA
حسین
کرمانی
دکتری علوم ارتباطات اجتماعی، دانشکدۀ علوم اجتماعی، دانشگاه تهران (نویسندۀ مسئول).
h.kermani@ut.ac.ir
زهرا
مجدی زاده
دانشجوی دکتری علوم ارتباطات اجتماعی، دانشکدۀ علوم اجتماعی، دانشگاه تهران.
z.majdizade@gmail.com
مرضیه
ادهم
دانشجوی دکتری علوم ارتباطات اجتماعی، دانشکدۀ علوم اجتماعی، دانشگاه علامه طباطبایی.
m.adham3@gmail.com
10.22083/jccs.2020.234666.3105
توئیتر در سالهای اخیر به رسانۀ محبوب در بین کاربران خصوصاً در جریان رویدادهای سیاسی و اجتماعی تبدیل شده است. با توجه به تأثیرگذاری کنشگری در توئیتر بر رویدادهای سیاسی در ایران، این پژوهش به دنبال شناسایی و تحلیل این مسئله است که همگانهای شبکهای در توئیتر فارسی چگونه انتخابات ریاستجمهوری سال 1396 را بهعنوان رویدادی سیاسی قالببندی کردهاند تا از این رهگذر چگونگی برساخت واقعیت در بین آنها مشخص شود. برای انجام پژوهش، از مفهوم همگان شبکهای و قالببندی شبکهای استفاده شده است. دادههای پژوهش (2,596,284 توئیت) در دوران انتخابات با روش گلوله برفی و با استفاده از 94 کلیدواژه و هشتگ از API توئیتر گردآوری شدند و با انتخاب 10,416 توئیت از 50 کاربر مؤثر در هر همگان شبکهای، قالبهای شبکهای شکلگرفته در توئیتر فارسی شناسایی شدند. رویکرد تحلیلی پژوهش ترکیبی از روش تحلیل محتوای مردمنگارانه و تحلیل گفتمان انتقادی رسانههای اجتماعی بود. نتایج پژوهش نشان داد که تبلیغات انتخاباتی، ویژگیهای اخلاقمداری نامزدهای انتخاباتی و حامیانشان، فساد، و مسائل مرتبط با کارآمدی یا شایستگی نامزدها قالبهای مسلط در کل شبکه بودهاند. همچنین، سه همگان اصلی در توئیتر فارسی شکل گرفته بود (همگانهای اصلاحطلبان، اصولگرایان و مهاجران). یافتههای پژوهش نشان داد که کاربران عادی در هر سه همگان نقش مؤثری در تولید این قالبها داشتهاند.
توئیتر,رسانههای اجتماعی,انتخابات,قالببندی شبکهای,کنش وصلی
https://www.jccs.ir/article_115359.html
https://www.jccs.ir/article_115359_f59c7b2dd2230393ff369bf82692fa4e.pdf
پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات
فصلنامه مطالعات فرهنگ - ارتباطات
2008-8760
2538-2632
22
56
2021
12
22
تأثیر میزان گرایش به شبکه های اجتماعی مجازی و برنامه های ماهواره بر منابع احساسی زنان (مطالعۀ موردی: زنان متأهل 20 ـ 55 سال بروجرد)
163
194
FA
فرود
هاشمی
دانشجوی دکتری جامعهشناسی ـ مسائل اجتماعی ایران، دانشکدۀ علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد آشتیان.
hashemiforoud@gmail.com
لیلا
عظیمی
استادیار گروه جامعه شناسی، واحد بروجرد، دانشگاه آزاد اسلامی،بروجرد، ایران.
azimi.leila521@gmail.com
علی
روشنایی
استادیار گروه جامعهشناسی، دانشکدۀ علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد آشتیان (نویسندۀ مسئول)
a.roshanaei@yahoo.com
محمدحسین
اسدی داودآبادی
استادیار گروه جامعهشناسی، دانشکدۀ علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد آشتیان.
assadi2001ir@yahoo.com
10.22083/jccs.2020.223317.3035
با فرارسیدن عصر فنّاوریهای نوین ارتباطی و گسترش فراگیر آن ـ که به دنبال خود مفاهیم جدیدی چون واقعیت مجازی، فضای سایبری و... را به همراه آورد ـ تغییر و تحولات گستردهای در روابط زوجین ایجاد شد. رسانههای جمعی، با ایجاد تغییرات فرهنگی، دگرگونیهای عمدهای در نگرشهای زوجین به عواطف و احساسات نسبت به یکدیگر در زندگی مشترک رقم زدهاند. هدف پژوهشِ پیش رو بررسی تأثیر گرایش به برنامههای ماهواره و شبکههای اجتماعی مجازی بر منابع احساسی زنان است. چارچوب و مدل نظری پژوهش بر اساس نظریۀ «خویشتن و تجربه در جهان رسانهای» تامپسون تدوین شده است؛ اما، برای افزایش غنای آن از نظریۀ گربنر، کمپر و کالینز نیز استفاده شده است. روش پژوهش علّی ـ تبیینی است و جامعۀ آماری زنان متأهل 20 ـ 55 سالۀ شهر بروجرد است. نمونهگیری به روش طبقهای نامتناسب و حجم نمونه بر اساس فرمول کوکران 400 محاسبه شد. از طریق پرسشنامۀ هدایتشده اطلاعات موردنیاز جمعآوری و به کمک نرمافزار spss پردازش شد. یافتهها نشان میدهد که برنامههای ماهواره، شامل میزان و نوع استفاده، رابطۀ مستقیم و مثبتی با تغییرات منابع احساسی زنان داشتهاند. رگرسیون چندمتغیره نشان داد که درمجموع عوامل مربوط به ماهواره توانستهاند 37 درصد واریانس مربوط به منابع احساسی زنان را تبیین کنند. درمورد شبکههای اجتماعی مجازی، عضویت در شبکه و میزان استفاده، بهجز جذابیت استفاده، نیز رابطۀ مستقیم و مثبتی با منابع احساسی زنان نشان داده است. رگرسیون چندمتغیره توانسته درمجموع 44 درصد واریانس مربوط به منابع احساسی زنان را تبیین کند. بنابراین، یافتههای پژوهش چارچوب نظری را تأیید کردند و نشان میدهند که با آن متناسب هستند.
زنان,شبکه های اجتماعی مجازی,ماهواره,منابع احساسی
https://www.jccs.ir/article_111042.html
https://www.jccs.ir/article_111042_4dae513cfa98af9992ab86b9e278b2e0.pdf
پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات
فصلنامه مطالعات فرهنگ - ارتباطات
2008-8760
2538-2632
22
56
2021
12
22
روایتشناسی بازیهای ویدیویی (موردکاوی: خدای جنگ)
195
218
FA
صدرالدین
طاهری
0000-0003-2507-7533
استادیار گروه پژوهش هنر، دانشکدۀ پژوهشهای عالی هنر و کارآفرینی، دانشگاه هنر اصفهان (نویسندۀ مسئول).
s.taheri@aui.ac.ir
احمد
مصطفوی
0000-0001-8602-7332
دانشآموختۀ کارشناسی ارشد پژوهش هنر، دانشکدۀ پژوهشهای عالی هنر و کارآفرینی، دانشگاه هنر اصفهان.
a.mostafavi0311@yahoo.com
10.22083/jccs.2020.210477.2970
وابستگی کامل به تعامل انسانی، بازی ویدیویی را از سایر رسانههای روایتگر متفاوت ساخته است. دو نظرگاه اصلی دربارهی روایتشناسی بازی ویدیویی، دیدگاه روایتگرایانه و دیدگاه بازیگرایانه هستند که اولی بر وجود روایت و لزوم وجود آن در بازیهای ویدیویی تاکید دارد و دومی بین بازی و روایت ادبی تمایز بنیادینی مینهد. هدف اصلی این پژوهش بررسی مهمترین دیدگاهها و چالشهای رایج در باب روایتشناسی بازیهای ویدیویی و همچنین تشریح روایت بازی خدای جنگ 2018 بر اساس دیدگاههای مورد بررسی است. تألیف این مقاله در حوزهی روایتشناسی با رویکرد تحلیلی ـ تطبیقی و با هدف توسعهای صورت پذیرفته و یافتههای کیفی آن به شیوه اسنادی دادهاندوزی شدهاند و در مورد بازی مذکور به کار گرفته شدهاند. در راستای تحقق هدف پژوهش دو نظرگاه اصلی دربارهی روایتشناسی بازی ویدیویی نقد و بررسی شدهاند؛ و پس از آن سه تقسیمبندی از انواع روایت در بازیها وارسی شده، و روایت بازی خدای جنگ براساس هر کدام تشریح شده است. در نهایت با جمعبندی ملاحظات مذکور در این مقاله شمایی کلی از روایتشناسی بازیهای ویدیویی ترسیم گردیده است.
روایتشناسی,بازی ویدئویی,روایتگرایی,بازیگرایی,خدای جنگ
https://www.jccs.ir/article_115357.html
https://www.jccs.ir/article_115357_91d8513da8afc302023a118e7e7f3bd1.pdf
پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات
فصلنامه مطالعات فرهنگ - ارتباطات
2008-8760
2538-2632
22
56
2021
12
22
واکاوی اثرهای مناسک دینی در زیست خانوادگی؛ مورد مطالعه آیین پیادهروی زیارت اربعین حسینی
219
240
FA
هادی
غیاثی
0000-0001-6058-9118
دانشجوی دکتری فرهنگ و ارتباطات، دانشگاه امام صادق (ع) (نویسندۀ مسئول)
hadi.ghiasi@gmail.com
محمدرضا
برزویی
0000-0003-4631-6628
استادیار دانشکدۀ معارف اسلامی و فرهنگ و ارتباطات، دانشگاه امام صادق (ع)
borzooei@gmail.com
امید
نصیری
0000-0002-0482-0685
دانشجوی دکتری علوم قرآن و حدیث، دانشگاه امام صادق (ع)
borzooei@isu.ac.ir
10.22083/jccs.2020.226194.3048
زیارت یکی از کهنترین مناسک دینی و آیینهای مذهبی محسوب میشود که ارتباط نزدیکی با خانواده دارد. خانواده از مهمترین نهادهای اجتماعی در هر جامعه محسوب میشود. اجتماعیشدن در فرهنگ اسلامی همراه با الگوسازی و الگوبرداری از اجتماع کوچک و گرم و پرمحبت خانواده صورت میگیرد. خانواده امروزه در یک دگردیسی تاریخی در حال از دست دادن کارکردهای اجتماعی خود است و واقعیت بیانگر این است که در رویارویی با مشکلات و خطرها، چندان که باید و شاید، توانمند نیست. به نظر میرسد از میان عوامل کمککننده به حفظ بنیان و کارکرد خانواده، در مقابل امواجی که کانون این نهاد انسانساز را مورد تهاجم قرار داده است، استمدادجستن از الگوهای زیست دینمدارانه یکی از مؤثرترین گزینهها باشد. یکی از الگوهای زیست خانوادگی مؤمنانه در جریان زیارت شکل میگیرد که خصوصاً در چند سال اخیر در ایام اربعین حسینی با حضور خانوادگی زائران و میزبانان در پیادهروی زیارت اربعین بهتر خود را نشان داده است. نوشتار پیشِ رو، با استفاده از روش کیفی «پدیدارشناسی»، به دنبال پاسخ به این پرسش است که «مناسک دینی و آیینهای مذهبی، همچون آیین پیادهروی زیارت اربعین حسینی، چه اثراتی در زیست خانوادگی دینداران میتواند بر جای بگذارد؟». یافتههای این پژوهش به تأثیرات پنجگانۀ 1. عقلانیت تمدنساز؛ 2. ظرفیت کارآمدی قابلتوجه در عرصههای اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی؛ 3. ایجاد پویایی و حیات مبتنی بر محبت؛ 4. تثبیت و تقویت هویت الهی؛ و 5. هماهنگی عناصر مختلف خانواده رسیده است و به تبیین و تشریح آنها میپردازد.
نهاد خانواده,کارکردهای زیارت,آیین مذهبی,مناسک دینی,پیادهروی اربعین
https://www.jccs.ir/article_114236.html
https://www.jccs.ir/article_114236_bf0ac3be9113b64829190330371f1b61.pdf
پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات
فصلنامه مطالعات فرهنگ - ارتباطات
2008-8760
2538-2632
22
56
2021
12
22
چالشها و راهکارهای حمایت کیفری از آفریدههای فکری و هنری مُد (مطالعۀ تطبیقی نظامهای حقوقی ایران، فرانسه و امریکا)
241
264
FA
سکینه
عالیخانی
دانشجوی دکتری حقوق جزا و جرمشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال
aalikhani1894@gmail.com
سعید
حبیبا
استاد تمام دانشکده حقوق و علوم سیاسی، دانشگاه تهران (نویسندۀ مسئول).
habiba@gmail.com
حسن
عالیپور
استادیار حقوق جزا و جرمشناسی پردیس فارابی دانشگاه تهران
hassan.alipour@gmail.com
محمدرضا
الهی منش
استادیار حقوق جزا و جرمشناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال.
m.elahimanesh.92@yahoo.com
10.22083/jccs.2021.276429.3307
آفریدههای فکری مد یا عنصر حیاتی صنعت مد از ارزش اقتصادی هنگفتی برخوردارند. چون رویکرد اصلی حمایت کیفری ارزشگرایی است، تلقی مد بهعنوان ارزش موضوع حمایت کیفری در نظام کیفری ایران با چالشهایی در زمینۀ جرمانگاری و تعیین ضمانت اجرا روبهروست که این پرسش را طرح کرده: موازین جرمانگاری، مبانی، معیارها و مصادیق و تناسب ضمانت اجراها چقدر مورد توجه قانونگذار بوده است؟ این پژوهش با روش توصیفی ـ تحلیلی و با بررسی منابع کتابخانهای، و در بخش تطبیقی با استفاده از منابع اینترنتی معتبر در قالب کتب، مقالات و متون قانونی حقوق مالکیت فکری مرتبط با حمایت از آثار فکری ـ هنری مد به ارزیابی میزان رعایت موازین جرمانگاری، مبانی و معیارها و مصادیق در نظامهای حقوقی ایران، فرانسه و امریکا پرداخته است. مطالعۀ حمایتهای حقوق مالکیت فکری متناظر با آفریدههای فکری یا طرحهای مد در نظام حقوقی ایران، فرانسه و امریکا نشان میدهد اگرچه، برای مد، نظام حمایتی کلی زیر عنوانهایی که مستقیماً دربارۀ مد نیستند وجود دارد، امّا تصریح جایگاه این آثار در قانون، جرمانگاری رفتارهای ضرری اصلی، بازتولید و صور پخش مغفول مانده است. نتیجۀ پژوهش نشان میدهد حمایت کیفری از آثار فکری ـ هنری مد در نظامهای فرانسه و بعضاً آمریکا بر موازین جرمانگاری مبتنی بوده و در تعیین ضمانت اجراها به ماهیت نوآورانه، هنری و اقتصادی آفریدههای فکری مد توجه شده؛ اما، در ایران، نابسندگی رعایت موازین جرمانگاری رفتارهای نقض حق و عدم تناسب و نابسندگی ضمانت اجراهای موجود از چالشهای عمدۀ حمایت کیفری به شمار میآیند.
آفریدههای فکری مد,مالکیت فکری,بازتولید,ضمانت اجرا,جرمانگاری
https://www.jccs.ir/article_142128.html
https://www.jccs.ir/article_142128_8f833f1183dc6839a69e851559a2d01a.pdf
پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات
فصلنامه مطالعات فرهنگ - ارتباطات
2008-8760
2538-2632
22
56
2021
12
22
راهبردهای بهره گیری از ظرفیت های سینمای ایران با رویکرد معرفی سیمای فرهنگ ایرانی در عرصه بین الملل
265
288
FA
سیده مریم
معصوم زاده
0000 0000 0000 0000
کارشناس ارشد مدیریت رسانه، دانشگاه سوره (نویسندۀ مسئول)
sm.masoumzadeh@gmail.com
سعید
سرابی
استادیار دانشکده ارتباطات و رسانه، دانشگاه صداوسیما
sarabyfr@yahoo.com
مجید
رضائیان
استادیار دانشکده فرهنگ و ارتباطات، دانشگاه سوره، تهران
majidrezaeian1968@gmail.com
10.22083/jccs.2020.199385.2897
استفادۀ بهینه از ظرفیتهای سینما، بهعنوان رسانهای که در زمینههای اجتماعی و بهویژه فرهنگی تأثیرگذار است، نیازمند داشتن هدف، راهبرد و برنامهریزی است. پژوهش پیش رو، با هدف دستیابی به راهبردهایی برای سینمای ایران، با رویکرد معرفی فرهنگ ایرانی در عرصۀ بینالملل صورت گرفت. این پژوهش کیفی به روش پیمایشی و با نمونهگیری به شیوۀ گلوله برفی و هدفمند انجام شد. پس از مطالعات اسنادی، با بهرهگیری از مصاحبۀ عمیق با استادان، منتقدان، کارگردانان، مدیران حوزۀ پخش بینالمللی فیلم و خبرگان، محیط و عوامل درونی و بیرونی سینما در عرصۀ بینالملل بررسی شد و گردآوری اطلاعات با استفاده از پرسشنامه صورت گرفت. روایی پرسشنامه به شیوۀ صوری و پایایی آن با آلفای کرونباخ تأیید شد. با تعیین نقاط قوت، ضعف و فرصتها و تهدیدها، تحلیل دادهها و تدوین راهبردها برای هریک از مناطق چهارگانه با ماتریس SWOT انجام شد. بر اساس نتایج پژوهش، موقعیت راهبردی سینمای ایران در سطح بینالملل رقابتی نشان داده شد؛ اما ازآنجاکه نقطۀ بهدستآمده بسیار به بخش محافظهکارانه نزدیک است، راهبردهای این بخش نیز مورد توجهاند. ساخت و حمایت از فیلمهایی با شاخصههای فرهنگ ملی ایران و ساخت فیلمهایی با تأکید بر مؤلفههای عشق، انسانیت، صلحجویی و اخلاق؛ سرمایهگذاری و حمایت از فیلمهای مستند باکیفیت با موضوع ایران و مردم ایران؛ فراهمآوردن امکان نمایش آنها در خارج از کشور؛ استفاده از افراد آشنا به پخش بینالمللی فیلم در نمایش فیلم در خارج از کشور و نظارت بر شاخصهای کیفی محتوایی و تکنیکی ازجمله راهبردهای مناسب در این زمینه هستند.
راهبرد,تحلیل SWOT,سینمای ایران,دیپلماسی فرهنگی,بازنمایی
https://www.jccs.ir/article_114240.html
https://www.jccs.ir/article_114240_6c125b652b1fdf71e0c10842769afccb.pdf
پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات
فصلنامه مطالعات فرهنگ - ارتباطات
2008-8760
2538-2632
22
56
2021
12
22
«جدال سنت و مدرنیته»، عنصر غالب آثار محمود دولتآبادی با تأکید بر جای خالی سلوچ
289
310
FA
احمد
رضایی جمکرانی
دانشیار گروه زبان و ادبیات فارسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه قم (نویسندة مسئول)
arezaei25@gmail.com
علی
چراغی
دانشجوی دکتری زبان و ادبیات فارسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه قم
rastakhiz1986@gmail.com
10.22083/jccs.2020.205009.2952
«وجه غالب» یا «عنصر غالب» یکی از مفاهیم اساسی در نظریة فرمالیسم و مؤلفة برجستة هر اثر هنری است که بر دیگر اجزا و عناصر آن اثرگذار است و موجب تحول و دگرگونی آنها و مرکزیت معنایی در اثر و انسجام ساختاری آن است. هدف پژوهشِ پیش رو بررسی عنصر غالب در آثار محمود دولتآبادی، با تأکید بر <em>جای خالی سلوچ</em>، است. آثار او از جنبههای گوناگون روانشناختی و جامعهشناختی شایستۀ تأملاند؛ اما، به نظر میرسد وجه غالب این آثار «جدال سنت و مدرنیته» باشد که در سایة آن، سایر موضوعات ازجمله خشونت علیه زنان و بحران هویت و فقر معنادارتر میشوند. بر اساس نتایج پژوهش، این عنصر غالب (جدال سنت و مدرنیته) به صورتهای مختلف انزوا، طردشدگی، نفی اراده، بحران هویت و... متجلی شده است.<br />
عنصر غالب,سنت,مدرنیته,جای خالی سلوچ,دولتآبادی
https://www.jccs.ir/article_115355.html
https://www.jccs.ir/article_115355_0ab86fd6c04f852ac519a1dcec35875b.pdf