ORIGINAL_ARTICLE
دیپلماسی فرهنگی ایران در خاورمیانه؛ تحول ارتباطات و لزوم کاربرد ابزارهای نوین
ایران با وجود داشتن ارزشها و انگارههای فرهنگی مشترک با دیگر کشورهای خاورمیانه، در دیپلماسی فرهنگی در این منطقه ضعفها و چالشهایی دارد. ایرانهراسی و شیعههراسی تبلیغشده در کشورهای خاورمیانه، دو چالش مهم کارآمدی دیپلماسی ایران در این منطقه هستند. این مقاله با توجه به گسترش ابزارهای ارتباطی بین مردم و جوامع، همچنین تحول معنا و مفهوم دیپلماسی استدلال میکند که دیپلماسی فرهنگی نیازمند ابزارهای نوین غیررسمی، عمومی و فراگیر است که مخاطب آنها بیشتر، مردم کشورهای خاورمیانه (و نه دولتهای آنها) باشند. استفاده از رسانههای جمعی و دیپلماسی عمومی، سایبر دیپلماسی، زبان فارسی، شیوههای نمادسازی و تصویرسازی مشترک مهمترین روشها و ابزارهای نوینی هستند که برای افزایش کارآمدی دیپلماسی فرهنگی ایران پیشنهاد شدهاند.
https://www.jccs.ir/article_3839_4b0de8b8045412db3c8f8f555a1d48d5.pdf
2013-12-01
7
29
دیپلماسی فرهنگی
ارتباطات
خاورمیانه
دیپلماسی فرهنگی ایران
عباس
کشاورز شکری
1
استادیار علوم سیاسی دانشگاه شاهد
AUTHOR
محسن
بیات
2
دکتری روابط بینالملل دانشگاه تهران
AUTHOR
خاطره
بخشنده
3
کارشناسارشد مطالعات اروپا، دانشگاه علامه طباطبایی
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
نغمههای دینی بهمثابه حامی هنرهای آوایی
زبان دین چندان که بر اصالت خود بماند، میتواند حاوی ظرفیتهای فرهنگی و هنری و از جمله ظرفیتهای موسیقایی باشد. موضع «دین» نسبت به «موسیقی» در اغلب موارد با نگاه فقهی بررسی شده و از موضوعهایی که چندان بدان پرداخته نشده، نسبت «دین» و «هنر» موسیقی است. تفصیل حرمت و حلّیت موسیقی موکول به کتابهای فقهی و نگاه مقالة حاضر، نگاهی تاریخی و هنری به موسیقی آوایی دینی و تغنی و نغمههای برآمده از آن است. در این مقاله، عواملی چون اشتیاق مردم به دین و وجود وزن و آهنگ در ادعیه، اوراد و متون دینی و در رأس آنها کلامالله مجید، سبب رشد هنرهای آوایی و موسیقایی از درون دستگاه دین شده است. این امر گذشته از حق دستگاه دین بر گردن هنر، نوعی سلامت نسبی را برای هنرهای مزبور به ارمغان آورده است.
https://www.jccs.ir/article_3840_e857f42a80983ee13bf43996a4a87aae.pdf
2013-12-01
31
56
موسیقی آوایی
سخن آهنگین قرآن
دین و موسیقی
موسیقی مذهبی
ابوالفضل
خوشمنش
khoshmanesh@ut.ac.ir
1
استادیار علوم قرآن و حدیث دانشگاه تهران
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
شورای فرهنگ عمومی و تأثیر مصوبههای آن بر سیاستگذاری و برنامهریزی فرهنگی
در این مقاله جایگاه شورای فرهنگ عمومی استان اصفهان در ساماندهی امور فرهنگی مطالعهشده و بررسی وضعیت سیاستگذاری و برنامهریزی در مصوبههای شورای فرهنگ عمومی استان اصفهان در سالهای 1372 تا 1389 دادههای پژوهش را تشکیل میدهد.
روش بررسی، تحلیل محتوای مصوبههای شورای فرهنگ عمومی با استفاده ازآزمونهای «خی دو» و «دوجملهای» رابطة بین نوع مصوبهها بر اساس آییننامة شورا و سیاستگذاری و برنامهریزی با ساماندهی امور فرهنگی سنجیده شده است.
نتایج نشان داد که بین مصوبههای مربوط به سیاستگذاری و برنامهریزی فرهنگی با ساماندهی امور فرهنگی رابطة مستقیم وجود داشت؛ همچنین نیمی از مصوبههای شورای فرهنگ عمومی در امر سیاستگذاری فرهنگی، مرتبط و در وظیفة برنامهریزی، بیشتر مصوبهها نامرتبط با وظایف شورا بودند.
https://www.jccs.ir/article_3841_a594327135f749a6328c88d81c8bd686.pdf
2013-12-01
57
93
شورای فرهنگ عمومی
امور فرهنگی
سیاستگذاری فرهنگی
برنامهریزی فرهنگی
عباس
مقتدایی
1
استادیار علوم سیاسی دانشگاه آزاد واحد خوراسگان
AUTHOR
کبری
راعی
2
دانشجوی دکتری مدیریت و برنامهریزی فرهنگی دانشگاه علوم و تحقیقات اصفهان
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
روشهای رویارویی امام رضا(ع) با پیروان ادیان، فرق و مذاهب اسلامی
دین اسلام، امر به معروف و نهی از منکر را بهعنوان بهترین شیوة رویارویی با مخالفان و منحرفان معرفی کرده است. اهمیت این آموزه را میتوان در آیههای قرآن و یادکرد پربسامدش در روایتها دید. هرچند عمل به این آموزه بر هر مسلمانی واجب است، برای کسانی که از مقام دینی و دنیوی بالاتری برخوردار باشند، ضرورت بیشتری ایجاب میکند. از آنجا که والاترین امرِ به معروف، ارشاد مردمان به دین حق و مهمترین نهی از منکر، بازداشتن گمراهان از باورهای فاسدشان میباشد، ائمه(ع) مهمترین وجهة همت خود را به ارائة واقعی دین خدا و هدایت گمراهان به مذهب امامیه منعطف نمودند. امامرضا(ع) نیز به مقابله و مبارزه با ادیان و فرقههای منحرف پرداختند، زمانی که اکثر فرقهها به تئوریزهکردن عقاید و تبلیغ باورهایشان مشغول بودند. این مقاله در پی پاسخ به این پرسش است که امامرضا(ع) با چه شیوههایی به مقابله با فرق رفتهاند؟ آیا میتوان از آن ضابطه و قاعده استخراج و آنرا بهعنوان یک الگوی مبارزاتی تعریف کرد؟
https://www.jccs.ir/article_3842_6e5dbd367547616db68d1882916ebca6.pdf
2013-12-01
95
114
امام رضا (ع)
ادیان غیراسلامی
فرق و مذاهب اسلامی
هدایت
الگوی مبارزه و رویارویی
یحیی
میرحسینی
1
دانشجوی دکتری علوم قرآن و حدیث دانشگاه امام صادق(ع)
AUTHOR
محمود
کریمی
2
دانشیار علوم قرآن و حدیث دانشگاه امام صادق(ع)
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
تأثیر فوتبال بر مؤلفههای هویت ملی
این مقاله ضمن بررسی مفهوم هویت ملی و اشکال و جنبههای مختلف آن، به بررسی تأثیر فوتبال بر هویت ملی پرداخته است. ادعای مقالة حاضر این است که فوتبال در دنیای امروز بهعنوان یکی از عناصر سازندة هویت از جایگاه مهمی برخوردار است؛ بدین معنی که بهجز کارویژههای اساسی و خاص خود، موجد و مقوم نوعی هویت در بعد ملی نیز میباشد. موفقیت در مسابقههای فراملی فوتبال، نوعی هویت و غرور ملی ایجاد کرده و جوامع دیگر را به پذیرش جایگاه برتر و قابل احترام کشور متبوع تیم برنده وادار میکند و به همین ترتیب، شکست یک تیم ملی فوتبال نیز باعث نوعی سرخوردگی و جریحهدارشدن غرور یک ملت و کشور میشود. مقالة حاضر ضمن بهرهگیری از روش توصیفی ـ تحلیلی و با محور قراردادن سؤالهایی در مورد چرایی و چگونگی تأثیر فوتبال بر هویت ملی، تلاش میکند تا روابط علّی بین این دو متغیر را بررسی و تحلیل کند.
https://www.jccs.ir/article_3843_75a82d1154b834f965b2d69822c3c716.pdf
2013-12-01
115
135
هویت
هویت ملی
فوتبال
ورزش
جامجهانی
مسعود
اخوانکاظمی
1
دانشیار علومسیاسی دانشگاه رازی کرمانشاه
AUTHOR
صفیالله
شاهقلعه
2
کارشناسارشد علومسیاسی دانشگاه اصفهان و مدرس دانشگاه آزاد اسلامی دیر
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
بیداری اسلامی؛ سناریوی فرهنگی منتخب جمهوری اسلامی ایران
انقلاب اسلامی ایران، تجلی قدرت نرم بهمعنای توانایی معنوی و تأثیرگذاری در رفتار دیگران بدون تهدید یا پرداخت هزینة محسوس است. پیام جذاب انقلاب اسلامی در سطح تحلیل منطقهای و بینالمللی توانست رهگشای ملتهای مسلمان و ملل جهان سومی و مستضعف شود، راه و رسم و الگوی جدیدی را پیشروی آنان قرار دهد و ضمن احیای هویت جهان اسلام، ارتقای بیداری اسلامی بر اساس تکیه برخودباوری فرهنگی و پرچمداری انقلاب فرهنگی جهانی را به ارمغان آورد.
روش، آمیخته است؛ در مطالعة اکتشافی از روش اسنادی و در جمعآوری نظرهای افراد خبره از روش توصیفی و استنباطی و از تکنیک پرسشنامه، در مرحلة تجزیه و تحلیل یافتهها از روش توصیفی و آزمایشی و از تکنیک مقطعی و Lizrer و Spss و تدوین و تحلیل سناریوهای فرهنگی جهان و انتخاب سناریوی منتخب از رویکرد عدم قطعیت بحرانی (Schwartz) استفاده شده است. سناریوهای فرهنگی حاکم بر جهان در قرن بیستویکم به شناسایی پنج سناریوی اصلی منجر شد و در کنکاش حاضر سناریوی جمهوری اسلامی ایران در افق چشمانداز بیستساله از میان آنان انتخاب گردید.
https://www.jccs.ir/article_3844_2b98d1183fed817fb5f5452253f4e8a6.pdf
2013-12-01
137
170
سناریوسازی
تهاجم فرهنگی
تقابل فرهنگی
تبادل فرهنگی
تعامل فرهنگی
بیداری اسلامی
سیدمحمد
حسینی
1
استادیار فقه و مبانی حقوق اسلامی دانشگاه تهران
AUTHOR
عبدالله
مبینیدهکردی
2
استادیار مدیریت راهبردی دانشگاه جامع امام حسین(ع)
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
دریافت دانشجویان دانشگاهها از برنامههای شبکة فارسی صدای آمریکا
آگاهی از خوانش مخاطبان از برنامههای شبکههای ماهوارهای برونمرزی بهعنوان محتوای رقیب برنامههای شبکههای داخلی اهمیت بسیاری در سیاستگذاری رسانهای و برنامهریزی برای حفظ و افزایش مخاطبان صداوسیما دارد. با این پیشفرض، مقالة حاضر به مصرف شبکههای ماهوارهای سیاسی فارسیزبان در ایران و بهطور خاص برنامة پارازیت توسط دانشجویان دانشگاههای تهران پرداخته و ضمن تحقیق دربارة خوانشهای آنها از برنامه، کارکردها و رضامندیهای حاصل از آنرا مورد پرسش قرار داده است.
این نوشتار در قالب نظریة دریافت به روش کیفی و با تکنیک مصاحبة عمقی با 20 دانشجو صورت گرفته است. یافتهها نشان میدهد که مصرف شبکههای سیاسی ماهوارهای دگراندیش، به معنای مخالفت با کلیة مواضع جمهوری اسلامی نیست و جوانان خوانشهای تخالفی و مذاکرهای نسبت به برنامههای این شبکهها دارند؛ همچنین رویکرد انتقادی برنامه نسبت به رفتارهای مدنی و اخلاق در جامعة ایرانی، مورد تأکید و محل توجه دانشجویان بوده است.
https://www.jccs.ir/article_3845_02fcf726216819e84789d0564a3096f1.pdf
2013-12-01
171
194
صدای آمریکا (VOA)
پارازیت
تحلیل دریافت
خوانش تخالفی
چندمعنایی
سواد رسانهای
علی
ربیعی
alirabiee@pnu.ac.ir
1
دانشیار مدیریت رسانه و ارتباطات دانشگاه پیامنور
AUTHOR
رضوانه
عرفانی حسینپور
2
دانشجوی کارشناسیارشد ارتباطات، دانشگاه تهران
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
آسیبهای فضای مجازی بین دانشآموزان دختر
هدف نوشتار حاضر، شناسایی آسیـبهای فضای مجازی بیـن دانشآموزان دختـر مقطع متـوسطة شهر یـزد است. روش، توصیفی ـ پیمایشی و جامعة آماری شامل کلیة دانشآموزان دختر مقطع متوسطة شهر یزد است که با روش نمونهگیری تصادفی خوشهای انتخاب شدند. ابزار شامل پرسشنامة «محقق ساخته» میباشد. برای آزمون فرضیهها از تحلیل واریانس رتبهای «فریدمن» استفاده شد. نتایج نشان داد که استفاده از فضای مجازی در ابعاد خانوادگی، تحصیلی، سازگاری، اعتقادی ـ عبادی و روانی دانشآموزان تأثیر منفی دارد و بین وسایل، «تلفنهمراه» بیشترین و بازیهای رایانهای کمترین آسیب را بر دانشآموزان داشته است. دانشآموزان در اولویتبندی راهکارهای مقابله با آسیبهای فضای مجازی، تقویت ارتباطات منطقی و عاطفی در خانواده و جایگزینکردن تفریحهای سالم، درگیرکردن افراد در فعالیتها و برنامههای مثبت را مهمترین و افزایش نظارت حوزههای سیاسی ـ امنیتی و فیلترینگ را کماهمیتترین راهکار برای کاهش آسیبهای فضای مجازی دانستهاند
https://www.jccs.ir/article_3846_8110b9325f1b2920d33c491448176353.pdf
2013-12-01
195
216
آسیبهای فضـای مجـازی (اینترنت
بازیهای رایانهای
تلویزیون
ماهواره
تلفنهمراه)
دانشآموزان
احمد
زندوانیان
1
استادیار علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه یزد
AUTHOR
مریم
حیدری
2
کارشناسارشد مدیریت آموزشی دانشگاه الزهراء
AUTHOR
ریحانه
باقری
3
کارشناس مدیریت و برنامهریزی آموزشی
AUTHOR
فاطمه
عطارزاده
4
کارشناس مدیریت و برنامهریزی آموزشی
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
طراحی و تبیین مدل سازمان نوآور با تکیه بر الگوی باز
هدف اصلی مقالة حاضر، طراحی و تبیین مدل سازمان نوآور در ایران با تکیه بر الگوی باز در صنعت چاپ و نشر کشور است. بر این مبنا از هفت هدف و فرضیة فرعی برای سنجش استفاده شد. نوشتار حاضر از نظر هدف، کاربردی است و از نظر نحوة گردآوری دادهها، تحقیقی و توصیفی ـ پیمایشی محسوب میشود. جامعة آماری نیز تمامی صاحبان یا مدیران عامل شرکتهای زیرمجموعة صنعت چاپ و نشر کشور هستند. نمونة آماری این بررسی شامل 381 مدیرعامل شرکتهای صنعت چاپ و نشر کشور و متخصصان دانشگاهی است که مدیرمسئول یا سردبیران مجلههای علمی ـ پژوهشی میباشند. اصلیترین روش تجزیه و تحلیل دادهها، ماتریس کواریانس با رویکرد تحلیل مسیر است. نتیجة آزمونT نشان داد میزان بهکارگیری هر یک از هفت متغیر در صنعت چاپ و نشر کشور مناسب میباشد. نتیجة آزمون مدل معادلههای ساختاری نیز اثرگذاری مستقیم و غیرمستقیم هر یک از هفت متغیر را مورد تأیید قرار داد و مشخص کرد از میان سایر متغیرها، میزان تأثیر متغیر شایستگیهای محوری منابع انسانی بیشترین اثرگذاری را داشته است.
https://www.jccs.ir/article_3847_c72c70b94c05c88a94184c9cc4086bd8.pdf
2013-12-01
217
240
سازمان نوآور
الگوی باز
صنعت چاپ و نشر
مدل معادلههای ساختاری
محمدمهدی
پرهیزگار
1
استادیار مدیریت بازرگانی دانشگاه پیام نور
AUTHOR
ولیمحمد
درینی
2
دانشجوی دکتری مدیریت بازرگانی دانشگاه پیامنور تهران
AUTHOR