ORIGINAL_ARTICLE
واکنش نظام مالکیت فکری امریکا در برابر احتکار اختراعات: مطالعه موردی پرونده ایبی
ببابا توجه به ماهیت اختراعات که به راحتی مورد استفاده غیرمجاز قرار میگیرند باید به دنبال شناسایی سوءاستفادههایی که ممکن است از این حقوق صورت گیرد و مقابله با آنها بود. یکی از موارد سوءاستفاده از حق اختراع که در کشور امریکا مورد توجه قرارگرفته، وجود مؤسسههایی به نام پتنتترول[1] است. این اشخاص[2] مؤسسههای غیرتولیدی هستند که با خریداری اختراعات جزئی، فعالیتی در زمینه تجاریسازی آنها نمیکنند و هدف آنها تنها اعطای مجوز بهرهبرداری در خصوص این اموال فکری پس از نقض آنها توسط تولیدکنندگان دیگر و در نتیجه محروم ساختن جامعه از نتایج ابتکارات مخترعان میباشد. مطالعه در این خصوص نشان داد که پیامدهای پنتت ترول بر بنگاههای اقتصادی، رفاه عمومی و مسائلی از این قبیل باعث واکنش قانونگذاری، قضایی و اندیشههای حقوقی در کشور امریکا شده و برای کاهش فعالیت پتنتترول اقدامهایی همچون وضع قوانین جدید و تغییر روشهای جبران خسارت در دعاوی نقض اختراع صورت گرفته است. چراکه اکثر حقوقدانان وجود این مؤسسهها را مخرب ابتکار میدانند. با توجه به نو ظهور بودن این پدیده در عرصه مالکیت فکری، این نوشتار درصدد بررسی واکنش سیستم حقوقی در برابر وجود پتنتترول بهعنوان مسألهای بحثانگیز در حوزه اختراعات است.[1]. واژهPatent Troll واژهای با بار منفیست که از دو فصل Patent به معنی اختراع و Trollبه معنی غول تشکیل شده است. اشخاصی که با این عنوان نامیده میشوند مالک اختراعات متعددی هستند که منبع کسب درآمد آنها است و از این جهت که به دنبال تجاریسازی و استفاده عملی از اختراعات خود نمیباشند شاید بتوان مسامحتاً آنانرا محتکران اختراع دانست. با توجه به نبودن واژه مناسب فارسی معادل که نشان دهنده ماهیت واقعی آنها باشد در متن حاضر این واژه به کار میرود.[2]. پتنتترولها ممکن است در قالب شخصیت حقوقی یا حقیقی فعالیت نمایند ولی در اکثر موارد به صورت یک مؤسسه با شخصیت حقوقی فعالیت کرده و به همین دلیل در این مقاله با عنوان مؤسسه از آنها یاد میشود.
https://www.jccs.ir/article_46333_019afceac7dfd41fefae6ebe794536ce.pdf
2017-03-16
7
27
10.22083/jccs.2017.46333
حق اختراع
محتکران اختراع
قرارداد لیسانس
نظام مالکیت فکری
علیرضا
مشهدیزاده
alireza.mashhadizade@gmail.com
1
استادیار گروه حقوق خصوصی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال
LEAD_AUTHOR
سارا
حاجیزاده
sara.hj66@yahoo.com
2
دانشجوی دکترای تخصصی حقوق خصوصی، دانشگاه علوم قضایی و خدمات اداری
AUTHOR
ایزدی، سمیه (1390). دستور موقت در دعاوی حقوق مالکیت فکری، پایاننامه کارشناسی ارشد رشته حقوق مالکیت فکری، دانشگاه شهید بهشتی.
1
جعفرزاده، قاسم و اصغر محمودی (1384). شرایط ماهوی حمایت ازحق اختراع از نگاه رویه قضایی و اداره ثبت اختراعات، مجله تحقیقات حقوقی، شماره 42: 69-148.
2
Coker Coursey, Caroline, Caroline. )2009(. Battling the Patent Troll: Tips for Defending Patent Infringement Claims by Non-Manufacturing Patentees,American journal of trial advocacy, vol.33.
3
E.Millard, Elizabeth).2008 .(Injunctive relief in patent infringement cases: should courts apply a rebuttable presumption of irreparable harm after ebay inc. v.mercexchange?,Saint Louis university law journal, vol.52.
4
F.Duffy, John.(2007). Ksr v.teleflex: predictable reform of patent substance and procedure in the judiciary, Michigan Law Review First Impressions, vol.106.
5
Forsberg, Holly.(2011). Diminishing the Attractiveness of Trolling: The Impacts of Recent Judicial Activity on Non-Practicing Entities, Pittsburg Journal of Technology Law & Policy, vol.12.
6
Gregory, Mandel.(2008).Another Missed Opportunity: The Supreme Court's Failure to Define Nonobviousness or Combat Hindsight Bias in KSR v. Teleflex, Lewis & Clark Law Review.
7
H.Diessel, Benjamin.(2007). Trolling for Trolls: The Pitfalls of the Emerging Market Competition Requirement for Permanent Injunctions in Patent Cases Post-eBay, Michigan Law Review, vol.106.
8
Keyhani, Dariush.(2008).Permanent Injunctions in Patent Cases, Buffalo intellectual property law journal, volume6.
9
K.Shrestha, Sannu.(2010). Trolls or market-makers? An empirical analysis of nonpracticing entites, Columbia law review, Vol.110.
10
L.Bryant, Tracie.(2012). The America Invent Act: slaying trolls, limiting joinder, Harvard Journal of Law & Technology, Vol. 25.
11
M.Mueller, Janice.(2005).Slaying the Patent Trolls: Proposed Cure Much Worse Than the Disease.
12
M.Davis, Robin.(2008). Failed attempts to aware the patent trolls: permanent injunctions in patent infringement cases under the proposed patent reform act of 2005 and ebay v.mercexchange, Cornel journal of law and public policy, vol.17.
13
M.Fischer, James.(2010). What hath ebay v.mercexchage wrought?, Lewis & Clark Law Review, Vol.14.
14
Mello,J.P.(2006). Technology licensing and patent trolls, Boston university Journal Of Science & Technology Law, Vol.12.
15
Reitzig, Markus, Henkel, Joachim, Heath, Christopher.(2006).On Sharks, Trolls, and Their Patent Prey Being Infringed” as a Normatively Induced Innovation Exploitation Strategy.
16
Rantanen, Jason,(2007).Slaying the troll: litigation as an effective strategy against patent threats, Santa Clara Computer & High tech. law journal, vol.23.
17
T. Grab, Leslie.(2006). Equitable Concerns of eBay v. Mercexchange: Did the Supreme Court Successfully Balance Patent Protection Against Patent Trolls?, North Carolina Journal of Law & Technology, vol.8.
18
Vaikhari, Rajkumar.(2008). The Effect of Patent Trolls on Innovation: A Multi-Jurisdictional Analysis, Indian Journal of Intellectual Property Law, Vol.1.
19
Walker, Joshua, Jeruss, Sara & Feldman, Robin.(2011).The America invents act 500: effects of patent monetization entities on us litigation, Duke law & technology review, vol.11.
20
ORIGINAL_ARTICLE
عوامل رافع مسئولیت مدنی رسانههای جمعی در نظام حقوقی ایران
علل رافع مسئولیت، شرایطی است که در آن شرایط، واردکننده زیان، مسئول جبران خسارت نیست. این شرایط در مسئولیت مدنی به دفاع مشروع، حکم قانون یا مقام صالح، غرور، اجبار یا اکراه و اضطرار تقسیمبندی شده است. قوه قاهره از حوادثی است که رابطه سببیت را کلاً از بین میبرد و بنابراین، در بحث علل موجهه یا شرایط معافکننده جای نمیگیرد، زیرا در علل موجهه، رابطه سببیت بین فعل زیانبار و عامل زیان احراز میشود. حال سؤال اساسی آن است که در صورتی که رسانههای جمعی مبادرت به ورود خسارت به افراد نمایند و ورود ضرر را به ادلهای نظیر اجبار، اضطرار ناشی از قاعده اقدام و ... مستند نمایند، آیا میتوان از ایشان مطالبه خسارت نمود؟ بنابراین، به دلایل پیشگفته، مسئولیتی برای عامل زیان متصور نیست؛ البته باید پذیرفت که شرایط معافکننده در حوزه مسئولیت مدنی رسانه اندکی متفاوت از آن چیزی است که اصولاً در مسئولیت مدنی مطرح میشود. مقاله پیشرو با روش «تحلیلی ـ توصیفی» در پی پاسخ به این سؤال است که؛ «در نظام حقوقی ایران، چه عواملی میتواند رافع مسئولیت مدنی (مسئولیت اجتماعی) رسانههای جمعی به حساب آیند؟» که در پاسخ به آن، به علل رافع مسئولیت مدنی رسانهها در قالب هفت عنوان «تکلیف یا اختیار قانونی رسانه»، «دستور مقام قضایی یا مقام مافوق اداری»، «بیان انتقادات و نظرات سازنده»، «اجبار و اکراه»، «اضطرار در شرایط خاص»، «اقدام فرد علیه خود» و «غرور» اشاره و به تشریح هریک از آنها پرداخته شده است.
https://www.jccs.ir/article_46334_7eddb5877e39e21da2e0116c03e4a53f.pdf
2017-03-16
29
51
10.22083/jccs.2017.46334
مسئولیت مدنی
مسئولیت اجتماعی
علل رافع
رسانههای جمعی
جبران خسارت
امین
امیرحسینی
amin181170@chmail.ir
1
دانشجوی دکترای حقوق خصوصی دانشگاه شهید بهشتی(ره)
LEAD_AUTHOR
محمدرضا
برزویی
amin181170@gmail.com
2
استادیار دانشکده معارف اسلامی، فرهنگ و ارتباطات دانشگاه امام صادق(ع)
AUTHOR
ابراهیمی، قاسم (1381). مصونیت پارلمانی از نگاه فقه، فصلنامه فقه اهل بیت، شماره 30.
1
اردبیلی، محمدعلی (1393). حقوق جزای عمومی، جلد دوم، تهران: نشر میزان.
2
اردبیلی، محقق اردبیلی (1403). مجمع الفائده و البرهان، تحقیق اشتهاردی و عراقی و یزدی، قم، نشر موسسه نشر اسلامی.
3
ارشدی، علییار (1393). دوره شرح حقوق مدنی ضمان قهری و مسئولیت مدنی، تهران، انتشارات بهنامی.
4
اسماعیلی، محسن (1391). تأملی بر پرسشهای اساسی در حقوق رسانه، فصلنامه بازتاب اندیشه، شماره 118.
5
اسماعیلی، محسن (1389). تقریرات درس حقوق مدنی، مقطع کارشناسی ارشد معارف اسلامی و حقوق خصوصی، دانشکده حقوق دانشگاه امام صادق(ع)، تهران.
6
اسماعیلی، محسن، جلالی، عبدالله (1391). نظام هنجاری اطلاعرسانی در فقه شیعه، فصلنامه رسانه، شماره 4.
7
اسماعیلی، محسن (1392). مبانی و مصداقهای آزادی ارتباطات و اطلاعات در حقوق و اندیشه اسلامی، فصلنامه رسانه، شماره 1.
8
الاصفهانی، محمد بن الحسن (فاضل هندی) (1405). کشف اللثام، قم: نشر کتابخانه السید المرعشی النجفی، جلد دوم.
9
امامی، حسن (1368). حقوق مدنی، جلد اول، تهران: دار الکتب الاسلامیه.
10
انصاری، شیخ مرتضی، (بیتا). فرائد الاصول، چاپ دوم، قم: مؤسسه نشر اسلامی وابسته به جامعه مدرسین حوزه علمیه.
11
انصاری، باقر (1387). حقوق حریم خصوصی، چاپ دوم، تهران: نشر سمت.
12
انصاری، باقر (1383). حریم خصوصی در رسانههای همگانی، فصلنامه پژوهشهای ارتباطی، شماره 39 و 40.
13
انصاری، باقر (1392). حمایت از حرمت اشخاص در برابر آزادی بیان، فصلنامه رسانه، شماره 2.
14
انصاری، باقر (1390). مطالعه تطبیقی حق دسترسی رسانهها به دادرسیها و اطلاعات قضایی، پژوهش حقوق عمومی، شماره 35.
15
انصاری، باقر (1393). موازین حقوقی ناظر به انتقاد دولت و مقامات دولتی، پژوهش حقوق عمومی، شماره 43.
16
انیسی، محمدعلی (1394). مسئولیت مدنی و حقوق ورزشی، چاپ اول، تهران: انتشارات جنگل، جاودانه.
17
ایزدیفرد، علیاکبر، باقری، روحالله (1386). اضطرار در امور کیفری، موجهه یا رافع؟، دانشکده علوم انسانی سمنان، شماره 19.
18
آشنا، حسامالدین؛ برزویی، محمدرضا (1381). خط مشیگذاری فاوا در ایران (1381-1386)، ارزیابی محتوای دیجیتال اسلامی از تکفا تا تسما، فصلنامه دین و ارتباطات، پاییز و زمستان 1390، شماره 40.
19
آلن، بیرو (1370). فرهنگ علوم اجتماعی، ترجمه باقر ساروخانی، تهران: مؤسسه کیهان.
20
باریکلو، علیرضا (1385). مسئولیت مدنی، چاپ اول، تهران: نشر میزان.
21
باریکلو، علیرضا (1391). تقریرات حقوق مدنی، مسئولیت مدنی، قم: دانشکده حقوق دانشگاه تهران.
22
باهری، محمد (1381). حقوق جزای عمومی، چ اول، تهران: انتشارات رهام.
23
بهرامی احمدی، حمید (1392). تقریرات درس مسئولیت مدنی، تهران: دانشکده حقوق دانشگاه امام صادق(ع).
24
بهرامیاحمدی، حمید (1377)، سوءاستفاده از حق، مطالعه تطبیقیدرحقوق اسلام و دیگر نظامهای حقوقی، چاپ سوم، تهران: اطلاعات.
25
تاجمیری، امیر تیمور (1375)، حقوق مدنی 4، مسئولیت مدنی، چاپ اول، تهران: نشر مؤسسه فرهنگی آفرینه.
26
تزرمینژاد، وحیده؛ ایرانتاج، بابک (1391)، مسئولیت مدنی رسانههای تصویری نسبت به پخش برنامههای برون مرزی، فصلنامه مطالعات رسانهای، شماره 16.
27
الجبعی العاملی، زینالدین بن علی (شهید ثانی) (1416). مسالک الافهام فی شرح شرائع الاسلام، الطبعه الاولی، قم: مؤسسه المعارف الاسلامیه، جلد 12.
28
الجبعی العاملی، زینالدینبنعلی، (شهید ثانی) (1376). الروضه البهیه فی شرح اللمعه الدمشقیه، چاپ چهارم، قم: مکتبه النشر الاسلامی.
29
جعفری لنگرودی، محمدجعفر (1391)، ترمینولوژی حقوق، چاپ اول، تهران، نشر گنج دانش.
30
جلیلوند، یحیی (1373). مسئولیت مدنی قضات و دولت در حقوق ایران فرانسه، امریکا، انگلیس، چاپ اول، تهران: نشر یلدا .
31
جمعی از نویسندگان (1386). موسوعه فی الفقه الاسلامی جمال عبد الناصر، قاهره، چاپ دوم، انتشارات مجلس الاعلی الشئون الاسلامیه.
32
جواهری یکتا، محمد حسن (1378). بررسی ماهیت حقوقی اضطرار، فصلنامه دانش انتظامی، شماره 1.
33
حر عاملی، شیخ حر (بیتا). وسائل الشیعه الی تنقیح مسائل الشریعه، جلد 14، بیروت: دارالاحیاء الرتاث العربی.
34
حسنی، علیرضا؛ هاشمی، سیدرضا (1389). رسانهها و مسئولیت مدنی، مجله قضاوت، شماره 66.
35
حسین آبادی، امیر (1385). بررسی وتحلیل ماده 7 قانون مسئولیت مدنی، فصلنامه الهیات و حقوق، شماره 20.
36
حسینی المراغی، میرعبدالفتاح (1417). العناوین، الطبعه الاولی، قم: مؤسسه النشر الاسلامی، جلد 2.
37
حلی، حسن بن یوسف (علامه حلی) (بیتا). تذکره الفقهاء، قم: المکتبه المرتضویه لاحیاء الاثار الجعفریه، جلد 2.
38
حلی، حسن بن یوسف (1418). قواعد الاحکام، الطبعه الاولی، قم: مؤسسه النشر الاسلامی، جلد 4.
39
خالقی، علی (1383)، علنی بودن دادرسی در پرتو اسناد بین الملی و حقوق داخلی، فصلنامه پژوهشهای حقوقی، شماره 5.
40
خراسانی، آخوند خراسانی (1412). کفایه الاصول، بیروت: نشر موسسه دارالاضواء المرتضویه.
41
رشتی، میرزا حبیب االله (1322). رساله فی الغصب، تهران: بینا.
42
الزحیلی، وهبه (1417). نظریه الضروره الشرعیه، چاپ دوم، دمشق: مطبعه دارالفکر.
43
سبزواری، سیدعبد الاعلی (بیتا). مهذب الاحکام، ج16،بیروت: مؤسسه دارالاحیاء التراث العربی.
44
شهابی خراسانی، محمود (1332). قواعد فقه، چاپ سوم، تهران: انتشارات دانشگاه تهران.
45
جبعی العاملی، زین الدی بن علی، شهیدثانی (1416). مسالک الافهام فی تنقیح شرائع الاسلام، الطبعه الاولی، قم: مؤسسه المعارف الاسلامیه، ج12.
46
شیخیانی، علی (1392). قاعده خطر، چاپ اول، تهران: نشر جنگل (جاودانه).
47
صابر، محمود (1388). آیین دادرسی کیفری بینالمللی، چاپ دوم، تهران: نشر دادگستر.
48
صحرانورد، ابوذر؛ خلیلزاده، سیدمحمدمهدی؛ صحرانورد، رسول (بیتا). مسئولیت مدنی رسانهها در حقوق موضوعه ایران، چاپ اول، تهران: دفتر مطالعات و برنامهریزی رسانهها.
49
طوسی، شیخ الطائفه، محمد بن حسن (1416). الخلاف فی الفقه، قم: مؤسسه النشرالاسلامی.
50
عبداللهیعلی بیک، حمیده (1383)، قاعده اضطرار، الضرورات تبیح المحذورات، فصلنامه مطالعات اسلامی، شماره 63.
51
عمید، حسن (1373). فرهنگ فارسی عمید، جلد اول، چاپ چهارم، تهران: نشر امیرکبیر.
52
فاضل لنکرانی، شیخ محمد (1419). القواعد الفقهیه، چاپ دوم، قم: نشر موسسه تنظیم و نشر آثار آیتالله فاضل لنکرانی.
53
فاضل مقداد، جمالالدین (1365). کنز العرفان فی الفقه القرآن، چاپ سوم، بیروت: مکتبه المرتضویه لاحیاء الآثار الجعفریه.
54
فتح علیپور، عطاالله (1376). مسئولیت مدنی و کیفری ناشی از تصادفات رانندگی، چاپ اول، تهران: نشر مدق.
55
فرحزادی، علیاکبر (1378). بررسی فقهی و حقوقی اثر اکراه در عقد بیع، مقالات و بررسیها، شماره 66.
56
قاسمزاده، سیدمرتضی (1378). الزامها و مسئولیت مدنی بدون قرارداد، چاپ هفتم، تهران، نشر میزان.
57
قائم مقامی، عبدالمجید (1342). حقوق مدنی، تجاوز از حقوق، چاپ اول، تهران: نشر دادگستر.
58
کاتوزیان، ناصر (1386). الزامهای خارج از قرارداد (ضمان قهری): مسئولیت مدنی، چاپ ششم، جلد اول، تهران: نشر دانشگاه تهران.
59
کاتوزیان، ناصر (1385). دوره مقدماتی حقوق مدنی، وقایع حقوقی، چاپ یازدهم، تهران، انتشارات سهامی.
60
لایق، مهدی (1390). حقوق مهندسی، چاپ اول، تهران: نشر جنگل جاودانه.
61
لطفی، اسدالله (1379). قاعده غرور، مجله حقوق دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران، شماره 47.
62
لموراسا، میشل (1375). مسئولیت مدنی، ترجمه محمد اشتری، چاپ اول، تهران: نشر حقوقدان.
63
محقق حلی، جعفر بن الحسن (محقق حلی) (1409)، شرائع الاسلام فی مسائل الحلال و الحرام، الطبعه الثانیه، جلد چهارم، تهران: انتشارات استقلال.
64
محمدی، مسعود (1391). تقریرات درس حقوق رسانه، چاپ اول، دانشگاه شیراز.
65
معتمد نژاد، کاظم (1386). حقوق ارتباطات، ج اول، کلیات،تهران ،دفتر مطالعات و توسعه رسانهها.
66
مغنیه، محمدجواد (بیتا). فقه الامام جعفر الصادق(ع)، چاپ دوم، بیروت: مطبعه داراجواد.
67
مکارم شیرازی، ناصر (1411). القواعد الفقهیه، جلد دوم، چاپ سوم، قم: مدرسه الامام امیرالمؤمنین(ع).
68
مکارم شیرازی، ناصر (1411). القواعد الفقهیه، جلد دوم، چاپ دوم، قم: مؤسسه نشر مدرسه امام علی ابن ابی طالب(ع) . موسوی بجنوردی، سیدمحمد (1375). قاعده اقدام،فصلنامه دیدگاههای حقوق قضایی دانشگاه علوم قضایی و خدمات اداری، شماره 2.
69
موسوی بجنوردی، سیدمحمد (1377). قاعده اقدام، مجله وقف، میراث جاویدان، شماره 23 و 24.
70
موسوی بجنوردی، میرزا محمدحسن (1413). القواعد الفقهیه، جلد اول، چاپ دوم، مؤسسه مطبوعاتی اسماعیلیان.
71
موسوی بجنوردی، سیدمحمد (1375). قاعده اقدام، مجله دیدگاههای حقوق قضایی، شماره 2.
72
موسوی خمینی، سیدروحالله (بیتا). تحریر الوسیله، تهران: مکتبه العلمیه الاسلامیه.
73
موسوی خمینی، سیدروحالله (بیتا). کتاب البیع، جلد 2، چاپ اول، تهران: مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی (ره).
74
موسوی خمینی، سیدروحالله (1368). المکاسب محرمه، جلد اول، چاپ دوم، قم : مؤسسه اسماعیلیان.
75
موسوی خویی، سیدابوالقاسم (1408). مصباح الاصول، قم: مؤسسه تنظیم و نشر آثار آیت الله موسوی خویی (ره).
76
موسوی خویی، سیدابوالقاسم (1416). مصباح الفقاهه، جلد چهارم، چاپ اول، قم: مطبعه مهر.
77
موسوی خویی، سیدابوالقاسم (1418). محاضرات فی الفقه الجعفری، جلد دوم، چاپ دوم، بیروت: مؤسسه دارالاحیاء العلوم المرتضویه.
78
مولانا، حمید (1387). اطلاعات عالمگیر و ارتباطات جهانی، تهران: موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره).
79
میرداداشی، سیدمهدی (1393). مسئولیت مدنی مؤسسات عمومی در حقوق ایران و مصر، چاپ اول، قم: دانشگاه مفید.
80
نایینی، محمدحسین (1404). فرائد الاصول، چاپ سوم، قم: مؤسسه نشر اسلامی وابسته به جامعه مدرسین حوزه علمیه قم.
81
نجفی، شیخ محمدحسن (صاحب جواهر) (1367). جواهر الکلام فی شرح شرائع الاسلام، الطبعه الثالثه، جلد دوم، تهران: دارالکتب الاسلامیه.
82
نراقی، احمد (1419). مستند الشیعه، چاپ دوم، بیروت ،مؤسسه دارالاحیاء التراث العربی.
83
نصر اصفهانی، علی (1386). رویکردهای نوین دررفتار سازمانی، چاپ سوم، اصفهان: جهاد دانشگاهی.
84
نظرینژاد، محمدرضا (1389). اکراه و ضرورت در حقوق کیفری (مطالعه تطبیقی)، فصلنامه پژوهشنامه حقوق کیفری شماره 1.
85
نوایی، سیدمهدی (1388). ضمان ناشی از استیفای نامشروع، چاپ اول، قم: انتشارات بوستان کتاب.
86
وطنی، امیر (1381). بررسی فقهی اضطرار و ضرورت، مقالات و بررسیها، شماره 71.
87
هاشمی، سیدرضا (1389). رسانهها، مسئولیت مدنی، مجله روابط عمومی، شماره 73.
88
هاشمی، سیدمحمد (1381). حقوق اساسی جمهوری اسلامی ایران، جلد دوم، چاپ ششم، تهران: نشر میزان.
89
الهام، غلامحسین (1375). امر آمر در حقوق کیفری ایران، رساله دکترای حقوق کیفری دانشگاه تربیت مدرس، تهران.
90
یزدانیان، علیرضا (1379). حقوق مدنی، قلمرو مسئولیت مدنی، چاپ اول، تهران: نشر ادبستان.
91
Thompson, K.,Heinberg, L. Altabe, M. & Tantleff-Dunn, S. (1999). Exacting Beauty: Theory, Assesment,Treatment of Body Image Disturbance. Washington, DC: AmericanPsycho:ogical Association.
92
Knippe, J.,and Green,1996, handling criticism from your boss, employee concelling,todayV.8.
93
Kykiri, V.,2007,inviting interactional change through tricky situation in counsoulting, journal of organizational management,V.020, N.50.
94
Lussier, R,2002, Human relations in organization s,Mc Graw,hill company,50th edition.
95
Osborn, R.J., Hunt and schermerborn, 1997, organizational behaviuor, John Wiley and, 6th edition
96
ORIGINAL_ARTICLE
تحلیل گفتمان شبکه کودک «جمجونیور» در نظم گفتمانی هویت مطلوب زنانه
اقبال روزافزون مخاطبان ایرانی به شبکههای ماهوارهای، لزوم مطالعه محتوای این شبکهها را - بالأخص مطالعه شبکههای کودک که کمتر مورد تحقیق قرار گرفتهاند- دوچندان کرده است. بر این مبنا شبکه جمجونیور، بهعنوان مطرحترین شبکه ماهوارهایِ پخش برنامههای کودک به زبان فارسی، برای مطالعه در نظم گفتمانی محل مناقشهی «هویت مطلوب زنانه» انتخاب شد. با استفاده از قابلیتهای تحلیلیِ نظریه گفتمان لاکلا و موف[1]، سه برنامه شبکه جمجونیور با عناوین «باربی؛ زندگی در خانه رؤیایی»، «رقصندگان آسمان» و «اسکوبی دو؛ راز گنجینه» مورد مطالعه قرار گرفتند. در انیمیشن باربی، «زیبایی و جذابیت» بهعنوان دال مرکزی برنامه شناسایی شد و در دو انیمیشن دیگر، دال گفتمانیِ «اجتماعی بودن» بهعنوان دال مرکزی شناسایی شد. در برآیند کلی مطالعه گفتمان این شبکه، مشخص گردید که دال مرکزی مجموع برنامههای مطالعه شده در نظم گفتمانی هویت زنانه «اجتماعی بودن» است. این در حالی است که دالهای پیرامونیِ دیگری نیز چون «فردگرایی»، «روابط میان جنسیتی»- روابط آزاد، غیررسمی و بر اساس دوستی- ، «اخلاقمداری»، «زیبایی و جذابیت»- به تعریف پوشش آزاد، اندام نما و نیمه برهنه- و ... منظومه گفتمانی این شبکه را در نظم گفتمانی هویت زنانه تشکیل میدهند. این گفتمان دیگریهایی را نیز برای خود متصور است که اغلب در قالب هویتهایی بیاخلاق، شرور و شیطانی، ضد انسانیت و... تصویر میشوند، که بهحسب مذمومیت مطلق اینگونه دالها، نشانههای کمتر بدیهیِ دیگری مانند عدم اجتماعی بودن، احساساتی نبودن و ... ، با آنها پیوند میخورد. این پیوندهای گفتمانی درواقع محلهای نزاع اصلیِ گفتمان شبکه جمجونیور را تشکیل میدهند.[1]. Ernesto Laclau and Chantal Mouffeاقبالروز افزون مخاطبانایرانی به شبکههای ماهوارهای،لزوم مطالعه محتوای این شبکهها را دو چندانکردهاست. در این میان اندکمطالعاتی به بررسی شبکههایماهوارهایکودک و محتوای ارائهشده توسط آنها پرداختهاند. بر این مبنا شبکهجمجونیور، بعنوان مطرحترین شبکهماهوارهایِ پخشبرنامههایکودک به زبانفارسی، برایمطالعه در نظمگفتمانی محل مناقشهی«هویتمطلوبزنانه» انتخاب شد.با توجه به دید کلاننگر و قابلیتهای تحلیلیِ نظریهگفتمان لاکلا و موف،این رویکرد بعنوان نظریه و روش انتخابیِ پژوهشحاضر انتخابشد. سهبرنامه«باربی؛زندگی در خانهرویایی»،«رقصندگان آسمان»و «اسکوبی دو؛راز گنجینه» بعنوان نمونهمورد مطالعه در شبکهجمجونیور انتخاب شدند.طبق پژوهش صورتگرفته،در انیمیشن باربی،«زیبایی و جذابیت»بعنوان دالمرکزی برنامه شناسایی شد، و در دو انیمیشن دیگر، دالگفتمانیِ یکسانی با عنوان«اجتماعی بودن»به عنوان دالمرکزی مورد توجه قرار گرفت. در برآیند کلی مطالعهگفتمان این شبکه،مشخصگردید که دالمرکزی مجموع برنامههای مطالعهشده در نظمگفتمانیِ هویتزنانه«اجتماعی بودن»میباشد. این درحالیست که دالهای پیرامونیِ دیگری نیز چون «فردگرایی»،«روابطمیانجنسیتی»-روابط آزاد، غیر رسمی و براساسدوستی-، «اخلاقمداری»،«زیباییوجذابیت»-به تعریف پوششآزاد، اندامنما و نیمهبرهنه- و... منظومهگفتمانی اینشبکه را در نظمگفتمانیهویتزنانه تشکیلمیدهند. در مقابل،این گفتمان دیگریهایی را نیز برایخود متصور است کهاغلب در قالبهویتهایی بیاخلاق، شرور و شیطانی، ضد انسانیت و... تصویر میشوند، که بهحسب مذمومیتمطلق اینگونه دالها، نشانههای کمتر بدیهیِ دیگری مانند عدم اجتماعی بودن، احساساتینبودن و در یککلام آنچه خلافِ دالهای مطلوب گفتمان شبکه است،با آنها پیوند میخورد که در واقع محلهاینزاعاصلیِ گفتمان شبکهجمجونیور را تشکیلمیدهند.
https://www.jccs.ir/article_46338_861ef92086bacf1d53cb8cf4fffd86a2.pdf
2017-02-19
53
84
10.22083/jccs.2017.68675.2020
شبکه جمجونیور
هویت زنانه
تحلیل گفتمان
لاکلا و موف
اجتماعی بودن
مسعود
کوثری
mkousari@ut.ac.ir
1
دانشیار ارتباطات اجتماعی دانشگاه تهران
AUTHOR
امیرعلی
تفرشی
amiralitafreshi@gmail.com
2
کارشناسی ارشد علوم ارتباطات اجتماعی دانشگاه تهران
LEAD_AUTHOR
پیر نجمالدین، حسین و دیگران (1389). گفتمان شرقشناسانه در بازنماییهای رسانهای غرب از ایران. فصلنامه تحقیقات فرهنگی، شماره 2: 100-83.
1
جعفرزادهپور، فروزنده و دیگران (1388). الگوهای قدرت در روابط بین نسلی، بازنمایی سریالهای ایرانی تلویزیون: مطالعه شبکههای 1و3. پژوهشنامه علوم اجتماعی، شماره 2: 138-119.
2
حسینی سروری، نجمه و طالبیان، حامد (1392). بازنمایی هویت طبقه متوسط مدرن شهری در آثار مصطفی مستور (تحلیل گفتمان رمانهای استخوان خوک و دستهای جذامی و من گنجشک نیستم). فصلنامه مطالعات فرهنگ ـ ارتباطات، شماره 53: 214-179.
3
دهصوفیانی، اعظم (1392). کودک، انیمیشن و تلویزیون. تهران: پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات.
4
رایف، دانیل و دیگران (1388). تحلیل پیامهای رسانه ای؛ کاربرد تحلیل محتوای کمی در تحقیق، (ترجمۀ: مهدخت بروجردی علوی). تهران: سروش.
5
رضایی، محمد و افشار، سمیه (1389). بازنمایی جنسیتی سریالهای تلویزیونی (مرگ تدریجی یک رؤیا- ترانه مادری). زن در فرهنگ و هنر «پژوهش زنان»، شماره 4: 94-75.
6
رضایی، محمد و کاظمی، عباس (1387). بازنمایی اقلیتهای قومی در سریالهای تلویزیونی. فصلنامه تحقیقات فرهنگی، شماره 4: 91-78.
7
رنجبر، هادی و دیگران (1391). نمونهگیری در پژوهشهای کیفی: راهنمایی برای شروع. مجله علمی پژوهشی دانشگاه علوم پزشکی ارتش جمهوری اسلامی ایران، شماره 3: 250-238.
8
ساروخانی، باقر و رفعتجاه، مریم (1383). عوامل جامعهشناختی مؤثر در بازتعریف هویت اجتماعی زنان. فصلنامه زن در توسعه و سیاست «پژوهش زنان»، شماره 1: 91-71.
9
سلطانی، سید علیاصغر (1391). قدرت، گفتمان و زبان (سازوکارهای جریان قدرت در جمهوری اسلامی ایران). تهران: نشر نی.
10
عموزاده، محمد و اسفندیاری، نسیم (1391). بازنمون هویت اجتماعی در رسانه، بررسی روند تغییرات هویت اجتماعی زنان در سینمای پس از انقلاب اسلامی. فصلنامه زن در فرهنگ و هنر، شماره 3: 138-119.
11
کسرایی، محمد سالار و پوزش شیرازی، علی (1388). نظریه گفتمان لاکلا و موفه ابزاری کارآمد در فهم و تبیین پدیدههای سیاسی. فصلنامه سیاست، شماره 3: 360-339.
12
کلانتری، عبدالحسین (1390). تحلیل گفتمان از سه منظر زبانشناختی، فلسفی و جامعهشناختی. تهران: انتشارات جامعهشناسان.
13
لکلائو، ارنستو و موفه، شانتال (1392). هژمونی و استراتژی سوسیالیستی؛ بهسوی سیاست دموکراتیک رادیکال، (ترجمه: محمد رضایی). تهران: نشر ثالث.
14
مرادی، علیرضا (1390). تحلیل گفتمان سینمای جنگ. پایاننامه برای اخذ مدرک کارشناسی ارشد. دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران.
15
معینیفر، حشمتالسادات (1388). بازنمایی کلیشههای جنسیتی در رسانه: مطالعه موردی صفحه حوادث روزنامه همشهری. فصلنامه تحقیقات فرهنگی، شماره 7: 197-167.
16
هوارث، دیوید (1377). نظریه گفتمان. فصلنامه علوم سیاسی، (ترجمه: سید علیاصغر سلطانی)، شماره 2: 182-156.
17
یورگنسن، ماریانه و فیلیپس، لوئیز ج (1389). نظریه و روش در تحلیل گفتمان، (ترجمه: هادی جلیلی). تهران: نشر نی.
18
بینام (1396). خداناباوری. ویکیپدیا، دانشنامه آزاد- فارسی، 9 فروردین، 1396. (دسترسی در 11/1/1396)
19
https://fa.wikipedia.org/wiki/%D8%AE%D8%AF%D8%A7%D9%86%D8%A7%D8%A8%D8%A7%D9%88%D8%B1%DB%8C
20
بینام (1396). جم تیوی. ویکیپدیا، دانشنامه آزاد- فارسی، 6 فروردین، 1396. (دسترسی در 11/1/1396)
21
https://fa.wikipedia.org/wiki/%D8%AC%D9%85_%D8%AA%DB%8C%E2%80%8C%D9%88%DB%8C
22
Addie,Elizabeth & Brownlow, Charlotte (2014). Deficit and asset identity constructions of single women without children living in Australia: An analysis of discourse.Feminism Psychology, 24: 423-439.
23
Bahaa-eddin, M. Mazid (2008). Cowboy and misanthrope: a critical (discourse) analysis of Bush and bin Laden cartoons. Discourse & Communication, 2(4): 433-457.
24
Duits, Linda (2010). The importance of popular media in everyday girl culture. European Journal of Communication, 25: 243-257.
25
Grossberg, L (1993). Cultural studies and/in new worlds. Critical Studies in Mass Communication, 10: 1–22.
26
Laclau, E. and Mouffe (1985). Heqemony and socialist stratege: Towards a Radical Democratic Politics. Verso: London
27
Martins, Nicole and Harrison, Kristen (2012). Racial and Gender Differences in the Relationship Between Children's Television Use and Self-Esteem: A Longitudinal Panel Study. Communication Research, 39(3): 338-357.
28
Paul Gee, James (1999). Discourse Analysis, Theory and Method. New York and London: Routledge.
29
Turnbull, Joanna (2010). Oxford Advanced Learner’s Dictionary of Current English(eighth edition). Oxford: Oxford University Press.
30
Wodak, Ruth (2010). The glocalization of politics in television: Fiction or reality?European Journal of Cultural Studies, 13(1): 43-62.
31
ORIGINAL_ARTICLE
تحول بازنمایی دیگری در انیمیشنهای برنده جایزه اسکار
این مقاله با استفاده از روش نشانهشناسی سه سطحی بارت به تحلیل ده انیمیشنی که در ده سال (2014-2005) موفق به کسب جایزة اسکار شدهاند، از نظر چگونگی بازنمایی«دیگری» و دلالتهای ایدئولوژیکی که در مورد آن وجود دارد، میپردازد. در این پژوهش مطالعه شیوه بازنمایی نژاد و جنسیتِ «دیگری» دو مؤلفه اصلی است. نتیجه پژوهش نشان میدهد نگاه نژادی شده در مقایسه با «دیگری» در انیمیشنهای مورد تحلیل تغییر کرده است و همچنین تحولی صریح در نگاه به زن در این انیمیشنها اتفاق افتاده است. بهعنوان یک نتیجهگیری کلی میتوان گفت که بازنمایی دیگری در انیمیشنهایی که در سالهای اخیر برنده جایزه اسکار بودهاند، به این صورت است که نژاد و جنسیت افراد نیست که «دیگری» بودن آنها را تعیین میکند بلکه افکار، عقاید و رفتار ایشان است که مشخص میکند چه کسی دیگری است. بازنمایی دیگری در این انیمیشنها بهعنوان فردی که مخالف تغییر است، تفاوتها را برنمیتابد، پایبند سنت است و به محیطزیست آسیب میزند از جمله نتایج این پژوهش است.
https://www.jccs.ir/article_46341_ed88acd0b465c40d9ad008d6314885a4.pdf
2017-03-16
85
105
10.22083/jccs.2017.46341
انیمیشن
بازنمایی
دیگری
رسانه
اسکار
اعظم
راودراد
ravadrad@ut.ac.ir
1
استاد گروه علوم ارتباطات، دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران
LEAD_AUTHOR
مانیا
عالهپور
maseeh2005@gmail.com
2
دانشجوی دکترای علوم ارتباطات دانشگاه تهران
AUTHOR
جواهریان، مهین (1387). تاریخچه انیمیشن در ایران، تهران: نشر دفتر پژوهشهای فرهنگی.
1
چندلر، دنیل (1387). مبانی نشانهشناسی سینما، ترجمه مهدی پارسا. تهران: انتشارات سوره مهر.
2
رضواننیا، عاطفه (1393). مطالعه انتقادی سبکهای روایتگری و نشانه شناسانه پویانمایی. شکرستان. پایاننامه کارشناسی ارشد. تهران. دانشگاه پیام نور.
3
سروری زرگر، محمد (1389). نظریه بازنمایی در مطالعات فرهنگی. آرشیو تحقیقات و مطالعات همشهری آنلاین.
4
مک کوییل، دنیس (1382). درآمدی بر نظریههای ارتباطات جمعی. ترجمه پرویز اجلالی. تهران: انتشارات مرکز مطالعات و تحقیقات رسانه.
5
Booker. K.M. (60 0) Disney. Pixar, and the hidden messages of children's films.
6
Davis. S.(2003). Sex Stereotypes in Commercials Targeted Toward Children: A Content Analysis. Sociological Spectrum. Retrieved at: https://goo.gl/w7H1GM
7
Emery. R. (1971). Existentialism in the Classroom. Journal of Teacher Education, vol. 22, 1, Retrieved at: http://journals.sagepub.com/doi/abs/10.1177/002248717102200102
8
Han. K. & Kuchinke. P. (2009). Postmodernism and HRD Theory: Current Status and Prospects. Human Resource Development Review. Vol 8, Issue1. Retrieved at: http://journals.sagepub.com/doi/abs/10.1177/1534484308330021
9
Internet looks. (2015). Online: http://u2s.ir/1z8ds
10
Hall. S. )1997). The Work of Representation, In Cultural. Representation and Signifying Practice. Sage Publication.Kellner. D. (1979). TV, Ideology, and Emancipatory Popular Culture. Socialist Review (May-June).
11
L. McPhail. T." (2006). Global Communication : theories, stakeholders, and trend. London: Blackwell.
12
Miezoef. N. (1999). An Introduction to Visual Culture. London: Routledge.
13
Merskin. L.D. (2008). Race and Gender Representations in Advertising in Cable Cartoon Programming. Comparative Literature and Culture. Volume 10 (2008) Issue 2 Nasdaq Stock Market Stock Quotes & Stock Exchange News. Access Date: 5 January, http://www.nasdaq.com/
14
Rojek. C. (2007). Cultural Studies. Polity Press.
15
Sherryl B.G. (1993). Television and the Portrayal of African Americans, and the Development of Children's Attitudes. Children and Television: Images in a Changing Sociocultural World. Newbury Park: Sage, 179-90.
16
ORIGINAL_ARTICLE
هویت جنسی جوانان در رمانهای عامهپسند اینترنتی؛ مطالعه رمانهای برگزیده سایت «نودهشتیا»
رمانهای عامه پسند اینترنتی یکی از نمودهای تولید محتوا در فضای مجازی است که الگوی در حال تحول استفاده از اینترنت در ایران را از مصرف یکسویة محتوای سایتها و رسانههای اجتماعی به سوی تولید محتواهای گوناگون، نشان میدهد. آنچه در این پژوهش انجام شده، بررسی رمانهای عامهپسند پربازدیدترین سایتها در میان سایتهای منتشرکننده رمانهای عامهپسند اینترنتی، یعنی سایت نودهشتیا[1] است. پرسش اصلی پژوهش چگونگی بازنمایی هویت جنسی جوانان در رمانهای تولیدشده توسط کاربران در این پایگاه اینترنتی است. 24رمان از میان محبوبترین رمانهای این سایت، با استفاده از نمونهگیری هدفمند انتخاب شده و مورد تحلیل محتوای کیفی قرار گرفتند. یافتههای پژوهش نشان داد که آنچه نویسندگان جوان این رمانها منتشر کردهاند، کمابیش بازنمایی کنندة تقید اندک جوانان به حدود و چارچوبهای جامعه سنتی در ابراز هویت جنسی در ظاهر و پوشش، ارزشها و نگرشهای جنسی و رفتارهای بین جنسی است. این تقید اندک، با کمی اختلاف بین طبقات پایین و بالای جامعه، کمابیش قابل تشخیص است. جوانان نسل جدید در رمانهای مورد بررسی، جوانانی با نگرشها، الگوی ابراز هویت و رفتارهای بین جنسی هستند که ارزشهای نسل پیش از خود را در عمل به چالش میکشند. در عین حال، محتوای رمانهای عامهپسند سایت نودهشتیا نشان دهندة تصویری غالب از سبک زندگی طبقه بالای جامعه است.[1]. www.98ia.ir
https://www.jccs.ir/article_46344_b870cf0326f6e9870e934ce6f2eab9a5.pdf
2017-02-19
107
144
10.22083/jccs.2017.44388.1783
هویت جنسی
جوانان
رمانهای عامهپسند
جنسیت
سایت نودهشتیا
محمدرضا
پویافر
mrpouyafar@gmail.com
1
استادیار جامعهشناسی، دانشگاه علوم انتظامی امین
LEAD_AUTHOR
مریم
محمدی اکمل
m_mohammadi35@yahoo.com
2
دانشآموخته کارشناسی دانشگاه آیتالله بروجردی
AUTHOR
تبریزی، منصوره (1393). تحلیل محتوای کیفی از منظر رویکردهای قیاسی و استقرایی، فصلنامه علوم اجتماعی، شماره 64: 138-105.
1
حاتمی، محمدرضا و سارویه مذهبی (1390). رسانه و نگرش زنان به هویت جنسیتی خود، فصلنامه تحقیقات فرهنگی، دوره چهارم، شماره 2: 209-185.
2
حاجیانی، ابراهیم (1388). جامعه شناسی هویت ایرانی، تهران: پژوهشکده تحقیقات استراتژیک.
3
حسینی، حسن و منصوره دشتی (1391). بازنمایی کلیشه های جنسیتی در رسانه: مطالعه ادبیات داستانی آل احمد، مجله جهانی رسانه، شماره 1: 64-27
4
حقیقی نسب، منیژه و شهره هدایتی (1384). بررسی تصویرسازی نقش جنسیت در آگهی های بازرگانی سیمای جمهوری اسلامی ایران، فصلنامه مطالعات اجتماعی روانشناختی زنان، شماره 7: 50-33.
5
حمیدی، نفیسه و مهدی فرجی (1387). سبک زندگی و پوشش زنان در تهران، فصلنامه تحقیقات فرهنگی ایران، شماره 1: 92-65.
6
راودراد، اعظم (1380). تغییرات نقش زن در جامعه و تلویزیون، فصلنامه زن در توسعه و سیاست، شماره 1: 156-133.
7
ساروخانی، باقر (1348). علوم اجتماعی مفهومها و مکتبها: عقاید قالبی، فصلنامه مطالعات جامعهشناختی، شماره 3: 117-111.
8
سراجزاده، سیدحسین و محمدرضا پویافر (1391). مطالعه عرفی شدن در میان ایرانیان مسلمان؛ مقایسه بین نسلی در تهران بزرگ، مجله مطالعات توسعه اجتماعی ایران، شماره 4: 65-88.
9
سرایی، حسن و محمدرضا پویافر (1390). پژوهش ابداکتیو در علوم اجتماعی؛ ارائه مدلی در منطق ترکیبی و تناوب تجربه و نظریه، فصلنامه پژوهشنامه علوم اجتماعی، شماره 2: 29-7.
10
سلطانی گرد فرامرزی، مهدی (1385). نمایش جنسیت در سینمای ایران، فصلنامه زن در توسعه و سیاست، شماره 1و 2: 92-61.
11
شورای فرهنگ عمومی کشور (1390). پیمایش ملی شاخصهای فرهنگ عمومی کشور(دادههای سال 1389).
12
شورای فرهنگ عمومی کشور (1392). پیمایش ملی شاخصهای فرهنگ عمومی کشور(دادههای سال 1391).
13
شورای فرهنگ عمومی کشور (1393). پیمایش ملی شاخصهای فرهنگ عمومی کشور(دادههای سال 1392).
14
صادقی فسایی، سهیلا و شیوا کریمی (1384). کلیشههای جنسیتی سریالهای تلویزیونی ایرانی، فصلنامه زن در توسعه و سیاست، شماره 3: 89-59
15
عبدالعلی رضایی (1380). ارزشها و نگرشهای ایرانیان (موج اول)، «یافـتههای پیمـایش در 28 استان کشور» ، دفتر طرحهای ملی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی.
16
غفاری، غلامرضا (1394). طرح ملی سنجش سرمایه اجتماعی ایرانیان، وزارت کشور.
17
فرخنیا، رحیم و آرش رضاپور (1388). بازنمایی شهر از دیدگاه انسانشناختی در میدان ادبی ایران در آثار غلامحسین ساعدی در دهههای 1340 و 1350، فصلنامه مطالعات جامعهشناختی، شماره 36: 86-57
18
فلیک، اووه (1387). درآمدی بر تحقیق کیفی، ترجمه هادی جلیلی، تهران، نشر نی.
19
کلاهی، محمدرضا، جاننثاری، عباس و امین بزرگیان (1388). سنخشناسی دینداری در وبلاگهای فارسی زبان، فصلنامه مطالعات فرهنگی و ارتباطات، شماره 17: 190-155
20
گودرزی، محسن (1382). ارزشها و نگرشهای ایرانیان (مـوج دوم)، «یافـتههای پیمـایش در 28 استان کشور» دفتر طرحهای ملی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی.
21
مـحسنی، مـنوچهر (1375). بررسی نگرشها و رفتارهای اجتماعی فرهنگی در ایران، تـهران: وزارت فـرهنگ و ارشاد اسلامی، معاونت پژوهشی و آموزشی، اداره کل دبیرخانه شورای فرهنگ عمومی.
22
معینیفر، حشمتالسادات (1388). بازنمایی کلیشههای جنسیتی در رسانه مطالعة موردی صفحه حوادث روزنامه همشهری، فصلنامه تحقیقات فرهنگی، شماره 7: 199-167
23
مقصودی، سوده (1383). بررسی نقش زن در داستانهای کودکان، فصلنامه زن در توسعه و سیاست، شماره 3: 56-41
24
نجاتی حسینی، سیدمحمود (1391). بازنمایی «خدا» در بلاگفای فارسی (تحلیل «الهیات مردم پسند مجازی اینترنتی» در ایران)، فصلنامه دین و ارتباطات، شماره 3: 194-157.
25
Casey, Neil [et, al] (2002), Televesion Studies: The key Concepts; London & New York: Routledge.
26
Meyers, Diana Tietjens(2002), Gender in The Mirror: Cultural Imagery and Women’s Agency; USA: New York: Oxford Univesity Press.
27
Foroutan, Yaghoob(2012), Gender representation in school textbooks in Iran: The place of languages, Current Sociologym, 60(6) 771 –787
28
Grauerholz, Elizabeth & Bernica A. Pescosolido(1989), Gender Representation in Chilren’s Literature: 1900-1984, Gender and Society, Vol. 3, No. 1, March 1989, 113-125
29
Bamman, David, Jacob Eisenstein & Tyler Schnoebelen(2014), Gender identity and lexical variation in social media, Journal of Sociolinguistics, Volume 18, Issue 2, April 2014, Pages 135–160
30
Ritzer, George(2007), The Blackwell Encyclopediaof Sociology Online, Blackwell, ww.sociologyencyclopedia.com
31
http://www.webopedia.com/TERM/U/UGC.html
32
ORIGINAL_ARTICLE
الزامات طراحی و راهاندازی شبکه اجتماعی مجازی اختصاصی برای نخبگان ایرانی
هدف اصلی این پژوهش شناسایی نیازها، چالشها و عوامل اصلی اثرگذار بر شکلگیری شبکه اجتماعی نخبگان ایران است. در این پژوهش تلاش شده است تا نشان داده شود که مهمترین عوامل اثرگذار بر انسجام، توسعه و پایداری شبکه اجتماعی مجازی نخبگان ایران کدامند. روش پژوهش در این تحقیق، توصیفی ـ پیمایشی است، که در آن به توصیف و تحلیل نیازهای نخبگان ایران بهمنظور تشکیل یک شبکه اجتماعی تخصصی پرداخته است. روش گردآوری اطلاعات مبتنی بر مطالعات کتابخانهای، مصاحبه با مدیران ارشد بنیاد ملی نخبگان و پرسشنامه بوده است و از میان حدود 13000 نفر نخبگان تحت پوشش بنیاد ملی نخبگان، نمونهای معادل با 375 نفر مبتنی بر جدول مورگان و روش نمونهگیری تصادفی طبقهبندی انتخاب شدند. بهمنظور اولویتبندی نتایج پژوهش از آزمون فریدمن استفاده شده است. نتایج این تحقیق نشان میدهند که تعامل با سایر نخبگان و دستیابی به پایگاه دانشی منسجم، مهمترین دلایل عضویت در این شبکه میتوانند باشند. ضعف فرهنگی در ارتباط با گفتوگو، نقد و تحلیل و ضعف در زیرساختهای فناوری اطلاعات از اساسیترین چالشهای پیشروی طراحی و راهاندازی شبکه نخبگان ایرانی از دیدگاه مخاطبان این حوزه دانشی است. مهمترین مؤلفههای اثرگذار بر پایداری شبکه «ارائه و انتشار آخرین و معتبرترین منابع علمی اعم از مقالات، کتب و ... و اعلام نیاز پروژههای پژوهشی و حرفهای از سوی نهادها و صنایع» است.
https://www.jccs.ir/article_46346_dbc6bdcb7e303b646a7d6d5b9f6432a4.pdf
2017-02-19
145
173
10.22083/jccs.2017.70607.2050
شبکه اجتماعی
بنیاد ملی نخبگان
نیازها و چالشها
تحلیل و طراحی الزامات
سعید
روشنی
spr.roshany@gmail.com
1
دانشجوی دکتری مدیریت فناوری، دانشگاه علامه طباطبایی
LEAD_AUTHOR
سید سروش
قاضی نوری
ghazinoori@gmail.com
2
استادیار دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه علامه طباطبایی
AUTHOR
مهسا
رجبزاده
mahssa.rajabzadeh@gmail.com
3
دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت صنعتی، دانشگاه علامه طباطبایی
AUTHOR
بشیر، حسن و محمدصادق افراسیابی (1391). شبکههای اجتماعی اینترنتی و سبک زندگی جوانان: مطالعه موردی بزرگترین جامعه مجازی ایرانیان، فصلنامه تحقیقات فرهنگی، شماره 1: 60-31.
1
حریری نجلا و امیرمهدی عنبری (1391). سنجش قابلیتهای شبکههای اجتماعی تخصصی وبی فارسی و ارائه راهکارهای مناسب برای بهینهسازی این شبکهها در ایران. پژوهشنامه پردازش و مدیریت اطلاعات. شماره 28: 477-455.
2
قاضینوری، سیدسروش؛ نفیسه رضایی نیک و سعید روشنی (1393). بررسی الزامات، چالشها و قابلیتهای شبکه اجتماعی کنشگران. مدیریت فناوری و نوآوری ایران، فصلنامه مطالعات فرهنگی، شماره: 273-49.
3
قانعیراد، محمدامین (1385). وضعیت اجتماع علمی در علوم اجتماعی، نشریه نامه علوم اجتماعی، شماره 27: 56 – 27.
4
مردادی، شهاب، مجتبی رجبپور، فرحناز کیان ارثی، نادر حاجلو و ناهید رادبخش (1393). انگیزههای استفاده از شبکههای مجازی اجتماعی، فصلنامه فرهنگ در دانشگاه اسلامی، شماره 1: 118 - 95.
5
Baran, S. J., & Barrosse, E. (2014). Introduction to mass communication: Media literacy and culture. McGraw-Hill.
6
Barnes, J. A. (1954). Class and committees in a Norwegian island parish. Human relations, 7(1), 39-58.
7
Benevenuto, F., Rodrigues, T., Cha, M., & Almeida, V. (2012). Characterizing user navigation and interactions in online social networks. Information Sciences, 195, 1-24.
8
Boyd, d, 2006, Friends, Friendsters, and MySpace Top 8: Writing community into beingon social network sites, First Monday, 11 (12), Retrieved July 21, 2007 from, http://www.firstmonday.org/ojs/index.php/fm/article/view/1418/1336
9
Boyd, D., & Ellison, N. (2010). Social network sites: definition, history, and scholarship. IEEE Engineering Management Review, 3(38), 16-31.
10
Collin, P., Rahilly, K., Richardson, I., & Third, A. (2011). The benefits of social networking services.
11
Hillstrom L., 2009, Online Social Networks, Lucent Book.
12
Leenders, R. T. A., Van Engelen, J. M., & Kratzer, J. (2003). Virtuality, communication, and new product team creativity: a social network perspective. Journal of Engineering and Technology Management, 20(1), 69-92.
13
Leenders, R. T. A., Van Engelen, J. M., & Kratzer, J., 2003, Virtuality, communication, and new product team creativity: a social network perspective.Journal of Engineering and Technology Management, 20(1), 69-92.
14
Palonen, T., & Hakkarainen, K., 2013, Patterns of interaction in computersupported learning: A social network analysis. In Fourth International Conference of the Learning Sciences (pp. 334-339).
15
Pfaffenberger, B. (2004). The USENET Book: Finding, Using, and Surviving News- groups on the Internet”. Addison Wesley, New York, NY, USA.
16
Praprotnik, T. (2004). How to Understand Identity in Anonymous Computer-Mediated Communication. Revija za sociologiju, 35(1-2), 1-11.
17
Richter, A., & Koch, M. (2008, May). Functions of social networking services. In
18
Proc. Intl. Conf. on the Design of Cooperative Systems (pp. 87-98).
19
Roshani, S., Rezaeenik, N., Shojaei, M, 2014, A comparative study of Usability and Sociability Of public and specialized social networking websites, Quarterly journal of IT Management Studies, 2(5), 97-132.
20
Wasserman, S, Faust, K, 1994, Social Network Analysis in the Social and Behavioral Sciences, Social Network Analysis: Methods and Applications, Cambridge University Press. pp. 1–27.
21
Watts, D. J., Dodds, P. S., & Newman, M. E., 2002, Identity and search in social networks. science, 296(5571), 1302-1305.
22
ORIGINAL_ARTICLE
کارکرد فرهنگی آگهیهای تجاری مرتبط با زنان در روزنامه اطلاعات (1305-1320)
آگهیهای تجاری، بهمثابه عناصر فرهنگی، حامل پیامهای اجتماعی و فرهنگی بوده و تأثیر انکارناپذیری در برداشتها، ادراکها و رفتارهای فرهنگی مصرف کنندگان برجای میگذارند. هدف مقالۀ پیشرو، بررسی کارکرد فرهنگی آگهیهای تجاری مرتبط با زنان، در روزنامه اطلاعات، مهمترین نشریۀ کشور در دوره پهلوی اول (1305-1320) است. برای این منظور، از دو روش تحلیل محتوا و رویکرد نشانهشناسی رولان بارت استفاده شد. جامعه آماری پژوهش، کلیه شمارههای روزنامه اطلاعات در فاصله سالهای 1305-1320ش است. انتخاب نمونه آماری، از میان سالهای مورد بررسی، بهصورت یک سال در میان و از هر یک سالهای انتخاب شده نیز، بهصورت نمونهگیری تصادفی طبقهبندی شده و بر مبنای یک هفته آماری صورت گرفت و در مجموع 168 شمارگان روزنامه بهعنوان نمونه آماری انتخاب شد. هر یک از آگهیهای تجاری مرتبط با زنان نیز بهعنوان یک واحد تحلیل در نظر گرفته شد. نتیجه پژوهش نشان داد بیشترین تعداد آگهیهای تجاری، به تبلیغ کالاهای مصرفی غیرضروری چون لوازم آرایشی و پوشاک غربی مطابق با مد روز در کشورهای اروپایی اختصاص داشته است و زنان بیشتر در پیوند با مد و آرایش بازنمایی شدهاند. به لحاظ ارزشهای فرهنگی بازنمایی شده نیز، این آگهیها بیشتر بهمثابه عامل فرهنگساز عمل نموده و ارزشهایی چون مصرفگرایی و غربگرایی را بین زنان تبلیغ میکردهاند.
https://www.jccs.ir/article_46347_d707b04532be5fc48a4d2633fbb4b7ca.pdf
2017-03-16
175
202
10.22083/jccs.2017.46347
آگهیهای تجاری
ارزشهای فرهنگی
زن و زنانگی
پهلوی اول
روزنامه اطلاعات
شهرام
یوسفیفر
shyousefifar@yahoo.com
1
استاد گروه تاریخ، پژوهشگاه علومانسانی و مطالعات فرهنگی
AUTHOR
شهناز
جنگجو
shzjangjo@gmail.com
2
دانشجوی دکتری رشته تاریخ ایران اسلامی پژوهشگاه علومانسانی و مطالعات فرهنگی
LEAD_AUTHOR
ادگار، اندرو و سجویک، پیتر (1388). مفاهیم کلیدی در نظریه فرهنگی. ترجمۀ ناصرالدین علی تقویان. تهران: دفتر برنامهریزی اجتماع و مطالعات فرهنگی و پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی.
1
اسدی، عباس و ندا عبدی (1391). نقش و عملکرد زن در تبلیغات بازرگانی تلویزیون ایران: تحلیل محتوای پیامهای بازرگانی شبکۀ سه سیما در مهر، آبان و آذر ماه سال 1391. پژوهشنامه زنان، شماره 6: 1-20.
2
اسمیت، فیلیپ (1383). درآمدی بر نظریه فرهنگی. ترجمۀ حسن پویان. تهران: دفتر پژوهشهای فرهنگی، مرکز بینالمللی گفتوگوی تمدنها.
3
اسناد تجاری ادوار اول تا پنجم شورای ملی (1388). به کوشش راضیه یوسفینیا. تهران: کتابخانه، موزه و مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی.
4
اسنادی از انجمنهای بلدی، تجار و اصناف (1300-1320ش)(1380). به کوشش رضا مختاری اصفهانی. تهران: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سازمان چاپ و انتشار.
5
اطلاعات (روزنامه)، شمارههای مختلف سالهای 1305-1320ش.
6
بارت، رولان (1375). اسطوره امروز. ترجمۀ شیرین دخت دقیقیان. نشر مرکز.
7
بارت، رولان (1370). عناصر نشانهشناسی. ترجمۀ مجید محمدی. انتشارات بینالمهدی.
8
بارت، رولان (1389). پیام عکس. ترجمۀ راز گلستانیفرد. نشر مرکز.
9
بارکر، کریس (1387). مطالعات فرهنگی: نظریه و عملکرد. ترجمۀ مهدی فرجی و نفیسه حمیدی. پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی.
10
بشیر، حسن و نادر جعفری هفتخوانی (پاییز و زمستان 1386). درآمدی بر کاربرد نشانهشناسی در تحلیل پیامهای تبلیغاتی، مطالعه موردی: آگهیهای مطبوعاتی. مجله اندیشه مدیریت، شماره 2 : 151-188.
11
بهزادی، علی (مرداد 1381). تاریخ شفاهی مطبوعات ایران: گفتوگو با دکتر علی بهزادی مدیر مجله سپید و سیاه. سیده فریده قاسمی و علی دهباشی با همکاری طوبی ساطعی. مجلة بخارا، شماره 26: 265-322.
12
پاینده، حسین (1385). قرائتی نقادانه از آگهیهای تجاری در تلویزیون ایران. تهران: نشر روزگار.
13
تولند فریث، کاترین و دیوید وسون (بهار 1373). تبلیغات: آگهیهای بازرگانی و ارزشهای فرهنگی. ترجمه و تلخیص مهدخت بروجردی علوی، فصلنامه رسانه، شماره 1: 16-21.
14
حوادث مهم یکربع قرن در یک جلد: به مناسبت جشن بیست و پنجمین سال روزنامه اطلاعات (1329). موسسه اطلاعات.
15
دفلور، ملوین و اورتای دنیس (1387). شناخت ارتباطات جمعی. ترجمۀ سیروس مردای، تهران: انتشارات دانشکده صدا و سیما.
16
رحمانی تهرانی، لیلا (1385). بازنمایی زنان در تبلیغات مجلات. پایاننامه کارشناسی ارشد، رشتۀ علوم ارتباطات، دانشگاه علامه طباطبایی.
17
رفیعپور، فرامرز (1378). وسائل ارتباط جمعی و تغییر ارزشهای اجتماعی. تهران: کتاب فرا.
18
سوسور، فردیناند دو (1378)، دورۀ زبان شناسی عمومی. ترجمۀ کورش صفوی. تهران: هرمس.
19
صدر هاشمی، محمد (بیتا). تاریخ جراید و مجلات ایران، چاپِ چاپخانه.
20
عبداللهیان، حمید و حسین حسنی (بهار 1391). نحوه بازنمایی ارزشهای فرهنگی در تبلیغات تجاری: تحلیل نشانهشناختی آگهیهای تلویزیونی در ایران، فصلنامه مطالعات و تحقیقات اجتماعی، شماره 1: 89-118.
21
فیسک، جان (1386). درآمدی بر مطالعات ارتباطی. ترجمۀ مهدی غبرایی. دفتر مطالعات و توسعه رسانهها.
22
لالمی، شیده (زمستان 1386). بازنمایی زنان در تبلیغات. فصلنامه پژوهش و سنجش، شماره 52: 115-136.
23
مختاری، مریم و محمدصادق رجائی (پاییز 1395). بازنمایی زنان در تبلیغات تجاری نشریات بهعنوان بستری برای شکلگیری هویت آنان. فصلنامه مطالعات فرهنگ- ارتباطات، شماره 35: 217-244.
24
مخبرالسلطنه هدایت، مهدیقلى (1385). خاطرات و خطرات. تهران: زوار.
25
مشروح مذاکرات مجلس(1309). دوره 8، جلسه یازده.
26
معایب الرجال: در پاسخ به تادیب النسوان (1371)، ویراستار: افسانه نجمآبادی، سلسله انتشارات نگرش و نگارش زن، شیکاگو.
27
موسویلر، اشرفالسادات و شبنم لیلیان (بهار و تابستان 1394). چگونگی بازنمایی زنان سنتی و مدرن در تبلیغات تلویزیونی ایران (مهر 1390-1391). مجله جلوه هنر، شماره 13: 13-22.
28
میرزایی، محسن (1392). 230 سال تبلیغات بازرگانی در مطبوعات فارسی زبان. تهران: سیته.
29
میلنر، آندرو و جف براویت (1385). درآمدی بر نظریه فرهنگی معاصر. ترجمۀ جمال محمدی. تهران: ققنوس.
30
جعفری مرتضی، صغری اسماعیلزاده و معصومه فرشچی (1371). واقعه کشف حجاب: اسناد منتشر از واقعه کشف حجاب در عصر رضاخان، سازمان مدارک فرهنگی انقلاب اسلامی.
31
Kammeyer, K.C.W (1989). Sociology. Boston and London: Allen and Bacon.
32
ORIGINAL_ARTICLE
مؤلفههای فیلمنامه دینی در سریالهای تلویزیونی (با نگاهی به سریالهای مختارنامه و بازی تاج وتخت)
نمیتوان سینمای دینی را بدون فرم و تنها بر اساس محتوا تعریف کرد؛ بنابراین، فرم فیلمنامه عنصری تأثیرگذار در طراحی یک فیلمنامه دینی است تا جایی که برخی از آثار در سینمای دینی بهدلیل ضعف در فرم به آثاری ضد دین تبدیل شدهاند. فیلمنامهای که نتواند به فرم صحیحی برسد در انتقال محتوا نیز الکن و ناقص خواهد بود. فیلمنامه در ابتدا باید فرم و ساختار صحیحی داشته باشد. بررسی نمونههایی برای دستیابی به یک فرم صحیح در زمینة فیلمنامه دینی و غیردینی راهگشای طراحی ساختاری صحیح برای یک فیلمنامه دینی است.
شاکله اصلی موردبررسی در این پژوهش و رویکرد آن به بررسی مؤلفههای فیلمنامه دینی و غیردینی در چارچوب مدل گنشگران و الگوی سفر قهرمان است. ساختاری نظاممند از طریق طراحی قهرمان و ضدقهرمان و تضاد آنها در روند پیشرفت پیرنگ در فیلمنامه دینی و چگونگی طراحی آن در سریالهای مختارنامه و بازی تاجوتخت موردبررسی قرارگرفته و نتایج آن ارائه شده است.
https://www.jccs.ir/article_46349_2015681839bd417941dd5c29ba5f3e24.pdf
2017-03-16
203
232
10.22083/jccs.2017.46349
فیلمنامه دینی و غیردینی
قهرمان
ضدقهرمان
الگوی کنشگران
الگوی سفر قهرمان
علی
عباسی
a-abbassi@sbu.ac.ir
1
دانشیار گروه زبان و ادبیات فرانسه، دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه شهید بهشتی
AUTHOR
جواد
حبیبپور
javadhabibpour@gmail.com
2
کارشناسیارشد ادبیات نمایشی، دانشکده صدا و سیما
LEAD_AUTHOR
قرآن کریم
1
آر. بلکر، آروین (1391). عناصر فیلمنامهنویسی، ترجمه محمد گذرآبادی. تهران: هرمس.
2
آن جونز، کاترین (1390). راه داستان فن و روح نویسندگی، ترجمه محمد گذرآبادی. تهران: هرمس.
3
آرام، علیرضا (1390). راهکارهای برگردان مفاهیم دینی به فیلمنامه، قم: مرکز گزارشهای صداوسیما.
4
تی یرنو، مایکل(1391). بوطیقای ارسطو برای فیلمنامه نویسان، ترجمه محمد گذرآبادی. تهران: نشر ساقی.
5
ژپ، لینت ولت(1390). رسالهای در باب گونهشناسی روایت نقطهدید، ترجمه نصرت حجازی، علی عباسی. تهران: علمی فرهنگی
6
عباسی، علی (1393). روایت شناسی کاربردی، تهران: انتشارات دانشگاه شهید بهشتی.
7
کمپبل، جوزف (1389). قهرمان هزار چهره، ترجمه شادی خسروپناه. تهران: گل آفتاب.
8
محمدی محمدهادی، علی عباسی (1381). صمد ساختار یک اسطوره. تهران: چیستا.
9
مک کی، رابرت (1390). 1998، داستان، ساختار، سبک و اصول فیلمنامه نویسی، ترجمه محمد گذرآبادی. تهران: هرمس.
10
ویتیلا، استوارت (1393). اسطوره و سینما، ترجمه محمد گذرآبادی. تهران: هرمس.
11
خاکپور، هانیه (1387). پروژه تاریخی سریال مختارنامه، پایگاه اطلاعرسانی حوزه، www.hawzah.net (15/04/93)
12
سرویس خبری جهان نیوز (1389). انتقاد مسجد مکی زاهدان از سریال مختارنامه، پایگاه اطلاعرسانی جهان نیوز، www.jahannews.com (20/04/93)
13
ویکیپدیا. مختارنامه (مجموعه تلویزیونی)، www.fa.wikipedia.org (20/04/93)
14
ویکیپدیا. بازی تاجوتخت (مجموعه تلویزیونی)، www.fa.wikipedia.org (01/05/93)
15