ORIGINAL_ARTICLE
مفاهیم مذهبی در هنر عصر صفوی
(قالیبافی، خوشنویسی و نگارگری) با نگاهی تاریخی
تاریخ ایران در سراسر دوران اسلامی یعنی پس از 9 قرن از زمان ورود اسلام به ایران تا قبل از روی کار آمدن سلسلة پادشاهی صفوی و برای برههای کوتاه در زمان آلبویه هیچگاه شاهد حاکمیت دولتی شیعی مذهب نبوده است. در دوران صفوی، «مذهب» نقش مهمی در روند مطالعة فرهنگ و هنر داشت، طبعاً از این رهگذر مقولة هنر نیز از تغییر ایدئولوژی و تحولات اجتماعی که در عصر صفوی رخ داده بود بیبهره نماند و در واقع علاوه بر مردم، هنرمندان ایرانی و شیعه مذهب هم سعی کردند که اندیشه، تفکر، عناصر شیعی، ارادت به خاندان پیامبر(ص) و ائمة اطهار و مخصوصاً شخص «علی بنابیطالب»(ع) و همچنین موضوعات، احادیث و وقایعی همچون حادثة کربلا، معراج پیامبر و... که در حوزة تفکر شیعی بود، در هنر و آثار هنری خود منعکس کنند.
این مقاله بر آن است تا مذهب و عناصر مذهبی غالب در دوران صفوی را با رویکرد به هنرهای قالی بافی، نقاشی ایرانی (نگارگری) و خوشنویسی که در هنر این دوران منعکس شده است، با نگاهی تاریخی بازگو نماید.
https://www.jccs.ir/article_3427_9b86c1ded21f77fbe2a6e6695ab1bc33.pdf
2010-08-01
7
49
صفوی
مذهب شیعه
هنر
قالیبافی
نگارگری
فلزکاری
محمد
افروغ
1
کارشناس ارشد پژوهش هنر ـ دانشگاه تهران
AUTHOR
علیرضا
نوروزیطلب
2
استادیار گروه آموزشی نقاشی و مجسمه سازی ـ پردیس هنرهای زیبا ـ دانشگاه تهران
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
ضرورت توجه به توسعه فرهنگی از دیدگاه امام خمینی (ره)
امروزه توسعه از جایگاه بالایی برخوردار است، به گونهای که از شاخصهای تفکیک و تشخیص کشورهای پیشرفته از عقب مانده به شمار میآید که یکی از ابعاد آن، توسعه فرهنگی است.
«امام خمینی» (ره)، به عنوان یکی از تأثیرگذارترین متفکران در تاریخ معاصر ایران، فرهنگ را پایهای برای مسائل سیاسی و اقتصادی میدانند. از نظر ایشان، در مباحث مربوط به ایران، از هر موضوعی آغاز کنیم، ناگریز به بحث فرهنگ کشیده میشویم.
در این مقاله، به ابعادی از توسعة فرهنگی اشاره شده است که هر یک دارای سه ویژگی است:
1. از دیدگاه «امام» (ره) دارای اولویت و اهمّیت هستند.
2. برآمده از توسعه فرهنگی بوده و معلول آن به شمار میآیند.
3. بر توسعه فرهنگی تأثیرگذارند و نیز در سرعت رشد آن مؤثّر میباشند.
https://www.jccs.ir/article_3428_1d60f82fb318e95f319919e738f47e3c.pdf
2010-08-01
51
78
امام خمینی (ره)
توسعه
فرهنگ
تعالی
انحطاط
وحید
جبارزاده
1
استادیار دانشگاه آزاد اسلامی بابل.
AUTHOR
مهدی محمدعلی تبار بائی
محمدعلی تبار بائی
2
عضو باشگاه پژوهشگران دانشگاه آزاد تهران.
AUTHOR
هادی
حسین نیا
3
عضو باشگاه پژوهشگران جوان دانشگاه آزاد قائمشهر
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
ارزیابی سیاستهای هنری با ارتقاء مدل چارترند و مک کافی
این تحقیق، به ارتقا و بومیسازی مدلی میپردازد که سیاستهای هنری را به چهار گروه تسهیلگر،[1] حامی،[2] معمار[3] و مهندس[4] تقسیم کرده است. این چهار نقش میتوانند برای نمایش میزان مداخله دولت در حوزه فرهنگ و هنر مورد استفاده قرار گیرند. بدین منظور، با بررسی و تحلیل محتوای مصوبات هنری دولت در سالهای 1368 تا 1388 و با استفاده از پیشینة مطالعات مربوط به سیاستهای فرهنگی و هنری، شاخصهای جدیدی به جای شاخصهای مربوط به هر نقش در مدل قبلی، تعریف شده، ضمن اینکه چارچوب اصلی نقشها تغییری نکرده است. نتایج تحقیق نشان میدهد که شاخصهای مربوط به نحوه سرمایهگذاری، ابزار، تحرک سیاسی و هدف برای ارزیابی سیاستهای هنری به عنوان زیرمجموعهای از سیاستهای فرهنگی در ایران، شاخصهای مناسبی هستند.
[1]. Facilitator
[2]. Patron
[3]. Architect
[4]. Engineer
https://www.jccs.ir/article_3429_85e61fa2e7ffe6ffaea57ccfd600a377.pdf
2010-08-01
79
111
ارزیابی سیاستهای فرهنگی
ارزیابی سیاستهای هنری
سیاست فرهنگی
سیاست هنری
الهه
دهقانپیشه
1
دانشجوی کارشناسی ارشد رشته مدیریت امور فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی واحد خوراسگان
AUTHOR
رضا
اسماعیلی
esmaeili@khuisf.ac.ir
2
استادیار، معاون فرهنگی و عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد خوراسگان
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
مروری بر راهبردهای تربیتی معرفت امام زمان (عج)
با تأکید بر خانواده
با نگاهی به جامعة اسلامی و بنا به مستندهای متعدد میتوان دریافت که یکی از اهداف رسیدن به جامعهای ایدهآل، هدایت نسلها به سمت انتظار حضرت «مهدی موعود» (ع)، است. این امر در جامعة شیعی ایران اسلامی بیشتر نمود پیدا میکند؛ زیرا این جامعه درصدد فراهم کردن زمینههای ظهور است و تحقق ظهور را در گرو تربیت نسل منتظر میداند.
نسلی که با تمام وجود منتظر ظهور بر حقش را است تا پذیرای وجود مقدسش باشد. از این رو برنامههای راهبردی بسیار دقیق و عالمانه بهخصوص در حیطة تربیتی، لازم است، تا بتوان براساس آن به هدف والای تحقق آرمانهای متعالی انقلاب اسلامی به رهبری «امام خمینی» (ره) و مقام معظم رهبری دست یافت. اولین بعدی که توجه به آن در تربیت دینی اهمیت دارد، بعد فردی است که توجه به خانواده، بهعنوان اولین بستری که شاکلة فرد را ایجاد می کند از اهمیت بسزایی برخوردار است. این مقاله مقدمهای است برای تبیین راهبردهای تربیتی معرفت «امام زمان» (عج) با رویکردی که در بالا گفته شد.
https://www.jccs.ir/article_3430_46742a90b7ceca9ad94ad5e9b0814334.pdf
2010-08-01
113
145
تربیت
تربیت دینی
معرفت
معرفت امام
برنامههای راهبردی
مریم
سالم
1
دانشجوی دکتری دانشگاه تربیت مدرس/ عضو هیئت علمی گروه مطالعات راهبردی مهدویت، پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
رسانه و دین
با گسترش تکنولوژی و پیدایش وسایل ارتباطی نوین شاهد دگرگونی در اشکال رسانهها و به تبع آن تغییر در زندگی افراد هستیم. به طور مثال این تغییرها را میتوانیم در نحوة زندگی، تفریح، سرگرمی، مسافرت، خرید، نحوة عبادت انسانها و دسترسی به اطلاعات دینی مذهبی مشاهده کنیم. این مقاله چگونگی استفادة کاربران از اینترنت در امور مذهبی را مورد بررسی قرار داده است. هدف تحقیق، شناخت و نحوة استفاده کاربران از مطالب دینی اینترنت و انگیزة کاربران از استفادة مطالب دینی از اینترنت میباشد. روش بهکار رفته در این مقاله، پیمایش است و جامعة آماری آن شامل 700 نفر از دانشجویان رشتة مدیریت دانشگاه ارومیه است.
نتایج این تحقیق نشان میدهد مطالب دینی اینترنت، به میزان 1/69 درصد، در باورها و اعتقادهای دینی کاربران تاثیر دارد. همچنین مطالب دینی اینترنت، در بالا بردن اطلاعات 67 درصد کاربران، تاثیر دارد.
https://www.jccs.ir/article_3431_76cde2207e79d7adae3ea487ad3d2a14.pdf
2010-08-01
147
182
رسانه
دین
برنامههای مذهبی
اینترنت
وبلاگهای مذهبی
علی اکبر
فرهنگی
aliakbarfarhangi@gmail.com
1
استاد مدیریت رسانه دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم تحقیقات تهران
AUTHOR
رقیه
جامع
jame_ir29@yahoo.com
2
مدرس دانشگاه آزاداسلامی واحد تهران غرب
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
بررسی تأثیر مسائل کار و شغل دانشجویان بر
پشتکار و موفقیت تحصیلی آنان
مقاله حاضر به دنبال شناسایی رابطه آماری بین مسائل کار و شغل دانشجویان و اثرگذاری آن بر میزان پشتکار و موفقیت تحصیلی بوده که در قالب الگوهای آماری مختلف در نرمافزار لیزرل مورد مطالعه قرار گرفته است. روش تحقیق با استفاده از تکنیک تحلیل عاملی، مورد تجزیه و تحلیل آماری قرار گرفت. با استفاده از تحلیل عاملی اکتشافی در نرمافزار آماری SPSS، به اعتبار و پایایی متغیرهای مستقل و وابسته پرداخته؛ سپس برای آن مؤلفهها نامگذاری شد. در مرحله بعدی با استفاده از تحلیل عاملی تأییدی در نرمافزار Lisrel، اعتبار سازهای تحقیق مورد آزمون و رابطه آماری بین متغیرها با شاخصهای آن، مورد تأیید واقع گردید که در الگوی نهایی تحقیق، با استفاده از آزمونهای برازش مدل، روابط بین متغیرها و اثرگذاری متغیرهای مستقل بر وابسته تأیید شد.
تحقیق حاضر با استفاده از فرمول کوکران، از میان 15939 نفر جامعهآماری، 375 نفر به عنوان حجم نمونه انتخاب گردید و متناسب با آمارهای در دسترس جنسیت و رشته تحصیلی، گزینش نمونهها به شیوه نمونهگیری سهمیهای به اجرا درآمد.
یافتههای تحقیق نشان داد که عملکرد نامناسب نهادهای اشتغالزایی، عامل اصلی به وجود آورنده مسائل اشتغال دانشجویان بوده و از سوی دیگر ظرفیت پذیرش دانشگاهها، سازگار با شرایط بازار کار نیست.
https://www.jccs.ir/article_3432_9860c5b73672f42468b71673cc5f87ab.pdf
2010-08-01
183
213
کار و شغل
پشتکار و موفقیت تحصیلی
انگیزه شغلی
موفقیت تحصیلی
نهادهای اشتغالزا
بازار کار نامناسب
حسن
کلاکی
1
کارشناس ارشد مطالعات فرهنگی و عضو هیئت علمی سازمان تحقیقات و مطالعات ناجا
AUTHOR
مرتضی
نیازخانی
2
دانشجوی دکتری مدیریت آموزشی دانشگاه تربیت معلم و عضو هیات علمی دانشگاه علوم انتظامی
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
بررسی عوامل مؤثر در رقابت رسانهای (مطبوعات)
از دیدگاه دستاندرکاران رسانه
(با تأکید بر مطبوعات سراسری )
یک سازمان مطبوعاتی، بهعنوان سازمان خدماتی بهمنظور افزایش درآمد و تصاحب بازار نشر، روشهای مختلفی را برای رقابت با سایر رسانهها اتخاذ میکند. این رقابت، ابعاد متعددی را در برمیگیرد که در زمینههای حفظ مخاطبان، جذب مخاطبان جدید، تولید مطالب اختصاصی، سبقت خبری، فروش بیشتر، جذب آگهی بیشتر و افزایش تیراژ مطرح میشود. در این پژوهش، به روش «پیمایش» دربارة چگونگی ایجاد فضای رقابتی در روزنامههای ایران تحقیق شده و دیدگاه مدیران بخش تحریریة پنج روزنامة مطرح کشور بررسی شده است. در این پژوهش مشخص شد که روشهای روزنامهنگاری (تحقیقی و تشریحی)، امنیت شغلی، خصوصیسازی و مدیریت تخصصی در ایجاد فضای رقابتی مؤثر است.
https://www.jccs.ir/article_3433_e86231da6ce5fe3a24d9f46705cf12de.pdf
2010-08-01
215
236
رقابت رسانهای
مطبوعات سراسری
روزنامهنگاری تشریحی و تحقیقی
امنیت شغلی روزنامهنگاران
مدیریت تخصصی رسانه
محمودرضا
مرتضوی
radabady@gmail.com
1
استادیار علوم ارتباطات دانشگاه آزاد اسلامی ـ واحد میبد
AUTHOR
منصوره
مرادی
2
کارشناس ارشد علوم ارتباطات ـ مدرس دانشگاه جامع علمی کاربردی فرهنگ و هنر یزد
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
رویکردها به آخرالزمان و نشانههای ظهور
موضوع مهدویت در میان آموزه های اسلامی، از جمله موضوعاتی است که در منابع متعدد مورد توجه قرار گرفته است. در میان مقولات مهدوی نیز یکی از موضوعات شاخص، موضوع «نشانه های ظهور» است که مورد توجه تمام فرق اسلامی قرار داشته است؛ البته موضوع نشانه های ظهور منحصر به منابع اسلامی نیست و نظیر آن را درباره منجیان آسمانی دیگر ادیان می توان برشمرد. در پژوهش حاضر برای اولین بار رویکردهای مختلف به این موضوع، جمعبندی و به طور اجمالی معرفی شدهاند. دستهبندی ارائه شده در این مقاله برای اولین بار است. در نگارش این مقاله از روش تحقیق کیفی و شیوه کتابخانهای و با استقصای اکثری آثار تألیف شده در این حوزه به وسیله مطالعه یا مرور دائرۀ المعارف موعود «آخرالزمان» (ع)، انجام شده است.
https://www.jccs.ir/article_3434_e873c1dbb09505e9bdde2f126b4578c6.pdf
2010-08-01
237
256
آخرالزمان
نشانه های ظهور
تألیفهای مهدوی
پیشگوییها
محمود
مطهری نیا
1
مدیر گروه مطالعات راهبردی مهدویت پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات، دانشجوی دوره دکتری مدرسی تاریخ و تمدن اسلامی
AUTHOR