ORIGINAL_ARTICLE
پیامدهای همگرایی اینترنت و تلویزیون بر سیاستگذاری رسانهای در ایران
همگرایی اینترنت و تلویزیون نه تنها شیوههای تولید، پخش و تماشای برنامههای تلویزیونی، بلکه ساختار صنعت تلویزیون را دگرگون ساخته است. به تبع این دگرگونی اغلب کشورهای جهان ناگزیر به اتخاذ سیاستهای جدید و تغییر مقررات رسانهای شدهاند. در ایران نظام سیاسی و ساختار انحصاری تلویزیون ادغام اینترنت و تلویزیون را با موقعیت خاصی روبهرو کرده است. این مقاله با بهرهگیری از روش کیفی مصاحبۀ عمیق در صدد ارائۀ چشماندازی از این وضعیت و شناسایی چالشهای ناشی از همگرایی برای سیاستهای رسانهای است. در مجموع با 17 نفر از سیاستگذاران و کارشناسان حوزۀ تلویزیون و رسانههای جدید مصاحبه عمیق شده و برای تجزیه و تحلیل یافتهها از فن مقایسۀ دائمی استفاده شده است. بخشی از نتایج تحقیق نشان میدهد علیرغم آشفتگیهای فراوان در فرایند سیاستگذاری و وجود نهادهای متعدد و موازی، ایدۀ مرکزی «مهندسی فرهنگی» همچنان در حال شکلدهی به سیاستهای رسانهای در فضای پساهمگرایی است. اولویت اصلی سیاستگذاری رسانهای گرچه در وهلۀ اول حفظ امنیت ملّی و تأمین اهداف سیاسی است، با این حال همگرایی تلویزیون و اینترنت در ایران همگام با روندهای نئولیبرالبیستی صنعت تلویزیون در جهان متأثر از خصوصیسازی و تجاری شدن فزاینده است.
https://www.jccs.ir/article_23947_5788d180c7ea9d0430b9c98e7eb9077c.pdf
2016-08-01
7
45
10.22083/jccs.2016.23947
تلویزیون
اینترنت
همگرایی
سیاستگذاری
تنظیم مقررات
ایران
سیدجمالالدین
اکبرزاده جهرمی
1
استادیار دانشکدۀ علوم ارتباطات دانشگاه علامه طباطبایی
AUTHOR
منابع و مأخذ
1
آشنا، حسامالدین و حسین رضی(1376). «بازنگری نظریههای هنجاری رسانه ها و ارائۀ دیدگاهی اسلامی»، فصلنامه پژوهشی دانشگاه امام صادق(ع)، شماره۴: ۲۰۷ -۲۴۶.
2
استیونسون، نیک. «رسانههای جدید و جامعه اطلاعاتی»، ترجمة پیروز ایزدی(1384). فصلنامه رسانه، شماره 62: 79.
3
ایرنا (1394). «نخستین تلویزیون اینترنتی کشور راه اندازی شد»، کد خبر: 81938200 ، .7/11/94. لینک:
4
http://www.irna.ir/fa/News/81938200
5
باهنر، ناصر و علی اصغر ترکاشوند(1388). «نظریه هنجاری رسانهها از دیدگاه رهبران انقلاب اسلامی: از 1357 تا سیامین سال انقلاب». فصلنامه پژوهشهای ارتباطی، شماره 58.
6
بصیریان جهرمی، حسین(1393). سیاست و مصرف رسانههای اجتماعی مجازی در ایران: چالشها، الگوها و تبیین یک مدل پیشنهادی، رسالۀ دکترای علوم ارتباطات اجتماعی، دانشکدۀ علوم اجتماعی دانشگاه علامه طباطبایی.
7
بهنیا، مسیح و فریده محمدعلیپور(1385). «تاملی در ماهیت، حدود وظایف و اختیارات شورای نطارت بر سازمان صداوسیما»، فصلنامه مجلس و پژوهش، شماره 51.
8
سازگار، ژیلا(1356). کارنامهای از رادیو تلویزیون ملی ایران تا پایان سال 1355. تهران: سازمان رادیو و تلویزیون ملی ایران.
9
شیرازی، علیرضا(1389). «چرا سرعت دسترسی به اینترنت برای کاربران خانگی محدود است». وبلاگ شخصی، لینک:
10
http://shirazi.blogfa.com/post/293
11
کاستلز، مانوئل. عصر اطلاعات: اقتصاد، جامعه و فرهنگ قدرت هویت، ترجمة حسن چاووشیان(1380). جلد دوم، تهران: طرح نو.
12
کاستلز، مانوئل. قدرت ارتباطات، ترجمة حسین بصریان جهرمی(1393)، تهران: انتشارات پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات.
13
مدیانیوز(1392). «اعمال فیلترینگ یکپارچه برای سایتهای اینترنتی». تابستان۱۳۸۹، بازبینیشده در زمستان۱۳۹۲.
14
www.medianews.ir
15
معتمدنژاد، کاظم(1383). «نظامهای حقوقی ارتباطات»، سخنرانی در همایش «چالشهای حقوق مطبوعات» در دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه علامه طباطبایی. www. iranwsis.org
16
ملکمحمدی، حمیدرضا(1383)؛ مدرس و سیاستگذاری عمومی، تهران: مرکز اسناد انقلاب اسلامی.
17
مک کوایل، دنیس. نظریه ارتباطات جمعی، ترجمة پرویز اجلالی(1382). تهران: مرکز مطالعات و تحقیقات رسانهها.
18
نتایندکس(2012). «نمایه سرعت بارگیری اینترنت خانگی» (انگلیسی) Ookla، ۲۷ دسامبر ۲۰۱۲. لینک:
19
http://netindex.com/download/allcountries/
20
نصراللهی، محمدصادق(1390). همگرایی رسانهها و چالشهای حقوقی ناشی از آن برای صداوسیما. مرکز تحقیقات صداوسیما.
21
نیومن، ویلیام لاورنس. شیوههای پژوهش اجتماعی: رویکردهای کمی و کیفی، ترجمة حسن دانایی فرد و سیدحسین کاظمی(1390). تهران: مهربان نشر، 1390.
22
ویمر، راجر دی و آر دومنیک جوزف. تحقیق در رسانههای جمعی،ترجمة دکتر کاووس سیدامامی(1384). تهران: انتشارات سروش و مرکز تحقیقات، مطالعات و سنجش برنامهای.
23
وحید، مجید(1386). «بحثی در سیاستگذاری فرهنگی». فصلنامه سیاست، مجلة دانشکده حقوق و علوم فرهنگی، دوره 37، شماره3: 306-287.
24
وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات(1384). «اینترنت و گزارشی از وضیعت آن در ایران».
25
https://www.ict.gov.ir/fa/article/1
26
Aslama, Minna, Heikki Hellman and Tuomo Sauri (2004). ‘Does Market-Entry Regulation
27
Matter? Competition in Television Broadcasting and Programme Diversity in Finland,1993–2002’. The International Communication Gazette 66(2): 113–132.
28
Ellis, John (2000).Seeing Things: Television in the Age of Uncertainty, I.B. Tauris & Co. Ltd.
29
Evens, Tom and Karen Donders (2013). ‘Broadcast Market Structures and Retransmission Payments: a European Perspectives’, Media, Culture and Society. 35(4): 417-434.
30
Jenkins, H. (2004). ‘The Cultural Logic of Media Convergence’, International Journal of Cultural Studies, 7 )1(.
31
Jin, Dal Yong (2007). ‘Transformarion of the World television System under Neolibral Globalization, 1983 to 2003’. Television & New Media, 8)3(: 179-196.
32
Kwak, Ki-Sung (2008). ‘Restructuring the Satellite Television Industry in Japan’, Television & New Media Vol 9(62).
33
Lund, Anker Brink and Christian Edelvold Berg (2009). ‘Denmark, Sweden and Norway: Television Diversity by Duopolistic Competition and Co-Regulation’. The InternationalCommunication Gazette 71(1–2): 19–37.
34
McQuail and K Siune (eds) (1986). New Media Politics: Comprative Perspectives in Western Europe, London: Sage Publication.
35
Moe, Hallvard (2008). ‘Public Service Media Online? Regulating Public Broadcasters, Internet Services:A Comparative Analysis’. Television & New Media, Vol 9)3( : 220-238.
36
Muelle, Milton L. (2010). Networks and States: The Global Politics of Internet Governance. MIT Press.
37
Noam, Eli M. (1994). ‘The Stage of Television: From Multi- Channel to the Me Channel’. [Online] Available: http://www.citi.columbia.edu/elinoam/articles/stages_v_multi-me.pdf
38
Peri ,Yoram (2012). ‘The Impact of National Security on the Development of Media Systems: The Case of Israel’, in Comparing Media Systems Beyond the Western World Edited by DANIEL C. HALLIN and PAOLO MANCINI, Cambridge Unicersity Press.
39
Storsul, Tanja and Trine Syvertsen (2007). ‘The Impact of Convergence on European Television Policy: Pressure for Change – Forces of Stability’. Convergence Vol 13(3): 275–291.
40
Simpson, Seamus (2010). ‘Effective Communications Regulation in an Era of Convergence? The Case of Premium Rate Telephony and Television in the UK’. Convergence Vol 16(2): 217–233.
41
Siune, Karen (1998). Cahnging Media and Changing Society in Media Policy, Edited by Dennis McQuail and Karen Siune. Sage Publication.
42
Van Dijk, Jan (2012). The Network Society, Social Aspects of New Media (3th Edition). London,Thousand Oaks CA, Sage Publication.
43
ORIGINAL_ARTICLE
شناسایی پیشرانهای مؤثر بر آینده خبرگزاریها در ایران
سرعت تغییرات فراوان در دنیای امروز باعث شده که خبرگزاریهای داخلی برای بقا و در میدان رقابت ماندن نیاز به آیندهنگری داشته باشند. در این مقاله با استفاده از تکنیک دلفی به شناسایی پیشرانهای مؤثر بر آینده خبرگزاریها در ایران پرداخته شده است. مشارکتکنندگان در این مقاله 18 خبره متخصص در حوزه علوم ارتباطات، مدیریت رسانه، خبر و آیندهپژوهی بودند و در سه دور اجرای دلفی درباره 21 پیشران شناسایی شده، به اجماع رسیدند. این پیشرانها در چهار دسته طبقهبندی شدند. این پیشرانها عبارت بودند از؛ پیشرانهای فناوری: همگرایی رسانه، قالبهای جدید محتوا، افزایش سرعت تولید اخبار، هوشمندشدن شیوه کسب اطلاعات، گسترش پهنای باند، نسل جدید وب. پیشرانهای سیاسی ـ حقوقی: وابستگی مالی به جریانهای سیاسی، مالکیت معنوی اخبار و تولیدات رسانهای، شکسته شدن انحصار رسانهای. پیشرانهای اجتماعی ـ فرهنگی: گسترش سواد رسانهای، جهانیشدن، تغییر نسلی، تغییر مفهوم حریم خصوصی، قسمتبندی توجه مخاطبان، حرکت به سمت موضوعات منطقهایو محلی، تشت افکار، گسیختگی اجتماعی، شهروند رسانه. و پیشرانهای اقتصادی: سرعت و چابکی در مقابل تولیدات رسمی، تغییر ماهیت و ثروت از حقیقی به مجازی، برنامهریزی بر اساس اقتصاد توجه، شکسته شدن انحصار رسانه.
https://www.jccs.ir/article_23949_e3462dd597cb718ef91a16412b04ca39.pdf
2016-08-01
47
68
10.22083/jccs.2016.23949
آیندهپژوهی
پیشران
روند
خبرگزاری
دلفی
سیاوش
صلواتیان
salavatian@gmail.com
1
دکتری مدیریت رسانه، استادیار دانشکده ارتباطات و رسانه، دانشگاه صداوسیما .
LEAD_AUTHOR
سارا
مسعودی
2
دانشجوی دکتری مدیریت رسانه دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات
AUTHOR
منابع و مأخذ
1
اسدی، عباس(1390). نظام حقوقی خبرگزاریها وشبه خبرگزاریها در ایران. پژوهش حقوق عمومی، شماره 35، زمستان 90: 113-158.
2
اسلاتر، ریچارد(1387). نواندیشی برای هزاره نوین، ترجمةوحید وحیدی مطلق، تهران: موسسه آموزشی و تحقیقاتی صنایع دفاعی.
3
البرزی، هادی(1391). آیندهپژوهی حضور صداوسیما جمهور اسلامی ایران در فضای اینترنت، پایاننامه کارشناسیارشد دانشکده ارتباطات و رسانه، تهران: دانشگاه صداوسیما.
4
بلالی، مجید(1391). «شناسایی عوامل کلیدی مؤثر بر آینده سازمان به روش تحلیل تأثیر متقابل روندها»، فصلنامه پژوهشهای ارتباطی، شماره 71: 37.
5
پاتر، جیمز«تعریف سواد رسانهای»، ترجمة لیدا کاووسی(1385)، فصلنامه رسانه، شماره 4: 7-26.
6
تیشهیار، ماندانا و ظهیرینژاد، مهناز(1382). برآورد استراتژیک کشور عراق، تهران: ابرار معاصر تهران.
7
خبرگزاریها، وسیله یا هدف؟. ماهنامه گزارش، آبان 1389: 15.
8
خزائی، سعید(1390). آیندهپژوهی، مفاهیم و ضرورتها. بازیابی از پایگاه اینترنتی آیندهپژوهی:
9
http://www.ayandehpajoohi.com
10
خسروی، علیرضا(1390). بررسی آینده روزنامهنگاری در ایران و ارائه چشمانداز ۲۰ سال آینده، پایاننامه کارشناسی ارشد رشته ارتباطات. تهران: دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکز.
11
زارعیان، آرمین و مریم ستارزاده(1390). «رهیافتی در باب چگونگی و ماهیت آیندهپژوهی»، مجله دانشکده پرستاری ارتش جمهوری اسلامی ایران، شماره 1: 1-5.
12
ساروخانی، باقر(1383). «اقناع غایت ارتباطات»، فصلنامه علوم اجتماعی، شماره 3: 93-115.
13
سازگار، ژیلا(1356). کارنامهای از رادیو تلویزیون ملی ایران تا پایان سال 2535، تهران: انتشارات رادیو تلویزیون ایران.
14
شکرخواه، یونس(1384). روزنامهنگاری سایبر، تهران: انتشارات ثانیه.
15
عبداللهینژاد، علیرضا و حسینعلی افخمی(1392). «خبرگزاریها و فناوریهای جدید رسانهای (مطالعة تطبیقی کارکردهای رویترز، آسوشیتدپرس، پی.تی.آی و ایرنا در عصر اینترنت با تأکید بر عملکردِ خبرگزاری جمهوری اسلامی)»، فصلنامه مطالعات فرهنگ- ارتباطات، شماره 20، بهار 92: 103-127.
16
فرهنگی، علیاکبر، علیرضا قراگوزلو و سیاوش صلواتیان(1389). «توجه حکمرانی جدید در اقتصاد رسانهها»، فصلنامه پژوهشهای ارتباطی، شماره 3: 91-114.
17
مسعودی، امیدعلی(1384). آیندهنگری چالشهای نظارت الکترونی در جامعه اطلاعاتی ایران. پایاننامه دکتری رشته علوم ارتباطات. تهران: دانشگاه آزاد واحد علوم و تحقیقات.
18
ملکیفر، عقیل و همکاران(1385). الفبای آینده پژوهی: علم و هنر کشف آینده و شکل بخشیدن به دنیای مطلوب فردا. تهران: اندیشکده صنعت و فناوری.
19
مهدیزاده، سیدمحمد(1389). نظریههای رسانه: اندیشههای رایج و دیدگاههای انتقادی. تهران: انتشارات همشهری.
20
هاشمیان اصفهانی، مسعود(1389). آیندهنگاری علم و فناوری، آیندهنگاری و ارزیابی رقبای منطقه و پیشگامان جهانی در حوزه علم و فناوری. تهران: مرکز نشر دانشگاهی.
21
Baraldi, C. (2006). New Forms of Intercultural Communication in a Globalized World. International Communication Gazette, 53-69.
22
Bartosova, D. (2011). The Future of the Media Professions: Current Issues in Media Management Practice. International Journal on Media Management, 195-203.
23
Bell, W. (1998). Making people responsible: the possible, the probable, and the preferable. American Behavioral Scientist, 347-364.
24
Chawla, A. (2011). A Brave New World of Connected Media. Cognizant.
25
Future Exploration Network. (2008). Future of Media. Sydney: Future Exploration Network.
26
Kurzweil, R. (2013). The Future of Mankind. Global Future 2045. Moscow.
27
Oner, M. (2010). On theory building in Foresight and Futures Studies: A discussion note. Futures, 1019–1030.
28
Piro, C., & Varian, H. C. (1998). Information Rules. Boston: Harvard Business School Press.
29
Quinn, S. (2013). Crowdsourcing in Asian Journalism. Singapore: Konrad Adenauer Stifuting.
30
Sirr, L., Kelly, R., & Ratcliffe, J. (2004). Futures Thinking to Achieve Sustainable Development at Local Level in Ireland. Dublin: Dublin Institute of Technology.
31
Van Alstyne, G. (2011). 2020 Media Futures. Torento: OCAD University.
32
ORIGINAL_ARTICLE
تأثیر استفاده از رسانههای جمعی و اجتماعی بر همگرایی بین قومی در ایران
هدف اصلی این پژوهش، بررسی میزان تأثیر استفاده رسانههایجمعی و اجتماعی بر همگرایی اقوام ایرانی است. روش تحقیق از نوع پیمایشی و حجم نمونه آماری، ۱۲۰۰ نفر بالای ۱۷ سال از اقوام مورد نظر بوده و نمونهگیری نیز براساس ترکیبی از روشهای احتمالی طبقهای و خوشهای چندمرحلهای انجام شدهاست. براساس یافتهها، میانگین همگرایی اقوام بین نمونه موردنظر برابر با ۴۷/۶۲درصد بوده و به ترتیب افراد قوم بلوچ، کرد، لر، فارس، آذری و عرب بیشترین تا کمترین میزان گرایش همگرایی بینقومی را داشتهاند. استفاده از شبکههای ماهوارهای قومی و تلویزیونهای خارجی، بیشترین تأثیر منفی را بر همگرایی اقوام داشته و پس از آن، شبکههای ماهوارهای فارسیزبان در مسیر افزایش واگرایی، نقش ایفا کردهاند. شبکههای سراسری صداوسیما و مطبوعات، نقش ایجابی در همگرایی اقوام داشته اما نقش اینترنت معنادار نیست. استفاده از رسانههای اجتماعی وب محور بیش از شبکههای اجتماعی بر بستر تلفن همراه هوشمند، باعث افزایش همگرایی اقوام ایرانی شده است.
https://www.jccs.ir/article_23951_7d9d85605c986a2ac2155a5865c3051c.pdf
2016-08-01
69
101
10.22083/jccs.2016.23951
همگراییاقوام
رسانهجمعی
رسانه اجتماعی
روابط حضوری
اقوام ایرانی
زهرا
خرازی آذر
cyber.diplomacy@gmail.com
1
عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم تحقیقات، تهران .
LEAD_AUTHOR
افسانه
مظفری
dr.afsaneh.mozaffari@gmail.com
2
عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم تحقیقات، تهران
AUTHOR
شفیع
بهرامیان
bahramian56@gmail.com
3
دکترای علوم ارتباطات، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم تحقیقات، تهران.
AUTHOR
منابع و مأخذ
1
ارونسون، الیوت. روانشناسی اجتماعی. ترجمة حسین شکرکن(۱۳۷۰). تهران: انتشارات رشد.
2
افضلی، رسول و پروین ضرغامی(۱۳۸۸). «تحلیل بنیادهای پایدار همگرایی و متغیرهای اعتباری تهدید قومی در ایران»، پژوهشهای جغرافیای انسانی، دوره 41، شماره ۷۰: 77-90.
3
آگ، شورش(۱۳۸۹). بررسی رابطه برنامههای صداوسیما با همگرایی قومی (مطالعه موردی استان آذربایجانغربی)، مجموعه مقالات برگزیده: اولین همایش ملی قومیت، همگرایی ملی و امنیت پایدار، ارومیه: انتشارات دنیای کتاب واژه.
4
امراهزاده، محمد(۱۳۸۸). «بررسی نقش و تأثیر رسانههای برونمرزی قومی بر امنیت وثبات سیاسی مناطق مرزی ایران»، ویژهنامه همایش امنیت پایدار، فرماندهی انتظامی استان آذربایجانغربی: دفتر تحقیقات کاربردی.
5
ایوبی، حجتاللَّه(۱۳۷۷). «شکافهای قومی و خشونت در پیکارهای سیاسی»، فصلنامه مطالعات راهبردی، پیششماره اول: 19-38.
6
برتون، رولان. قومشناسی سیاسی. ترجمة ناصر فکوهی(1380). تهران: نشر نی.
7
بهرامیان، شفیع و امید بهرامیان و شیرزاد عباسیان(۱۳۹۰). «بررسی عوامل مؤثر بر تقویت همگرایی بین اقوام در استان آذربایجانغربی»، ماهنامه پژوهشنامه بسیج، شماره 4.
8
ترابی، یوسف(۱۳۸۹). درآمدی بر مدیریت سیاسی اقوام، مطالعات سیاسی (گروه سیاست داخلی)، شماره مسلسل 10272.
9
جلیلوند، داود(۱۳۸۸). «بررسی علل و زمینههای بروز بحرانهای قومی در استان آذربایجانغربی و تأثیر آن بر امنیت»، ویژهنامه همایش امنیت پایدار، فرماندهی انتظامی استان آذربایجانغربی (دفتر تحقیقات کاربردی).
10
چلبی، مسعود(۱۳۷۵). جامعهشناسی نظم، تشریح و تحلیل نظری نظم اجتماعی، تهران: نشر نی.
11
حافظنیا، محمدرضا(۱۳۸۱). جغرافیای سیاسی ایران، سازمان مطالعه و تدوین کتابهای علوم انسانی دانشگاهها(سمت).
12
خادمی، علی و اسدالله مالکی(۱۳۸۸). «بررسی میزان و رابطه امنیت اجتماعی و همگرایی قومیتهای آذری و کرد در شهر ارومیه»،ویژهنامه همایش امنیت پایدار، فرماندهی استان آذربایجانغربی (دفتر تحقیقات کاربردی).
13
خانیکی، هادی(۱۳۷۶). پلیکپی جزوه درسی ارتباطات و توسعه: دوره کارشناسی، دانشگاه علامه طباطبایی، دانشکده علوم اجتماعی و ارتباطات.
14
دادگران، سیدمحمد(۱۳۸۴). مبانی ارتباطجمعی، تهران: نشر مروارید و فیروزه.
15
دروین، برندا و گراسبرگ، لارسن و باربارچی و اوکیف و وارتلا، الین. بازنگری در ارتباطات، مسائل مربوط به نگارهها، ترجمة محمود صدری(1374). تهران: مرکز مطالعات و تحقیقات رسانهها.
16
رابرتسون، یان. درآمدی بر جامعه با تأکید بر نظریههای کارکردگرایی، ستیز و کنش متقابل نمادی، ترجمة حسین بهروان(1372). تهران: انتشارات آستان قدس رضوی.
17
رفیعپور، فرامرز(۱۳۶۰). کندوکاوها و پنداشتهها (مقدمهای بر روشهای شناخت جامعه و تحقیقات اجتماعی)، تهران: انتشارات شرکت سهامی انتشار.
18
زینالنژاد، حسن(۱۳۸۸). «بررسی راههای همگرایی قومیتی (با تأکید بر اقوام کرد و ترک در شهرستان ماکو)»، ویژهنامه همایش امنیت پایدار، فرماندهی انتظامی استان آذربایجانغربی: دفتر تحقیقات کاربردی.
19
ساروخانی، باقر(۱۳۸۱). جامعهشناسی ارتباطات، تهران: نشر اطلاعات.
20
ساعی، منصور(۱۳۸۹). «رسانهها و ارزشها»، ماهنامه تخصصی رادیو، تهران: سال هشتم، شماره ۵۰.
21
ساعی، منصور(۱۳۹۱). بررسی رابطه بهرهمندی از تلویزیونهای ماهوارهای و میزان همگرایی ارزشهای اجتماعی بین نسلی (مقایسه دیدگاههای جوانان و میانسالان تهرانی در مورد ارزشهای اجتماعی)، طرح پژوهشی پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات.
22
سورین، ورنر و جیمز تانکارد. نظریههای ارتباطجمعی، ترجمة علیرضا دهقان(1381). تهران: نشر دانشگاه تهران.
23
صالحی، سیدرضا(۱۳۸۶). «شناخت چالشها و بحرانهای قومی و الزامات مدیریت تنوع (تئوریهای قومی)»، تنوع فرهنگی و همبستگی ملی، پژوهشگاه تحقیقات استراتژیک، شماره ۸.
24
علیخواه، فردین(۱۳۹۲). «آمارهایی از شبکههای ماهوارهای در ایران»، پایگاه اطلاعرسانی تبیان: ww.tebyan.net
25
گر، تد، رابرت. «موقعیت اقلیتهای درخطر (نابرابری و تبعیض)». ترجمة جلیل کریمی(1381). فصلنامه راثه، شماره سوم.
26
گرنفل، مایکل. مفاهیم کلیدی بوردیو. ترجمة محمدمهدی لبیبی(1389). تهران: انتشارات افکار.
27
لازار، ژودیت. افکار عمومی. ترجمة مرتضی کتبی(1380). تهران: نشر نی.
28
مقصودی، مجتبی(۱۳۷۹). «فرهنگ ارتباطات و تحولات قومی (بررسی نظری)»، فصلنامه مطالعات ملی، سال دوم، شماره ۱۹۶: ۱۷۱-۶.
29
مک کوئیل، دنیس. درآمدی بر نظریههای ارتباطات جمعی، ترجمة پرویز اجلالی(1382)، تهران: نشر مرکز مطالعات و تحقیقات رسانهها.
30
ابلاغ سیاستهای کلی برنامه پنجم توسعه در چارچوب سند چشمانداز بیستساله»(۱۳۸۷). پایگاه اطلاعرسانی مقام معظم رهبری «www.leader.ir»، آنلاین.
31
مرکز مدیریت توسعه ملی اینترنت(۱۳۹۲). گزارش بهار http://matma.ito.gov.ir
32
Berghe, van den PL.(1978). Race and racism, A comparative perspective, New York, johnwiley.
33
Dube, s.c.(1991). Modernization and development, new york, mc graw-hill.
34
Geertz, C.(1963). Old Societies & New States: The Quest For Modernity, New York: FreePress.
35
Lasswell, h. d.(2002) "the strueture and punction of communication in society", in w. scharmm(Ed) mass communication, new york, university of Illinois press.
36
Lazarsfeld, P.F and merton, R.K.(1998). "Mass communication, popaloz taste and organized social action, in Bryson", (ed) the communication of ideas, new york, harper.
37
Schram, w. (1993). Men, messages and media, alook at human communication, new york, harper and rowpablishers.
38
Smith, Anthony D. (1988). The Ethnic origins of nations, oxford, Blackwell.
39
Tefekci, Zeynep (2008) "Can u see me now? Audience and Disclosure Reglation in Online Social Network Sites". Bulletin of Science, Technology & Society Vol. 28(1) February2008.
40
ORIGINAL_ARTICLE
استفاده از شبکههای اجتماعی و شکلگیری فرهنگ جوانی در جوانان تهرانی کاربر فیسبوک
مقاله پیشرو به مطالعه شکلگیری فرهنگ و هویت فرهنگی جوانان با تمرکز بر تجارب و تعاملات آنها در شبکههای اجتماعی مجازی و استفاده از این شبکهها در زندگی روزمرهشان میپردازد. این مقاله حاصل کار پژوهشی بر روی کاربران جوان تهرانی عضو شبکه اجتماعی فیسبوک از تاریخ یک خرداد 1394 تا اوایل مهرماه 1394 است. در این مقالهاز روش مردمنگاری مجازی برای کشف تجارب زیسته و تعاملات جوانان در ارتباط با شبکههای اجتماعی، معانی و مفاهیم مرتبط با آنها و همچنین دلایل و انگیزههای حضور جوانان در این شبکهها استفاده شده است. نتایج این پژوهش ضمن تشریح تجربه زیسته شبکههای اجتماعی و وضعیت استفادههای جوانان از این شبکهها نشان میدهد که حضور در شبکههای اجتماعی بهمثابه زندگی روزمره امکان و فضایی برای شکلگیری نوع خاصی از هویت فرهنگی جوانی را فراهم میکند. ازاینرو مهمترین ویژگیهای فرهنگ جوانی عبارتاند از؛ واکنشی، فردگرایانه، فراجنسیتی، طبقاتی و مصرفگرا بودن.
https://www.jccs.ir/article_23952_a73e4f339e142049f57e461012ca55f5.pdf
2016-08-01
103
138
10.22083/jccs.2016.23952
زندگی روزمره
تجربه زیسته شبکههای اجتماعی
هویت فرهنگی
منطق فرهنگی جوانی
سیدمحمد
مهدیزاده
1
عضو هیئت علمی دانشکده ارتباطات دانشگاه علامه طباطبایی.
AUTHOR
محمد
اتابک
ata.mohammad06@gmail.com
2
کارشناسیارشد علوم ارتباطات دانشگاه علامه طباطبایی .
LEAD_AUTHOR
منابع و مأخذ
1
بالِس، کریستوفر. «ذهنیت نسلی(دیدگاههای روانکاوانه درباره نسلها)»، ترجمة حسین پاینده(1380). فصلنامه فلسفی، ادبی، فرهنگی ارغنون، شماره 19.
2
جلالی، رستم(1391). «نمونهگیری در روش کیفی»، فصلنامه تحقیقات کیفی در علوم سلامت، دوره 1، شماره 4.
3
دوران، بهزاد(1387). هویت اجتماعی و رویکردها و نظریهها، تهران: پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات اجتماعی جهاد دانشگاهی.
4
ذکایی، محمدسعید(1386). جامعهشناسی جوانان ایران، تهران: انتشارات آگاه.
5
رضاییان، مجید(1393). «شبکههای اجتماعی؛ چالش در تعریف افکار عمومی». فصلنامه رسانه، شماره 94: 91-79.
6
شهابی، محمود و قدسی بیات(1391). «اهداف و انگیزههای عضویت کاربران در شبکههای اجتماعی مجازی». فصلنامه مطالعات فرهنگ ـ ارتباطات، 20:85-61.
7
شهابی، محمود(1382). «انگیزههای استفاده از ویدئو در میان جوانان تهرانی». مجله نامه پژوهش 5: 108-81.
8
شهابی، محمود(1382). «جهانیشدن جوانی؛ خرده فرهنگهای جوانان در عصر جهانیشدن». فصلنامه مطالعات جوانان، 5:22-2.
9
فاضلی، نعمتالله و حامد طالبیان(1391)، «مصرف فرهنگی و شکل نگرفتن هویت مجازی». فصلنامه مطالعات فرهنگ- ارتباطات، شماره 51، پاییز 91.
10
فلیک، اووه(1392). درآمدی بر تحقیق کیفی، ترجمة هادی جلیلی، چاپ ششم، تهران: نشر نی.
11
میلز، سارا(1382). گفتمان، ترجمة فتاح محمدی، زنجان: هزاره سوم.
12
Awake. (2011, July). »What Should I know social networking?«. Part 1, pp. 24.25.
13
Awan, Fatimah. Gauntlet, David. (2013). »Young People’s Uses and Understandings of Online Social Networks in Their Everyday Lives«. London: Sage Publication.
14
Boyed, d.m. Ellison, n.b. (2007). »Social network sites: Definition, history, and scholarship«. Ournal ofComputer-Mediated Communication, 13(1), article 11.
15
Buckingham, D. Willett, R. (2006). Digital Generations: Children, Young People, and the NewMedia. Lawrence Erlbaum Associates Publishers, Mahwah, NJ, 2006. pp. 337
16
Eyerman, Ron. Turner, Bryan S. (1998). »Outline of a Theory of Generations«. European Journal of Social Theory, July 1998 vol. 1 no. 1 91-106.
17
Lenhart, A. Purcell, K. Smith, A. & Zickuhr, K. (2010). »Social media & mobile internet use among teens and young adults«. Washington, DC: Pew Internet & American Life Project.
18
O’Reilly, T. (2007). »What is web 2.0: Design patterns and business models for the next generation of software«. Communications & Strategies. 65, 17–37.
19
ORIGINAL_ARTICLE
خوانش شهروندان از نقض قانون توسط نخبگان:مطالعه موردی حضور دولتمردان در شبکه اجتماعی فیسبوک
هدف این پژوهش بررسی خوانش شهروندان از عملکرد نخبگان سیاسی در شبکههای اجتماعی مجازی و بدست آوردن دانشی دربارة تأثیر آن بر رفتار اجتماعی شهروندان است. این تحقیق بارویکرد پژوهش کیفی و روش «نظریه مبنایی» انجام شده است. دادهها از طریق مصاحبه با 25 نفر زن و مرد از گروههای سنی و گرایشهای سیاسی متفاوت با روش نمونهگیری نظری و استفاده از اسناد دست دوم (کامنتهای صفحه فیسبوک آقای ظریف) بدست آمدهاند. بر اساس یافتهها مقاومت در برابر قوانینی که آزادیهای اولیه انسانها را نقض میکنند، مقوله محوری و نقض قانون توسط قانون (تناقض قانونی)، قانونمداری، اصلاح قانون، رضایتمندی، افزایش اعتماد، افزایش مشارکت سیاسی از پیامدها و دستاوردهای خوانش شهروندان است.
https://www.jccs.ir/article_23953_e3b093aafe6ce2339f3191ee8c7c5ed9.pdf
2016-08-01
139
162
10.22083/jccs.2016.23953
شبکههای اجتماعی مجازی
قانونگریزی
نخبگان سیاسی
مشارکت سیاسی
فیسبوک
دولتمردان
ابوتراب
طالبی
1
دانشیار دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه علامه طباطبایی.
LEAD_AUTHOR
آذر
نجفپور
2
کارشناسیارشد برنامهریزی و رفاه اجتماعی پردیس تحصیلات تکمیلی خودگردان دانشگاه علامه طباطبایی.
AUTHOR
منابع و مأخذ
1
استراس، آنسلم و جولیت کوربین«اصول روش تحقیق کیفی: نظریه مبنایی رویهها و شیوهها». ترجمة بیوک محمدی(1390)، تهران: پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی.
2
اسمارت، بری«میشل فوکو»، ترجمة لیلا جوافشانی و حسن چاوشیان(1389)، تهران: نشر اختران.
3
دارندورف، رالف(1959). طبقات اجتماعی و نزاعهای طبقاتی در جامعه صنعتی.
4
داناییفرد، حسن؛ عادل آذر و علی صالحی(1389). «قانونگریزی در ایران: تبیین نقش عوامل سیاسی، اقتصادی، قانونی، مدیریتی و اجتماعی ـ فرهنگی»، نشر علوم اجتماعی، دانش انتظامی، شماره 44.
5
ذکایی، محمدسعید و فاخره خطیبی(1385). «رابطه حضور در فضای مجازی و هویت مدرن پژوهشی بین کاربران اینترنتی جوان ایرانی»، فصلنامه علوم اجتماعی، شماره33، بهار 85: 111 ـ154.
6
شهابی، محمود؛ قدسی بیات(1391). اهداف و انگیزههای کاربران در شبکههای اجتماعی مجازی، مطالعات فرهنگ ـ ارتباطات، سال سیزدهم شماره 20.
7
کرمانی، حسین(1391). سنجش سرمایه اجتماعی در شبکههای اجتماعی مجازی، هشتمین نشست پژوهشگران رسانهای اجتماعی ایران، تهران، فرهنگسرای رسانه.
8
ضیاییپرور، حمید و سیدوحید عقیلی(1388). بررسی نفوذ شبکههای اجتماعی مجازی در میان کاربران ایرانی، فصلنامه رسانه، سال بیستم، شماره 4، شماره پیاپی80.
9
طالبی، ابوتراب و نیما شجاعی باغینی(1393). «قدرت، مقاومت و سینما»، فصلنامه انجمن ایرانی مطالعات فرهنگی و ارتباطات، سال دهم، شماره35.
10
طالبی، ابوتراب و زهرا زوار موسوی(1391). «درک اجتماعی از زمان و عوامل شکل دهنده آن»، فصلنامه جامعهشناسی تاریخی، شماره 7.
11
لیتل، دانیل. تبیین در علوم اجتماعی. ترجمة عبدالکریم سروش(1381). تهران، موسسه فرهنگی صراط.
12
لیندلف،تامس و برایان تیلور(1388). روشهای تحقیق کیفی در علوم ارتباطات، ترجمة عبدلله گیوان، تهران: همشهری.
13
هولاب،ر،یورگن هابرماس(1378). نقد در حوزه عمومی، ترجمة حسین بشیریه، نشر نی، تهران .
14
عباسی، اصغر(1378). تأملی بر عوامل قانون شکنی و راهکارهای مقابله با آن، اصلاح و تربیت، شماره 71-72 : 40-43.
15
شجاعیزند، علیرضا. نظم ستیزی و قانونگریزی، نشریه امنیت، شماره 13914، تابستان 1379: 32-34.
16
علی بابایی، یحیی و علیاصغر فیروزجانیان(1388). تحلیل جامعه شناختی عوامل مؤثر بر قانونگریزی، فصلنامه دانش انتظامی، شماره 45.
17
بیگجانی، زهرا«فهم کنشگر ایرانی از قانون، قانونگریزی»، رساله دکتری، دانشگاه علامه طباطبایی.
18
ببی، ارل(1381). روشهای تحقیق در علوم اجتماعی، ترجمة رضا فاضل، تهران، انتشارات سمت.
19
وایت، راب و فیونا هینز. جرم و جرم شناسی، ترجمة علی سلیمی(1390). تهران.
20
هابرماس،یورگن. دگرگونی ساختاری حوزه عمومی، ترجمة جمال محمدی(1384). نشر افکار.
21
Pelling, Emma L., White, Katherine M. (2009). The Theory of Planned Behavior Applied to Young People's Use of Social Networking Web Sites. Cyber Psychology & Behavior 12(6) , 755-759.
22
Verba, S., Schlozman, K. L., Brady, H. E., & Brady, H. E. (1995). Voice and Equality: Civic Voluntarism in American Politics (Vol. 4). Cambridge, MA: Harvard University Press.
23
Levine, J. (2005). Choosing Alone? The Social Network Basis of Modern Political Choice. The social logic of politics: Personal networks as contexts for political behavior, 132-151.
24
Kotler-Berkowitz, L. (2005). Friends and politics: Linking Diverse Friendship Networks to Political Participation. The social logic of politics: Personal networks as contexts for political behavior, 152-170.
25
Guest, A. M., & Oropesa, R. S. (1986). Informal Social ties and Political Activity in the Metropolis. Urban Affairs Review, 21(4), 550-574.
26
La Due Lake, R., & Huckfeldt, R. (1998). Social Capital, Social Networks, and Political Participation. Political Psychology, 19(3), 567-584.
27
Knoke, D. (1990). Networks of Political Action: Toward theory Construction .Social forces, 68(4), 1041-1063.
28
Smith, E. S. (1999). The Effects of Investments in the Social Capital of Youth on Political and Civic Behavior in Young Adulthood: A Longitudinal Analysis. Political psychology, 20(3), 553-580.
29
ORIGINAL_ARTICLE
سیاست خاطره در فضای شهری: مطالعه موردی موزههای تأسیسی پس از انقلاب در شهر تهران
پژوهش پیشرو با هدف شناسایی ابعاد و شیوههای اختراع سنت در موزهها و اثرگذاری قدرت در بازخوانی گذشته انجام شده است. روش تحقیق، تحلیل گفتمان فضا با تأکید بر نظریه مارگاریت کوهن است و تنها موزههایی در این مقاله انتخاب شدند که پس از انقلاب اسلامی ایجاد شدهاند. یافتههای این پژوهش نشان داد که موزهها بهمنزله مکانهای خاطره میتوانند منطبق با نیازها و منافع کنونی ایجاد شوند و به فرایند تاریخسازی و بازسازی آن کمک کنند. در ایران نیز پس از شکلگیری دولت مدرن روند موزهسازی گسترش یافت؛ چراکه جامعه مدرن که ادعای گسستن از سنتهای پیشین را دارد، با تودهای از هویتهای تکه پاره شده روبهرو میشود و تلاش میکند تا با نوآوری خاطره و ساختن تاریخ برای خود کلیتسازی و هویتبخشی کند و تناقضات درونی خود را نیز پنهان کند.
https://www.jccs.ir/article_23954_5b66662114ff48d8009b81b65e556d36.pdf
2016-08-01
164
183
10.22083/jccs.2016.23954
موزه
اختراع سنت
سیاست خاطره
بازسازی امر گذشته
تحلیل گفتمان فضا
محمدرضا
جوادی یگانه
myeganeh@ut.ac.ir
1
دانشیار گروه جامعهشناسی، دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران
LEAD_AUTHOR
سپیده
برزو
borzoo.sepideh@gmail.com
2
کارشناسیارشد پژوهشگری علوم اجتماعی دانشگاه تهران
AUTHOR
مهشید
شهیدی
mahshidshahidi@yahoo.com
3
کارشناسیارشد پژوهشگری علوم اجتماعی دانشگاه تهران
AUTHOR
منابع و مأخذ
1
افضلی،رسول، احسان یاری، اسکندر مرادی و اکبر ولیزاده(1392)،«تحلیل گفتمان ژئوپلتیک دولت مدرن در مدیریت سیاسی فضا در ایران»، فصلنامه بینالمللی جغرافیای ایران، دوره جدید، سال یازدهم، شماره 39: 106- 119.
2
زاهدی، محمد و بهاره حاجیها و مریم خیامباشی(1387). موزه، موزهداری و موزهها، اصفهان: نشر چهار باغ.
3
سلطانی، علی، ابراهیم زرگری مرندی و احمد علی نامداریان(1392).«شکل گیری، تقویت و مانایی خاطره در فضاهای شهری: نمونه موردی محور شهید چمران اهواز»، فصلنامه مسکن و محیط روستا، شماره 141: 98-87.
4
شیرازی رومنان، حسن(1387).«چیستی و چگونگی تحقیقات کیفی، روش تحلیل گفتمان»، ماهنامه نگرش راهبردی، شماره 93 و 94: 71-94.
5
غلامرضا کاشی، محمدجواد(1390). «تحلیل فضا بهمثابه گفتمان واکاوی میدانی»، مجله مطالعات اجتماعی ایران، دوره پنجم ، شماره 2: 129-101.
6
مجیب، ژاله(1389). شناسه موزههای ایران، تهران: انتشارات موزه علوم و فناوری جمهوری اسلامی ایران.
7
معاونت برنامهریزی و توسعه شهرداری تهران(1392). مستند نگاری پروژههای شهر تهران: باغ موزه دفاع مقدس و ترویج فرهنگ مقاومت، تهران : نشر شهر.
8
Cohn, Margaret (2003) Radical Soace: Building the House of the People. New York : Comel Uuniversity Press.
9
Hartog.F)1995( "temp et histoire : comment écrire histoire de France", Annales. Histoire, Sciences Sociales. 50e année, N. 6: 1236-1219.
10
Hobsbwam.E(1983) The Invention of Tradition, Cambridge university press.
11
Nora, P. (1996b) General introduction: between memory and history, in P.
12
Nora (ed.) Realms of Memory, vol. 1, trans. A. Goldhammer, pp. 1–20. New York: Columbia University Press.
13
Nora, P.(1996c) Generation, in P. Nora (ed.) Realms of Memory, vol. 1, trans. A. Goldhammer, :499–531. New York: Columbia University Press.
14
ORIGINAL_ARTICLE
تحلیل گفتمان انتقادی کتاب امریکن اینگلیش فایل با استفاده از مدل ون دایک
تحلیل گفتمان انتقادی، گرایشی از رشتة تحلیل گفتمان در مطالعات زبانشناختی است که به رابطة زبان، قدرت و ایدئولوژی در جامعه میپردازد. هدف این مقاله بررسی نمونههای از متون و تصاویر کتاب امریکن اینگلیش فایل با استفاده از الگوی ون دایک(1998) و الگوی کرس و ون لیوون(1996) است. نتایج نشان میدهد کتاب مذکور مملو از عوامل گفتمانی، مؤلفههای اجتماعی و شناختی از جمله نظامهای ارزشی اجتماعی ـ فرهنگی است. نویسندگان گفتمان این کتاب را طوری طراحی نمودهاند که اهداف و ایدئولوژی مورد نظر آنان از جمله عرضة دانش اجتماعی فرهنگی جوامع غربی همچون سبک پوشش، تغذیه و مراودات اجتماعی، معرفی شخصیتهای معروف و اماکن توریستی و نیز نگرش نژادپرستانه را در بر میگیرد. بهطور کلی معرفی ابعاد مختلف جوامع غربی و هجوم نرم فرهنگ غرب در قالب این کتاب بهمنزله یک پل ارتباطی مشهود است.
https://www.jccs.ir/article_23956_6b0222f50d93c5d4aca642a3e3d20066.pdf
2016-08-01
186
205
10.22083/jccs.2016.23956
کتب آموزشی زبان خارجی
تحلیل گفتمان انتقادی
الگوی ون دایک
الگوی کرس و ون لیون
انتقال ارزشهای فرهنگی
کلثوم
یاسمی
kyasami91@gmail.com
1
دانشجوی دکتری گروه زبانشناسی همگانی، دانشکده زبان و ادبیات، واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی،تهران،ایران.
AUTHOR
فردوس
آقاگل زاده
aghagolz@modares.ac.ir
2
عضو هیئت علمی گروه زبانشناسی دانشگاه تربیت مدرس تهران.
LEAD_AUTHOR
منابع و مأخذ
1
جوادی یگانه، محمدرضا و سیدمحمدعلی صحفی(1392).«تحلیل گفتمان کتاب دا»، ادب پژوهی، دوره 6، شماره 21.
2
صابرپور، زینب(1392).«بازنمایی جنسیت در رمان رازهای سرزمین من». مجله نقد ادبی. دوره 6، شماره 23:104-83.
3
کوشا، منصور، محمدرضا طالبینژاد و سعید تاکی(1384).«تجزیه و تحلیل انتقادی گفتمان کتابهای رایج آموزش انگلیسی بینالمللی و داخلی در ایران»، مجله زبانشناسی کاربردی، شماره 42، تابستان 1384.
4
مرادی، لیلا(1389). تحلیل انتقادی کتاب درسی زبان انگلیسی 3 دوره دبیرستان، پایاننامه کارشناسی ارشد. دانشکده ادبیات و علوم انسانی. دانشگاه رازی کرمانشاه.
5
Bell, A. P. Garrett. (1998). Approaches to Media Discourse. Blackwell Publishers.
6
Fairclaough, N. (1992). Discourse and Social Change. Cambridge: Polity Press.
7
Fairclaough, N. and R. Wodak (1997). "Critical Discourse Analysis", In T. VanDijk (Ed.), Discourse as Social Interaction. 258-284, Sage Publications
8
Fowler, R. (1991). Language in the News: Discourse and Ideology. Routledge press.
9
Hammersley, M. (1997). "On the Foundations of Critical Discourse Analysis". Language and Communication, 17:237-248.
10
Jorgensen, M. and L. Phillips, (2000). Discourse Analysis as Theory. Sage Publications.
11
Kress, G. Van Leeuwen, T. (1996). Reading Images: The Grammar of visual design. London: Routledge.
12
Pennycook, A. (1994). "Incommensurable Discourses?" Applied Linguistics. 15:115-138.
13
Van Dijk, T.A. (1993). "Principles of critical discourse analysis". Discourse &Society. 4(2): 249-283.
14
Van Dijk, T.A. (1994). Discourse structures and ideological structures. Papers presented at the international AILA congress. Amsterdam.
15
Van Dijk, T.A. (1998). "Social cognition and discourse". In H.Giles& R.P.Robinson, Handbook of social psychology and language. 163-183.
16
Van Dijk, T.A. (2001). Multidisciplinary CDA: A plea for diversity. In methods of Critical Discourse Analysis. (eds.), Wodak R. and M. Mayer, London: Sage Publications.
17
Weiss, G. and R. Wodak (Eds.) (2003). Critical Discourse Analysis Theory and Interdisciplinary. Palgrave MaC Millan Ltd.
18
Wodak, R. and M. Meyer (Eds) (2001). Methods of Critical Discourse Analysis. Sage Publications.
19
ORIGINAL_ARTICLE
تقابلهای اخلاقی در تعاملات کاربران ایرانی رسانههای اجتماعی (مطالعه شش رویداد در یوتیوب، فیسبوک و اینستاگرام)
در این مقاله شش رویداد در رسانههای اجتماعی که از جنبههای اخلاقی محل بحث کاربران ایرانی قرار گرفتهاند مطالعه شده است. این شش رویداد در فاصله سالهای ۱۳۹۲ تا ۱۳۹۴ در فیسبوک، اینستاگرام و یوتیوب آغاز شدهاند، اما دامنه مباحث مربوط به آنها در سایر رسانهها و وبسایتهای فضای مجازی گسترش پیدا کرده است. مطالعه به شیوه کیفی با رویکرد اکتشافی انجام شده و کامنتهای کاربران حول این شش رویداد مبنای تحلیل بوده است. از میان هزاران کامنت کاربران فضای مجازی درباره هر رویداد، در مجموع ۳۹۶ کامنت برای تحلیل انتخاب شدند. این تعاملات در قالب مدل کیفی برآمده از دل دادهها با عنوان «هرم کنشگری کاربران در تقابلهای اخلاقی رسانههای اجتماعی» ارائه شده است.
https://www.jccs.ir/article_23957_ba413a3e0117fe4751d0fbc567171028.pdf
2016-08-01
207
233
10.22083/jccs.2016.23957
اخلاق رسانه
اخلاق در رسانههای اجتماعی
یوتیوب
اینستاگرام
فیسبوک
علیرضا
دهقان
adehghan@ut.ac.ir
1
دانشیار گروه ارتباطات اجتماعی، دانشکده علوم اجتماعی، دانشگاه تهران.
AUTHOR
محمدمهدی
مولایی
2
دانشجوی دکتری علوم ارتباطات، دانشکده علوم اجتماعی، دانشگاه تهران
LEAD_AUTHOR
منابع و مأخذ
1
اسپنس، ادوارد اچ؛ اندرو الکساندرا ؛ آرون کوئی و آن دان(1393). فساد در رسانهها، ترجمة حبیبالله معظمی. تهران: سروش.
2
امیری، افرا (1394). «یک کار غیراخلاقی با میهمان ماه عسل». وبسایت خبر آنلاین. تاریخ مراجعه 15 تیرماه 1394، نشانی اینترنتی: http://goo.gl/BEkdf2
3
ایران اکونومیست(1393). «هجوم ایرانیها به صفحه اجتماعی بنجامین ویلیامز». وبسایت ایران اکونومیست، خبرگزاری خبرآنلاین، تاریخ مراجعه 15 اسفند 1393، نشانی اینترنتی: http://goo.gl/0rRRW5
4
ببران، صدیقه؛ هادی خانیکی و محبوبه آطاهریان(۱۳۹۳). «رعایت اصول اخلاق حرفهای در خبرهای خبرگزاریهای رسمی ایران». فصلنامه اخلاق در علوم و فناوری. شماره 27: ۲۲-۳۰.
5
تابناک(1392). «پس از لیما و مسی، حمله سراسری به آرژانتینیها آغاز شد: این هجوم مغولی چه بر سر آبروی ملت ایران میآورد؟». وبسایت تابناک. تاریخ مراجعه 15 اسفند 1393، نشانی اینترنتی: https://goo.gl/YzVwhe
6
جامنیوز(۱۳۹۴). «نوشتههای اینستاگرامی از دختر پورشهسوار». وبسایت جامنیوز. تاریخ مراجعه 15 تیرماه 1394، نشانی اینترنتی: http://goo.gl/fncICQ
7
خبرآنلاین(1392). «هجوم دستهجمعی ایرانیها به صفحه فیسبوک مسی/ مصاف لیونل و هاشم سوژه کاربران»، خبرگزاری خبرآنلاین. تاریخ مراجعه 15 اسفند 1393، نشانی اینترنتی: http://goo.gl/DjwSpV
8
روز نو(1394). «افشاگری بیسابقه آزاده نامداری در خصوص فرزاد حسنی». وبسایت روزنو. تاریخ مراجعه 15 تیرماه 1394، نشانی اینترنتی: http://goo.gl/2f97oA
9
سعیدی، سینا؛ حجتاله حاجی حسینی و صبا سعیدی(۱۳۹۲). «بررسی عوامل موثر بر نقض قانون حق نشر توسط کاربران اینترنت». فصلنامه اخلاق در علوم و فناوری. شماره 24: ۵۲-۶۱.
10
صادقی آرانی، زهرا؛ سیدحبیباله میرغفوری و زهرا ثابت(۱۳۹2). «تصمیمگیریهای اخلاقی در فضای سایبری و عوامل جمعیتشناختی موثر بر آن: بررسی ارتکاب به جرایم اینترنتی در کاربران اینترنت شهرستان یزد». فصلنامه اخلاق در علوم و فناوری. شماره 23: ۶۰-۶۹.
11
صالحینژاد، محمدامین(۱۳۹۳). «با دیگران این کار را نکنیم». خبرگزاری ایسنا. تاریخ مراجعه 15 اسفند 1393، نشانی اینترنتی: http://goo.gl/QwGLXJ
12
فارس(۱۳۹۴). «حضور یک پزر عروس در ماه عسل به بهانه شغل سخت؟!». خبرگزاری فارس. تاریخ مراجعه 15 تیرماه 1394، نشانی اینترنتی: http://goo.gl/MQQMTh
13
فرارو(1394). «هجوم کاربران ایرانی به اینستاگرام اوباما». وبسایت فرارو، تاریخ مراجعه 25 تیرماه 1394، نشانی اینترنتی: http://goo.gl/r6CFzr
14
فلیک، اووه(1387). درآمدی بر تحقیق کیفی. ترجمه هادی جلیلی. تهران: نشر نی.
15
کلیبر، گلن و مارتین، رویستون(1390). فرهنگهای دیجیتال: درک رسانههای جدید. ترجمه مرضیه وحدانی. تهران: ساقی.
16
لیندولف، تامس و برایان تیلور. روشهای تحقیق کیفی در علوم ارتباطات. ترجمه عبدالله گیویان(1388). تهران: همشهری.
17
مسلم، متین(1392). «این یک تروریسم ورزشی است». خبرگزاری خبرآنلاین. تاریخ مراجعه 15 اسفند 1393، نشانی اینترنتی: http://goo.gl/VHHw71
18
معتمدنژاد، کاظم(1385). «اصول اخلاقی حرفه روزنامهنگاری: زمینههای تاریخی، مقرراتگذاری ملی و پژوهشهای جهانی»، فصلنامه رسانه، شماره 66: ۳۱-۷۶.
19
موسیقی ایرانیان(۱۳۹۳). «سواستفاده از احساسات مردم در پی درگذشت مرتضی پاشایی». وبسایت موسیقی ایرانیان. تاریخ مراجعه 15 اسفند 1393، نشانی اینترنتی: http://goo.gl/uoKccH
20
مولایی، محمدمهدی(۱۳۹۱). «مسائل اخلاقی عصر رسانههای اجتماعی». ماهنامه دنیای کامپیوتر و ارتباطات. شماره 112: ۶۶-۶۷.
21
نیکی، طراوت(۱۳۹۴). «یک حادثه شرمآور در جامعه پزشکی». وبسایت پارسینه. تاریخ مراجعه 15 تیرماه 1394، نشانی اینترنتی: http://goo.gl/WR2PRQ
22
هوسمن، کارل(1388). بحران و وجدان: اخلاق روزنامهنگاری. تهران: دفتر مطالعات و توسعه رسانهها.
23
Cenite, M., Detenber, B. H., Koh, A. W.K., Lim, A. L.H. & Soon, N. E. (2009). Doing the right thing online: a survey of bloggers' ethical beliefs and practices. New Media & Society. 11 (4): 575-597.
24
Crawford, K., Faleiros, G., Luers, A., Meier, P., Perlich, C. & Thorp, J. (2013). Big Data, Communities and Ethical Resilience: A Framework for Action. White Paper. Rockefeller Foundation.
25
Eronen, M. (2013). Moral argumentation as a rhetorical practice in popular online discourse: Examples from online comment sections of celebrity gossip. Discourse & Communication. 8 (3): 278-298.
26
Gunarto, H. (n.d.). Ethical issues in cyberspace and IT society. Ritsumeika Asia Pacific University. Retrieved March, 24 (2015). URL: http://www.apu.ac.jp/~gunarto/it1.pdf
27
Kaplan, A. M. & Haenlein, M. (2010). Users of the world, unite! The challenges and opportunities of Social Media. Business Horizons. 53 (1): 59–68.
28
Light, B. & McGrath, K. (2010). Ethics and social networking sites: a disclosive analysis of Facebook. Information Technology & People. 23 (4): 290–311.
29
Marwick, A. E. & Boyd, D. (2014). Networked privacy: How teenagers negotiate context in social media. New Media & Society. 16 (7): 1051-1067.
30
Ries, T (2011). Ethics in the Age of Social Media: What Kind of a Future Are We Building?, The Realtime Report, Retrieved March, 24, 2015. URL: http://therealtimereport.com/2011/12/20/ethics-in-the-age-of-social-media-what-kind-of-a-future-are-we-building/
31
Rao, S & Wasserman, H. (2007). Global media ethics revisited. Global Media and Communication. 3 (1): 29-50.
32
Timmermans, J., Stahl, B. C., Ikonen, V. & Bozdag, E. (2010). The ethics of cloud computing: A conceptual review. 2nd IEEE International Conference on Cloud Computing Technology and Science, CloudCom 2010: 614-620.
33
Wiesslitz, C. & Ashuri, T. (2011). ‘Moral journalists’: The emergence of new intermediaries of news in an age of digital media. Journalism. 12 (8): 1035-1051
34