ORIGINAL_ARTICLE
بررسی میزان رضایتمندی بازدیدکنندگان بیست و دومین نمایشگاه بینالمللی قرآن
پژوهش حاضر باهدف بررسی میزان رضایتمندی بازدیدکنندگان از بیست و دومین نمایشگاه بینالمللی قرآن کریم صورت گرفت که از لحاظ هدف کاربردی و از نظر شیوه گردآوری اطلاعات در گروه تحقیقات توصیفی ـ پیمایشی قرار میگیرد. جامعه آماری شامل تمام بازدیدکنندگان بیست و دومین نمایشگاه بینالمللی قرآن کریم بود که به علت حجم زیاد جامعه مورد بررسی از نمونهگیری در دسترس استفاده شد (4242 نفر). ابزار گردآوری دادهها پرسشنامه محقق ساخته بود که روایی آن توسط تعدادی از اساتید دانشگاه و میزان پایایی آن توسط آزمون آلفای کرونباخ تأیید شد (84/0). نتایج نشان داد که میانگین رضایت بازدیدکنندگان از بخشهای دانشگاهیان، بینالملل، آثار مکتوب، محافل و مراسم، کودک و نوجوان، تشکلهای قرانی، رسانههای دیجیتال، فعالیتهای هنری، بخش علمی، بخش بانوان، روابط عمومی، بخش قرآننویسان، آموزش و پرورش، حوزویان و خادمان قران در حد متوسط به بالا بوده است. براساس نتایج، بازدیدکنندگان از نقش نمایشگاه در گسترش فرهنگ قرآن و قرآنخوانی، شیوه برخورد و راهنمایی مسئولان غرفهها، ساعات برگزاری نمایشگاه و اندازه غرفهها در حد متوسط تا زیاد رضایت داشتند. اما رضایت از محل قرارگیری غرفهها در نمایشگاه، محل برگزاری نمایشگاه، میزان تبلیغات صورت گرفته و تنوع محصولات ارائهشده در نمایشگاه بین کم تا متوسط بوده است.
https://www.jccs.ir/article_10431_b3c646e45182dcf290bfc12880df5d67.pdf
2015-06-01
7
33
رضایتمندی
بیست و دومین نمایشگاه بینالمللی قرآن
استان تهران
سیدجواد
صالحی
1
عضو هیئت علمی دانشکده علوم سیاسی دانشگاه شیراز
LEAD_AUTHOR
برزین
ضرغامی
2
عضو هیئت علمی جهاد دانشگاهی
AUTHOR
فاطمه
پورقاسم
3
دانشجوی دکتری ترویج کشاورزی دانشگاه رازی کرمانشاه
AUTHOR
جولایی، سودابه ؛ حاجی بابایی، فاطمه؛ جلال، عزت جعفر؛ و بحرانی، ناصر.(1390). بررسی میزان رضایتمندی بیماران از خدمات پرستاری ارایه شده در مراکز آموزشی درمانی. مجله دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی تهران(حیات)، دوره17، شماره 1، صص 44-35.
1
حسنی، فرنود؛ سلطانی، سهیلا (1387). ماهنامه عصر فناوری اطلاعات، آبان ماه، شماره 37.
2
حسینی، میرزا حسن؛ احمدی نژاد، مصطفی؛ و قادری، سمیه.(1389). بررسی و سنجش کیفیت خدمات و ارتباط آن با رضایتمندی مشتریان؛ مطالعه موردی بانک تجارت. بررسی های بازرگانی، شماره 42، 88-97.
3
حقیقی کفاش، مهدی ؛ اکبری، مسعود.(1390). اولویتبندی عوامل موثر بر وفاداری مشتریان با استفاده از مدل ECSI. مجله مدیریت بازاریابی، شماره 10.
4
حکمتنیا، حسن؛ موسوی، میرنجف.(1386). سنجش میزان و عوامل مؤثر بر رضایتمندی شهروندان از عملکرد شهرداری مطالعه موردی؛ شهر یزد. مجله جغرافیا و توسعه، بهار و تابستان 86.
5
خواجوند، نورعلی ؛ حسینی لرگانی، مریم (1379)، بررسی تحلیلی نتایج فرمهای نظرسنجی هشتمین نمایشگاه بینالمللی قرآن کریم، گزارش.
6
رضائی، مسعود.(1383). مدلهای شاخص رضایتمندی مشتری. کنفرانس زنجیره تامین.
7
سرمدسعیدی، سهیل.، و محمودیان، امیر.(1381). خدمات پس از فروش: ابزار مهم بازاریابی. ماهانه بازاریابی، شماره 23.
8
گور، رابرت ند.(1379). چرا انسانها شورش میکنند؟. ترجمه علی مرشدی زاد. پژوهشکده مطالعات راهبردی. تهران.
9
مرتضوی، سعید و حدادیان، علیرضا.(1384). سنجش و تعیین شاخص رضایتمندی مشتریان واسط(توزیع کنندگان) با روش ترکیبی CSM و شاخص CSI (مطالعه موردی: شرکت شهد ایران). پیام مدیریت، شماره 15 و 16، صص 60- 37.
10
ملکی، آناهیتا و دارابی، ماهان.(1387). روشهای مختلف اندازهگیری رضایت مشتری. ماهنامه مهندسی خودرو و صنایع وابسته، شماره 3، سال اول، 32-27.
11
محمدی، اسماعیل.(1382). مشتریمداری؛ تکریم ارباب رجوع. تهران: نشر پارسا.
12
محمدی، حسین.(1381). رشد تجارت خارجی از نتایج برگزاری نمایشگاه موفق است. مجله بررسیهای بازرگانی.
13
Arasli, H., Katircioglu, S.T., & Smadi, S.M. (2005). "A comparison of service quality in the banking industry, some evidence from Turkish and Greek speaking areas in cyprus". International Journal of Bank Marketing, Vol. 23, No.7, pp 508-526.
14
Brady, M.K., Cronin, J.J., & Brand, R.R.(2002), "Performance only measurement of service quality: a replication and extension". Journal Of Business Research, Vol. 55, No. 1, pp. 17-13.
15
Bruhn, M., & Grund, M.(2000). "Theory, development and implementation of national customer satisfaction index": the swiss index of customer satisfaction, Vol. 11, , No. 7.
16
Cronin, J.J., & Taylor, S.A. (1992). "Measuring service quality: a reexamination and extension". Journal of Marketing, Vol. 56.
17
Hayes, J., and Dredge, F. (1998). Managing Customer Service. Gower Publishing, Hampshire.
18
Hill, N.(2000). Customer satisfaction measurement: how not to do, how to do it and why it should be done.
19
Jamal, A., and Naser, K. (2002). "Customer satisfaction and retail banking: an assessment of some of the key antecedents of customer satisfaction in retail banking". International Journal of Bank Marketing, Vol. 20, No. 4, 146-160.
20
Johansson, P., Oleni, M., & Fridlund, B. (2002). "Patient satisfaction with nursing care in the context of health care": a literature study. Scand J Caring Sci. Vol. 16, No. 4, pp. 337-44.
21
McMullan, Rosalind. (2005). A multiple-item scale for measuring customer loyalty development. Journal of Service Marketing, Vol. 19, No.7, 470- 481.
22
Ndubisi, N.O. (2007). "Relationship marketing and Customer loyalty". Marketing Intelligence & Planning, Vol. 25, No. 1, 98-106.
23
Oliver, R. L. (1997). Satisfaction: A Behavioral Perspective on the Consume. Irwin, Mc Graw – Hill Company
24
Othman, A., & Owen, L. (2002). "Adoption & measuring customer service quality in eslamik banks". International Journal of Islamic Financial Services, Vol. 3, No. 1.
25
Parasuraman, A., Zethaml, V.A., & Berry, L.L. (1998). "SERVQUAL: a multiple-item scale for measuring consumer perceptions of service quality". Journal of Retailing, Vol. 64, No. 1, pp. 12-40.
26
http://www.iqna.ir/fa/news/1419857
27
Webster, F. (1994). Market driven management. New York: John- Wiley publishing.
28
ORIGINAL_ARTICLE
تأثیر دینداری بر ارزیابی مخاطبان از آگهیهای بازرگانی اسلامی
اسلام مجموعهای از قوانین، مقررات، ارزشها و هنجارهاست که بهصورت آیینی و نمادین بر نگرش و رفتار مصرفی مسلمانان تأثیر میگذارد. ازاینرو، میزان دینداری مسلمانان میتواند ارزیابی آنان را از آگهیهای بازرگانی که حامل نمادی اسلامی است تعدیل کند. برای آزمون این تأثیر تعدیلکننده مثبت، پژوهشی آزمایشگاهی انجام شد تا تأثیر دینداری را بر نگرش مصرفکنندگان مالزیایی مسلمان به آگهیهای بازرگانی را بررسی کند که در آن زنان باحجاب کالا تبلیغ میکنند. 120 دانشجوی زن مسلمان دانشگاه دولتی یوپیام مالزی درچهار گروه در این پژوهش آزمایشگاهی شرکت کردند. آزمودنیها در هر گروه، چهار آگهی بازرگانی را که یکی از آنها بهوسیله یک زن باحجاب و سه آگهی دیگر با استفاده از زنان بیحجاب تولید شده است تماشا کردند. سپس دیدگاه آزمودنیها درباره هریک از این آگهیها با استفاده از پرسشنامه سنجیده و پاسخها با استفاده از آزمون تحلیل چند متغیره کوواریانس تجزیه و تحلیل شد. یافتهها نشان داد استفاده از زن باحجاب در تبلیغ کالا بهگونة موثری بر ارزیابی آزمودنیها از آگهی بازرگانی، نام تجاری کالای تبلیغشده و قصد خرید اثر گذاشته است و میزان دینداری آزمودنیها نیز نقش تعدیلکننده مثبتی در این فرایند داشته است. افزون براین، یافتهها نشان داد که این تأثیر با نوع کالای تبلیغشده ارتباطی ندارد.
https://www.jccs.ir/article_10432_870ce233a565470ade3bf41feaa7cdca.pdf
2015-06-01
35
50
نماد اسلامی
حجاب
دینداری
ارزیابی آگهیهای بازرگانی
عباس
ناصری طاهری
naseritaheri@iribu.ac.ir
1
استادیار دانشکده ارتباطات دانشگاه صدا و سیما
AUTHOR
Advertising Code for Television and Radio, Ministry of Information, Kuala Lumpur,)1990(.
1
Al-Olayan, F. S., &Karande, K. (2000). "A content analysis of magazine advertisements from the United States and the Arab world".Journal of Advertising, 29(3), 69-82.
2
Chachua, G., Kucharski, H., Luba , A., Malachowska, K., &Martinovski, B. (2010).The influence of selected aspects of Islam on advertising efforts, from http://nic.hb.se/assets/media/the influence of selected aspects of islam on advertising efforts.pdf
3
Cho, Chang-Hoan, Jung-Gyo Lee, and Marye Tharp (2001), "Different forced-exposure levels tobanner advertisements", Journal of Advertising Research, 41 (4), 45-56.
4
De Run, E., Butt, M., Fam, K., & Jong, H. (2010). "Attitudes towards offensive advertising:Malaysian Muslims’ views".Journal of Islamic Marketing, 1(1),25-36.
5
Dotson, M., & Hyatt, E. (2000). "Religious symbols as peripheral cues in advertising: Areplication of the Elaboration Likelihood Model". Journal of Business Research, 48(1),63-68.
6
Fam, K., &Grohs, R. (2007). "Cultural values and effective executional techniques in advertising". International Marketing Review, 24(5), 519-538.
7
Fam, K., Waller, D., &Erdogan, B. (2004). "The influence of religion on attitudes towards theadvertising of controversial products". European Journal of Marketing, 38(5/6), 537-555.
8
Henley Jr, W. H., Philhours, M., Ranganathan, S. K., & Bush, A. J. (2009)."The effects ofsymbol product relevance and religiosity on consumer perceptions of Christiansymbols in advertising".Journal of Current Issues & Research in Advertising, 31(1), 89-103.
9
Hornikx, J., & O’Keefe, D. (2009). "Adapting Consumer Advertising Appeals to Cultural Values". Communication Yearbook 33, 39.
10
Kalliny, M., & Gentry, L. (2007). "Cultural values reflected in Arab and American televisionadvertising". Journal of Current Issues and Research in Advertising, 29(1), 15-32.
11
Kamp, E., &MacInnis, D. J. (1995). "Characteristics of Portrayed Emotions in Commercials: When does what is shown in ads affect viewers?" Journal of Advertising Research, 35, 19-28.
12
Karson, E. J., & Korgaonkar, P. K. (2001). "An experimental investigation of Internet advertising and the elaboration likelihood model". Journal of Current Issues and Research in Advertising, 23(2), 53-72
13
Kulenovi, T. (2006)."A Veil (hijab) as a public symbol of a Muslim woman modern identity".CollegiumAntropologicum, 30(4), 713-718.
14
Lumpkins, C. Y. (2010). "Sacred symbols as a peripheral cue in health advertisements: An assessment of using religion to appeal to African American women about breastcancer screening". Journal of Media and Religion, 9(4), 181-201.
15
Michell, P. C. N., & Al-Mossawi, M. (1995). "The Mediating Effect of Religiosity on advertisingeffectiveness". Journal of Marketing Communications, 1(3), 151 – 162.
16
ORIGINAL_ARTICLE
سکوت ارتباطی در غزلیات شمس
سکوت ارتباطی و کارکرد آن از مباحث نوینی است که در زبانشناسی ادبی برای مطالعه و بررسی متون مختلف به آن توجه میشود. این مقاله باتوجه به نقشها و کارکردهایی که رومن یاکوبسن برای هرکدام از عناصر ارتباطی کلام لازم میداند، به بررسی سکوت بلیغ و کارکردهای آن در غزلیات شمس بهمنزلۀ عنصر غیابی معنادار که ردّی از آن باقی میماند، میپردازد. پرسش این پژوهش چگونگی عملکرد نقشهای ششگانۀ سکوت در برابر گفتار است و هدف آن دستیافتن به شگردهایی است که مولوی بهواسطۀ سکوت و خاموشی برای اثرگذاری بر مخاطبان به کار میگیرد تا چگونه گفتن مطلبی را بهواسطۀ نگفتن آن برای ایجاد ارتباط موفق مطرح کند. مطالعه نشان میدهد که سکوت در سخن مولوی شیوهها و کاربردهای گوناگون دارد و در فعالسازی مخاطب نقش مهمی ایفا میکند
https://www.jccs.ir/article_10433_8227b40ec5aa258a8e731cedc766ddb5.pdf
2015-06-01
51
72
سکوت
فرایند ارتباط
سکوت بلیغ
یاکوبسن
حسن
حیدری
h-haidary@araku.ac.ir
1
دانشیار زبان و ادبیات فارسی دانشگاه اراک
AUTHOR
یداله
رحیمی
kahman_84@yahoo.com
2
دانشجوی دکتری زبان و ادبیات فارسی دانشگاه اراک
AUTHOR
استیس، والتر ترنس (1376). فلسفه و عرفان. ترجمة بهاءالدین خرمشاهی، تهران: سروش.
1
تری، ایگلتون (1368). پیشدرآمدی بر نظریة ادبی. ترجمة عباس مخبر، تهران: مرکز.
2
بارت، رولان (1368). نقد تفسیری. ترجمة محمدتقی غیاثی، تهران: بزرگمهر.
3
سجودی، فرزان و صادقی، لیلا (1389). «کارکرد گفتمانی سکوت در ساخت روایت داستان کوتاه». فصلنامۀ پژوهشهای زبان و ادبیات تطبیقی، دورۀ اول، شمارۀ دوم: 88-69.
4
شفیعی کدکنی، محمدرضا (1391). رستاخیز کلمات، تهران: سخن.
5
صادقی، لیلا (1389). «نقشهای سکوت ارتباطی در خوانش متون ادبیات داستانی». فصلنامۀ پژوهش زبان و ادبیات فارسی، شمارۀ 19: 211-187.
6
صفوی، کورش (1380). از زبانشناسی به ادبیات. تهران: سورة مهر.
7
صهبا، فروغ (1392). کارکرد ابهام در فرایند خوانش متن. تهران: آگه.
8
فالر، راجر و یاکوبسن، رومن (1369). زبانشناسی و نقد ادبی. تهران: نی.
9
قشیری، ابوالقاسم عبدالکریم بن هوازن (1381). رسالة قشیریه. ترجمة ابوعلی حسن بن احمد عثمانی، تصحیح بدیعالزمان فروزانفر. تهران: علمی و فرهنگی.
10
محمدی ریشهری، محمد (1370). میزانالحکمه. قم: دارالحدیث.
11
مولوی، جلالالدین (1387). غزلیات شمس. با مقدمه، گزینش و تفسیر محمدرضا شفیعی کدکنی، تهران: سخن.
12
مولوی، جلالالدین (1384). مثنوی معنوی. توضیح و تحلیل محمد استعلامی، تهران: سخن.
13
هجویری، ابوالحسن علی بن عثمان (1389). کشف المحجوب. تصحیح محمود عابدی، تهران: سروش.
14
یاکوبسن، رومن (1386). روندهای بنیادین در دانش زبان. ترجمة کورش صفوی، تهران: هرمس.
15
Ephratt, Michael (2008). "The Functions of Silence". Journal of Pragmatics, 40: 1938-1909.
16
Haliday, M. and K. R. Hassan (1980). Cohesion in English. London: Longman
17
Tiersma, Peter (1995). "The language of Silence". Rutgers Law Review, 48 (1): 1-100.
18
ORIGINAL_ARTICLE
بررسی شیوههای طبقهبندی اعضا در تلویزیون بیبیسی فارسی: رویکردی تحلیل گفتمانی به برنامههای متمرکز بر موضوعهای دینی «پرگار»
طبقه بندی اعضا[1]، اصطلاحی است که ابتدا هاروِی ساکس[2] در اواسط دهة 1960 مطرح کرد. کوششهای اولیة ساکس به ارائة طرح اولیهای از ابزار طبقه بندی اعضا (MCD)[3] انجامید که در آن به خودِ طبقهها و ویژگیهایشان پرداخت. مقالة حاضر، با هدف بررسی شیوههای طبقهبندی اعضا بهمثابه رویکردی تحلیل گفتمانی، با بررسی برنامههای متمرکز بر موضوعهای دینی پرگار که در فاصلة سالهای 1389 تا 1392 از تلویزیون بیبیسی فارسی پخش شدهاند، تلاش میکند عناصر کلیدی کار ساکس در پیوند معناشناسانه با الگوی سهمرحلهای نورمن فرکلاف[4] را، توصیف، تفسیر و تبیین کند. نتایج بدستآمده، گویای آن است که تنها در حدود یکسوم واژهها و تعابیر استفادهشده برای اسلام بهنسبت مثبت بوده و دوسوم دیگر، منفی و در بسیاری از مواقع مبتنیبر کلیشههای ضداسلامی بوده است. تحلیل گفتمان انتقادی این برنامهها با محوریت برنامة ذات اسلام نیز نشان داد که پرگار، اسلام را بهطورعمده دین خشونت، تحجر، ناراستی، ضدمدرنیسم و ناقض حقوق بشر معرفی کردهاست. [1]. Membership Categorization [2]. Harvey Sacks [3]. Membership Categorization Devices [4]. Norman Fairclough
https://www.jccs.ir/article_10434_17fdeca91d7e87f58e22562c9f73b7a0.pdf
2015-06-01
73
99
طبقه بندی اعضا
تحلیل گفتمان انتقادی
پرگار
اسلام
بیبیسی فارسی
محمدمهدی
فرقانی
1
دانشیار علوم ارتباطات اجتماعی؛ دانشگاه علامه طباطبایی
AUTHOR
حسین
بصیریان جهرمی
hossein.basirian@gmail.com
2
دکترای علوم ارتباطات اجتماعی؛ دانشگاه علامه طباطبایی؛ مدرس و پژوهشگر . این مقاله برگرفته از طرح پژوهشی«تحلیل گفتمان انتقادی و مخاطب برنامه تلویزیونی پرگار» است که در پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری انجام شده است.
LEAD_AUTHOR
سارا
مهدوی
3
کارشناس ارشد تبلیغ و ارتباطات فرهنگی؛ دانشگاه سوره
AUTHOR
قرآن کریم.
1
ابوالقاسمی، محمدجواد (1384). بهسوی توسعه فرهنگ دینی در جامعه ایران. تهران: مرکز پژوهشی توسعة فرهنگ دینی در جهان معاصر.
2
بصیریان جهرمی، حسین (1387). «بررسی مقایسهای میزان اعتماد به اخبار سیمای جمهوری اسلامی ایران و اخبار وبسایتهای خبری و عوامل مؤثر بر آن». پایاننامة کارشناسی ارشد علوم ارتباطات. دانشکدة صدا و سیما.
3
دانش، تاجزمان (1376). حقوق زندانیان و علوم زندآنها در ایران و فرانسه. تهران: انتشارات دانشگاه تهران.
4
طباطبایى، سیدمحمدحسین (1370). المیزان. ترجمة محمّدتقى مصباح، تهران: بنیاد علمى علامه طباطبایى.
5
فردوسی، مهراوه (1391). «بهرهگیری شبکههای ماهوارهای از ارتباطات آیینی: مطالعة موردی برنامة «نوبت شما» بیبیسی فارسی». پایاننامۀ کارشناسی ارشد علوم ارتباطات. دانشکدة صدا و سیما.
6
فرقانی، محمدمهدی (1382). راه دراز گذار: تحول گفتمان توسعة سیاسی در ایران. تهران: فرهنگ و اندیشه.
7
فرقانی، محمدمهدی و اکبرزاده جهرمی، سید جمالالدین (1390). «ارائة مدلی برای تحلیل گفتمان انتقادی فیلم». فصلنامة مطالعات فرهنگ- ارتباطات، (16): 157-129.
8
فرکلاف، نورمن (1389). تحلیل انتقادی گفتمان. گروه مترجمان. تهران: دفتر مطالعات و برنامهریزی رسانه.
9
محمدخانی ملکوه، محمد (1390). بررسی ساختار برنامههای بیبیسی فارسی. تهران: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی.
10
مختاری، ندا (1387). «گفتمان، هویت، ایدئولوژی: بازنمایی گفتمان هویت ایرانی در بی.بی.سی». پایاننامة کارشناسی ارشد علوم ارتباطات (مطالعات فرهنگی و رسانه). دانشگاه تهران.
11
مکارم شیرازی، ناصر (1370). تفسیر نمونه. مجلد چهارم. قم: دارالکتب الاسلامیه.
12
نجفی، محمدحسن (1363). «مقدمهای بر مقررات و احکام زندان در اسلام». ماهنامة مکتب اسلام، 25، (1): 25-13.
13
نصر، سید حسین (1390). قلب اسلام. تهران: نی.
14
نهجالبلاغة حضرت امیرالمومنین (ع) (1383). ترجمة علی شیروانی، قم: دارالعلم.
15
وائلی، احمد (1378). احکام زندان در اسلام. ترجمة محمدحسن بکایی، تهران: دفتر نشر فرهنگ اسلامی.
16
یورگنسن، ماریان و فیلیپس، لوئیز (1391). نظریه و روش در تحلیل گفتمان. ترجمة هادی جلیلی، تهران: نی.
17
Berger, P. L. (1990). The Sacred Canopy: Elements of a Sociological Theory of Religion. London: Faber and Faber.
18
Eglin, P; Hester, S. (2003). The Montreal Massacre: A Story of Membership Categorization Analysis. Wilfrid Laurier Press, Waterloo, Ontario.
19
Fairclaough, N. L. (1995). Critical Discourse Analysis: The Critical Study of Language. Harlow, UK: Longman.
20
Leudar, L. & Marsland, V. (2006). "On Membership Categorization: ‘us’,‘Them’ and ‘Doing Violence’ in Political Discourse". Discourse & Society, 15 (2-3): 243-266.
21
Nekvapil, J. and Leudar, I. (2002) "On Dialogical Networks: Arguments About the Migration Law in Czech Mass Media in 1993", in S. Hester and W. Housley (eds). Language, Interaction and National Identity, 60–101. Aldershot: Ashgate.
22
Sacks, H (1972a). "An Initial Investigation of the Usability of Conversational Data for Doing Sociology". In: Sudnow, D.N. (Ed.), Studies in Social Interaction. Free Press, New York, 31–74.
23
Sacks, H. (1972b). "On the Analyzability of Stories by Children". In: Gumperz, J.J., Hymes, D. (Eds.), Directions in Sociolinguistics: The Ethnography of Communication. Holt, Rinehart and Winston, New York, 325–345.
24
Sacks, H. (1992). In: Jefferson, G. (Ed.), "Lectures on Conversation", vol. 2. Blackwell, Oxford.
25
Sacks, H., AND Schegloff, E. A. (1979). "Two Preferences in the Organization of Reference to Persons and Their Interaction". In: Psathas, G. (Ed.), Everyday Language: Studies in Ethnomethodology". Irvington Publishers, New York, 15–21.
26
Schegloff, E. A. (2002). "Accounts of Conduct in Interaction: Interruption, Overlap and Turn-Taking". In: Turner, J.H. (Ed.), Handbook of Sociological Theory. Plenum, New York,. 287–321.
27
Schegloff, E. A. (2007). "A Tutorial on Membership Categorization". Journal of Pragmatics, 39: 462-482.
28
ORIGINAL_ARTICLE
تبیین الگوی عملکرد رسانه در راستای تقویت کارکردهای خانواده اسلامی
ازمنظر قرآن کریم، حکمت تشکیل خانواده رسیدن به آرامش روانی است. برایناساس در سوره شریفه روم بیان شده که « ...از نشانههای او این است که از جنس خودتان همسری آفرید تا در کنارش آرام گیرید...(آیه21)» .این مطلب به بهترین شکلی به ابعاد اجتماعی و فردی خانواده اشاره دارد. سبکی که خانواده برای تعامل با فرزندان انتخاب میکند بر انتخاب ارزشهای ایشان و همچنین از جمله حقوق فرزندان، به ایشان در تشکیل خانواده کمک میکند. این امر بهطور طبیعی با تأکید بر ارزشهای اسلامی تدوین میشود و بیانگر ارتباط دو جانبه کارکردها و تقویت ارزشهاست. کارکردهای رسانه در تبیین و ترویج ارزشهای خانواده از دیدگاه اسلام در کنارِ کارکردهای رسانه در تأمین نیاز مخاطبان قابل بررسی است. این مقاله با تکیه بر پژوهش اسنادی به جمعآوری اطلاعاتی در مورد عملکرد رسانههای داخلی بهویژه تلویزیون در تقویت کارکردهای خانواده اسلامی پرداخته است و با نگاهی تحلیلی بر حجم گستردهای از منابع و تحقیقات موجود، تلاش شده تا الگویی برای کارآیی مؤثر رسانهها در تأمین نیاز مخاطبان تعریف شود.
https://www.jccs.ir/article_10436_3eff92e2ec4002c52368955d7cefdf9c.pdf
2015-06-01
133
148
کارکردهای رسانه
کارکرد حمایت
کارکرد جامعه پذیری
کارکرد عاطفه ـ همراهی
کارکرد تأمین پایگاه اجتماعی
کارکرد نظارت اجتماعی
زهره
خوشنشین
khoshneshin@khu.ac.ir
1
استادیار دانشگاه خوارزمی
AUTHOR
احمدی خدابخش، فتحی؛ آشتیانی، علی و عربنیا، علیرضا(1386)، «بررسی رابطه بین تقیدات مذهبی و سازگاری زناشویی»، فصلنامه خانواده پژوهی، سال سوم،شماره 5
1
بستان(نجفی)، حسین(1387)، اسلام و جامعهشناسی خانواده، پژوهشکده حوزه و دانشگاه، قم
2
باهنر، ناصر(1388)، آموزش مفاهیم دینی همگام با روانشناسی رشد، شرکت چاپ ونشر بین الملل، ایران، تهران
3
علامه مجلسی(1387)، بحارالانوار، انتشارات احسنالحدیث، ایران، تهران
4
بهمنی، مهرزاد(1386)، «هماهنگی تلویزیون، خانواده، مدرسه در جامعهپذیری دانشآموزان (بررسی موردی سریال نرگس)»، فصلنامه پژوهشهای ارتباطی، مرکز تحقیقات ومطالعات صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران،تهران
5
بیچرانلو،عبدالله(1389)، بررسی تأثیراتِ شبکههای ماهوارهای برخانواده ایرانی، آیندهپژوهی مسایل خانواده، معاونت پژوهشهای فرهنگی، اجتماعی، مجمع تشخیص مصلحت نظام، مرکزتحقیقات استرانژیک،
6
پوراسماعیلی، مصطفی مظفری(1390)، «اخلاقگرایی نه قانونگذاری: سهم اخلاق در پهنه خانواده»، فصلنامه خانوادهپژوهی، شماره سال هفتم، شماره 27، پاییز،1390
7
سعدیپور، اسماعیل، چگونگی نمایش ازدواج وطلاق درسریالهای تلویزیون ایران (1386) فصلنامه پژوهشهای ارتباطی، مرکز تحقیقات ومطالعات صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران، تهران
8
سعدیپور، اسماعیل؛ علیپور، محمد(1386)، «محتوای سریالهای تلویزیونی ایرانی از نظر روشهای تربیتی»، فصلنامه پژوهشهای ارتباطی، مرکز تحقیقات ومطالعات صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران، تهران
9
سفیری،خدیجه(1392)، «بررسی تأثیر سریالهای ماهوارهای (سریالهای خانوادگی شبکه (GEM Classic بر روابط زوجین»، پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشگاه الزهرا(س). انتشار نیافته.
10
شریفی، مسعود؛ سمندری ناهید؛ حیدری، محمود(1384)، «بررسی تأثیر رفتار والدین بر ریتمهای زیستی فرزندان»، فصلنامه خانواده پژوهی، سال اول، شماره 1، بهار1384.
11
صادقی، منصورالسادات؛، مظاهری، محمدعلی؛ حیدری، محمود(1386)، «میزان مذهبیبودن والدین منابع شناخت دینی وتصور از خدا»، فصلنامه خانواده پژوهی، سال سوم، شماره 6.
12
عرفانی(1384)، «تأثیر گرایش ارزشی اولیا برجوانان»، سال اول، شماره1، بهار1384
13
علیزاده، فتحینیا(1386). «سبک زندگی طبقات اجتماعی در سریالهای خانوادگی تلویزیون»، فصلنامه پژوهشهای ارتباطی، مرکز تحقیقات ومطالعات صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران،تهران.
14
فولادچنگ،محبوبه(1385). «نقش الگوهای خانوادگی در سازگاری نوجوانان»، فصلنامه خانواده پژوهی، سال دوم، شماره 7، پاییز 1385
15
مهرافشا، علیاکبر(1375)،«مواظب آنچه کودکان شما تماشا میکنند، باشید» (ترجمه) یلتیرن، سیلیا: لتی فیلبسون و انجلاشوله، مرکز تحقیقات، مطالعات و سنجش برنامه صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران، شماره239
16
قربانی، حسن و سعدیپور، اسماعیل(1386). «چگونگی نمایش ازدواج وطلاق درسریالهای تلویزیون ایران» فصلنامه پژوهشهای ارتباطی، مرکز تحقیقات ومطالعات صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران، تهران
17
مجدفر، فاطمه(1382). جامعهشناسی عمومی، تهران، شعاع، چاپ اول: 276
18
نیکو،مینو(1375). «نگرش به رادیو تلویزین در سال طی سالها» (ترجمه) گونتر، بری: مایکل سون ویک، مرکز تحقیقات، مطالعات و سنجش برنامهای صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران، شماره266
19
مرادی عباسآبادی(1386). «روشهای تشویق و تنبیه کودکان ونوجوانان در سریالهای خانوادگی تلویزیون» فصلنامه پژوهشهای ارتباطی، مرکز تحقیقات ومطالعات صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران، تهران
20
مطهری، مرتضی(1368). مسئله حجاب، انتشارات صدرا، ایران، تهران.
21
معدنیپور)1384). «تأثیرخانواده ورسانه برپندپذیری جوانان»، فصلنامه خانواده پژوهی، سال اول، شماره 1
22
موریش، ایور(1987). ترجمه غلامعلی سرمد، مرکز نشر دانشگاهی1387، ایران، تهران.
23
نیکو، مینو؛ سعیدیان، ایما؛ سرکیسیان، وازگن و شیخ، سعادت (1375). «استفاده و رضامندی از رادیو و تلویزین بین جوانان»، مرکز تحقیقات، مطالعات و سنجش برنامهای صدا سیمای جمهوری اسلامی ایران، شماره 205
24
نیکو، مینو(1375). «مقالاتی در زمینه روششناسی شناخت مخاطب»،مجموعه مقالات، مرکز تحقیقات، مطالعات و سنجش برنامهای صدا سیمای جمهوری اسلامی ایران، شماره 304.
25
Gordon,C. “Impression management on reality TV: Emotion parental accounts in(2011)”, Journal of Pragmatics. 43(14), 3551–3564
26
Hee Shin,D. “Defining sociability and social presence in Social TV(2013)”. Journal of Computers in Human Behavior,29(3), 939-947
27
Nathanson, A. I. (1999). “Identifying and explaining the relationship between parental mediation and children’s aggression. Communication Research”, 26(2), 124–143.
28
Valkenburg, P. M., Krcmar, M., Peeters, A. L., & Marseille, N. M. (1999). “Developing a scale to assess three styles of television mediation: “Instructive mediation,” “restrictive mediation,” and social coviewing”. Journal of Broadcasting & Electronic Media, 43(1), 51-52
29
ORIGINAL_ARTICLE
رویکردی فلسفی به فضا و سیمای شهر
چهرة شهر، زبان شهر است؛ زبانی که نشانگر تلقی یا تفکر انسان از هستی و جهان است. «ساختن» که بروز نمادین و خلاقانة اندیشیدن است، نحوة وجود انسان در جهان و نگاه او به عالم و مکان را آشکار میسازد. شهرسازی و معماری بهمثابه بروز نمادین تفکر در قالب مادی و عینی در دورههای مختلف تاریخی با ایجاد تغییر در تلقی انسان از جهان و مکان دستخوش تغییر و تحول شده است. عدول از معنای اصیل کلمة «ساختن» و «بنا کردن» که به معنای سکونت، آرامش و قرار، الفت، اُنس و محافظت است، انسان معاصر را چنان دچار بحران «بیمکانی» و «بیخانمانی» (احساس عدم امنیت و آرامش) کرده که حتی در شهر و دیار خویش با فضای شهر خود بیگانه و ناآشناست. تنها زمانی میتوانیم از فضای شهری به معنای واقعی برخوردار باشیم که ظاهر و چهرة شهر متناسب با معنا و باطن (یعنی فرهنگ، باورها و عقاید) شکل گیرد تا بتواند برای تکتک افراد احساس آشنایی و معناداری را ایجاد کند. تأمل در معنای اصیل «ساختن» و «مکان» میتواند ارائهدهندة الگوی پیشنهادی بهمنظور اصالت بخشیدن به سیمای شهر در راستای معناداری (دلالتگری) و زبانی بودن آن باشد.
این مقاله با نگاهی پدیدارشناسانه سعی در خوانش سیمای شهر بهمثابه زبان شهر دارد.
https://www.jccs.ir/article_10437_073bdf60d0a006ba36ba29f8bc44d3ef.pdf
2015-06-01
149
166
مکان
شهر
ساختن
سکونت
بودن
جهان
زبان
مرضیه
پیراوی ونک
mpiravivanak@gmail.com & m.piravi@aui.ac.ir
1
دکترای فلسفه، عضو هیئت علمی دانشگاه هنر اصفهان
AUTHOR
پیراوی ونک، مرضیه، (1389). پدیدارشناسی نزد مرلوپونتی. آبادان: پرسش.
1
پیراوی ونک، مرضیه، (1393). زبان در تفکر هایدگر. تهران: ایران.
2
هایدگر، مارتین، (1381). شعر، زبان و اندیشۀ رهایی. ترجمۀ عباس منوچهری، تهران: مولی.
3
مددپور، محمد، (1384). ماهیت فناوری و هنر فناورانه. تهران: سورة مهر.
4
نوربرگ شولتز، کریستین، (1380). «تفکر هایدگر دربارۀ معماری». ترجمۀ نیر طهوری، معمار، شمارۀ 12.
5
نوربرگ شولتز، کریستین، (1353). هستی، فضا و معماری. ترجمۀ محمدحسن حافظی، تهران: تهران.
6
خاتمی، محمود، (1387). گفتارهایی در پدیدارشناسی هنر. تهران: فرهنگستان هنر.
7
Heideggr, Martin (1959). An Introduction to Metaphysic. Translate by Ralph Manheim, New Haven: yale university press.
8
Heidegger,Martin(1962). Being and Time. Translate by John Mcquarrie and Edward Robinson, London: Scm press.
9
Heidegger, Martin (1977). Basic Writings, ED. Translate by David Farrel krell. Newyork: Harper and Row.
10
Heidegger,Martin(1953). Ein Fuhrung in die Metaphysics. Tubingen; Maxiniemeyer, Varlay.
11
Heidegger,Martin(1971). On the way to Language. Translate by Peter D. Herts and John Stambnaugh, Newyork: Harper and Row.
12
Norberg – Schulz, C. (1975). Meaning in Western Architecture. New York: Rizzoli.
13
--------1980, Genius loci: Towards a Phenomenology of Architecture. New York: Rizolli.
14
Richardson, Wiliam J (1974). Heidegger Through Phenomenology to thought. Martinus Nijhoff, the Hague, Netherland.
15
Seamon (1998). “Concretizing Heidegger s notion of Dwelling”. The contribution of Thomas This-Evensen and Christopher Alexander. http:/ www.thea.tu-cottbus. De/wolke/eng/Subjects/982/Seamon.t.html.
16
ORIGINAL_ARTICLE
بازنمایی فرشته در رسانه براساس آموزههای اسلامی
در همه اعصار، فرشتگان و ماهیت آنها برای انسان، جذاب و پرسش برانگیز بوده است. این جذابیت تنها به این دلیل نیست که بشر نمیتواند ملائک را همچون دیگر ارکان عالم مشاهده کند، بلکه دلایل دیگری را نیز در خود دارد. از مهمترین این دلایل نقش فرشتگان در جهان هستی و ارتباط آنها با زندگی دنیوی و اُخروی آدمی است. بازنماییِ فرشتگان در رسانههای غربی، با حقیقت و آموزههای اسلامی مغایرت دارد، ولی متأسفانه بهدلیل قدرت جادویی رسانه، تأثیرات فراوانی بر اذهان عمومی گذاشته است.
این پژوهش تلاش دارد براساس آموزههای اسلامی سیمایِ فرشتگان را در رسانه ملّی تحلیل کند و همچنین راهکارهای عملی و کاربردی را در چگونگی بازنمایی فرشتگان در رسانه را پیشنهاد کند. نتایج بهدست آمده از این پژوهش نشان میدهد که اهالی رسانه باید همانطورکه به امور فنی رسانه تسلط داشته باشند، به مفاهیم و آموزههای اسلامی نیز واقف باشند.
https://www.jccs.ir/article_10438_f74489cfa8876aabffd367c2846b8d3e.pdf
2015-06-01
167
187
فرشتگان
رسانهملّی
سینما
تلویزیون
اسدالله
غلامعلی
a.gholamali@modares.ac.ir
1
دانشجوی دکتری پژوهش هنر. دانشکده هنر و معماری. دانشگاه تربیت مدرس
AUTHOR
اصغر
فهیمیفر
2
مدیر گروه پژوهش هنر. عضو هیئت علمی دانشکده هنر و معماری. دانشگاه تربیت مدرس
AUTHOR
قرآنکریم
1
نهجالبلاغه، گردآوری: سیر رضی، قم، هجرت، چاپ اول، 1414هجری-قمری.
2
کتاب مقدس، بیتا، انجمن کتاب مقدس ایران.
3
بحرانی، سید هاشم. تفسیر برهان (تفسیر روایی شیعه). دوره نه جلدی. تهران. 1389.
4
حسین راغب اصفهانی، مفردات الفاظ القرآن، ترجمه :صفوان عدنان داوودی، دارالقلم، دمشق. 1996.
5
جعفری، محمد تقی، ترجمه و تفسیر نهج البلاغه،تهران، دفتر نشر فرهنگ اسلامی،1376.
6
خمینی، روحالله، آداب الصلاة، تهران، موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی (ره). 1388.
7
رازی، فخرالدین محمد، تفسیر کبیر، ترجمه علیاصغر حلبی، انتشارات اساطیر. تهران. 1379.
8
رسولی محلاتی، سیّد هاشم، تاریخ اانبیاء(قصص قرآن از حضرت آدم(ع) تا خاتم النبیین(ص)، قم، بوستان کتاب قم، 1385.
9
صدرالمتألهین شیرازی، شرح اصول کافی(جلد سوم)، ترجمه محمّد خواجوی. موسسه مطالعات و تحقیقات فرهنگی، تهران، 1360.
10
محمد صدرالدین شیرازی، الحکمة المتعالیة فی الاسفار العقلیة الاربعة. محمد حسین طباطبائی. انتشارات دار الاحیاء التراث العربی. بیروت. 1419هجری.قمری.(حذف)
11
طباطبائی، محمد حسین، المیزان فی تفسیر القرآن، تهران، انتشارات امیرکبیر. 1376.
12
طوسی، محمد بن حسن. تهذیب الاحکام. قرن 5 هجری قمری.
13
غفاری، محسن، ابلیس نامه، نشر پیام آزادی، 1389.
14
قمی، علی بن ابراهیم، تفسیر قمی، تحقیق: سید طیب موسوی جزایری، قم، دارالکتاب، چاپ چهارم، 1367.
15
قمی، عباس، ولی زاده, رضا، منتخب مفاتیح الجنان، تهران نشر آوای عشق، 1390.(اضافه شده)
16
کامرانیان، عباسعلی، فرشتهها؛ تحقیق قرآنی، روائی، عقلی و نقلی، پیرامون زندگی، کارها، انواع جنس و ... فرشتگان، قم، انتشارات نور قرآن و اهل بیت(ع)، چاپ دوم 1388.
17
کامرانیان، عباسعلی، جن؛ بررسی خلقت، زندگی و کارهای جنیان براساس آیات قرآنکریم، روایات ائمه اطهار(ع) و حکایات واقعی، قم، انتشارات نور قرآن و اهلبیت(ع)،چاپ چهارم، 1389.
18
کامرانیان، عباسعلی، عصیانگر؛ بررسی خلقت، کارها و انواع شیطان(1)، قم، نشر مجنون، چاپ دوم، 1387.
19
مجلسی، محمدباقر،، بحارالانوار، تهران، دارالکتب الاسلامیة، 1373.
20
مجلسی، محمّد باقر، عین الحیاة، قم، نشر آل طه، 1388.
21
مطهری، مرتضی، حرکت و زمان در فلسفه اسلامی، تهران، حکمت، چاپ سوم، 1369.
22
مطهرینیا. محمود، بازنمایی فرشتگان الهی در رسانه(1)؛ جبراییل و میکاییل. قم، مرکز پژوهشهای اسلامی صدا و سیما، 1390.
23
مکارم شیرازی، ناصر و همکاران، تفسیر نمونه، قم، مدرسه امام علی بن ابیطالب(ع)، 1421 هجری قمری.
24
موسوی همدانی، سیّد محمدباقر. ترجمه: تفسیر تفسیر المیزان، قم، دفتر انتشارات اسلامی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، چاپ پنجم، 1374.
25
نادری، رسول، بازنمایی فرشتگان الهی در رسانه(2)؛ عزراییل و اسرافیل. قم، مرکز پژوهشهای اسلامی صدا و سیما، 1390.
26
ORIGINAL_ARTICLE
قمهزنی؛ عزاداری یا خرافه؟
حماسه عاشورا در کربلا از حماسههای جاودان خلقت است که در راستای هدایت انسانها توسط خداوند متعال در خلال اختیار انسانها طراحی شده است و عزاداری احیای این حماسه انسان ساز است. اگرچه مصادیق عزاداری توسط عرف مردم در هر عصر تعیین میشود، اما این عرف نباید با اصول و مبانی عقلی و نقلی تعارض داشته باشد. در این مقاله قمهزنی بهمنزله روشی که نه تنها عرف اندیشمندان آن را تأیید نمیکنند، بلکه عمل بدعت و خرافی که هیچ دلیل استواری آن را حمایت نمیکند معرفی میشود. شبه ادلهای که طرفداران اندک این عمل برای خود دارند معرفی شده و مورد نقد قرار میگیرند و ادلّه فقهای عظام مبنی بر بدعت بودن، مصداق اضرار و ایذاء نفس، وسیله وهن و تضعیف مذهب و دین و سوءاستفاده دشمنان بهمثابه ادله حرمت این عمل معرفی شده است. کلمات و فتاوی جمع قابل توجهی از فقهای حال و گذشته بهمنزله مؤید این فتوی آورده شده و در نهایت به انعکاس این عمل خرافی در سایتها و فیلمها و رسانههای دشمنان پرداخته میشود.
https://www.jccs.ir/article_10439_e59ddae405fb097f6353d279017cece2.pdf
2015-06-01
189
214
قمه زنی
عزاداری
حرمت قمه زنی
وهن مذهب
اضرار نفس
خرافه
بدعت
احمدعلی
قانع
4ghane@gmail.com
1
استادیار دانشگاه امام صادق(ع)
AUTHOR
محمدرضا
فتحالله بیاتی
2
دانشجوی کارشناسی ارشد فرهنگ و ارتباطات دانشگاه امام صادق (ع)
AUTHOR
قرآن کریم
1
اکبرنژاد، محمدتقی، از شور تا شعور حسینی، قمهزنی حقیقت یا افسانه، انتشارات صفحه نگار، قم، چاپ اول، 1385.
2
امین، سید محسن، عزاداری های نامشروع، ترجمه جلال آل احمد، انتشارات شروه، چاپ دوم، بوشهر، 1371.
3
بهرامی احمدی، حمید، قواعد فقه قاعده لاضرر، دانشگاه امام صادق (ع)، تهران، 1389، چاپ اول
4
پیشوائی، مهدی، مقتل جامع سیدالشهداء(ع)، به اهتمام جمعی از تاریخ پژوهان، مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)، قم، 1392، چاپ اول.
5
خامنه ای، سیدعلی، اجوبه الاستفتائات، مؤسسه فرهنگی، هنری و انتشارات بین المللی الهدی، تهران، 1391.
6
رحیمیان، محمد حسن، در سایه آفتاب، مؤسسه پاسدار اسلام، قم، چاپ دوم، 1371.
7
شیرازی، سلطان الواعظین، شبهای پیشاور، دارالکتب الاسلامیه، تهران، 1364، چاپ سی و یکم.
8
طبرسی، مشکاه الانوار فی غررالاخبار، مؤسسه الآعلمی للمطبوعات، بیروت، 1411.
9
طریحی، فخرالدین، مجمع البحرین، تحقیق مؤسسه بعثت، نشر مؤسسه بعثت، قم، 1414ق، چاپ اول.
10
طوسی، ابن جعفر، تهذیب الاحکام، تصحیح علی اکبر غفاری، نشر صدوق، تهران، 1376، چاپ اول.
11
مسائلی، مهدی، قمهزنی سنت یا بدعت؟، انتشارات گلبن، اصفهان، چاپ ششم، 1386.
12
مطهری، مرتضی، جاذبه و دافعه علی(ع)، انتشارات صدرا، تهران، چاپ بیست و دوم، 1375.
13
عاملی، شیخ حر، وسائل الشیعه، المکتبه الاسلامیه، تهران، 1373، چاپ هشتم
14
عاملی، شیخ حر، وسائل الشیعه، احیاء التراث العربی، بیروت، 1403.
15
غریفی، سید محمود، الشعائرالحسینیه بین الوعی و الخرافه، مکتبة الفجر الجدید، بحرین، 1415، الطبعة الاولی.
16
فاضل لنکرانی، محمد، جامع المسائل، امیرالعلم، قم، چاپ دهم، 1380.
17
قمی، شیخ عباس، منتهی الآمال، قم: انتشارات هجرت، ج1، چاپ دوم، 1409ق.
18
کلینی، محمدبن یعقوب، اصول کافی، با ترجمه مصطفوی، انتشارات علمیه اسلامیه، بی تا، تهران.
19
مؤسسه فرهنگی فخرالائمه، دست پنهان، بوستان کتاب، قم، 1387، چاپ ششم.
20
موسوی خمینی، سید روحالله، استفتائات، دفتر انتشارات اسلامی، قم، چاپ سوم، 1375.
21
محمدی ری شهری، میزان الحکمه، مکتب الاعلام الاسلامی، تهران، 1367، چاپ دوم
22
مکارم شیرازی، ناصر، القواعد الفقهیه، مدرسه الامام علی بن ابی طالب، قم، 1425ق، چاپ اول.
23
ORIGINAL_ARTICLE
تعاملات اجتماعی و پوشیدگی زنان «خوانش بصری بازنمایی پوشش زنان، در فضاهای خصوصی و عمومی در نگارههای اصیل ایرانی»
چگونگی بازنمایی بصری پوشش زنان در اجتماعات خصوصی و عمومی، با نظر به فرهنگ دینی اسلام و ادبیات ایران اسلامی در نگارههای ایرانی موضوع این مقاله است. روش تحقیق، خوانش نشانههای مشترک در زِبَرمتن نگارهها و تحلیل بینامتنی آنها، به منظور دریافت کارکرد نظام زبانی و موقعیت زمانی مربوط به آنها در خصوص پوشش زنان در نگارهها بوده است. در این رویکرد، هر نگاره دارای نظام زبانی به هم پیوستهای تلقی شد که نشانههایی از هنر تصویری، کلام ادبی و نیز آموزههای دینی در آن به تجمیع رسیده بود. تداخل همزمان این متون در آثار نگارگری، تحلیل ترامتنی را به عنوان خوانشی فراگیر در فهم معنای نگارهها اقتضا کرد و از اینرو آثار منتخب بر این مبنا تحلیل شدند. نمونهها به طور هدفمند انتخاب شدند و در خوانش آنها، چگونگی بازتاب تصویر پوشش زنان در اجتماعات عمومی و خصوصی و نوع حضور اجتماعی زنان مد نظر قرار گرفت. پرسش اصلی آن بود که تعامل اجتماعی زنان در نگارهها با توجه به متغیر پوشش، چگونه بازنمایی شده است و آیا نوع بازتولید تصویری از پوشش زنان در نگارهها، به موقعیت مکانی آنها در فضاهای عمومی یا خصوصی مرتبط است؟ نتایج تحلیل آثار نشان داد که تصویر زنان در نگارهها، واجد مستوری ذاتی است که ارتباط چندانی با حضور ایشان در فضای عمومی یا خصوصی ندارد و زنان در هر دو فضا، با رعایت حدود پوشش توصیه شده به نمایش درآمدهاند.
https://www.jccs.ir/article_38965_5f2afa17da9ba9ae4a6872dffc0d8eeb.pdf
2015-06-01
101
132
زن
نگارگری
تعامل اجتماعی
پوشش
سیده راضیه
یاسینی
raziehyasini@yahoo.com
1
عضو هیات علمی
LEAD_AUTHOR