%0 Journal Article %T آینده‌پژوهی تولید برنامه‌های سرگرمی در شبکۀ ‌سبلان اردبیل در افق ده ساله (1408- 1398) %J فصلنامه مطالعات فرهنگ - ارتباطات %I پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات %Z 2008-8760 %A سپهری, محمدباقر %D 2020 %\ 12/21/2020 %V 21 %N 52 %P 145-169 %! آینده‌پژوهی تولید برنامه‌های سرگرمی در شبکۀ ‌سبلان اردبیل در افق ده ساله (1408- 1398) %K آینده‌پژوهی. برنامه‌های تفریحی و سرگرمی %K پویش محیطی %K رسانه‌های محلی %R 10.22083/jccs.2019.170752.2715 %X این مقاله با هدف شناسایی عوامل مؤثر بر آیندۀ تولید رسانه­ ای شبکۀ سبلان با تأکید بر سرگرمی و نگاهی آینده­ نگرانه (1398 تا 1408) و با روش دلفی انجام شده است. براساس پویش­ های محیط دور و رقابت و برمبنای مطالعه­‌های آینده­‌پژوهانه، دیدگاه­‌های خبرگان مورد مطالعه قرار گرفته‌اند. بررسی­‌ها نشان می­ دهد، 45 عامل در ده گروه محیط دور و محیط رقابت شناسایی شده و خبرگان دربارۀ اهمیت و عدم­قطعیت آن‌ها پاسخ دادند. بر اساس محاسبۀ میانگین اهمیت و عدم­ قطعیت، پیشرا‌‌ ن­ها و عوامل کلیدی اصلی شناسایی شدند. از این نظر از گروه محیط دور، عامل مسائل جنسی، خشونت و جذابیت‌های بصری از عوامل اخلاق با 26/89 درصد از اهمیت و عدم قطعیت بیشتری برخوردار است؛ همچنین از گروه محیط دور، مؤلفه هزینۀ تولید و پخش برنامه­‌های سرگرم­کننده از عوامل اقتصادی با 26/85 درصد اهمیت و قطعیت بیشتری در میان خبرگان دارد. قالب­ها و ساختارهای سرگرم­ کننده فناورانه ­محور و توجه به اینفوتینمنت، دو عاملی هستند که هر کدام با 99/84 درصد از اهمیت و عدم‌قطعیت یکسانی برخوردار شده­اند. درواقع، چهار مؤلفه پیش­گفته با بیشترین اهمیت و عدم­قطعیت، پیش­مشخص­ها و پیشران­ های اصلی سناریوهای آینده برای شبکۀ سبلان هستند. %U https://www.jccs.ir/article_99765_d27951ccdbe1ae0842ffb415d090be50.pdf