%0 Journal Article %T تحلیل سواد رسانه‌ای براساس مدل EC؛ مورد مطالعه: سیاست‌های شورای عالی انقلاب فرهنگی %J فصلنامه مطالعات فرهنگ - ارتباطات %I پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات %Z 2008-8760 %A باهنر, ناصر %A چابکی, رامین %D 2015 %\ 03/01/2015 %V 15 %N 28 %P 7-34 %! تحلیل سواد رسانه‌ای براساس مدل EC؛ مورد مطالعه: سیاست‌های شورای عالی انقلاب فرهنگی %K سواد‏رسانه‏ای %K مولفه دسترسی %K مولفه استفاده %K مولفه فهم انتقادی %K مولفه توانایی ارتباطی %R %X با پیشرفت و توسعه رسانه‌ها، جهان به مرحلۀ جدیدی گام نهاد که در آن رسانه‌ها، ضمن گام برداشتن در مسیر تکامل و تنوع، به یکی از اجزای اصلی جوامع بشری تبدیل شدند. در این دوره، گستره دسترسی مخاطبان به رسانه‌ها، توانایی استفاده و درعین‏حال حفظ استقلال فکری و اندیشه‏ای، اجتناب از انفعال، بهره‏مندی از تفکر انتقادی و افزایش توانایی گزینش و انتخاب رویارویی با این فرایند پیچیده و فراگیر و در نهایت تولید پیام‏های ارتباطی از طریق تکوین و تکامل سواد‏رسانه‏ای قابل حصول تلقی گشت. اگر سوادرسانه‏ای را علم تنظیم کننده روابط میان مخاطب و رسانه‌ها بر اساس هنجارهای درونی شده بدانیم، نباید از جایگاه آن در سیاست‏های رسانه‏ای کشورها غافل شویم. برای تحلیل این سیاست‏ها، مدل‏های مختلفی ارائه شده است که جامع‏ترین آنها مدل EC کمیسیون اروپا است. این مدل چهار مولفه دسترسی، استفاده، درک انتقادی و تولید ارتباطی را در حوزه سواد‏رسانه‏ای مطرح می‏کند. در این تحقیق، بر اساس مدل EC و مولفه‏های مطرح در آن و روش پژوهش اسنادی- تحلیلی اسناد نهاد شورای عالی انقلاب فرهنگی به عنوان مهمترین نهاد سیاست‏گذار در جمهوری اسلامی بررسی و تحلیل شد. نتایج تحقیق نشان می‏دهد که بیشترین میزان توجه در اسناد به مولفه استفاده و دسترسی بوده و مولفه درک انتقادی و توانایی‏های ارتباطی مخاطبان کمتر مورد توجه قرار گرفته است. نکته قابل توجه در این اسناد استفاده از واژه سواد الکترونیکی، سواد اطلاعاتی، سواد دیجیتالی و عدم استفاده از واژه  سواد رسانه‏ای است. %U https://www.jccs.ir/article_9918_9c40ddda0652829c9d05c39935cc79b7.pdf