%0 Journal Article %T موانع ساختاری و حرفه‌ای نظارت رسانه‌ای برکنش دولت در ایران %J فصلنامه مطالعات فرهنگ - ارتباطات %I پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات %Z 2008-8760 %A ساعی, منصور %D 2020 %\ 06/21/2020 %V 21 %N 50 %P 33-66 %! موانع ساختاری و حرفه‌ای نظارت رسانه‌ای برکنش دولت در ایران %K نظارت رسانه‌ای %K نظارت رسانه‌ای بر دولت %K موانع ساختاری %K موانع حرفه‌ای %R 10.22083/jccs.2019.194291.2886 %X هدف اصلی این مقاله، شناسایی و تحلیل موانع ساختاری و حرفه­ای فراروی نظارت و دیده‌بانی رسانه‌ای برکنش­های دولت و سازمان­های دولتی در ایران است. در این مطالعه برای جمع­‌آوری اطلاعات از روش کیفی (مصاحبه عمیق با روزنامه­نگاران باتجربه و متخصصان روابط عمومی) و از شیوۀ نمونه‌گیری هدفمند، برای انتخاب نمونه­‌ها استفاده شد. نتایج پژوهش نشان داد که مهم‌ترین موانع فرهنگی شامل «پنهان‌کاری و هراس از شفافیت در فرهنگ ایرانی، استقبال از تمجید و ستایش و هراس از انتقاد در میان ایرانیان»، مهم‌ترین موانع سیاسی، شامل «اسرارگرایی در رسانه براثر سایه سنگین سیاست، برخورد سیاسی با رسانه­ها، کارکرد حزبی رسانه­ها، مدیریت رسانه­ها توسط افراد سیاسی»، مهم‌ترین موانع حقوق و قانونی شامل «لزوم دریافت مجوز برای فعالیت­‌های رسانه­ای، گستردگی استثنائات و خطوط قرمز اطلاع­رسانی، نبود تعریفی روشن از جرم مطبوعاتی»، مهم‌ترین موانع اقتصادی «حضور دولت در اقتصاد رسانه، تطمیع خبرنگاران، نابرابری فضای رقابت بین رسانه­های دولتی و غیردولتی»، مهم‌ترین موانع درون سازمان­‌های دولتی شامل «نگاه مالکانه سازمان­‌های دولتی به اطلاعات سازمانی، بسته بودن جلسات ادارات دولتی بر روی رسانه­ها، تلقی هجمه‌گرایانۀ و مچ­گیرانه مدیرانِ سازمان‌ها از انتقاد رسانه­‌ها» و مهم‌ترین موانع درون رسانه­ای شامل «خودسانسوری رسانه­ها، وجود افراد جوان و بی‌تجربه در رسانه­ها، عدم آشنایی با روزنامه‌نگاری تحقیقی، غلبه رویکرد رویدادمحوری بر فرایند محوری در رسانه‌­ها» بوده‌اند. %U https://www.jccs.ir/article_96357_d07b869ac3a18b298abec188d3ff3277.pdf