%0 Journal Article %T اَشکال بازنمایی «منجی» در انیمیشن کودکانۀ بن‌‏تن %J فصلنامه مطالعات فرهنگ - ارتباطات %I پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات %Z 2008-8760 %A تورجی, قاسم %A شایگان فر, نادر %A سجودی, فرزان %A سلطانی, سید حسن %D 2020 %\ 12/21/2020 %V 21 %N 52 %P 251-275 %! اَشکال بازنمایی «منجی» در انیمیشن کودکانۀ بن‌‏تن %K نقد پسااستعماری %K الگوی سه سطحی %K الگوی پنج سطحی %K منجی %K سریال کودکانۀ بن‌تن %R 10.22083/jccs.2019.130718.2430 %X انیمیشن هستند. آن‌ها از هر قوم و سرزمینی، به­دلیل تأثیر­پذیری و عدم قدرت تجزیه‌وتحلیل بالا، از منفعل­ترین اقشار جامعه به­شمار می­روند. محتوای سریال انیمیشن بن‌تن، حاوی رمزگان­های اجتماعی جامعۀ تولیدکننده است، ازاین‌رو بر رفتار و طرز فکر بیننده تأثیر می­گذارد. محورهای غیریت­ساز، پاره­ای از عناصر و نشانه­های متنی مانند «منجی» را به­لحاظ معناشناختی دچار دگرگونی می­کنند تا مخاطبان در مواجهه با این دوگانه­ها به سمت‌وسویی معطوف شود که روایت فیلم تمایل دارد. به‌این‌ترتیب، منجی دارای ویژگی­های هویت / ملیتی است که در سریال بازنمایی می­شود. کودک در دوران بزرگسالی به دنبال منجی با هویت / ملیتی است که در کودکی برای او ترسیم کرده­اند. مسئلۀ اصلی این پژوهش بررسی چگونگی بکارگیری عناصر متنی برای تغییر شکل عناصر معنا است تا جایگاه هویتی منجی دستخوش تغییر و جابه­جایی شود. نظریۀ پسااستعماری، روش تحلیل گفتمان این پژوهش، از طریق بیان دیدگاه‌هایی با فرض مفهوم مخالف، در مورد ­آنچه در فرهنگ غرب شکل‌گرفته، قادر به پیمایش نااندیشیده­ها در متون استعماری است. این پژوهش با مطالعه و بررسی دقیق، ریزبینانه و جزءنگر سریال انیمیشن بن‌تن به­عنوان مورد مطالعاتی، با اتکاء به الگوی نشانه­شناختی سه سطحی فیسک و الگوی پنج سطحی روایی بارت به واکاوی محورهای غیریت­ساز متنی سریال بن‌تن مبادرت نموده است. یافته­‌ها حکایت از آن دارد که هالیوود در تصمیم­سازی برای کودکان به کمک انیمیشن­هایی نظیر بن‌تن شالوده­ای از اقتدارگرایی را بر معرفت­شناسی آن‌ها استوار م‌ی­کند. %U https://www.jccs.ir/article_93825_35f73125d76184a52a1356d2fbbe3eb7.pdf