%0 Journal Article %T تجزیه و تحلیل رابطۀ میان استفاده از موبایل و جامعه‏پذیری مدرسه‏ای با تأکید بر دانش‏آموزان دبیرستانی شهرستان کوهدشتِ لرستان (سال1390) %J فصلنامه مطالعات فرهنگ - ارتباطات %I پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات %Z 2008-8760 %A موسوی, سیدکمال‏الدین %A جمالی, فرشاد %D 2011 %\ 12/01/2011 %V 12 %N 15 %P 77-117 %! تجزیه و تحلیل رابطۀ میان استفاده از موبایل و جامعه‏پذیری مدرسه‏ای با تأکید بر دانش‏آموزان دبیرستانی شهرستان کوهدشتِ لرستان (سال1390) %K الگوی استفاده از موبایل %K موقعیت استفاده %K جامعه‏پذیری مدرسه‏ای %K نگرش ابزاری ـ بیانگر به موبایل %R %X موبایل به منزلۀ یکی از فناوری‏های نوین و تأثیرگذار ارتباطی هم‏اکنون حضوری ناخوانده، ولی فعال در بین نوجوانان و جوانان دارد و در فضاهای آموزشی بسیاری، سنن و آموزه‏های تعلیم و تربیت سنتی را به چالش می‏کشد. در این راستا، مطالعه دربارۀ رابطۀ میان استفاده از موبایل و جامعه‏پذیری مدرسه‏ای دانش‏آموزان، درواقع ردیابیِ یکی از مسائل اجتماعیِ بالقوه‏ای است که نه‏تنها در جامعۀ ما، بلکه در ملل دیگر نیز به‏تدریج توجه و تمرکز محققان و کارشناسان ـ و البته مسئولان و برنامه‏ریزان اجتماعی ـ را به خود معطوف کرده است. در پژوهش حاضر به منظور بررسی رابطۀ میان نحوۀ استفاده از موبایل با جامعه‏پذیری مدرسه‏ای از نظریه‏های جامعه‏‏شناسانی چون: «مانوئل کاستلز»، «هانس گسر»، «اینگلهارت» و دیگران استفاده کرده و در انجام تحقیق از روش پیمایشی بهره برده‏ایم. یافته‏های پژوهش نشانگر آن است که در مجموع بین الگوی استفاده از موبایل با توجه به ابعادی چون: شدت و میزان استفاده، نوع نگرش و استفاده (ابزاری یا بیانگر)، موقعیت‏های استفاده (مناسب یا نامناسب) و سابقۀ استفاده از موبایل با میزان جامعه‏پذیری مدرسه‏ای رابطۀ معنادار وجود دارد. %U https://www.jccs.ir/article_3394_84ce77a4b7a309e799852719f95deba9.pdf