%0 Journal Article %T نگرش مخاطبان قائم‌شهری به شبکه‌های تلویزیونی ماهواره‌ای %J فصلنامه مطالعات فرهنگ - ارتباطات %I پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات %Z 2008-8760 %A متانی, مهرداد %A حسن‌زاده, رمضان %A فرهنگی, علی‌اکبر %D 2013 %\ 05/01/2013 %V 14 %N 21 %P 129-156 %! نگرش مخاطبان قائم‌شهری به شبکه‌های تلویزیونی ماهواره‌ای %K مخاطب‌شناسی %K نیاز %K استفاده و خشنودی %K شبکه‌های تلویزیونی ماهواره‌ای %K نگرش %K قائم‌شهر %R %X مخاطب هدف هر کوشش رسانه‌ای است و باید نخست ترغیب و سپس قانع شود که رسانه در خصوص علاقه و نیاز او پیام می‌دهد، هدف اساسی مقالة حاضر مطالعة مهم‌ترین نیازهای رسانه‌ای مخاطبان در استفاده از شبکه‌های ماهواره ای فارسی‌زبان است. برای این منظور458 نفر از شهروندان قائم‌شهری که بینندة شبکه‌های ماهواره‌ای فارسی‌زبان بودند به روش نمونه‌گیری هدفمند  انتخاب شدند. روش تحقیق از نوع پیمایشی است و تکنیک جمع‌آوری داده‌ها پرسش‌نامة محقق‌ساخته است. داده‌ها با استفاده از روش‌های آماری ناپارامتریک مورد پردازش قرار گرفتند. یافته‌ها نشان دادند که پاسخگویان بیشتر از برنامه‌های ماهواره که جنبة سرگرمی و یادگیری داشته استفاده می‌کنند. همچنین بین انواع نیازهای مخاطبان تفاوت وجود داشته و ترتیب اهمیت این نیازها عبارت‌اند از: عاطفی، شناختی، اجتماعی و سیاسی، طبق یافته‌های توصیفی بیشتر مخاطبان در شب‌ها به تماشای ماهواره می‌پردازند و میزان مصرف ماهواره در مخاطبان با تحصیلات پایین بیشتر و با افزایش سطح تحصیلات کاهش می‌یابد، همچنین میزان استفاده از ماهواره در زنان  بیشتر از مردان بود، به‌گونه‌ای که زنان به‌طور میانگین 5/3 ساعت و مردان 5/2 ساعت در طول شبانه روز وقت صرف تماشای شبکه‌های ماهواره‌ای می‌کنند. %U https://www.jccs.ir/article_3354_1d9b56a37a2f04310c32c1cdc0776542.pdf