%0 Journal Article %T روایت‌شناسی بازی‌های ویدیویی (موردکاوی: خدای جنگ) %J فصلنامه مطالعات فرهنگ - ارتباطات %I پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات %Z 2008-8760 %A طاهری, صدرالدین %A مصطفوی, احمد %D 2021 %\ 12/22/2021 %V 22 %N 56 %P 195-218 %! روایت‌شناسی بازی‌های ویدیویی (موردکاوی: خدای جنگ) %K روایت‌شناسی %K بازی ویدئویی %K روایت‌گرایی %K بازی‌گرایی %K خدای جنگ %R 10.22083/jccs.2020.210477.2970 %X وابستگی کامل به تعامل انسانی، بازی ویدیویی را از سایر رسانه‌های روایتگر متفاوت ساخته است. دو نظرگاه اصلی درباره‌ی روایت‌شناسی بازی ویدیویی، دیدگاه روایت‌گرایانه و دیدگاه بازی‌گرایانه هستند که اولی بر وجود روایت و لزوم وجود آن در بازی‌های ویدیویی تاکید دارد و دومی بین بازی و روایت ادبی تمایز بنیادینی می‌نهد. هدف اصلی این پژوهش بررسی مهم‌ترین دیدگاه‌ها و چالش‌های رایج در باب روایت‌شناسی بازی‌های ویدیویی و همچنین تشریح روایت بازی خدای جنگ 2018 بر اساس دیدگاه‌های مورد بررسی است. تألیف این مقاله در حوزه‌ی روایت‌شناسی با رویکرد تحلیلی ـ تطبیقی و با هدف توسعه‌ای صورت پذیرفته و یافته‌های کیفی آن به شیوه اسنادی داده‌اندوزی شده‌اند و در مورد بازی مذکور به کار گرفته شده‌اند. در راستای تحقق هدف پژوهش دو نظرگاه اصلی درباره‌ی روایت‌شناسی بازی ویدیویی نقد و بررسی شده‌اند؛ و پس از آن سه تقسیم‌بندی از انواع روایت در بازی‌ها وارسی شده، و روایت بازی خدای جنگ براساس هر کدام تشریح شده است. در نهایت با جمع‌بندی ملاحظات مذکور در این مقاله شمایی کلی از روایت‌شناسی بازی‌های ویدیویی ترسیم گردیده است. %U https://www.jccs.ir/article_115357_91d8513da8afc302023a118e7e7f3bd1.pdf