%0 Journal Article %T نقش فرایندهای نفوذ اجتماعی در استفاده فراگیر از شبکه‌های اجتماعی %J فصلنامه مطالعات فرهنگ - ارتباطات %I پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات %Z 2008-8760 %A میرجانی, صدیقه %A نظری, فریبا %D 2021 %\ 10/23/2021 %V 22 %N 55 %P 249-278 %! نقش فرایندهای نفوذ اجتماعی در استفاده فراگیر از شبکه‌های اجتماعی %K شبکه‌های اجتماعی %K قصد رفتاری %K استفاده و لذت %K نفوذ اجتماعی %R 10.22083/jccs.2020.199613.2900 %X هدف پژوهش پیش‌رو تعیین نقش فرایندهای نفوذ اجتماعی در استفادۀ فراگیر از شبکه‌های اجتماعی است. روش پژوهش توصیفی‌ـ‌پیمایشی با رویکرد علّی و جامعۀ پژوهش تمام دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی اهواز است که 379 نفرشان به روش تصادفی انتخاب شدند. ابزار پژوهش پرسش‌نامۀ آیفینیدو (2016) است که شامل ابعاد استفاده از شبکه‌­های اجتماعی، استفاده و لذت، نفوذ اجتماعی و قصد رفتاری است. داده‌ها در نرم‌افزار spss نسخۀ 23 و ایموس مورد تجزیه‌وتحلیل قرار گرفته‌اند. یافته‌ها نشان داد که متغیرهای استفاده و لذت و نفوذ اجتماعی بر قصد رفتاری استفادۀ فراگیر از شبکه‌­های اجتماعی تأثیر معنادار داشته و قصد رفتاری در رابطۀ بین استفاده و لذت و نیز نفوذ اجتماعی با استفادۀ فراگیر دانشجویان از شبکه­های اجتماعی تأثیر معنادار دارد. ابعاد نظریۀ استفاده و لذت شامل ارزش سودمند، ارزش خودشناسی، ارزش سرگرمی، حفظ روابط فردی و ارتقای اجتماعی و نیز فرایندهای نفوذ اجتماعی شامل انطباق و شناسایی بر قصد رفتاری دانشجویان در استفاده از شبکه‌­های اجتماعی تأثیر معنادار دارد؛ ولی تأثیر متغیر درونی­سازی، که از فرایندهای نفوذ اجتماعی است، بر قصد رفتاری تأیید نشد. %U https://www.jccs.ir/article_111038_18d9c7a21f3708692baa8a7bc2b8f22e.pdf