%0 Journal Article %T پیش‌بینی فروش فیلم در گیشۀ سینمای ایران با رویکرد پویایی سیستم %J فصلنامه مطالعات فرهنگ - ارتباطات %I پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات %Z 2008-8760 %A کمالی سراجی, مهیار %A میرفخرالدینی, سیدحیدر %A شریفی, سید مهدی %A امیدی, افشین %D 2021 %\ 10/23/2021 %V 22 %N 55 %P 293-316 %! پیش‌بینی فروش فیلم در گیشۀ سینمای ایران با رویکرد پویایی سیستم %K پیش‌بینی فروش %K سناریوسازی %K صنعت سینما %K فیلم %K نگرش سیستمی %R 10.22083/jccs.2020.191668.2845 %X ریسک سرمایه‌گذاری به‌منظور کسب موفقیت مالی در محصولاتی همچون فیلم­های سینمایی که عمر کوتاهی دارند بسیار بالاست. در مطالعات گذشته برای تحلیل پویایی­های این صنعت از مدل‌های خطی و ایستایی استفاده ‌شده است که به‌خاطر خطی­بودنشان، قادر به تحلیل واقع­نگر پیچیدگی­ها و پویایی­های حاکم بر صنعت سینما نیستند. با توجه به اهمیت بسیار زیاد فروش فیلم­های سینمایی برای سرمایه­گذاران آن­ها، این پژوهش با ارائۀ مدلی پویا مبتنی بر رویکرد پویایی سیستم به‌ پیش­بینی فروش و ارزیابی موفقیت مالی فیلم‌ها پرداخته است. مطالعۀ حاضر، با بررسی دقیق پژوهش­های پیشین و همچنین از طریق مصاحبۀ عمیق با شش تن از خبرگان سینمایی، تمام عواملی را که ممکن است در فروش فیلم­های سینمایی تأثیرگذار باشند استخراج کرده و روابط بین آن‌ها را مورد ارزیابی قرار داده است. نتایج این پژوهش نشان می‌دهد که مهم‌ترین عامل مؤثر بر فروش یک فیلم شناخت مخاطب هدف آن است. از سویی دیگر، نتایج حاکی از آن است که برای افزایش موفقیت یک فیلم در گیشه، الزامی به ‌صرف هزینه‌های سنگین به‌منظور حضور بازیگران ستارۀ گران‌قیمت در آن نیست. همچنین عواملی دیگر مانند بازاریابی فیلم، تعداد روز‌های تعطیل، نظر منتقدان و کاربران، و در نهایت ژانر فیلم تأثیر بسزایی در موفقیت فروش این محصولات رسانه­ای در گیشه‌های سینما دارند. در نهایت، پیامدهای­ نظری و عملی این پژوهش در عرصۀ صنعت سینما مورد بحث قرار گرفته است. %U https://www.jccs.ir/article_104966_a7fe13247b654999f7500565fb67dbec.pdf