per
پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات
فصلنامه مطالعات فرهنگ - ارتباطات
2008-8760
2538-2632
2018-05-22
19
41
1
30
10.22083/jccs.2018.87313.2159
63224
Research Paper
تحلیل گفتمانی انتقاد اجتماعی در شعر شاعران انقلاب اسلامی
Discourse Analysis of Social Criticism in Islamic Revolution of Iran’s Poetic
حسن بشیر
drhbashir100@gmail.com
1
میلاد عرفانپور
m.erfanpoor@gmail.com
2
استاد دانشکده معارف اسلامی و فرهنگ وارتباطات دانشگاه امام صادق(ع)
کارشناس ارشد فرهنگ و ارتباطات، دانشگاه امام صادق (ع)
ادبیات، سندی است اجتماعی که میتوان با تحلیل آن، تصویری از شرایط اجتماعی هر دوران، از جمله دوران انقلاب اسلامی را به دست آورد. در این مقاله، با روش تحلیل گفتمان پدام انتقاد اجتماعی در شعر دهه اول تا سوم انقلاب اسلامی مورد تحلیل و بررسی قرار گرفته است. دو پرسش این پژوهش یکی به چیستی گفتمانهای غالب انتقاد اجتماعی در شعر سه دهه نخست انقلاب اسلامی اختصاص یافت و دیگری به سیر تحول این گفتمانها در این سه دهه. برای انتخاب شاعران مطرح اجتماعی مصاحبهای از ده نفر از متخصصان این حوزه انجام و پس از تعیین شعرا از هر دوره، 5 شعر از هر کدام که بهطور برجستهتر به انتقاد اجتماعی پرداخته است، انتخاب شد. بنابراین، درمجموع 75 شعر تحلیل شد و گفتمانهای غالب انتقاد اجتماعی از هر دهه، همچنین سیر تحول این گفتمانها مورد تبیین قرار گرفت. نتایج به دست آمده نشان میدهند که شش گفتمان برتر انتقاد اجتماعی عبارتند از: افول اجتماعی اخلاقی، افول اجتماعی فرهنگی، افول اجتماعی روانی، افول اجتماعی اقتصادی، گفتمان افول اجتماعی دینی و افول اجتماعی سیاسی. در مورد سیر تحول گفتمانهای انتقاد اجتماعی نیز عوامل و زمینههای بیرونی بررسی گردید.
Literature is a social document by analyzing which we can reach an outline for social situations of a given era. Islamic revolution era, has undergone so many developments and vicissitudes with regard to social conditions of Iranian people that has been reflected in the poetry of this period of time. In this paper, we have studied the social criticism reflected in the first to third decades of the Islamic revolution of Iran on this basis through discourse analysis method. In our research, we focused on which concerning the quiddity of the prevailing discourses on social criticism reflected in the three decades of Islamic revolution. We made interview with ten experts of the field to select distinguished social poets of each one of the three decades, and then, we picked up 5 poems of each selected poets that displayed social criticism more prominently. In general, 75 poems from the three decades of have been analyzed by the Practical Discourse Analysis Method (PDAM) and prevailing discourses on social criticism of each decade as well as development process of theses discourses have been reviewed and made clear. Summing up the analysis steps, six top discourses on social criticism reflected in poets’ poems of the three decades have been concluded in: criticism of social- moral erosion, criticism of social-cultural erosion, criticism of social-psychological erosion, criticism of social-economic erosion, criticism of social-religious erosion, and criticism of social-political erosion.
https://www.jccs.ir/article_63224_34c838058603cda8d1803d6412063992.pdf
"تحلیل گفتمان پدام"
"انتقاد اجتماعی"
"شعر انقلاب اسلامی"
"شاعران انقلاب اسلامی"
"discourse analysis"
"social criticism"
"Poems of Islamic Revolution"
"Poets of Islamic Revolution"
per
پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات
فصلنامه مطالعات فرهنگ - ارتباطات
2008-8760
2538-2632
2018-05-22
19
41
31
53
10.22083/jccs.2018.116228.2347
63225
Research Paper
وضعیت اعتماد جوانان به شبکههای اجتماعی در شهر تهران
The Study on youth Trust Social Networks in Tehran
محمدمهدی فرقانی
mmforghani@yahoo.com
1
ربابه مهاجری
mminaee13@gmail.com
2
دانشیار علوم ارتباطات دانشگاه علامه طباطبائی
دانشجوی دکتری علوم ارتباطات اجتماعی دانشگاه علامه طباطبائی
این مقاله میزان اعتماد به شبکههای اجتماعی مبتنی بر تلفن همراه در شهر تهران را بررسی میکند. برای این پژوهش با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی خوشهای ۸۰۰ پرسشنامة محقق ساخته بین شهروندان ۱۵ تا ۴۵ سالة تهرانی در پنج منطقة شمال، جنوب، شرق، غرب و مرکز تهران توزیع شد. نتایج حاصل از این نظرسنجی گویای این موضوع است که اعتماد با سن و تحصیلات و محل زندگی کاربران در رابطه نیست. همچنین در این پژوهش تفاوت معنادار قابل توجهی نیز در خصوص اعتماد در جنسیت (زن و مرد) و وضعیت تأهل (متأهل و مجرد) وجود ندارد. دستاورد دیگر این پژوهش اندازهگیری میزان اعتماد بود که با شاخص ۹۸/۲ مشخص شد. بر این اساس میزان اعتماد متوسط و رو به بالا است. در پژوهش انجام شده متغیر طراحی ظاهری و راحتی کار با نرمافزار شبکههای اجتماعی بیشترین تأثیر و متغیر امنیت نرمافزار کمترین تأثیر را در اعتماد داشتند.
Abstract The main objective of this research is to investigate the amount of trust in smartphone based social networks in Tehran. In this research, 800 randomly selected researcher-made questionnaires were distributed among 15-45 year old Tehran youths in five regions of north, south, east, west and center of Tehran. In the end, it was determined that trust is not related to age, education and place of residence of the users. Trust in different genders and marital status was not significantly different. The other achievement was the measure of trust, which was characterized by an average of 2.98, moderate and upward levels of confidence. Micro-variable “design and ease of use” has the most effect and micro-variable “security of software” has the least effect on trust. The main objective of this research is to investigate the amount of trust in smartphone based social networks in Tehran. In this research, 800 randomly selected researcher-made questionnaires were distributed among 15-45 year old Tehran youths in five regions of north, south, east, west and center of Tehran. In the end, it was determined that trust is not related to age, education and place of residence of the users.
https://www.jccs.ir/article_63225_5d7e122f000b041de81dc87035305d01.pdf
اعتماد
شبکههای اجتماعی
تلفن همراه
Trust
Social Networks
smartphone
per
پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات
فصلنامه مطالعات فرهنگ - ارتباطات
2008-8760
2538-2632
2018-05-22
19
41
55
89
10.22083/jccs.2018.102130.2283
63226
Research Paper
تحلیل محتوای گزارشهای زیست محیطی در مطبوعات ایران براساس معیارهای روزنامهنگاری محیط زیست ( EJ )
Media and Sustainable Development, Content Analysis of Environmental Reports in the Press and Explaining the Components of Environmental Journalism
زینب شریفی
zsharifi621@gmail.com
1
افسانه مظفری
dr.afsaneh.mozaffari@gmail.com
2
علی دلاور
delavarali@yahoo.com
3
علیاکبر فرهنگی
akfarhangi@yahoo.com
4
دانشجوی دکتری علوم ارتباطات اجتماعی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم تحقیقات تهران
استادیار علوم ارتباطات اجتماعی دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم تحقیقات تهران
استاد علوم ارتباطات اجتماعی دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم تحقیقات تهران
استاد علوم ارتباطات اجتماعی دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم تحقیقات تهران
چکیده: «روزنامهنگاری محیط زیست» به عنوان یکی از رشتههای جدید با هدف ارتقای سطح آگاهی شهروندان و آموزش مسائل زیستمحیطی به زبان عمومی در دنیا مورد توجه قرار گرفته و این در حالی است که هنوز مطبوعات ایران حتی یک صفحه ویژه محیط زیست ندارند. لزوم افزایش آگاهی و مشارکت مردم در حفظ محیط زیست توسط خبرنگاران، با توجه به بروز بحرانهای زیستمحیطی ضروری است. براساس نظریه برجسته سازی و فریمینگ اولویت دادن به مسائل محیط زیست و قابسازیهای متنوع با رویکرد حرفهای میتواند باعث ارتقای سواد زیست محیطی شهروندان و مسئولان و مشارکت آنان در حفظ آن شود. پرسش اصلی پژوهش پیشرو این است که «معیارهای حرفهای» روزنامهنگاری محیط زیست تا چه اندازه در گزارشهای زیست محیطی مطبوعات ایران رعایت شدهاند؟ در این تحقیق، با روش تحلیل محتوا، 200 گزارش زیست محیطی چهار روزنامه ایران، اعتماد، شرق و شهروند در سال 94 بر اساس معیارهای جهانی روزنامهنگاری محیط زیست بررسی و با روش سرشماری در قالب 12 مقوله تجزیه و تحلیل شدند. یافتهها نشان میدهد که در گزارشها 5/66 درصد معیار «فرایندمداری»، 5/72 درصد «بیان پیامدها»، در 84 درصد «نظرات اساتید» و در 5/66 درصد معیار «ارتباط موضوع با دیگر مناطق جغرافیایی» رعایت نشده و تنها در 5/2 درصد گزارشها از «کاربرد نقشه و چارت» برای آسان سازی اطلاعات استفاده شده است. بهطور کلی، بین روزنامهها از لحاظ رعایت 12 معیار تخصصی روزنامهنگاری محیط زیست تفاوت معنیدار وجود دارد و هر کدام از روزنامهها در رعایت برخی معیارها شدت و ضعف داشتهاند.
" "Environmental journalism" has been considered as one of the new disciplines aimed at raising citizens' awareness and teaching environmental issues in the world language, while the Iranian press still does not have a special environmental page. Increasing awareness and participation of people in environmental protection by journalists is necessary due to the occurrence of environmental crises. Based on Agenda-Setting.T , Giving priority to environmental issues can enhance attention of people, the environmental literacy of citizens and authorities and their contribution to environmental protection.The main question of the present research is that the "professional criteria" of environmental journalism have been respected in the environmental press reports of Iran? In this research, with a quantitative content analysis methodology, 200 environmental reports of four newspapers in Iran, Etemad, East and Shahrvand in 1994, were analyzed based on the global criteria of environmental journalism of Vybek Rogrener and analyzed by 12 variables The findings show that 66.5 percent of the "process-oriented" criteria, 72.5 percent "expressing outcomes", 84 percent of the "opinion of the professors", and 66.5 percent of the "topic relevance to other geographic regions" are not met, and only in 2.5% of the reports use the "map and chart application" to facilitate information. In general, there are significant differences between newspapers in terms of the 12 criteria of environmental journalism.
https://www.jccs.ir/article_63226_126b4c8c3005c62594b2b757f55c03af.pdf
روزنامه نگاری
مطبوعات
محیط زیست
روزنامهنگاری محیط زیست
تحلیل محتوا
content analysis
Environmental Reports
Press
Environmental journalism
Media
per
پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات
فصلنامه مطالعات فرهنگ - ارتباطات
2008-8760
2538-2632
2018-05-22
19
41
91
120
10.22083/jccs.2018.98854.2261
63227
Research Paper
سنجش نگرش مردم ایران در خصوص بازیهای رایانهای (مقایسه نگرش افراد مورد مطالعه در رده سنی 7 تا 40 سال)
The study of Measure the attitude of the Iranian people about computer games
مسعود کوثری
mkousari@ut.ac.ir
1
معصوم آقازاده
m.aghazadeh59@gmail.com
2
سیدمحمدعلی سیدحسینی
seiiedhoseini@gmail.com
3
دانشیار دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران
عضو هیئت علمی مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران (ایسپا) جهاددانشگاهی
دانشجوی دکتری علوم ارتباطات اجتماعی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات
امروزه بازیهای رایانهای، به یکی از پرطرفدارترین تفریحات مردم در دنیا تبدیل شدهاند؛ تفریحی که انسانهای بیشماری را ساعتها فارغ از دنیای واقعی مجذوب خود میکند و آرزوهای دستنیافتنی هر یک از آنها را در دنیای مجازی تبدیل به واقعیت میکند. این نوع گذران اوقات فراغت، با در نظر گرفتن پیامدهای آن، قابل تأمل است. همین امر توجه پژوهشگران این حوزه را به میزان مصرف بازیها بهویژه در میان گروههای سنی کودکان و نوجوانان و نگرش آنان نسبت به بازیهای رایانهای برانگیخته است که مقاله حاضر نیز به بررسی ابعاد مختلف این موضوع پرداخته است. این مطالعه در بین افراد 7 تا 40 سال کشور با استفاده از روش نمونهگیری چندمرحلهای انجام شده است. یافتهها، حاکی از آشنایی 6/79 درصد افراد با بازیهای رایانهای و ویدئویی و انجام این بازیها توسط 4/54 درصد آنها است. از بین ژانرهای مختلف، بازیهای ورزشی، اکشن و جنگی از بازیهای مورد علاقه بازیکنان بوده است. در مجموع نگرش 4/13 درصد از کل بازیکنان نمونه نسبت به بازیها مثبت، 8/68 درصد بینابین و 8/17 درصد نگرش منفیای نسبت به بازیهای رایانهای داشتند.
Today, computer games have become one of the most popular Entertainments in the world; A recreation that fascinate many people for hours beyond the real world and transforms the inaccessible hopes of each one into a virtual world. This kind of leisure time, considering its consequences, can be considered. This matter has attracted the attention of researchers in this field to the amount of game consumption, especially among the children and adolescents categories, and their attitude towards computer games. That this article has investigated different aspects of this topic. This study has been carried out among 7 to 40 years old people using multi-stage sampling method. The findings indicate that 79.6% of the people are familiar with computer games and video games, and 54.5% of them play games. Among the various genres, sports games, action and war have been the favorite games of the players. Overall, 13.4% of the total sample players had positive attitude toward games, 68.8% of the middle and 17.8% of them had negative attitude towards computer games. ..
https://www.jccs.ir/article_63227_638fdfb86bfb0d01c357ccf19c73d7a3.pdf
بازیهای رایانهای
نگرش
ژانرهای بازی
دیدگاه سلبی
دیدگاه ایجابی
Computer Games
attitudes
game genres
Negative perspective
positive perspective
per
پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات
فصلنامه مطالعات فرهنگ - ارتباطات
2008-8760
2538-2632
2018-05-22
19
41
121
149
10.22083/jccs.2018.97910.2253
63228
Research Paper
ارائه استراتژی مناسب دیپلماسی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران مبتنی بر مقایسه تطبیقی ایران و ترکیه
Provide appropriate strategies for the cultural diplomacy of the Islamic Republic of Iran based on comparative comparisons with Iran & Turkey
مهدی منیری
moniri1389@gmail.com
1
سیدرضا صالحی امیری
dr.salehiamiri@gmail.com
2
فرزانه چاوش باشی
fchavoshbashi@yahoo.com
3
دانش آموخته مدیریت فرهنگی،دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران غرب، تهران- ایران
دانشیارگروه مدیریت وبرنامه ریزی فرهنگی،دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات ، تهران- ایران
استادیار گروه مدیریت فرهنگی ، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران غرب، تهران- ایران
هدف از این مقاله ارائه استراتژی مناسب دیپلماسی فرهنگی جمهوری اسلامی مبتنی بر مقایسه تطبیقی با ترکیه میباشد. در این مطالعه به بررسی ویژگیهای فرهنگی ایران و ترکیه بر اساس مطالعات گلوب و هافستد، بررسی وضعیت موجود وتحلیل سواتی و ارائه استراتژی مناسب دیپلماسی فرهنگی ایران پرداخته شده است. روش تحقیق توصیفی ـ پیمایشی بوده و جامعه آماری به عنوان خبرگان دانشگاهی متشکل از اساتید و دانشجویان دکترا در حوزههای مدیریت فرهنگی، روابط بینالملل، علوم سیاسی و علوم ارتباطات بوده که از پرسشنامه تحلیل سواتی بهمنظور گردآوری اطلاعات در روش میدانی استفاده شده است. یافتههای تحقیق حاکی از آن است که در ماتریس ارزیابی عوامل خارجی، فرصتهای سازمان از تهدیداتش بیشتر بوده و بهرهگیری از این فرصتها، میتواند آینده بهتری برای آن فراهم کند. بنابراین نهاد دیپلماسی فرهنگی ایران از نظر عوامل خارجی از فرصتهای بیشتری برخوردار است و نمره نهایی ماتریس ارزیابی عوامل داخلی، بیانگر این است که سازمان از نظر عوامل درونی دارای ضعف میباشد. بنابراین نهاد دیپلماسی فرهنگی ایران از نظر عوامل داخلی از حد متوسط پایینتر است. بنابراین، استراتژی «محافظ کارانه» برای دیپلماسی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران انتخاب شد.
The purpose of this research is to provide appropriate strategies for the cultural diplomacy of the Islamic Republic of Iran based on comparative comparisons with Iran & Turkey.This study examines the cultural characteristics of Iran and Turkey based on Globe and Hofstede studies, reviewing the current status and analysis of SWOT, choosing a suitable strategy for cultural diplomacy in Iran, and, finally, prioritizing strategies for the cultural diplomacy of the Islamic Republic of Iran. The research method is descriptive survey and in different phases of the research, various tools such as written sources, official and valid sites, deep interviews and questionnaires have been used. Quantitative data have been analyzed using statistical methods. The research community is an expert community of cultural management, communications and international relations, as well as cultural experts and advisers. The tool used to collect information is two questionnaires for SWOT analysis and hierarchical process analysis. The final score of the external factors assessment matrix showed that the organization's opportunities are greater than its threats, and taking advantage of these opportunities can provide a better future. Therefore, the Cultural Diplomacy Organization of Iran has more opportunities in terms of external factors, and the final concept of internal factors evaluation matrix indicates that the organization is weak in terms of internal factors. Therefore, Iran's cultural diplomacy institution is lower than average in terms of internal factors. Therefore, the optimal solution of cultural diplomacy strategy of the Islamic Republic of Iran was chosen as a protective remedy. In the prioritizing phase of strategy of cultural diplomacy solutions in Iran from the viewpoint of experts, conservative solution was in the first priority, respectively, offensive, competitive and defensive strategies were in the next priority.
https://www.jccs.ir/article_63228_35da12839b57c5e5c471c84cc2f8db9a.pdf
دیپلماسی فرهنگی
تحلیل سوات
مفایسه تطبیقی ایران و ترکیه
cultural diplomacy
SWOT Analysis
hierarchical process analysis
per
پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات
فصلنامه مطالعات فرهنگ - ارتباطات
2008-8760
2538-2632
2018-05-22
19
41
151
175
10.22083/jccs.2018.99022.2262
63229
Research Paper
عوامل مؤثر بر بازاریابی فیلمهای سینمایی ایرانی از طریق رسانههای اجتماعی
Factors Affecting the Marketing of Iranian Filmmakers
Through Social Media
سیاوش صلواتیان
salavatian@gmail.com
1
مهناز روحبخش
mrohbakhsh@gmail.com
2
احمدرضا درفشی
a.derafshi@atu.ac.ir
3
استادیار دانشکده ارتباطات و رسانه دانشگاه صداوسیما، تهران، ایران
کارشناسیارشد مدیریت رسانه، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران
دانشجوی کارشناسیارشد مدیریت رسانه، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران
صنعت سینمای ایران میتواند از فرصت رسانههای پرمخاطب اجتماعی برای بازاریابیِ محصولات تولیدی خود بهره ببرد. در این مقاله، برای شناسایی عوامل تأثیرگذار بر بازاریابی فیلمهایی سینمایی ایرانی از طریق رسانههای اجتماعی از روش دلفی در سه راند استفاده شد. 18 نفر از خبرگان حوزههای ارتباطات، اقتصاد رسانه و بازاریابی در پنل دلفی عضو بودند. درنهایت عوامل فنی شامل «امنیت رسانههای اجتماعی» و «کیفیت گرافیکی رسانههای اجتماعی»، عوامل محتوایی شامل «کیفیت فیلم»، «جذابیت تیزر یا آنونس بارگذاری شده»، «پست کردن دیالوگهای جذاب»، «نظرات کسانی که فیلم را دیدهاند»، «نظرات منتقدین و اهالی سینما» و «حضور ستارگان سینما»، عوامل فرایندی شامل «انتخاب صحیح رسانه اجتماعی»، «شهرت رسانه اجتماعی»، «بازاریابی دهانبهدهان»، «تشکیل گروههای علاقهمند به فیلم»، «تعامل و ارتباط با کاربران»، «ایجاد صفحه اجتماعی در زمان ساخت فیلم»، «شناخت مخاطب»، «پخش پشتصحنه و حواشی فیلم» و «تبلیغ توسط طرفدارها» و عوامل مرتبط با مدیریت پیام شامل «انتشار اطلاعات مناسب و صحیح» مورد اجماع نظر کارشناسان واقع شد.
Cinema industry of Iran can benefit from opportunities of social media to advertise its products. In this paper, Delphi method was used to identify key factors on the marketing of Iranian cinema through social media in three phases. 18 members of specialists in fields of communications, media economics and marketing are gathered in the Delphi Panel. Finally, technical factors include "social media security" and "graphical quality of social media", content factors including "movie quality", "attractiveness of the teaser ", "posting attractive conversations", "The opinions of who saw the film", "opinions of Criticism and Cinema fans" and "The Presence of Cinema Stars", Process factors include "the correct choice of social media", "Social media reputation", "word of mouth marketing", "making groups of people interested in movies", "interaction and communication with users" creation a social page at the time of making movie", "knowing the audience", "playing behind the scenes of the movies", and "advertising by fans" and key factor in managing message, include "publication the correct information", were agreed between experts.
https://www.jccs.ir/article_63229_7469217b425fb12b4c71efee2f2aaf4e.pdf
صنعت سینما
اقتصاد رسانه
بازاریابی فیلم
رسانههای اجتماعی
سینمای ایران
Cinema industry
media economics
film marketing
Social Media
Iranian cinema
per
پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات
فصلنامه مطالعات فرهنگ - ارتباطات
2008-8760
2538-2632
2018-05-22
19
41
177
194
10.22083/jccs.2018.116980.2353
63230
Research Paper
تحلیل نشانهشناختی شیوههای رمزگذاری در آثار «رنه مگریت»
Semiotic Analysis of Encoding Methods in the “René Magritte” Artworks
صدرالدین طاهری
s.taheri@aui.ac.ir
1
عضو هیأت علمی گروه پژوهش هنر، دانشکده پژوهشهای عالی هنر و کارآفرینی، دانشگاه هنر اصفهان
در حوزه ارتباطات فرهنگی و اجتماعی، رمزگذاری و رمزگشایی از کلیدیترین فرآیندها بهشمار میآیند. این مقاله تلاش دارد دستهبندی چهاربخشی رمزگانهای پیشنهادشده از سوی آرتور آسا برگر برای ارتباطات بصری را با شرح چند مثال بررسی نماید و سپس با رویکردی نشانهشناختی به تحلیل جایگاه این شیوههای رمزگذاری در آثار نقاشی رنه ماگریت هنرمند برجسته جنبش فراواقعگرایی بپردازد. این پژوهش یک موردکاوی نشانهشناختی با رویکرد تحلیلی ـ تفسیری و با هدف توسعهای است که دادههای کیفی آن به شیوه اسنادی دادهاندوزی شدهاند. برگر چهار شیوه رمزگذاری در انتقال مفاهیم را بر میشمرد که آنها را رمزگانهای تداعیگر، قیاسی، جایگزین و فشرده مینامد. از میان کارهای پرشمار مگریت چهار نقاشی برگزیده و تفسیر شدند. در مدل سرخ (1935 م.) بهره از رمزگان تداعیگر، در آینه دروغین (1929 م.) استفاده از رمزگان قیاسی، در پسر انسان (1964 م.) نقش رمزگان جایگزین و در آشکارسازی حضور (1936 م.) کارکرد رمزگان فشرده کشف و تحلیل گردید.
Encoding and decoding are among the key processes of cultural and social communications. This article has tried to clarify the concepts of quadruple semiotic codes for visual communications proposed by Arthur Asa Berger; and to pursue these codes in the paintings of René Magritte, the well-known Belgian Surrealist artist. Four types of communicational codes as identified by Berger are: Metonymic, Analogic, Displaced and Condensed. Magritte has an idiosyncratic approach to Surrealism. He spent many years working as a commercial designer, and this most likely shaped his fine art, which often has abbreviated impact. His works have a powerful paradox: beauty, clarity and simplicity, against a cryptic provoking and shocking effect. As the result of this research, we may find traces of metonymic code in Magritte’s “The red model” (1935), analogic code in “The false mirror” (1929), displaced code in “The son of man” (1964), and condensed code in “The revealing of the present” (1936).
https://www.jccs.ir/article_63230_fcfd3a2597cbf8b2fd5663e0c436eedd.pdf
نشانهشناسی
رمزگانها
ارتباطات فرهنگی
رنه مگریت
هنر فراواقعگرا
Semiotics
Codes
Cultural communications
René Magritte
Surrealism
per
پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات
فصلنامه مطالعات فرهنگ - ارتباطات
2008-8760
2538-2632
2018-05-22
19
41
195
221
10.22083/jccs.2018.104159.2288
63231
Research Paper
قدرت هنجاری و دیپلماسی فرهنگی اتحادیه اروپا (کاربست آن در قبال جمهوری اسلامی ایران)
Normative Power and Cultural Diplomacy of European Union
(Its applies to the Islamic Republic of Iran)
سیدحمزه صفوی
safavi@ut.ac.ir
1
ابراهیم باقری
ebagheri6868@yahoo.com
2
یاسر نورعلیوند
nooralivand@gmail.com
3
استادیار گروه مطالعات منطقهای دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران
دانشجوی دکتری مطالعات منطقه ای (اروپا) دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران- پژوهشگر مسائل اروپا در مرکز تحقیقات استراتژیک
دانشجوی دکتری مطالعات منطقه ای ( اروپا) و پژوهشگر پژوهشکده مطالعات راهبردی
این مقاله در پی آن است که با بررسی جنبههای مختلف فعالیت دیپلماسی فرهنگی اتحادیه اروپا در قالب قدرت هنجاری و شناسایی سازوکارهای بکار گرفته شده در این زمینه از سوی اتحادیه، دیپلماسی فرهنگی آن در قبال جمهوری اسلامی ایران را مورد مطالعه و کنکاش قرار دهد. فرضیه مقاله این است که بدون در نظر گرفتن سطح و عمق روابط سیاسی و اقتصادی اتحادیه اروپا و دولتهای عضو آن با ایران، چیزی که همواره پایه ثابت سیاست اتحادیه اروپا در قبال جمهوری اسلامی ایران است، استفاده از دیپلماسی فرهنگی مستتر در قدرت هنجاری و نرم این اتحادیه با هدف همسوسازی جامعه ایران با نگرشها و منافع اتحادیه و نهایتاً تحت فشار قرار دادن حکومت ایران از سوی مردم خود برای گشایش فضای مطلوب در بلندمدت است.یافته پژوهش این است که هرچند دیپلماسی فرهنگی واحدی از سوی اتحادیه اروپا برای تاثیرگذاری بر جامعه و افکار عمومی جمهوری اسلامی ایران تعریف نشده است، با این حال این سیاست ها در همان چارچوب راهبردهای فرهنگی اتحادیه اروپا که از سال 1992 و از پیمان ماستریخت تحت عنوان برنامه های سیاست فرهنگی اتحادیه اروپا و در دو شیوه نفوذ و تاثیرگذاری مستقیم و غیرمستقیم تعریف شده بود، ادامه داشته و تحت پوشش عناوین مختلف و در چارچوب قدرت نرم این اتحادیه با ابزارهای دیپلماسی فرهنگی و قدرت هنجاری عملیاتی می شود. مقاله از نوع توصیفی-تحلیلی بوده و از روششناسی استنباطی جهت نیل به اهداف تحقیق استفاده شده است.
This article seeks to study various aspects of the European Union's cultural diplomacy in the form of normative power and identify the mechanisms used by the Union in this regard, study its cultural diplomacy towards the Islamic Republic of Iran.The hypothesis is that regardless of the level and depth of political and economic relations between the European Union and its member states with Iran, which is consistently the basis of the EU's policy towards the Islamic Republic of Iran, the use of cultural diplomacy in the normative and softe power of this union with the goal of aligning the Iranian society with the attitudes and interests of the Union and Finally putting pressure on the Iranian government by its people to open up a desirable space in the long run. The study finds that, although the European Union has not defined a single cultural diplomacy to influence the public and the public opinion of the Islamic Republic of Iran, these policies, however, are within the same framework of the European Union's cultural policies since 1992 and the Maastricht Treaty as Policy Plans The European Union's cultural dimension was defined in two ways: direct and indirect influence and influence, and continues to be covered by various topics within the framework of the soft power of the Union, with the tools of cultural diplomacy and normative power . This paper is descriptive-analytic and inferential methodology is used to achieve the research objectives.
https://www.jccs.ir/article_63231_a6f041ccc4307e14a1cbfba69c68b4ec.pdf
قدرت نرم
قدرت هنجاری
دیپلماسی فرهنگی
روابط فرهنگی
اتحادیه اروپا
جمهوری اسلامی ایران
"soft power"
"Normative Power"
"Cultural Diplomacy"
"Relation Cultural"
"European Union"
Islamic Republic of Iran"