per
پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات
فصلنامه مطالعات فرهنگ - ارتباطات
2008-8760
2538-2632
2008-02-01
9
4
9
37
3478
Research Paper
عارضهیابی فرهنگ فاصلة قدرت در سازمان
Pathology of power gap culture in organization
مصطفی ادیب
1
زهرا علیپور درویش
2
پیمان متقی
3
عضو هیئت علمی دانشگاه بقیـﺔالله الاعظم.
عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال.
عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات.
فرهنگ فاصلة قدرت بهعنوان یکی از ابعاد فرهنگی در اکثر تحقیقات گذشته عامل مهمی در تعیین و پیشبینی رفتار سازمانی درنظر گرفته شده است. هدف این پژوهش شناسایی عوارض شناختی و رفتاری ناشی از فرهنگ فاصلة قدرت بالا در سازمان است. بدین منظور و برای پاسخگویی به سؤال تحقیق، از روش توصیفی ـ پژوهشی استفاده شد. جمعآوری اطلاعات لازم برای آزمون فرضیات از جامعة آماری پژوهش، که کارکنان رسمی وزارت نفت در شهر تهران است، ازطریق پرسشنامه انجام شد. بهمنظور تجزیه و تحلیل اطلاعات جمعآوری شده از آزمونهای همبستگی و نرمافزار SPSS استفاده گردید. نتایج پژوهش مؤید وجود رابطه میان فرهنگ فاصله قدرت در سازمان و فرسایش اجتماعی کارکنان از سوی سرپرست، بهعنوان یکی از ابعاد تاریک زندگی اجتماعی ـ سازمانی است. بنابراین، پیشنهاد میشود با توجه به عوارض فرهنگ فاصلة قدرت، از سازوکارهای کاهش فاصلة قدرت در سازمان بهرهبرداری گردد.
The culture of power gap as one of cultural aspects has been considered in most of previous researches as an important factor for predicting organizational behavior. The purpose of this research is to recognize behavioral and cognitive pathologies resulted from a culture of high power gap in organization. To this end and to answer the question of the research, descriptive and research-based method has been used. Questionnaires were used to collect required data for testing hypothesis among statistical society which is official employees of Petroleum ministry inTehran. To analyze collected data, correlation test and SPSS software were used. The result of the research indicates that there is relationship between the culture and social deterioration of personnel imposed by supervisors as one of dark aspects of organizational- social life. So, it is suggested that power gap decrease mechanisms to be used in organizations with respect to undesirable effects of power gap culture.
https://www.jccs.ir/article_3478_c77898faec0d9d4b4dadea1be27b0b7d.pdf
فرهنگ فاصلة قدرت
فرسایش اجتماعی
ادراک عدالت
عارضهیابی
Justice Perception
defect detection
per
پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات
فصلنامه مطالعات فرهنگ - ارتباطات
2008-8760
2538-2632
2008-02-01
9
4
39
69
3479
Research Paper
قدرتهای محلی و فرهنگ در فرانسه
Local power and culture in France
حجتالله ایوبی
1
استادیار دانشکده مطالعات جهان دانشگاه تهران
رابطۀ قدرتهای ملی و محلی از انقلاب فرانسه تا به امروز موضوع روز فرانسه است. مناسبت قدرتهای محلی و ملی را دو فرایند تراکمزدایی[1] و تمرکززدایی[2] رقم زده است. با روی کار آمدن سوسیالیستها تراکمزدایی شتاب بیشتری گرفت و قانون 1982 و قوانین متعددی که بعد از آن به تصویب رسیدند به تدریج قدرت را در لایههای مختلف توزیع کرد. تقسیم قدرت بین دولت مرکزی و نمایندگان دولت (تراکمزدایی) و واگذاری اختیارات دولتی به نهادهای منتخب مردم، مانند شوراهای شهر و شوراهای فرادستی و بهویژه شهرداریها (تمرکززدایی) تا حدی از شدت نظام متمرکز فرانسه کاست. در جریان همین واگذاری اختیارات بود که بخش زیادی از امور فرهنگی به قدرتهای محلی واگذار شد. ورود قدرتهای محلی در امور فرهنگی تأثیر شگرفی بر همبستگی اجتماعی و توسعه و پیشرفت شهرها گذاشت. بین قدرتهای محلی، بیشترین اختیارات امور فرهنگی به شهرداریها که منتخب مردمند واگذار شد. فرهنگ بهتدریج در شهرها از جایگاه والایی برخوردار گشت و مدیران سامان شهری، با دریافتن نقش فرهنگ در ایجاد همبستگی اجتماعی، شتابان به سوی فرهنگی کردن شهرها روی آوردند. فرهنگ و زندگی روزمرۀ مردم این کشور بهقدری در هم تنیده که میتوان نام «فرهنگ شهر» را به جای دولتشهرهای آتن برای شهرهای فرانسه پیشنهاد کرد.
[1]. Déco centralisation
[2]. Décentralisation
There has been paid a lot of attention to relationship between local and national powers. There has been paid a lot of attention. Since French revolution this relationship resulted from two approaches of Decocentralization and Decentralization following the power taking by socialist party. Decocentralization grew fast and based on act 1982 and other laws enacted afterwards, power was distributed among various layers. Power division among central government and its representatives (Decocentralization) and assignment of governmental powers to people elected institutions such as city councils and higher councils specially municipalities (Decentralization) partly decreased the depth of centralized system in France. Through such power assignment, huge part of cultural affairs was put in hands of local bodies. Involvement of local
https://www.jccs.ir/article_3479_6d343d305dbcdc761cbb0fb9d753265d.pdf
سیاستگذاری فرهنگی
تمرکززدایی
تراکمزدایی
فرهنگ در فرانسه
per
پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات
فصلنامه مطالعات فرهنگ - ارتباطات
2008-8760
2538-2632
2008-02-01
9
4
71
93
3480
Research Paper
بررسی حضور بینالمللی سینمای ایران
از دیدگاه کارشناسان و فعالان سینما
Study of presence of Iranian cinema at international areas in view of cinema experts & professionals
عبدالله بیچرانلو
bicharanlou@yahoo.com
1
دانشجوی دکتری مدیریت رسانه دانشگاه تهران.
این مقاله گزارشی است از بررسی نگارنده در مرکز افکارسنجی و رصد فرهنگی پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات در جستوجوی پاسخ به این پرسش که وضعیت کنونی حضور سینمای ایران، در عرصههای بینالمللی، چگونه است؟ آیا مطلوب است یا نیازمند الزاماتی است که باید افراد ذینقش در این فضا، از جمله سینماگران، سیاستگذاران و مدیران و نهادهای سینمایی کشور، در جهت تحقق آنها تلاش کنند. بدین منظور، دیدگاههای برخی فعالان سینما در حوزههای گوناگون بررسی شده و یافتهها در دو بخش تحلیلی و آماری عرضه شده است.
This article is the report of a study made by the author to answer questions on the current presence of the Iranian cinema in international fields, namely wheter is it's current situation desirable or not and are there any requirements to be met by cinema related organs, managers, policy makers and cinema professionals? For this purpose, view points of some cinema professionals in various fields have been studied. The findings are presented in two analytical and statistical sections.
https://www.jccs.ir/article_3480_1e5a443076ba4361c8cd18ca197cd57b.pdf
سینما
حضور بینالمللی
فعالان سینما
Cinema
International Presence and Cinema Professionals
per
پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات
فصلنامه مطالعات فرهنگ - ارتباطات
2008-8760
2538-2632
2008-02-01
9
4
95
132
3481
Research Paper
وسائل ارتباط جمعی، نماد دهکدة جهانی
Mass Media: Symbol of Global Village
ذبیحاله صدفی
1
سکینه بابائی
2
کارشناس ارشد پژوهش اجتماعی (دانشگاه شهید بهشتی) ـ عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی زنجان
کارشناس ارشد مردم شناسی (دانشگاه تهران) ـ مدرس دانشکده تربیت معلم الزهراء آموزش و پرورش زنجان
این پژوهش با تکیه بر رویکرد جامعهشناختی[1] در مطالعه و بررسی پدیدة وسائل ارتباط جمعی به مثابه نماد دهکدة جهانی (درقالب سنجش گرایش جوانان به گزینشِ برنامههای کانالهای تلویزیونی ماهوارهای دربین نمونهای بهحجم 1400 نفر به تفکیک 750 نفر از دانشجویان دانشگاه دولتی زنجان (دانشکدههای علوم انسانی، علوم پایه، فنی مهندسی، کشاورزی) و650 نفر از دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی زنجان (دانشکدههای علوم انسانی، علوم پایه، فنی مهندسی، آموزش معلمان)؛ با استفاده از فرمول برآورد حجم نمونة دبلیو جی کوکران)؛ مبتنیبر روش تحقیق پیمایشی جهت آزمون فرضیههای پژوهش (طبق برنامة SPSS)، به سنجش و اندازهگیری متغیرهای بنیادی ذیل میپردازد: اول متغیر گرایش (به عنوان متغیر وابسته) که تابع دو عنصر است: 1) انتظار فایده[2]، یعنی یک فرد تا چه حد از یک رفتار یا پدیده در آیندة دور یا نزدیک، انتظار فایده در ارضای نیازهای شخصی یا جمعی دارد 2) ارزیابی فایده[3]؛ یعنی آیا آن رفتار یا پدیده در حال حاضر در مقایسه با گذشته، برای آن فرد در ارضای نیازهای شخصی یا جمعی فایده دارد یا نه. دوم متغیر گزینش یا هنجار ذهنی تابع دو عنصر است: 1) دیگران مهم[4]، یعنی انتظار اینکه یک رفتار خاص در چهارچوب عوامل کارکردی، چگونه ازنظر دیگر افراد مهم ارزیابی میشود؟ 2) انگیزش پیروی[5]، یعنی انگیزة فرد برای پیروی از رفتاری خاص در چهارچوب عوامل ساختاری دربرابر انتظارات دیگران به صورت مثبت است یا منفی؟
[1]. Sociological Appreach
[2]. Expextation of outcome
[3]. Evaluation of outcome
[4]. Significant others
[5]. Motivation of following
https://www.jccs.ir/article_3481_3c17137f60d7b97a1d5bae75c6a465be.pdf
ارتباط اجتماعی
ارتباط جمعی
گرایش
گزینش
تلویزیون
ماهواره
per
پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات
فصلنامه مطالعات فرهنگ - ارتباطات
2008-8760
2538-2632
2008-02-01
9
4
133
178
3482
Research Paper
بررسی آسیبشناسانۀ سیاستها و سیاستگذاریهای
فرهنگی ایران بعد از انقلاب اسلامی
Pathological study of Iran’s Cultural Policies and Policy Makings after Islamic Revolution
اصغر مشبکی
moshabak@modares.ac.ir
1
علیاکبر خادمی
2
عضو هیئت علمی دانشگاه تربیت مدرس
دانشجوی دکتری مدیریت دانشگاه تربیت مدرس.
سیاستگذاری در عرصۀ فرهنگ، ضرورت انجام یا امتناع، حدود و عرصههای آن، نهادهای مداخلهکننده، نوع ارتباط و همکنشی آنها، نظریههای سیاستگذاری فرهنگی(سازگاری با محیط بومی)، مدلها، روشها و... برخی مشکلات و پرسشهای اساسی است که اکنون مدیریت عرصۀ فرهنگی کشور بهگونهای جدی با آنها مواجه است. با توجه به اینکه سند بیستسالۀ نظام، افق روشنی را برای جایگاه ایران در سال 1404 ترسیم نموده، لازم است در حوزههای علمی، فناوری، اقتصادی، سیاسی و فرهنگی هدفگذاریهای مناسب صورت گیرد و استراتژیهای رسیدن به این اهداف تدوین گردد. در مجموعۀ سیاستگذاریهای عمومی، سیاستهای فرهنگی بالاترین اهمیت را دارد. از این روست که در نگاه یونسکو (1998) فرهنگ و سیاستگذاریهای فرهنگی نه در حاشیه بلکه در کانون فرایند توسعۀ پایدار کشورها تعریف میگردد.
در کشور ما، بهدلیل تعدد مراجع تصمیمگیری و نهادهای سیاستگذاری فرهنگی و بهدلیل نبود الگوی جامع و مشخص برای سیاستگذاری در حوزۀ فرهنگ، ابهام زیادی در مسئولیتهای فرهنگی وجود دارد و تداخل و انسجام زیادی در برنامه و طرحهای فرهنگی مشاهده نمیشود. بنابراین، آسیبشناسی سیاستها و سیاستگذاریهای فرهنگی کشور در دوران بعد از انقلاب اسلامی گامی ضروری، پیش از آغاز هر اقدامی، بهنظر میرسد.
Cultural policy making, need to make or not to make it, its limits and arena interfering organizations, their relation type and interactions, cultural policy making theories (adaptation with local environment), models, methods and so on are some of the cultural problems and questions with which the cultural management of the country is seriously facing.
powers in cultural affairs left considerable effects on social correlation and urban development. Among local powers most of discretion for cultural affairs had been put in hands of municipalities elected by people. Gradually, culture and special position in cities, and city officials - understanding the role of culture in social correlation - move to culturalize cities. Culture and daily life of people have woven into each other in such a way that we can use culture- city for French cities rather state- city term used for cities of ancientGreece.
https://www.jccs.ir/article_3482_37a4e2331ee7fe0ee3ddee2ed2c2ef4c.pdf
Pathological study of Iran’s Cultural Policies and Policy Makings after Islamic Revolution
Cultural Policy
Decocentralization
Decentralization
Culture in France
per
پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات
فصلنامه مطالعات فرهنگ - ارتباطات
2008-8760
2538-2632
2008-02-01
9
4
159
208
3483
Research Paper
سیمای جهانگردی در فرهنگ اسلامی
Tourism in Islamic Culture
محمدهادی همایون
mhadi.homayoon@gmail.com
1
استادیار دانشگاه امام صادق(ع)
در دیدگاه اسلامی چه با رویکردی فلسفی و چه با رویکردی عرفانی سفر و جهانگردی از اهمیت و جایگاه ویژهای برخوردار است. این نگرش سبب شده است تا مقوله سفر به عنوان یکی از مهمترین مفاهیم مطرح در فرهنگ برخاسته از این نوع نگاه در میان مسلمانان به شمار آید و به دنبال آن به ادبیات و فرهنگ عامه نیز وارد شود. در کنار این تجلیات در جریان شکلگیری تمدنها و از جمله تمدن اسلامی و گسترش آن نیز با جایگاه بیبدیل سفر و جهانگردی روبرو میشویم.
از سویی دیگر میدانیم که همه این توجهات به مقوله سفر و ورود آن به فرهنگ اسلامی از رهگذر شیفتگی غیرقابل وصف مسلمانان به قرآن کریم و به تبع آن روایات معصومین سلاماللهعلیهم اجمعین بوده است. بر این اساس تلاش شده است تا در این مختصر ضمن ارائه یک واژهشناسی از واژههای مربوط به سفر در این کتاب مقدس، و همچنین دستهبندی آیات مربوط، اهداف و منافع سفر و گردش در جهان یا به تعبیر قرآنی «سیر فی الارض» از دیدگاه قرآن کریم تبیین گردد.
In Islamic point of view whether philosophical approach or mythical, travel and tourism is of specific importance. This attitude makes Muslims consider travel as one of important concepts in culture, entering into common literature. Along with these reflections in trend of civilization development, including Islamic civilization, we face unique status of tourism in this civilization. On the other hand the reason for paying a lot of attention to the travel by Muslims stems from their attention to Quran and sayings of Imams (peace be upon them). Based on this fact the purpose of this essay is to provide a terminology for travel used in Quran and to classify the verses related to aims and benefits of the travel in the world as Quran says: move on the earth.
https://www.jccs.ir/article_3483_82d414f71d429f0b7d310a05504ef464.pdf
سفر
حرکت
سیر
جهانگردی
گردشگری
هجرت
نفر
کوچ
سیاحت
Travel
movement
move
tourism
Travel for entertainment
Departure
individual
Emigration
Journey