per
پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات
فصلنامه مطالعات فرهنگ - ارتباطات
2008-8760
2538-2632
2015-03-01
15
28
7
34
9918
Research Paper
تحلیل سواد رسانهای براساس مدل EC؛ مورد مطالعه: سیاستهای شورای عالی انقلاب فرهنگی
Media literacy analysis based on European Commission (EC) model; The policies of Supreme council of Cultural Revolution: a case study)
ناصر باهنر
taab1347@yahoo.com
1
رامین چابکی
chaboki2008@gmail.com
2
دانشیار دانشگاه امام صادق(ع) nbahonar@yahoo.com
کارشناسی ارشد رشتة معارف اسلامی و فرهنگ و ارتباطات دانشگاه امام صادق(ع) (نویسندة مسئول) chaboki2008@gmail.com
با پیشرفت و توسعه رسانهها، جهان به مرحلۀ جدیدی گام نهاد که در آن رسانهها، ضمن گام برداشتن در مسیر تکامل و تنوع، به یکی از اجزای اصلی جوامع بشری تبدیل شدند. در این دوره، گستره دسترسی مخاطبان به رسانهها، توانایی استفاده و درعینحال حفظ استقلال فکری و اندیشهای، اجتناب از انفعال، بهرهمندی از تفکر انتقادی و افزایش توانایی گزینش و انتخاب رویارویی با این فرایند پیچیده و فراگیر و در نهایت تولید پیامهای ارتباطی از طریق تکوین و تکامل سوادرسانهای قابل حصول تلقی گشت. اگر سوادرسانهای را علم تنظیم کننده روابط میان مخاطب و رسانهها بر اساس هنجارهای درونی شده بدانیم، نباید از جایگاه آن در سیاستهای رسانهای کشورها غافل شویم. برای تحلیل این سیاستها، مدلهای مختلفی ارائه شده است که جامعترین آنها مدل EC کمیسیون اروپا است. این مدل چهار مولفه دسترسی، استفاده، درک انتقادی و تولید ارتباطی را در حوزه سوادرسانهای مطرح میکند. در این تحقیق، بر اساس مدل EC و مولفههای مطرح در آن و روش پژوهش اسنادی- تحلیلی اسناد نهاد شورای عالی انقلاب فرهنگی به عنوان مهمترین نهاد سیاستگذار در جمهوری اسلامی بررسی و تحلیل شد. نتایج تحقیق نشان میدهد که بیشترین میزان توجه در اسناد به مولفه استفاده و دسترسی بوده و مولفه درک انتقادی و تواناییهای ارتباطی مخاطبان کمتر مورد توجه قرار گرفته است. نکته قابل توجه در این اسناد استفاده از واژه سواد الکترونیکی، سواد اطلاعاتی، سواد دیجیتالی و عدم استفاده از واژه سواد رسانهای است.
With the development of media, the world has begun to entering a new phase in which media has become one of the main components of human societies in addition to taking steps toward evolution and diversification. The range of audience accessibility to media, using capability and at the same time maintaining independence of mind and thought, avoiding passiveness, enjoying critical thinking, increasing selection ability, selecting to confront this complex and universal process and finally producing communicative messages via media literacy evolution and development has been perceived obtainable. If we assume media literacy as the relationship regulatory science between audience and media based on internalized norms, then we should not neglect its position in countries' media policies. To analyze these policies, several models have been proposed among which EC model is the most comprehensive. The model suggests four components of access, use, critical understanding and relational production in the field of media literacy. In the present research, documents of Supreme Council of Cultural Revolution Organization have been analyzed as the most important policy- maker organ in the Islamic Republic. The research results indicate that a great deal of attention in documents has been paid to use and access components and little attention has been paid to critical understanding and communicative ability components. The interesting point in the documents is using terms such as electronic literacy, information literacy, and digital literacy and not using media literacy.
https://www.jccs.ir/article_9918_9c40ddda0652829c9d05c39935cc79b7.pdf
سوادرسانهای
مولفه دسترسی
مولفه استفاده
مولفه فهم انتقادی
مولفه توانایی ارتباطی
Media Literacy
Access Component
Use Component
Critical Understanding Component
Communication Ability Component
per
پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات
فصلنامه مطالعات فرهنگ - ارتباطات
2008-8760
2538-2632
2015-03-01
15
28
35
76
9924
Research Paper
بررسی نقش وبلاگها در شکلگیری آگاهیهای سیاسی ـ اجتماعی دانشجویان کارشناسی ارشد رشتة ارتباطات ورودی 1390 و 1391 دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکز
Study of the role of weblogs in development of sociopolitical awareness of the postgraduate students of communication sciences
علی گرانمایهپور
1
فاطمه نعمتی
nemati.9955@gmail.com
2
استادیار و عضو هیئت علمی گروه علوم ارتباطات و روزنامه نگاری دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکز Ali_ phd1970@yahoo.com
کارشناس ارشد رشتة علوم ارتباطات و روزنامهنگاری دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکز
هدف اصلی تحقیق حاضر «بررسی نقش وبلاگها در شکلگیری آگاهیهای سیاسی- اجتماعی دانشجویان کارشناسی ارشد رشتة علوم ارتباطات اجتماعی» است. روش این تحقیق پیمایشی و ابزار اندازهگیری آن پرسشنامه بوده است. جامعة آماری این مطالعه را دانشجویان کارشناسی ارشد رشتة علوم ارتباطات اجتماعی ورودی سالهای 1390 و 1391 تشکیل میدهند که تعداد آنها 140 نفر است. در این تحقیق بهدلیل کم بودن جامعة آماری، کل جامعة آماری بررسی شد و لذا روش نمونهگیری آن، تمامشماری است. براساس یافتههای این تحقیق، مشخص شد اکثریت پاسخگویان 3 تا 6 سال است که از اخبار و بلاگها استفاده میکنند و تاحدّی با وبلاگها و وبلاگهای معتبر آشنایی دارند. اغلب پاسخگویان با کاربرد وبلاگ آشنایی زیادی دارند. آنها برای کسب اطلاعات بیشتر و معتبرتر در مورد یک فرد مشهور به سایتها و شبکههای اجتماعی رجوع میکنند. افراد معتقدند که دسترسی آنها به اینترنت برای مطالعة وبلاگها زیاد است، اما آنها چندان زمان خود را به مطالعة وبلاگ اختصاص نمیدهند. از نظر آنها فیلترینگ وب در دسترسی آنها به وبلاگها نقش داشته است. بیشتر افراد تاحدّی به مطالب وبلاگها اعتماد دارند و تاحدّی اخباری را که از وبلاگها کسب کردهاند برای ارائه به دیگران معتبر میدانند؛ لذا چندان مطالب وبلاگها را ملاک تصمیمگیریهای خود قرار نمیدهند و از نظرشان وبلاگها منابع چندان مناسبی برای دست یافتن به جزئیات رویدادها و اخبار نیستند.
This research aims to "study the role of weblogs in development of sociopolitical awareness of the postgraduate students of communication sciences. To investigate and collecting data, survey method and questionnaire have been employed respectively. After completing the questionnaires, the data were analyzed using descriptive and inferential tables in SPSS program. The statistical population of this research includes 140 postgraduate students of communication sciences admitted to universities in the academic year 2011-2012. Because of the low number of the members of the statistical population, census-sampling method has been applied, and after reducing those who were not available to participate in the research, 124 questionnaires were filled. According to the findings of the research, the most respondents spend less than one hour per day referring to weblogs so that they can read news, being informed of social and political events. Findings show that these respondents use the news of weblogs about 3 to 6 years, and are familiar with famous weblogs to some extent. The most respondents also know how to work with weblogs. For obtaining more and valid information about a celebrity or famous person, they refer to websites and social networks. They believe that although they have a broad access to the internet, they do not spent much time for reading weblogs. In their opinion, the filtering of websites has a role in their access to the internet. Most respondents have trust in the content of the weblogs in some extent, and they just rely to some extent on the news they obtained from the weblogs for quoting from such news. so they do not use the content of the weblogs for their decision-makings. they think that weblogs are not valid resources for collecting information about the details of events and news. Most respondents believe in weblogs’ content to some extent and so they wouldn't present to the others what they have gained from weblogs. They believe that weblogs have play a role in their awareness about the most significant political events of their time, the most important political decisions made in the contemporary era, political terms and concepts, political organizations, institutions, parties, prominent politicians, who played a decisive role in the contemporary political changes of the contemporary era. In addition, the political orientation of the media and their major proponents, the concepts of political development, political schools and models, the issues hidden behind political events, the ability to analyze political news and events properly, social damages and abnormalities, social changes, the conditions of the different social classes, as well as the social trends have no significant role in such awareness.
https://www.jccs.ir/article_9924_8e34ccef9ade70a23ccf7a6297cb20f8.pdf
وبلاگ
آگاهی سیاسی
آگاهی اجتماعی
رسانه و آگاهی سیاسی- اجتماعی
وبلاگ و آگاهی سیاسی- اجتماعی
per
پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات
فصلنامه مطالعات فرهنگ - ارتباطات
2008-8760
2538-2632
2015-03-01
15
28
77
106
9925
Research Paper
الگوی ساختاری رابطه ارزشهای فرهنگی و باورهای شناختی با میزان استفاده از اینترنت بین دانشجویان دوره کارشناسی دانشگاه علامه طباطبایی
Structural Equation Model of Relationship between Cultural Values and Cognitive Beliefs withI use among under Graduate Students of Allameh Tabatabai University
محمدرضا رسولی
moh.rasouli@yahoo.com
1
. دکترای تخصصی ارتباطات استادیار عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی- واحد تهران مرکزی moh.rasouli@yahoo.com
پژوهش حاضر با هدف آزمون مدل پذیرش فناوری و تاثیر ارزشهای فرهنگی های هافستد (مردانگی/زنانگی، ابهامگریزی، فردگرایی/جمعگرایی و فاصله قدرت) بر پذیرش فناوری اینترنت در بین دانشجویان دانشگاه علامه طباطبایی با استفاده از رویکرد مدلیابی معادلات ساختاری انجام گرفت. تعداد 275 نفر از این دانشجویان با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی طبقهای نسبتی به مثابه نمونه انتخاب شدند. نتایح تحقیق نشان داد که ارزشهای فرهنگی مردانگی/زنانگی اثر مثبتی بر متغیرهای مدل پذیرش فناوری (سودمندی و سهولت استفاده ادراکشده) دارند. اثر ابهامگریزی نیز بر این متغیرها منفی بود. اثر فاصله قدرت نیز بر سهولت استفاده ادراکشده منفی و معنادار بود. شاخصهای برازش مدل نیز نشان دادند که الگوی نظری ارائه شده با دادههای گردآوریشده برازش مناسبی دارد. در مورد نتایج و کاربردهای تحقیق نیز بحث شد.
This study was conducted with the aim of testing the technology acceptance model and the impact of Hofstede cultural values (masculinity/femininity, uncertainty avoidance, individualism/collectivism, and power distance) on Internet technology acceptance among the students at the University of Allameh Tabatabai using the structural equation modeling approach. among these students, 275 were sampled, using random categorical sampling method. Research results suggested that masculinity/femininity cultural values have a positive impact on variables of the technology acceptance model (perceived usefulness and perceived ease of use). The effect of uncertainty avoidance on these variables was also negative. The impact of power distance on perceived usefulness was also negative and significant. Fitting indices of the model indicated that the theoretical model put forward befit the data collected. Research results and implications were discussed too.
https://www.jccs.ir/article_9925_ec874c63ffb7a95f6d84f1855cb17248.pdf
فناوری اینترنت
مدل پذیرش فناوری
ارزشهای فرهنگی
ابعاد فرهنگی هافستد
per
پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات
فصلنامه مطالعات فرهنگ - ارتباطات
2008-8760
2538-2632
2015-03-01
15
28
107
136
9926
Research Paper
نقش فرهنگ و هویت ملی در شکلگیری شبکههای اجتماعی از دیدگاه فعالان فضای سایبری ایران
The Role of Culture and Identity in Forming of Social network in Society in Viewpoint of Iranian Cyber Space Activists
محمدحسین ساعی
saei@iribu.ac.ir
1
سیدوحید عقیلی
seyed_vahid_aqili@yahoo.com
2
دانشجوی دکترای علوم ارتباطات گرایش روزنامهنگاری، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات تهران، دانشکده علوم انسانی؛
عضو هیأت علمی و دانشیار گروه ارتباطات، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران مرکزی، دانشکده روانشناسی و علوم اجتماعی؛(مسئول نویسنده)
در طراحی الگوی توسعه جمهوری اسلامی ایران، موارد اختلاف متعددی در میان نخبگان وجود دارد؛ یکی از این موارد اختلافی، مبانی طراحی الگوی توسعه نظام ارتباطات و فضای مجازی به شکل اعم و مواردی مانند طراحی مبانی شبکههای اجتماعی بومی، بهصورت خاص است؛ این مقاله به شناخت و واکاوی همین اختلاف ذهنیتها در این حوزه میپردازد؛ اینکه آیامیتوان فضای مجازی، اینترنت، رسانههای اجتماعی و بهطور خاص شبکههای اجتماعی را براساس فرهنگ و هویت هر کشور، سیاستگذاری، مدیریت و برای توسعه برنامهریزی کرد؟ و اگر ممکن است، اصول حاکم بر آن چه خواهد بود؟ و ... . این مقاله، تفاوت عمدهای با عموم کارهای پژوهشی موجود در کشور دارد؛ عموم پژوهشهای صورت گرفته در کشور، در این حوزه، با اتخاذ رویکردی ماتریالیستی و احتساب فرهنگ به مثابه یک متغیر وابسته در برابر متغیرهای مستقلی مانند فناوری، به دنبال یافتن نوع و عمق تأثیرات فضای سایبر، رسانهها و شبکههای اجتماعی بر فرهنگ و هویت ما هستند. در حالیکه در این مقاله، با استفاده از روش کیو، سعی براین بوده است تا ذهنیتهای موجود در بین نخبگان، مدیران، سیاستگذاران، فعالان و دستاندرکاران حوزه فضای مجازی را نسبت به نقشی که میتواند فرهنگ و هویت، به مثابه یک متغیر مستقل بر ایجاد شبکههای اجتماعی بومی داشته باشد، را شناخت؛ در این تحقیق با تجزیه و تحلیل پرسشنامههایی که در اختیار فعالان مؤثر فضای مجازی کشور قرار داده شد، بهصورت روشن، در پایان 5 نوع ذهنیت نسبت به این مسئله (نقش فرهنگ و هویت ملی در شکلگیری شبکههای اجتماعی) یافته شد که ابعاد هرکدام از آنها در این مقاله بهصورت اختصار ولی گویا توضیح داده شده است؛ امری که پیش از این در پژوهشهای مشابه سابقه نداشته است. و در پایان این مقاله نیز براساس درکی که از این ذهنیتها و نسبت مابین آنها پیدا شده، توصیههایی عملیاتی برای سیاستگذاران کشور در این حوزه مطرح گردیده است.
There are many disagreements among elites about development pattern modeling in Islamic republic of Iran. One of these disagreements is basis of development pattern modeling of communication system and cyberspace in general and disagreements such as modeling principles of domestic social networks in particular. This research deals with the question that whether or not the cyberspace, internet, social media and social networks can be policymaking, manage and planning development on basis of culture and identity of each country. If so, what set of principles should govern the process. The mainstream materialistic approaches of Iranian researchers consider culture to be a dependent variable against independent variables such as technology. So look for type and depths of cyberspace, media and social networks effects on our culture and identity. Unlike that approach, we used Q method to investigate the mindset of experts, managers, policymakers and active users of the cyberspace regarding the role that culture and identity might play in the formation of domestic social networks. Analyzing the questionnaires returned by influential activists of the cyberspace, we found five primary mindsets regarding the aforementioned issue, dimensions of which are briefly elaborated. Finally, based on our understanding of the investigated mindsets and their interrelationships, a few operational suggestions are recommended to policymakers in this field.
https://www.jccs.ir/article_9926_fae4076e344a1c38c262b2c75585f09a.pdf
فرهنگ
هویت
فضای مجازی
فضای سایبر
شبکههای اجتماعی
الگوهای توسعه
الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت
culture
Identity
Cyberspace
Social Networks
Development Models
per
پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات
فصلنامه مطالعات فرهنگ - ارتباطات
2008-8760
2538-2632
2015-03-01
15
28
137
164
9927
Research Paper
جوانان و رسانههای نوین: بررسی اعتیاد دانشآموزان به بازیهای رایانهای و عوامل مرتبط با آن
Youth and New Media: The Study of the Students Addiction to Computer Games and Its Related Factors
کمال کوهی
1
استادیار جامعهشناسی ـ بررسی مسائل اجتماعی، دانشکدة حقوق و علوم اجتماعی، دانشگاه تبریز: k.koohi@tabrizu.ac.ir
امروزه رسانههای نوین یکی از پرنفوذترین و پرمخاطبترین رسانهها نزد جوانان بهشمار میرود. توجه بیشازاندازة جوانان به این رسانهها برای آنها مسائل زیادی به دنبال دارد؛ یکی از این مسائل، اعتیاد به چنین رسانههایی است. در همین راستا، تحقیق حاضر با هدف مطالعة میزان اعتیاد به بازیهای رایانهای و ارائة راهکارهایی برای مقابله با آن در میان دانشآموزان مقطع متوسطة استان آذربایجان شرقی انجام شده است. تحقیق به روش پیمایشی انجام شده و جامعة آماری آن را دانشآموزان مقطع متوسطة استان آذربایجان شرقی تشکیل میدادند که بالغ بر 204 هزار و 562 نفر بودند. از این تعداد 700 نفر براساس روش نمونهگیری طبقهای تصادفی برای مطالعه انتخاب شدهاند. همچنین، ابزار گردآوری اطلاعات در این تحقیق، پرسشنامه بوده است. برای تجزیهوتحلیل دادهها از نرمافزار SPSSنسخة 21 و لیزرل 5/8 استفاده شده است. نتایج بهدستآمده از تحقیق نشان میدهد میزان شیوع اعتیاد به بازیهای رایانهای در سطح متوسط به بالا (5/50 درصد) بوده است. همچنین خانواده، سرمایة اجتماعی و وضعیت روحی و روانی دانشآموزان ازجمله عواملی هستند که دانشآموزان را در مقابله با اعتیاد به بازهای رایانهای توانمند میسازند و در مقابل عوامل دیگر نظیر اوقات فراغت، محرومیت نسبی و تعداد دوستان بهویژه تعداد دوستان خارج از مدرسه، میزان اعتیاد به بازیهای رایانهای را در میان دانشآموزان افزایش میدهد.
Nowadays the new media is one of the most influential and Most Contacted media among youth. Overusing this type of media would make many problems for young people. One of these problems is media addiction. In this regard, this research aims to study the addiction to Computer games and Strategies for coping with it among high school students in East Azerbaijan. The research survey was conducted among 700 high school students from East Azerbaijan Province. The samples were selected by stratified sampling with simple random or systematic. The data collection tool was questionnaire and data were analyzed by SPSS 21 and LISREL 8.5. The results indicate that the prevalence of addiction to computer games were at medium to high (50/5 percent). Also, the family, social capital and mental health status of students are factors that enable students in dealing with addiction to computer games and In contrast other factors, such as leisure, relative deprivation and the number of friends especially friends outside of school reinforce the addiction to computer games among students.
https://www.jccs.ir/article_9927_c9775a066508e76514086ab4ff8f6e66.pdf
اعتیاد به بازیهای رایانهای
دانشآموزان
خانواده
سرمایة اجتماعی
سلامت روانی
رسانههای نوین
per
پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات
فصلنامه مطالعات فرهنگ - ارتباطات
2008-8760
2538-2632
2015-03-01
15
28
165
190
9928
Research Paper
پیامدهای جنگ نرم بر هویت فرهنگی دانشجویان: مطالعه موردی دانشجویان دانشگاههای شهرستان بهبهان
Consequences of Soft War on Student’s Cultural Identity:
Case Study of Students of Behbahan’s Universities
محمدرحیم جعفرزاده
1
سید محمد حسینی
2
حسینعلی جاهد
3
عضو هیئت علمی دانشگاه پیامنور مرکز بهبهان
عضو هیئت علمی دانشکده الهیات دانشگاه تهران
عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد یادگار امام خمینی(ره)، نویسندة مسئول. hossein.jahed@gmail.com
هدف این مقاله تعیین میزان تأثیر جنگ نرم بر هویت فرهنگی دانشجویان دانشگاههای شهرستان بهبهان است که با استفاده از روش تحقیق توصیفی از نوع پیمایشی در جامعه آماری شامل 13095 نفر و نمونه آماری 335 نفر انجام شده است. ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامه محقق ساخته بوده و دادههای جمعآوریشده با استفاده از روشهای آماری توصیفی و استنباطی از قبیل جداول توزیع فراوانی، آزمونهای تی تک نمونهای و مستقل تجزیه و تحلیل شده است. نتایج نشان داد حدود نیمی از دانشجویان مورد مطالعه بیشتر از حد متوسط در معرض جنگ نرم قرار دارند و میزان پایبندی به مؤلفههای هویت فرهنگی ملی، مذهبی و قومی در دانشجویانی که بیشتر در معرض جنگ نرم بودهاند نسبت به دانشجویانی که کمتر در معرض جنگ نرم بودهاند به طور معناداری کمتر است و میزان آمادگی آنها برای پذیرش مؤلفههای فرهنگی تبلیغی دشمن به طور معناداری بیشتر است. همچنین نتایج حاکی از آن بود که در وضعیت کنونی، دانشجویان هنوز وابستگی و پایبندی مطلوبی به هویت فرهنگی ایرانی- اسلامی دارند
This study sought to explore the effect of soft war on university students’ cultural identity. To this end, the participants of the study were 335 undergraduate university students of Behbahan. A questionnaire (author and year) was used to collect the data in the current investigation. Descriptive and inferential statistics (i.e. t-tests) were used to analyze the data. Findings showed that the majority of students’ identities (i.e. cultural, religious, and national) who were under the influence of soft war, were greatly affected by this position. Moreover, they adhered strictly to the enemy’s cultural propaganda comparing to those students who were less exposed to soft war. However, the results indicated that in the present condition, students are still committed to Iranian-Islamic cultural identity. .
https://www.jccs.ir/article_9928_1ff0a3d34c584d904fb7fef2b3587223.pdf
فرهنگ
هویت فرهنگی
جنگ نرم
دانشجو
آموزش عالی
culture
Cultural Identity
Soft War
university students’
higher education Higher education
per
پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات
فصلنامه مطالعات فرهنگ - ارتباطات
2008-8760
2538-2632
2015-03-01
15
28
191
212
9929
Research Paper
تأثیر استفاده از شبکة اجتماعی فیسبوک بر اعتماد و مشارکت سیاسی جوانان
Investigating the Effect of Using Facebook Social Network on Political Trust and Participation of the Youth
صمد عدلیپور
1
وحید قاسمی
v.ghasemi@ltr.ui.ac.ir
2
رضوان قصابی
3
نقی طاهری
4
دانشجوی دکتری جامعهشناسی دانشگاه تبریز (نویسندة مسئول) Samadadlipour@gmail.com
دانشیار و عضو هیئت علمی گروه علوم اجتماعی دانشگاه اصفهان V.ghasemi@ltr.ui.ac.ir
دانشجوی دکتری جامعهشناسی دانشگاه اصفهان Rezvan_ghassabian@yahoo.com
کارشناسارشد تاریخ گرایش مطالعات خلیج فارس، دانشگاه اصفهان Naghitaheri@yahoo.com
با پیچیده شدن و گسترش جوامع، اهمیت ارتباطات در بعد سیاسی افزایش یافته است. شبکههای اجتماعی مجازی تغییرهای اساسی در ماهیت و اشکال رفتار سیاسی در جوامع مختلف ایجاد کردهاند و نقش مهمی در اعتماد و مشارکت سیاسی افراد دارند. دراینراستا، هدف این نوشتار، بررسی تأثیرات استفاده از شبکة اجتماعی فیسبوک بر اعتماد و مشارکت سیاسی جوانان شهر تبریز است. تحقیق حاضر، بهصورت پیمایشی و با استفاده از پرسشنامة محققساخته با حجم نمونة 600 نفر در بین جوانان 18 تا 30 سال کلانشهر تبریز در سال 1392 انجام شده است. روش نمونهگیری، نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای است. یافتههای تحقیق حاکی از آن است که بین مدت زمان عضویت، میزان استفاده و نوع استفاده از فیسبوک با اعتماد و مشارکت سیاسی رابطة معنا¬داری وجود دارد. استفاده از فیسبوک برای کسب اخبار و اطلاعات به تقویت اعتماد سیاسی و مشارکت سیاسی متعارف در بین شهروندان منجر میشود؛ اما استفاده از آن برای سرگرمی و تفریح، دوستیابی، تشکیل گروه و شرکت در بحثهای گروهی، مشارکت سیاسی غیرمتعارف را تقویت میکند.
The importance of communication in the political dimension has increased, As societies become more complex and developed.Virtual social networks have engendered fundamental changes in the nature and form of political behaviors in different societies and have important roles in individuals’ political trust and participation. Therefore, the aim of the present study is to investigate the effects of using Facebook social network on the political trust and participation of the youth in Tabriz City. The present study was conducted employing a survey study and using a researcher-made questionnaire distributed among 600 young people aged 18 to 30 years old of Tabriz consisting of the sample size in 2013. The sampling method was multistage cluster sampling method. The results of the present study indicate that there is a significant correlation of the duration of membership in Facebook, the degree and type of using Facebook with political trust and participation. Using Facebook for getting news and information results in reinforcing conventional political trust and participation among citizens, but using it for entertainment and recreation, making friendship, constructing groups and participating in group discussions result in reinforcing unconventional political participation.
https://www.jccs.ir/article_9929_00bee45d97b6084de182113ce3f8a715.pdf
شبکههای اجتماعی مجازی
فیسبوک
اعتماد سیاسی
مشارکت سیاسی
per
پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات
فصلنامه مطالعات فرهنگ - ارتباطات
2008-8760
2538-2632
2015-03-01
15
28
213
239
9930
Research Paper
افتراق در سرمایه اقتصادی خانوادهها و ترجیحات فعالیتهای فراغتی جوانان
Families’ economic capital and leisure time preferences of youth
(A case Study of students of Tehran university and Islamic Azad university, Tehran branch
افسانه ادریسی
edrisiafsaneh@yahoo.com
1
هیئت علمی گروه علوم اجتماعی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال edrisiafsaneh@yahoo.com
در دنیای معاصر انسان به فضای حیاتی خود عرصه دیگری به نام گذران اوقاتفراغت افزوده است. تفاوتها و افتراقها در سرمایه اقتصادی، سلیقهها و ترجیحات متفاوتی در نحوه گذران اوقاتفراغت ایجاد میکند. هدف مقاله شناسایی میزان انواع فراغتها، رابطه شیوههای گذران اوقاتفراغت دانشجویان با سرمایه اقتصادی خانواده آنان و مقایسه شیوههای مختلف گذران اوقاتفراغت در دو دانشگاه است. روشتحقیق پیمایشی و جامعه آماری دانشجویان دانشگاه تهران و دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال در سال 92 میباشد. حجم نمونه با استفاده از فرمولکوکران 804 نفر و روش نمونهگیری طبقهبندی نامتناسب و تصادفی ساده بوده است. انواع فراغت به پنج گروه فکری، اجتماعی، تفریحی ـ سرگرمی، هنری ـ فرهنگی و جسمانی طبقهبندی شد. نتایج حاکی از آن است که میانگین فراغت فکری در بین دانشجویان دانشگاه تهران و فراغت تفریحی ـ سرگرمی در بین دانشجویان دانشگاه آزاد بیشتر است. در دانشگاه تهران انواع فراغت به غیر از جسمانی با سرمایه اقتصادی رابطه معناداری دارند و شدت رابطه به ترتیب: هنری ـ فرهنگی، اجتماعی، فکری و تفریحی ـ سرگرمی است و زمان اختصاصیافته به جسمانی بیشترین و هنری - فرهنگی کمترین میزان است. در دانشگاه آزاد اسلامی انواع فراغت به غیر از فکری با سرمایه اقتصادی رابطه معناداری دارند و شدت رابطه به ترتیب: اجتماعی، تفریحی ـ سرگرمی و هنری ـ فرهنگی است و زمان اختصاص یافته به تفریحی ـ سرگرمی بیشترین و هنری ـ فرهنگی کمترین میزان را به خود اختصاص دادهاند
Leisure time activity is another arena that has been added to human life in current world. Variation in economic capital generates different tastes and preferences in spending leisure time. T he purpose of this study is to identify the extent of leisure time, the relationship between ways of spending leisure time by students and the economic capital of their families and a comparative study of leisure time activities in two universities. The approach of the study is descriptive comparative and research methodology is survey. Statistical population consists of students from university of Tehran and Azad Islamic university North Tehran branch in the year 2010. The Cochran formula is applied and the sample size is equal to 804 divided equally between the two universities. Sampling methodology is disproportionate stratified random sampling and universities and departments are considered as strata and the share of each department in the sample is disproportionate to statistical population. Types of leisure time activities are divided in to five groups: intellectual , social, entertaining, artistic and cultural, and physical activities . The results indicate that economic capital of families between two universities are not different significantly. The students of Tehran university have fulfilled their leisure time with intellectual activities while the students of Islamic Azad university fulfilled their time with entertaining activities. Students leisure activities have significant relationship with economic capital in Tehran university excluding physical activities and cultural-artistic, social, intellectual and entertainment have respectively a stronger relationship with economic capital respectively. The extent of time devoted to physical activity is the most and the extent of time devoted to cultural-artistic activities is the least. The relationship between types of leisure activities and economic capital is significant in Islamic Azad university excluding intellectual activities such that social, entertainment and cultural-artisticnactivities have respectively a stronger relationship with economic capital respectively. The extent of time devoted to entertaining activity is the most and the extent of time devoted to cultural-artistic activities is the least.
https://www.jccs.ir/article_9930_7db77af6eb895ee3f1501d07e210811c.pdf
سرمایه اقتصادی
اوقاتفراغت
دانشجویان
دانشگاه تهران
دانشگاه آزاد اسلامی
واحد تهران شمال
economic capital
leisure activities
Students
University of Tehran