per
پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات
فصلنامه مطالعات فرهنگ - ارتباطات
2008-8760
2538-2632
2020-06-21
21
50
7
31
10.22083/jccs.2019.172804.2738
93837
Research Paper
بررسی شکلگیری هویت ارتباطی ناشی از عضویت در شبکۀ اجتماعی پیامرسان تلگرام (موردمطالعه: جوانان شهر تهران)
Investigating the Formation of the Communicative Identity because of Membership in the Social Network of Telegram Messenger
(Case study: Tehran youth )
گلاله آهنگری
golalehahngari9557@yahoo.com
1
باقر ساروخانی
b.saroukhani@yahoo.com
2
محمد سلطانی فر
msoltanifar@yahoo.com
3
دانشجوی دکتری، گروه علوم اجتماعی و جامعهشناسی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
استاد گروه علوم اجتماعی و جامعهشناسی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران (نویسنده مسئول).
دانشیار گروه علوم اجتماعی و جامعهشناسی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.
امروزه، بهدلیل ورود شبکههای مجازی بهویژه تلگرام در کشور ما، نقش جدیدی از روابط اجتماعی شکل گرفته است. بر این اساس هدف پژوهش پیشرو بررسی تأثیر عضویت در شبکۀ اجتماعی پیامرسان تلگرام بر هویت ارتباطی است. برای تحقق این هدف روش کمی ـ پیمایشی استفاده شد. جامعۀ آماری پژوهش جوانان 18تا30 سال ساکن شهر تهران که تعداد آنان 287345 نفر هستند؛ با استفاده از فرمول کوکران 524 نفر بین جوانان تهرانی 18تا30 سال انتخاب شده و بر مبنای نمونهگیری خوشهای بین آنان پرسشنامه استاندارد توزیع شده است. بعد از جمعآوری دادهها، تجزیهوتحلیل بر مبنای spss و lisrel صورت گرفته است. یافتهها بیانگر آن است که 83 درصد از جوانان تهرانی در تلگرام عضویت دارند که میانگین میزان استفاده دو ساعت در شبانهروز بوده است. کاربران تلگرام بیشتر در گروهها و سپس جهت ارتباطات خصوصی و دوطرفه، زمان خود را سپری میکنند؛ اما کانالها کمترین استفاده بین کاربران ازلحاظ زمانی برخوردار است. نتایج نشان میدهد که میزان استفاده از گروههای تلگرام، استفاده از پیامهای خصوصی تلگرام، میزان مشارکت کاربران و میزان استفاده از تلگرام، گروهها و کانالهای عضو شده ازلحاظ موضوع مرتبط با ارتباطات اجتماعی بر هویت ارتباطی در سطح اطمینان 95 درصد و 99 درصد معنادار و معکوسی بوده است؛ ولی میزان استفاده از کانال تلگرام تأثیری بر هویت ارتباطی نداشته است.
Today, due to the arrival of virtual networks, especially Telegram in our country, a new form of social relations is formed. Accordingly, the purpose of this study was to Investigate the effect of membership in the social network of Telegram Messenger on the communication identity. To accomplish this, Quantitative survey method was used for this purpose. The statistical population of the study consisted of 28,745 young people aged between 18 and 30 years living in Tehran. Using Cochran's formula, 524 people were selected among the youth of Tehran, aged between 18 and 30, based on cluster sampling. A standard questionnaire was distributed among them. After data collection, analysis was done based on SPSS and Lisrel. The findings indicate that 83 percent of Tehrani youth are members of the Telegram, with an average of 2 hours of use per day. Telegram users spend more time in groups, and then for private and two-way communication, but in terms of time, channels have the least use among users. The results show that the use of Telegram groups, the use of private messages in the Telegram, the level of participation of users and the amount of use of Telegrams, groups and channels registered in terms of subject of social communication on the communication identity has been inversely at the confidence level was 0.95 and 0.99. But the use of the channel did not affect the identity of the Telegram.
https://www.jccs.ir/article_93837_8c58ec6c9a5902e22b40b5eb08114110.pdf
تلگرام
جوانان
شبکههای مجازی
کانالهای تلگرام
هویت ارتباطی
communication identity
telegram channels
telegrams
Virtual Networks
Youth
per
پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات
فصلنامه مطالعات فرهنگ - ارتباطات
2008-8760
2538-2632
2020-06-21
21
50
33
66
10.22083/jccs.2019.194291.2886
96357
Research Paper
موانع ساختاری و حرفهای نظارت رسانهای برکنش دولت در ایران
Structural and Professional Obstacles of Media Monitoring on Government in Iran
منصور ساعی
msaei58@gmail.com
1
استادیار پژوهشگاه مطالعات علوم انسانی و مطالعات فرهنگی
هدف اصلی این مقاله، شناسایی و تحلیل موانع ساختاری و حرفهای فراروی نظارت و دیدهبانی رسانهای برکنشهای دولت و سازمانهای دولتی در ایران است. در این مطالعه برای جمعآوری اطلاعات از روش کیفی (مصاحبه عمیق با روزنامهنگاران باتجربه و متخصصان روابط عمومی) و از شیوۀ نمونهگیری هدفمند، برای انتخاب نمونهها استفاده شد. نتایج پژوهش نشان داد که مهمترین موانع فرهنگی شامل «پنهانکاری و هراس از شفافیت در فرهنگ ایرانی، استقبال از تمجید و ستایش و هراس از انتقاد در میان ایرانیان»، مهمترین موانع سیاسی، شامل «اسرارگرایی در رسانه براثر سایه سنگین سیاست، برخورد سیاسی با رسانهها، کارکرد حزبی رسانهها، مدیریت رسانهها توسط افراد سیاسی»، مهمترین موانع حقوق و قانونی شامل «لزوم دریافت مجوز برای فعالیتهای رسانهای، گستردگی استثنائات و خطوط قرمز اطلاعرسانی، نبود تعریفی روشن از جرم مطبوعاتی»، مهمترین موانع اقتصادی «حضور دولت در اقتصاد رسانه، تطمیع خبرنگاران، نابرابری فضای رقابت بین رسانههای دولتی و غیردولتی»، مهمترین موانع درون سازمانهای دولتی شامل «نگاه مالکانه سازمانهای دولتی به اطلاعات سازمانی، بسته بودن جلسات ادارات دولتی بر روی رسانهها، تلقی هجمهگرایانۀ و مچگیرانه مدیرانِ سازمانها از انتقاد رسانهها» و مهمترین موانع درون رسانهای شامل «خودسانسوری رسانهها، وجود افراد جوان و بیتجربه در رسانهها، عدم آشنایی با روزنامهنگاری تحقیقی، غلبه رویکرد رویدادمحوری بر فرایند محوری در رسانهها» بودهاند.
The main aim of the current paper is to identify and analyze the "structural" and "professional" obstacles of media monitoring over the government and governmental organizations of Iran. This research is a kind of applied-exploratory study. The study has applied qualitative method (in-depth interview with journalists and public relations professionals), for data gathering and purposive sampling method for selecting samples. Research results show that the most important cultural obstacles are "secrecy" and "fear" of transparency in Iranian culture, acclaim of praise, the fear of criticism among Iranians. Political obstacles are secrecy in the media due to the heavy shadow of politics, the government officials’ attitude toward the media as a tool serving their purposes, the government intervention in all of media affairs, media mostly belonging to the government, political treatment of the media, the partisan functionality of the media, and the politician’s engagement in the media management. Also the most important legal obstacles are the need to obtain a license for media activities, the breadth of exceptions and red lines of informing, and the most important economic obstacles are the government's presence in the media economy, lack of financial independence in the media, bribery of reporters, inequality competitive conditions between the governmental and non-governmental media. Also the most important obstacles within government organizations include the ownership approach of government to information, media bans on government meetings, considering media criticism as aggressive and misdeed cather by the government managers. Finally, the most important internal media obstacles include media self-censorship, the presence of young and inexperienced people in the media, lack of recognition of investigative journalism, dominance of event-oriented approach instead of process-oriented approach.
https://www.jccs.ir/article_96357_d07b869ac3a18b298abec188d3ff3277.pdf
نظارت رسانهای
نظارت رسانهای بر دولت
موانع ساختاری
موانع حرفهای
Media monitoring
Media monitoring over the government
Governmental organizations
Structural Obstacles
Professional obstacles
per
پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات
فصلنامه مطالعات فرهنگ - ارتباطات
2008-8760
2538-2632
2020-06-21
21
50
67
94
10.22083/jccs.2019.192152.2850
96358
Research Paper
تحلیل جامعهشناختی گفتمان فولکلور قوم آذری از منظر گفتمانشناسی انتقادی
Sociological Analysis of the Azari Folklore Discourse from
the Critical Discourse Perspective
رسول بابازاده
babazadeh.890@gmail.com
1
حبیب اله زنجانی
ha_zanjani@yahoo.com
2
سیف اله سیف اللهی
repd__almizan@yahoo.com
3
دانشجوی دکتری جامعهشناسی فرهنگی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران، ایران
استاد جامعهشناسی دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران، ایران (نویسنده مسئول)
استاد جامعهشناسی دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران، ایران
مقاله پیشرو به تحلیل جامعهشناختی گفتمان فولکلور قوم آذری در ایران از منظر تحلیل گفتمان انتقادی میپردازد. این تحقیق داستانها و ضربالمثلهای زبان قوم آذری را بر اساس رویکرد تحلیل گفتمان انتقادی نورمن فرکلاف در سطح توصیف، تفسیر و تبیین واکاوی کرده است. در این تحقیق مسئله اساسی این است که داستانها و ضربالمثلهای فولکلور قوم آذری دارای چه گفتمانهایی بوده است و شرایط، زمینههای شکلگیری آن گفتمانها چه بوده است؟ برای تحلیل و تبیین از نظریههای تحلیل گفتمانهای لاکلائو و موفه، نظریۀ تحلیل انتقادی نورمن فرکلاف و نظریۀ تفسیر فرهنگ کلیفورد گیرتز بهعنوان چارچوب نظری و مفهومی استفاده شده است و از رویکرد تحلیل گفتمان انتقادی فرکلاف بهعنوان روش تحقیق بهره گرفته شده است. نوع تحقیق کیفی بوده و دادههای موردبررسی شامل سه داستان و سی ضربالمثل فولکلوریک ترکی آذری است که به جهت اختصار دو نمونه داستان عامیانه و ده ضربالمثل در این مقاله تحلیل گفتمان شده است. متون و دادههای این تحقیق کیفی از سه منبع مکتوب فولکلوریک قوم آذری به شیوۀ هدفمند انتخاب شده است. یافتههای تحقیق بیانگر وجود گفتمان تقابلی بین سیاست و مردم بوده است و زبان فولکلور قوم آذری ابزاری برای بیان انتقاد، اعتراض و نقد سیاست و اوضاع اجتماعی بوده است.
The present article analyzes the sociological discourse of Azari folklore in Iran from the perspective of critical discourse analysis. The current research has analyzed and interpreted the stories and proverbs of the Azari language based on Norman fairclughs critical discourse analysis approach. The main question in this study is what discourses and proverbs of the Azari folk have been used in the discourse and what have been the conditions for the formation of those discourses? To analyze and explain the theories of Laclau and Mouffe's (1990) discourse analysis, Norman Fairclough's Critical Theory (1995), Clifford Geertz's Theory of Cultural Interpretation (1973) has been used as a theoretical and conceptual framework, and Fairclough's Critical Discourse Analysis approach has been used as the research method. The research type was qualitative and the analyzed data included three stories and thirty Azari folklore proverbs that among them two examples of folk tales and ten proverbs were analyzed in this article. The qualitative data of this qualitative research were selected in a purposive manner from three written sources of Azari folklore . The findings of the study indicate that there is a conflicting discourse between politics and the people, and the language of Azari folklore is a means of expressing criticism, protest and criticism of politics and the social situation.
https://www.jccs.ir/article_96358_ab8be17bdce8f1e06ee870d2944252dd.pdf
فولکلور
گفتمان
قوم آذری
نظریۀ گفتمان
نورمن فرکلاف
folklore
Discourse
Azari ethnicity
Discourse Theory
Norman Fairclough
per
پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات
فصلنامه مطالعات فرهنگ - ارتباطات
2008-8760
2538-2632
2020-06-21
21
50
95
117
10.22083/jccs.2019.199319.2899
96356
Research Paper
چگونگی بازنمایی ویژگیهای جنسیتی در جوکهای فارسی تلگرامی
How Gender Characteristics are being Represented in Persian Telegram Jokes
محمدعلی طالبی
talebi856@gmail.com
1
خلیل میرزائی
mirzaaeikhalilr@yahoo.com
2
سید محمد صادق مهدوی
d_mahdavy@yahoo.com
3
دانشآموخته دکتری جامعهشناسی فرهنگی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
دانشیار گروه جامعهشناسی واحد رودهن، دانشگاه آزاد اسلامی، رودهن، ایران (نویسنده مسئول)
استاد گروه جامعهشناسی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی تهران، ایران
جوکها بهمنزلۀ خردهفرهنگهای هر جامعه، معانی و مفاهیم اجتماعی گوناگونی را بازنمایی میکنند که نشانگر فضای ذهنی آن جامعه و ویژگیهای افراد آن است. در این میان، جوکهای جنسیتی نمایشگر نگاه اجتماعی جامعه به مقولۀ جنسیت هستند. اقبال جامعۀ ایران به فناوریهای نوین تلفن همراه و پیامرسانها ازجمله، تلگرام از یکسو و کشیده شدن جوکها به این فضا از سوی دیگر، لزوم بررسی و مطالعه آن را بیشتر از قبل میطلبد. این مقاله با روش کیفی و شیوۀ مردمنگاری درونشبکهای و با استفاده از نظریۀ برساختگرایی اجتماعی، جوکهای مختلف جنسیتی را در پیامرسان تلگرام مقایسه کرده است. نتایج بررسی سه کانال جوک تلگرامی که بعد از فیلترینگ و در تیر ۱۳۹۷ ارزیابیشده است، نشان میدهد ۵۰ درصد کل جوکهای این کانالها را جوکهای جنسیتی تشکیل داده و به لحاظ شکلی، بیشترین جوکهای جنسیتی مربوط به جوکهای کلامی است که جوکهای مربوط به زنان در هر سه کانال، تقریباً دو برابر جوکهای مردان بوده است. برساختههای جنسیتی برای مردها در جوکها بیشتر با موضوع جنسی و برای زنان بیشتر با موضوع کلیشههای جنسیتی مانند: «احمقشمردن»، استفادۀ بیرویه از لوازم آرایش، تمایل به ازدواج، ناتوانی در رانندگی، الزام به انجام کارهای خانه و زودرنجی است که بهنوعی بازتعریف نقش اجتماعی زنان در شرایط اجتماعی فعلی است.
Jokes are considered as examples of subculture in a society, and they represent different social meanings and concepts. Among them, gender jokes represent social attitude of the society toward gender category. As Iranian people in one hand, have the advantage of utilizing modern telecommunication tools such as smart phones and therefore they use messaging apps such as Telegram and on the other hand, exchange jokes widely in this messaging apps. , these jokes should be studied and considered more than before. This study is a qualitative one and it uses a netnography as its methodology. By applying a social constructive theory, this study compares different gender jokes posted in messaging app namely Telegram. The results of studying jokes in three Telegram channels after filtering that were evaluated in June 2018 showed that 50% of jokes were gender jokes and considering their form, they were mostly verbal jokes; jokes related to women were almost twice as many as jokes related to men in all three channels. Topics of gender constructions for men were related to sexuality and for women they were related to gender stereotypes including "making fool of women", "excessive use of make-up", "eagerness to get married", "inability to drive", "being forced to do household chores", and "irritability". These concepts are somehow redefining women's social role in current social conditions.
https://www.jccs.ir/article_96356_9ed6f5a66fc05ca7d9f00c7688c202de.pdf
برساختگرایی
تلگرام
جنسیت
جوک
مردمنگاری درونشبکهای
constructivism
Telegram
Gender
Jokes
Netnography
per
پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات
فصلنامه مطالعات فرهنگ - ارتباطات
2008-8760
2538-2632
2020-06-21
21
50
119
148
10.22083/jccs.2019.171133.2720
96360
Research Paper
فناوریهای ارتباطی جدید، هویت و احساس امنیت اجتماعی (دانشجویان دانشگاه کرمان)
New Communication Technologies, Identity and Social Security Feeling (Case Study Students of Kerman University)
سینا امینی زاده
sinaaminizadeh@yahoo.com
1
منصور طبیعی
tabei46@gmail.com
2
دانشجوی دکتری جامعهشناسی دانشگاه شیراز
استادیار گروه علوم اجتماعی دانشگاه شیراز (نویسنده مسئول)
این پژوهش، به بررسی رابطۀ فنّاوری ارتباطی جدید با نقش واسطهگری هویتهای ملی، مذهبی بر متغیر وابسته امنیت پرداخته است. جامعۀ آماری این تحقیق دانشجویان دانشگاه شهید باهنر کرمان است. حجم نمونه با توجه به ماهیت طبقهای جامعۀ آماری، با استفاده از روش نمونهگیری طبقهای، 380 نفر برآورد و دادهها به کمک پرسشنامه جمعآوری شد. روایی و اعتبار به کمک آزمون آلفا کرونباخ و اعتبار صوری حاصل گردید؛ همچنین برای آزمون اعتبار مدل پژوهش از نرمافزار آموس استفاده شد. تحلیل یافتهها نشان میدهد که هویت ملی و مذهبی میتوانند نقش واسطهگری بین رسانه و امنیت داشته باشند. آنچه قابلتوجه است، فنّاوری ارتباطی نوین، بر امنیت تأثیر مثبت دارد؛ اما زمانی که هویت مذهبی و ملی بهعنوان واسطه قرار میگیرند، تأثیر رسانه بر امنیت منفی میشود. این رابطه نشاندهنده رابطۀ مؤثر منفی رسانۀ ماهواره بر هویت ملی ـ مذهبی است که بهتبع آن، تأثیر منفی بر احساس امنیت میگذارد.
The present study has investigated the relationship between new communication technology and the mediating role of national, religious identity on security-dependent variables. The statistical population of this study is the students of Shahid Bahonar University of Kerman. The sample size was estimated to be 380 people using the classification sampling method according to the classification nature of the statistical population. Data were collected by using a questionnaire. Reliability and Validity were obtained with the help of Alpha Cronbach test and formal validity, and also AMOS software was used to validate the research model. Analysis of the data shows that national and religious identities can play a mediating role between the media and security. What is noteworthy is that modern communication technology has a positive effect on security, but when religious and national identities are mediated, the impact of the media on security becomes negative. This relationship shows the negative impact of satellite media on national-religious identity, which in turn has a negative impact on security. Keywords
https://www.jccs.ir/article_96360_0447d4081e490476adf343d14396e238.pdf
امنیت اجتماعی
امنیت قضایی
فنّاوری ارتباطی نوین
هویت ملی
هویت مذهبی
Key Concepts: National Identity
Religious identity
New Media (Satellite)
Judicial Security
Social security
per
پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات
فصلنامه مطالعات فرهنگ - ارتباطات
2008-8760
2538-2632
2020-06-21
21
50
149
170
10.22083/jccs.2019.160995.2653
97251
Research Paper
تحلیل جامعهشناختی بازنمودهای جراحی زیبایی بهمثابه رسانۀ هویت فرهنگی در مردان جوان تهرانی
Sociological Analysis of Cosmetic Surgery Representations as a Medium of CulturalIidentity in Young Men in Tehran
بهاره عباسی
bahar.abbasi6@yahoo.com
1
منصور حقیقتیان
mansour_haghighatian@yahoo.com
2
احمد موذنی
ahmad.moazzeni@pnu.ac.ir
3
دانشجوی دکترای جامعهشناسی (گرایش گروههای اجتماعی)، دانشگاه آزاد اسلامی واحد دهاقان
دانشیار گروه جامعهشناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد دهاقان (نویسنده مسئول)
استادیار گروه علوم اجتماعی دانشگاه پیام نور، تهران
این پژوهش با استفاده از رویکرد نظریه زمینهای، جراحی زیبایی در مردان جوان تهرانی را مطالعه کیفی کرده است. با استفاده از فن مصاحبه نیمهساختار یافته، با ده مرد جوان تهرانی که جراحی زیبایی کرده بودند، از طریق نمونهگیری هدفمند و با بیشترین تنوع ممکن مصاحبۀ عمیق شد. از مصاحبۀ هشت اشباع مفهومی حاصل شد، ولی برای اطمینان بیشتر تا نفر دهم مصاحبهها اطمینان یافت. دادهها با استفاده از مدل پارادایمی اشتروس و کوربین، مقولهبندی و سپس مدل پارادایمی آن ترسیم شد. نتایج پژوهش نشان داد الگوپذیری، حساسیت به زیبایی و تناسباندام، حقارت عضوی و دلزدگی از روزمرگی، ازجمله موارد اقدام مردان جوان به جراحی زیبایی است. فشار اطرافیان، زیبایی مردانه کلیشهای و مشوّقهای پزشکی از عوامل مداخلهگر این تصمیم است که راهبردهایی چون واپسزنی پیری، تحقیقات قبل از عمل جراحی، ریسکپذیری و آزادیخواهی در سلیقهها را در پی دارد. برخی از پیامدهای این راهبردها، نمایشی بودن بدن، موش آزمایشگاهی، تقلید وارونه و ماندگاری عوارض بعد از عمل است.
This research has analyzed cosmetic surgeries by young men qualitatively which has caused "The idea of body creation" in them, based on the grounded theory. Also studies the reasons, factors, backgrounds, strategies and primarily uses semi- structured interview to find out the consequences of the strategies. Tehrani young men who had tried cosmetic surgery were interviewed through systematic sampling with maximum variation.. Conceptual saturation were obtained from the eight interview, , but for more reassurance, the interview continued up to tenth person The data categorized using paradigm model of Strauss and Corbin and then Its paradigm model was drawn. The results showed that patternability, sensitivity to beauty and fitness, organ abasement and being tired of everyday life are some reasons which causes men to perform cosmetic surgery. The pressure of around people, men's stereotypical beauty and medical encouragers are the factors of this decision. It has strategies such as reversal of aging,researching before surgery, riskability and liberation in tastes. some results of these strategies are showing off body, being as a guinea pig, inverse imitation and complications of surgery.
https://www.jccs.ir/article_97251_5581e82051d6f2218b75a16e4a08a3a4.pdf
ایده خلق بدن
بدننمایشی
جراحی زیبایی
زیبایی اکتسابی
مدل پارادایمی
Showing off body
cosmetic surgery
The Idea Of Body Creation
Adventitious beauty
Paradigm model
per
پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات
فصلنامه مطالعات فرهنگ - ارتباطات
2008-8760
2538-2632
2020-06-21
21
50
171
193
10.22083/jccs.2019.152109.2582
96364
Research Paper
نقش هوش مصنوعی در شکلدهی به روابط انسان و ماشین در آثار سینمایی معاصر
The Consequence of Artificial Intelligence in Shaping Human-Machine Relations in Contemporary Cinema (Case Study: Spike Jonze's "Her" film)
فاطمه مهرابی
fa.mehrabi@yahoo.com
1
بهروز عوضپور
behrouzavazpour@ut.ac.ir
2
دانشجوی دکتری تاریخ تحلیلی و تطبیقی هنر اسلامی، دانشگاه هنر تهران
دانشجوی دکتری پژوهش هنر، دانشگاه هنر اصفهان
گسترش فناوری و توسعه هوش مصنوعی در زندگی مدرن بهخصوص در عرصه ارتباطات انسانی به فرصتی برای ایجاد تحولات بنیادین در این عرصه، چه در روابط انسان و ماشین و چه در روابط انسانی شده است. این تحولات به همان اندازه که میتوانند باعث توفیق روابط انسانی باشند، ممکن است عامل تحدید آن نیز باشند. از اینرو پژوهش پیش رو با تمرکز بر هنر سینما که در سالهای اخیر به بازنمایی فرصتها و چالشهای این مقوله پرداخته، این مسئله را در بستر این هنر و بهطور خاص فیلم «او» اثر اسپایک جونز بررسی کرده تا به نقش هوش مصنوعی در شکلدهی به ارتباطات انسانی و روابط انسان و ماشین آگاهی یابد. روش انتخابی برای تحلیل این فیلم، روش اسطورهکاوی است که تحلیل آثار هنری را با عنایت به پسزمینه اجتماعیشان فراهم میکند. یافتههای این پژوهش حاکی از آن است که در نمونه مطالعاتی مذکور و دیگر آثاری که همزمان و با مضامین مشابه خلق شدهاند، روایات اسطورهای مرتبط با هوش نقش محوری در شکل دادن به وقایع فیلم داشتهاند؛ که این مسئله، خود نیز متأثر از زندگی شخصی مؤلف و اندیشه غالب مکان-زمان خلق اثر است. درواقع نمونه مطالعاتی این پژوهش، در موضوعی که بدان پرداخته بود، آیینه تمامنمای زمانه خویش است و از همین رو است که اقبال تماشاگران و متخصصان را بهصورت توأمان دارد، چراکه همه افرادی که در زمان-مکان خلق این اثر زیست میکنند، نحواً و نوعاً تحت تأثیر روایات اسطورهای مرتبط با هوش هستند.
The proliferation of technology and the development of artificial intelligence in modern life, especially in the field of human communication, has become an opportunity to make fundamental changes in this field, both in human-machine and human relationships. These developments, as much as they can make human relationships successful, may also be responsible for their decline. Therefore, the present study has examined this issue in the context of cinema and in particular Spike Jonze' film "Her" by considering one of the areas that have presented the opportunities and challenges in recent years. Artificial intelligence in shaping human relationships and human-machine relationships. The chosen method for the analysis of this film is the myth-analysis method, which provides an analysis of the artworks concerning their social background. The findings of this study indicate that the most important factor in the success of the film is its adherence to shaping patterns in intelligence-related mythical narratives, so understanding and analyzing relationships in mythical narratives can lead to an understanding of human-machine relations in modern life and Under the influence of artificial intelligence.
https://www.jccs.ir/article_96364_0e7cfe93916c863ffc4c7b9e41ca5084.pdf
اسپایک جونز
اسطورهکاوی
او
روابط انسانی
هوش مصنوعی
human relations
Artificial intelligence
mythology
Spike Jones
HER
per
پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات
فصلنامه مطالعات فرهنگ - ارتباطات
2008-8760
2538-2632
2020-06-21
21
50
195
218
10.22083/jccs.2019.169965.2710
96362
Research Paper
ذائقه مصرف موسیقیایی دانشجویان کارشناسی ارشد دانشگاه ایلام
Studying the Taste of Music Consumption among the M.A Students of the Ilam University
یارمحمد قاسمی
ym_ghasemi2004@yahoo.com
1
بهروز سپیدنامه
bsepidnameh@yahoo.com
2
علی هاشمی
alihashemi91990@gmail.com
3
استاد تمام گروه علوم اجتماعی و جامعه شناسی ، دانشگاه ایلام، ایران (نویسنده مسئول)
استادیار گروه علوم اجتماعی و جامعه شناسی ، دانشگاه ایلام، ایران
کارشناسی ارشد مطالعات فرهنگی، دانشگاه ایلام، ایران
این پژوهش با هدف مطالعه ذائقۀ مصرف موسیقی بین دانشجویان کارشناسی ارشد دانشگاه ایلام بر اساس پارادایم کیفی و به روش تحلیل تماتیک انجام گرفته است. از مصاحبه نیمهساختیافته برای گردآوری دادهها و از مدل براون و کلارک برای تحلیل استفاده شده است. جامعه هدف شامل کلیه دانشجویان کارشناسی ارشد دانشکده علوم انسانی دانشگاه ایلام به تعداد ۲۵ نفر و محدوده زمانی و مکانی پژوهش ۹ ماهه اول سال ۱۳۹۷ در دانشگاه ایلام است. در این مطالعه نمونهیابی هدفمند (برای گزینش دانشجویان کارشناسی ارشد) بوده که درنهایت با ۱۱ نمونه اشباع حاصل شد. در مراحل تحلیل تم، ۱۷ تم فرعی و ۴ تم اصلی شناسایی و تعریف شد. یافتههای این مقاله الگویی خاص خود را نمایانده و زمینۀ فرهنگی و زمینه موسیقایی و بهطور خاص بکگراند شنیداری افراد را زمینهساز ذائقۀ مصرفی آنان نشان میدهد. به نحوی که دانشجویان موسیقیهایی را مصرف میکنند که پیشتر در کانون خانواده، مهمانیهای فامیلی و جمعها و پاتوقهای دوستانه شنیدهاند. درمجموع باید گفت که ذائقۀ مصرف موسیقی دانشجویان موردمطالعه، متأثر و متشکل از زمینه فرهنگی خاصه کیفیت مطالعه، دانش و آگاهی و نیز زمینۀ موسیقایی و بهطور خاص بکگراند شنیداری آنان است. زمینۀ فرهنگی فقیر و ضعیف افراد، زمینۀ موسیقایی فقیر را به وجود آورده است که بهنوبۀ خود سیالیت ذائقۀ موسیقایی را به دنبال داشته است. البته به تبعیت از بوردیو میتوان ادعا کرد که ذائقۀ مصرف موسیقی نیز به نوبه خود زمینۀ فرهنگی و زمینۀ موسیقایی را بازتولید میکند.
This research aimed to study the taste of music consumption among the M.A students of Ilam University based on the qualitative paradigm and using thematic analysis. The semi-structured interview tool was used for data collection and the Brown and Clark (2006) model was used for analysis. The target population includes all M.A students of Human Sciences at Ilam University in the last 9 months of 2018 that were 25 people. In this study, a sampling was targeted that finally saturation obtained with 11 samples. In the process of theme analysis, 17 sub themes and 4 main themes were identified and defined. The findings showed that the results of this study presented its special pattern and show the cultural context and musical context- in particular the auditory background as the shaper of their consumption tastes. As students’ consumption music that has already been heard at the family, family parties, friendly parties and hangouts. Therefore, auditory background can be a product of the cultural context of family, friends and relatives. Overall, the taste of music consumption of the studied students is influenced by the cultural context- in particular the quality of study, knowledge and awareness, as well as the musical context and, in particular, their auditory background. The poor and infirm cultural context of the people has created a poor musical background, which in turn has led to the fluidity of the musical tastes. According to Bourdieu, it can be claimed that musical tastes, in turn, reproduce the cultural and musical context.
https://www.jccs.ir/article_96362_79e3ecf252d02dfc9b821e78950aa2b9.pdf
مصرف فرهنگی
موسیقی
ذائقه
دانشجویان
دانشگاه ایلام
Cultural Consumption
Music
taste
Students
Ilam University
per
پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات
فصلنامه مطالعات فرهنگ - ارتباطات
2008-8760
2538-2632
2020-06-21
21
50
219
239
10.22083/jccs.2019.170936.2716
96361
Research Paper
ناسازگاری افراطگرایی و خشونت با مفهوم جهاد در اسلام
Incompatibility of Extremism and Violence with the concept of Jihad in Islam
توحید محرمی
moharramitohid@yahoo.com
1
عضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات
افراط گرایی و خشونت گروههای افراطی به نام دین و به ظاهر اسلامی در سالهای اخیر فجایع زیادی را به بار آورده است و مردم مناطق مختلفی از جهان به ویژه خاورمیانه از ناحیه افراطیگری مصائب زیادی را متحمل شدهاند. فارغ از اینکه این منازعات که در منطقه و جهان بر پایه باورهای دینی شکل گرفتهاند یا نه، برخی تلاش میکنند با ترویج اسلام هراسی، و همانندسازی خشونت و افراط گرایی با جهاد اسلامی، دین الهی و رحمانی اسلام بهعنوان مکتبی خشن معرفی شود. بر همین اساس، مقاله پیشرو در چارچوب تحلیلی «سازهانگارانه» با هدف اصلی بازخوانی مفهوم جهاد اسلامی و ماهیت آن و تبیین افتراق انگارههای جریان افراطگرایی و خشونت در قالب دین درصدد است به این پرسش پاسخ دهد که؛ ناسازگاری افراطیگری و خشونت با مفهوم اصیل جهاد اسلامی چگونه است؟ دادههای بهدست آمده از مطالعۀ موضوع تحقیق و منابع و نظرات اندیشمندان دینی تأئید میکنند که؛ فقدان درک صحیح از مفهوم نظری جهاد اسلامی موجبات تصور نادرست و عملی در مشروع بودن اعمال افراط گرایان و کاربرد خشونت علیه دیگران شده است و این در حالی است که «نسبتی بین افراط گرایی و جهاد اسلامی وجود ندارد». لذا اقدامات و اعمال خشونتآمیز گروههای افراطیگرا همچون القائده که برای احیای خلافت اسلامی و اجرای شریعت به عنوان نئوجهادیسم انجام شده است به لحاظ دینی مردود بوده و با آن ناسازگار است. نوع تحقیق کاربردی ـ توسعهایی بوده و روش آن اسنادی و کتابخانهایی است.
Extremism has plagued many in recent years. And we have witnessed the violence and strife of extremist groups called Islam. The people of the Middle East experienced great pain and suffering from extremism threats from Afghanistan to North Africa, Europe and many other countries. Regardless of the fact that these conflicts in the region and the world are based on fundamentalism, in an attempt to replicate with the Islamic Jihad, it is attempted to promote Islamophobia, the divine religion of Rahmani Islam as a rough school, and the lack of a proper understanding of the theoretical notion The Islamic Jihad has led to a false and practical perception of the legitimacy of the actions of extremists and the use of violence against others. And while "there is no relation between extremism and Islamic Jihad," and jihad has been entrusted to the prophet Muhammad (PBUH) for the development and extension of religion. And the acts and acts of violence that are referred to as revival of the Islamic caliphate and the implementation of sharia as extreme neo-fundamentalism are not in Islamic thought.Accordingly, the present article aims to explain the concept of Islamic Jihad and its nature, the trend of extremism and violence in the form of religion, to answer the question: is the conflict and incompatibility of extremism and violence with the original concept of Islamic Jihad? The type of applied research is developmental and its method is library and documentary.
https://www.jccs.ir/article_96361_4945373659df316b0a8101c76418a450.pdf
ناسازگاری
جهاد اسلامی
افراطگرایی
خشونت
Key Words: Incompatibility
Islamic Jihad
Extremism
Violence
per
پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات
فصلنامه مطالعات فرهنگ - ارتباطات
2008-8760
2538-2632
2020-06-21
21
50
241
258
10.22083/jccs.2020.167477.2691
110651
Research Paper
عوامل تاثیرگذار بر صنعت نشر کتاب در ایران
The Affecting Factors on the Book Publishing Industry in Iran
هامون شریفی میلانی
hamoon_2000@yahoo.com
1
زهرا برومند
zboroumand@yahoo.com
2
علیرضا امیرکبیری
ali.amirkabiri@iauctb.ac.ir
3
دانشجوی دکتری مدیریت دولتی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران مرکز
استادیار گروه مدیریت دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران مرکز (نویسنده مسئول)
دانشیار گروه مدیریت دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران مرکز
هدف از انجام این پژوهش، شناسایی عوامل تأثیرگذار در صنعت نشر کتاب در ایران و ارائه الگوی کیفی نشر کتاب در ایران است. این پژوهش از نظر رویکرد کیفی و شیوه اجرا، روش مبتنی بر نظریۀ داده بنیاد است. جامعۀ آماری شامل کارشناسان و مدیران نشر کشور هستند که با استفاده از نمونهگیری هدفمند درمجموع 16 نفر بهعنوان مشارکتکننده انتخاب شدند. دادهها به روش مصاحبه با روش هدایت کلیات و بدون ساختار گردآوری شد. برای بهدست آوردن اعتبار و روایی دادهها از دو روش بازبینی مشارکتکنندگان و مرور خبرگان استفاده شد. پس از انجام مصاحبه و بررسی مجدد مؤلفههای استخراجشده توسط خبرگان، مقوله محوری مطالعه پیشرو، ضعف در مدیریت بنگاههای نشر شناسایی شد که با توجه به شرایط علّی، زمینهای و میانجی، راهبردهایی تدوین و مدل نهایی بر اساس آن ارائه شده است. بر اساس نتایج، مهمترین مقولههای تأثیرگذار بر صنعت نشر شامل: مدیریت بنگاههای نشر، استراتژی صنعت نشر و فناوری اطلاعات و ارتباطات است و شرایط اقتصادی، تکثیر غیرمجاز، شرایط اجتماعی و سرانه مطالعه در رتبههای بعدی قرار دارند. پدیده محوری موردمطالعه در این پژوهش ضعف مدیریت در بنگاههای نشر است. جهت بهبود شرایط و بهعنوان مؤلفۀ راهبردی بکارگیری و استفاده از فناوریهای اطلاعاتی در حوزۀ نشر پیشنهاد شده است.
The purpose of this research is to identify affecting factors on the book publishing industry in Iran and offering a qualitative model . Research method of this study is qualitative in terms of approach and foundation data theory in terms of way of Execution. statistical population of the research included experts and publishing managers of the country who were selected by using targeted sampling. A total of 16 people were selected as participants in the study.. Data were collected through interview by the method of guidance of generalities and without structure. In order to acquire data validity, two methods of reviewing participants and reviewing experts were used. As a result, after interviewing and reviewing extracted components by experts, the pivotal category which was identified in this research was weakness in the management of publishing companies which considering causal conditions, context and mediator, strategies developed and final model presented. In conclusion, the most affecting factors on the book publishing industry included: management of publishing companies, strategy of publishing industry and information and communication technology while, economic conditions, unauthorized reproduction, social conditions and per capita reading have lower rankings. Additionally, main phenomena studied in this research is the weakness of management in publishing companies. Consequently, in order to improve the situation and as a strategic component, the use of information technologies has been suggested for the field of publishing.
https://www.jccs.ir/article_110651_fbc2b2d29e215de438dad9f97f211928.pdf
صنعت نشر
نظریۀ داده بنیاد
نشر کتاب
مسائل و مشکلات نشر
publishing industry
Grounded theory
book publishing
Publishing Problems