per
پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات
فصلنامه مطالعات فرهنگ - ارتباطات
2008-8760
2538-2632
2014-02-01
15
27
7
36
9001
Research Paper
ارتباط عفیفانه سایبری در شبکه های اجتماعی
Cybernetic Efaf Communicate in Social network
سیدعبدالرسول علم الهدی
ralamolhoda@gmail.com
1
سید حسین شرف الدین
sharaf@qabas.net
2
محمد جواد نوروزی
mj.norouzi@gmail.com
3
سرپرست گروه دین و ارتباطات پژوهشکده مطالعات دینی فرهنگ- قم
استادیار موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی
پژوهشگر
شبکه های اجتماعی سایبری شرایط جدیدی را در زندگی انسان بوجود آورده اند و از آنجایی که دین در همه ابعاد زندگی افراد جاری می شود، لازم است قواعد رفتاری و اخلاقی فعالیت در شبکه های اجتماعی از منظری دینی بازتولید شود. نظام سازی هنجاری برای رفتارها، در جامعه ایران بعد از انقلاب اسلامی که داعیه دار تمدن اسلامی و تعین رفتارهای دینی در همه سطوح زندگی مردم است، امری ضروری است. در این مقاله با تمرکز بر ارزش اسلامی عفاف، به عنوان یکی از نمودهای ارزش های اسلامی، و بازکاوی ابعاد آن در آموزه های دینی در دو بعد فقهی و اخلاقی، نظریه های ارتباطی مربوط به روابط انسانی و واسطه گری رایانه (جاذبه، مدیریت ادراک و نفوذ اجتماعی) را مورد بررسی قرار داده و سپس در سنت پژوهش کیفی با تلفیق سه روش گروه متمرکز، مصاحبه عمیق و مشاهده مشارکتی و غیرمشارکتی به کشف چگونگی ارتباط عفیفانه سایبری در شبکه های اجتماعی پرداخته شده است.
Cybernetic social networks have created a new situation in human life And since this is religion in all aspects of life, the rules of conduct religious activities in the social network perspective reproduce.System of normative behavior in Iran after the Islamic Revolution and the Islamic civilization claim determination religious practices at all levels of public life is essential. This paper focuses on the Islamic values of modesty, as a manifestation of Islamic values, and this article attempts to religious dimensions in legal and ethical dimensions, Theories of computer-mediated communication and human relations (attractions, perception management and social influence) to examine Combining the three methods and the tradition of qualitative research, focus groups, depth interviews and participatory and non-participatory observation Fyfanh begun to explore how social networks are discussed. This paper focuses on the Islamic values of modesty, as a manifestation of Islamic values, and this article attempts to religious dimensions in legal and ethical dimensions, Theories of computer-mediated communication and human relations (attractions, perception management and social influence) to examine Combining the three methods and the tradition of qualitative research, focus groups, depth interviews and participatory and non-participatory observation Fyfanh begun to explore how social networks are discussed.
https://www.jccs.ir/article_9001_5d4e7ffebe14d4999df0c03813301b34.pdf
ارتباط عفیفانه
ارتباطات انسانی
فقه
شبکه های اجتماعی
Efaf communicate
Human Communication
norm
social network
per
پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات
فصلنامه مطالعات فرهنگ - ارتباطات
2008-8760
2538-2632
2014-02-01
15
27
37
66
9013
Research Paper
چالش های فرهنگی- اجتماعی و نیروی انسانی آموزش عالی ایران در بعد توسعه فن آوری اطلاعات همراه با بررسی تطبیقی توسعه این فن آوری در نظام های آموزش عالی جهان
Survey challenges facing information technology development in Iran higher education with a comparative study of the development this technology in world higher education systems
محمد رحمان پور
mohammad_33564@yahoo.com
1
محمد جواد لیاقتدار
m.jawad.liaghatdar@yahoo.com
2
ابراهیم افشار
e.afshar@edu.ui.ac.ir
3
دانشگاه اصفهان
دانشگاه اصفهان
دانشگاه اصفهان
روند توسعه فن آوری اطلاعات در موسسات آموزش عالی قابل ملاحظه بوده است. در ایران نیز با درک چنین ضرورتی گامهای مثبتی در این زمینه برداشته شده اما همچنین چالش هایی گریبانگیر آموزش عالی کشور بوده است. این پژوهش، ضمن بررسی وضعیت توسعه فن آوری اطلاعات در نظام های آموزش عالی جهان، هدف اصلی خود را تشریح این چالش ها در دو بعد فرهنگی-اجتماعی ونیروی انسانی قرار داده است. جامعه آماری، اساتید شاغل در دانشگاههای دولتی کشور بود. شش دانشگاه کردستان، شیراز، علامه طباطبائی، تهران، صنعتی شریف و اصفهان به صورت تصادفی عنوان نمونه آماری برگزیده شد. ابزار جمع آوری داده نیز پرسشنامه محقق ساخته بود. نتایج نشان داد در بعد فرهنگی- اجتماعی، بالا بودن نسبت دانشجو به رایانه های موجود، ضعف روحیه جستجوگری دانشجویان، و ضعف زبان انگلیسی دانشجویان و اساتید از جمله چالش های مهم بود. در بعد نیروی انسانی نیز ناتوانی دانشجویان و اساتید در چگونگی دسترسی به اطلاعات موجود در پایگاههای اطلاعاتی یک چالش مهم عنوان شد.
The development of IT has been noticeable in higher education systems worldwide. Realizing its importance, Iranian have taken significant steps. However, Iranian education system faces serious challenges in developing the technology more. While studying the status of IT developing in the world, the present study aims to elaborate on the challenges in terms of cultural-social and human resource dimensions. The statistical population of the study includes the members of the faculty in some state universities. The universities are the University of Kordestan, Shiraz University, Alameh Tabatabayi University, Tehran University, Sharif technical University and Esfahan University. They were randomly selected. 150 members were selected through randomized, stratified method to answer a questionnaire. It was a researcher-made questionnaire. The results indicated that in socio-cultural dimension, the highness in the number of students in ratio to number of available computers, the weakness of searching morale among the students, and insufficient English commend of students and professors were the most important challenges facing the information technology development in Iran higher education according to viewpoints' professors.. In the human resources dimension, the main challenge was students and professor's unfamiliarity of how to use data bases.
https://www.jccs.ir/article_9013_1ecb76789e1834624bed1a8af8210e1d.pdf
فن آوری اطلاعات
آموزش عالی
ایران
چالش
جهان
Information technology
Higher education
Iran
challenge
world
per
پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات
فصلنامه مطالعات فرهنگ - ارتباطات
2008-8760
2538-2632
2014-02-01
15
27
67
86
9019
Research Paper
تحلیل محتوای مضامین فرهنگی و اجتماعی در شبکه های اجتماعی
Content Analysis Cultural and Social Content in Social Networks
محمدرضا رسولی
moh.rasouli@yahoo.com
1
سعیده بندگی منفرد
2
استادیارگروه ارتباطات دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکز
کارشناس ارشد ارتباطات فرهنگی دانشگاه سوره
این نوشتار با هدف بررسی ساختار و مضامین فرهنگى و اجتماعى صفحههای فیسبوک جوانان شهر تهران انجام گرفته است و این مسئله را بررسی میکند که در شبکة اجتماعى (فیسبوک) مضامین فرهنگى و اجتماعى به چه شکلی نمایان شده است؟ بررسی حاضر از نوع توصیفی ـ تحلیلی و روش انجام آن تحلیلمحتواست که بر اساس نمونهگیری هدفمند30 نفر از کاربران ایرانی فیسبوک که بین سنین 15 تا 29 سال قرار داشتند برگزیده شدند. شیوة گردآوری اطلاعات، پرسشنامة معکوس بوده که پردازش آنها از طریق نرمافزار SPSS 21 صورت گرفته است. روایی این بررسی از نوع صوری و پایایی آن برحسب ضریب اسکات با مقدار 85 درصد مورد تأیید قرار گرفته است. یافتهها حاکی از آن است که در جامعة مورد بررسی، زنان بیشتر از مردان عضو فیسبوک بوده و بیشتر در سن 25 سال و از افراد تحصیلکرده هستند.
This study aims to explore themes of cultural, social and youth in Tehran's Facebook pages. This study examines this issue: the social network (Facebook) what form of cultural and social content is displayed? This research is a descriptive - analytical and sampling methods to perform content analysis based on 30 users between the ages of 15 and 29 were IRFacebook selected. Data collection techniques, reverse the process took them through software Spss 21. The validity and reliability of formal study by Scott coefficient with a value of 85% is obtained. Research findings indicate that more women than men in the population and most of them are Facebook users are aged 25 years and also the most
https://www.jccs.ir/article_9019_844325fa69d2949174daa6cbb829ba9d.pdf
مضامین فرهنگی و اجتماعی
شبکههای اجتماعی
فیسبوک
جوانان
cultural and social content
Social Networks
Facebook
Youth
per
پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات
فصلنامه مطالعات فرهنگ - ارتباطات
2008-8760
2538-2632
2014-02-01
15
27
87
110
9016
Research Paper
بررسی مفهوم و جایگاه سبک هنری در هنر عامه
A Study of the Concept of Style and its Role in Folk Art
محمد معین الدینی
m.moeinadini@yahoo.com
1
احمد نادعلیان
nadalian@yahoo.com
2
محسن مراثی
marasy@shahed.ac.ir
3
مدرس دانشگاه
هیئت علمی دانشکده هنر داشنگاه شاهد
هیئت علمی دانشکده هنر دانشگاه شاهد
این مقاله با استفاده از روش توصیفی ـ تحلیلی ضمن برشمردن برخی از ویژگی های عمده هنر عامه به بررسی نقش و جایگاه سبک در آن می پردازد. هنر عامه به مثابه آیینه ای رو به فرهنگ عمومی، پیشینه تاریخی، آرمان ها و آرزوهای یک جامعه است. ویژگی هایی مانند جمعی بودن، ساختار ساده، احساسات گرایی، روایت گری، و توانایی برقراری ارتباط با لایه های مختلف اجتماعی، باعث می شود تا هنر عامه ضمن برقراری یک زمینه ارتباطی قوی، پیوند تاریخی، اجتماعی و فرهنگی محکمی بین اقشار گوناگون یک جامعه به وجود آورد. از این رو سبک که در برگیرنده جهان بینی فردی هنرمند است، بنا به ماهیت اجتماعی و فرهنگی هنرهای عامه، بیش از اینکه امری فردی و شخصی باشد مقوله ای عام است که تابع مؤلفه¬های عمیق اجتماعی و فرهنگی جامعه قرار می گیرد. البته این به این معنی نیست که در هنرهای عامه هنرمند استقلال سبک ندارد، هنرمند می تواند تا آن جا که مبانی اصلی فرهنگی و زیبایی شناختی جامعه به او اجازه می دهد، سبک شخصی و هویت هنری فردی خود را در اثر هنری به جا بگذارد.
A Study of the Concept of Style and its Role in Folk Art Using descriptive _ analytical methodology, the present paper aims at studying some of the major features of folk art in order to examine the role of style in the genre. Folk art serves as a reflection of the folk culture, historical background, aspiration as well as expectations of a society. Simple structure, sentimentalism, narration and the ability of the genre to communicate are the contributing features of folk art to the development of strong historical, social and cultural ties among different classes of a society. Besides displaying the personal taste of the folk artist, style as the context for their ideology, enjoys profoundly rooted publicity within a social culture due to the socio-cultural nature of the art. It goes without saying that the folk artist is free to develop their independent style as well as to produce artistic creativity within cultural and aesthetic principles of their society.
https://www.jccs.ir/article_9016_391a28070f3a4ab41013d253d3346224.pdf
"هنر عامه"
"سبک"
"فرهنگ"
"جامعه"
"زیبایی شناسی"
“Folk art”
“Style”
“Culture”
“Society”
“Aesthetics”
per
پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات
فصلنامه مطالعات فرهنگ - ارتباطات
2008-8760
2538-2632
2014-02-01
15
27
111
138
9018
Research Paper
الگوی ارتباطی روحانیت با نسل جوان از منظر آیتالله جوادیآملی
the model of communications Clergy with the younger generation on the point of view Ayatollah Jvadyamly
کریم خان محمدی
khanmohammadi49@yahoo.com
1
سید عباس حسینی
hoseiny1361@yahoo.com
2
عضو هیات علمی
طلبه حوزه علمیه
این پژوهش بر اساس اندیشههای آیتالله جوادیآملی به ارائه الگوی ارتباطی روحانیت با نسل سوم انقلاب، جوانان پرداخته است. برای دستیابی به چنین الگویی از روش تحلیلی، یعنی؛ تحلیل به مؤلفههای معنایی، استفاده شده است؛ بدین ترتیب، ابتدا مؤلفههای معنایی روحانیت و نسل جوان استخراج و سپس با قرار دادن آنها در کنار یکدیگر الگوی ارتباطی مطلوب ارائه میشود. بر پایه انسانشناسی ایشان، در ارتباطات انسانی، سه الگوی ارتباطی، «متدانی»، «متعارف» و «متعالی» قابل تصویر است. بنابراین، الگوی مطلوب در قالب ارتباط متعالی، که هدف این پژوهش است، مورد واکاوی قرار گرفته است. ایشان در این الگو، علاوه بر توجه به ساختار شخصیت روحانی بر پایه الگوی ارتباط متعالی و عضویت گروهی آنها، ویژگیهای دوران جوانی را نیز مورد توجه قرار میدهند و بر این باورند که روحانیت با مراعات دو عنصر محوری، یعنی، «عقلانیت» که ناظر به محتوای پیام است و «صداقت» که ناظر بر نحوه ارائه پیام است، میتواند با نسل جوان ارتباط مطلوب برقرار کند. در این الگو، با توجه به رسالتهای روحانیت و ویژگیهای نسل جوان، عقلانیت اقتضا میکند روحانی در ارتباط با نسل جوان، به مؤلفههایی همچون: شناساندن هویت جوان، آموزههای دینی، ترغیب به عقلمداری، علم آموزی، مراقبت از نفس، توجه به شبهات ذهنی، و ارائه الگوهای سازنده، عطف توجه نماید. همچنین با توجه به مفهوم «صداقت»، شایسته است روحانی، در تعامل با نسل جوان فصاحت بیان، ادب در گفتار، عطوفت و مهربانی در ارائه دین، بلاغت در کلام و برخورد محبتآمیز، را رعایت نماید.
Based on the thoughts of Ayatollah Javadi Amoli, through an analytic approach, i.e. analysis of the conceptual features in human communication, one can think of three communication models: methodical, regular and supreme. Therefore, this article deals with the favorable model of communication between the clergy and the young generation within the framework of “supreme communication”. Considering the structure of the spiritual personality and the characteristics of the youths, Ayatollah Javadi Amoli believes that clergy will be capable of setting a successful communication with the young generation by paying attention to two central features including “rationality” and “honesty”. In this model, rationality necessitates that the clergy in their communication with the young generation pay attention to the following features: recognition of the youth identity, religious instruction, encouragement of rationality, control of sensual aspirations, bearing doubts in mind, and suggestion of constructive models. Furthermore in the interaction with the youths, based on the concept of “honesty”, it is necessary for the clergy to be eloquent, polite, and affectionate in preaching the religion.
https://www.jccs.ir/article_9018_70f5db5f4099b47461dc89ab93d2d776.pdf
الگوی ارتباطی
روحانیت
نسل جوان
communication
clergy
younger generation
Jvadyamly
per
پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات
فصلنامه مطالعات فرهنگ - ارتباطات
2008-8760
2538-2632
2014-02-01
15
27
139
162
9020
Research Paper
بررسی میزان تعهد مطبوعات به ذکر منابع اخبار و اطلاعات
Assessment of Newspapers’ Undertaking of News and Information Sourcing as a Key Element in Professional Ethics
سعید ارکانزاده یزدی
saeed.arkan@gmail.com
1
دانشجوی دکتری فرهنگ و ارتباطات پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات اجتماعی جهاد دانشگاهی
روزنامهنگاران ایرانی، این روزها بسیار بیشتر از گذشته از مطالب دیگر رسانهها و خبرگزاریها استفاده میکنند. طبق آییننامههای اخلاق حرفهای مطبوعات و کتابهای آموزش روزنامهنگاری، روزنامهنگاران باید در شرایط عادی، منابع خبری خود را به دقیقترین وضع معرفی کنند و نام رسانهای را که از مطلبش استفاده کردهاند، ذکر کنند. برای بررسی میزان ذکر منبع در روزنامههای ایران، هفت روزنامة سراسری در فصل تابستان 1393 در نظر گرفته شد که نمایندة تنوع روزنامهها در کشور باشند. با تحلیلمحتوای تمام مطالب این روزنامهها و با استفاده از آزمون کایـ اسکوئر، مشخص شد که میزان ذکر منبع بین روزنامههای سیاسی و غیرسیاسی بهطور معناداری متفاوت است و این تفاوت معنادار بین حوزههای مختلف خبری نیز وجود دارد. با تحلیلمحتوای این روزنامهها مشخص شد حدود 25 درصد کل مطالب روزنامهها منبع خبری ندارند. روزنامههای سیاسی بیشتر به ذکر منبع اهمیت میدهند و مطالب حوزههای ورزشی و حوادث، کمترین میزان ذکر منبع را دارا هستند.
Iranian Journalists, nowadays use contents of other media more than the past. According to handbooks and textbooks of professional ethics in journalism, in normal situation journalists should identify their sources clearly and declare the name of medium which is used in their articles. For assessment of sourcing in Iranian newspapers, 7 national newspaper were selected which they shown variety of journalism atmosphere in Iran. By content analysis of all articles in these newspapers and Chi-square test, the researcher understand that there in a significant difference between political and apolitical newspapers in sourcing and also this difference is significant in various news beats. This research shows that about 25 percent of articles in newspapers have not any source. In political newspapers, sourcing is more important and in news beats, sports and events desks have the least sourcing.
https://www.jccs.ir/article_9020_cbea1232de6c923e5200ed71ec5866b3.pdf
روزنامهنگاری
منبع خبری
اخلاق حرفهای
منبع خبری بدون نام
اینترنت
Journalism
news source
Professional Ethics
Anonymity
internet
per
پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات
فصلنامه مطالعات فرهنگ - ارتباطات
2008-8760
2538-2632
2014-02-01
15
27
163
184
9017
Research Paper
رسانه مدرن و درک معنایی از تجربه فراغت (مطالعه موردی: دانشجویان دانشگاه مازندران)
Modern Media and ُSemantic Perception of Leisure Practice
نریمان محمدی
nariman.1984@yahoo.com
1
احمد رضایی
arezaiim@yahoo.com
2
کارشناسی ارشد/ دانشگاه مازندران
استادیار علوم اجتماعی/ دانشگاه مازندران
تحولات گسترده در ساختارهای اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی در دهههای اخیر، بسیاری از تجربههای انسانی را تحت تأثیر خود قرار داده است. یکی از مهمترین این تحولات، حاکم شدن منطق رسانههای ارتباطی بر سیطره زندگی مدرن است که بسیاری از سنن جوامع را با چالش جدی روبرو نموده است. سبک زندگی و تجربه فراغت یکی از حوزه هایی از زندگی اجتماعی انسان مدرن است که تحت تأثیر رسانههای ارتباطی، تغییراتی را تجربه نموده است. مقاله حاضر در همین راستا، به دنبال بررسی تجربه فراغت جوانان در بستر رسانههای ارتباطی است. به عبارتی دیگر، هدف پژوهش حاضر، بررسی تأثیرات رسانههای ارتباطی بر تجربه فراغت جوانان میباشد. روش پژوهش از نوع کیفی و ابزار پژوهش، مصاحبه روایی میباشد که طی آن با 35 نفر از دانشجویان دانشگاه مازندران مصاحبه روایی صورت گرفته شده است. یافتههای پژوهش نشانگر این مسئله است که مناسبات قدرت رسانهای و ایدئولوژی نهفته در آن که «متن تجارت محور» را رمزگذاری میکند، تجربه فراغت جوانان را تحت تأثیر قرار میدهد. تجربه رسانهای فراغت، سبب تضعیف ارتباطات واقعی گشته و ارتباطات را به درون شبکههای سایبری انتقال میدهد. تجربه فراغت در چنین حالتی، بیشتر از آنکه جمعی باشد، نوعی تجربه فردی است. رسانههای ارتباطی درحالیکه خود ابزاری برای کنترل فراغت محسوب میشوند، میتوانند ابزاری هم برای مقاومت باشد و سبب احساس رهایی (هر چند ظاهری) در جوانان گردد. چنین تجربهای میتواند به عنوان رها شدن از زندان روزمرگی معنا پیدا کند. رهایی ذهنی تنها به معنای فارغ شدن از مشغولیتهای روزمره نیست، بلکه اختیار انتخاب فراغت نیز قابلتوجه است
The widespread evolution of economic, social, and cultural structures in the recent decades has deeply influenced human experiences. One of the most important transitions is domination of communicative media’s logic over the modern life, which has challenged many traditions of societies. Life style and leisure practice is an area of human’s social life, which has experienced some changes under the influence of communicative medias. This article is investigating youth leisure practice in communicative medias. In other words, aim of this research is investigating the effects of communicative medias on the leisure practice. Research method is qualitative and the technique is narrative interview in which 35 students of Mazandaran University has been interviewed. Research findings are showing that media power relations and the underlying ideology in which is encoding commercial texts, influences the youth leisure practice. Practice of media leisure, debilitates real communication and has transferred communication into the cyber networks. Leisure practice in this situation is a kind of personal experience rather than being social. Although the communicative medias are apparatuses of leisure control, they can also be apparatuses of resistance and causing the feeling of release (even being superficial). This experience can be defined as releasing from the prison of routine life. Subjective release does not mean releasing from the activity of routine life, but the right to choose the leisure
https://www.jccs.ir/article_9017_a5571b677251442927706d985e02c66e.pdf
رسانههای ارتباطی
تجربه فراغت
مقاومت هویتی
روابط اجتماعی
Communicative media
leisure practice
Identity resistance
social relations