per
پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات
فصلنامه مطالعات فرهنگ - ارتباطات
2008-8760
2538-2632
2019-12-22
20
48
7
36
10.22083/jccs.2019.83860.2165
96593
Research Paper
تجربه دوفضایی شده کاربران ایرانی از سوگواری مجازی : شبکه اجتماعی فیسبوک
Iranian Experience of Dual Spacization of Virtual Mourning: Social Network of Facebook
سعیدرضا عاملی
ssameli@ut.ac.ir
1
یونس شکرخواه
shokrkhah@ut.ac.ir
2
تمنا منصوری
s.t.mansouri@ut.ac.ir
3
استاد گروه ارتباطات، دانشکده علوم اجتماعی، دانشگاه تهران (نویسنده مسئول)
استادیار گروه مطالعات اروپا، دانشکده مطالعات جهان، دانشگاه تهران
کارشناسی ارشد علوم ارتباطات اجتماعی دانشگاه تهران
این مطالعه که به تجربة سوگ افراد معمولی پس از مرگ عزیزان در میدان تحقیق خود، یعنی شبکة اجتماعی فیسبوک میپردازد، با پارادایم دوفضایی شدن و تکیه بر دیدگاه جامعهشناسانه و نیز شناخت اجتماعی به حافظه، حافظه جمعی و خاطرات روزمره را در کنار خاطرات خود زندگینامهای قرار داده است تا از چشمانداز میان رشتهای خاطرات واسطه رسانهای شده به پدیده سوگواری مجازی بنگرد. تحلیل محتوای کیفی مصاحبه با 16 کاربر فیسبوک با استفاده از نرمافزار MAX QDA نشان میدهد که اهمیت استمرار ارتباط با فرد متوفی هم انگیزه اولیه کاربران سوگوار برای ادامة این تجربه در فضای فیسبوک را تشکیل میدهد و نیز به وجوه مختلف در کردارهای آنلاین آنها اثر میگذارد. سوگواری نیز مانند دیگر عرصههای تجربه دچار کیفیتی دوفضایی در عصر دیجیتال شده است که به مدد فناوریهای ثبت و بایگانی این کردار اجتماعی فرهنگی را واجد جنبههای نمایشی، عادتی و آیینی میسازد.
This study seeks to examine the virtual mourning as one of the memory practices among some of Iranian Facebook users. Three research questions guided the study as I sought to explore 1) the factors are involved in experiencing the extension of mournful remembering from real space to virtual space like Facebook, 2) the reasons these users have for continuing this experience to Facebook and 3) how this extension changes remembering and media-related practices. In order to answer these questions, dual spacization paradigm and combination of several perspectives and concepts from communication, sociology and psychology have been used. I conducted the deeply semi structured interviews with 16 ordinary Facebook users who had lost their beloved in recent years. The special experience of users, analyzed by MAX QDA, was interpreted that thanks to technologies of recording and preserving memories, mourning as a socio-cultural practice has become a considerably new, untested space. Like other life areas, mourning practices are experiencing a quality of dual- spacization, having different aspects: performative, archival and ritual.
https://www.jccs.ir/article_96593_545d8a8b4883bdfc2cd613ec06ca82ff.pdf
سوگواری مجازی
دوفضایی شدن
خاطرات ارتباطی
حافظه خودزندگینامهای
فیسبوک
Virtual Mourning
dual spacization
Communicative memories
autobiographical memory
Facebook
per
پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات
فصلنامه مطالعات فرهنگ - ارتباطات
2008-8760
2538-2632
2019-12-22
20
48
37
60
10.22083/jccs.2019.145008.2539
92939
Research Paper
نقش مؤلفههای احساسی و اخلاقی سواد رسانهای در توسعه سرمایه اجتماعی در بین شهروندان تهرانی
The role of cognitive and aesthetic components of media literacy in the development of social capital among Tehrani citizens
علی خوش زبان
ali_khosh_51@yahoo.com
1
محمد سلطانی فر
m.soltanifar@yahoo.com
2
علی دلاور
delavar@atu.ac.ir
3
دانشجوی دکتری علوم ارتباطات، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات، تهران، ایران
دانشیار گروه علوم ارتباطات، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات، تهران، ایران (نویسنده مسئول)
استاد گروه سنجش و اندازهگیری، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران
سواد رسانهای بهعنوان یک استراتژی، پس از آنکه بهعنوان یک ضرورت برای ترویج در کشور بهمنظور بهرهمندی مفید و مؤثر از رسانهها و کاهش عوارض مخرب آن شناخته شد و پشتوانة یک اجماع علمی را کسب نمود میبایست در کشور اجرائی گردد. بر همین اساس، درخصوص عملیاتی کردن آن اقدام نمود. به همین انگیزه و با ایجاد تفکر انتقادی و شکلگیری فضاهای شکبرانگیز در حوزة رسانه بود که به این مقوله نگاه خاصی بخشیده شد. برای این مهم جمعیت بالای 18 سال شهر تهران که حدود 6 میلیون و 600 هزار نفر بودند، با استفاده از نمونهگیری مورد آزمون قرار گرفت و با استفاده از پرسشنامه سه مؤلفة اعتماد، مشارکت، احساس تعلق سرمایه اجتماعی و دو مؤلفه اخلاقی و احساسی سواد رسانهای مورد آزمون قرار گرفت. نتیجه تحقیق نشان میدهد که رابطة مستقیم و معناداری بین بعد اخلاقی سواد رسانهای و سرمایة اجتماعی وجود دارد یعنی با بالا رفتن بعد اخلاقی سواد رسانهای، سرمایة اجتماعی فرد نیز افزایش مییابد. بعد اخلاقی به توانایی درک و دریافت ارزشهای نهفته در پیام رسانهها تأکید دارد. همچنین نتیجه تحقیق نشان میدهد که رابطة مستقیم و معناداری بین بعد احساسی سواد رسانهای و سرمایة اجتماعی وجود دارد یعنی با بالا رفتن بعد شناختی سواد رسانهای، سرمایة اجتماعی فرد نیز افزایش مییابد.
Media literacy as a strategy has to be implemented in the country after it has become known as a necessity for promotion in the country in order to benefit from the effective and effective use of the media and reduce its destructive effects, and it should support a scientific consensus. This was the motive for critical thinking and the formation of sprawling sphere in the media field, which gave a special look to this issue. Using a questionnaire, three components of trust, participation, social capital and social and social components and two cognitive and aesthetic components Media literacy was tested. The result of the research shows that there is a direct and significant relationship between the ethical dimension of media literacy and social capital, that with the rise of the ethical dimension of media literacy, individual social capital also increases. The moral dimension emphasizes the ability to understand and retrieve the hidden values in the media message. The next sense sense of media literacy that forms the periphery of the outer layer, where the audience is exposed to media messages through one of the five senses, is the cradle of Marshall McLuhan's theory, which states: "Each medium along One of the five senses is human."
https://www.jccs.ir/article_92939_07c469f01bd67743323d9fe1e2379efa.pdf
سواد رسانهای
سرمایه اجتماعی
آموزش سواد رسانهای
توسعه نیروی انسانی
Media Literacy
Social Capital
media literacy training
Human Resource Development
per
پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات
فصلنامه مطالعات فرهنگ - ارتباطات
2008-8760
2538-2632
2019-12-22
20
48
61
86
10.22083/jccs.2019.161672.2660
93834
Research Paper
نشانه شناسی اجتماعی حضور زن در تصاویر کتابهای غیردرسی کودکان
Social Semiotic Analysis of women in the pictures of kid’s Story Book/Hobby
محیا برکت
mahyabarekat@gmail.com
1
سمیه سادات شفیعی
ss.shafiei@gmail.com
2
کارشناسی ارشد علوم ارتباطات اجتماعی واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی
استادیار پژوهشکده علوم اجتماعی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی (نویسنده مسئول)
بررسی روشمند محتوای کتابهای کودکان به جهت نقش زیاد آنان در جامعهپذیری نسل آینده، موضوعی میان رشتهای است که در قلمرو علوم اجتماعی بهطور عام و در جامعهشناسی، مطالعات فرهنگی و نیز با رویکرد جنسیتی در مطالعات زنان بهطور خاص مطرح است. جامعه آماری این پژوهش کتابهای گروه سنی الف است که نویسنده و تصویرگر ایرانی دارند و از سوی شورای کتاب کودک در زمینه تصویرگری در سالهای 1395-1342 برگزیده شدهاند. بیست کتاب با 716 تصویر، این ویژگیها را داشت و تصاویر با کل شماری تحلیل شدند. روش این پژوهش کیفی و تحلیل نشانهشناسی اجتماعی است که نظریات هلیدی، کرس و ون لیون برای تحلیل تصاویر بکار رفته است. یافتهها حاوی گزارشی از افت و خیزهای موضوعی تصاویر کتاب کودک در نیم قرن گذشته و نیز نمایی از پرسوناژهای انسانی است که در قالب زنان در برابر چشم مخاطب قرار گرفتهاند. همچنین نقشهای اجتماعی زنان را معرفی کرده، به ارزشهای ضمنی نظر داشته و روندهای تاریخی را پی میگیرد.
Regarding the role of kid’s hobby books in socializing next generation, methodological analysis of them is highly important. It is debated generally in the field of social science and specifically in the field of women and gender studies. Children are unintentionally exposed by values, attitudes and approaches which are presented in text and beyond that the pictures. Even as kids, they are more receptive to pictures. Due to this, unprecedentedly this article focuses on picture of kid’s book to analyze their technically. The research investigates awarded kid’s book from the Children’s Book Council of Iran during 1963-2017.Methodologically social semiotic is applied to explore meaning making out of pictures. The findings indicate the up and down of the picture’s themes and personages whom are characterized as women. Moreover the social roles of women are introduced and the implicit values are discussed periodically. The result suggests how nongovernmental actors have followed the dominated gender ideology in kid’s books.
https://www.jccs.ir/article_93834_3f3fda57dd612a97ff2522cd9d9f4e25.pdf
تصویرگری
زنان
فنای نمادین
کتاب کودک
نشانه شناسی اجتماعی
kid’s book
Social Semiotic
gender studies
Women
per
پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات
فصلنامه مطالعات فرهنگ - ارتباطات
2008-8760
2538-2632
2019-12-22
20
48
87
111
10.22083/jccs.2019.148584.2569
93831
Research Paper
چگونگی توسعۀ ارتباطات برند - مصرفکننده در شبکههای اجتماعی نوین: (مطالعۀ کاربران اینستاگرام در شهر تهران)
How to Develop Brand - consumer Relationships in New Social Networks
(Study of Instagram Users in Tehran)
محمود خانزاده
mahmoud.khanzadeh.v@gmail.com
1
پژمان جعفری
pejman.jafary@gmail.com
2
فرهاد غفاری
farhad.ghaffari@yahoo.com
3
دانش آموخته دکتری مدیریت بازرگانی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
استادیار، گروه مدیریت بازرگانی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران (نویسنده مسئول)
دانشیار، گروه اقتصاد، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
هدف پژوهش حاضر، شناسایی عوامل موثر بر ایجاد و تقویت ارتباطات برندها و مصرفکنندگان در شبکههای اجتماعی و تاثیر این ارتباطات بر برندها است. جامعه آماری پژوهش حاضر، کاربران شبکهی اجتماعی اینستاگرام هستند که عضو اجتماعات برند صنایع غذایی/ نوشیدنی و آرایشی/ بهداشتی هستند. با استفاده از سه معیار بیشترین دنبال کننده، بیشترین میزان درگیری و همچنین میزان فعالیت در شبکههای اجتماعی، برندهای «مای»، «عش»، «زعفران سحرخیز» و «تکدانه» به عنوان برندهای مورد بررسی، انتخاب گردیدند. روش پژوهش در دو بخش کیفی و کمی تنظیم شده است. در مرحلهی تحلیل داده های کیفی، از طریق فرایند مقایسة مستمر داده ها و کدگذاری باز، محوری و انتخابی، مفاهیم، مقوله ها و مضمون ها سازماندهی شدند و با استفاده از تحلیل تناظر، به اکتشاف روابط مضمون های استخراج شده و متغیرهای جمعیت شناختی پرداخته شد و مدل بومی روابط ارائه گردید در ادامه و در رویکرد کمی با انجام دو مطالعهی کمی در صنعت غذایی/ نوشیدنی و آرایشی/ بهداشتی و با استفاده از مدل سازی معادلات ساختاری و رگرسیون سلسله مراتبی، مدل مفهومی حاصل از مطالعهی کیفی آزمون گردید. یافته های حاصل از پژوهش نشان داد که انگیزه های «اجتماعی»، «کارکردی»، «مالی»، «مرتبط با برند» و « لذت جویانه » به عنوان عوامل تاثیرگذار در ایجاد تعاملات میان برند ها و مصرف کنندگان به شمار میروند که تحت تاثیر ویژگیهای جمعیت شناختی افراد قرار میگیرند.
The purpose of this study is to recognize effective factors on establishment and strengthening brand and consumer relationships in new social networks and the impact of these relationships on brands. Statistical population of this study is the users of social network, who are followers of the brand communities of food - beverage and cosmetic-beauty industries. Using the three criteria including maximum follower, highest level of engagement, and the amount of activity in the social media, brands of My, Ash, Saharkhiz Saffron and Tekdaneh were selected to be studied. The research method is set in two qualitative and quantitative partss. In analysis stage, through constant comparison process, open, axial and selective coding, Concepts, categories and themes were organized, In the following, using the correspondence analysis, the relationship between extracted themes and demographic variables were found out and native model of relations was introduced. then, in quantitative approach, with performing two quantitative studies in food-beverage and cosmetic-beauty industries using structural equation modeling and hierarchical regression, conceptual model resulting from qualitative study was examined. Findings revealed that motivations of social, functional, monetary, brand related and hedonic are as factors influencing the in creation of interactions between brands and consumers, which are influenced by demographic variables. Also, research findings showed that active participate in social media lead to the creation of trust, commitment, intention to purchase and positive word of mouth.
https://www.jccs.ir/article_93831_f7f2a113bced404bfab682d71e61bd5b.pdf
شبکه های اجتماعی
جوامع مجازی برند
پدیدارشناسی
تحلیل تناظر
رگرسیون سلسله مراتبی
Social Networks
Virtual Brand Communities
Phenomenology
Correspondence analysis
hierarchical regression
per
پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات
فصلنامه مطالعات فرهنگ - ارتباطات
2008-8760
2538-2632
2019-12-22
20
48
113
134
10.22083/jccs.2019.140049.2497
93827
Research Paper
تحولات سیاستگذاری فرهنگی شبکه های اجتماعی مجازی در جمهوری اسلامی ایران: مورد مطالعه تحلیل اسناد بالادستی (1370-1396)
Developments in the Cultural Policy of Virtual Social Networks in the Islamic Republic of Iran: Case Study of Upstream Documents Analysis (1987-1396)
میثم فرخی
mfarokhi65@gmail.com
1
مهدی نادری نژاد
ss@fd.ir
2
استادیار گروه مطالعات فرهنگی دانشکده رفاه تهران(نویسنده مسئول)
کارشناسی ارشد تبلیغ و ارتباطات فرهنگی دانشگاه سوره
در این مقاله محقق در راستای پاسخ به تحولات سیاستگذاری فرهنگی شبکههای اجتماعی مجازی در جمهوری اسلامی ایران، اسناد بالادستی کشور در بازة زمانی 1370 تا 1396 را مورد تحلیل و ارزیابی قرار داده است. جهتگیری اصلی این پژوهش کاربردی و هدف آن اکتشافی است که با استفاده از روش اسنادی، اطلاعات مورد نیاز تحقیق جمعآوری شده و تحلیل تماتیک (مضمون) صورت گرفته است. نتایج سیاست پژوهی مذکور حاکی از آن است که پنج محور سیاستی در این حوزه شامل بهرهگیری از فرصتهای شبکههای اجتماعی و توسعة محتوا و خدمات کارآمد»، «توسعه جامعة شبکهای»، «حفظ امنیت و هویت فرهنگی ایرانی ـ اسلامی»، «رویکرد حمایتی نسبت به ظرفیتهای سختافزاری و نرمافزاری شبکههای اجتماعی داخلی»، و «مدیریت راهبردی شبکههای اجتماعی» حائز اهمیت است. دهه هفتاد را میتوان نمود دیدگاه دولتی دانست؛ چرا که شرایط بعد از جنگ اقتضا میکرد تا ویرانیهای جنگ ترمیم یابد. رویکرد دولت در دهة هشتاد و نود، دیدگاه این است که در راستای نگاه ارتباطی، مردم را در این حوزه مشارکت دهد که مردم با تشکیل فضاهای عمومی به تبادل نظر و ایده با هم پردازند. همچنین در این راستا اسنادی مانند سیاستهای کلی شبکههای اطلاعرسانی رایانهای، سند راهبردی نظام جامع فناوری اطلاعات کشور، سند راهبردی امنیت فضای تولید و تبادل اطلاعات کشور، نقشه مهندسی فرهنگی کشور، وظایف شورای عالی فضای مجازی در حکم نصب اعضای جدید توسط رهبری بیشترین و مهمترین بندهای سیاستی مرتبط با مسأله شبکههای اجتماعی مجازی را به خود اختصاص دادند.
Developments in the Cultural Policy of Virtual Social Networks in the Islamic Republic of Iran: Case Study of Upstream Documents Analysis (1987-1396) چکیده [English] In this paper, the researcher has analyzed and evaluated the upstream documents of the country in order to respond to the cultural policy developments of virtual social networks in the Islamic Republic of Iran. The target community of this research is the upstream documents of the Islamic Republic of Iran related to virtual social networks during the period from 1370 to 1396. The results of this policy study indicate that the five policy axes in this area include "maintaining Iranian-Islamic cultural identity and identity", "exploiting the opportunities of social networks and developing content and efficient services", "a supportive approach to capacity The hardware and software of the internal social networks "," network development "and" strategic management of social networks ". In this regard, documents such as general policies of computer information networks, the strategic document of the comprehensive information technology system of the country, the strategic document security of production space and information exchange of the country, the country's cultural engineering plan, the tasks of the Supreme Council of Cyberspace in the installation order The new members have led the most important policy issues related to the issue of virtual social networks.
https://www.jccs.ir/article_93827_92d718ec5dc3e8eeeedb03c2042a1813.pdf
شبکههای اجتماعی مجازی
سیاستگذاری عمومی
سیاستگذاری فرهنگی
جمهوری اسلامی ایران
virtual social networks
Public Policy
Cultural Policy
Islamic Republic of Iran
per
پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات
فصلنامه مطالعات فرهنگ - ارتباطات
2008-8760
2538-2632
2019-12-22
20
48
135
166
10.22083/jccs.2019.147161.2555
93829
Research Paper
سنتگرایان ایدئولوژیک و سیاستگذاری فرهنگی (مورد مطالعه: رویکرد مهدی نصیری)
Ideological traditionalists and cultural policy
(Case Study: Mehdi Nasiri's Approach)
صغری صالحی
sosalehi19@yahoo.com
1
عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ هنر و ارتباطات
جریان سنتگرایان ایدئولوژیک پس از انقلاب و از درون جدالهای فکری دههی هفتاد درباره مدرنیته، مفهومسازی الگوی توسعه و عملی کردن نظریههای بومی سربرآورد و زمینه برای طرح بیشتر مسئله تقابل سنت و مدرنیته فراهم شد. مهدی نصیری بهعنوان نماینده این جریان، نقش فعالی در این زمینه داشته است. بنابراین، با بررسی دیدگاههای او میتوان به بنمایههای گفتمان سنتگرایان ایدئولوژیک دست یافت. هدف این پژوهش، بررسی نوع نگاه نصیری بهعنوان نماینده جریان فکری سنتگرایان ایدئولوژیک به الگوی توسعه مدرن و پیامدهایی این رویکرد برای برنامههای توسعه و سیاستگذاری فرهنگی است. از اینرو، با روش مطالعه موردی میکوشد به این سوال پاسخ دهد که مهمترین مبانی سنتگرایان ایدئولوژیک در رابطه با توسعه مدرن چیست و این رویکرد چه پیامدهایی برای برنامههای توسعه و سیاستگذاری فرهنگی دارد؟ رویکرد سنتگرایان ایدئولوژیک بر مبنای نفی کلی توسعه مدرن، ردّ نوظهورها، جدال معرفتی با توسعه، استناد به توقیفی بودن و دفاع از ارزشهای سنتی و اسلامی بازنمایی شده است. در این گفتمان، توسعهخواهی بهشیوه غربی نه تنها محلی از اعراب ندارد بلکه توسعه بهشیوه اسلامی نیز جایگاهی ندارد؛ چون بنابر دیدگاههای سنتی نماینده این جریان، ماهیت توسعه، غربی است و با منطق اسلامی ناسازگار است. این دیدگاهها، موضع انفعالی را به پیش میکشد که باید به انتظار آیندهای نشست که نوسازی آن مبتنی بر بازگشت به سنت است. این گفتمان بهرغم تاکید بر ارزشهای مثبت، نظر بدیلی برای الگوی توسعه ارائه نداده و برای رویارویی با مشکلات فعلی سیاستگذاری فرهنگی کشور فاقد بنمایه ایجابی است که بتوان از آن بهرهبرداری عملی کرد.
Ideological traditionalism emerged during revolution aftermath era and from intellectual conflicts of 1970s on the modernism,conceptualization of development paradigm and fulfillment of the local theories. Mehdi Nasiri has played an active role as the proxy of this mainstream.Therefore, the fundamentals of ideological traditionalist discourse can be captured studying his viewpoints. This research aimed at studying Nasiri’s attitudes, as the proxy of ideological traditionalism, towards the modern development paradigm and its consequences for development plans and cultural policy. Thus, this research was performed through Case Study method tries answering this question: what is the most important ideological traditionalism basics related to the modern development and what consequences will be resulted from this approach for the development plan and cultural policy? The approach of ideological traditionalists has been represented based on the generally negating the modern development,Rejection of newly emergent, epistemic controversy with development,citing restrain and defending traditional and Islamic values. In this course, neither the western style development nor the Islamic style development has followers because as the traditional views of this mainstream proxy imply the nature of development is western which is in contradictory with Islamic logic. These viewpoints invoke the passive position where a future must be expected reconstruction of which is based on the returning to the tradition. Regardless of emphasizing the positive values, this discourse has not provided an alternative view for the development paradigm and lacks positive fundamentals to use practically to cope with the current problems in the cultural policy.
https://www.jccs.ir/article_93829_cf37a7a1c3daaa8fd5ab5b3612f3932f.pdf
الگوی توسعه
سنتگرایان ایدئولوژیک
فرهنگ
سیاستگذاری
مهدی نصیری
development paradigm
ideological traditionalists
culture
Policy
Mehdi Nasiri
per
پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات
فصلنامه مطالعات فرهنگ - ارتباطات
2008-8760
2538-2632
2019-12-22
20
48
167
204
10.22083/jccs.2019.160708.2650
93833
Research Paper
پزشکی شدن زیبایی و سبک های هویّتی
Medicalization of beauty and identity’s styles
جواد افشارکهن
j.afsharkohan@yahoo.com
1
زهرا زمانی
z.zamani@gmail.com
2
عضوهیات علمی دانشگاه بوعلی سینا
کارشناسیارشد رشته جامعهشناسی دانشگاه بوعلی سینا
با پیشرفت سریع تکنولوژی، تغییرات وسیع جامعه و گذر از جامعهی تولیدی به سمت جامعهی مصرفی، شالودههای هویتیابی نیز دچار تغییر شدهاست و بدن را به مثابه رسانهی هویت در نظر میگیرند. پژوهش حاضر با استفاده از نظریه ی زمینه ای و ابزار مصاحبه ی عمیق در میان 21 جوان شهر همدان بدنبال مطالعه ی جراحی زیبایی و سبک های هویتی جوانان می باشد. نتایج این پژوهش بیانگر آنست که من در خویشتن منفی، دیگری در خویشتن من همراه با انگ و طرد چهره به عنوان عواملی علّی در گرایش کنشگران به سمت جراحی زیبایی نقش داشتند. اقتضائات سنی و فرهنگ جوانی به عنوان عوامل زمینه ای، تصوّر ایده آل ذهنی و اعتقادات مذهبی در مورد رابطه جسم و روح نیز عنوان عامل مداخلهگر در گرایش کنشگران به سمت عمل جراحی است. در مواجه با شرایط فوق آنها به دنبال انتخاب پزشک و انتخاب مدل بینی به عنوان راهبرد جراحی زیبایی هستند. مشارکت کنندگان پژوهش بعد از اقدام به جراحی بر اساس سه ملاک دستیابی یا عدم دستیابی به تصوّرات ایده آل بدنی، چگونگی درک خودپنداره و چگونگی اندیشه ی تغییر به سه سبک هویت ترمیمی با تجربه ی مثبت، هویت ترمیمی با تجربه منفی و هویت مشروعیت بخش دستهبندی شدند که نتایج جراحی زیبایی با توجه به سبک های هویتی آنان متفاوت است
Identical Foundations is changes with Rapidly Progress Technology, the depth changes in society’s, Pass of Productivity society to Consumption society and Body as Identity Media.In this condition body is an social media. This Research with Qualitative method about plastic surgery and Identity Types among 21 Hemadanian Youth whit help Granted Theory. Obtained Results Show that Me with Stigma, I in negative my, face Dine causal Condition in plastic surgery. Body Ideal Image, religion Belief Basically Condition to plastic surgery. Age situation, Youth Culture intervene Condition in Cosmetic surgery. In counter with this Condition, doctor and noise model select as strategic plastic. Researcher Participant according with abstained or not abstained to body ideal image, change or not change in self-identity and contained or not contained secondary idea change indicator to 3 type Reconstruct identity with positive experience, reconstruct identity with negative experience and Legitimatized identity recognized which resulted plastic surgery different according to identity type.
https://www.jccs.ir/article_93833_40097c921e123936417ce14b18b4d1a2.pdf
ادراک از خود
بدن
تصوّر بدنی
تغییرات هویّتی
پزشکی شدن زیبایی
Self-understanding
Body
body image
Identity Changes
Medicalization of beauty
per
پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات
فصلنامه مطالعات فرهنگ - ارتباطات
2008-8760
2538-2632
2019-12-22
20
48
205
234
10.22083/jccs.2019.173432.2741
93838
Research Paper
مشکلات صنعت نشر کتابِ ایران: مبتنیبر مرور متون
The problems of Iran’s Book Publishing Industries: Literature review
داریوش مطلبی
dariushmatlabi@yahoo.com
1
دانشیار دانشکده علوم انسانی دانشگاه آزاد اسلامی، واحد یادگار امام خمینی(ره) شهرری
هدف. هدف مطالعه حاضر، شناسایی مشکلات صنعت نشر کتاب ایران، بر اساس دیدگاه منتشرشدۀ متخصصان و پژوهشگران حوزۀ نشر است. روششناسی. در این پژوهش، از روش تحلیل محتوای استفاده شده است. جامعه آماری مورد مطالعه مقالات، کتابهای و پایاننامههای است که در ایران منتشر شده و موضوع آنها با نشر کتاب ایران در ارتباط است. در فرآیند مطالعه متون، تنها به اطلاعاتی استناد شده که حاصل پژوهشها و یا تجربیات زیسته پژوهشگران بوده است. یافتهها. یافتههای نشان میدهد، نابسامانی وضعیت توزیع کتاب، حرفهای نبودن بخش اعظم ناشران و نداشتن تخصص کافی در حوزه نشر و بیتوجهی به سازوکارهای اقتصادی در "تولید، توزیع و مصرف کتاب" مهمترین مشکلات حرفهای (درون صنفی) صنعت نشر محسوب میشود. در بخش مشکلات بیرونی یافتهها نشان میدهد نبود فرهنگ کتابخوانی در ایران و عدم ترویج کتابخوانی از سوی نهادهای آموزشی، مهمترین مشکل فرهنگی؛ و نبود نهادهای صنفی (اتحادیه نشر) قوی و تاثیرگذار و عدم توسعه کتابخانهها - بهویژه کتابخانههای عمومی و مدارس ـ و نبود آرامش فکری و روحی مردم، مهمترین مشکلات اجتماعی بوده است. نگرش صرفا فرهنگی و بیتوجهی به سازوکارهای اقتصادی مهمترین مشکل اقتصادی صنعت نشر و ممیزی کتاب و نارکارآمدی قوانین مرتبط با حق نشر (مؤلف) و همچنین دخالت بیشاز حد دولت در نشر بهعنوان مهمترین مشکلات سیاسی صنعت نشر مطرح شدهاند. نتایج. بررسی متون نشان میدهد که مشکلات موجود در صنعت نشر به دو دسته عمده مشکلات درونی (درون صنفی) و بیرونی (برون صنفی و فرهنگی، احتماعی، اقتصادی و سیاسی) قابل دسته بندی است و حل یکی بدون دیگری امکانپذیر نیست.
Purpose: The main purpose of this study is to determine of problems of Iran’s book publishing. Methodology: Content analyzing method was used as a research method and all of research articles, research book and thesis was studied for gathering information. Findings: Findings show the most important professional problems are: “problems of book distribution in Iran, to be non-professional publishers with insufficient knowledge, inattention to advertisements and information activities, and inattention to economic mechanism in book production, distribution and consumption”. In the external problems, based on result “the lack of reading culture in Iran and the lack of reading promotion by educational and cultural institutions are the most important cultural problem” and “The lack of strong and influential publishing NGO, and the lack of libraries (especially public and schools libraries), and the lack of mental and spiritual relaxation of the people”, have been the most important social problems. “The neglect of the economic mechanisms related to the book supply and demand” is one of the most important economic problems and “auditing industry and the lack of compliance with copyright laws as well as the excessive government involvement in publishing” are as the most important political problems. Results: The problems of publishing industry can be categorized into two main categories of internal and external (cultural, social, economic, and political) problems, and one can not solve without another.
https://www.jccs.ir/article_93838_f37e5ae97ff5d29954da54d788b5cc98.pdf
صنعت نشر
نشر کتاب
مشکلات نشر
نشر ایران
Publishing Industries
book publishing
Publishing Problems
Iran’s publishing
per
پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات
فصلنامه مطالعات فرهنگ - ارتباطات
2008-8760
2538-2632
2019-12-22
20
48
235
264
10.22083/jccs.2019.147571.2554
93830
Research Paper
تحلیل نگرش شخصیتهای یک داستان کوتاه بر اساس نظریه کارکردهای نگرش مطالعه موردی تک داستان «یک روایت معتبر درباره کشتن» اثر مصطفی مستور
Analysis of the attitude of the characters of a short story Based on the theory of attitudinal functions
A case study of a single story "A valid narrative about killing" by Mostafa Mastour
آرزو حیدری
heidariarezo2@gmail.com
1
نسرین فقیه ملک مرزبان
nasrinfaghih@yahoo.com
2
مرتضی منادی
mortezamonadi@gmail.com
3
دانشجوی دکترای زبان و ادبیات فارسی دانشگاه الزهرا(س) (نویسنده مسئول)
دانشیار گروه زبان و ادبیات فارسی دانشگاه الزهرا(س)
دانشیار گروه روانشناسی تربیتی دانشگاه الزهرا(س)
داستان، بهمثابه یک مدل از جامعه، رسانهای است که قادر به بازنمایی جنبههای مختلف روانی و اجتماعی انسانها و افزایش تواناییهای اجتماعی و موجب جامعهپذیری و تغییر در ابعاد شخصیتی انسانهاست. این پژوهش، به شیوه کتابخانهای، مبتنی بر پژوهش کیفی و تحلیل محتوا، نگرش شخصیتهای داستان کوتاه «یک روایت معتبر درباره کشتن» را بر اساس مطالعات روانشناسی اجتماعی «نگرش» و «کارکرد نگرش» بررسی و نگرش افراد را در روابط فردی، بینافردی و اجتماعی نسبت به رفتار انحرافی «قتل» تحلیل کرده است. مصطفی مستور در این داستان، جنبههای مختلف نگرش- مثبت و منفی- چند طیف از مردم جامعه را نسبت به قتل به تصویر کشیده و القای نگرش و ترسیم چشمانداز ایدئولوژیک کنشگران داستان، بهویژه شخصیت اول داستان، در کانون توجه متن قرار دارد. نظریه کارکردی نگرش، با رونمایی از انگیزههای درونی انسان، علت پدیداری نگرشها را تبیین و نقش نگرشها را در جهت دهی به رفتارهای اجتماعی تشریح میکند. به نظر میرسد، نگرش افراد جامعه نسبت به این پدیده غیر انسانی، مبتنی بر کارکردهای ارزش خواهانه قابل ارزیابی باشد؛ اما تحلیل متن نشان میدهد، نگرش افراد حتی نسبت به این پدیده مذموم میتواند بر اساس عوامل مختلف، در جهت کارکردهای سودجویانه تغییر جهت دهد و همچنین با وجود پایداری نسبی نگرش افراد مختلف جامعه نسبت به یک پدیده؛ کیفیت تعامل و ارتباطات بینافردی انسانها در رویارویی با رخدادها و پدیدههای اجتماعی، میتواند منجر به ناهماهنگی شناختی شده و به میزان قابل توجهی در تغییرعناصر عاطفی و شناختی نگرش و نیز شکلگیری رفتارهای پیش بینی نشده موثر باشد.
The story, as a model of society, is a medium that is capable of representing the various mental and increasing social abilities and causing socialization and change in the personality dimensions of human beings. This research, in a library-based way, based on qualitative research and content analysis, examines the attitudes of the characters of the short story "A valid narrative about killing" based on social psychology studies "attitude" and "Functional Attitudes" In personal, interpersonal and social relationships to the deviant behavior of "murder." Mastour , the various aspects of the attitude depict a multitude of people in the community about murder and instilling the attitude and drawing the ideological perspective of the actors of the story, especially the first personality of the story, is at the center of attention of the text. The functional theory of attitude, by revealing the inner motives of man, explains the phenomenal cause of attitudes and describes the role of attitudes in directing social behaviors.It seems that the attitude of people in society towards this inhuman phenomenon can be evaluated based on value-based functions, but the analysis of the text shows that people's attitudes even towards this neglected phenomenon can be based on various factors, in For profitable functions. Also, despite the relative stability of the attitude of different people in society towards a phenomenon; the quality of interpersonal and interpersonal communication in confronting social events and phenomena can lead to cognitive imbalance and significantly attitudes and the formation of unpredictable behaviors.
https://www.jccs.ir/article_93830_c2167c5fde27afe9ef2eb7846b9d9d64.pdf
داستان کوتاه
مصطفی مستور
روان شناسی اجتماعی
نگرش
short story
Mostafa Mastour
social psychology
Attitude
per
پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات
فصلنامه مطالعات فرهنگ - ارتباطات
2008-8760
2538-2632
2019-12-22
20
48
265
296
10.22083/jccs.2019.186061.2801
93839
Research Paper
بازخوانی بیناگفتمانی نقاشی "حکایت یوسف و زلیخا" و سه اقتباس معاصر آن
The interdiscoursal readout of ’’ the story of Josef and Zuleika’’ painting and its three contemporary adaptations
نسترن نوروزی
n.noroozi794@yahoo.com
1
اشرفسادات موسویلر
a.mousavi925@gmail.com
2
فهیمه دانشگر
fahimeh.daneshgar@gmail.com
3
دانشجوی دکتری پژوهش هنر، دانشگاه الزهرا(س)، تهران (نویسنده مسئول)
استاد دانشکده هنر، دانشگاه الزهرا(س)، تهران، ایران
دانشیار دانشکده هنر،دانشگاه الزهرا(س)، تهران، ایران
نقاشی «حکایت یوسف و زلیخا» از زیباترین و عرفانیترین نقاشیهای ایرانی، اثر کمالالدین بهزاد است که در دنیای پستمدرن بسیار مورد خوانش و ارزیابی قرار گرفته است. انجام پژوهشها و جستارهای بسیار پیرامون این نقاشی، هنرمندان را نیز بر آن داشته تا دست به اقتباسهای هنری از آن بزنند. چنانکه سه هنرمند معاصر ایرانی و اروپایی، حبیبالله صادقی، عبدالحمید قدیریان و کلودیا پالماروسی، نقاشیهایی را با اقتباس از آن خلق کردهاند. این چهار متن تصویری هر یک گفتمانی را بازتولید میکنند. از اینرو میان نقاشی بهزاد و اقتباسهای آن پیوندهای متنی و گفتمانی ایجاد شده است. هدف از این پژوهش بازخوانی روابط بیناگفتمانی میان چهار متن نامبرده با خوانشی فرامتنی و گفتمانی با توجه به جایگاه اقتباس در نگرش پستمدرن است و به این پرسشها پاسخ میدهد: هر یک از این متنها چه گفتمانی را بازتولید میکنند؟ چه رابطهای میان گفتمانهای آنها وجود دارد؟ همچنین هر یک از این روابط بیناگفتمانی چه تأثیری بر بازیابی هویت فرهنگی ـ هنری ایرانی دارد؟ این پژوهش از نوع بنیادی و روش توصیفی، تحلیلی و تطبیقی و رویکرد بیناگفتمانی است. خوانش فرامتنی و گفتمانی چهار متن تصویری نوشتار پیشرو نشان داد که این متنها سه گفتمان عرفانی ـ اسلامی گذشته، ایرانی ـ اسلامی معاصر و فرهنگی ـ اروپایی معاصر را بازتولید میکنند. همچنین پیشینه و بافت فرهنگی و سنت هنری نقش مهمی در نوع رابطه میان این گفتمانها و چگونگی بازیابی هویت فرهنگی ـ هنری ایرانی در دورة پستمدرن داشته است.
The Josef and Zuleika painting is of the most beautiful and mystical paintings of Iranian paintings, painted by Kamal Al-din Behzad, which has been studied In postmodern’s world. The researches of this painting have also affected some of the artists to do adaptations, as the three Iranian and European contemporary artists, Habibullah Sadeqi, Abdul Hamid Qadiriyan and Claudia Palmarocci created paintings by adaptation of that. The four texts of Behzad and the three contemporary adaptations of that, reproduce a discourses. So between the painting of Behzad and the adaptations of that a linkages of Interdiscourse, is created. The aim of this study is to re-study interdiscourse relations between the four mentioned texts with a discoursal due to the adaptation position in postmodernist attitude, and answers these questions: what discourse each of these texts reproduce? what is the relationship between their discourses? Also, how does each of these interdiscourse relations affect the retrieval of Iranian cultural-artistic identity? This research is by method of analytical and comparative method and interdiscourse approach. The metatext and discoursal perusal showed that painting of Behzad reproduces the Islamic-mystic discourse of Naqshbandiyed in Timurid period, two works of Sadeqi and Qadiriyan reproduce contemporary Iranian-Islamic of art academy and Palmarocci’s painting reproduces a cultural and contemporary discourse on the concept of "house" in Italy. Also, background and context of cultural and art tradition play an important role in the type of interface between these discourses and how to the retrieval of Iranian cultural-artistic identity in postmodern period.
https://www.jccs.ir/article_93839_e9920624f2214c14128babd8f5dff12c.pdf
کمالالدین بهزاد
نقاشی «حکایت یوسف و زلیخا»
اقتباس
بیناگفتمان
پستمدرن
Kamal Al-din Behzad
the story of Josef and Zuleika painting
adaptation
interdiscourse
postmodern